Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
5 maart 2010 door Elise de Bree
Mijn zoontje is nu bijna 5. Vanaf de leeftijd van 3 jaar tobt hij met z'n oren: buisjes blijven niet zitten, hij heeft vaak looporen en er zit geregeld vocht achter z'n oren. Krap een half jaar geleden zijn we op advies van de juf gestart met logopedie. Hij is toen uitgebreid getest, waarbij de zinsvorming en woordomschrijving zwak tot matig was. De andere testen waren net voldoende.
Nu denkt de logopediste dat het probleem bij de luistervaardigheid ligt en ze oefent daarmee. Ze zegt zelf dat luistervaardigheid heel moeilijk te oefenen is, en dat je pas vooruitgang ziet na een lange tijd.
Maar volgens mij ligt het probleem niet bij de luistervaardigheid. Thuis gaat dat heel goed (we hebben een cd-rom om te oefenen) en op school gaat het ook goed. Alleen maakt hij kromme en geen mooie lange zinnen, en zoekt hij vaak naar woorden als hij een verhaal wil vertellen. Ook heeft hij problemen met de R vooraan een woord. 'Rood' wordt dan 'lood'.
Is dit echt een probleem met betrekking tot de luistervaardigheid? Ik wil zo graag dat zijn zinsvorming beter wordt, maar ik weet niet hoe ik dat kan oefenen of stimuleren. Verder doet hij alles goed. Hij is een gemiddelde leerling.
U stelde een aantal verschillende vragen, die echter wel (gedeeltelijk) met elkaar te maken hebben. Ik zal ze hieronder afzonderlijk beantwoorden.
Om te beginnen het probleem dat uw zoontje de R aan het begin van een woord nog niet maakt. Dat is voor een kind van 4 à 5 helemaal niet ongebruikelijk hoor! De R is een bijzondere klank die pas laat verworven wordt. Zie onder andere:
Maar wat ik mij afvroeg: u noemde alleen de R. Betekent dit dat uw zoon alle andere klanken wel kan maken? Dat zou mooi zijn!
Dan de logopedie. Daar zijn jullie nog geen half jaar mee bezig, dus het kan zijn dat er meer tijd nodig is voordat er verbetering of ontwikkeling te zien is.
Uw belangrijkste vraag was echter of de diagnose "probleem bij de luistervaardigheid" wel juist is. Daar kan ik moeilijk iets over zeggen, maar als u denkt dat er meer – of iets anders – aan de hand is dan wat de logopediste zegt, dan moet dat natuurlijk onderzocht worden.
Via uw huisarts kunt u een verwijzing vragen naar een audiologisch centrum bij u in de buurt. Uw zoontje wordt dan door een heel team van specialisten gezien, om zo meer inzicht te krijgen in zijn spraak-taalontwikkeling en andere factoren die daarmee te maken hebben, zoals het gehoor en auditieve verwerking.
Ik weet niet op welke leeftijd uw zoontje begon met praten, en hoe zijn ontwikkeling is geweest, maar hij heeft al een geschiedenis van buisjes. Meer vertraging is dus niet wenselijk.
Daarom is het belangrijk dat uw zoontje goede therapie krijgt, want de problemen die u noemde (afgezien van de R) lijken toch wel op een taalstoornis te wijzen.
Mogelijke symptomen van een taalstoornis zijn:
Voor meer informatie, zie o.a.:
Vanaf deze afstand, zonder uw zoontje gezien te hebben, kan ik natuurlijk niet bepalen of er daadwerkelijk sprake is van een taalstoornis. Maar het is wel belangrijk om te weten wat er precies aan de hand is, en wat daaraan gedaan kan worden. Vergeet daarbij ook de mogelijkheden van de school zelf niet. Veel scholen kunnen taalhulp geven.
Tenslotte vroeg u hoe u zélf de taalontwikkeling van uw kind kunt stimuleren. Dat kan als volgt:
Al met al gaat het er vooral om dat u veel communiceert met uw zoon. Dat neemt echter niet weg dat er ook professionele hulp nodig lijkt te zijn.
Veel succes!
is taalkundige en gespecialiseerd in kindertaal. Op dit moment werkt ze als postdoc-onderzoeker aan de Universiteit van utrecht.