Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Extra kleuteren


Mijn zoon gaat nu met 11 ook naar het vwo, fysiek klein, slim genoeg maar ook erg speels. Ik had bij de kleuters al geroepen dat ik wilde dat hij bleef kleuteren, maar de juf zei dat hij echt over moest gaan. Gevolg was dus dat hij geen vriendjes had, want die zaten allemaal nog bij de kleuters. Hij was ook echt de allerjongste van de klas, van de jongens was hij de enige die na april nog 5 was toen hij begin in groep 3. Er waren nog wel 2 meisjes dit waren in september en oktober jarig. Een jaar later werden de klassen gehusseld en kwam er nog een december jongen en een december meisje in zijn klas. Maar hij blijft jong, ik zie dat ook bij de andere 11 jarigen die naar de middelbare gaan.

alhambra schreef op 16-07-2024 om 07:27:

[..]

Die onderzoeken gaan toch over 3 jaar en langer kleuteren?

Aangezien het gaat over een kind van.december zou ik het niet zo zien. 1 maand jonger en er was geen sprake geweest van langer kleuteren. 1,5 jaar kleuteren zie ik als versnellen want < 2 jaar.

Stel je kind is van februari dan is dit de reguliere route feb - aug 0/1, sep-aug 1, sep -aug 2. Doubleren zou dan zijn weer groep 2 doen.

Dit. Oudste heeft kind van begin januari in de klas maar heeft amper korter gekleuterd dan het kind van half december . En juist die van begin januari gaat een klas overslaan nu omdat die er klaar voor is en die van december niet. 

Due-scimmie schreef op 16-07-2024 om 11:09:

[..]

Dit. Oudste heeft kind van begin januari in de klas maar heeft amper korter gekleuterd dan het kind van half december . En juist die van begin januari gaat een klas overslaan nu omdat die er klaar voor is en die van december niet.

Klopt mijn zoon had 3 dagen school en toen begon de kerstvakantie. Dus kinderen van begin januari hebben vaak maar een paar dagen korter gekleuterd als kinderen van midden tot eind december. 

en ze zijn niet eens verplicht naar school te gaan met 4 jaar, je mag ze gewoon thuis houden, wat gaan ze doen met die 5 jarige, die gaat ook gewoon naar groep 3 na een jaar.

Als je ze naar school laat gaan dan moet je je wel als ouder aan de schoolregels houden qua vakantie etc.

Decembermamma schreef op 16-07-2024 om 11:17:

[..]

Klopt mijn zoon had 3 dagen school en toen begon de kerstvakantie. Dus kinderen van begin januari hebben vaak maar een paar dagen korter gekleuterd als kinderen van midden tot eind december.

En oudste startte in corona periode. Daar zat qua lesdagen helemaal geen verschil door de lockdown.

Bij ons is bijna exact hetzelfde gebeurd. Onze zoon is van begin oktober. Om de één of andere reden is hij na het eerste jaar school weer in groep 1 geplaatst. Ze hebben dit ons wel verteld (het riedeltje over sociaal emotionele ontwikkeling), maar wij dachten altijd dat hij dan alsnog dat schooljaar de kans kreeg om zich te bewijzen voor groep 3. Helaas hadden we dit fout (we hebben inderdaad zelf ook niet opgelet en volledig vertrouwd op de expertise van de leerkrachten). We hadden in februari een 10 minuten gesprek waarin duidelijk werd dat hij niet naar groep 3 zou gaan. Hierop hebben we geprotesteerd en hebben ze hem met groep 2 laten meedoen om 'voorzichtig te kijken hoe dat zou gaan'. Dat ging goed en hij kan zonder problemen naar groep 3. Sterker nog, sinds hij de kans heeft gekregen zich te ontwikkelen is hij enorm gegroeid. Hij kan woordjes lezen en soms zinnen, hij kan optellen en aftrekken (optellen door het tiental heen), hij kan keersommen (de tafels 1, 2 en 10 heeft hij geautomatiseerd) en oefent nu met delen door sommen. 

Ik kan er nog steeds boos om worden. School zegt dan: hij is ontzettend gegroeid de afgelopen maanden... ik denk dan: ja, hij heeft nu de kans gekregen en het aanbod gekregen. Het is niet oké om dat überhaupt niet aan te bieden en er maar gelijk vanuit te gaan dat het kind het niet kan. 

