Elisa Gemani
23-10-2012 om 18:06
Update medicatie adhd
Zoon van ruim 11 met ADHD slikt dus al sinds ruim drie jaar Concerta; eerst 19mg en sinds ruim twee jaar 27mg. Het werkt heel goed, echter het grootste nadeel is een enorm gebrek aan eetlust. Zodanig dat hij overdag niets eet (wel een uitgebreid ontbijt) en 's avonds laat (als het is uitgewerkt), op zondag en in de vakanties, als hij geen medicatie hoeft te nemen, hij alles eet wat los en vast zit. Hij is dan echt als een bodemloze put Zo is hij afgelopen zomervakantie in 8 weken tijd ruim 5 kilo aangekomen(!) en ook behoorlijk gegroeid. Hij is nu 1.40 en 32 kg. Omdat dat gebrek aan eetlust heel vervelend is en hij toch ook de medicatie heel hard nodig heeft, zijn we vandaag bij de kinderpsychiater geweest om eea te bespreken.
Na een uitgebreid gesprek, meting van de bloeddruk en lengte/gewicht stelde hij twee opties voor: de eerste was Dexamfetamine proberen, wat 6 uur werkt; de tweede was Medikinet of Equasym CR proberen. Uiteindelijk is het Medikinet CR 10mg geworden, wat 8 uur werkt. Een week 10mg (een tablet) 's ochtends, de tweede week 20mg. Iedere dag moeten we even opschrijven wat het doet, welke mogelijke bijwerkingen het heeft en wat de invloed is op de eetlust. Over drie weken evalueren we alles.
We zijn heel benieuwd en hopen echt dat we nu een medicatievorm ontdekken met wel de positieve werking op de ADHD maar zonder of met slechts minimale negatieve invloed op de eetlust. Heeft iemand van jullie ervaring met Medikinet of Equasym? Of met Dexamfetamine? Welke dosering? Gedachten hierover?
anna van noniemen
18-11-2012 om 19:44
Ach en de successtorys van onno
zijn ook nergens terug te vinden, dus tja....
Ginny Twijfelvuur
18-11-2012 om 23:48
Hahaha knurf
Zou Onno daar dan ook korreltjes voor hebben. Ik wacht vol spanning af...
Of zal ik dan van de week toch maar mijn nieuwe bril gaan afhalen bij de opticien?
Philou
19-11-2012 om 08:33
Ginny
"Of zal ik dan van de week toch maar mijn nieuwe bril gaan afhalen bij de opticien?"
*Dat* kan alleen de professional Onno zeggen. De vraag is of hij daarop eenduidig antwoord kan geven zonder je gezien te hebben.
Elisa Gemani
19-11-2012 om 18:40
Symptoombestrijding
"Het grote misverstand is dus het idee dat het veranderen van gedrag, het rustiger maken van al deze kinderen, het sederen dus, iets met genezing te maken heeft.
Symptoombestrijding blijft symptoombestrijding en daar boer je uiteindelijk altijd mee achteruit, al hang je er nog zulke prachtige onderzoeken en rapporten aan om mensen op het verkeerde been te zetten."
1. ADHD-medicatie sedeert niet; het reguleert een verstoorde werking van de hersenen/neurotransmitters. Op scans is daadwerklijk te zien dat de hersenen van mensen met ADHD anders in elkaar zitten en anders functioneren.
2. ADHD-gedrag is geen "normaal" gedrag; met medicatie bereik je juist "normaal" gedrag en kunnen de kinderen en volwassenen met ADHD zich juist ontplooien en optimaal ontwikkelen zonder letterlijk gestoord te worden van en door die overweldigende stortvloed van interne en externe prikkels. In die zin kan je ADHD-medicatie best vergelijken met iets als insuline voor suikerpatienten.
3. ADHD kan ook niet genezen worden en met uitzondering van kwakzalvers als een Pelsser en meer van dat soort onzinnige lui zal niemand dit beweren; net zomin als het voorkomen kan worden. Hooguit kan je dmv bijv. medicatie de stoornis zodanig reguleren dat men zo optimaal mogelijk kan functioneren; wat met name op school zeer belangrijk is!
4. Symptoombestrijding kan prima werken en is zelfs noodzakelijk in veel gevallen waarbij genezen niet mogelijk is; net zoals een bril bij slechtziendheid of hoortoestellen bij slechthorendheid of het transplanteren van een donororgaan. Zonder dit soort hulpmiddelen zou een groot deel van de mensen niet of nauwelijks kunnen functioneren.
