Anoniem
16-09-2014 om 19:55
Dochter met misschien immuunstoornis
Onze dochter is in de anderhalf jaar dat ze nu op de wereld is al heel veel ziek geweest (verkouden om de paar weken met steeds hele hoge koorts, slap en overgeven alsof ze zwaar de griep heeft) en heeft al 4 kinderziektes doorgemaakt. Het lijkt wel of ze elke ziekte pakt die ze tegenkomt en vaak ook heel erg ziek van word. Afgelopen maart is ze zelfs opgenomen geweest door zeer hoge koorts en uitdroging. Nu is ze dus weer hartstikke ziek. Vrijdag al verhoging en gisteren brak het helemaal door met 39,8 graden koorts en hangerig, snotterig en heel veel huilen. Gisterenavond al het avondeten eruit gegooid. Vanmorgen haalde ik haar uit een ondergespuugd ben en had ze 40,5 graden koorts dus de huisarts gebeld en langsgegaan. Ze blijkt naast een flinke verkoudheid ook een fikse oorontsteking te hebben.
Omdat ik me zorgen maak over het zo veel ziek zijn heb ik gevraagd om een bloedtest en zijn we vanmorgen bloed gaan laten prikken. Ook zijn we doorverwezen naar een kinderarts. Ik wil laten testen of er sprake is van een immuunstoornis. Is er iemand met ervaring met een stoornis in het immuunsysteem en hoe uit zich dat en wat doe je eraan? Ik vind het toch best een heel eng idee dat ze zo ziek kan worden.
Mama van S
17-09-2014 om 17:48
Ik ga daar verder geen discussie over aan
Ik heb over vaccineren en hoe het allemaal werkt een hele andere mening dan de rest hier. Ik ga niet proberen jullie die mening te laten begrijpen en andersom heeft het ook geen zin om ons ervan te proberen te overtuigen wel te vaccineren. Er zijn veel dingen waar ik niet zeker over ben, maar over de keuze om niet te vaccineren twijfel ik geen seconde. Behalve dus misschien deze 3 ziektes als blijkt dat S inderdaad niet helemaal goed zit met haar afweer.
Angela67
17-09-2014 om 18:07
en dan kom je er dus achter
dat als je niet echt begrijpt hoe het werkt, inclusief haar mogelijke afwijkingen en de aandoening vna je vrouw, het levensgevaarlijk kan zijn om als niet-medicus te besluiten niet in te enten. kijk als je geen reden hebt om te twijfelen aan gezondheid en aan kwaliteit van immuunsysteem, dan kan niet inenten niet zoveel kwaad. MAar juist als je weet dat er wat mis kan zijn dan zorg je er toch voor dat je meer dan een mening hebt?
gr Angela
Mama van S
17-09-2014 om 18:23
Niet enkel een mening
Maar gebaseerd op heel veel zoeken en lezen én gesprekken met onze vriendin die kinderarts is en haar kindje op komst (nu 35 weken zwanger) ook niet gaat laten inenten. En zij heeft een jarenlange universitaire studie achter de rug.
Toen wij besloten niet in te enten was mijn vrouw nog zwanger en wisten we niets van de afweer van onze dochter. Net als elke ouder ga je er gewoon van uit dat je een gezond kind op de wereld zet. Pas als dat niet zo blijkt te zijn ga je verder nadenken. En dat hebben we dus ook gedaan en deze 3 ziektes (MenC, Hib en Tetanus) eruit geplukt als grootste risico waar we haar als het mogelijk is en met weinig risico's wel tegen zouden willen vaccineren als blijkt dat dat voor haar dan de beste keuze is. Maar van de andere ziektes vind ik het ook met zwakkere afweer niet nodig omdat er gewoon voldoende behandeling tegen mogelijk is.
wizzer
17-09-2014 om 18:35
opnieuw mijn vraag
Hoe denk je dan over polio? En nee daar is nog steeds geen afdoende behandeling tegen mogelijk.
(en verder vind ik wat je verder schrijft van bijzonder weinig kennis van het afweersysteem getuigen, je spreekt vooral anti-vaccinaties sites met onzin na).
