Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-10-2012 om 18:06

Update medicatie adhd

Zoon van ruim 11 met ADHD slikt dus al sinds ruim drie jaar Concerta; eerst 19mg en sinds ruim twee jaar 27mg. Het werkt heel goed, echter het grootste nadeel is een enorm gebrek aan eetlust. Zodanig dat hij overdag niets eet (wel een uitgebreid ontbijt) en 's avonds laat (als het is uitgewerkt), op zondag en in de vakanties, als hij geen medicatie hoeft te nemen, hij alles eet wat los en vast zit. Hij is dan echt als een bodemloze put Zo is hij afgelopen zomervakantie in 8 weken tijd ruim 5 kilo aangekomen(!) en ook behoorlijk gegroeid. Hij is nu 1.40 en 32 kg. Omdat dat gebrek aan eetlust heel vervelend is en hij toch ook de medicatie heel hard nodig heeft, zijn we vandaag bij de kinderpsychiater geweest om eea te bespreken.
Na een uitgebreid gesprek, meting van de bloeddruk en lengte/gewicht stelde hij twee opties voor: de eerste was Dexamfetamine proberen, wat 6 uur werkt; de tweede was Medikinet of Equasym CR proberen. Uiteindelijk is het Medikinet CR 10mg geworden, wat 8 uur werkt. Een week 10mg (een tablet) 's ochtends, de tweede week 20mg. Iedere dag moeten we even opschrijven wat het doet, welke mogelijke bijwerkingen het heeft en wat de invloed is op de eetlust. Over drie weken evalueren we alles.
We zijn heel benieuwd en hopen echt dat we nu een medicatievorm ontdekken met wel de positieve werking op de ADHD maar zonder of met slechts minimale negatieve invloed op de eetlust. Heeft iemand van jullie ervaring met Medikinet of Equasym? Of met Dexamfetamine? Welke dosering? Gedachten hierover?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annika

Annika

23-10-2012 om 18:15

Geen ervaring wel een vraag

en een zeer geinteresseerd meelezer... hier ook eetlustproblemen met concerta..

Wat is het verschil met de nieuw medicijnen, alleen de werkingsduur of zit er ook een andere werkzame stof in?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-10-2012 om 18:25

Medicijnen

De werkzame stof in alle medicatie is (kort- en/of langwerkend) methylfenidaat maar toch reageert iedereen anders op een bepaalde medicatievorm en -merk.
Vandaar dat het heel zinnig kan zijn om te experimenteren met verschillende merken, vormen en doseringen.
In principe volgt mijn zoon wel netjes zijn groeicurve en ook blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat enige mogelijke achterstand in lengte/gewicht later ingehaald wordt maar gezien het feit dat hij zonder Concerta zo enorm veel meer eetlust heeft en veel aankomt is het zo langzamerhand wel tijd om te zien of een andere medicatievorm/dosering zijn eetlust niet zo negatief beinvloedt. Hij vindt het vooral zelf vervelend omdat hij erg van (veel en lekker) eten houdt; niet zozeer omdat hij bang is dat hij niet groot genoeg wordt ofzo.

Fiorucci

Fiorucci

23-10-2012 om 18:34

Medikinet

Mijn zoon (15) slikt 40 mg Medikinet, bij hem heeft het wel invloed op zijn eetlust. Dus hij ontbijt, eet op school niet zoveel en krijgt tegen vieren pas weer echt trek.

mari39

mari39

23-10-2012 om 18:50

Medikinet

Zoon van 10 slikt 30 mg per dag, alleen op schooldagen. Het heeft wel wat effect op zijn eetlust, alhoewel ik hem ook wel eens verdenk van selectieve eetlust (lekkere dingen gaan er vaak wel in). Zijn lengtegroei lijdt er overigens niet onder; hij is zo rond de 1 meter 50 en groeit enorm hard in de lengte. In kilo's is het echt minder, wellicht dat dat komt door de medicatie.

