Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Li

Li

04-04-2016 om 14:05

Speciaal onderwijs?

Li

Li

06-04-2016 om 01:12

je hebt gelijk hoor, maar ik ben nu zo razend. Een school die zo'n fijne sfeer heeft, maar wel een kind bij het grofvuil zet als het zo uitkomt. En die ons de kans ontnomen heeft op een betere school. En o, wat zijn we betrokken bij de Syrische vluchtelingen: projectje hier, projectje daar. Maar een kind dat voor je neus staat en hulp nodig heeft, dat zoekt het maar uit. Want het moet natuurlijk niet te vermoeiend worden. En dan nog dat gesprek vrijdag...eigenlijk hoef ik al niet meer, ik ben er klaar mee. Het is toch een hopeloze zaak. Zelfs als hij mag blijven, kunnen ze hem zo saboteren dat hij toch wel weggaat.

Even ranten hoor, ik kan toch niet slapen. Die arrogantie van die mail...Zou het nog zin hebben naar de schoolleiding te gaan? Waarschijnlijk niet, want als die passend onderwijs belangrijk had gevonden had de teamleider het niet gewaagd zo'n mail te schrijven.

Bellen Li

Ik zou morgen direct bellen met onderwijsconsulenten. Mogelijk dat zij nog een idee hebben om het tij te keren. Mits de school er uiteraard ook in mee kan gaan. Maar zij hebben het beste advies voor jou.

Groei

Kinderen met autisme groeien soms anders dan andere kinderen en dan kunnen leerkrachten het niet beoordelen of denken dat het zo niet gaat.
De leerkracht verwacht groei in zelfstandigheid te zien. Maar bij kinderen met autisme zie je dat ze er soms gewoon nog niet aan toe zijn, kun je instructie geven wat je wil dat kunnen ze pas bevatten als ze het op het moment krijgen dat ze zelf die vraag hebben en er functioneel voldoende 'rijp' voor zijn.
De leerkracht denkt dat er geen groei is maar ziet niet dat het kwartje gewoon een keer valt en dan gaat het soms juist ineens perfect goed. En dat kan volgend jaar zijn of over 5 jaar, tot die tijd steun je een kind.

Ook is het inderdaad wonderlijk dat ze niet zouden weten dat een kind met autisme moeite heeft met huiswerk binnenhalen. Dat is een normaal verschijnsel en toch wel een soort minimumvoorwaarde voor begeleiding.

Helaas is jou ervaring niet uniek. overal falende scholen zodanig dat ze van Sander Dekker pas in 2020 'passend' hoeven te zijn en dan zal er vast wel weer een andere smoes zijn.

Het went uiteindelijk hoor. Ik heb nu zo lang die flauwekul meegemaakt dat ik het steeds meer met een korrel zout ga nemen. En dan rustig door blijf gaan, want daar gaat het om. Je blijft openingen zoeken.

Li

Li

06-04-2016 om 01:44

dankjewel

dat was ik inderdaad vergeten in mijn boosheid. Hopelijk weten ze ook wat ik kan doen als school er niet in meegaat, misschien zijn er ook andere opties dan het SO.

onderwijsconsulenten

Ze kunnen je ook adviseren of en hoe je het gesprek vrijdag met de school kunt aangaan.
Ik wens je heel veel sterkte en kalmte.

Pfff

"Ik zie X als nog te afhankelijk (structuur, huiswerk maken en meenemen, inleveren spullen op tijd e.a.) , wij als school zijn nog niet zo ver dat we hem structureel de aandacht en zorg kunnen bieden die hij nodig heeft."

Daar word ik ook boos van. De dingen die ze opnoemen (structuur, huiswerk en inleveren spullen) zijn eigenlijk maar één ding, namelijk agendabeheer. Dat zou opgelost zijn als school Magister o.i.d. had, want dan kan je zoon met jou thuis kijken wat er moet gebeuren en zorgen dat het op tijd af is. De zinsnede 'wij zijn als school nog niet zo ver dat wij hem kunnen bieden wat hij nodig heeft' klopt als een bus, maar daar kan je zoon niks aan doen, dat is echt een tekortkoming van school. Het is ook helemaal niet nodig dat alle docenten hem elke les één op één aandacht geven door zijn agenda samen in te vullen en te controleren. Gewoon zo'n PostIt, een hele kleine moeite en kost geen cent.

skik

Kamille

Kamille

06-04-2016 om 08:32

...