Flanagan
17-09-2014 om 18:44
50 jaar geleden
Toen we tijdelijk in het buitenland woonden, moesten de kinderen alle vaccinaties hebben (zelfs tegen waterpokken!), anders mochten ze de school niet in. Op basis van 'geloof' kregen wij vrijstelling voor waterpokken omdat dat ons laatste jaar daar zou zijn. De vaccinaties hadden eerder als doel, dat kinderen niet ziek zouden worden omdat anders een ouder niet naar werk kon maar thuis een ziek kind moest verzorgen. Wie wel mazelen had, moest 4 maanden, thuis blijven vanwege het besmettingsgevaar, dat is iets dat doe je je kind niet aan; 4 maanden volgens de regel van school. Frappant is dat in Amerika een hoger percentage kinderen allergisch zijn voor pinda's, terwijl mijn kinderen met pindakaas zijn groot geworden-
BMR en de andere kinderziektes zijn minder gevaarlijk dan DKTP (en meniginitus C). Zo'n 50 jaar geleden werden de mensen wel ingeënt met DKTP maar zonder BMR. Die prik kwam pas bij je 9 de verjaardag. Zelf heb ik de echte rode hond, roodvonk, de bof, mazelen en waterpokken gehad, naast zwaar ontstoken amandelen. Daar had mijn moeder,met nog meer kindertjes, haar handen vol aan. Ik geef hiermee aan dat ik sommige vaccinaties net als Moeder van S, wel echt noodzakelijk vind, maar niet allemaal. In het algemeen herstelt een kind door zorg en rust.
Dat mijn kinderen het eerste jaar niet één dag ziek waren ( beetje koorts na een vaccinatie DKTP en BMR), is denk ik mede te danken aan doorgeven van een sterk ontwikkelde immuunsysteem van hun moeder dankzij de 'op natuurlijke wijze' ontwikkelde antistoffen. Ik ben benieuwd of het immuunsysteem van mijn kinderen ( via vaccinatie) net zo goed is als die van mensen waarbij de antistoffen ontwikkeld zijn na een kinderziekte. Maar daar zal ik pas achter komen als ik oma wordt.
Egel
17-09-2014 om 19:30
Wat een mooi overzicht Elisa!
Wat helder! Check ziekte- en sterftegevallen voor en na de vaccinatie. Heel helder!
Maar mama van S, we mogen er niet over praten. Ook als je kind doodgaat aan een van die ziektes ben je nog niet overtuigd, of wel?
Ik wens jullie kinderen veel sterkte met hun gelovige moeders en met hun gezondheid.
bloem
17-09-2014 om 19:38
geen zorgen
Mensen die hun kinderen niet laten vaccineren hoeven zich niet teveel zorgen te maken, omdat ze mee kunnen liften op het succes van vaccinatie programma's in omgeving. Zo hoeven zij hun kind niet bloot te stellen aan vaccinaties met toch een minimaal risico.
Linda K
17-09-2014 om 19:43
Blijkbaar toch wel, bloem
Blijkbaar zijn zorgen in dit specifieke geval wel nodig, aangezien kind nu al twee ziektes uit het Rijksvaccinatieprogramma heeft gehad. Dat maakt het aannemelijk dat de massavaccinaties in hun regio toch niet voldoende bescherming bieden en kind waarschijnlijk nog meer ziektes uit het Rijksvaccinatieprogramma zal krijgen.
Mama van S
17-09-2014 om 20:00
Kudde immuniteit bestaat niet
Vaccinaties werken maar tijdelijk, erkend door het RIVM en de GGD. Daarom krijg je bijvoorbeeld als je naar het buitenland reist het advies om je tegen bepaalde ziektes opnieuw te laten vaccineren. Reis je niet dan is er geen haan die ernaar kraait of je wel of niet nog beschermd ben van je vaccinatie van tientallen jaren geleden. Oftewel, het grootste deel van Nederland loopt onbeschermd rond omdat hun vaccins allang zijn uitgewerkt. Er is geen kudde of massa immuniteit die mijn kind kan beschermen. Dat is dus ook niet de reden geweest om haar niet in te enten.