Dexamfetamine remt ook het hongergevoel

Mijn zoon (bijna 14 jaar, label ADHD) heeft tussen z'n 8e en 12e verschillende medicaties geprobeerd om meer rust in zijn hoofd te brengen, "merkloze" Ritalin, de "echte" Ritalin, en Dexamfetamine, maar in alle gevallen was de bijwerking heel weinig trek. Van een stevige, blozende drukke kleuter werd hij een iets rustiger, bleek, slank jochie.
Op den duur werden de bijwerkingen duidelijker dan de werking (bleek, moe en geïrriteerd) en is hij gestopt met slikken van medicatie.

Vanaf dat moment is hij aan alle kanten gaan groeien, in de lengte en in de breedte. Hij heeft telkens honger, hij is nu zelfs aan de dikke kant, want al die jaren hongerremmers slikken heeft hij niet geleerd met een hongerprikkel om te gaan.

Gelukkig is het inmiddels rustig genoeg in zijn hoofd om zich redelijk te kunnen concentreren en is hij een stuk minder impulsief geworden, misschien wel omdat hij zich heeft leren concentreren op schaakles.
Ik heb geen spijt dat hij medicatie heeft gebruikt, maar minder bijwerkingen, met name de rem op de groei, was wel heel fijn geweest.

Fiorucci

Fiorucci

23-10-2012 om 20:13

Aanvulling

Tot zover is er bij mijn zoon geen afwijking te zien kwa groeicurve.

Wiesje

Wiesje

24-10-2012 om 09:00

Medikinet

Hier een zoon van 10, slikt 15 mg per dag, alleen op schooldagen. Dit heeft idd effect op zijn eetlust, maar dat kan ook wel selectief zijn. Hij groeit wel in de lengte, maar zijn gewicht gaat wat minder hard dan het zou moeten.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-10-2012 om 12:09

Medikinet

Tja, methylfenidaat heeft natuurlijk altijd wel een min of meer remmend effect op de eetlust maar we proberen de Medikinet gewoon. Hopelijk heeft zoon genoeg aan een lage dosering; hoe hoger de dosering, des te groter het effect op de eetlust. Vandaar dat hij eerst begint met 10mg. Hij kan absoluut niet goed functioneren zonder medicatie dus het is een kwestie van een zo goed mogelijke balans zien te vinden...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-10-2012 om 14:20

Medikinet

Nou, vandaag is zoon begonnen met Medikinet, 1 capsule van 10mg. We zijn heel benieuwd hoe dit gaat... Volgende week moeten we dan de dosis ophogen tot 20mg. Wordt vervolgd!

Annika

Annika

30-10-2012 om 06:46

Equasym

Hoe toevallig, zoon hier begint vandaag met Equasym ipv concerta (ook vanwege gewicht/niet aankomen/geen eetlust)

Zal hier ook blijven lezen/posten!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-10-2012 om 18:38

Annika

Dat is toevallig Gisteren was zoon misselijk en merkte hij niet echt invloed op zijn concentratie. Ik zei tegen hem dat we gewoon even geduld moesten hebben, zeker omdat hij net een hele week herfstvakantie zonder medicatie achter de rug had en zijn lichaam sowieso weer even moet wennen, aan welke soort/vorm/dosis medicatie dan ook.
Vandaag, de tweede dag, kwam hij uit school en had hij zowaar trek! En net vlak voor de voetbaltraining heeft hij nog twee boterhammen gegeten en had hij nog wel meer gelust Toen hij wegging, zei hij dat ik maar moest zorgen dat er straks flink wat te eten op tafel staat LOL Mooiste is nog dat hij nu ook wel het idee had dat hij iets meer geconcentreerd is en wat minder last had van prikkels.
Het is natuurlijk nog te vroeg om te zeggen dat dit werkt (zowel meer eetlust als betere concentratie), zeker bij zo'n lage dosis, maar wij vinden dit allebei al heel positief.
Ik ben benieuwd hoe het bij jouw zoon gaat Annika!