Daar moest ik bij jullie dus ook aan denken.. als hij niet eens de kans heeft gekregen in groep 2, hoe kan je dan weten dat hij cognitief gezien wel of niet klaar is voor groep 3? En inderdaad: waar is dat dan op gebaseerd?

Ysenda schreef op 16-07-2024 om 11:45:

en ze zijn niet eens verplicht naar school te gaan met 4 jaar, je mag ze gewoon thuis houden, wat gaan ze doen met die 5 jarige, die gaat ook gewoon naar groep 3 na een jaar.

Als je ze naar school laat gaan dan moet je je wel als ouder aan de schoolregels houden qua vakantie etc.

Toen dochter 4 was zijn we gewoon buiten de schoolvakantie om op vakantie gegaan hoor. Dat was geen enkel probleem.

nesqik1983

nesqik1983

16-07-2024 om 14:30 Topicstarter

Apiphany schreef op 16-07-2024 om 12:59:

Bij ons is bijna exact hetzelfde gebeurd. Onze zoon is van begin oktober. Om de één of andere reden is hij na het eerste jaar school weer in groep 1 geplaatst. Ze hebben dit ons wel verteld (het riedeltje over sociaal emotionele ontwikkeling), maar wij dachten altijd dat hij dan alsnog dat schooljaar de kans kreeg om zich te bewijzen voor groep 3. Helaas hadden we dit fout (we hebben inderdaad zelf ook niet opgelet en volledig vertrouwd op de expertise van de leerkrachten). We hadden in februari een 10 minuten gesprek waarin duidelijk werd dat hij niet naar groep 3 zou gaan. Hierop hebben we geprotesteerd en hebben ze hem met groep 2 laten meedoen om 'voorzichtig te kijken hoe dat zou gaan'. Dat ging goed en hij kan zonder problemen naar groep 3. Sterker nog, sinds hij de kans heeft gekregen zich te ontwikkelen is hij enorm gegroeid. Hij kan woordjes lezen en soms zinnen, hij kan optellen en aftrekken (optellen door het tiental heen), hij kan keersommen (de tafels 1, 2 en 10 heeft hij geautomatiseerd) en oefent nu met delen door sommen.

Ik kan er nog steeds boos om worden. School zegt dan: hij is ontzettend gegroeid de afgelopen maanden... ik denk dan: ja, hij heeft nu de kans gekregen en het aanbod gekregen. Het is niet oké om dat überhaupt niet aan te bieden en er maar gelijk vanuit te gaan dat het kind het niet kan.

Daar moest ik bij jullie dus ook aan denken.. als hij niet eens de kans heeft gekregen in groep 2, hoe kan je dan weten dat hij cognitief gezien wel of niet klaar is voor groep 3? En inderdaad: waar is dat dan op gebaseerd?

Fijn om te horen dat jullie ‘protest’ zo zijn vruchten heeft afgeworpen en jullie kind het uiteindelijk zo goed doet, door het aanbod en de kans. 

Hebben 3 jaar terug met onze oudste ook een ‘dingetje’ gehad op deze zelfde school. Eind groep 7 vertelden ze tijdens een 10 min gesprek dat zijn rekenen op kader niveau zat en de rest op vwo. Er zat dus een gigantisch verschil in. Op basis daarvan zou hij uitstromen op kader of max tl. School kon/wilde niks extra aanbieden voor rekenen. We hebben onze zoon daarop 1 jaar lang extra bijles rekenen gegeven bij een instituut. En uiteindelijk bij de Cito in groep 8 had hij havo niveau. Hij zit inmiddels in tweede jaar havo en haalt prima cijfers. Dus destijds blij dat we ons eigen gevoel hebben gevolgd. En hebben mijn man en ik nog goed tegen elkaar gezegd. Dit overkomt ons niet nog eens. En kijk waar we staan. Weer liggen slapen….

Ook vervelend zeg! Waarschijnlijk wil jij ook gewoon vertrouwen op de expertise van de leerkracht ('niet zo'n zeikmoeder zijn') en is het toch confronterend als blijkt dat dat in dit geval niet kan. Fijn dat jouw zoon het nu zo goed doet op de havo!

nesqik1983 schreef op 16-07-2024 om 14:30:

[..]

