Li
04-04-2016 om 14:05
Speciaal onderwijs?
De middelbare school van onze zoon neemt passend onderwijs niet serieus. Hij kan er in een drukke klas niet toe komen zijn huiswerk goed op te schrijven. Sommige leerkrachten helpen hem daar wel bij, terwijl andere het niet nodig vinden. Daardoor gaat hij maar net over naar 3 VWO, en misschien toch niet. Ik werk thuis veel met hem en dat gaat goed. Hij is heel gelukkig op school en heeft een fijn vriendengroepje, wat heel bijzonder is voor hem - vroeger had hij nooit vrienden. Het is dan ook een hele vriendelijke school, maar helaas niet erg georganiseerd.
Er is een speciale HAVO/VWO school, maar dan moet hij wel verder reizen (waaronder een nogal verlaten stukje) en ik vraag me af of er veel kinderen zitten die wel eens flippen of heel druk zijn, want daar kan hij slecht tegen. En kunnen ze daar academisch gezien echt veel meer uit een kind halen? Mijn man vindt het niet zo'n goed idee, de school moet maar beter zijn best doen. Tja.
Wie heeft er ervaring met speciaal onderwijs? AnneJ?
Leen13
04-04-2016 om 14:16
Zolang het redelijk gaat zou ik het wel proberen want ideaal is anders.
Mijn dochter heeft de laatste anderhalf jaar veel last van
1. instroom van kinderen die geen autisme hebben maar om andere redenen uitvallen
2. de Groepsgrootte is verhoogd terwijl de klasjes nog steeds klein zijn.
Mijn zoon heeft vooral in de onderbouw kleine klasjes gehad. in de bovenbouw had hij inderdaad een meewerkende school en kon zich terugtrekken in een rustige ruimte of in gesprek gaan met de ambulant begeleider als de drukte hem teveel werd. Ze worden ook ouder en dan hebben ze er mogelijk meer grip op.
Dus als je zoon al in de bovenbouw zit zou ik het proberen uit te zitten. Bovendien krijg je niet zo makkelijk een toelatingsverklaring dan moet het al crisis zijn.
Het niveau van het onderwijs is de laatste jaren enorm gestegen. Vroeger was het meer een bewaarschooltje hoor ik weleens. Ook worden de leerkrachten onderbetaald, ze vallen onder de CAO van het basisonderwijs of zoiets.
Maar wat let je om eens te gaan kijken op het speciaal onderwijs? Al is het maar om wat tips op te doen. Mijn ervaring is dat ze door het voortdurend werken met kinderen die niet vanzelf meekomen de leerkrachten en de begeleiding veel oplossingsvaardigheden en eenvoudige tips hebben opgedaan die ze jou kunnen meegeven.
Ik had meer vragen bij de leerkrachten op de reguliere school, voortdurend ook ondermaatse invallers bij voortdurend zieke leerkrachten voor frans en duits, juist de vakken waar mijn kinderen moeite mee hadden, dan op het speciaal onderwijs. De kwaliteit van de leerkrachten van mijn dochter zijn stuk voor stuk prima.
Helaas is ze nu helemaal uitgevallen vanwege de toegenomen drukte, moeilijke andere kinderen, gebrek aan motivatie omdat het allemaal niet meer lukt.
Je problemen zijn niet per se over als je naar het speciaal onderwijs gaat.
Als je je zoon zelf begeleidt kun je mogelijk nog iemand inhuren als hij moeite met vakken heeft die jij niet makkelijk kunt volgen.
En uiteraard de electronische leeromgeving, als die maar op orde is.
Leen13
04-04-2016 om 14:27
Agendabeheer
Omdat bij beide kinderen aanvankeljk de electronische leeromgeving te wensen overliet hebben we zelf wel intensief de agenda getracht op orde te houden.
Zondagavond de week overzien wat er elke dag voor bijzonders is en het huiswerk indelen.
