Li
04-04-2016 om 14:05
Speciaal onderwijs?
De middelbare school van onze zoon neemt passend onderwijs niet serieus. Hij kan er in een drukke klas niet toe komen zijn huiswerk goed op te schrijven. Sommige leerkrachten helpen hem daar wel bij, terwijl andere het niet nodig vinden. Daardoor gaat hij maar net over naar 3 VWO, en misschien toch niet. Ik werk thuis veel met hem en dat gaat goed. Hij is heel gelukkig op school en heeft een fijn vriendengroepje, wat heel bijzonder is voor hem - vroeger had hij nooit vrienden. Het is dan ook een hele vriendelijke school, maar helaas niet erg georganiseerd.
Er is een speciale HAVO/VWO school, maar dan moet hij wel verder reizen (waaronder een nogal verlaten stukje) en ik vraag me af of er veel kinderen zitten die wel eens flippen of heel druk zijn, want daar kan hij slecht tegen. En kunnen ze daar academisch gezien echt veel meer uit een kind halen? Mijn man vindt het niet zo'n goed idee, de school moet maar beter zijn best doen. Tja.
Wie heeft er ervaring met speciaal onderwijs? AnneJ?
Kamille
06-04-2016 om 18:17
...
ik heb ooit vroeger in de brugklas een werkstuk gemaakt over de Waddeneilanden. mijn moeder had dat nog even nagekeken op het laatst op spelfouten. dat vond ik heel aardig van haar want dat was denk ik het enige dat ze in het hele jaar voor me deed maar goed. ze had ergens iets bijgezet dat had ik niet gezien dus niet weggegumd en vervolgens had de leraar dat wel gezien bij het nakijken!
dit verhaal ging de hele school door! dat je moeder je had geholpen, er iets bij had geschreven! dat kon echt niet!
vlinder72
06-04-2016 om 18:22
En dat is dus ook soms een reden waarom kinderen op de Middelbare een lager niveau doen. Scholen weten heel goed dat als ouders veel ondersteunen en helpen kinderen meer aan kunnen. . Soms ook niet hoor. Mijn tweede zoon is een heel andere jongen. Planmatig sterk. Komt van een Montessorischool af. Is heel intelligent. Ik verwacht dat wij hem veel minder zullen horven helpen dan onze fladderige oudste zoon.
skik
06-04-2016 om 18:25
Kamille
Dat het ene kind ouders heeft die tijd, zin én de capaciteiten hebben om te helpen, huiswerkbegeleiding of bijles te betalen is van alle tijden. Dat heeft natuurlijk helemaal niets met discriminatie te maken.
skik
Bal
06-04-2016 om 18:27
Kamille
Je haalt slim zijn en goed kunnen plannen (en andere executieve vaardigheden) door elkaar. Mijn zoon heeft dus adhd maar is wel erg slim. Hij liep het eerste jaar van het gym vast omdat hij niet kon plannen en het niet kon overzien. Wat Vlinder en Pirata zeggen is ook mijn ervaring: er wordt erg veel van kinderen verwacht. Zes toetsen per week, een betoog, een boekverslag, een onderzoek, een informatiekrant, enzovoort.
Dus mijn zoon haalde zevens en achten, was niet eens heel lang met zijn huiswerk bezig, maar werd bijna overspannen van de stress. Daar heb ik hem met het bieden van structuur bij geholpen. En hij pakt het stukje bij beetje op. Dat heeft niets te maken met inhoud, ik geef mijn kind geen (bij)les. Maar ik bespreek wel elke dag even met hem of er nieuwe toetsen zijn bijgekomen en plan het leerwerk daarvoor samen met hem in zijn agenda. Hij staat nu bijna een 8 gemiddeld, maar wel zonder stress. Kinderen met adhd staan bekend om hun slechte executieve functies, maar er zijn een heleboel twaalfjarigen die nog niet voldoende overzicht hebben. Ik heb zelf hetzelfde niveau gedaan en er werd van ons zoveel minder verwacht.