Pirata

Pirata

30-10-2012 om 20:10

Elisa

Pas op, straks moet je nog gaan opletten dat hij niet dichtgroeit!
Blij te horen dat de eerste ervaring positief lijkt te zijn, ik had al een goed gevoel bij die Medikinet CR voor jouw zoon!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-10-2012 om 21:04

Nou

Nou, iets te vroeg gejuicht. Zoon kwam terug van voetbaltraining en zei dat hij zich totaal niet kon concentreren tijdens de training omdat de Medikinet natuurlijk was uitgewerkt. Ritalin 's middags erbij geven is geen optie want hij kan totaal niet tegen Ritalin... Zijn trainer zei ook nog tegen hem dat hij goed moet eten vanwege de zware trainingen en wedstrijden op dit niveau maar ja... Pffft wat een gedoe allemaal. Ik pieker me suf naar oplossingen maar het lijkt wel of er geen goede oplossing is. Of goed eten en zich niet goed kunnen concentreren, of niet goed eten maar zich wel goed kunnen focussen...

Pirata

Pirata

30-10-2012 om 21:32

Even afwachten

Toch maar even een paar weken afwachten lijkt me, hij moet misschien wennen aan medicijnloos sporten.
Hier werkt een tabletje valeriaan overigens ook goed op de concentratie, het werkt alleen kort. Heb je dat al eens geprobeerd? Ik ben trouwens even kwijt hoe je zoon reageert op gewone methylfenidaat, maar heeft hij dat ook bij zeer lage doseringen? Ik geef hier regelmatig 2,5 mg, een kwart pilletje, zelfs dat helpt al.

Annika

Annika

31-10-2012 om 22:04

Hier ook

ja hoor, Elisa, heel herkenbaar (-; Bij het sporten vanavond was overduidelijk dat hij nu niet onder invloed van de medicatie was, vorige week nog wel... Wel goed te zien dat het dus werkt, was mijn eerste reactie. Tweede reactie, moet ik hem nu een kleintje methylfenidaat extra geven op sportdagen? En de derde: is dat echt nodig of moet hij er maar gewoon als een drukke warrige, maar vrolijke add-er heen - heeft hij er zelf last van of niet, zijn team, zijn trainer? Lastig.

Het eten lijkt inderdaad beter te gaan. Hij is geen grote eter en lust niet veel, maar heeft beduidend meer trek dan met concerta. Maar we zijn pas 2 dagen bezig, ik ben nog even voorzichtig.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

31-10-2012 om 22:55

Annika

Vandaag wilde zoon 2 x 10mg Medikinet, omdat hij twee toetsen had op school. Hij kon zich beduidend beter concentreren dan met 10mg maar had overdag geen eetlust. Toen het was uitgewerkt, wel. We hebben dus heerlijk op een normale tijd het avondeten genuttigd
We hebben eea besproken en we denken dat het er op neer gaat komen dat hij op de dagen dat hij geen training heeft, Medikinet neemt en op de dagen dat hij wel training heeft 's avonds, Concerta. Plus op zaterdag 10mg Medikinet omdat hij dan voetbalwedstrijden heeft. Op zondag is hij zoals gebruikelijk "pil-vrij".
Hij heeft er zelf ontzettend last van als hij zonder medicatie moet trainen en voetballen; net als op school heeft hij dan beslist medicatie nodig. Zijn gebrek aan concentratie en overprikkeldheid vielen zijn trainer en mede-teamgenoten gisteren ook meteen op. Hij blijft ook dan zijn vrolijke maar serieuze zelf, maar het wil dan allemaal lang niet zo goed lukken als met medicatie; heel frustrerend voor iedereen.
Afijn, we zien idd wel. Dit soort dingen moet je de tijd geven. Ik blijf benieuwd hoe het met jouw zoon gaat, Annika!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-11-2012 om 11:15

Update

Annika, hoe is het bij jullie? Hier gaat het best goed met het experimenteren Zoon eet zowaar zelfs met Concerta als hij thuis komt van school. Hij kwam tot het inzicht dat het geen honger hebben vooral tussen zijn oren zat en zit. De associatie "pil-geen eetlust" zit er natuurlijk al jaren in en die moeten we doorbreken, precies zoals de kinderpsychiater al zei. "Ook al denk je dat je geen trek/honger hebt, dwing jezelf om toch iets te eten. Waarschijnlijk merk je dan dat je toch honger/trek hebt." Dat werkt natuurlijk beter met lekkere dingen dus dat geef ik dan maar. Gelukkig vindt zoon een boterham met kaas ook lekker Hij moet het verschil leren kennen tussen hoofdhonger en echte honger. En dat gaat nu dus beter.
Gisteravond had zoon weer voetbaltraining; hij had Concerta genomen dus hij kon zich weer lekker concentreren en had energie genoeg omdat hij voor de training vier boterhammen had gegeten. Vandaag nam hij genoegen met 10mg Medikinet omdat hij geen toetsen had op school en morgen neemt hij ook 10mg Medininet omdat hij voetbalwedstrijd heeft. Afijn, zo komen we er wel uit!