 
Dus destijds blij dat we ons eigen gevoel hebben gevolgd. En hebben mijn man en ik nog goed tegen elkaar gezegd. Dit overkomt ons niet nog eens. En kijk waar we staan. Weer liggen slapen….

Wel goed dat je kritisch naar jezelf kijk in plaats van alleen maar te wijzen naar wat een ander fout heeft gedaan, dat kunnen tegenwoordig nog maar weinig mensen. Ik zou informatie inwinnen bij een andere school/leerkracht om er achter te komen of hij zonder aangeboden stof van groep 2 alsnog zonder problemen naar groep 3 kan. Jouw school gaat vast direct zeggen dat dit niet kan, maar wat mis je nou als je groep 2 niet hebt gedaan. Ik heb werkelijk geen idee of daar nou enorm veel aangebonden wordt. Leren lezen kan je je kind zelf prima aanleren deze vakantie.

Estha schreef op 16-07-2024 om 23:12:

[..]

Wel goed dat je kritisch naar jezelf kijk in plaats van alleen maar te wijzen naar wat een ander fout heeft gedaan, dat kunnen tegenwoordig nog maar weinig mensen. Ik zou informatie inwinnen bij een andere school/leerkracht om er achter te komen of hij zonder aangeboden stof van groep 2 alsnog zonder problemen naar groep 3 kan. Jouw school gaat vast direct zeggen dat dit niet kan, maar wat mis je nou als je groep 2 niet hebt gedaan. Ik heb werkelijk geen idee of daar nou enorm veel aangebonden wordt. Leren lezen kan je je kind zelf prima aanleren deze vakantie.

Leren lezen beginnen ze pas mee in groep 3, dus dat hoeft TO niet aan te gaan leren. Bovendien zou ik zulke basisvaardigheden echt bij school laten. Die leren het op een bepaalde manier aan en beginnen met groepjes letters enz. Ik denk niet dat TO haar kind in 6 weken volledig kan leren lezen. 

Lezen hoeven ze inderdaad niet te kunnen. Maar ze moeten wel klanken kunnen onderscheiden. En dat oefenen ze met oa rijmen. Ze moeten kunnen tellen tot 10. Er zijn echt wel dingen wat ze moeten kunnen na groep 2. Dus denk dat het lastig is, om het kind van ts naar groep 3 te  laten gaan als deze dingen nog niet geautoriseerd zijn. 

BlairW schreef op 17-07-2024 om 07:09:

[..]

Leren lezen beginnen ze pas mee in groep 3, dus dat hoeft TO niet aan te gaan leren. Bovendien zou ik zulke basisvaardigheden echt bij school laten. Die leren het op een bepaalde manier aan en beginnen met groepjes letters enz. Ik denk niet dat TO haar kind in 6 weken volledig kan leren lezen.

Dat is niet waar. Ze beginnen al met letters in de kleutergroepen. Ook oefenen ze klanken en rijm. Dat heeft allemaal met leren lezen te maken. Kleuterklassen doen veel meer dan zeg veertig jaar geleden. 

Annaniem2023 schreef op 17-07-2024 om 08:57:

[..]

Dat is niet waar. Ze beginnen al met letters in de kleutergroepen. Ook oefenen ze klanken en rijm. Dat heeft allemaal met leren lezen te maken. Kleuterklassen doen veel meer dan zeg veertig jaar geleden.

Het echte lezen heb ik het over. Voorbereiden doen ze inderdaad al, maar waar ik op reageer had het over leren lezen. Dat start pas in groep 3 en kind van TO heeft de voorbereiding uit groep 2 dus ook nog niet gehad. Dan kan je niet in de komende zomervakantie als ouder je kind zelf gaan leren lezen. 

BlairW schreef op 17-07-2024 om 09:06:

[..]

Het echte lezen heb ik het over. Voorbereiden doen ze inderdaad al, maar waar ik op reageer had het over leren lezen. Dat start pas in groep 3 en kind van TO heeft de voorbereiding uit groep 2 dus ook nog niet gehad. Dan kan je niet in de komende zomervakantie als ouder je kind zelf gaan leren lezen.

Maar wel die voorbereiding want 1 op 1 is efficiënter dan in een groep.

Groepsinteractie en -processen heeft hij natuurlijk wel gewoon mee gekregen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.