Elisa Gemani
23-10-2012 om 18:06
Update medicatie adhd
Zoon van ruim 11 met ADHD slikt dus al sinds ruim drie jaar Concerta; eerst 19mg en sinds ruim twee jaar 27mg. Het werkt heel goed, echter het grootste nadeel is een enorm gebrek aan eetlust. Zodanig dat hij overdag niets eet (wel een uitgebreid ontbijt) en 's avonds laat (als het is uitgewerkt), op zondag en in de vakanties, als hij geen medicatie hoeft te nemen, hij alles eet wat los en vast zit. Hij is dan echt als een bodemloze put Zo is hij afgelopen zomervakantie in 8 weken tijd ruim 5 kilo aangekomen(!) en ook behoorlijk gegroeid. Hij is nu 1.40 en 32 kg. Omdat dat gebrek aan eetlust heel vervelend is en hij toch ook de medicatie heel hard nodig heeft, zijn we vandaag bij de kinderpsychiater geweest om eea te bespreken.
Na een uitgebreid gesprek, meting van de bloeddruk en lengte/gewicht stelde hij twee opties voor: de eerste was Dexamfetamine proberen, wat 6 uur werkt; de tweede was Medikinet of Equasym CR proberen. Uiteindelijk is het Medikinet CR 10mg geworden, wat 8 uur werkt. Een week 10mg (een tablet) 's ochtends, de tweede week 20mg. Iedere dag moeten we even opschrijven wat het doet, welke mogelijke bijwerkingen het heeft en wat de invloed is op de eetlust. Over drie weken evalueren we alles.
We zijn heel benieuwd en hopen echt dat we nu een medicatievorm ontdekken met wel de positieve werking op de ADHD maar zonder of met slechts minimale negatieve invloed op de eetlust. Heeft iemand van jullie ervaring met Medikinet of Equasym? Of met Dexamfetamine? Welke dosering? Gedachten hierover?
anna van noniemen
28-11-2012 om 21:57
Dat is heel fijn
maar 1 moeder vind ik dan toch wat dunnetjes als ik hoor hoeveel Onno (en andere "therapeuten") al hebben "genezen" dan maakt 1 zwaluw nog geen zomer....
Ginny Twijfelvuur
28-11-2012 om 23:49
Ik zou het bijna gaan geloven
En toen kwam er dit: "Kinderen die later zeker met een ketting aan de muur zouden worden gezet vanwege hun gedrag".
Nah, laat maar....
Annika
29-11-2012 om 10:47
Vies
Ik ben persoonlijk een groter voorstander van de reguliere geneeskunst dan van de alternatieven (al mag ik ze niet over een kam scheren natuurlijk). Maar dat is persoonlijke voorkeur. Kan me voorstellen dat je als je met je handen in het haar zit alles wilt proberen. En dat sommige methodes werken, al was het maar het placebo effect of de aandacht voor, dat geloof ik ook.
Maar de manier waarop Onno ons hier komt afzeiken, dat vind ik beneden alle peil. (Zoveel domheid, daar kan hij niet tegenop. Die was voor mij geloof ik.)
Af en toe duikt hij op in een discussie om even te klagen over gangbare adhd medicijnen,maar nooit hoor ik een degelijk onderbouwd verhaal. Ik begrijp pas nu dat hij gewoon vies reclame maakt voor zijn eigen winkeltje, of in ieder geval de concurrent (voor zover ik de reguliere geneeskunst een concurrent kan noemen) zwart maakt. Dit is niet gewoon meer alleen maar ongevraagd een mening over medicijnen geven, dit gaat verder. Iets te ver, wat mij betreft.
Pirata
29-11-2012 om 11:21
Nou petra
'maar ik vind dat Onno het goed uitlegt en zoals hij/zij dat hier schrijft zo zei onze behandelaar het ook'. Bedoel je dat hij het zo goed uitlegt over die kinderen met die ketting aan de muur?
'Als het echt onzin zou zijn waarom zouden er dan zo veel mensen naartoe gaan met hun kinderen, en zouden er zoveel op de wachtlijst staan'. Dat van die wachtlijst, dat beweert Onno zelf. En waarom er zo veel mensen naar toe gaan? Geen idee. In Afrika gaan ze ook naar de medicijnman, omdat ze erin geloven. Valse hoop geven noem ik dat. En prima als jij die kennis van je vraagt om hier haar ervaringen te geven. Graag zelfs.