Successtories? Mijn zoon is er een van, mijn zus en zo ken ik er nog tientallen anderen die er ook weer tientallen kennen. Allemaal AD(H)D en medicatie. En tja, niet altijd werkt medicatie of soms zijn de nadelen toch te groot tov de voordelen. Maar dat geldt voor heel veel medicijnen en ook hulpmiddelen. Wij danken God in elk geval op onze blote knieen voor het bestaan van deze hulpmiddelen en medicijnen...
anna van noniemen
19-11-2012 om 20:58
Hij is al weer weggevlogen
onder luid gekrijs, onze meeuw, zijn shit weer achterlatend....
Petra.v.S.
20-11-2012 om 11:00
Inderdaad
Het werkt gewoon anders bij hun. Als ik methylfenidaat neem dan word ik daar juist erg druk en nerveus van, en dat voelt niet prettig (maar wilde het toch een keer uitgeprobeerd hebben). Maar mijn zoon is van nature erg druk, rusteloos, ongeconcentreerd enz. (adhd dus). En als hij methylfenidaat neemt dan wordt hij er juist rustig en geconcentreerd van. Het werkt dus echt heel anders bij hun. Ik denk dat het gewoon een stofje is wat ze missen in hun hersenen of wat ze zelf niet kunnen aanmaken. En dan is het niet meer dan logisch om dat aan te vullen. Dan doe je toch ook als iemand geen vitamine B12 kan aanmaken, dan krijgt die toch ook injecties om dat aan te vullen. Ik zie dit als net zoiets.
Annika
20-11-2012 om 20:55
Update equasym test
Even een update vanaf hier: de test met Equasym is niet goed bevallen. Voor zover ik het zien kan reageert hij begin middag te heftig (te hoge dosis?!) en als het is uitgewerkt is hij superdruk, lijkt wel een rebound zoals bij mehtylfenidaat, ooit? Ik blijf het zelf lastig vinden, juf heeft nu lijstje en ik krijg elke week een update.
Aan de andere kant, concerta beviel goed, en ik heb niet het idee dat hij van de equasym opeens beter gaat eten (Elisa, jij schreef iets over "tussen de oren" en bewust worden van eetlust/geen eetlust en toch eten?!) Dus daar gaan we fijn mee door als ik het voor het kiezen heb (even overleg met ka).
Wel worden we dan doorgestuurd naar de dietist, evt. voor die energiedrankjes... Het is toch de bedoeling dat hij weer een keer aankomt in gewicht.
Karmijn
20-11-2012 om 21:49
Eten
Wij hebben voor zoon twee extra maaltijden ingelast. Als hij uit school komt, dan eet hij vaak een tosti of een kop soep. En voor het slapen gaan. Dan eet hij vaak crackers.
Zo bevalt het goed. Het is voor hem heel belangrijk dat we volgen waar hij trek in heeft. Soms kan hij wekenlang soep willen en dan is dat ineens weer over.
De kinderarts heeft het ook zo tegen hem gezegd trouwens. 'Je moet wel zorgen dat je brandstof hebt.' Daar houden we het dan maar op.
Annika
20-11-2012 om 22:43
Karmijn
Yep, goeie tip. Doen we ook al een paar maanden nu. Uit school (als hij niet naar nso of vriendje oid gaat) en rond acht uur 's avonds. Dat moet ik dan wel altijd zelf opperen, want het komt niet in zijn hoofd op.
Punt (van de ka) is dat hij al maanden niet is aangekomen. In de vakantie ging het iets beter, maar dat was er na de vakantie zo weer af.
Karmijn
21-11-2012 om 08:54
Eten
Wij hebben voor zoon twee extra maaltijden ingelast. Als hij uit school komt, dan eet hij vaak een tosti of een kop soep. En voor het slapen gaan. Dan eet hij vaak crackers.
Zo bevalt het goed. Het is voor hem heel belangrijk dat we volgen waar hij trek in heeft. Soms kan hij wekenlang soep willen en dan is dat ineens weer over.
De kinderarts heeft het ook zo tegen hem gezegd trouwens. 'Je moet wel zorgen dat je brandstof hebt.' Daar houden we het dan maar op.