ik vind zelf dat er behalve in een gezin ook te weinig wordt gekeken hoe het voor kinderen in de klas is om met een kind met autisme oid in de klas te zitten. een kind dat bv altijd zich overal mee bemoeit, overal doorheen praat, tics heeft (ik zeg niet dat jouw zoon dat heeft maar het kan). het beïnvloedt de andere kinderen wellicht ook en daardoor hun prestaties. ik zag dit heel duidelijk in de klas van de jongste dochter van mijn ex, veel ouders gaven aan bij de juf dat hun kind er last van had maar er werd niks aan gedaan. ik vind dat dit soort kinderen echt naar een andere school moeten omdat er rust en structuur in een klas moet zijn. nu draaide bij wijze van spreken alles om het kind met autisme. dat vind ik echt te ver gaan.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

06-04-2016 om 08:41

Jeetje

Nou, deze school jeeft zeker nog geen passend onderwijs. Wat een oetlulluen zeg. Ik hoop dat de onderwijsconsulenten nog iets voot je kunnen betekenen, maar ik kan me voorstellen dat na zo n mail jouw vertrouwen in de school verdampt is. Pfff sterkte meid.

Oh en Kamille, ik vindt jouw reactie echt totaal ongepast, ongenuanceerd en ook nog kwetsend voor de draadstartster, ik hoop dat ze jouw reactie negeert.

In plaats van postit

De groeps-whatapp is een vervanger van de postits. Als de docent het huiswerk op het bord schrijft en een leerling maakt er een foto van, dan kan die foto via de groepswhatapp verspreid worden.

Kamille

Kamille

06-04-2016 om 08:58

...

hoezo kwetsend? ik snap niet wat je bedoelt. ik zeg alleen dat ik het goed zou vinden als er ook naar de andere kinderen in de klas wordt gekeken wat het met hun doet om een kind in de klas te hebben zitten dat bepaald gedrag vertoont en ik refereer naar iets wat ik zelf heb meegemaakt namelijk mijn exstiefdochter. de andere ouders waren er zo zat van. het kind zat altijd aan de spullen van andere kinderen, altijd overal tussendoor praten, overal zich mee bemoeien, vaak snel dingen als kutwijf of klootzak zeggen, ook tegen de juf of stagiaires, dat is voor andere kinderen ook heel slecht, die worden hier ook door beinvloed. ik snap dat als je een kind met een stoornis hebt je niets liever wilt dat dit kind gewoon behandeld wordt op normaal onderwijs, dat snap ik heel goed, maar in sommige gevallen (en ik kan helemaal niet voor degene die het topic heeft geopend praten want ik ken haar niet en haar zoon ook niet) ook echt goed naar de groep wordt gekeken. deze kinderen hebben ook echt recht op een rustige schooltijd zonder veel stress en afleiding. waardoor ze ook optimaal kunnen genieten en presteren.

Fransien

Fransien

06-04-2016 om 09:06

Kamille

Dit kind hangt onderuitgezakt aan z'n tafeltje en stoort niets of niemand, heeft alleen hulp nodig bij het opschrijven van z'n huiswerk zodat hij het ook maakt/leert/inlevert.
Dat is niet te vergelijken met jouw ex-stiefdochter.

Fransien

Fransien

06-04-2016 om 09:09

Basisschool

Kind van een vriendin heeft woordvindingsproblemen en zit op de basisschool. Rustig meisje, kon alleen niet altijd op woorden komen. De aanpassing die door de logopedist aangeraden werd, de beurt voorspelbaar laten zijn, dus rijtje af ofzo, en als ze niet op woorden kon komen de beurt over laten gaan, dat was voor de basisschool al reden om naar speciaal onderwijs te informeren.
Mijn vriendin heeft een andere basisschool gezocht, want als een school niet tot zo'n kleine aanpassing in de klas bereid is is het hopeloos.

Kamille

Kamille

06-04-2016 om 09:20

...

daar heb ik het uiteraard niet over, over kinderen die rustig zijn etc. ik heb het over kinderen met gedragsstoornissen die de godganse dag onrust veroorzaken en ja het bestaat. en natuurlijk wil je als moeder of vader alleen maar horen hoe fantastisch je kind is en hoe leuk en mooi en goed hij is maar realistisch zijn is ook een ding. het is voor veel ouders een schrikbeeld om hun kind naar het speciaal onderwijs te laten gaan en ook dat begrijp ik heus wel, het is niet zomaar iets en zo zal ik dat ook niet zien. maar het is soms wel het beste en niet in de laatste plaats voor de andere kinderen. en dat moet per geval bekeken worden.

Kamille

Kamille

06-04-2016 om 09:22

...

en dat bedoel ik dus ook met pgb. natuurlijk is het superleuk voor kinderen met pddnos of adhd als ze via de pgb naar de film kunnen of schaatsen of een pretpark. maar stel dat pbg ook eens voor aan de andere kinderen in het gezin die de hele dag zitten in een situatie waarbij een kind de aandacht op eist en alles lijkt te draaien om dat ene kind. die andere kinderen willen er ook weleens uit, ook weleens in rust en ontspanning even weg, even een op een aandacht, ook wel eens een ontspannen middagje naar de film. maar dat kan niet want daar is het pgb niet voor. dat vind ik krom, maar goed, nu ga ik wellicht buiten mijn boekje.