Tuurlijk hadden we hem ook kunnen laten afstromen, met als resultaat dat hij nog steeds niet kon plannen en zich ook nog eens verveelt in de les. Ik denk dat het dan een glijdende schaal naar beneden was geworden en zijn zelfvertrouwen hadden we kunnen opvegen.
Pief
06-04-2016 om 18:31
Bijles
Ik denk trouwens wel dat er ouders zijn die hun kinderen met veel geld door een te hoog niveau slepen, maar dat is van alle tijden. Dat is niet waar het in dit topic over gaat.
Kamille
06-04-2016 om 18:41
...
ok nou ik vind het echt raar dat ouders voor hun kinderen moeten gaan plannen. maar misschien ben ik ouderwets.
skik
06-04-2016 om 18:48
Drietje
Uiteindelijk moeten die bijleskinderen toch helemaal zelf hun toetsen maken en examen doen. Als ze het dan halen, dan beheersen ze de stof toch? Bij sporten vindt iedereen het hartstikke normaal dat je van veel trainen beter wordt. Er zijn talentjes die de top niet halen omdat ze toch niet zó gemotiveerd zijn of andere dingen belangrijker gaan vinden, en zo'n ploeteraar die aanvankelijk in de middenmoot zit maar alles op alles zet en met behulp van een extra trainer buiten de reguliere trainingen met hem aan de slag gaat waardoor hij de top haalt wordt alom gerespecteerd. En bij kinderen op school is het dan ineens 'door een te hoog niveau slepen'?
skik
Bal
06-04-2016 om 19:15
Kamille
Niet VOOR hun kinderen plannen, maar MET hun kinderen plannen. Om het ze zelf aan te leren, want dat gebeurt op school vaak niet. Net als kinderen leren fietsen. Je houdt ze vast totdat ze het zelf kunnen. Basisschool en VO sluiten op dat gebied niet bepaald lekker aan, ten minste niet op de hogere niveaus.
Pief
06-04-2016 om 19:18
Skik
Dat klopt helemaal, ik vraag me alleen af hoe gelukkig de kinderen daar van worden. Bijles voor 1 zwak vak vind ik logisch, maar als je in veel vakken niet mee kunt komen is dat toch ontzettend zwaar? Dat zou ik niet willen voor mijn kind. Daar liever in kleinere stappen het einddoel bereiken.
vlinder72
06-04-2016 om 19:29
niet ouderwets
ok nou ik vind het echt raar dat ouders voor hun kinderen moeten gaan plannen. maar misschien ben ik ouderwets"
Je bent niet ouderwets. Je hebt gewoon geen idee. Je weer niet hoe de middelbare school is. Je weet niet wat er van ze verwacht wordt qua kennis, handigheid en zelfstandigheid.
Zo moest mijn zoon in de tweede week in de brugklas werken in een gedeeld bestand op google drive. Dat wist hij. Zijn mentor had het gezegd. Alleen had ze niet verteld wat google drive was en waar je dat kon vinden. En hoe kom je dan in je account. Etc. Etc. Dikke paniek thuis want hij moest het doen. Wij wisten het ook niet. Ik had nog nooit gehoord van google drive. En zo gaat dat continu. Kinderen hebben tig toetsen maar moeten ook ingewikkelde opdrachten doen in programma's die ze niet kennen en waar ze geen uitleg over krijgen. En wij als ouders maar mee zoeken en uitzoeken hoe zo'n tijdlijn, wordweb, strip, maak-je-eigen-kramt programma werkt. En daarna moet zo'n plaatje weer ergens ingeplakt worden met natuurlijk een verslag erbij. Delen op google drive maar ook geprint worden. In kleur en in een mapje. Dat is vanzelfsprekend.
Bal
06-04-2016 om 19:33
Vlinder72
Zo herkenbaar! Ik zit hier gewoon te grinniken omdat ik voor me zie wat een gehannes het soms is.
Pimpelpaars
06-04-2016 om 19:33
Ja vlinder
En dat printen moet altijd s avonds om half twaalf of s morgens voor schooltijd. En dan doet de printer het niet, of is het netwerk uitgevallen, of is het papier op, of zijn de cartridges leeg. Of ze hebben de plaatjes er te groot on geplakt, of....