Verdiep je voor nu eens in dit leesvoer: http://www.kwakzalverij.nl/1488/Yannick_Smits_zet_autismetherapie_van_zijn_vader_Tinus_voort
Pirata
29-11-2012 om 11:30
Oh, kijk hier eens
http://www.cease-therapie.nl/de-cease-behandeling
Sorry, dat is dus echte humor die pagina. Dat er een provider te vinden is die dit wil hosten, ongelooflijk.
Elisa Gemani
29-11-2012 om 13:16
Onzin
Nou, ik haak al af zodra ik de naam van Tinus Smits lees... Ik sta zeker redelijk open voor alternatieve geneeswijzen maar blijf wel sceptisch en die onzin van Tinus Smits, pffft. De huisarts van mijn moeder (een hele goede) is homeopathisch arts en die wijst dat ook af als kwakzalverij.
Onno
29-11-2012 om 13:31
Waarom schrijft men hier niet over op dit forum
Zodra iemand ook maar iets durft te schrijven over een alternatieve geneeswijze op dit forum wordt diegene aan alle kanten aangevallen en uitgekafferd. Tja, dat werkt niet echt uitnodigend. Zoek het maar lekker uit zal men dan denken.
Elisa Gemani
29-11-2012 om 13:50
Onno
Nee, dat is niet waar Onno. Maar het is de muziek die de toon zet. Jouw ziens- en geneeswijze als de Enige en Echte Waarheid verkondigen en pertinent al het andere (inclusief de ouders) afkammen, zonder onbevooroordeelde, keiharde feiten en cijfers te verstrekken, maakt je niet echt geloofwaardig. Het is niet alternatief tegen regulier, zoals jij het brengt. Het een kan een aanvulling zijn op het andere, zoals de homeopathisch arts van mijn moeder praktiseert. Maar zij blijft wel nuchter en schrijft bivoorbeeld een kind met ADHD wel degelijk medicatie voor als hij/zij dat nodig heeft. Pas als de wetenschappelijk bewezen therapieen niet voldoende of helemaal geen resultaat bieden, wil ze ouders nog weleens wijzen op de meer alternatieve behandelingen maar ze is er heel eerlijk in dat zij zelf daar ook in het algemeen vrij sceptisch over is.
Fiorucci
29-11-2012 om 15:18
Onno
Het is zo arrogant om niets uit te willen leggen als men hierom vraagt. Wie wil er nou een behandelaar die niet bereid is om tekst en uitleg te geven en hooguit verwijst naar internet? Die alleen maar opschept over zijn oprijlaan en zijn wachtlijst? Wie wil er nou een behandelaar waar je niet eens op korte termijn terecht kunt? En die ouders neerbuigend tegemoet treedt? Ik niet.
Jippox
29-11-2012 om 16:22
Onno
"Zodra iemand ook maar iets durft te schrijven over een alternatieve geneeswijze op dit forum wordt diegene aan alle kanten aangevallen en uitgekafferd. Tja, dat werkt niet echt uitnodigend. Zoek het maar lekker uit zal men dan denken"
Weet je Onno, je hebt gelijk: je praatjes zijn hier ook niet welkom! Mijn advies: blijf dan gewoon weg. Beter voor jou en beter voor iedereen hier.
Petra.v.S.
29-11-2012 om 18:35
Pirata
Jullie kunnen wel raar doen over die opmerking dat het vaak kinderen zijn die anders later zouden eindigen met een ketting aan de muur, maar inderdaad is mijn zoon en het andere kind waar ik het over had zo'n geval. En precies daarom ga je als ouder zoeken naar andere methoden. Omdat je al het reguliere al hebt geprobeerd en dat allemaal niet heeft geholpen. Omdat het enige alternatief dat je anders hebt is om je kind in een instelling te laten opnemen. Met alle gevolgen vandien zoals we hebben gezien bij het geval Brandon. Bij onze kinderen werkt een methylfenidaat, risperdal, clonidine, dipiperon enz. niet voldoende. Zijn de kinderen ondanks deze middelen nog steeds extreem onhandelbaar en agressief. Ik vind het daarom helemaal geen rare opmerking van Onno, want ik denk dat juist de mensen zoals wij, die alles al hebben geprobeerd, bij een behandelaar als Onno terecht komen.
