Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Extra kleuteren


Mugske schreef op 15-07-2024 om 20:40:

[..]

Die 1 januari grens is er helemaal niet in de wet. Scholen moeten individueel naar kinderen kijken. Bij dochter op school zijn er herfstkinderen die doorgaan en die niet doorgaan en datzelfde geldt voor januarikinderen.

De school van TO communiceert in ieder geval heel slecht. Hoe kan een ouder nu niet weten in welke groep je eigen kind zit?

Bij dochter op school krijgen kinderen uit groep 1 soms ook groep 2 werkjes, juffen kijken daar gelukkig wel naar het kind.

Die 1 januari grens is er wel, waarbij herfst kinderen extra aandachtig worden bekeken.

Decembermamma schreef op 15-07-2024 om 20:43:

[..]

Die 1 januari grens is er wel, waarbij herfst kinderen extra aandachtig worden bekeken.

Dan mag jij me aanwijzen waar dat in de onderwijswetten staat. De 1 oktober grens is afgeschaft ergens in de vorige eeuw. Op dit moment bestaat er geen grens.

Zat hij vanaf dat hij 4 was tot aan die zomervakantie wel in groep 1 dan? Of was dat een groep 0? Dat was bij ons zo namelijk. Maar volgens mij was dat wel met kinderen die na 1 januari waren gestart. De communicatie laat i.i.g. te wensen over op school. Al herken ik dat wel weer, is op veel scholen zo helaas.

Ik zou me trouwens over vriendjes niet zo druk maken. Die vind hij vast in groep 2 ook wel weer. Dochter had in groep 1 ook vooral vriendinnetjes uit groep 2. Toen die naar groep 3 gingen, ging het moeiteloos door met vriendinnen die in haar klas zaten.

Ik vind het bijna bizar. Hebben jullie geen Easy, mailcontact, schoolprojectjes, werkjes van de kinderen, waarop staat; Aan de ouders van groep 1/ de kinderen van groep 1B nemen morgen hun regenlaarzen mee/ dit werkje is gemaakt door Suus uit groep 1A?

Of gaat dat tegenwoordig niet meer zo? 

En bij de ouderavonden wordt daar toch ook duidelijk vermeld welke groep en wat ze leren etc? 

nesqik1983

nesqik1983

15-07-2024 om 22:20 Topicstarter

Zeesterretje schreef op 15-07-2024 om 21:27:

Ik vind het bijna bizar. Hebben jullie geen Easy, mailcontact, schoolprojectjes, werkjes van de kinderen, waarop staat; Aan de ouders van groep 1/ de kinderen van groep 1B nemen morgen hun regenlaarzen mee/ dit werkje is gemaakt door Suus uit groep 1A?

Of gaat dat tegenwoordig niet meer zo?

En bij de ouderavonden wordt daar toch ook duidelijk vermeld welke groep en wat ze leren etc?

Het is een combinatieklas 1/2. Dus dat staat ook overal. 

BlairW schreef op 15-07-2024 om 21:13:

Zat hij vanaf dat hij 4 was tot aan die zomervakantie wel in groep 1 dan? Of was dat een groep 0? Dat was bij ons zo namelijk. Maar volgens mij was dat wel met kinderen die na 1 januari waren gestart. De communicatie laat i.i.g. te wensen over op school. Al herken ik dat wel weer, is op veel scholen zo helaas.

Officieel bestaat groep 0 niet begreep ik op onze school. Toen oudste begon was er een instroomgroep groep 1. 

nesqik1983 schreef op 15-07-2024 om 22:20:

[..]

Het is een combinatieklas 1/2. Dus dat staat ook overal.

Maar wat zei je zoon hier zelf over? Mijn zoontje weet precies welke kinderen in zijn klas groep 1 en welke groep 2 zijn bijvoorbeeld. 

Due-scimmie schreef op 15-07-2024 om 22:25:

[..]

Maar wat zei je zoon hier zelf over? Mijn zoontje weet precies welke kinderen in zijn klas groep 1 en welke groep 2 zijn bijvoorbeeld.

TO zei al dat ze sinds februari weten dat zoon in groep 1 is blijven zitten (volgens school), maar ze gingen er vanuit dat dat ook gold voor alle vriendjes van dezelfde leeftijd. Dat blijkt nu niet zo te zijn. Ik vind dat school hier echt steken heeft laten vallen hoor. Als zelfs iemand als TO, die op mij overkomt als met een toch minstens gemiddeld IQ en goed Nederlands sprekend dat al niet oppikt, hoe zou dat dan gaan met een kindje van ouders met een immigratie-achtergrond? Nee, de ouders gaan bashen omdat ze het niet zelf uitgevogeld hebben vind ik niet op zijn plaats.