Lamg leve de middelbare school!
Bij ons op school hebben ze het altijd over de gouden driehoek. School, leerlin, ouders..... zucht. Ik piep weleens dat ik al een diploma heb....maar niemand is daarvan onder de indruk.
Bal
06-04-2016 om 19:37
Ik heb laatst
Mijn zoon geld meegegeven om het op school te printen. Mogen ze daar hannesen met de kleur en het formaat en te grote en te kleine plaatjes. Mapje mee en klaar
skik
06-04-2016 om 22:10
Drietje
Van aanmodderen zonder hulp worden kinderen ook niet gelukkig. Ik vraag me trouwens af of die kinderen die met hangen en wurgen en flink wat ingekochte ondersteuning gepushd worden door hun ouders of dat ze het zelf graag willen.
skik
Triva
06-04-2016 om 22:41
Vlinder
Mijn zoon op vmbo-basis moest in de tweede week brugklas iets opzoeken op internet. Hij heeft bij spelling enorm last van dyslexie en had fonetisch opgeschreven dat hij op pinterest onder het account van zijn leerkracht iets moest opzoeken.
Toevallig had ik net iets gehoord over pinterest en had vlak daarvoor een account aangemaakt om iets te kunnen bekijken. Ik ben bezig geweest met wat hij had opgeschreven en warempel het was gelukt.
Hij was de enige bij wie het gelukt was en, nog erger, de leerkracht zei dat niemand het gelukt was. Ze had er alleen niet aan gedacht dat een kind ook op het account en de naam van zijn ouder kon kijken...
Pief
06-04-2016 om 22:45
Skik
Als ze zelf niet willen lukt het niet, denk ik. Ik zou het zelf niet snel doen, maar ik zou mijn kinderen zeker ook niet laten aanmodderen. Ik zou ze aanraden voor een andere route te kiezen, maar als ze dat niet willen, tja, dan help ik ze.
Kamille
07-04-2016 om 10:47
...
ik wist ook van heel veel dingen niet hoe ze zaten op de middelbare school hoor! er was toen nog niet dat internetgedoe, maar vanaf dag een was het een enorm gehannes, zo voelde ik dat ook, heel veel huiswerk, allemaal groepjes, deadlines. en af en toe vertelde ik mijn ouders er wat over. er was een meisje bij ons in het jaar waarvan de vader had verteld aan onze mentor dat hij wel eens over de schouder van zijn dochter meekeek. toen is hem ook echt verzocht dat niet te doen. ouders kunnen wat helpen met wat kleine dingen zoals een keer overhoren en natuurlijk zorgen dat de gymkleren klaar liggen. maar als je kind dit niet aankan is het nivo gewoon niet goed. ik zou het als kind ook niet willen, dat mijn moeder een schema voor me ging maken. ik zou het op eigen kracht willen doen. maar goed, nogmaals, misschien ben ik ouderwets. ik had echt vreselijk moeilijke toetsen en werkstukken voor scheikunde en natuurkunde, er werd van alles van me verwacht, ik snapte er vaak niks van. maar mijn ouders gingen het echt niet ff voor me begeleiden hoor, ik zat op die school en daar benik hun wel dankbaar voor dat zij mij zo hebben opgevoed.
vlinder72
07-04-2016 om 11:06
kamille
je hebt echt geen idee waar je het over hebt.
Het gaat om plannen niet om het niveau. Denk je nou werkelijk dat als mijn Havo zoon nu naar de Mavo gaat wel opeens kan plannen. En wel direct begrijpt hoe die wazige, engelstalige software programma's werken? En waarom zou hij dat doen. Hij staat gemiddeld een zeven voor al zijn vakken. Ik maak zijn toetsen niet hoor. Dat doet hij toch echt allemaal zelf.
