Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Extra kleuteren


Dit leest toch echt alsof school een fout gemaakt heeft.
Ook dat ze niet eens kunnen aangeven waarop dit gebaseerd is natuurlijk onprofessioneel en geeft je als ouders wel een onzeker gevoel over de expertise op school.

Als jullie als ouders echt van mening zijn dat hij naar groep 3 moet, dan zou ik daar op 'inzetten' in dit gesprek en geen ruimte geven voor vage antwoorden.
Maar kan dat ook wel of heeft hij daarvoor teveel stof gemist in groep 2? En is dit iets wat je deze vakantie als gezin kan aanbieden?

Alle letters appart uitprinten en mee aan de slag gaan en cijfers tm 10? 

Jeetje, stof missen in groep 2? Dat voorbereiden op groep 3 is een beetje doorgeschoten, zo klinkt het. Mijn dochter van december had anderhalf jaar groep 1 gedaan want dat deden ze altijd met herfstkinderen. Ik vond nog een heel jaar kleuteren (doubleren dus) wel erg overdreven. Ze is toen alsnog meteen naar groep 3 gegaan op een andere school en tegen kerst kon ze gewoon net zoveel lezen als de kinderen die wel groep 2 hadden gedaan. Sterker nog, ze studeert literatuurwetenschappen nu .

BlairW schreef op 17-07-2024 om 09:06:

[..]

Het echte lezen heb ik het over. Voorbereiden doen ze inderdaad al, maar waar ik op reageer had het over leren lezen. Dat start pas in groep 3 en kind van TO heeft de voorbereiding uit groep 2 dus ook nog niet gehad. Dan kan je niet in de komende zomervakantie als ouder je kind zelf gaan leren lezen.

Mijn kinderen konden allebei in de kleuterklas al lezen. Je hebt daar echt groep 3 en speciale lessen niet voor nodig. Als ze het zelf willen pikken ze het zo op. Ze hebben overigens ook helemaal geen problemen gehad in groep 3 omdat ze al konden lezen, en de andere kinderen in de klas die dat ook konden ook niet. 

Het gaat ook niet zozeer om die letters, die bieden ze immers klassikaal aan dus aan gehaald groep 1/2 samen. Het gaat meer om leren kleine werkjes te doen en dan dus ook opdrachtjes die wat minder leuk zijn. Daar oefenen ze in groep 2 mee. 

ik zou kind naar groep 3 willen hebben.
En mezelf afvragen waarom ik heb zitten slapen 😴 

Zussie schreef op 17-07-2024 om 16:06:

Jeetje, stof missen in groep 2? Dat voorbereiden op groep 3 is een beetje doorgeschoten, zo klinkt het. Mijn dochter van december had anderhalf jaar groep 1 gedaan want dat deden ze altijd met herfstkinderen. Ik vond nog een heel jaar kleuteren (doubleren dus) wel erg overdreven. Ze is toen alsnog meteen naar groep 3 gegaan op een andere school en tegen kerst kon ze gewoon net zoveel lezen als de kinderen die wel groep 2 hadden gedaan. Sterker nog, ze studeert literatuurwetenschappen nu .

Dat noemen ze geen doubleren in de kleuterklassen, gewoon kleuterverlenging. 

nesqik1983

nesqik1983

17-07-2024 om 16:58 Topicstarter

vandaag gesprek op school gehad. Ze gaven aan dat door ons mailtje ze ook goed bij zich zelf nagedacht hebben. De kleuterjuf van vorig jaar geeft aan dat ze onze zoon ‘gewoon’ nog niet toe vond aan groep 2. Hij was erg speels en niet taakgericht genoeg.

er is verder geen warme overdracht geweest. Dus onze zoon heeft vervolgens gewoon meegedaan met groep 1. Er is geen plan voor geschreven met leerdoelen.

op de vraag of er überhaupt een herfstkinderen protocol is komen ze terug. Maar ook al was die er dan hebben we er nog weinig aan, want ze weten het bestaan er niet eens vanaf.

cognitief geven ze aan dat onze zoon gereed is voor groep 3. Maar taakgericht en sociaal emotioneel kan hij volgens hun stappen maken. Groep 2 vinden ze dus de beste plek voor hem.