Ik vind het echt een bizar verhaal om heel eerlijk te zijn. Ik wil je je niet rot laten voelen, maar praat jij dan ook helemaal niet af en toe met de ouders van vriendjes?

Hier is het heel ongebruikelijk om als herfstkind (tot 1 jan) groep 1 over te doen. Alle kinderen gaan naar groep 2 na de zomer en daar wordt pas besloten of er eventueel nog een jaar gekleuterd gaat worden. Deze beslissing valt hier nooit in groep 1.
Waarom heb je in februari geen actie ondernomen en rond gevraagd bij andere ouders? Ze hadden hem vanaf februari alsnog groep 2 werk kunnen geven. Ik dacht zelf dat alle “herfstouders” wel wisten dat er een kort of lang kleuterbeleid was. 
Overigens even een ander tegengeluid: hier 2 herfstkinderen. De een ging glansrijk door. Ik was daarna volledig voorstander van een korte kleutertijd dus andere kind ging ook door, terwijl een stemmetje continu zei “hij is te jong en te speels”. Bespreekbaar gemaakt op school en die zagen het niet dus uit mijn hoofd gezet. 
De jaren daarna spijt met alle haren op mn hoofd van onze beslissing. Corona kwam tussendoor dus maar gelaten.  Kind is de kleinste uit de klas, speelt alleen maar en is totaal niet toe aan de middelbare. Overigens fantastisch veel vrienden en aansluiting, maar echt kijk naar je kind. Ik had mijn jongste een extra kleuterjaar gegund. 

Estha schreef op 15-07-2024 om 22:50:

Overigens even een ander tegengeluid: hier 2 herfstkinderen. De een ging glansrijk door. Ik was daarna volledig voorstander van een korte kleutertijd dus andere kind ging ook door, terwijl een stemmetje continu zei “hij is te jong en te speels”. Bespreekbaar gemaakt op school en die zagen het niet dus uit mijn hoofd gezet.
De jaren daarna spijt met alle haren op mn hoofd van onze beslissing. Corona kwam tussendoor dus maar gelaten. Kind is de kleinste uit de klas, speelt alleen maar en is totaal niet toe aan de middelbare. Overigens fantastisch veel vrienden en aansluiting, maar echt kijk naar je kind. Ik had mijn jongste een extra kleuterjaar gegund.

Ik snap op zich de gedachte, maar dat ene jaar kleuteren had je kind niet ineens totaal veranderd. Het had alleen 1 klas lager gezeten..

Jonagold schreef op 15-07-2024 om 22:47:

[..]

TO zei al dat ze sinds februari weten dat zoon in groep 1 is blijven zitten (volgens school), maar ze gingen er vanuit dat dat ook gold voor alle vriendjes van dezelfde leeftijd. Dat blijkt nu niet zo te zijn. Ik vind dat school hier echt steken heeft laten vallen hoor. Als zelfs iemand als TO, die op mij overkomt als met een toch minstens gemiddeld IQ en goed Nederlands sprekend dat al niet oppikt, hoe zou dat dan gaan met een kindje van ouders met een immigratie-achtergrond? Nee, de ouders gaan bashen omdat ze het niet zelf uitgevogeld hebben vind ik niet op zijn plaats.

Ik bash helemaal niet. Ik ben gewoon oprecht verbaasd dat je er pas na een half jaar achterkomt in welke klas je kind zit. 

Peaches schreef op 15-07-2024 om 22:54:

[..]

Ik snap op zich de gedachte, maar dat ene jaar kleuteren had je kind niet ineens totaal veranderd. Het had alleen 1 klas lager gezeten..


Ben ik met je eens, maar ik denk echt dat het voor hem fijner was geweest. Hij rustiger had kunnen groeien en wat rijper naar de middelbare had gegaan. Maar goed, je neemt een beslissing en daarna hebben we wellicht zelf ook verzuimd om het te corrigeren door toch het voorstel tot doubleren te doen terwijl we ieder jaar de twijfel hebben gevoeld als ouders. 

nesqik1983

nesqik1983

15-07-2024 om 22:57 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 15-07-2024 om 22:25:

[..]