De tabellen die hier gegeven worden geven een vertekend beeld. Ze kijken alleen naar enkele jaren voor vaccinatie en de jaren erna waardoor het net lijkt of vaccinatie ervoor heeft gezorgd dat de ziekte verdween. Maar als je een groter tijdvak neemt en bijvoorbeeld kijkt naar grafieken vanaf de 19e eeuw tot nu zie je dat de ziektes al heel sterk waren gedaald voor er werd gevaccineerd. Of vaccinatie net voor dat laatste zetje heeft gezorgd of dat het zonder vaccinatie ook wel (bijna) 0 had geworden zullen we nooit weten.
Ik ben niet bang voor Polio. Waarom? Omdat Polio in het overgrote deel van de gevallen verloopt zonder symptomen. Maar zo'n 5% (opnieuw op mainstream sites te vinden, dus niet alleen op anti-vaccin sites) krijgt wat vage klachten die lijken op een flinke verkoudheid en herstellen daar gewoon van. De kans op verlammingsverschijnselen is heel erg klein en de kans op blijvende verlamming nog veel kleiner. En natuurlijk wil ik niet dat mijn kind net diegene is die wel verlamd raakt erdoor maar ik wil ook niet dat mijn kind net dat pechgeval is dat blijvende schade overhoud aan een vaccin. Dus ik zal nooit klakkeloos zoals veel andere mensen wel doen een vaccin in mijn kind laten spuiten. Niet voordat ik helemaal op de hoogte ben van wat het is, wat erin zit, wat ervan bekend is over de effecten op het lichaam van een kind op de lange termijn en wat de risico's zijn op de korte termijn. Pas als ik ervan overtuigd ben dat het helemaal veilig is (en tot nu toe heeft niemand mij daarvan kunnen overtuigen) krijgt zij vaccinaties. Ik zou beter met mezelf kunnen leven als mijn kind op een natuurlijke manier een ziekte doormaakt en daar misschien iets aan over houd (wat dus een hele kleine kans is) dan dat mijn kind iets blijvends overhoud omdat ik gifstige stoffen in haar lichaam heb laten spuiten (wat ook een kleine kans is, maar de gedachte alleen al aan een spuit met chemische, giftige en mogelijk kankerverwekkende stoffen in mijn prachtige dochter maakt me misselijk).
wizzer
17-09-2014 om 20:12
poliovaccinatie
Het 'gevaarlijke' poliovaccin is het Sabinvaccin. Gelukkig wordt in Nederland alleen maar gebruik gemaakt van het Salkvaccin.
Verder loopt de vaccinatiegraad momenteel in veel conflictgebieden terug, bijvoorbeeld in Syrie, zodat daar momenteel weer polio voorkomt. Het is daarom goed denkbaar dat we op korte termijn in Nederland ook een epidemie krijgen. Overigens is de kans op hersenvliesontsteking ook niet zo groot en daar wil je wel tegen inenten eventueel.
Flanagan
17-09-2014 om 20:46
Mijn keuze voor vaccinatie,
Heeft te maken met het feit dat als iedereen gevaccineerd is , je kind nooit besmet raakt en geen eigen immuunsysteem kan opbouwen. Als moeder wil ik niet dat een zwangere dochter besmet wordt met de rode hond. Zij heeft zelfs 3x een BMR vaccinatie gekregen.
Ik vind het in principe niet erg om voor mijn zieke kind te zorgen als het zodoende een weerstand opbouwt.
In mijn geval heeft dit niets met het geloof te maken maar met een tikkeltje achterdocht naar vaccinaties zoals recentelijk de vaccinatie ter voorkoming van baarmoederhalskanker. Er is nog te weinig bekendheid met de risico's op lange termijn en het is geen besmettelijke ziekte.
Men C gedaan nadat een kind van vrienden binnen 2 dagen na besmetting vocht voor haar leven.
