Pands
01-01-2025 om 23:50
(makkelijke) Recepten voor gezonde snacks / tussendoortjes voor kinderen
Lieve forummers,
Voor mijn kinderen ben ik opzoek naar gezonde recepten voor snacks / tussendoortjes. En dan bedoel ik niet komkommers of paprikas. Maar echt gezonde tussendoortjes om te maken. Gezonde muffins, yoghurt repen ofzo...
Hebben jullie succes recepten?
Ik merk dat ze voornamelijk ongezonde snacks willen. En wij willen dit graag gaan aanpassen
Scriptos
02-01-2025 om 01:48
Wij maken regelmatig deze dadelkokos balletjes. De kinderen zijn er dol op en noemen ze chocoladeballen hoewel er geen chocolade aan te pas komt.https://www.greatlittlekitchen.nl/recepten/dadelballetjes-met-kokos/
Ook vaak capresespiesjes met (light). mozarella en tomaatjes.
https://www.jumbo.com/recepten/hartjes-caprese-spiesjes-505208
Bentoboxjes maken voor mee naar school is ook supertof, maar wel tijdrovend.
rionyriony
02-01-2025 om 06:48
Hoewel snelle suikers best goed zijn voor kinderen (die nog lang geen last hebben van dichtgeslibte vaten en zolang dat niet het geval is, snelle energie goed kunnen gebruiken) herinner ik me natuurlijke producten die ik erg smakelijk vond: de gerookte makreel (vooral het buikgedeelte wat vetter is dan de rest), de kopjes groenten- en/of peulvruchtensoep, sneden krakend vers volkorenbrood zonder iets erop, en hoewel kaas niet helemaal natuurlijk is, de kaasdomino.
Die pakjes vis bij Lidl heb ik altijd erg lekker gevonden dus misschien kinderen ook wel. Ik weet niet of ze er nog zijn; dit is vermoedelijk geen nieuwe advertentie. Dit is ook een goed en gezond afslankproduct trouwens.
Madamecannibale
02-01-2025 om 07:56
Oh ja die forelfilet is altijd erg lekker. Ik heb laatst een keer groentemuffins gemaakt maar dat recept was geen succes, ik lees dus even mee.
Valeria
02-01-2025 om 08:19
Aan het eind van de middag eten ze hier vaak nog een tosti als het zo uitkomt met trainen. Maar daar heb ik geen werk aan.
Knutselkei
02-01-2025 om 08:26
Ik maak vaak bananencake,wortelcake en theebrood met gedroogde abrikozen,rozijn en pruimen. Die snijd ik in stukken en vries ze zo in. Waar we zin in hebben wordt uit de vriezer gehaald.
Schommelstoel
02-01-2025 om 08:45
Bananenbrood inderdaad, maak er twee of drie tegelijk (de oven moet toch aan) en vries ze dan gesneden in met bakpapier tussen de plakjes zodat ze niet aan elkaar plakken.
Ik maak graag dit recept zonder toegevoegde suikers, meestal nog met een snuf kaneel of speculaaskruiden erin voor wat meer diepte. Kan ook met volkorenmeel.
https://www.laurasbakery.nl/bananenbrood-basisrecept/
Temet
02-01-2025 om 09:21
Op de site van AH is waarschijnlijk nog wel het recept te vinden van volkoren wortel muffins. Ook weer niet superverantwoord, want er gaat wel suiker in. Verder volkorenmeel, banaan, wal/pecannoten, geraspte wortel en ei. Blijven een paar dagen goed (en zijn binnen die tijd ook wel op). Verder is volvette griekse yoghurt met fruit ook een idee. De volvette variant is lekkerder dan de magere en je hebt minder de neiging er suiker in te doen.
Pands
02-01-2025 om 09:22
mijn kinderen zijn 3 en 6 jaar oud, ook nog eens lastige eters. Mijn man heeft overgewicht en die eet de ongezonde snacks van de kids ook op. En we willen zelf ook graag het goede voorbeeld geven.
Bananenbrood invriezen klinkt heel handig!
Net zoals bananen en wortel cake enz...heb je daar een recept van?
Forelfilet klinkt ook goed. Maar ik bang bang dat mijn kids het weigeren.
