Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Extra kleuteren


Dan zou ik daar achteraan gaan: "beleid van de school".
Want als dat de reden is, hoe kan het dan zo zijn dat zijn vriendjes wel doorstromen?

Ik zou in dat gesprek vragen dat er alsnog een plan komt om een doorgaande ontwikkeling op zowel cognitief als sociaal vlak te waarborgen.

Jullie dachten in februari dat die doorgaande ontwikkeling gewaardborgd was doordat jullie verteld was dat al zijn vrienden 2.5 jaar zouden kleuteren. Daarmee zou kindlief sociale aansluiting hebben, en jullie gingen ervan uit dat voor zo'n grote groep ook wel passend cognitief aanbod zou worden georganiseerd. 
Nu blijkt dat allebei niet zo te zijn. Het vertrek van zijn vrienden (en ontwikkelingsgelijken) vormt een bedreiging zowel voor de sociale ontwikkeling als voor de cognitieve ontwikkeling.

Dus gewoon alsnog een plan laten maken op sociaal en cognitief vlak. En maak dat concreet. Op welke tijdstippen in het weekrooster kan hij met z'n oude vrienden spelen? Hoe wordt het ontwikkelen van nieuwe vriendschappen ondersteund, gemonitord, en wanneer gaan jullie dat evalueren? Wat voor aanbod krijgt je zoon, hoe sluit dat aan op zijn beginsituatie, en hoe wordt gezorgd dat je zoon ondanks zijn uitzonderingspositie gemotiveerd wordt om dat aanbod op te pakken? Etc.

Of misschien moet je in zo'n eerste gesprek vooral je verbazing en teleurstelling uiten. En een nieuwe afspraak maken, met IB erbij, om dat plan te gaan formuleren. Om zo'n plan te maken moeten ook de emoties aan alle kanten even bekoelen, zodat iedereen met voldoende emotionele "afstand" naar de beginsituatie van het kind kan kijken.

Heeft hij het afgelopen jaar dezelfde dingen gedaan als zijn vrienden? Zo ja, dan zie ik al helemaal geen reden om hem niet naar groep 3 door te laten gaan. Ik neem aan dat de juf groep 1 anders les gegeven heeft dan groep 2. Als dat niet zo is, kan hij ook gewoon door naar groep 3. Dan heeft hij dezelfde startpositie als zijn vrienden.

Doenietzomoeilijk schreef op 15-07-2024 om 15:27:

[..]

Groep 1/2 wordt juist zeer gedifferentieerd gewerkt is mijn ervaring. Echt aangepast op het kind. Ik zou er niet vanuit gaan dat je zoon aankomend schooljaar dezelfde lesstof krijgt. Juist niet. Meer verrijking en verdieping.

Hier ook. Ik zou bij een kind uit december geen moeite hebben met 2,5 jaar i.p.v 1,5 jaar kleuteren. Bij de kleuters zijn de kaders minder strak dus meer ruimte voor verrijking en verdieping. In groep 3 heb je ook de zon-lijn en rekenXL maar in groep 2 had mijn dochter meer ruimte om haar eigen ding te doen. 

Met 11,5 naar de brugklas kan maar is 12,5 niet prettiger? Ook qua handhaven in de groep.

nesqik1983

nesqik1983

15-07-2024 om 16:43 Topicstarter

syboor schreef op 15-07-2024 om 16:09:

Ik zou in dat gesprek vragen dat er alsnog een plan komt om een doorgaande ontwikkeling op zowel cognitief als sociaal vlak te waarborgen.

Jullie dachten in februari dat die doorgaande ontwikkeling gewaardborgd was doordat jullie verteld was dat al zijn vrienden 2.5 jaar zouden kleuteren. Daarmee zou kindlief sociale aansluiting hebben, en jullie gingen ervan uit dat voor zo'n grote groep ook wel passend cognitief aanbod zou worden georganiseerd.
Nu blijkt dat allebei niet zo te zijn. Het vertrek van zijn vrienden (en ontwikkelingsgelijken) vormt een bedreiging zowel voor de sociale ontwikkeling als voor de cognitieve ontwikkeling.