Onze oudste, een dochter, heeft geen vaccinatie tegen waterpokken gekregen, we wilden dat zij op natuurlijke wijze, net als de kinderen in Nederland, antistoffen opbouwde. Maar de jongste, een jongen met hele harde nagels en een gevoelige huid, hebben we bewust wel laten vaccineren. Om te voorkomen dat hij, zo jong als hij was, zijn huid zou open krabben en lelijke littekens na lieten. Puur praktische keuzes.
Marie
17-09-2014 om 20:54
zelf ook ingeënt?
Vraagje - ben je zelf ook ingeënt? En zo ja: ben je dan ook boos op je ouders, omdat ze dat "gif" in je hebt laten spuiten?
Tango
17-09-2014 om 21:50
Kinderdagverblijf
Misschien lees ik erover heen maar ik zie niet staan of je dochter naar een kinderdagverblijf o.i.d. gaat. Zoon hier ging daar met 1 jaar naar toe en is toen ook een periode ongeveer wekelijks ziek geweest. Hij pakte alle virussen op die daar rondgingen. Daarnaast had hij met 11 maanden al waterpokken opgelopen in het gastgezin waar hij daarvoor kwam. Ook heeft hij met 7 maanden o.i.d. een koortsstuip gehad.
Blijkbaar heeft hij in de periode enorm veel weerstand opgebouwd, want hij is sinds hij een jaar of 4/5 was nog maar zelden ziek geweest.
Zo kan het dus ook gaan. Maar in jullie geval zou er best iets in het immuumsysteem kunnen spelen gezien de ziekte van je partner. Ik vraag me alleen af waarom dit niet aan het licht is gekomen voordat ze zwanger werd. Is er nog zo weinig bekend hierover?
Elisa Gemani
17-09-2014 om 21:58
Gif
Ik vind het een enorme discrepantie dat je je dochter dan wel al ruim anderhalf jaar bloot stelt aan (giftige) schimmels. Idem jezelf, je vrouw en jullie ongeboren kindje. http://gezondheid.blog.nl/actualiteiten/2009/01/16/schimmels-in-huis-kunnen-kankerverwekkend-zijn
http://www.nationaalkompas.nl/gezondheidsdeterminanten/omgeving/milieu/binnenmilieu/wat-zijn-de-mogelijke-gezondheidsgevolgen-van-een-slechte-binnenmilieukwaliteit/
Tango
17-09-2014 om 23:57
Schimmels
Blijkbaar kan ik dus echt niet goed lezen want ik zie in dit draadje nergens staan dat topicstartster iets schrijft over schimmels. Of staat dat dan weer in een ander draadje?
Mama van S
18-09-2014 om 08:01
Die schimmels
Tot vorige week was ik me er niet van bewust dat schimmels schadelijk zijn. Ik vond het alleen vies maar het zit onder de vloerbedekking dus je ziet het niet. Tot kort geleden wist ik niet eens dat die schimmels daar waren, dat zag ik pas toen ik ging kijken hoe erg de vloerbedekking los zat. Nu ik het wel weet gaan we er wat aan doen, dat is inmiddels al geregeld.
Daarnaast vind ik schimmel in huis iets heel anders dan meerdere gifstoffen tegelijk bijna rechtstreeks in de bloedbaan van een baby spuiten waar het ongehinderd de organen kan bereiken.
Flanagan
18-09-2014 om 10:12
Vocht.
Schimmel onder tapijt wijst op vocht, vocht kan de fundering of de vloer aantasten zodat balken verrotten. Het vervangen van een tapijt haalt niet de oorzaak weg.
Het inhuren van een expert kost geld; je kunt je probleem voorleggen bij de gemeente om te horen hoe zijn je kunnen helpen. Misschien bestaat er een potje voor het aanpakken van 'crisis'situaties. Zoals mensen in de sociale dienst een beroep kunnen doen op financiële steun als hun wasmachine stuk is (of hun geiser).
Eigenlijk heb je een miskoop gedaan, en aangezien die woning in hun gemeente staat, hebben ze ook als gemeenteambtenaar ergens de verantwoording jou te helpen als inwoner in hun gemeente. Zeker nu er medische problemen bij zwangere vrouwen zich opdoen.
vlinder72
18-09-2014 om 11:01
gifstoffen en schimmels
"Daarnaast vind ik schimmel in huis iets heel anders dan meerdere gifstoffen tegelijk bijna rechtstreeks in de bloedbaan van een baby spuiten waar het ongehinderd de organen kan bereiken."
