Pands
01-01-2025 om 23:50
(makkelijke) Recepten voor gezonde snacks / tussendoortjes voor kinderen
Lieve forummers,
Voor mijn kinderen ben ik opzoek naar gezonde recepten voor snacks / tussendoortjes. En dan bedoel ik niet komkommers of paprikas. Maar echt gezonde tussendoortjes om te maken. Gezonde muffins, yoghurt repen ofzo...
Hebben jullie succes recepten?
Ik merk dat ze voornamelijk ongezonde snacks willen. En wij willen dit graag gaan aanpassen
Gebruikersnaaminvullen
05-01-2025 om 11:29
Valeria schreef op 05-01-2025 om 07:57:
[..]
Beter koolhydraatarm dan caloriearm, zeg jij. Dit ding is bedoeld als snack, maar er zitten meer calorieën in dan in mijn lunch. Als die snack je enige eten op de dag is, val je er vast van af, dat wel, maar ik vermoed dat dat in dit gezin niet het geval is.
Ik schreef erbij dat de man, die overgewicht heeft, beter koolhydraatarme snacks kan eten. Daar is niets mis mee. Calorieën tellen is niet altijd beter.
Meesje
05-01-2025 om 15:07
Gebruikersnaaminvullen schreef op 05-01-2025 om 11:29:
[..]
Ik schreef erbij dat de man, die overgewicht heeft, beter koolhydraatarme snacks kan eten. Daar is niets mis mee. Calorieën tellen is niet altijd beter.
Waarom is dat dan?
Bij mijn weten val je af als je meer calorieën verbrand dan je opneemt. Verbranden doe je door je stofwisseling, bewegen, veel spiermassa verbrand enz. Opnemen doe je met name door eten en drinken.
Er zijn allerlei dieeten die met de tijd wisselen en dé oplossing beloven. Momenteel is IF en koolhydraatarm het meest hip. Uiteindelijk leiden deze dieten er vooral toe dat je minder calorieën tot je neemt. Bij een pastamaaltijd is de pasta het grootste en calorierijkste onderdeel meestal. Als je daar dan minder/niks van neemt en vooral groenten en wat vlees dan kom je op minder calorieën. Doe je dat bij iedere maaltijd, dan val je af. Maar als je je appeltjes vervangt voor een supervette calorierijke brownies dan zal dat minder zoden aan de dijk zetten. Dan zullen er vast nog wat voordelen aan koolhydraatarm zitten, zoals dat je minder snelle suikers tot je neemt en meer eiwitten waardoor je langer vol zit en minder bloedsuikerschommelingen hebt. Dat maakt het dieet beter te doen dan varianten waar je 'honger moet lijden'.
Anne1234!
05-01-2025 om 16:19
Je valt af als je minder calorieën binnenkrijgt dan de calorieën die je gedurende de dag verbrand. Met een calorietekort dus. Wat ik regelmatig om me heen heb gezien is dat je in korte tijd veel kan afvallen met koolhydraatarm eten (overigens verlies je dan niet alleen veel vet maar vooral ook veel vocht) en dat de kilo's er ook weer snel bijkomen als je wel een keer koolhydraten eet of weer 'gewoon' gaat eten.
Uiteindelijk kan je het beste zoeken naar een leefstijl die bij je past en waarbij je op een duurzame manier op gezond gewicht komt en blijft. Ik denk dat dat bij een koolhydraatarm dieet niet het geval is. Bijna niemand houdt dat heel lang vol.
dan
06-01-2025 om 16:36
Anne1234! schreef op 05-01-2025 om 16:19:
Je valt af als je minder calorieën binnenkrijgt dan de calorieën die je gedurende de dag verbrand. Met een calorietekort dus. Wat ik regelmatig om me heen heb gezien is dat je in korte tijd veel kan afvallen met koolhydraatarm eten (overigens verlies je dan niet alleen veel vet maar vooral ook veel vocht) en dat de kilo's er ook weer snel bijkomen als je wel een keer koolhydraten eet of weer 'gewoon' gaat eten.
Uiteindelijk kan je het beste zoeken naar een leefstijl die bij je past en waarbij je op een duurzame manier op gezond gewicht komt en blijft. Ik denk dat dat bij een koolhydraatarm dieet niet het geval is. Bijna niemand houdt dat heel lang vol.
Zelf let ik wel op mijn koolhydraten maar ben er niet heel streng in dus ik eet koolhydraatbeperkt, anders zou ik dat beslist niet volhouden.
Anoniemvoornu
06-01-2025 om 17:08
Moederkareltje schreef op 05-01-2025 om 08:46:
[..]
Ik vond de opmerking inderdaad ook wel wat flauw (vandaar de doorstreping) maar wel grappig. Een beetje zelfspot kan geen kwaad. Ook niet als je obees bent.
Prima als zelfspot jouw manier van omgaan met dingen , maar ik vind dit wel ff iemand onnodig te kakken zetten en verre van grappig
Anoniemvoornu
06-01-2025 om 17:22
Moederkareltje schreef op 03-01-2025 om 15:12:
[..]
En dan toch ben jij de eerste die meteen reageert op wat ik zeg in een topic dat over eten gaat.