Elke dag na het eten even navragen en controleren. Zonodig de docent emailen met een vraag of een vraag in de agenda van je kind laten schrijven op het uur dat je kind die docent heeft. Steek er zonodig een geeltje of ander plakkertje in zodat je kind van buitenaf ziet dat er een vraag in zit.
In de ochtend nog even herinneren dat je kind een vraag aan de leerkracht stelt. En 's avonds controleren of dat gebeurt is.
klinkt makkelijker dan het in werkelijkheid gaat maar het kan helpen.
Li
04-04-2016 om 14:36
electronische leeromgeving
Dank je voor je uitgebreide antwoord. Helaas is het minpunt van onze school juist het ontbreken van de electronische leeromgeving. Anders kon ik hem in feite thuisonderwijs geven, wat ook best gezellig is (althans bij dit kind). Lekker op de bank met de arm om hem heen, dan ontspant hij en kunnen we fijn aan de slag. En inderdaad elders expertise inhuren voor vakken die ik zelf niet aankan, en verder wachten tot de kwartjes beginnen te vallen. Maar je moet het huiswerk wel weten!
Ik baal eigenlijk ontzettend dat hij misschien uit zijn veilige omgeving weg zou moeten, alleen maar omdat school te beroerd is om die logistieke problemen op te lossen. Als hij nou ongelukkig was, zou ik het een heel ander verhaal vinden. Nu komt het een beetje over als: wij vinden je zoon te vermoeiend, dus rot maar op. Maar goed, dat was de vraag niet. Ik ben inmiddels redelijk door de wol geverfd in contacten met school en heb direct onderbouwd geprotesteerd en een gesprek aangevraagd.
Maar het ging me dus om de vraag of speciaal onderwijs inderdaad het beste uit hem zou kunnen halen in academische zin, en of het niet net zo onrustig zou zijn als gewoon onderwijs - kleinere klassen, maar specialere gevallen. Een klasje vol rustige autistische kinderen die niet flippen zou natuurlijk geen enkel probleem zijn voor hem.
Of zijn er nog andere opties?
Pirata
04-04-2016 om 14:38
Welke gesprekken heb je hier eigenlijk al met de huidige school over gevoerd? Wat staat er in de schoolgids?
Ik zit net zelf weer in zo'n zinloze discussie met een leraar. Magister is leidend volgens de schoolgids, maar leraar vindt het niet nodig het daar uitgebreid in te zetten. Want dat is in de les al toegelicht. Leuk voor een kind met een informatieverwerkings- en concentratieprobleem.
Meestal werken de leraren alsnog mee als ik erover ga zaniken, omdat er een opdracht volgens hen (niet volgens Magister) onvolledig is ingeleverd en dit een verlaagd cijfer oplevert. Deze leraar vindt haar mondelinge toelichting in de les helaas zo goed dat ik er niet doorheen kom. Het gaat gelukkig niet om een zware onvoldoende. Toch een dilemma of ik het op planningsproblemen bij een rugzakleerling moet gooien of niet. Dan staat hij weer in de picture als "probleemleerling" en dat kan misschien negatief uitpakken bij de beslissing over de overgang.
In elk geval, ik kies zelf voor een beperkte strijd met de school. Kun je je zoon op andere wijze uit de gevarenzone voor de overgang halen? Bijles op een bepaald vak?
Li
04-04-2016 om 14:39
docent mailen
mag ook niet, alles moet via de mentor. Dat is iets dat ik in het egsprek in elk geval aan de orde wil stellen. Ik snap dat een docent geen zin heeft in 32 paar zeurende ouders, maar als ik beloof alleen zakelijk naar het huiswerk te vragen, moet dat kunnen. Het lijkt me de enige optie. Dan zou ik kunnen mailen as er niets in zijn agenda verschenen is.
Pirata
04-04-2016 om 14:40
tegelijk
Oh, tegelijk aan het typen geweest.
Kan hij geen buddy krijgen? Iemand, liefst een vriend, die hem dagelijks helpt bij het correct noteren?