Ik niet. Ik zou mij veel meer zorgen maken over die schimmels. Nu geloof ik ook niet dat er gifstoffen in vaccins zitten. Dat wordt alleen maar beweerd door semi-wetenschappelijk onderzoeken ten behoeve van anti vaccineerders.
Mama van S
18-09-2014 om 11:08
Gifstoffen in vaccins
Staan gewoon in de bijsluiter. Niets semi-wetenschappelijk en er valt niets wel of niet te geloven. Is gewoon een feit. Het enige wat het RIVM beweert is de de hoeveelheden ervan zo klein zijn dat het niet schadelijk is. Daarbij word alleen even vergeten te vermelden dat de onderzoeken of het wel of geen kwaad kan zijn gedaan op volwassenen en op dieren en niet op baby's.
bloem
18-09-2014 om 11:37
gifstoffen
Ik heb te weinig verstand van vaccins om er een goed oordeel over te kunnen hebben.
Maar het argument van gif is een beetje raar. Gif is giftig in een bepaalde verhouding, dat geldt voor alles. Ook water is giftig als je er teveel van binnenkrijgt.
Dendy Pearson
18-09-2014 om 11:42
o.t.
Hadden we hier niet ooit de (etiquete)regel dat er geen andere draadjes bijgehaald werden?
Mama van S
18-09-2014 om 11:52
Dat klopt, bloem
En daarom vertrouw ik vaccins niet, omdat niemand weet of deze verhouding van stoffen wel of niet schadelijk (giftig) is. Omdat wettelijk niet op baby's getest mag worden. Het is bekend dat de stoffen die in een vaccin zitten in te grote hoeveelheden schade kunnen aanrichten in het lichaam die uiteen kunnen lopen van huidirritatie tot epilepsie, hersenbeschadiging en tumors. Het is ook bekend hoeveel van deze stoffen een volwassene ingespoten kan krijgen zonder dat het schade aanricht. Op basis daarvan zijn berekeningen gemaakt hoeveel een baby dan maximaal aan zou kunnen. Maar het is dus niet op baby's getest en niemand kan dus met zekerheid zeggen dat het inderdaad een veilige hoeveelheid is.
Ondertussen zijn er een hoop kinderen die na vaccinatie iets heftigs ontwikkelen zoals chronisch eczeem, gedragsproblemen, epilepsie, etc. Zolang die klachten niet serieus worden onderzocht als mogelijke bijwerking van een vaccin maar worden afgedaan als "toeval" en "dat kan niet van het vaccin komen" heb ik nog geen vertrouwen dat vaccins mijn dochter niet zullen schaden. Ik wacht nog steeds op een onderzoek dat bevestigd dat het echt veilig is, en niet enkel onderzoeken die zeggen dat een verband tussen vaccins en epilepsie bijvoorbeeld "niet is aangetoond". Want dat iets niet is aangetoond wil niet zeggen dat het er niet is.
Mama van S
18-09-2014 om 12:03
Plus er klopt sowieso een hoop niet
ALs je bij de apotheek een doosje medicijnen haalt voor je kind krijg je uitleg en word erop gehamerd dat je de bijsluiter moet lezen. Op de verpakking zelf staat nog eens dat je de bijsluiter moet lezen en bovenaan de bijsluiter staat nog een keer dat je hem zorgvuldig door moet lezen. Maar als je naar het CB gaat voor een vaccinatie voor je kind is er niemand die iets meld over de bijsluiter en word de vaccinatie gewoon gezet alsof het niets is. Een vaccin is ook een geneesmiddel, daar moet je zorgvuldig mee omgaan vind ik en niet zonder na te denken dat maar gewoon in laten spuiten.
- Waarom krijg je op het CB niet de bijsluiter bij de vaccins en waarom meld een CB arts niet van te voren dat je de bijsluiters op internet kan vinden en raden ze je niet aan die te lezen?