Elisa Gemani
21-11-2012 om 14:19
Eten
Hier gaat het nu goed met de Concerta. Bevalt toch beter dan de Medikinet alhoewel de Medikinet weer handig is op sommige dagen. Zoon eet niet echt veel meer maar wel iets beter en vaker. Over een hele week bezien krijgt hij genoeg binnen, ook al is het op rare tijden zoals 's avonds en voor het naar bed gaan. Dan (vr)eet hij non-stop door boterhammen met kaas. Het schriele is er wel vanaf, hij krijgt zelfs een buikje
Nu nog het groeien. Maar het kan best zo zijn dat hij nu vlak voor een groeispurtje zit; dan stagneert de groei blijkbaar vaak even.
Wij houden het bij Concerta 27mg en de Medikinet 20mg om af te wisselen.
Annika
24-11-2012 om 21:43
Weer opnieuw vergelijken
Dacht ik dat we er uit waren - de eetlust met concerta was niet noemenswaardig minder dan met equasym, en met equasym vond ik hem s avonds veel drukker en s middags soms veel te stil en te bedrukt kijken. Klaar, gewoon concerta dus, dat bevalt goed.
Dacht ik. Nu komt de leerkracht op school met haar evaluatie en blijkt het helemaal niet zo goed te gaan. Werktempo is te laag, hij is ontzettend slordig etc etc... Wat hij deed voor hij vorig jaar met concerta begon. Later ging dat beter.
Hoe kan dit?
Annika
24-11-2012 om 21:47
Was nog niet klaar...
... De equasym is dus (denk ik) te hoog gedoseerd (equasym 20) maar concerta 27 opeens toch weer te laag? Gewenning? Of reageert hij op de twee verschillende medicijnen die hij door elkaar krijgt (ene dag de een dan weer par dagen dde andder ivm testen)
Ik vind het prettig als hij op school wat focust maar wil niet dat zijn vrolijke zelf erondedr lijdt natuurlijk...
Elisa Gemani
24-11-2012 om 22:42
Annika
Dat is idd raar. Maar misschien komt dat door het de ene dag het ene medicijn, de andere dag het andere proberen? Wij moesten en moeten ADHD-medicijnen minstens een, liefst twee weken achter elkaar proberen. Het heeft tijd nodig om de neurochemische balans te reguleren en het lichaam eraan te laten wennen.
Annika
25-11-2012 om 11:14
O, niet echt vergelijkbaar dus
Ik heb er nog eens wat sites bijgezocht en zie nu dat de Concerta18 gelijk staat aan 3 x 5 mg methylfenidaat. Equasym20 vergelijkbaar met 2 x 10. Dat is dus nog wel een verschil! Zoon zat een half jaar terug op 2 x 7.5 mg methylfenidaat.
Die 10 is echt te hoog. Dat de juf toch niet tevreden is met concerta18 is dus ook niet zo gek (wel dat ze dat nú pas zegt, nu ze weer eens kritisch het checklistje afvinkt en zijn werk bekijkt...)
Misschien toch maar naar concerta27 dan? Tips? Op zich is de werkingsduur van equasym (2x methyl) genoeg, maar ik heb het idee dat concerta wat geleidelijker uitwerkt dan equasym en methyl, en dat is fijner. Bovendien kun je equasym alleen in 10 en 20 en 30 krijgen..
Is het ook niet wat zorgelijk dat de kinderarts zomaar van deze drie medicijnen/hoeveelheden als "ongeveer hetzelfde" voorschrijft of ...?
Annika
25-11-2012 om 11:15
Elisa
Daar heb je ook gelijk in, dat we wel even een tijdje een medicijn moeten proberen voor we echt weten of het aanslaat. Na gestopt te zijn in de vakantie duurde het ook weer even voor het echt lekker viel.
Elisa Gemani
25-11-2012 om 14:19
Dosering
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik nog steeds niet helemaal snap hoe dat nu zit met de verschillende medicijnen en de dosering/afgifte Ondanks de link van Karmijn. Behalve dan dat Concerta idd geleidelijker afgeeft dan de medicijnen met zowel kort- als langdurend methylfenidaat zoals Medikinet en Equasym. Dat de doseringen nogal verschillend zijn komt ook doordat Equasym en Medikinet niet te verkrijgen is in 5mg dus je komt altijd in een iets hogere of lagere dosering uit dan Concerta. Het is en blijft een kwestie van uitproberen.
