Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

(makkelijke) Recepten voor gezonde snacks / tussendoortjes voor kinderen

Eten proberen is trouwens ook iets dat je op een rustig moment moet proberen en op een leuke manier kan aanbieden. In de avond als iedereen gestresst is na een dag school/werk nog brocolli proberen als kind het niet wil is dan vaak geen succes.

Overigens is er ook dan geen garantie op succes, sommige kinderen zijn gewoon lastige eters. 

Mijn kind lust gelukkig bijna alles. Vis, olijven, stinkkaas, spruitjes,  allerlei soorten groenten en fruit, alles gaat erin. Het verbaasd me soms echt wat ze allemaal lust. Maar ze is pas 1,5 dus het kan uiteraard nog veranderen.

mana_sutiyuq schreef op 02-01-2025 om 10:26:

[..]

Het doel van meerdere keren aanbieden is ook niet dat ze alles gaan eten, het doel is om golen wat ze echt niet lekker vinden.

Proberen is ook iets waar een 'nee' op kan komen. Is ook niet gelijk een bord vol, is wel de vraag: stel je open en neutraal op.

Zo heeft mijn moeilijk etende schoonkind het eetpallet inmiddels flink verruimd. En ergert het zich aan 1 van de ouders die echt niets wil proberen.

Dat snap ik ook wel, duh  Feit blijft dat al biedt je iets nog zo vaak aan, soms willen ze het echt niet proberen. Een van mijn kinderen wil echt geen vis/ schaaldieren eten, weigert het ook te proberen. Is geen ramp, mocht ze het ooit willen proberen dan kan dat. Het " proberen" kun je stimuleren maar niet afdwingen.

Madamecannibale schreef op 02-01-2025 om 10:36:

Maar ze is pas 1,5 dus het kan uiteraard nog veranderen.

Volgens de consultatiebureau arts komt dat zo rond de 2 jaar, maar volgens mij vergist ze zich want de kinderen zijn rond de 20 en ik wacht nog steeds.

Gingergirl schreef op 02-01-2025 om 10:39:

[..]

Dat snap ik ook wel, duh Feit blijft dat al biedt je iets nog zo vaak aan, soms willen ze het echt niet proberen. Een van mijn kinderen wil echt geen vis/ schaaldieren eten, weigert het ook te proberen. Is geen ramp, mocht ze het ooit willen proberen dan kan dat. Het " proberen" kun je stimuleren maar niet afdwingen.

Meedere keren aanbieden hoeft ook niet kort achter elkaar, kan jaren tussen zitten. Maar 1x 'nee' hoeft niet voor altijd 'nee' te zijn.

mana_sutiyuq schreef op 02-01-2025 om 10:43:

[..]

Meedere keren aanbieden hoeft ook niet kort achter elkaar, kan jaren tussen zitten. Maar 1x 'nee' hoeft niet voor altijd 'nee' te zijn.

Mee eens. Al is het ook niet nodig om alles te blijven proberen en dat jarenlang. Soms weet je of je iets lust of niet. Het is geen ramp om iets niet te lusten. Ik hou niet van koffie, wordt al misselijk van de lucht. Dan kan ik dat blijven proberen tot mijn tachtigste, maar dat hoeft niet, het is niet erg om het niet te drinken net zoals dat het geen ramp is dat een kind geen vis eet. Het wordt pas problematisch als ze echt niks willen eten, en dan kun je blijven aanbieden maar dat werkt echt niet altijd. 

Als je google op ontbijtmuffins kom je gezonde muffins met veelal fruit tegen.
In de zomer kun je ook een beschuit met aardbeien (zonder suiker) maken.

Mevrouw75 schreef op 02-01-2025 om 10:32:

Mijn kind houdt veel van breekbrood of toastjes met smeersel. Gewoon boter en zout bv. Olijven vindt ze ook lekker en fuetworst. Borrelplankhap dus. Hoewel die ook vet en zout zijn natuurlijk. Maar goed, wortelcake is ook ongezonder dan het klinkt.