Zo jammer dit he zal ik ook maar reageren , hier geen overgewicht verre van maar wel gehad , waarom zo onder de gordel reageren. Want ook toen ik het wel had dacht ik echt niet de hele dag aan eten , ik kreeg als kind gewoon veel te veel suikers binnen en ik had een moeder en zusjes die gezegend waren met een geweldige stofwisseling dus kwam het niet in haar op dat het aan het eten lag.. wel kreeg ze ondanks haar maatje 38 suikerziekte voor haar veertigste, ik eet nu veel meer als toen , alleen veel minder bewerkt
Jesse_1
06-01-2025 om 17:37
Moederkareltje schreef op 05-01-2025 om 08:46:
[..]
Ik vond de opmerking inderdaad ook wel wat flauw (vandaar de doorstreping) maar wel grappig. Een beetje zelfspot kan geen kwaad. Ook niet als je obees bent.
Eh, dit was toch geen zelfspot? Met zelfspot zeg je iets over jezelf, jij zei iets over iemand anders.
Moederkareltje
06-01-2025 om 17:41
Jesse_1 schreef op 06-01-2025 om 17:37:
[..]
Eh, dit was toch geen zelfspot? Met zelfspot zeg je iets over jezelf, jij zei iets over iemand anders.
Ik bedoel ermee dat iemand met een beetje zelfspot het wel zou kunnen hebben. Een beetje zelfspot kan geen kwaad. Mijn hele dikke broer zou het wel kunnen hebben en zou erom lachen en zeggen ja je hebt me. Maargoed dit is een forum. Het was niet kwetsend bedoeld.
rionyriony
06-01-2025 om 17:53
Je kan tegenwoordig wel veel minder zeggen dan pakweg een halve eeuw geleden. Zo vertelde ik eens kort geleden online in sociale media dat mijn broer weleens vriendelijk "zo varkentje" tegen me zei; gewoon als scherts bedoeld want ik ben altijd een draadnagel geweest alleen kort na de puberteit was ik ietsje minder mager.
En toen ik dat vertelde toen was men vreselijk verontwaardigd. "Zoiets zou ik me niet laten zeggen!" zo werd er gereageerd. Verbouwereerd hield ik op; sop was de kool niet waard maar ik zou mijn handen ervoor in het vuur steken dat mijn broer dit gewoon als grap deed. Er was helemaal geen sfeer van geniepigheid en elkaar willen kwetsen.
Maar men is tegenwoordig veel gevoeliger. Men noemt dat geloof ik "woke".
Anoniemvoornu
06-01-2025 om 18:52
rionyriony schreef op 06-01-2025 om 17:53:
Je kan tegenwoordig wel veel minder zeggen dan pakweg een halve eeuw geleden. Zo vertelde ik eens kort geleden online in sociale media dat mijn broer weleens vriendelijk "zo varkentje" tegen me zei; gewoon als scherts bedoeld want ik ben altijd een draadnagel geweest alleen kort na de puberteit was ik ietsje minder mager.
En toen ik dat vertelde toen was men vreselijk verontwaardigd. "Zoiets zou ik me niet laten zeggen!" zo werd er gereageerd. Verbouwereerd hield ik op; sop was de kool niet waard maar ik zou mijn handen ervoor in het vuur steken dat mijn broer dit gewoon als grap deed. Er was helemaal geen sfeer van geniepigheid en elkaar willen kwetsen.
Noem het woke dat je anders om gaat met vreemden op een forum als met je familie, maar nee ik zou zo'n zogenaamd grapje niet waarderen van een wildvreemde op een forum en mijn broer zou een net zo niet grappig grapje terugkrijgen
Jesse_1
06-01-2025 om 19:15
rionyriony schreef op 06-01-2025 om 17:53:
? Misschien moet je je eens iets meer verdiepen in de betekenis van het woord woke. Dat heeft namelijk helemaal niets te maken met 'grappen' maken over mensen die (te) dik zijn.
Ik neem aan dat Moederkareltje degene niet kent waar ze een grap over maakte, dus de vergelijking met grappen over of hoe een familielid aan te spreken gaat compleet mank.
rionyriony
06-01-2025 om 20:21
Een kleine groep, verder vaak oninteressante lui die gaat bepalen wat humor en wat grappen zijn.
Ik vind het een geheel verkeerde, benauwende ontwikkeling. Maar op elk geluid komt een tegengeluid en op elke beweging een tegenbeweging dus dit zal ook wel op een gegeven moment afgelopen zijn.
Zo gaan die dingen.
Jesse_1
06-01-2025 om 22:53
rionyriony schreef op 06-01-2025 om 20:21:
Een kleine groep, verder vaak oninteressante lui die gaat bepalen wat humor en wat grappen zijn.
Ik vind het een geheel verkeerde, benauwende ontwikkeling. Maar op elk geluid komt een tegengeluid en op elke beweging een tegenbeweging dus dit zal ook wel op een gegeven moment afgelopen zijn.
Zo gaan die dingen.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar bedoel je dat jij tot een kleine, oninteressante groep behoort die bepaalt dat de opmerking van MK een grap is?
Of heb je het nog over woke, waarvan je blijkbaar nog niet weet wat het betekent?