Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

(makkelijke) Recepten voor gezonde snacks / tussendoortjes voor kinderen

Due-scimmie schreef op 02-01-2025 om 14:19:

Monkeyplatters werken hier goed. Bord met allerlei dingen in combinatie voedzaam en minder voedzaam. Bij voorkeur zet ik die tijdens koken op tafel of na schooltijd.

Komkommer, paprika, lu crackertje, volkoren soepstengels, koekje oid., fruit etc.

Jaaaa, dierbare herinneringen. Hier een apart bakje voor ieder kind omdat de een anders veel sneller en meer at dan de ander. Dat kregen ze als ik ging koken. Dat heette hier "een bakje". Ik hoor die drie stemmetjes nog "mama, mag ik al een bakje?". Ik deed er komkommer, tomaat, paprika, soepstengel, cracker in. Niks spannends dus maar de combi in zo'n bakje maakte het kennelijk interessant genoeg. En dan zat er al wat groente in voor we aan tafel gingen.

dan

dan

02-01-2025 om 15:14

Pands schreef op 02-01-2025 om 11:34:

mijn kids aten tot 2 jaar alles en daarna niet meer . Ik wil wel altijd dat ze proeven. En de oudste komt daardoor er wel eens achter van hey toch lekker. Dus proeven "moeten" ze.

Ik ga eens op ontbijt muffins Google. Ik zat ook te zoeken naar een kookboek moet tussendoortjes voor kids maar kan nog geen geschikte vinden of er zijn geen inkijk exemplaren

Ook hartige muffins zijn erg lekker bijvoorbeeld als lunch of in de namiddag na schooltijd. Of een hartige taart waarin je zelfs allerlei restjes groente kan verwerken. Genoeg recepten te vinden op internet. 

Als ik verschillende soorten fruit of groente snijd voor Kareltje geef ik man ook een bakje. De koekjes verstop ik omdat man ze anders ook opeet. Man is niet dik maar erg impulsief. Als hij het ziet, koek of snoep, al is het om 8 uur sochtends, dan vreet hij het op. Waarom je dag met koek en drop beginnen denk ik dan.. ja omdat het er is zegt man dan.. oke. Iritant is dat. 
Ik ben al blij als ik het allemaal geschild en gesneden heb, die groentes en fruit. Ik zou er de kracht niet voor hebben om muffins en cake te maken die zogenaamd gezond zijn. Puur fruit en groente lijkt me het beste en is ook zoet en in tal van variatie. En wat kwark met rozijnen werkt ook om de gaten te vullen tot het avondeten. 

dan

dan

02-01-2025 om 15:20

Moederkareltje schreef op 02-01-2025 om 15:17:

Als ik verschillende soorten fruit of groente snijd voor Kareltje geef ik man ook een bakje. De koekjes verstop ik omdat man ze anders ook opeet. Man is niet dik maar erg impulsief. Als hij het ziet, koek of snoep, al is het om 8 uur sochtends, dan vreet hij het op. Waarom je dag met koek en drop beginnen denk ik dan.. ja omdat het er is zegt man dan.. oke. Iritant is dat.
Ik ben al blij als ik het allemaal geschild en gesneden heb, die groentes en fruit. Ik zou er de kracht niet voor hebben om muffins en cake te maken die zogenaamd gezond zijn. Puur fruit en groente lijkt me het beste en is ook zoet en in tal van variatie. En wat kwark met rozijnen werkt ook om de gaten te vullen tot het avondeten.

Zelf houd ik erg van bakken en heb altijd al een behoorlijke voorraad ingrediënten in huis, zo is het snel gebeurd. Ik maak een grote voorraad en vries die in, zo is het alleen een kwestie van een muffin uit de vriezer nemen en even laten ontdooien.

De muffins waar ik het over had heten "bananen-wortelmuffins met pecannoten", ik kan geen link plaatsen want als ik het recept aanklik schiet ie naar de AH app, maar het zou op ah.nl moeten staan.
Het recept vermeldt kokosbloesemsuiker, maar daar heb ik gewone suiker vooŕ gebruikt, gaat ook prima

soep! in kleine porties invriezen, makkelijk te ontdooien. Als men niet zo van groente (stukjes) houdt, kun je ook gepureerde soep maken van courgette, bloemkool, pompoen o.i.d.

En ik ben het eens dat 'gezonde' baksels een beetje voorbij gaan aan het idee dat het gezond is. Het enige wat er niet in zit is geraffineerde suiker, maar wel boter/olie en eieren. En fruitsuiker wat in grote hoeveelheden in appels, rijpe bananen, dadels etc. zit, dat is voor je lichaam niet anders dan 'gewone' suiker.