Zelf gepopte popcorn is ook niet zo vet en zoet als van die gekochte of die uit magnetronzakken.

Dunne omelet in rolletjes met een prikker.

Dat ligt er aan welk recept je gebruikt. Fuet-worst is zo'n beetje het meest ongezonde van de borrelplank, verzadigd vet, rood vlees...

Op insta is veel te vinden,  oa @doctorbowl heeft veel "gezonde" tussendoortjes 

En bij de lidl hebben ze mini kaasjes in de light variant, die zijn ook best ok (in een netje met lichtblauwe verpakking)

Mijn kind lust gelukkig bijna alles. Vis, olijven, stinkkaas, spruitjes, allerlei soorten groenten en fruit, alles gaat erin. Het verbaasd me soms echt wat ze allemaal lust. Maar ze is pas 1,5 dus het kan uiteraard nog veranderen.

Het kan ook blijven. 1 van mijn kinderen lust ook echt alles. Wil ook alles proberen. Inmiddels 6, dat zie ik niet meer veranderen. Is een karakter dingentje denk ik. Mijn andere kind is juist zo'n kind dat weinig lust en proberen is ook met moeite.

Hier maak ik ze blijer met gewoon puur eten. Dus idd gewoon een bakje tomaat, komkommer, paprika. Een gekookt of gebakken eitje (zonder zout). Soepstengels eventueel met wat smeerkaas. 

Pands

Pands

02-01-2025 om 11:34 Topicstarter

mijn kids aten tot 2 jaar alles en daarna niet meer . Ik wil wel altijd dat ze proeven. En de oudste komt daardoor er wel eens achter van hey toch lekker. Dus proeven "moeten" ze. 

Ik ga eens op ontbijt muffins Google. Ik zat ook te zoeken naar een kookboek moet tussendoortjes voor kids maar kan nog geen geschikte vinden of er zijn geen inkijk exemplaren

Maar met 3 maaltijden op een dag en een stuk fruit zijn die tussendoortjes toch helemaal niet nodig? 
Met al die zogenaamde gezonde snacks leer je je kinderen toch gewoon snaaien?

Pands schreef op 02-01-2025 om 11:34:

mijn kids aten tot 2 jaar alles en daarna niet meer . Ik wil wel altijd dat ze proeven. En de oudste komt daardoor er wel eens achter van hey toch lekker. Dus proeven "moeten" ze.

Ik ga eens op ontbijt muffins Google. Ik zat ook te zoeken naar een kookboek moet tussendoortjes voor kids maar kan nog geen geschikte vinden of er zijn geen inkijk exemplaren

De mijne werd ook pas lastiger vanaf 2,5 ongeveer. Ik was zelf zo'n kind dat alles probeerde en bijna alles lustte. Dus ik dacht dat ik er eentje net als mezelf had gebouwd. Helaas. Ik heb wel het idee, ze is ruim 3, dat ze best wel wat lust, maar vooral de grens/confrontatie zoekt. 

yasmijn27 schreef op 02-01-2025 om 12:49:

Maar met 3 maaltijden op een dag en een stuk fruit zijn die tussendoortjes toch helemaal niet nodig?
Met al die zogenaamde gezonde snacks leer je je kinderen toch gewoon snaaien?

Kinderen hebben een snelle verbranding, als ik die van ons geen snack gaf werden ze mega sacherijnig en zij waren geen uitzondering. Als ze om 12.00uur lunchen en rond 17.30uur weer avondeten hebben ze echt wel een snack nodig hoor. Op school en thuis is bij ons het tussendoortje in de ochtend altijd fruit.

Heb je Pinterest? Daar zijn enorm veel gezonde(re) recepten te vinden.

Monkeyplatters werken hier goed. Bord met allerlei dingen in combinatie voedzaam en minder voedzaam. Bij voorkeur zet ik die tijdens koken op tafel of na schooltijd. 

Komkommer, paprika, lu crackertje, volkoren soepstengels, koekje oid., fruit etc. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.