Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

(makkelijke) Recepten voor gezonde snacks / tussendoortjes voor kinderen

Caroline80 schreef op 03-01-2025 om 13:37:

[..]

Volgens mij kan dit ook prima zonder zout. Ik heb een bijna vergelijkbaar recept. Maar dan zonder zout en i.p.v. havermout gebruik ik volkorenmeel. En ik voeg nog 2 eetlepels zonnebloemolie en 3 eetlepels yoghurt toe en dat gaat 30 minuten in de oven.

Het gaat om een mini snufje hè? Niet om het zout te maken, maar dat heb je nodig om de smaak op te halen. Verwaarloosbare hoeveelheid en gaat in elk zoet gerecht.

dan

dan

03-01-2025 om 15:53

bieb1963 schreef op 03-01-2025 om 15:44:

[..]

Het gaat om een mini snufje hè? Niet om het zout te maken, maar dat heb je nodig om de smaak op te halen. Verwaarloosbare hoeveelheid en gaat in elk zoet gerecht.

Dat klopt, ik zie dat ook meestal voorbij komen in zoete gerechten. 

Romir schreef op 03-01-2025 om 07:51:

Ik heb de puf niet om uitgebreid te staan bakken voor een tussendoortje dat zo op is!

Iets bakken kost zeker meer tijd dan een bakje groenten maken en een toastje smeren. 

Maar kost het ook meer tijd dan 20 x een bakje groenten maken en toastjes smeren? Want je bakt niet voor die ene keer, je bakt voor vele keren en je doet het op een moment dat het jou uitkomt, dat is niet per se als de kinderen trek hebben.

En "uitgebreid staan bakken", dat is natuurlijk heel subjectief. De een vindt een bananenbrood of een hartig hapje in filodeeg een enorm project, de ander doet het even tussendoor.

Ginevra schreef op 03-01-2025 om 17:03:

[..]

Iets bakken kost zeker meer tijd dan een bakje groenten maken en een toastje smeren.

Maar kost het ook meer tijd dan 20 x een bakje groenten maken en toastjes smeren? Want je bakt niet voor die ene keer, je bakt voor vele keren en je doet het op een moment dat het jou uitkomt, dat is niet per se als de kinderen trek hebben.

En "uitgebreid staan bakken", dat is natuurlijk heel subjectief. De een vindt een bananenbrood of een hartig hapje in filodeeg een enorm project, de ander doet het even tussendoor.

Mijn moeder gooide gewoon de wortels een beetje in het zicht en oepsie, opeens was de hele bos wortelen op🤣😇

Dat was pas makkelijk. 

Mijn kinderen geef ik graag een tosti, of wat extra boterhammen,wat extra fruit, wat gezonde noten met eventueel wat rozijntjes erbij of yoghurt "tussendoor". Liever wat ze echt voedt en goed vult. Ik wil ze niet leten snoepen of snacken tussendoor. Dat is iets voor feestjes ofzo.

Moederkareltje schreef op 03-01-2025 om 14:31:

[..]

Mensen met overgewicht of mensen die willen afvallen denken sowieso teveel aan eten. Als ik wel eens probeerde aan de lijn te gaan dacht ik heel de dag aan eten en at ik uiteindelijk meer dan normaal. Als ik normaal leef denk ik niet de hele dag aan eten, blijf ik bezig en blijf ik op gewicht. De meeste mensen weten het allemaal wel als ze de theorietoets moeten doen over hoeveel en wat ze wel en niet moeten eten. De truc is om juist niet meer met eten bezig te zijn.

Meeste mensen worden vaak te zwaar door verkeerd te eten waardoor ze op de verkeerde momenten zin hebben in de verkeerde dingen. Vaak is er ook een suikerverslaving in het spel. Alleen door de suikers dan te schrappen en je hiervan bewust te zijn kun je het doorbreken. Ben je er niet mee bezig dan blijf je gewoon op de verkeerde manier doorgaan en groei je verder dicht. Sommige mensen moeten er dus juist wel mee bezig zijn jammer genoeg willen ze niet verder dicht groeien..