Niet dat ik een heilig boontje ben wat betreft verantwoord eten hoor.

Temet schreef op 02-01-2025 om 15:35:

De muffins waar ik het over had heten "bananen-wortelmuffins met pecannoten", ik kan geen link plaatsen want als ik het recept aanklik schiet ie naar de AH app, maar het zou op ah.nl moeten staan.
Het recept vermeldt kokosbloesemsuiker, maar daar heb ik gewone suiker vooŕ gebruikt, gaat ook prima

Dat kan ook prima kokosbloesemsuiker wordt gebruikt om het "gezond" te laten klinken maar het is gewoon suiker dat je lichaam verwerkt als suiker.

Het is reteduur en alleen beter voor de financiële toestand van de ah niet voor de financiële of gezondheidstoestand van de consument. Trap er niet in dat het gezonder zou zijn.  Suiker is suiker!  

De suikers in fruit zijn ook gewoon suiker voor je lijf. Suiker uit fruit is net zo slecht als suiker uit cola.  Fruit eten is vanwege de bijkomende voordelen wel gezonder dan cola drinken maar de vertering van beide suikers gebeurt op dezelfde manier. 

yasmijn27 schreef op 02-01-2025 om 12:49:

Maar met 3 maaltijden op een dag en een stuk fruit zijn die tussendoortjes toch helemaal niet nodig?
Met al die zogenaamde gezonde snacks leer je je kinderen toch gewoon snaaien?

Eerst wat ik van de diëtist te horen kreeg is dat ik 2 tussendoortjes moest gaan eten naast mijn drie maaltijden. Als ik gesport had zelf nog 1 extra na het sporten als ik dat wou. 

Ik heb wel vaker inspiratie gehaald van iksnoepgezond.nl en balans in de keuken (zowel een site als instagrampagina). Beiden verstoppen vaak groentes in de baksels die je eigenlijk niet proeft waardoor die ongemerkt toch binnen komen.

Handbal schreef op 02-01-2025 om 15:48:

[..]

Eerst wat ik van de diëtist te horen kreeg is dat ik 2 tussendoortjes moest gaan eten naast mijn drie maaltijden. Als ik gesport had zelf nog 1 extra na het sporten als ik dat wou.

Ja, maar dit gaat over kinderen van 3 en 6. Als die tussendoor trek krijgen is een fatsoenlijke boterham/bak kwark/banaan (dus 'normaal' eten) toch beter dan aanleren dat je dan een snack pakt?

ik maak eens in de tijd een lading hartige hapjes die ik dan invries. En als ik een snack wil gaan ze zo uit de vriezer even in de magnetron. 
De hapjes maak ik van filodeeg (is dunner en minder vet dan bladerdeeg). De vulling is bv groente met kerrie en kipgehakt, of prei met spinazie en feta of zo. Vaak maak ik er ook wel wat restjes in op. Velletje deeg neerleggen, vulling erop, dichtrollen zodat het op een kleine loempia lijkt en in de oven bakken. 

Trijsje schreef op 02-01-2025 om 14:39:

[..]

Jaaaa, dierbare herinneringen. Hier een apart bakje voor ieder kind omdat de een anders veel sneller en meer at dan de ander. Dat kregen ze als ik ging koken. Dat heette hier "een bakje". Ik hoor die drie stemmetjes nog "mama, mag ik al een bakje?". Ik deed er komkommer, tomaat, paprika, soepstengel, cracker in. Niks spannends dus maar de combi in zo'n bakje maakte het kennelijk interessant genoeg. En dan zat er al wat groente in voor we aan tafel gingen.

Onze kinderen noemen het lekker bordje 🥰.

dan

dan

02-01-2025 om 17:50

troelahoep schreef op 02-01-2025 om 15:42:

En ik ben het eens dat 'gezonde' baksels een beetje voorbij gaan aan het idee dat het gezond is. Het enige wat er niet in zit is geraffineerde suiker, maar wel boter/olie en eieren. En fruitsuiker wat in grote hoeveelheden in appels, rijpe bananen, dadels etc. zit, dat is voor je lichaam niet anders dan 'gewone' suiker.

Niet dat ik een heilig boontje ben wat betreft verantwoord eten hoor.

Je moet het ook niet dagelijks voorzetten maar zo af en toe kan best, waarschijnlijk wel beter dan een grote zak snoep. 

dan

dan

02-01-2025 om 17:55

Een handje (ongezouten) noten is ook lekker zo af en toe. Of gewoon yoghurt met daardoor een appel in plakjes en wat kaneel, de appel met kaneel kun je eerst wat opwarmen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.