Li
04-04-2016 om 14:41
Pirata
Bijles begint deze week . Verder gaat het vooral om niet ingeleverde opdrachten, die hij uit zijn computer moet zien te toevren. Dat moet volgens mij wel lukken. Maar ook hier geldt: ik moet eerst weten dat er iets in die computer zit.
Li
04-04-2016 om 14:42
Buddy
Heb ik ook al eens gevraagd, maar zoon vindt dat eng en de zorgcoordinator kijkt je wazig aan als je erover begint. Maar misschien zijn ze nu desperate genoeg om het nog eens te proberen? Het is in elk geval een goede suggestie voor het gesprek morgen!
Leen13
04-04-2016 om 14:45
Zoek de school
De opties zijn regionaal heel verschillend. Je hebt al mazzel dat in jou buurt een havo/vwo is, dat heeft niet iedereen. Verder zijn er soms goede ervaringen met de webchair
http://www.autisme.nl/autisme-nieuws/januari-2015/kinderen-kunnen-weer-naar-school-met-webchair.aspx
Het kan zin hebben om je in jou omgeving te verdiepen in de mogelijkheden, vooral als je een school hebt die niet genegen is. Dan heb je soms ineens een acute crisis en jij bent degene die er dan bovenop moet zitten want zelf zijn de meesten niet erg actief. En komen met ondermaatse niet passende oplossingen waar je nog verder de weg van kwijtraakt.
Ik was blij dat ik op een gegeven moment die contacten in het speciaal onderwijs kreeg. Zij zijn actueel op de hoogte van de huidige mogelijkheden, wie je daar voor kunt bereiken of waar je moet zijn.
Of anders kun je mogelijk orienterend contact opnemen met onderwijsconsulenten.
https://onderwijsconsulenten.nl/
Zij zijn vaak goed op de hoogte van de regionale mogelijkheden die echt heel divers kunnen zijn zowel in kwantiteit als in kwaliteit.
Omdat er zoveel verandert in het veld kun je er op afstand heel weinig van zeggen.
Mijn zoon heeft het prima gehad in zijn autiklasje op regulier onderwijs. Maar hoe het nu gaat?
Mijn dochter kwam prima terecht op haar speciale school eindelijk een zorgeloze tijd gehad. Door de veranderingen op school en in haar zelf is dat nu weer onmogelijk.
Detaillistisch weten wat er in je buurt is kan lonen.
Leen13
04-04-2016 om 14:48
Buddy
Soms helpt een buddy. Laatst had hier iemand de tip om het huiswerk over te nemen van een klasgenoot. Dan moet je er wel een paar bij hebben die daar zelf heel detaillistisch mee omgaan en het ordelijk noteren.
Mijn dochter heeft ervaring met een buddy, dat werkte niet het meisje was 'aangewezen' en had geen klik met dochter en met huiswerk overnemen van een vriendinnetje, dat zelf een chaoot was dus dat werkte ook niet.
Altijd controleren of een bedachte oplossing ook echt zo uitpakt.
Leen13
04-04-2016 om 14:55
Klasseboek
Soms is er een klasseboek waar het huiswerk instaat. Dat zou je nog kunnen vragen aan je zoon. Dat wordt door een leerling meegenomen naar de volgende les. Dan kun je daar aansluiting bij zoeken al is het maar zelf je kind een keer ophalen per week en meekijken wat er nog mist.
Je kunt ook nog aan de mentor vragen of ze weet welke leerling het huiswerk altijd nauwkeurig noteert en of die gevraagd kan worden het aan je zoon te geven, zonder dat hij het moet vragen, want dat kan het probleem zijn .
Dan moet je kind op school aanleren om het te vragen maar lukt dat niet zonder hulp, of hij is er angstig voor.
Hoe je dat aanlegt kun je dan met de mentor bespreken.
het kan een periode in het begin lastig zijn tot het routine is en je zoon het zelf wel kan vragen.
Maar als hij het al niet aan de leerkracht kan vragen lukt het ook vaak niet bij een klasgenoot.