- Waarom kan een CB arts je niet vertellen wat er in een vaccin zit?
- Waarom zei de vrouw van de GGD waar ik mijn reis vaccinaties haalde dat er geen bijwerkingen waren voor dat vaccin terwijl in de bijsluiter een hele lijst met bijwerkingen stond?
- Waarom werd ik zo doodziek vlak na een DTP vaccinatie jaren geleden maar werd er niet eens moeite gedaan om te kijken of dat door het vaccin kwam? Toen ik meldde bij de huisarts dat ik ziek was geworden na vaccinatie kreeg ik te horen dat dat niet van het vaccin kon zijn.
- Waarom mag mijn beste vriendin die kinderarts is niet aan ouders aangeven dat vaccineren ook bijwerkingen en risico's heeft en word ze op het matje geroepen als bekend word dat ze dat toch doet?
- Waarom mag een vaccin zoals die tegen hpv worden toegepast zonder dat het uitgebreid getest is? Kinderen van 12 jaar zijn nu gewoon proefpersonen.
- Waarom willen ze nu een vaccin tegen waterpokken invoeren in het RVP terwijl niemand in Nederland in paniek raakt als zijn kind de waterpokken krijgt? Als ze nu het vaccin invoeren zal over 20 jaar iedereen de Waterpokken zien als een levensgevaarlijke ziekte waarmee je een groot risico loopt als je je kind er niet tegen laat inenten. Net als dat vroeger gewoon iedereen de Bof kreeg zonder paniek en het nu ineens levensgevaarlijk is.
- Griep is gevaarlijker dan de Mazelen (zie het percentage mensen dat eraan overlijd), waarom word er nooit gehamerd op dat iedereen een griepprik moet halen maar breekt er paniek uit als minder dan 95% van de kinderen tegen Mazelen is gevaccineerd?
Ik kan nog wel even doorgaan. Voor mij nog te veel onduidelijkheden en ik ga niets in mijn kind spuiten zonder zeker te weten of het veilig is. Ik zou stom zijn als ik dat wel deed.
bloem
18-09-2014 om 12:54
tsja
maar het is toch evident dat vaccinaties van veel kinderen in je omgeving ook jouw kind beschermen. Mogelijk dacht je anders over vaccineren als het risico op ziekten veel groter was.
Ik ervaar als ouder niet alleen maar een verantwoordelijkheid naar mijn eigen kinderen.
Barvaux
18-09-2014 om 13:02
nog eens: primavera?
Heeft niemand contact met primavera? Die kan alle vragen zoals die van mamavanS altijd zo helder beantwoorden.
Mama van S
18-09-2014 om 13:11
Dat is niet waar bloem
Aangezien vaccinaties maar tijdelijk beschermen en iedereen die langer dan zo'n 10 jaar geleden gevaccineerd is loopt weer onbeschermd rond. Dus tenzij jij je zelf ergens de afgelopen 10 jaar opnieuw hebt laten vaccineren ben je zelf ook een gevaar voor kinderen in je omgeving. Wil je kudde immuniteit en dus iedereen om je heen ook beschermen dan moeten alle volwassenen zich ook iedere 10 jaar opnieuw laten inenten. En dat doet niemand behalve dan wie op reis gaat naar een ver land. Het is dus onzin om te spreken van kudde immuniteit en het beschermen van andere kinderen door je eigen kind te laten vaccineren want daar klopt niets van.
Mama van S
18-09-2014 om 13:13
Trouwens,
De meeste mensen die niet vaccineren zetten zich ervoor in om ook andere ouders wakker te maken en te informeren over vaccineren. Ik ben blij dat mijn zusje haar dochtertje ook niet laat vaccineren en hetzelfde geld voor twee vriendinnen die dat ook niet doen. Dus om nou te zeggen dat ik het kan maken omdat mijn dochter mee lift op immuniteit van anderen... Dat wil ik niet eens. Wat mij betreft gaat landelijk het hele vaccinatieprogramma op de schop. Vind het gewoon zielig voor die minibaby's dat ze al zoveel troep (soms al met 4 weken!) in hun kleine lichaampje gespoten krijgen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.