Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

16-09-2014 om 19:55

Dochter met misschien immuunstoornis

Onze dochter is in de anderhalf jaar dat ze nu op de wereld is al heel veel ziek geweest (verkouden om de paar weken met steeds hele hoge koorts, slap en overgeven alsof ze zwaar de griep heeft) en heeft al 4 kinderziektes doorgemaakt. Het lijkt wel of ze elke ziekte pakt die ze tegenkomt en vaak ook heel erg ziek van word. Afgelopen maart is ze zelfs opgenomen geweest door zeer hoge koorts en uitdroging. Nu is ze dus weer hartstikke ziek. Vrijdag al verhoging en gisteren brak het helemaal door met 39,8 graden koorts en hangerig, snotterig en heel veel huilen. Gisterenavond al het avondeten eruit gegooid. Vanmorgen haalde ik haar uit een ondergespuugd ben en had ze 40,5 graden koorts dus de huisarts gebeld en langsgegaan. Ze blijkt naast een flinke verkoudheid ook een fikse oorontsteking te hebben.
Omdat ik me zorgen maak over het zo veel ziek zijn heb ik gevraagd om een bloedtest en zijn we vanmorgen bloed gaan laten prikken. Ook zijn we doorverwezen naar een kinderarts. Ik wil laten testen of er sprake is van een immuunstoornis. Is er iemand met ervaring met een stoornis in het immuunsysteem en hoe uit zich dat en wat doe je eraan? Ik vind het toch best een heel eng idee dat ze zo ziek kan worden.

Katniss

Katniss

16-09-2014 om 20:06

Hoeft niet per se

Mijn oudste is als baby vreselijk vaak ziek geweest. Ze was nog geen 4 maanden toen ze haar eerste kinderziekte al te pakken had, en we zijn minstens 4 keer naar de huisartsenpost geweest met een bijna uitgedroogd kind. Zelf deed ik ieder griepje met haar mee ;-( Na de eerste twee jaar is schijnbaar haar afweer zo goed opgebouwd door al die ziektes dat ze daarna amper nog ziek was en is. Mijn jongste is trouwens ook twee keer bijna uitgedroogd geweest, dus ik denk dat het niet heel abnormaal is dat die kleintjes zo hevig ziek zijn. Hun afweer moet natuurlijk nog helemaal opgebouwd worden.
Denk jij zelf aan een verminderd immuunsysteem, of begon je huisarts daarover?

Barvaux

Barvaux

16-09-2014 om 20:06

kinderziektes

Welke kinderziektes heeft ze nu gehad?

Mama van S

Mama van S

16-09-2014 om 20:18

Kinderziektes

Waterpokken met 6 maanden, Kinkhoest met 8 maanden, Roodvonk met 10 maanden en Rode Hond met 13 maanden. Kinkhoest was goed te doen met homeopatische begeleiding en van Rode Hond is ze helemaal niet ziek geweest, Waterpokken was ze flink ziek van en met Roodvonk is ze opgenomen geweest omdat ze uitgedroogd was en al twee dagen ruim 41 graden koorts had die op geen enkele manier wilde zakken. Dat was vooral erg zorgwekkend omdat Roodvonk normaal gesproken helemaal niet zo heftig verloopt als bij haar. Op dat moment begonnen we dus aan een verminderd immuunsysteem te denken.

We hebben geprobeerd deze zomer haar een extra booster te geven voor de winter. Heel veel buiten spelen met blote armen en blote benen en op de warmste dagen helemaal bloot zodat ze zoveel mogelijk vitamine D kon aanmaken. Daarnaast hebben we haar extra vitamines gegeven. Maar nu is de herfst amper begonnen en ze is alweer zo ziek. Ik ben zelf ook verkouden en ik merk dat het echt een heftige verkoudheid is. Ik heb zelf ook verhoging en voel me al twee dagen slap. Maar zij krijgt hem gewoon weer in viervoud lijkt het wel.