Annika

Annika

02-11-2012 om 12:45

Elisa

Eetlust gaat een stuk beter nu, zoon kan zelf nooit vertellen of hij nu baat of niet heeft bij de pillen, hij zegt altijd dat het allemaal niets doet... Ik merk wel zelf verschil. Niet alleen de werkingsduur maar ook lijkt het of hij buiten de werkingsperiode drukker en actiever is. Moet op school eens horen hoe hij overdag op die pil reageert. Wat merken jullie van eventuele verschillen?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-11-2012 om 14:17

Annika

Gelukkig dat de eetlust van jouw zoon ook beter is! Wat werking betreft: zoon, school en ik merken geen verschil in concentratie/gedrag tussen Concerta of Medikinet 20mg. Wel met 10mg; die dosering is duidelijk te laag voor school, zeker 's middags. Op 10mg zou hij wel een voetbalwedstrijd 's ochtends kunnen doen. Qua rebound merken we allebei geen verschil tussen de verschillende vormen en doseringen medicatie.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-11-2012 om 14:18

Annika

Gelukkig dat de eetlust van jouw zoon ook beter is! Wat werking betreft: zoon, school en ik merken geen verschil in concentratie/gedrag tussen Concerta of Medikinet 20mg. Wel met 10mg; die dosering is duidelijk te laag voor school, zeker 's middags. Op 10mg zou hij wel een voetbalwedstrijd 's ochtends kunnen doen. Qua rebound merken we allebei geen verschil tussen de verschillende vormen en doseringen medicatie.

Karmijn

Karmijn

03-11-2012 om 00:01

En hier

Hier gaan we experimenteren met kort werkende methyfenidaat, voor in de middag, na school. Die middagen zijn niet gezellig hier .
Misschien dat een extra tablet wat kortwerkend is, zoon net de rust geven, die hij dan nodig heeft.
Het is het aloude verhaal. Op school gaat het prima (ze vinden hem zelfs rustig) en dan komt hij thuis en dan kan hij niets hebben. Zucht.

Annika

Annika

03-11-2012 om 10:28

Karmijn

Vervelend voor jullie (en hem). Hopelijk werkt dat! Wat neemt hij verder overdag qua medicatie?

Hier juist een zoon (ADD, geen H) waarvan ik soms denk dat hij té rustig is, op school en soms thuis, dan zit ik echt te wachten tot de pillen zijn uitgewerkt en er weer wat meer grapjes uit komen. (het is niet altijd, dus misschien ligt het niet aan die pillen alleen...)
Dat is in ieder geval met de medikinet opgelost, thuis is hij weer als vanouds levendig en blij! Nu nog even horen of hij wel kan blijven werken zoals hij met de concerta deed..

Annika

Annika

05-11-2012 om 15:50

Jammer

Eetlust gaat prima met de Equasym nu, maar krijg van de juf op school te horen dat ze hem wat wiebelig vindt...

Ook thuis voor en na schooltijd merk ik nauwelijks meer iets van de medicijnen. (In het weekend heb ik hem zelf nauwelijks gezien..) Hij is druk en vrolijk - drukker en vrolijker, en impulsiever dan met concerta. Ook op de tijden dat beide pillen uitgewerkt zouden moeten zijn, en zelfs 's ochtends tussen opstaan en dat pil gaat werken lijkt hij nu met Equasym veel drukker dan met Concerta. (Kan dat?!)

Karmijn

Karmijn

05-11-2012 om 19:12

Te vroeg?

Annika, als ik jou was, zou ik even afwachten. Het lijkt mij sterk, dat hij voor het innemen van de medicatie verschil zou ervaren.
Hier leek het vanmiddag beter te gaan, met de extra methylfenidaat. Maar dat kan ook een moment opname zijn.