Triva

Triva

06-04-2016 om 09:30

Kamille

Kun je die algemene tirade niet beter in een apart draadje zetten? Dit is niet zo leuk voor de TS, zeker niet omdat ze het al zo moeilijk heeft en alle tips nodig heeft die komen en dan door jouw reacties heen moet.

Li

Li

06-04-2016 om 09:41

dank voor alle fijne reacties

Nou ja, en een minder fijne.

Het helpt me om mijn gedachten te ordenen (en hopelijk vrijdag niet zo agressief te zijn als ik me nu voel). Mijn man kan dan niet en bovendien ben ik bang dat als hij meegaat er helemaal een rokende puinhoop overblijft van de school. Ik zou eigenlijk een rustig persoon mee moeten nemen, maar iedereen die ik ken heeft of zelf kinderen op school, en dat wil ik ze niet aandoen, of snapt er niks van. Ja, mijn moeder, maar die is dood.

En hij heeft juist zo'n fijn groepje kinderen om zich heen. Bijna een soort brusjesgroepje, uit verschillende niveaus en jaren. Sommigen hebben zelf autisme of ADHD, anderen een broer of zus met "iets", of het zijn gewoon vriendelijke, open kinderen. Daar zou de school een voorbeeld aan kunnen nemen. In de klas van mijn zoon vertelde de mentor laatst dat een bepaald meisje zich niet fijn voelde in de klas. Met zijn autistische rechtlijnigheid nam zoon haar meteen in de pauze mee naar zijn groepje en stelde haar voor. Het viel in goede aarde. Zo'n kind laat je toch niet stikken?

Het mailtje naar de onderwijsconsulenten is er vannacht al uit gegaan, straks bel ik er nog wel achteraan. Ik ben nu eigenlijk wel aan het twijfelen: wil ik het nog wel oplossen met deze school? Als ze nou direct bij de intake hadden gezegd "wij doen hier niet aan passend onderwijs", dan had hij nu misschien op een betere school gezeten. Dat zie ik nu niet meer zitten, zo halverwege de rit. Dan blijft dus alleen het SO over.

Pirata

Pirata

06-04-2016 om 09:49

bah

Wat een nare toestand, kan er zowat om janken.
Ik vind de post-it oplossing geniaal trouwens. Als school en probleem als dit niet eens weet op te lossen, of het niet eens probeert, zou ik er ook geen vertrouwen meer in hebben. Bahbahbah.

Kamille

Kamille

06-04-2016 om 09:56

...

wat is hier kwetsend aan??? ik zeg iets algemeens en snap niet waarom zij dit zich persoonlijk aan zou moeten trekken.

mijn neefje is doof, ze hebben alles eraan gedaan om het kind op een normale school et houden. het is een lief en sociaal kind maar wel een kind met een handicap. op een gegeven moment een tolk in de klas, het werd steeds moeilijker en lastiger en op een gegeven moment was het wel gewoon zo dat "alles" in de klas draaide om dat ene dove jongetje. hoe lief en sociaal en fantastisch hij ook was. toen is hij wel naar een dovenschool gegaan dertig km verderop. dat is wel realistisch denken, ook naar de andere kinderen toe.

Pirata

Pirata

06-04-2016 om 10:00

Kamille

Het gaat hier niet om zo'n situatie. Het is prettiger als je je aan het onderwerp houdt in andermans draadje. Dus start een eigen topic als je het over storende kinderen in klassen wilt hebben. Blijf on topic.

Li

Li

06-04-2016 om 10:01

Kamille

Kun jij aub een ander draadje gaan vervuilen? Dank.

Triva

Triva

06-04-2016 om 10:03

Kamille

Het is tekenend dat je dit niet begrijpt... Als jij nu een draadje opent over jouw dove neefje wordt je toch ook niet blij als iemand een tirade gaat houden over al die mensen die nooit eens luisteren willen als zij iets zegt?

Algemene nettiquette: open een eigen draadje als je het over zoiets anders hebt maar wel op een nare manier linkt aan wat de TS bedoelt.

syl

syl

06-04-2016 om 10:05

kamille

Zoek je heil ergens anders. Ik heb nu 3 topics gelezen waarin jij opeens de boventoon voert. Wil je ouders met autistische kinderen bashen? Laten voelen hoe vervelend die kinderen zijn voor gewone gezonde kinderen? Hoe storend, irritant en aandacht en geldverslindend? Dan is je boodschap inmiddels heel luid en duidelijk overgekomen. Dank voor je bijdrage, maar kun je ons nu verder met rust laten?