Dus gewoon alsnog een plan laten maken op sociaal en cognitief vlak. En maak dat concreet. Op welke tijdstippen in het weekrooster kan hij met z'n oude vrienden spelen? Hoe wordt het ontwikkelen van nieuwe vriendschappen ondersteund, gemonitord, en wanneer gaan jullie dat evalueren? Wat voor aanbod krijgt je zoon, hoe sluit dat aan op zijn beginsituatie, en hoe wordt gezorgd dat je zoon ondanks zijn uitzonderingspositie gemotiveerd wordt om dat aanbod op te pakken? Etc.

Of misschien moet je in zo'n eerste gesprek vooral je verbazing en teleurstelling uiten. En een nieuwe afspraak maken, met IB erbij, om dat plan te gaan formuleren. Om zo'n plan te maken moeten ook de emoties aan alle kanten even bekoelen, zodat iedereen met voldoende emotionele "afstand" naar de beginsituatie van het kind kan kijken.

Bedankt. Hier kan ik zeker wat mee. Mooie vragen om mee te nemen. 

nesqik1983

nesqik1983

15-07-2024 om 16:44 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 15-07-2024 om 16:19:

Heeft hij het afgelopen jaar dezelfde dingen gedaan als zijn vrienden? Zo ja, dan zie ik al helemaal geen reden om hem niet naar groep 3 door te laten gaan. Ik neem aan dat de juf groep 1 anders les gegeven heeft dan groep 2. Als dat niet zo is, kan hij ook gewoon door naar groep 3. Dan heeft hij dezelfde startpositie als zijn vrienden.

Groep 2 krijgt meer aanbod in cijfers/letters ect. Dus nee, hij heeft niet exact dezelfde dingen gedaan. 


nesqik1983

nesqik1983

15-07-2024 om 16:47 Topicstarter

Haalde mijn zoon net uit de BSO. Ze wensten hem veel succes in groep 3. Was even extra pijnlijk. Ze stonden echt met de mond open dat hij nog in groep 1 zat. Ook hier gingen ze van groep 2 uit. De medewerkers gaven nog aan dat hij qua niveau wat hij daar laat zien echt niet onder doet voor zijn leeftijdsgenoten en vriendjes.Dit neem ik ook even mee naar het gesprek met school.  
Ook gaven ze aan dat ouders blijkbaar altijd een handtekening moeten zetten bij kleuterverlening of blijven zitten. Nog nooit van gehoord. Maar misschien weet iemand dit? 

nesqik1983 schreef op 15-07-2024 om 16:47:

Haalde mijn zoon net uit de BSO. Ze wensten hem veel succes in groep 3. Was even extra pijnlijk. Ze stonden echt met de mond open dat hij nog in groep 1 zat. Ook hier gingen ze van groep 2 uit. De medewerkers gaven nog aan dat hij qua niveau wat hij daar laat zien echt niet onder doet voor zijn leeftijdsgenoten en vriendjes.Dit neem ik ook even mee naar het gesprek met school.
Ook gaven ze aan dat ouders blijkbaar altijd een handtekening moeten zetten bij kleuterverlening of blijven zitten. Nog nooit van gehoord. Maar misschien weet iemand dit?

klopt want bij doubleren moet er een plan van aanpak zijn om de hiaten in te lopen, en daar moeten ouders voor gezien tekenen. Kleuterverlengen is een eufemisme voor doubleren.

Ik vind het heel bijzonder wat hier gebeurt. School plaatst een kind nogmaals in groep 1 zonder dat daar een reden voor is en zonder dat met de ouders te communiceren.
Later wordt dat op 'beleid' gegooid, terwijl dat voor alle andere kinderen uit dezelfde periode niet geldt. Dan is het dus ook geen beleid.
Niemand kan vertellen waarom deze keuze is gemaakt, waarom dat nodig is, ouders weten nergens van. Zelfs op de BSO denken ze dat kind in groep 2 zit.
Als een school besluit dat een kind beter langer kan kleuteren, dan lijkt het me sowieso beter om dat besluit uit te stellen tot groep 2, tenzij er echt ernstige achterstanden reeds bestaan in groep 1. En dat bespreek je met de ouders. 
Dit komt eigenlijk op mij over als het hele jaar zeggen dat kind het prima doet en dan twee dagen voor het einde van het schooljaar alsnog besluiten dat kind niet over gaat.
Ik zou hier zeker een gesprek over aangaan. Eigenlijk hadden jullie dat in februari al moeten doen.