Wij houden het maar bij Concerta 27mg. Dat werkt uitstekend en dat eten, ach, het is niet anders en over de hele linie genomen krijgt zoon genoeg binnen. Zeker in de weekends en vakanties als hij geen Concerta hoeft te slikken (alhoewel in de link van Karmijn staat dat het niet wenselijk is om stopdagen in te lassen).
Annika
25-11-2012 om 14:29
Weekend en vakantie (elisa)
Volgens onze kinderarts konden wij ook best stoppen in de vakantie ('want dan is het niet echt nodig') maar ik merk wel dat het ook best weer even wennen (beetje bijwerkingen) is als hij weer begint. Dus in de weekends niet, daar twijfel ik over. Op zich wel lekker als hij in de vakantie bij-eet (ipv niks een klein beetje eet, bedoel ik), al merk ik direct aan mijn dochter dat hij geen medicijnen heeft, dan is zij sneller geirriteerd!
Onno
25-11-2012 om 15:36
Tegen zoveel domheid kan ik inderdaad niet op.
In de veel gevallen zijn de medicijnen een uitkomst, helaas is dat vaak maar tijdelijk en uiteindelijk is het verloop vaak dramatisch. Maar als men dat liever heeft dan een gezond kind wat zonder medicijnen voor de volle 100% functioneerd dan kan ik daar niets tegen inbrengen.
In mijn eigen praktijk zie ik wekelijks wel tientallen van dit soort kinderen met allerlei medicijnen en labeltjes dus aan ervaring ontbreekt het mij niet.
Dagelijks werk ik mij een absolute slag in de rondte dus ik kan niet zoals sommigen hier 24/7 op dit forum zitten. Desondanks wens ik iedereen hier alle sterkte toe met de medicatie.
Petra.v.S.
25-11-2012 om 18:42
Onno
Het is fijn dat jij in je dagelijks leven kinderen kent die door alternatieve behandelingen nu zonder de methylfenidaat kunnen. Ik heb ook van dergelijke gevallen gehoord, en ik sta ook open voor alternatieve behandelingen. Desondanks heeft geen enkele van deze behandelingen voor mijn zoontje nog resultaat opgeleverd. Ik zou ook liever zien dat hij medicatieloos door het leven gaat, maar helaas, hij heeft het gewoon nodig om redelijk te kunnen funktoneren. Zonder medicatie is het een onhandelbaar geval wat in een gesloten inrichting zou belanden.
Wat ik wil zeggen is dat ik zeer zeker geloof dat er behandelingen zijn die bij bepaalde kinderen kunnen helpen. En dan is het ook heel goed dat daar aandacht voor wordt gevraagd. Maar wat jij nu doet, en wat ik anderen ook heb zien doen, is om het te brengen als de enige echte waarheid. Terwijl dat gewoon niet zo is. Er is geen enkele methode die voor alle kinderen met adhd werkt.
Onno
27-11-2012 om 13:36
Petra
Er is geen enkele methode die voor 100% bij alle kinderen werkt, ook ik gooi niet altijd zes. Desondanks kan ik zeggen dat de CEASE-methode tot nog toe de meest effectieve methode is om zeker 80% van alle kinderen te kunnen genezen die nu medicijnen slikken.
anna van noniemen
27-11-2012 om 20:02
Alleen zo jammer
dat je nog nooit enig bewijs in de vorm van onderzoek hebt overlegd Onno, want genezen, wauw, dat wil toch iedereen?? Maar dan wel graag met bewijzen komen!!!!
Petra.v.S.
28-11-2012 om 11:25
Cease methode
Ik heb dat ook geprobeerd met mijn zoon maar bij hem helaas geen resultaat. De behandelaar (aangesloten bij methode Tinus Smits) zei toen ook dat hij bij 80% van de kinderen goede resulaten zag. Niet "genezen" natuurlijk want dat kan niet bij autisme. Maar wel bv. beter contact maken, minder snel gefrustreerd/agressief, betere concentratie enz. Helaas helpt het bij mijn zoon niet.
Maar een ander kind wat ik ken die bij dezelfde behandelaar is geweest is er wel heel erg op vooruitgegaan. Hij is veel beter contact gaan maken en ook minder snel boos. Daar heeft het dus wel geholpen.