Helaas wil mijn kennis hier niet reageren. Maar ik ken dit gezin en dit kind al heel wat jaren en ik heb echt gezien dat dit kind er veel beter door is gaan funktioneren. Hij kan nu zelfs naar een cluster 3 school, terwijl hij daarvoor op een KDC zat en niet kon praten. Ik vind dat voor mijzelf voldoende bewijs dat deze methode echt wel werkt bij sommige kinderen.
Wat niet meteen wil zeggen dat het voor iedereen werkt.
Maar ik vind het wel jammer dat jullie Onno hier zo aanvallen want ik denk dat het juist goed is als alle behandelmethoden besproken en gerespecteerd worden op een forum als dit.
Ely
29-11-2012 om 19:13
Petra
Als ik me er even in mag mengen
Ik ben geen oud gediende hier en toen ik voor t eerst een bijdrage van Onno las had ik goede hoop om een keer een andere invalshoek te horen. Ik geloof dat in de huidige medische wetenschap soms te weinig wordt gekeken naar de mens als geheel en hoopte daarover bij alternatieve zienswijzen -in deze dan via Onno- meer zicht te krijgen op de mogelijkheden en achterliggende ideeën. Want ik wil wel snappen wat er gebeurd, ook bij reguliere behandelmethodes en dus ook bij dit.
Helaas ging Onno nooit in op mijn verzoeken om de achterliggende concepten, ideeën en theorieën uit te leggen. Wat ik jammer vond.
Wat ik nog spijtiger vond is de wijze waarop Onno zich uit en geuit heeft over reguliere geneeswijzen en mensen die daar gebruik van maken. Zo neerbuigend en zwart-wit dat ik soms bij het lezen er naar van werd. Want ook al wil ik geloven dat er mensen geholpen zijn met Onno's therapie, er zijn ook heel veel mensen geholpen in het reguliere circuit. En mi bevestig je niet het eerste door het laatste te bagatelliseren. Evenmin als andersom trouwens.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je op zoek gaat naar alternatieven in bepaalde situaties. Heel goed. En ik hoop van harte dat het wat brengt, ik denk ook dat het kan, oplossingen vinden buiten het reguliere circuit.
Ik denk dat Onno door de meesten hier vervelend wordt toegesproken vanwege de toon in zijn berichten in het verleden en in deze draad, niet zozeer dat men wars is van alternatieve geneeswijzen. Wat dat betreft vind ik het ook jammer dat hij zich zo profileert.
Heel veel succes en sterkte met alles
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
anna van noniemen
29-11-2012 om 20:10
Inderdaad petra, wat ely ook zegt
het is de toon die de muziek maakt. Al zo vaak is hij hier komen "schijten" en roepen maar er gebeurt nooit wat. Ik heb zelfs mijn kinderen op een presenteerblaadje gegeven, maar ook daar ging Onno niet op in. Nee, ik ben er wel klaar mee!
Petra.v.S.
29-11-2012 om 22:49
Ely en anna v n
Bedankt voor de nadere uitleg. Ik ben blij dat het niet zo is dat jullie alles wat alternatief is resoluut afwijzen. Want daar leek het eerder wel op, en dat vond ik niet terecht. Ik vind dat je alles een eerlijke kans moet geven, en niet van tevoren al zeggen dat iets toch niet werkt. Ik was niet op de hoogte van jullie verleden met Onno en dat jullie reakties daar ook een gevolg van zijn.
anna van noniemen
29-11-2012 om 22:59
Klopt
op zichzelf heb ik er niks tegen, maar ik kan er geen bewijzen van vinden op dit moment, dus kies ik voor een weg waarvan wel is bewezen dat het werkt....in mijn directe omgeving heb ik meer dan 1 persoon als bewijs....
Relithe
02-12-2012 om 11:01
Toch nog even reageren
Mijn zoon heeft jarenlang methylfenidaat geslikt en ik moet zeggen dat het eerst geweldig hielp tegen zijn onrust en agressieve buien. Later merkten wij dat hij er steeds meer van nodig zou hebben om hetzelfde effect te bewerkstelligen en concludeerden we dat het gewoon een soort drugs is die verslavend werkte. Dit vonden we niet zo'n goed idee en we zijn voor hem met de medicatie gestopt waarbij zoonlief heftige afkickverschijnselen kreeg..
Ik wil alleen maar even zeggen dat het gewoon gevaarlijk spul is en ik het liever in het alternatieve zoek.