Maar wat zei je zoon hier zelf over? Mijn zoontje weet precies welke kinderen in zijn klas groep 1 en welke groep 2 zijn bijvoorbeeld.

Klinkt dom. Maar hier hebben we het nooit eerder over gehad…

Peaches schreef op 15-07-2024 om 22:54:

[..]

Ik snap op zich de gedachte, maar dat ene jaar kleuteren had je kind niet ineens totaal veranderd. Het had alleen 1 klas lager gezeten..

Je kunt op kleuterleeftijd niet voorspellen hoe een kind 6 jaar later functioneert. Dat kun je al niet voor 1 jaar verder. Dus heel vervelend dat het voor jouw zoon (tot nu toe, hij stopt nu niet direct met zich ontwikkelen natuurlijk) niet goed heeft uitgepakt, maar het zegt precies 0,niks over het kind van TO.

Om mijn eigen dochter (van oktober) nog maar weer een keer op te voeren, die was juist heel jong en speels in haar gedrag maar ging gewoon na 1,5 jaar kleuteren door naar groep 3 en raad eens? Nooit problemen mee gehad, en nu ze 21 is is ze nog net zo speels als op haar 4e. Die wordt in sommige opzichten nooit volwassen. Het zegt dus allemaal niks. Alleen, er is wel onderzoek gedaan naar het effect van zittenblijven in groep 1 of 2 (eufemistisch kleuterverlengen genoemd, maar het is gewoon zittenblijven). En daaruit blijkt dat maar heel weinig kinderen daar echt wat mee opschieten, en meestal juist niet. Vooral vanwege het feit dat ik al eerder noemde, dat vroeg leren lezen heel belangrijk is. Dat verloren jaar haal je bijna niet meer in. Dus er moeten echt goede argumenten zijn zoals een laag IQ of langdurige ziekte bijvoorbeeld om een kind zo jong al te laten doubleren.

nesqik1983

nesqik1983

15-07-2024 om 23:05 Topicstarter

Estha schreef op 15-07-2024 om 22:50:

Ik vind het echt een bizar verhaal om heel eerlijk te zijn. Ik wil je je niet rot laten voelen, maar praat jij dan ook helemaal niet af en toe met de ouders van vriendjes?

Hier is het heel ongebruikelijk om als herfstkind (tot 1 jan) groep 1 over te doen. Alle kinderen gaan naar groep 2 na de zomer en daar wordt pas besloten of er eventueel nog een jaar gekleuterd gaat worden. Deze beslissing valt hier nooit in groep 1.
Waarom heb je in februari geen actie ondernomen en rond gevraagd bij andere ouders? Ze hadden hem vanaf februari alsnog groep 2 werk kunnen geven. Ik dacht zelf dat alle “herfstouders” wel wisten dat er een kort of lang kleuterbeleid was.
Overigens even een ander tegengeluid: hier 2 herfstkinderen. De een ging glansrijk door. Ik was daarna volledig voorstander van een korte kleutertijd dus andere kind ging ook door, terwijl een stemmetje continu zei “hij is te jong en te speels”. Bespreekbaar gemaakt op school en die zagen het niet dus uit mijn hoofd gezet.
De jaren daarna spijt met alle haren op mn hoofd van onze beslissing. Corona kwam tussendoor dus maar gelaten. Kind is de kleinste uit de klas, speelt alleen maar en is totaal niet toe aan de middelbare. Overigens fantastisch veel vrienden en aansluiting, maar echt kijk naar je kind. Ik had mijn jongste een extra kleuterjaar gegund.

Gesprek is hier nooit aan de orde geweest met andere ouders. Tot de indeling van de nieuwe groepen. En ik van diverse moeders verbaasde berichtjes kreeg. 
Wij hebben nog twee oudere kinderen. Van april en juli. Dus dit hele herfstkinderen gedonder ook nooit eerder mee te maken gehad

Keek net in het systeem van de BSO. Daar staat hij ook als groep 2-er.  
Het is trouwens ook niet dat ik op een extra jaar kleuteren tegen ben. Maar wel met gegronde reden. En het zou mooi zijn als ze kinderen gelijk behandelen. En dat voelt nu even niet zo.

Woensdag hebben we nu een gesprek staan met zijn juf. Dus we hopen dat dat duidelijkheid geeft waar dit nou mis is gegaan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.