Aangegeven dat als er vorig jaar een plan was gemaakt we afgelopen jaar aan die twee punten hadden kunnen werken. Maar daar heeft onze zoon nu niks meer aan.

begin volgend jaar hebben we opnieuw een gesprek. En wordt gekeken naar wat hij beheerst en wat er nodig is om hem bekwaam naar groep 3 te laten gaan.

Zelf denk ik dat nu ze er zo geharnast in zitten een overstap volgend jaar naar groep 3 er niet in zit.

persoonlijk vind ik hem op de twee punten die ze aangeven juist heel sterk. En was ik bang dat hij cognitief het nog niet aan zou kunnen. Hij laat blijkbaar op school andere dingen zien dan thuis.

hoe nu verder? Ik heb geen idee. Was onze zoon 14 dagen later geboren hadden we dit gesprek niet eens gehad. Mijn man zegt, laat het maar rusten. Geef hem lekker dat extra jaar spelen. Persoonlijk ben ik best pissig dat de juf maar ‘gewoon’ zelf de beslissing heeft gemaakt. En hem dit jaar ontwikkelen is ontnomen. 

Due-scimmie schreef op 17-07-2024 om 16:28:

[..]

Dat noemen ze geen doubleren in de kleuterklassen, gewoon kleuterverlenging.

Ja, dat heet een eufemisme. Het is gewoon blijven zitten als je twee keer hetzelfde leerjaar moet doen. En om geen discussie te krijgen, noemen ze het kleuterverlengen. 

Ik herken die pissigheid. Dat hele zgn taakgericht zijn en sociaal emotionele er ‘niet klaar voor zijn’ gewauwel is precies wat de leerkracht over mijn dochter zei destijds. Dat taakgerichte worden ze helemaal vanzelf wel in groep 3. Ik heb het er destijds niet bij laten zitten, maar die afweging moeten jullie zelf maken. We hadden geluk dat om de hoek een geweldige andere school zat waar andere dochter ook meteen terecht kon.

Annaniem2023 schreef op 17-07-2024 om 17:09:

[..]

Ja, dat heet een eufemisme. Het is gewoon blijven zitten als je twee keer hetzelfde leerjaar moet doen. En om geen discussie te krijgen, noemen ze het kleuterverlengen.

Juist!

Als hij cognitief toe is aan groep 3 probeer hem dan daar te krijgen!
Ik heb ervaring met een kind dat er klaar voor was maar sociaal enotioneel nog niet en dus niet mocht.  Echt zo'n spijt van gehad.
Zijn schooltijd is tot en met groep 7 moeilijk geweest. Hij zat sociaal emotioneel nooit waar hij volgens de juffen moest zitten.  Om zijn voorlopen op cognitief vlak te compenseren ging hij jonger gedrag vertonen om toch ergens bij te horen. Hij was niet taakgericht, omdat hij de werkjes van groep 2 veel te simpel vond,  hij wilde geen motorische oefeningen doen als voorbereiding op het leren schrijven hij wilde leren schrijven!
Zou het kunnen dat hij jonger gedrag vertoont om erbij te horen?  Dat hij eigenlijk op zoek is naar nieuwe uitdagingen? 
Probeer in te zetten op naar groep 3 gaan, desnoods als proef.  Terug kan altijd nog,  na de eerste start nog instromen in groep 3 wordt moeilijk.
Heel veel sterkte in weet hoe het voelt. 

Mosterd
Annaniem2023 schreef op 17-07-2024 om 17:09:

[..]

Ja, dat heet een eufemisme. Het is gewoon blijven zitten als je twee keer hetzelfde leerjaar moet doen. En om geen discussie te krijgen, noemen ze het kleuterverlengen.

En lullen ze recht wat krom is.