Laatst groente cake ook toevallig geprobeerd. Geen succes!
Mevrouw75
02-01-2025 om 09:45
Schommelstoel schreef op 02-01-2025 om 08:45:
Bananenbrood inderdaad, maak er twee of drie tegelijk (de oven moet toch aan) en vries ze dan gesneden in met bakpapier tussen de plakjes zodat ze niet aan elkaar plakken.
Ik maak graag dit recept zonder toegevoegde suikers, meestal nog met een snuf kaneel of speculaaskruiden erin voor wat meer diepte. Kan ook met volkorenmeel.
https://www.laurasbakery.nl/bananenbrood-basisrecept/
Doe dat dan wel als je zeker weet dat je kinderen dit willen eten. Mijn dochter eet er helemaal niks van.
mana_sutiyuq
02-01-2025 om 09:52
Pands schreef op 02-01-2025 om 09:22:
Forelfilet klinkt ook goed. Maar ik bang bang dat mijn kids het weigeren.
Nu vul je het al in, probeer het eens.
Meerdere keren aanbieden.
Mijn kinderen hadden een wat afwijkende smaak dus misschien heb je dut nog niet geprobeerd of vul je in dat ze het niet lekker vinden: olijven, camembert, brie.
Gingergirl
02-01-2025 om 10:16
mana_sutiyuq schreef op 02-01-2025 om 09:52:
[..]
Nu vul je het al in, probeer het eens.
Meerdere keren aanbieden.
Mijn kinderen hadden een wat afwijkende smaak dus misschien heb je dut nog niet geprobeerd of vul je in dat ze het niet lekker vinden: olijven, camembert, brie.
Proberen kan al tijd. Maar meerdere keren aanbieden ligt ook wel aan de leeftijd van de kinderen of dat werkt of niet.
mana_sutiyuq
02-01-2025 om 10:18
Gingergirl schreef op 02-01-2025 om 10:16:
[..]
Proberen kan al tijd. Maar meerdere keren aanbieden ligt ook wel aan de leeftijd van de kinderen of dat werkt of niet.
Werkt op alle leeftijden. De Britten hebben er zo'n mooie term voor 'aquiered taste'
Geldt bv ook voor koffie, bier en andere alcoholische dranken.
Gingergirl
02-01-2025 om 10:21
mana_sutiyuq schreef op 02-01-2025 om 10:18:
[..]
Werkt op alle leeftijden.
Nou nee hoor, we hebben 4 kinderen en hebben altijd alles meerdere keren aangeboden...dat is geen garantie dat ze het willen proberen. Nou hebben we gelukkig makkelijke eters maar ze proberen echt niet alles. Ik lust zelf na tig keer proberen ook niet alles en heb ook niet altijd de behoefte iets te proberen.
mana_sutiyuq
02-01-2025 om 10:26
Gingergirl schreef op 02-01-2025 om 10:21:
[..]
Nou nee hoor, we hebben 4 kinderen en hebben altijd alles meerdere keren aangeboden...dat is geen garantie dat ze het willen proberen. Nou hebben we gelukkig makkelijke eters maar ze proberen echt niet alles.
Het doel van meerdere keren aanbieden is ook niet dat ze alles gaan eten, het doel is om goed te bepalen wat ze echt niet lekker vinden.
Proberen is ook iets waar een 'nee' op kan komen. Is ook niet gelijk een bord vol, is wel de vraag: stel je open en neutraal op.
Zo heeft mijn moeilijk etende schoonkind het eetpallet inmiddels flink verruimd. En ergert het zich aan 1 van de ouders die echt niets wil proberen.
Mevrouw75
02-01-2025 om 10:32
Mijn kind houdt veel van breekbrood of toastjes met smeersel. Gewoon boter en zout bv. Olijven vindt ze ook lekker en fuetworst. Borrelplankhap dus. Hoewel die ook vet en zout zijn natuurlijk. Maar goed, wortelcake is ook ongezonder dan het klinkt.
Zelf gepopte popcorn is ook niet zo vet en zoet als van die gekochte of die uit magnetronzakken.
Dunne omelet in rolletjes met een prikker.