Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Extra kleuteren

Onze zoon voelt zich goed op zijn plek op school en heeft veel vriendjes waarmee hij speelt. Echter, bij het zien van de groepsindeling voor het nieuwe schooljaar, waren we verrast dat hij  niet bij zijn (herfst)vriendjes blijkt te zitten die allemaal naar groep 3 gaan. Hij is zelf van december. 

Tijdens het 10 minuten gesprek in februari kwamen we er (pas) achter dat onze zoon nog in groep 1 zat. We hoorden toen dat herfstkinderen, samen in dezelfde groep zouden blijven. We hebben dit vervolgens naast ons neergelegd. Want als hij komende jaren lekker samen mocht blijven kleuteren met zijn vriendjes leek ons dit heel fijn voor hem. 

Nu begrijpen we echter pas dat er alleen voor onze zoon blijkbaar vorig jaar is besloten om hem een extra jaar in groep 1 te laten kleuteren. Hoewel we beseffen dat hier vast goede redenen voor zijn, vinden het jammer dat we destijds niet betrokken zijn geweest bij deze beslissing. Ik voel mezelf in elk geval ook heel dom. Want blijkbaar hebben wij ook liggen slapen.

Juf heeft tot nu toe altijd aangegeven dat hij goed in de klas ligt. Mooi mee kan komen. Goed voor zichzelf op kan komen. Zijn werkjes doet, al veel interesse heeft in getallen en cijfers. Dit staat ook allemaal in zijn rapport van het afgelopen 1,5 jaar. 

Zelf heb ik het idee dat er een foutje is geslopen in hun systeem. Want uit navraag blijkt dat onze zoon de enige is die langer mocht kleuteren. Er is helemaal geen plan op geschreven, en zijn huidige juf kon ook de reden niet geven waarom deze keuze is gemaakt. Ze hebben dus hem ook op geen enkele manier afgelopen jaren begeleidt bij de zaken die hij dan blijkbaar niet goed genoeg onder de knie had. En hij heeft zich op geen enkele manier kunnen bewijzen. Tijdens een vluchtig gesprek net aan de telefoon gaf zijn juf aan dat onze zoon nog niet goed voor zichzelf op kon komen. Terwijl in alle 3 rapporten van afgelopen tijd staat dat hij goed voor zichzelf kan opkomen. 


Eind van deze week hebben we nog een gesprek met juf. Ik snap dat hij niet alsnog mee kan naar groep 3. Maar dat de communicatie zo slecht is geweest zou ik graag anders zien. Zijn er nog tips die ik mee kan nemen tijdens het gesprek?






In welke maand is je kind jarig? 

Welke extra begeleiding?
Welk plan?
Hij blijft nog een heel jaar in groep 2, waarom zou hij zich moeten bewijzen?

Daar heeft dat ventje nog een heel schooljaar voor!

Hier een dochter van januari 2019, die straks 2,5 jaar gekleuterd heeft. Ze ligt net als jouw zoon, goed in de groep, staat jaar vrouwtje, interesse in letters en cijfers, kan simpele woordjes lezen. Maar echt niets in mij denkt "er moet een plan komen"....juf heeft ook gewoon gezegd dat het goed gaat en dat ze volgend jaar naar groep 3 gaat. 

nesqik1983

nesqik1983

15-07-2024 om 15:22 Topicstarter

Mugs schreef op 15-07-2024 om 15:02:

In welke maand is je kind jarig?

Hij is van december

nesqik1983

nesqik1983

15-07-2024 om 15:25 Topicstarter

Doenietzomoeilijk schreef op 15-07-2024 om 15:05:

Welke extra begeleiding?
Welk plan?
Hij blijft nog een heel jaar in groep 2, waarom zou hij zich moeten bewijzen?

Daar heeft dat ventje nog een heel schooljaar voor!

Hier een dochter van januari 2019, die straks 2,5 jaar gekleuterd heeft. Ze ligt net als jouw zoon, goed in de groep, staat jaar vrouwtje, interesse in letters en cijfers, kan simpele woordjes lezen. Maar echt niets in mij denkt "er moet een plan komen"....juf heeft ook gewoon gezegd dat het goed gaat en dat ze volgend jaar naar groep 3 gaat.

Het gaat mij er vooral om dat er nooit iets is gezegd dat hij extra kleutertijd heeft gekregen. Al zijn vriendjes die in oktober/nov/dec zijn ingestroomd zijn afgelopen jaar wel in groep 2 gezet. Hij is zelf ook in december ingestroomd. Dat ze vinden dat hij nog niet klaar voor groep 3 is, daar kan ik mee leven. Maar het feit dat ze vorig jaar hem al niet geschikt vonden om naar groep 2 te gaan. Daar had een goede reden achter moeten zitten. En dat had op zn minst besproken moeten worden. 

Doenietzomoeilijk schreef op 15-07-2024 om 15:05:

Welke extra begeleiding?
Welk plan?
Hij blijft nog een heel jaar in groep 2, waarom zou hij zich moeten bewijzen?