Gelukkig ben ik in de omstandigheid dat ik alle aandacht aan onze zoon kan besteden omdat ik niet werk. Dit kost mij enorm veel energie maar gelukkig met het resultaat dat onze zoon die inmiddels 15 is, nu een normaal functionerende jongen is in zijn gedrag naar anderen toe.
Ik ben ook van mening, tenminste in ons geval, dat er veel te snel diagnoses worden gesteld die worden ingegeven door het feit dat er tegenwoordig allerlei eisen aan kinderen worden gesteld. Ook wij hebben ons als ouders daardoor laten lijden maar zijn ervan terug gekomen.
Nogmaals kan ik alleen voor mezelf spreken en over ons geval maar het is misschien voor sommigen toch iets om over na te denken.
Fiorucci
02-12-2012 om 11:32
Eira
Ik denk dat er weinig ouders zijn die daar van te voren NIET over nadenken...
Relithe
02-12-2012 om 12:12
Fiorucci
Zo bedoel ik het niet..
Ginny Twijfelvuur
02-12-2012 om 14:00
Eira
Ik heb je tekst even goed op me laten indenken, want ik zat na de eerste keer lezen eigenlijk meteen in de gordijnen.
Ik denk wel dat ik weet wat je bedoelt. Toch denk ik dat wat voor jou geldt niet voor iedereen hoeft te gelden, maar dat zeg je zelf toch eigenlijk wel. De valkuil is om te denken: ja maar dat geldt alleen voor Eirazoon en niet voor mijn kind. Ik ben er namelijk van overtuigd dat ik ook alle aandacht aan mijn dochter kan besteden, heb ik ook jarenlang geprobeerd, maar dat zij het daar niet mee gaat redden. Zij heeft die pillen gewoon nodig om normaal te kunnen functioneren. Maar dat is dus de discussie niet. Het gaat erom dat je je afvraagt of het ook zonder medicatie kan en wat het beste past bij jouw kind en jouw gezinssituatie. Wij hebben moeten constateren dat dat bij ons toch de medicatie is.
Overigens zie ik het verslavende hier eigenllijk niet zo. Dochter kan hier best een dagje zonder, zonder dat dit tot ontwenningsverschijnselen leidt. Ik doe doe het in principe minder goed op koffie dan zij op ritalin om maar eens een voorbeeldje te noemen. En verder is het op zich wel logisch dat in de loop der tijd meer Ritalin nodig is, het gaat namelijk op lichaamsgewicht. Wat ik daarbij bijvoorbeeld ook niet merk is dat het middel steeds sneller is uitgewerkt.
Nam bij jullie de benodigde dosis snel toe? En ik ben wel benieuwd wat voor ontwenningsverschijnselen jouw zoon dan had.
Elisa Gemani
02-12-2012 om 14:09
Eira
Ik sluit me aan bij de posting van Ginny. Ook hier (en bij veel anderen) is geen medicatie gewoonweg absoluut geen optie.
Ritalin is niet verslavend (wetenschappelijk onderzocht); het valt dan wel onder de Opiumwet maar is niet lichamelijk en geestelijk verslavend zoals heroine of cocaine. Ontwenningsverschijnselen kunnen dan ook niet optreden; wel kan je natuurlijk rebound krijgen. Het zou ook raar zijn want veel ouders lassen stopdagen in het weekend en/of in de vakanties in. Van welke "afkickverschijnselen" had je zoon dan last?
anna van noniemen
02-12-2012 om 14:47
Herkenning en geen herkenning
over steeds meer nodig, dat lijkt me logisch, al spreek ik hier over jaren. Zoon heeft nu al weer 2 jaar 36 mg Concerta, daarvoor 2 jaar 27 mg gehad, vind ik nog wel meevallen eigenlijk....Ritalin zat rond de 25 mg.
Afkickverschijnselen? Onzin...Zoon is weleens een week erg ziek geweest, kreeg er geen eten of drinken in, dus ook geen medicatie. Heb niks van afkickverschijnselen gemerkt en na die week gewoon weer verder gegaan met medicatie.
Relithe
02-12-2012 om 15:01
Afkickverschijnselen
Ginny, ik ben blij dat je niet in de gordijnen bent blijven zitten want ik wil absoluut niemand kwetsen en kan ook helemaal niet iemand anders zijn situatie beoordelen Maar ik snap wel dat het i.e.i zo overkomt.
Mijn zoon kreeg klachten; hoofdpijn, misselijk, duizelingen en dat nogal extreem. Niet als hij een dagje zonder was maar na een week ongeveer.