Ik ga meestal alleen op voedsel letten op het moment dat ik wil eten. Dan kijk ik wat er is en daar maak ik een keus uit. Havermout, krenten en noten zijn wel oververtegenwoordigd in het keukenkastje. Havermout is heel multi-toepasbaar. Je kan het heel makkelijk voor iets anders door laten gaan. Als je niets vertelt dan proeft men dat dan niet.

Als iets bijna op is dan schrijf ik dat op de Post-it die in de hal ligt met de pen erbij. Verder denk ik de hele dag niet aan voedsel. Als je alleen bent dan kan dat natuurlijk wel makkelijker dan met een gezin.

Maar ook dan kan je de week van dag tot dag plannen en dan hoef je je daar alleen nog maar aan te houden.

Ik krijg onmiddellijk keuzestress als de keuze te groot wordt (zoals met bijvoorbeeld kerst). Ik eet dan ook meer maar voel me dan niet gelukkiger.

Jorni schreef op 03-01-2025 om 17:49:

Mijn kinderen geef ik graag een tosti, of wat extra boterhammen,wat extra fruit, wat gezonde noten met eventueel wat rozijntjes erbij of yoghurt "tussendoor". Liever wat ze echt voedt en goed vult. Ik wil ze niet leten snoepen of snacken tussendoor. Dat is iets voor feestjes ofzo.

Een boterham of fruit tussendoor kun je ook zien als snack

Due-scimmie schreef op 03-01-2025 om 18:22:

[..]

Een boterham of fruit tussendoor kun je ook zien als snack .

Dat is inderdaad net hoe je het bekijkt. Ik geef dan een zodanige hoeveelheid dat het goed vult op dat moment. Ik zie het zelf dan niet als een kleine snack.

Leuk allemaal! Ga ik zeker eens proberen

Ginevra schreef op 03-01-2025 om 17:03:

[..]

Klopt hoor, maar het zit nu niet in mijn systeem uiteraard (ook het feit dat je dan een voorraadje in de vriezer of koelkast hebt), dus ik zou het dan ook weer vergeten om te geven of op te eten. Ik heb dat nu al, als ik eens groenten of fruit koop dat we normaal niet echt eten. Dat ligt dan te verpieteren in de koelkast

We hebben ons ritme qua tussendoortjes en lekkers en dat bevalt prima. Ik vind bakken op zich wel eens leuk, maar de gezonde baksels worden vaak toch minder gewaardeerd. Dan liever een tussendoortje waarvan ik weet dat ze ervan smullen en dat snel en vers te maken is!

Valeria schreef op 03-01-2025 om 13:10:

[..]

Ik snap wel dat afvallen bij veel mensen moeilijk gaat als ze zo denken.

Wat klopt er niet aan?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 04-01-2025 om 20:53:

[..]

Wat klopt er niet aan?

Beter koolhydraatarm dan caloriearm, zeg jij. Dit ding is bedoeld als snack, maar er zitten meer calorieën in dan in mijn lunch. Als die snack je enige eten op de dag is, val je er vast van af, dat wel, maar ik vermoed dat dat in dit gezin niet het geval is.

Moederkareltje schreef op 03-01-2025 om 15:12:

[..]

En dan toch ben jij de eerste die meteen reageert op wat ik zeg in een topic dat over eten gaat.

Wat een misselijke reactie moederkareltje. Bah. Wat insinueer je nu eigenlijk??

Poison schreef op 05-01-2025 om 08:13:

[..]

Wat een misselijke reactie moederkareltje. Bah. Wat insinueer je nu eigenlijk??

Ik vond de opmerking inderdaad ook wel wat flauw (vandaar de doorstreping) maar wel grappig. Een beetje zelfspot kan geen kwaad. Ook niet als je obees bent. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.