Daar heeft dat ventje nog een heel schooljaar voor!

Hier een dochter van januari 2019, die straks 2,5 jaar gekleuterd heeft. Ze ligt net als jouw zoon, goed in de groep, staat jaar vrouwtje, interesse in letters en cijfers, kan simpele woordjes lezen. Maar echt niets in mij denkt "er moet een plan komen"....juf heeft ook gewoon gezegd dat het goed gaat en dat ze volgend jaar naar groep 3 gaat.

Groep 2 moet dat zijn. Dus ze start eind augustus a.s in groep 2.


nesqik1983 schreef op 15-07-2024 om 15:22:

[..]

Hij is van december

En in welke maanden zijn de andere kinderen die wel naar groep 3 gaan jarig en hoe zit dat in de paralel klassen?

Want hij zou tenzij er dus al eerder duidelijk is en besproken met jullie gewoon over horen te gaan.

Dat blijkt uit niets, dus ik zou dat zeker na vragen met de melding dat er of een plan van aanpak moet zijn of dat en dat is jullie verwachtingen hij toch naar groep 3 gaat na de zomer.

nesqik1983 schreef op 15-07-2024 om 15:25:

[..]

Het gaat mij er vooral om dat er nooit iets is gezegd dat hij extra kleutertijd heeft gekregen. Al zijn vriendjes die in oktober/nov/dec zijn ingestroomd zijn afgelopen jaar wel in groep 2 gezet. Hij is zelf in december ingestroomd. Dat ze vinden dat hij nog niet klaar voor groep 3 is, daar kan ik mee leven. Maar het feit dat ze vorig jaar hem al niet geschikt vonden om naar groep 2 te gaan. Daar had een goede reden achter moeten zitten. Nu heeft hij twee keer dezelfde stof gekregen.

Groep 1/2 wordt juist zeer gedifferentieerd gewerkt is mijn ervaring. Echt aangepast op het kind. Ik zou er niet vanuit gaan dat je zoon aankomend schooljaar dezelfde lesstof krijgt. Juist niet. Meer verrijking en verdieping. 

nesqik1983 schreef op 15-07-2024 om 15:22:

[..]

Hij is van december

Dan zou ik er echt op staan dat hij gewoon doorgaat naar groep 3. Een administratief foutje van school hoort niet bij je zoon te komen liggen. Er is nooit bewijs geleverd dat kleuterverlengen een positief effect zou hebben. Sterker nog, hoe meer leesmeters je maakt voor je 7e, hoe beter je leert lezen. En on top of it all gaan al zijn vriendjes wel door. Echt hoor, ik ben niet zo heel strijdvaardig over het algemeen, maar hierover gaan mijn haren wel echt overeind staan. 

Een kind dat gewoon leuk meekomt op cognitief en sociaal niveau moet je niet straffen met nog een jaar kleuterwerkjes te moeten doen tussen jongere kinderen. Laat hem gewoon op zijn eigen niveau bij zijn vrienden.

Mijn dochter van oktober was heus geen enorme hoogvlieger, heeft mavo en daarna mbo 4 gedaan, maar ging wel gewoon na 1,5 jaar kleuteren naar groep 3. En heeft op school altijd prima gefunctioneerd. 

Doenietzomoeilijk schreef op 15-07-2024 om 15:25:

[..]

Groep 2 moet dat zijn. Dus ze start eind augustus a.s in groep 2.

De 'grens' ligt tegenwoordig bij 1 januari. Dus op zich klopt het dat jouw dochter nu pas naar groep 2 gaat. Mijn zoon is ook van januari, heeft ook 2,5 jaar gekleuterd. Dat is  niet raar. Maar een kind zomaar niet volgens de regels over laten gaan naar groep 2 is al raar, maar al helemaal als daar met de ouders niet over is gesproken. Er had dan zeker wel een plan gemaakt moeten worden, dat ook regelmatig besproken had moeten worden met de ouders.

Nogmaals TO, zet in op doorgaan naar groep 3. En anders inderdaad minimaal een goede onderbouwing en een plan dat regelmatig met jullie besproken wordt. En voldoende uitdaging.

Edit: 'tegenwoordig' moet je ruim zien. Volgens mij sinds 1986 of zo. Ruuuiiim vorige eeuw in ieder geval.

nesqik1983

nesqik1983

15-07-2024 om 15:32 Topicstarter

Ysenda schreef op 15-07-2024 om 15:27:

[..]

En in welke maanden zijn de andere kinderen die wel naar groep 3 gaan jarig en hoe zit dat in de paralel klassen?

Want hij zou tenzij er dus al eerder duidelijk is en besproken met jullie gewoon over horen te gaan.

Dat blijkt uit niets, dus ik zou dat zeker na vragen met de melding dat er of een plan van aanpak moet zijn of dat en dat is jullie verwachtingen hij toch naar groep 3 gaat na de zomer.