Kamille
07-04-2016 om 11:12
...
ja maar als je niet kan plannen waarom moeten je ouders je dan helpenn? die doen die school toch niet? natuurlijk snap ik het wel, alleen vind ik niet dat de ouders daarvoor op moeten draaien. ik kreeg de boel ook niet gepland hoor op de middelbare school en zoals ik zei we begonnen met 25 kinderen in de brugklas en uiteindelijk zijn er heel veel kinderen van school afgegaan en uiteindelijk de mavo gedaan, dat was inderdaad veel minder huiswerk, veel meer vanuit school handvaten, dus dat ging wel. ik zag ook vaak door de bomen het bos niet meer, hoe moest ik dit allemaal doen? ik snapte er ook vaak de ballen niet van. maar dan gaan mijn ouders toch niet een schema voor mij maken? dat is toch van de zotte?
Kamille
07-04-2016 om 11:14
...
hoe denk je dat het voelt als je in de brugklas komt en je zit gelijk met een ingewikkeld rooster waar je direct een blackout door krijgt, je snapt er niks van een grote school met ingewikkelde blokken en gebouwen. direct de eerste keer dat je wiskunde hebt moet je al een werkstuk maken maar je begrijpt niet wat ze bedoelen. net als de rest van de klas...ja dan ga je een paar keer op je bek. maar mijn ouders...die hebben hun eigen leven hoor haha.
vlinder72
07-04-2016 om 11:16
En nog iets
Je lijkt op zijn schoonmoeder. Zij vergelijkt ook altijd elke situatie met haar leven. Alles wat afwijkt is raar of gek want zo ging het vroeger ook nooit. Alleen mijn schoonmoeder is 77 jaar oud.
Jij doet hetzelfde. Je blijft maar vergelijken met vroeger en komt dan weer met een voorbeeld waarom wij het blijkbaar helemaal verkeerd zien en doen. Wat vroeger .... en ik .....
Ik ben ook naar school geweest vroeger. Ja, toen ging alles anders. Ouders bemoeiden zich nergens mee. Waren ook niet vreselijk belangstellend. Wij deden vroeger maar wat. Maar dat kan nu niet meer. Soms wel. Ik verwacht dat ik mijn andere zoon nauwelijks zal hoeven helpen. Maar mijn oudste moet ik wel helpen. De school verwacht ook niet anders.
Als iedereen nou zegt dat scholen hulp van ouders verwachten en dat heel veel kinderen die hulp nodig hebben, neem dat dan gewoon een keer aan.
vlinder72
07-04-2016 om 11:19
plannen
He, he. Je bent er bijna
"ja maar als je niet kan plannen waarom moeten je ouders je dan helpenn? die doen die school toch niet? natuurlijk snap ik het wel, alleen vind ik niet dat de ouders daarvoor op moeten draaien"
Nee, dat doet de school dus niet. Daar gaat nou net dit hele draadje over. School gaat geen planning maken voor kinderen. Ze helpen niet met het begrijpen van programma's. De school waar dit draadje over gaat wil niet eens helpen met het in kaart brengen van het huiswerk want dat moet dat kind toch echt zelf kunnen.
Pollewop
07-04-2016 om 11:23
Kamille
Ik denk dat het echt belangrijk is om te beseffen dat het onderwijs nu heel anders is dan het onderwijs in 'onze' tijd.
Zolang je er zelf niet mee te maken hebt kun je, je echt niet goed voorstellen hoe het systeem nu in elkaar zit.
Ik kan nu wel uitgebreid gaan uitleggen wat er allemaal anders is (vorm van lesgeven, zelfstandigheid die verwacht wordt, meer uren zelfstudie thuis en minder contacturen op school dan in 'onze tijd bijvoorbeeld) maar echt... Je gaat het straks zelf ervaren. Benieuwd hoe je er over een aantal jaren tegenaan kijkt.
Denk dan nog even terug aan dit draadje
En daarbij.... Het onderwijssysteem nu is veel minder goed ingericht op jongens dan op meisjes in die leeftijd... Wacht maar af
Kamille
07-04-2016 om 11:25
...
dat is van alle tijden. en tegenwoordig zijn er dan dingen als internet en moeilijke dingen daarmee. vroeger waren er weer andere dingen. als ik een keer wat kwijt was, was ik ook in paniek want een vriendin kon het niet even mailen, dan zat ik het hele weekend zonder stencils en had ik dus minder tijd om te leren, dat overzag ik ook vaak niet dat soort dingen. plannen is lastig, er komt zoveel op je af. als ik achteraf kijk waren de werkstukken die ik moest maken in mijn ogen op een veel te hoog nivo, leek wel universiteit. en mijn ouders hadden natuurlijk slimme knapen in kunnen huren en schema's kunnen maken waardoor ik er met een negen af was gekomen. maar dat is dus juist waar het om gaat. dat je het ZELF moet doen.