Maar goed, de een reageert hier sterk op en een ander weer niet zo erg, ik bv reageer dus totaal niet op koffie
Wij hebben het destijds ook heel moeilijk gevonden om medicijnen te geven aan ons kind, net als jullie allemaal denk ik. Toen hij ze eenmaal had waren we euforisch want het hielp en wat een rust in ons gezin! En dat hadden we hard nodig.
De reden dat we gestopt zijn had ook met onze aversie tegen deze medicijnen te maken, het is denk ik net als met anti depressiva, je lost de kwaal er niet mee op maar houdt het alleen in een soort sluimertoestand.
ik zie het wel als een soort drugs, ik heb zelf lang ad geslikt en dat vind ik ook drugs. Het is niet verslavend maar toen ik daarmee wilde stoppen kon dat ok niet zomaar want je lichaam is er aan gewend.
Ik weet heel goed dat medicatie soms gewoon niet anders kan maar zelf ben ik blij dat het voor onze zoon niet meer hoeft en ik hoop dat jullie er ook ooit zonder kunnen.
anna van noniemen
02-12-2012 om 15:17
Niet mee eens
>je lost de kwaal er niet mee op maar houdt het alleen in een soort sluimertoestand.<
Als je oplossen bedoelt in de zin van genezen ja, dat klopt. Maar als je bedoelt dat je de gevolgen van ADHD niet oplost met medicatie, dan ben ik het niet met je eens. Want juist door de medicatie kon de therapie en aanpak naar onze zoon toe echt zijn werk doen, daarvoor kwam dat totaal niet aan.... Nu is onze zoon een leuke puber, met wel wat puberstreken, maar echt niet meer die "draak" van toen! En de medicatie helpt hem daar nog steeds bij!!
Elisa Gemani
02-12-2012 om 15:25
Verslaving
Dat waren geen afkickverschijnselen. Afkickverschijnselen treden nl. meteen op na het stoppen met drugs en alcohol; niet pas na een week. Hoofdpijn en duizelingen zijn ook geen algemene afkickverschijnselen; misselijkheid wel. En nogmaals, Ritalin kent beslist geen lichamelijke verslaving. Je kan het wat dat betreft ook niet vergelijken met iets als ad. Ik slik zelf al meer dan 11 jaar ad omdat mijn hersenen een verstoorde serotonine-aanmaak hebben. Puur lichamelijk heb ik dus dat stofje nodig anders word ik knetterdepressief ook al zijn er verder geen andere oorzaken. Ik ben dankbaar dat er ad zijn want anders was en zou mijn leven onhoudbaar zijn. En zo zie ik het ook met Ritalin; er is bij mensen met AD(H)D en verstoorde balans in de neurochemische hersenfunctie en Ritalin reguleert die verstoorde balans waardoor mensen weer meer zichzelf kunnen zijn en redelijk normaal kunnen functioneren. Niets meer en niets minder. En natuurlijk hoopt iedere ouder en ieder kind/volwassene dat je ooit zonder kan; soms kunnen kinderen na de puberteit zonder of met een lagere dosering toe maar meestal niet. Overigens blijkt dat mensen (kinderen en volwassenen) met AD(H)D die geen medicatie slikken, vaker en eerder aan drugs, alcohol, gokken etc. verslaafd raken dan mensen die geen Ritalin gebruiken. Verslavingsgevoeligheid is een comorbiditeit van ADHD en Ritalin helpt enorm bij het voorkomen van verslavingsgevoeligheid.
Elisa Gemani
02-12-2012 om 16:59
Medicatie
Mijn zus is verslaafd geweest aan van alles en nog wat. Ik heb wat meegemaakt... Ze is nu 51 en een aantal jaren geleden besloot ze om naar een psychiater te gaan omdat het haar gewoonweg maar niet lukte om relaties, banen, opleidingen en andere zaken vol te houden. Omdat ze van alles en nog wat vergat, chaotisch was etc. Haar hele leven heeft ze te horen gekregen dat ze lui en gemakzuchtig was. Diagnose: ADD. Nu is mijn zus best alternatief dus was ze huiverig om aan medicatie te beginnen maar al het andere hielp niet. Ze slikt nu alweer enkele jaren een lage dosis Concerta en ze beschouwt zich als herboren en is haar tweede leven begonnen. Vaste relatie, opleiding afgemaakt, eigen bedrijf. Ze is een betere moeder en voelt zich eindelijk "zichzelf". Belangrijkste nog: ze heeft geen behoefte meer aan alcohol en drugs. Het is jammer dat de diagnose pas zo laat gesteld kon worden maar beter laat dan nooit... Nu heeft een van haar kinderen waarschijnlijk ook ADHD en mocht dat zo blijken te zijn, aarzelt ze niet om hem medicatie te geven. Ze wil hem al die ellende besparen die zij heeft ondervonden. Ik ben supertrots op haar!