Li

Li

06-04-2016 om 10:50

onderwijsconsulenten

De onderwijsconsulenten waren heel aardig, maar verwezen naar het samenwerkingsverband - en andersom. De man van het samenwerkingsverband heeft deze school een beetje opgegeven, kreeg ik de indruk. Hij kwam op de proppen met een andere school van hetzelfde type. Zucht. Ik weet eigenlijk niet meer wat ik moet willen. Mijn zoon is te kostbaar om constant zijn bestaansrecht te moeten bevechten. Maar hij is hier gelukkig en zijn resultaten worden steeds beter. Maar dat valt natuurlijk makkelijk te manipuleren, als de school kwaad wil. Ik weet het effe niet meer. Even dat gesprek afwachten maar.

Kamille

Kamille

06-04-2016 om 11:06

...

nee ik wil niks bashen, ik zeg alleen dat het OOK goed is om OOK EENS te kijken naar de andere kinderen in de klas of het gezin ipv alleen maar te richten op het gehandicapte kind.

Kamille

Kamille

06-04-2016 om 11:09

waarom doe jij dit syl?

je schrijft deze zin die mij net heeft laten huilen:

Hoe storend, irritant en aandacht en geldverslindend

Nergens schrijf ik op deze manier over kinderen met een psychische stoornis, het is een vreselijk kwetsende zin, die heel negatief overkomt.

kinderen die psychisch iets mankeren moeten juist geholpen, ondersteund en begrepen worden. ik heb nergens ze neergezet als een stelletje irritantie kutkinderen. echt nergens.

het ENIGE wat ik zeg is dat ik heb gemerkt dat de groep van kinderen ernaast (klas/gezin) toch wel vaak vergeten worden. en dat ik het zo fijn zou vinden als daar wat meer naar gekeken wordt. want dat zijn ook kinderen en ook de moeite waard.

syl

syl

06-04-2016 om 11:17

kamille

Je bent bezig als n trol. Zie alle topics die je volstopt met jouw berichtjes. Nogmaals, zoek je heil elders. Zoek een andere bezigheid.

Kamille

Kamille

06-04-2016 om 11:22

ik vind dit erg kwetsend, sorry. trol? niet aardig. ik gun juist alle kinderen op de wereld het allerbeste en ik zit in maar drie topics.

Andere kinderen kamille

Jou kind heeft last gehad thuis van kinderen met autisme en daar werd door vader en begeleiding geen rekening mee gehouden en weggeredeneerd.
Dat is treurig.
Hier is maar een issue aan de hand gelukkig, het agendabeheer van een kind met autisme dat zich verder goed gedraagt.
Dan wil je je daartoe beperken.
Wat denk je dat het Li gaat helpen als ze ook nog in het gesprek brengt of haar zoon zich wel goed gedraagt?
Veel kinderen met autisme hebben op school juist last van de andere kinderen omdat ze op school heel erg hun best doen om mee te komen en om net als de andere kinderen te zijn.
Lees het topic Uitlegvrouw maar eens. Het is een kwetsbaarheid.
Je hoopt dat je kind meekomt en geaccepteerd wordt.
En niet zodanig de plank misslaat dat het gepest wordt.
Natuurlijk kan de aandacht voor jou kind ook ten koste gaan van de aandacht aan andere kinderen.
Maar toch niet omdat de leerkracht moet opletten met het huiswerk noteren? Er zijn meer kinderen waar dat nogal handig bij is dat je even oplet of ze het wel doen.
Maar dan hier inbrengen maar eens even te kijken of de bijna verdrongen zoon van li zelf geen overlast veroorzaakt, in een situatie waar Li onder druk staat omdat haar zoon nu mogelijk van school moet veranderen is ongevoelig en kwetsend.
En een vorm van pesterij. Nu raakt het mij. Ik kwam ook voor mijn zoon bij de IB-er omdat de voetjes op zijn jas stonden. Hij werd gepest en er was inmiddels geen kruid meer tegen gewassen.
Als er dan iemand reageert met: als hij zich misdraagt krijgt hij een gele kaart! Dan ben je even verbijsterd van het onbegrip van de ander.

Li

Li

06-04-2016 om 11:37

ach

het zou me niets verbazen als kamille zelf autisme had. Dat meen ik serieus, gezien de manier waarop ze zich vastbijt in haar favoriete onderwerp. Ik denk dat ze enorm geholpen zou zijn met een diagnose.

Kamille

Kamille

06-04-2016 om 11:42

...

hoe kwetsend. ik gun de zoon van to echt een superfijn leven. pesten is het ergste dat een kind kan overkomen. en zeker een gele kaart omdat hij op een jas gaat staan!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.