Annika

Annika

05-11-2012 om 21:43

Tja

er speelt natuurlijk meer dan alleen medicatie, daarom minimaal twee weken testen. Maar het valt me wel op, die drukte. Grappig ook dat de juf ook opmerkt dat hij opeens zo warrig doet (ze kent hem alleen met concerta, de vorige medicatieloze periode heeft zij niet meegemaakt).

Nieuw hier, maar toch...

een reactie... Mijn zoontje van 8 heeft nu sinds 1 jaar ongeveer medicatie, kortwerkend, Medikinet. Hij heeft voorheen altijd goede eetlust gehad en heeft dit gelukkig behouden. Hij eet nog steeds van alles wat los en vast zit (kasten op slot, anders is het lekkers weg).
Hij heeft overigens naast ADHD nog twee "stoornissen" (bah wat een rotwoord vind ik dat).
Als hij geen medicatie neemt is er met hem gewoon niks aan te vangen en is hij ontzettend agressief... zoals iemand al zei in een reactie: het is dan niet gezellig meer. Hij is wel heel mager, ondergewicht, en niet erg lang voor zijn leeftijd heb ik het idee. Wat bleekjes ook... maar dat heeft hij al sinds hij 11 maanden oud was en de "strijd" rondom avondeten begon.
Maar om kort te blijven, hier is het dus nodig om de kortwerkende te vervangen door langwerkend... maar wordt dat op enige wijze vergoed? of moet ik die vraag ergens anders stellen?

anna van noniemen

anna van noniemen

06-11-2012 om 10:58

Cinneke

..
Verder, of je medicatie vergoed krijgt hangt van je verzekering af. Ik moet de Concerta eerst zelf betalen, maar krijg dan van de verzekering (FBTO in ons geval) dat weer terug als ik de rekening opstuur. Dus dat zou je even moeten nakijken.
Mijn zoon is ook extreem mager, nu 9, en zal binnenkort ook medicatie gaan krijgen. Hij heeft PDD-nos en ADHD. Mijn oudste, nu 14, heeft ADHD en heeft Concerta, en soms einde van de dag nog een Ritalin als we iets bijzonders hebben bijvoorbeeld.

Anna

Tja, ik zit bij CZ, we hebben alleen een basisverzekering, dus er is heel veel wat we bij moeten betalen. Voor ons is het moment tussen de uitwerking en het opnieuw nemen van de medicatie echt een crime. Gelukkig zit zoon hier nu op speciaal onderwijs, dus geven ze het hem wel, maar in de ochtend is het altijd strijd om die medicijnen. Wat overigens mijns inziens niet anders wordt door andere medicatie, want dat moment blijft er dan toch. Psychiater zegt dat zoontje zo misschien minder weerstand geeft tegen het nemen van zn medicatie, omdat de geefmomenten verminderen. Maar dan zouden we nog omhoog moeten in dosering, en dat zie ik niet zitten. We zitten nu aan 2x2 tabletten van 5 mg en 1,5 na school (vanwege soort van rebound effect).
Hij heeft er namelijk erg veel last van zich na school aan te kunnen passen weer aan thuis zeg maar... en toch is er super veel structuur. Maar zijn zusjes zijn onvoorspelbaar in zijn ogen, en daar schijnt t dan weer door te komen?
CZ schijnt iig de medicatie niet te vergoeden tenzij die kortwerkend is (medikinet).

Vera*

Vera*

06-11-2012 om 11:36

Cinneke32

Wij zijn ook bij CZ en ondanks de aanvullende plusverzekering moeten wij het zelf betalen.

Karmijn

Karmijn

06-11-2012 om 11:49

Cinneke

Misschien heb je wat aan deze link?

http://www.balansdigitaal.nl/producten/hulp-bij-kiezen-zorgverzekering/

Wij zitten bij zorg en zekerheid, hebben de gezzinspolis. We krijgen 250 euro vergoed. Dat is niet genoeg, maar het is in ieder geval wat. Ik weet nog niet hoe het er volgend jaar uit gaat zien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.