Allerlei angsten en chaos zitten dan in de weg om op dit juiste moment te letten.
Li
04-04-2016 om 15:19
en dan heb je ook een inlevingsprobleem bij de leerkrachten: tja, als hij al te lui is om het even te vragen...Ook vinden ze het vervelend dat hij onderuitgezakt in de klas hangt, terwijl dat zijn manier is om zich te concentreren en alle prikkels buiten te sluiten.
Ik zal inderdaad eens gaan kijken bij het SO en een vraag stellen bij onderwijsconsulenten. Destijds ben ik ook bij het SBO gaan kijken (waar de toenmalige school hem heen wilde sturen) en dat was duidelijk niks. Het ging duidelijk vooral om kinderen met een laag IQ, waar hij niet makkelijk bij zou aansluiten als kleine wijsneus, en de sfeer was niet prettig. Maar dat kan nu allemaal anders zijn. Al was het alleen maar voor de tips en contacten als er echt een crisis is.
Leen13
04-04-2016 om 15:32
Klein en concreet
Houdt het gesprek met de mentor in elk geval klein en concreet. Je zoon komt in problemen omdat het hem niet lukt om het huiswerk tijdig te krijgen van de leerkracht. Dit is het enige probleem dat enorme gevolgen heeft.
De oorzaak: het initiatief ontbreekt bij je zoon. Hij wil niet opvallen of zwak lijken of komt niet op het idee omdat hij het niet kan verbeelden en hulp nodig heeft om de vraag naar huiswerk consequent in te slijpen. Jij kunt op dat moment niet in de klas zijn om hem te helpen met inslijpen van de vraag. bovendien is hij na een uur opletten moe en ongeconcentreerd van de inspanning en afgeleidt door de chaos in de klas vooral als het huiswerk bij vertrek opgegeven wordt.
En de leerkrachten vinden het moeilijk dat te accepteren dat het geen onwil is maar onmacht.
Het is jammer dat zo'n duidelijk omschreven logistiek probleem, klein maar met grote gevolgen, op school niet opgelost kan worden als je zoon het duidelijk niet zelf kan.
Li
04-04-2016 om 16:21
AnneJ
Kom je met me mee morgen?
Ik ga deze draad even uitprinten en vooral die laatste post!
V@@s
04-04-2016 om 16:25
en ook
zo het natuurlijk veel te duur zijn om zo'n klein probleem op te lossen door een verwijzing naar het speciaal onderwijs. Daar zijn toch kosteneffectievere oplossingen voor.
Li
04-04-2016 om 16:28
ja vaas
Ook een goeie! Het is dat het hier zulke lieve mensen zijn die het echt even niet meer weten, ander had ik mijn bokshandschoenen al aan. Nu zal het makkelijker vallen de goede raad hier op te volgen.
Li
04-04-2016 om 16:29
met "hier"
bedoel ik school. Ze zijn echt heel lief, maar soms zou je ze even door elkaar willen rammelen.
Leen13
04-04-2016 om 16:45
Ja haha
Zie je het voor je.
http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/ik-wou-dat-al-het-huiswerk-in-magister-stond
Hier is het draadje met de tips.
Benadruk ook dat het een bekend probleem is. Je zoon heeft een diagnose autisme, daar is geen twijfel over, en kinderen met autisme hebben problemen met het binnenhalen van het huiswerk. Dat is geen hogere wiskunde.
Hopelijk kan de mentor meedenken over een oplossing.
Leen13
05-04-2016 om 11:57
Geduld
Wat moet je daar nu weer van denken. Hopelijk betekent het niet dat ze overleg niet meer zien zitten maar mededelingen gaan doen.
Kalm houden is het devies denk ik. En ook als ze wel reageren even ademhalen en kalm blijven. En zelf weer in gesprek gaan.
Ik wens je veel sterkte.
