Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Extra kleuteren


Jonagold schreef op 15-07-2024 om 23:02:

[..]

Je kunt op kleuterleeftijd niet voorspellen hoe een kind 6 jaar later functioneert. Dat kun je al niet voor 1 jaar verder. Dus heel vervelend dat het voor jouw zoon (tot nu toe, hij stopt nu niet direct met zich ontwikkelen natuurlijk) niet goed heeft uitgepakt, maar het zegt precies 0,niks over het kind van TO.

Om mijn eigen dochter (van oktober) nog maar weer een keer op te voeren, die was juist heel jong en speels in haar gedrag maar ging gewoon na 1,5 jaar kleuteren door naar groep 3 en raad eens? Nooit problemen mee gehad, en nu ze 21 is is ze nog net zo speels als op haar 4e. Die wordt in sommige opzichten nooit volwassen. Het zegt dus allemaal niks. Alleen, er is wel onderzoek gedaan naar het effect van zittenblijven in groep 1 of 2 (eufemistisch kleuterverlengen genoemd, maar het is gewoon zittenblijven). En daaruit blijkt dat maar heel weinig kinderen daar echt wat mee opschieten, en meestal juist niet. Vooral vanwege het feit dat ik al eerder noemde, dat vroeg leren lezen heel belangrijk is. Dat verloren jaar haal je bijna niet meer in. Dus er moeten echt goede argumenten zijn zoals een laag IQ of langdurige ziekte bijvoorbeeld om een kind zo jong al te laten doubleren.

Hp ho, mijn zoon is van oktober en heeft dus gewoon 2 jaar gekleuterd. Net als jouw dochter overigens.

nesqik1983 schreef op 15-07-2024 om 22:20:

[..]

Het is een combinatieklas 1/2. Dus dat staat ook overal.

Bij ons op school allemaal combiklassen, maar op de klassenindeling van de kleuter staat groep 1: kind a, b & c, groep 2: kind e,f,g en z.

Decembermamma schreef op 15-07-2024 om 20:43:

[..]

Die 1 januari grens is er wel, waarbij herfst kinderen extra aandachtig worden bekeken.

Ja, er wordt extra gekeken naar deze kinderen, maar de beslissing mag niet op de geboortemaand gebaseerd worden. En januari kinderen kunnen ook sneller doorgaan.

Jonagold schreef op 15-07-2024 om 23:02:

[..]

Je kunt op kleuterleeftijd niet voorspellen hoe een kind 6 jaar later functioneert. Dat kun je al niet voor 1 jaar verder. Dus heel vervelend dat het voor jouw zoon (tot nu toe, hij stopt nu niet direct met zich ontwikkelen natuurlijk) niet goed heeft uitgepakt, maar het zegt precies 0,niks over het kind van TO.

Om mijn eigen dochter (van oktober) nog maar weer een keer op te voeren, die was juist heel jong en speels in haar gedrag maar ging gewoon na 1,5 jaar kleuteren door naar groep 3 en raad eens? Nooit problemen mee gehad, en nu ze 21 is is ze nog net zo speels als op haar 4e. Die wordt in sommige opzichten nooit volwassen. Het zegt dus allemaal niks. Alleen, er is wel onderzoek gedaan naar het effect van zittenblijven in groep 1 of 2 (eufemistisch kleuterverlengen genoemd, maar het is gewoon zittenblijven). En daaruit blijkt dat maar heel weinig kinderen daar echt wat mee opschieten, en meestal juist niet. Vooral vanwege het feit dat ik al eerder noemde, dat vroeg leren lezen heel belangrijk is. Dat verloren jaar haal je bijna niet meer in. Dus er moeten echt goede argumenten zijn zoals een laag IQ of langdurige ziekte bijvoorbeeld om een kind zo jong al te laten doubleren.

Zoals ik al zei: ik heb 2 herfst/winterkids. Bij de een verliep kort kleuteren fantastisch en bij de ander had ik liever anders gekozen.