Ik geloof dan ook zeer zeker dat de cease methode bij sommige kinderen goed kan helpen, maar zeker niet bij allemaal.
Onno
28-11-2012 om 20:33
Petra
Het allergrootste deel van mijn praktijk bestaat uit kinderen met gedrags- en ontwikkelingsstoornissen. Het is mij tot op heden nog niet gelukt om een 100% klassiek autist te genezen. Wel heb ik veel verbeteringen kunnen bewerkstellingen wat o.a agressie betreft en andere problematiek. Kinderen die later zeker met een ketting aan de muur zouden worden gezet vanwege hun gedrag, kunnen nu onder begeleiding een beter leven leiden. Tinus kon het wel maar dat was een absoluut genie zoals er maar weinig van rondlopen.
De allergrootste winst die ik in mijn praktijk zie zijn de kinderen met ADHD, ODD, McDD, ADD enz, enz. Die zie ik bijna zonder uitzondering helemaal genezen en gaan nu zonder medicijnen door het leven en een aantal zijn van bijzonder onderwijs naar het reguliere onderwijs overgestapt.
Een heel ander onderwerp zijn de hoogsensitieve of paranormale kinderen. Daar heeft de reguliere geneeskunde helemaal geen antwoord op, maar gelukkig zijn er steeds meer ouders die daar de oplossing ook niet zoeken voor hun kind.
Tja, en waarom ik het zo belangrijk vind om dit te zeggen heeft niets met reclame te maken want er staan ca. 30 kinderen op de wachtlijst dus ik heb werk genoeg. Er gaan nu nodeloos teveel kinderen verloren en tegen de tijd dat dit algemeen bekend is, zal het voor veel kinderen te laat zijn en dat is eeuwig zonde.
Pirata
28-11-2012 om 21:19
Wat ben je weer lekker respectloos onno
"Kinderen die later zeker met een ketting aan de muur zouden worden gezet vanwege hun gedrag". Ja, die kom je nogal bij bosjes tegen in Nederland. En toevallig gaat een groot deel daarvan naar jouw goed geasfalteerde praktijk. Heb je er trouwens wel eens van gehoord dat iederéén van aandacht een verbetering vertoont in zijn gevoel/gedrag? Net als dat placebo's vaak ook werken. Een beetje aandacht, er in geloven et voila, een verbetering.
Overigens, als jij al die kinderen kunt genezen, dan had je al lang op de voorpagina van de krant gestaan. Toch typerend dat ik bijvoorbeeld hier op het forum nog niet één jubelverhaal over jou heb kunnen lezen. Want met al die duizenden blije klanten van jou, daarvan is er een dikke kans dat er hier uiteindelijk iemand komt posten over jou. Maar dat heb ik nog niet gezien, dus.....
anna van noniemen
28-11-2012 om 21:23
Klopt pirata
heel bijzonder dat je die jubelverhalen over genezen ADHD niet vaker in het nieuws ziet!! Zeker koren op de molen van de anti-medicatie-lobby, dus je zou verwachten dat je elke dag een succesverhaal van Onno hier zou vinden....
Petra.v.S.
28-11-2012 om 21:50
Ieder zijn ding zou ik zo zeggen
maar ik vind dat Onno het goed uitlegt en zoals hij/zij dat hier schrijft zo zei onze behandelaar het ook. En ik geloof ook echt dat er veel kinderen vooruitgaan door deze behandeling. Als het echt onzin zou zijn waarom zouden er dan zo veel mensen naartoe gaan met hun kinderen, en zouden er zoveel op de wachtlijst staan.
Jammer eigenlijk dat er niet iemand hier op het forum zit die hier goede resultaten mee heeft want dan kan diegene het zelf vertellen. Nogmaals, ik sta overal voor open, en heb al heel veel geprobeerd, maar tot nu toe nog geen resultaat.
anna van noniemen
28-11-2012 om 21:52
Nou petra
ik hoor echt nooit iemand over deze therapie en dat het heeft geholpen en geloof me, ik ken inmiddels heel wat ADHD-ers, ASS-ers enzenzenz.....
Petra.v.S.
28-11-2012 om 21:55
Ik ken er 1
maar ja, ik kan die moeder natuurlijk niet dwingen om haar verhaal hier te komen doen . Maar bij dat kind heeft het echt goed geholpen.