Pimpelpaars
05-04-2016 om 13:07
Voorlichting
Mijn zoon had vijf jaar geleden, in het kader van het rugzakje, een ambulant begeleider, die de leraren voorlichtte over zijn stoornis. Een a 4 tje met aanwijzingen.
Bij mijn zoon staat er op dat a4-tje, dat hij soms zeer ongeinteresseerd en zelfs onbeschoft over kan komen. Dat dit komt doordat hij dan moeite heeft met het verwerken van prikkels en zich afsluit. Alle gesprekken met mentoren en teamleiders herhalen wij dat.
Ik merk dat dit helpt. Ze stoppen dan met hem onderschatten.
IN het kader van Passend onderwijs, vind ik dat je zeker van school mag verwachten dat ze een praktisch probleem als dit op kunnen lossen samen met je zoon. Zij hebben een heleboel oplossingen die jezelf kunt bedenken (elektronische leeromgeving, leraren mailen), als school geblokkeerd, dus nu zou ik van hun vragen wat zij nu denken dat een oplossing zou kunnen zijn.
Ik denk dat de stap naar Speciaal Onderwijs in dit geval echt een stap te ver is. En ik vraag me af in hoeverre daar aandacht is voor academische ontwikkeling hoor. Volgens mij moet je daar nu ook niet te veel van verwachten.
Pimpelpaars
05-04-2016 om 13:09
Oh ja en...
Dat gesprek dat je zou hebben, zou dat alleen met de mentor zijn, of ook met zorgcoordinator en teamleider? Dat laatste zou ik wel willen.
Mijn ervaring hier is, dat er dan veel beter spijkers met koppen geslagen worden.
Leen13
05-04-2016 om 13:16
Hier niet Pimpelpaars
Mijn ervaring is juist dat je zaken doet met degene die je het best kan helpen met de kortste lijnen en de kortste route, niet met een committee. In een committee kan men zich gezamenlijk gaan opstellen tegenover jou, tijdens het gesprek moet je tot een consensus komen en dat gaat nou eenmaal veel moeilijker hoe meer mensen erbij betrokkenzijn, en je kind en elkaar daarin versterken om elkaar niet af te vallen.
Pimpelpaars
05-04-2016 om 13:20
Oh Anne
Hier is het juist zo dat de teamleider heel gedreven is om de kinderen de school door te loodsen. Hier zei hij laatst over onze zoon: 'Nee, dat vind ik zonde, we moeten toch een manier vinden om hem te helpen om tot een vwo diploma te komen.'
Iemand met zo'n mindset, wil ik bij alle gesprekken erbij hebben. Ook nog omdat alle docenten naar hem moeten luisteren en niet naar de mentor.
Maar dat zal dan per school onderling verschil maken denk ik.
Leen13
05-04-2016 om 13:37
Juist
Hier vergaderde een royaal ZATteam met mij volstrekt onbekende deelnemers zonder degene die al bezig was speciaal onderwijs voor mijn dochter te regelen. Die werd niet uitgenodigd.
skik
05-04-2016 om 14:00
Kort door de bocht oplossing
Is het agendabeheer het enige element dat voor jullie het verschil tussen regulier en speciaal onderwijs zou zijn? Misschien is het noteren van huiswerk wel makkelijk op te lossen. Elke leerkracht krijgt een pakje PostIts, ze schrijven daarop wat het huiswerk is en op welke datum het af moet zijn. Die geven ze aan je zoon die ze in de kaft van zijn agenda plakt. Als hij uit school komt schrijft hij onder jouw toezicht het huiswerk op de juiste plek. Lijkt me voor de leerkrachten toch een kleine moeite om zo het verschil voor je zoon te maken.
skik
Li
05-04-2016 om 15:12
skik
Dat lijkt me ook wel een mooie simpele oplossing ja.
Ik hoop dat ze nog niet te ver zijn met elkaar de put in praten en te beslissen dat hij maar gewieberd moet worden. Vandaag vroeg de ambulant begeleider hem hoe hij het zou vinden om naar het SO te gaan. Terwijl ik zelf niets van haar gehoord heb. Klinkt echt niet goed.