Waar stopt het dan? Als het kind van de middelbare school afkomt komen er weer andere dingen, zelfstandig wonen, werken, later eigen kinderen noem maar op.
Zien jullie jezelf als ouders dan stel je je kind is autist en je kind heeft zelf kinderen er nog achteraan rennen? Schema's maken voor het huishouden? De kleinkinderen opvangen? Alvast vier dagen vooruit koken?
Kinderen moeten zelfstandig worden, je kan niet eeuwig alles blijven doen. Als een kind 18 is is het zelfstandig. Natuurlijk kan je dan nog wel met wat dingen helpen, maar als het kind altijd gewend is dat zijn moeder nog alles voor hem plant en regelt dan wordt een kind nooit zelfstandig.
Kamille
07-04-2016 om 11:27
...
Geloof mij maar, het VWO waar ik op zat was echt ontzettend zwaar, er werd heel veel van je gevraagd, ik snapte er vaak niks van, tijdtechnisch kon het helemaal niet wat ze van me vroegen, vandaar dat dus in het eerste jaar de helft van de kidneren al afvielen.
Moni
07-04-2016 om 11:27
Juist de scholen geven aan dat begeleiding van ouders nodig is
Op de eerste informatieavond is het raak. Je krijgt als ouder uitgelegd hoe belangrijk het is om mee te kijken met je kind, te helpen met plannen, begeleiding te geven. Ja, de kinderen krijgen ook studieles op school. Maar blijkbaar helpt dat niet genoeg.
Veel kinderen hebben alleen wat begeleiding nodig in de eerste maanden van de brugklas, anderen hebben jaren begeleiding nodig.
Vergelijk het maar met het theorie rijexamen. Vroeger las je het boekje door en ging je examen doen. Gewoon op de dag van je praktijkexamen.
Tegenwoordig zijn er speciale lessen, cdroms, moet je eerst je theorie halen voor je praktijkexamen mag doen.
Dit grote verschil komt doordat het theorie-examen zo veranderd is.
En zoiets is er ook op de middelbare school gebeurd. Afstromen wordt makkelijker gedaan, opstromen moeilijker. Er zijn veel praktische opdrachten die veel tijd vragen. Er zijn veel samenwerkopdrachten die nog meer tijd vragen.
Je kunt de eigen ervaring van vroeger niet als maatstaf nemen.
vlinder72
07-04-2016 om 11:28
13 jaar
Mijn zoon is 13 jaar. Vorig jaar moesten wij met meer dingen helpen en aan van alles herinneren dan nu. Het komt wel goed. Hij wordt vanzelf ouder.
volgend jaar gaat het vast weer beter en ik hoor overal dat het met jongens vanaf de vierde/vijfde prima gaat.
Hij leert heel veel van onze hulp merk ik.
Kamille
07-04-2016 om 11:28
...
nou als ik zie wat mijn neefjes en nichtjes doen (3 en 4 havo) vind ik het echt ontzettend meevallen sorry hoor. het is "gewoon" het havonivo wat ik zou verwachten.
Kamille
07-04-2016 om 11:29
...
nou dat is dan wel weer fijn vlinder dat je eerst ff een beetje helpt en dat het dan steeds beter gaat.
je moet als moeder er toch niet aan denken om de rest van je leven achter een autist aan te rennen met schema's over wanneer hun kind naar bed moet, wanneer ze meoten eten wanneer de booschappen gedaan moeten worden...op een dag moet je het loslaten en zelf weer genieten.
vlinder72
07-04-2016 om 11:31
kamille
Mijn zoon is geen autist. Ook kinderen die geen autisme hebben, hebben kunnen hulp nodig hebben met plannen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.