Elisa Gemani
02-12-2012 om 17:03
Afkickverschijnselen
Mijn zoon slikt in de vakanties geen Concerta en heeft dan ook geen last van ontwenningsverschijnselen.
Ik ben drie keer gestopt met de ad en kreeg alledrie de keren de dag erna last van ontwenningsverschijnselen. Nu is de een de ander niet, maar wat methylfenidaat betreft heb ik nog nooit iemand gehoord over genoemde ontwenningsverschijnselen.
Pirata
02-12-2012 om 19:30
Alle respect, eira, maar...
...Voor het zelfde geld had je zoon een griep onder de leden. Of zijn ADHD kwam versterkt terug nadat hij geen medicatie meer slikte, waardoor hij hoofdpijn kreeg. De conclusie dat hij afkickverschijnselen had heb je zelf getrokken, maar dat wil niet zeggen dat het echt afkickverschijnselen waren door het stoppen met methylfenidaat. We kunnen er vanaf onze laptops etc. in elk geval niet uit concluderen dat methylfenidaat verslavend werkt. Overigens zouden wij hier ook liever zonder kunnen, daar werken we heel hard aan maar ik denk dat er altijd wel ietsje pietsje nodig blijft. Ik vind het trouwens heel mooi dat jullie zonder medicijnen zo'n goed resultaat hebben bereikt met jullie zoon!
Karmijn
02-12-2012 om 19:51
Afkickverschijnselen
Ik heb het hier toevallig met de kinderarts over gehad laatst. In de vakantie stopte zoon ook met zijn medicatie en na een week begon hij klachten te krijgen. Vergelijkbaar met zijn klachten voor hij begon met de medicatie. Zorgen, angsten, somber. Druk was hij gelijk al, vanaf de eerste dag, maar die stemmingsklachten kwamen echt pas na een week.
Ik vroeg de kinderarts of dat ontwenningsverschijnselen konden zijn. Die was heel duidelijk. Als je 's morgens concerta gebruikt, is dat de volgende dag al uit je bloed. Er blijft geen spiegel achter.
Die verschijnselen na een week van zoon, verklaart de kinderarts heel beslist vanuit het overprikkeld raken, omdat het te veel energie kost om zijn gedrag en zijn emoties te onderdrukken. En die verklaring klinkt zo logisch...
Maar aan de andere kant, had ik het er vandaag toevallig nog met zoon over. Hij kiest er in het weekeinde voor om geen medicatie, of een kortwerkend methylfenidaat te nemen. En dus niet die concerta. Ik vroeg hem waarom. Hij vertelde dat hij duidelijk de voordelen van concerta ziet en voelt, maar dat hij het liever niet neemt. 'Het heeft dus ook nadelen, wat zijn die dan?' vroeg ik. Hij vertelde dat hij dat niet kon benoemen, maar dat hij wel liever geen concerta gebruikt.
Apart, niet? Wij zijn allemaal heel blij met de concerta en het werkt uitstekend. Maar toch, liever niet.
Ik denk dat wij daar niet bijzonder in zijn. De meeste mensen die medicatie gebruiken, zullen er zo over denken. Liever niet. Maar de kwaal is erger dan het middel.
Elisa Gemani
02-12-2012 om 20:06
Concerta
Mijn zoon zou juist liever altijd zijn Concerta nemen, dus ook op zondag en in de vakanties, als het zijn eetlust niet zo zou verminderen. Hij voelt zich zoveel meer zichzelf met medicatie en heeft zoveel meer last van rare gedachten, stemmingswisselingen en van de drukte in hemzelf en om hem heen zonder Concerta. Hij zit gewoon beter in zijn vel met medicatie. Maar hij houdt ook erg van (lekker) eten natuurlijk en voor zijn gewicht en groei is het beter om stopdagen in te lassen. Tja, het is een bijwerking die we dan maar voor lief nemen en waar we zo goed mogelijk mee om proberen te gaan. Want idd, de kwaal is vele malen erger dan het middel.