iedereen is verontwaardigd over de school, maar in februari wist ze al dat hij in groep 1 zat en niet in groep 2. Dus het kan niet echt als een verrassing komen. Maar goed, toch maar even naar school. 

syboor schreef op 15-07-2024 om 16:09:

. Daarmee zou kindlief sociale aansluiting hebben, en jullie gingen ervan uit dat voor zo'n grote groep ook wel passend cognitief aanbod zou worden georganiseerd.
Nu blijkt dat allebei niet zo te zijn. Het vertrek van zijn vrienden (en ontwikkelingsgelijken) vormt een bedreiging zowel voor de sociale ontwikkeling als voor de cognitieve ontwikkeling.

Of hij maakt gewoon nieuwe vrienden met de andere groep 2 kinderen. Dat kan ook hè. Hier een februarikind dat in groep 1 allemaal groep 2 vriendjes had die naar groep 3 gingen. Daar maakte ik me eerst zorgen over maar hij maakte gewoon nieuwe vriendjes. 

Genoeg oudere kleuters uit dec/jan/februari die begin van schooljaar even hun weg moeten vinden omdat de groep 2 kinderen van jaar ervoor naar groep 3 zijn gegaan. 

nesqik1983 schreef op 15-07-2024 om 16:44:

[..]

Groep 2 krijgt meer aanbod in cijfers/letters ect. Dus nee, hij heeft niet exact dezelfde dingen gedaan.


Dat zal dan per school verschillen. Ons maart kind uit groep 1, heeft tweede helft van het jaar gewoon groep 2 werkjes mee mogen doen als hij dat wilde. 


nesqik1983

nesqik1983

15-07-2024 om 20:21 Topicstarter

Annaniem2023 schreef op 15-07-2024 om 19:20:

iedereen is verontwaardigd over de school, maar in februari wist ze al dat hij in groep 1 zat en niet in groep 2. Dus het kan niet echt als een verrassing komen. Maar goed, toch maar even naar school.

Zijn nieuwe juf gaf in februari aan dat dit hun beleid was. Herfstkinderen langer laten kleuteren. Dus ging er vanuit dat dit dan voor alle herfstkinderen zou gelden. En ze hun programma daar gezamenlijk op zouden aanpassen. Daarom er niks mee gedaan. Maar dit blijkt nu dus niet zo te zijn. Het was van haar slechts een aanname. 

Lees ik nou niet goed? Hij heeft toch geen verlenging?

Ik lees het zo:

December 2022 - 4 jaar geworden, gestart in groep 0.
September 2023 - start groep 1
September 2024 - start groep 2

Ah ik zie dat de grens op 1 januari ligt. Ik dacht eerder. Dan heb ik het inderdaad niet goed.

Fiorah schreef op 15-07-2024 om 20:27:

Lees ik nou niet goed? Hij heeft toch geen verlenging?

Ik lees het zo:

December 2022 - 4 jaar geworden, gestart in groep 0.
September 2023 - start groep 1
September 2024 - start groep 2

Ah ik zie dat de grens op 1 januari ligt. Ik dacht eerder. Dan heb ik het inderdaad niet goed.

Die 1 januari grens is er helemaal niet in de wet. Scholen moeten individueel naar kinderen kijken. Bij dochter op school zijn er herfstkinderen die doorgaan en die niet doorgaan en datzelfde geldt voor januarikinderen. 

De school van TO communiceert in ieder geval heel slecht. Hoe kan een ouder nu niet weten in welke groep je eigen kind zit? 

Bij dochter op school krijgen kinderen uit groep 1 soms ook groep 2 werkjes, juffen kijken daar gelukkig wel naar het kind.
 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.