Mijn hele punt naar TS was niet haar het van idee af te helpen, maar je niet blind te staren op naar wat andere kinderen doen. Wellicht blijkt dit wel een wel overwogen beslissing van school. Overigens wel erg raar dat ze dat dan niet hebben gedeeld, maar het is sowieso al met al een beetje een vreemde situatie. 

zou het te maken kunnen hebben met de klassenindeling van groep 3? Dat ze een kind te veel hebben voor de groepen 3 en de jongste dan in 2 laten? 
Dat hij op de bso genoteerd staat als zittend in groep 2 zegt natuurlijk niks. Die bepalen dat niet, maar hebben m waarschijnlijk na het eerste half jaar op school toen hij in groep 1 zat, na de vakantie ingedeeld als groep 2. 
Hebben jullie ook rapporten? Staat daar niks? Of een lvs waar je als ouder ook in kan kijken? 
Goed dat je een gesprek hebt. Bereid je goed voor, ga niet alleen en houd je lijst met vragen bij de hand. 

nesqik1983

nesqik1983

15-07-2024 om 23:50 Topicstarter

Estha schreef op 15-07-2024 om 23:37:

[..]

Zoals ik al zei: ik heb 2 herfst/winterkids. Bij de een verliep kort kleuteren fantastisch en bij de ander had ik liever anders gekozen.

Mijn hele punt naar TS was niet haar het van idee af te helpen, maar je niet blind te staren op naar wat andere kinderen doen. Wellicht blijkt dit wel een wel overwogen beslissing van school. Overigens wel erg raar dat ze dat dan niet hebben gedeeld, maar het is sowieso al met al een beetje een vreemde situatie.

Als ze een goede reden hebben, dan ben ik zeker ook niet iemand die dan haar zin gaat doordrukken. Een jaar langer kleuteren kan ook een kado zijn.

Maar als ik hem vergelijk met de vriendjes die wel doorgaan, dan vind ik mijn zoon juist veel verder in zijn ontwikkeling. Alleen hij is een perfectionist. Mag graag dingen goed doen en wordt verdrietig als hij iets niet goed heeft gedaan. Maar dat zal in groep 3 niet anders zijn….

nesqik1983

nesqik1983

15-07-2024 om 23:52 Topicstarter

Annaniem2023 schreef op 15-07-2024 om 23:44:

zou het te maken kunnen hebben met de klassenindeling van groep 3? Dat ze een kind te veel hebben voor de groepen 3 en de jongste dan in 2 laten?
Dat hij op de bso genoteerd staat als zittend in groep 2 zegt natuurlijk niks. Die bepalen dat niet, maar hebben m waarschijnlijk na het eerste half jaar op school toen hij in groep 1 zat, na de vakantie ingedeeld als groep 2.
Hebben jullie ook rapporten? Staat daar niks? Of een lvs waar je als ouder ook in kan kijken?
Goed dat je een gesprek hebt. Bereid je goed voor, ga niet alleen en houd je lijst met vragen bij de hand.

Vorig jaar is de keuze al gemaakt. Dat hij nog een keer groep 1 moet doen. Dus dat overzicht wie er dit jaar naar 3 mochten was er toen nog niet. 
we hebben inmiddels een hele rij vragen opgesteld. Mede door de input van dit forum. Bedankt allemaal 

Wat de ervaringen van andere mensen zijn, doet er eigenlijk niet zoveel toe.
De dingen die mis gaan zijn dat ouders niet op de hoogte worden gebracht van de groep waarin hun kind zit en dat school beweert een 'beleid' te hebben waarop dan voor iedereen behalve één kind een uitzondering wordt gemaakt.

Hier ook een kleine school met alleen combinatiegroepen, maar kinderen, leerkrachten en ouders weten echt wel in welke groep kinderen zitten. 
De theorie van 'we hebben eigenlijk een kind te veel in groep 3, dus dan laten we die van eind december maar in groep 2' zou best kunnen kloppen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling en ook niet in het belang van het kind.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.