En het stomme is, het ging volgens mij gewoon prima! Zijn er soms mensen bezig die gewoon geen zin hebben om hun werk te doen en niet dapper genoeg zijn om mij dat in mijn gezicht te zeggen? Ik begin behoorlijk kwaad te worden. Voor zover ik wist ging het prima, en nu zitten ze achter mijn rug om van alles te bekonkelen.
Ik ga nog maar eens een mailtje schrijven, met drie suggesties (liefst gecombineerd):
- leerkracht plakt post-it of contoleert agenda;
- buddy laat aan het eind van de dag zijn/haar agenda zien;
- if all else fails mag ik de mentor mailen om te vragen of er nog huiswerk was.
Ik zal ze ook zeggen dat SO misschien prima is als je vastloopt, maar dat ik daar nu nog geen tekenen van zie.
Verder is het inderdaad wel een beetje zo dat ik hier thuisonderwijs zit te geven, maar hij is gelukkig en ik heb er geen problemen mee. Zijn cijfers zijn niet denderend, maar wel OK. Het is puur dat ze geen zin hebben in gedoe over huiswerk opgeven en een "ongeïnteresseerd" kind in de klas.
Li
05-04-2016 om 15:14
niet de mentor
ik bedoel juist de leerkracht. De mentor mag ik nu ook al mailen, aar de mailadressen van de leerkrachten krijg ik niet.
Li
05-04-2016 om 23:25
nou
ik heb vrijdag een afspraak. En inmiddels een mail van de teamleider:
"Ik zie X als nog te afhankelijk (structuur, huiswerk maken en meenemen, inleveren spullen op tijd e.a.) , wij als school zijn nog niet zo ver dat we hem structureel de aandacht en zorg kunnen bieden die hij nodig heeft. Dat moet namelijk echt 1 op 1 door docenten (en dan echt ALLE docenten) dagelijks gebeuren.
In de bovenbouw is nog minder zicht/sturing/begeleiding. Huiswerk in magister doen we niet.
Hij heeft de afgelopen 2 jaar te weinig zelfstandigheid ontwikkeld om dat aan te kunnen, dat krijg ik ook van docenten terug.
Ik ga ervan uit dat dit toch niet uit de hemel komt vallen?"
Nou, wel dus. Een maand geleden was alles nog helemaal prima. Wat zit er tussenin? Een waarschijnlijk vernietigend rapport van de Inspectie. Iets anders kan het niet zijn, want het gaat in die laatste maand alleen maar steeds beter met hem. Dus in plaats van passend onderwijs op orde te krijgen en blij te zijn met mijn suggesties daarvoor, wieberen ze gewoon iedereen die een risico kan opleveren. Tja, zo kun je je score bij de Inspectie natuurlijk ook verbeteren.
Ik ga op het SO kijken. In deze school heb ik toch al geen vertrouwen meer. Liefst nam ik al mijn kinderen mee, maar dat gaat helaas niet. Het vertrouwen is weg. Wat een rotschool. Als ze nou meteen gezegd hadden dat ze niet van plan waren passend onderwijs te bieden, dan had ik een andere school genomen.
Leen13
06-04-2016 om 00:57
Wat jammer
Jammer voor je zoon. Juist dat hij vrienden heeft en goed in zijn vel zit en dan zoiets.
Er zijn ook scholen die het wel kunnen, die kleine aanpassingen maken die je kind nodig heeft. Helaas niet op deze school.
Ik snap dat je boos bent. Maar het wil natuurlijk niet zeggen dat de school je andere kinderen niets te bieden heeft.
Rustig doorgaan met ademhalen.
Weet je zoon het al? Ook voor hem houdt het neutraal en feitelijk.
De school vertelt dat ze het niet kunnen: zorgen dat alle docenten een op een zorgen dat het huiswerk in je agenda komt. We gaan een andere school zoeken die dat wel kan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.