Bakblik schreef op 17-07-2024 om 17:12:

Als hij cognitief toe is aan groep 3 probeer hem dan daar te krijgen!
Ik heb ervaring met een kind dat er klaar voor was maar sociaal enotioneel nog niet en dus niet mocht. Echt zo'n spijt van gehad.
Zijn schooltijd is tot en met groep 7 moeilijk geweest. Hij zat sociaal emotioneel nooit waar hij volgens de juffen moest zitten. Om zijn voorlopen op cognitief vlak te compenseren ging hij jonger gedrag vertonen om toch ergens bij te horen. Hij was niet taakgericht, omdat hij de werkjes van groep 2 veel te simpel vond, hij wilde geen motorische oefeningen doen als voorbereiding op het leren schrijven hij wilde leren schrijven!
Zou het kunnen dat hij jonger gedrag vertoont om erbij te horen? Dat hij eigenlijk op zoek is naar nieuwe uitdagingen?
Probeer in te zetten op naar groep 3 gaan, desnoods als proef. Terug kan altijd nog, na de eerste start nog instromen in groep 3 wordt moeilijk.
Heel veel sterkte in weet hoe het voelt.

Dat is een goed idee. Daar kan de school toch niks op tegen hebben.

nesqik1983 schreef op 17-07-2024 om 16:58:

vandaag gesprek op school gehad. Ze gaven aan dat door ons mailtje ze ook goed bij zich zelf nagedacht hebben. De kleuterjuf van vorig jaar geeft aan dat ze onze zoon ‘gewoon’ nog niet toe vond aan groep 2. Hij was erg speels en niet taakgericht genoeg.

er is verder geen warme overdracht geweest. Dus onze zoon heeft vervolgens gewoon meegedaan met groep 1. Er is geen plan voor geschreven met leerdoelen.

op de vraag of er überhaupt een herfstkinderen protocol is komen ze terug. Maar ook al was die er dan hebben we er nog weinig aan, want ze weten het bestaan er niet eens vanaf.

cognitief geven ze aan dat onze zoon gereed is voor groep 3. Maar taakgericht en sociaal emotioneel kan hij volgens hun stappen maken. Groep 2 vinden ze dus de beste plek voor hem.

Aangegeven dat als er vorig jaar een plan was gemaakt we afgelopen jaar aan die twee punten hadden kunnen werken. Maar daar heeft onze zoon nu niks meer aan.

begin volgend jaar hebben we opnieuw een gesprek. En wordt gekeken naar wat hij beheerst en wat er nodig is om hem bekwaam naar groep 3 te laten gaan.

Zelf denk ik dat nu ze er zo geharnast in zitten een overstap volgend jaar naar groep 3 er niet in zit.

persoonlijk vind ik hem op de twee punten die ze aangeven juist heel sterk. En was ik bang dat hij cognitief het nog niet aan zou kunnen. Hij laat blijkbaar op school andere dingen zien dan thuis.

hoe nu verder? Ik heb geen idee. Was onze zoon 14 dagen later geboren hadden we dit gesprek niet eens gehad. Mijn man zegt, laat het maar rusten. Geef hem lekker dat extra jaar spelen. Persoonlijk ben ik best pissig dat de juf maar ‘gewoon’ zelf de beslissing heeft gemaakt. En hem dit jaar ontwikkelen is ontnomen.

Als groep 2 een jaartje spelen is, zoals je man zegt, dan kan hij gewoon naar groep 3, want hij leert toch niets in groep 2. 
dat geneuzel van die kleuterjuffen die “voelen” dat een kind niet toe is aan de volgende groep zou eens afgelopen moeten zijn. Als hij er cognitief aan toe is, zou ik er toch werk van maken dat hij doorgaat. Blijven zitten kan altijd nog en je wil niet dat je kind twee keer blijft zitten op de basisschool. 
”kind was nog speels” Gelukkig maar dat hij speels was toen hij vier was, dat zou wat zijn dat hij toen al encyclopedieën aan het lezen was 😀. En de kinderen die wel doorgingen, speelden die niet? 

Jullie staan voor een moeilijke keuze. Doorpakken bij school en op je strepen staan, terwijl je nog zes jaar met ze doormoet, of hem laten zitten en hopen dat hij het naar zijn zin blijft houden. Al zal dat laatste vast wel goedkomen. 

ja laatste zin snap ik niet, je kind heeft zich heus wel ontwikkeld in het laatste jaar. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.