Zijn vrienden zijn van oktober/november en december. Onze zoon is ook van december. Als zijn vrienden blijken dus al een jaar in groep 2 te zitten. Als ze een duidelijke reden hebben dat hij groep 1 opnieuw heeft gedaan dan kan ik daar mee leven. Maar zijn huidige juf kon niet eens aangeven waarom hij verlenging heeft gekregen. Er is dus ook geen plan oid gemaakt. In principe ben ik niet tegen extra kleutertijd. Mara uit onderzoeken lees ik ook dat het weinig meerwaarde heeft. Als het extra jaar dan echt benut is om de zaken die ze niet goed genoeg vonden aan te pakken, dan zou het mooi zijn. Maar daar is dus geen sprake van. 

Wat betreft zijn ontwikkeling loopt hij heel mooi op schema. Er is ook nooit geen enkele aanleiding geweest dat hij niet aansluit. Zowel motorisch als sociaal is het een heel fijn kind. Juist als we wel eens een uitje hebben met school sta ik altijd versteld hoeveel onze zoon al kan en weet vergeleken met zijn vriendjes. Zijn enige punt is dat hij dingen graag goed mag doen. Dus als hij wordt aangesproken dan begint hij soms te huilen. 

Tegelijk wat ik eerder aangaf voel ik mezelf ook dom. Hadden we dit eerder kunnen weten? 

nesqik1983

nesqik1983

15-07-2024 om 15:48 Topicstarter

Jonagold schreef op 15-07-2024 om 15:32:

[..]

De 'grens' ligt tegenwoordig bij 1 januari. Dus op zich klopt het dat jouw dochter nu pas naar groep 2 gaat. Mijn zoon is ook van januari, heeft ook 2,5 jaar gekleuterd. Dat is niet raar. Maar een kind zomaar niet volgens de regels over laten gaan naar groep 2 is al raar, maar al helemaal als daar met de ouders niet over is gesproken. Er had dan zeker wel een plan gemaakt moeten worden, dat ook regelmatig besproken had moeten worden met de ouders.

Nogmaals TO, zet in op doorgaan naar groep 3. En anders inderdaad minimaal een goede onderbouwing en een plan dat regelmatig met jullie besproken wordt. En voldoende uitdaging.

Edit: 'tegenwoordig' moet je ruim zien. Volgens mij sinds 1986 of zo. Ruuuiiim vorige eeuw in ieder geval.

Thanks. Dat dacht ik ook. En volgens mij is het veel beter om in groep 2 pas deze keuze te maken. Niet in groep 1 al. Ik neem in elk geval mee in het gesprek dat we de onderbouwing  willen. Blijft de situatie zoals hij nu is (waar ik vanuit ga) dat ze dan een plan maken en dat regelmatig met ons bespreken. 

Nu ik wat meer lees herken ik mijn zoon in jouw zoon.  Die heeft 2 x groep 2 gedaan want hij mocht echt niet naar 3 omdat hij van eind februari was.  Zijn beste vriend van 29 december mocht wel naar groep 3. Terugkijkend nog steeds spijt.  Wat heeft dat extra jaar kleuteren met extra uitdaging en stress opgeleverd. 
Als je kind cognitief en motorisch groep 3 aankan dan moet hij daar zeker naar toe. Dat sociaal- emotionele komt wel goed als hij dingen mag doen waar uitdaging in zit.

Niet verwijtend bedoeld, maar hoe kan het je ontgaan dat je kind in groep 1 blijft zitten en niet naar groep 2 gaat? Spreek je school dan niet, te weinig, over de verkeerde dingen?

Leerkracht hier. 

Dit klinkt echt heel niet goed! Iijkt mij een fout van de leerkracht. Tijdens het gesprek zou ik bewijs vragen waaruit blijkt dat jullie hebben zouden moeten weten dat hij langer moest klauteren. En ik zou er zelf als ouder echt op staan dat hij gewoon meegaat naar groep 3.

Dit verhaal vind ik echt heel vreemd

nesqik1983

nesqik1983

15-07-2024 om 16:02 Topicstarter

Lieveheersbeest schreef op 15-07-2024 om 15:55:

Niet verwijtend bedoeld, maar hoe kan het je ontgaan dat je kind in groep 1 blijft zitten en niet naar groep 2 gaat? Spreek je school dan niet, te weinig, over de verkeerde dingen?

Eens. Blijkbaar hebben we ook liggen slapen. Pas in februari met de 10 minuten gesprekken kwamen we er achter dat hij in groep 1 zat. Er werd ons verteld dat hij van december was en dit hun beleid was en dus in groep 1 hoorde. Voor de rest deed hij het prima. Ik ging er vervolgens vanuit dat dan al zijn vrienden dus ook niet waren doorgestroomd. Maar nu blijken dat alle andere kinderen uit zijn klas (ook sommige van dec) wel vorig jaar zijn doorgestroomd naar groep 2. Het is een gemengde klas 1/2. Dus grotendeels van zijn klas was dit jaar en vorig jaar gelijk. Alleen de juf is anders. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.