Ik heb het zelf voorgesteld aan de huisarts dat er misschien iets mis zou kunnen zijn met haar immuunsysteem. Toen vlak na de Roodvonk gaf een vriendin van ons die kinderarts is ook al aan dat dat misschien wel eens het geval kon zijn. Ik wilde toen eerst afwachten hoe het deze winter zou gaan maar ik vind hoe heftig ze deze verkoudheid heeft gewoon niet normaal en ik maak me echt zorgen. Als ze nu al zo ziek word, wat dan als ze bijvoorbeeld de griep krijgt?

Katniss

Katniss

16-09-2014 om 20:28

Tja

Als je niet laat inenten zal je kind nog wel meer kinderziekten gaan krijgen. De opbouw van haar weerstand werkt dan op dezelfde manier als met een vaccin, denk ik, alleen zijn er wat meer risico's op ernstiger gevolgen.

Mama van S

Mama van S

16-09-2014 om 20:34

Juist daarom anoniem...

Dat was juist de reden dat ik deze vraag anoniem wilde stellen, maar ik zag te laat dat hij niet op anoniem was blijven staan en mijn eigen naam er weer bij stond. Ik wil het daar dus niet over hebben omdat ik daar een hele andere mening over heb en ervan overtuigd ben dat het er niets mee te maken heeft.

Katniss

Katniss

16-09-2014 om 20:43

Maar er staan al twee ziektes in je lijstje die in het standaard vaccinatieprogramma zitten. Op zich is het wel weer opmerkelijk dat ze die ziektes ook daadwerkelijk krijgt omdat de meeste kinderen er natuurlijk wel tegen ingeënt zijn. Weet je door wie ze besmet is?

Linda K

Linda K

16-09-2014 om 20:49

Eens met Katniss

Nu al twee ziektes van de Rijksvaccinatielijst. Het klinkt alsof er in jouw buurt niet voldoende bescherming van de massa uitgaat om je dochter te laten meeliften op de massavaccinatie. Het lijkt me daarom waarschijnlijk dat er meer te voorkomen ziektes de komende jaren de revue zullen passeren.

Ik vind twee kinderziektes trouwens niet opvallend veel, maar als je je zorgen maakt kan verder onderzoek geen kwaad.

Mama van S

Mama van S

16-09-2014 om 20:49

Die ziektes

Van het vaccin tegen Kinkhoest is algemeen bekend dat het niet goed beschermd. Rode Hond worden kinderen met 14 maanden tegen ingeënt en die kreeg ze met 13 maanden. Dus de twee ziektes waartegen word ingeënt en die ze heeft gehad zou ze ook hebben gehad als ze het normale schema had gevolgd. Daarom dat dat er niets mee te maken heeft.

Door wie ze besmet is hebben we wel theoriën, maar geen zekerheid.

We gaan haar overigens als blijkt dat ze inderdaad een verminderde afweer heeft waarschijnlijk tegen een aantal ziektes vaccineren. We zijn van mening dat een gezond kind een ziekte prima aankan maar als blijkt dat ze niet helemaal gezond is zal dat anders zijn. Daarover gaan we dus met de kinderarts in gesprek. Het zal bij een verminderde afweer ook niet zonder risico's zijn.

Weerstand

wordt toch ook minder als iemand steeds weer ziek is, dus dan hoeft er nog geen sprake te zijn van een immuunstoornis. Maar ik ben geen arts...

Mama van S

Mama van S

16-09-2014 om 20:54

Je zou juist denken meer...

Omdat als een kind ziek is het immuunsysteem aan de slag gaat en dan na iedere ziekte weer een beetje sterker is. Een immuunsysteem word voor zover ik weet juist zwak als het nooit iets te doen heeft. Vandaar dat er in mijn beleving iets niet klopt.

vlinder72

vlinder72

16-09-2014 om 20:56

niet heel bijzonder

Mijn kinderen kwakkelden toen ze nog klein waren van verkoudheid naar verkoudheid. Mijn jongste had voor hij twee was de vijfde ziekte gehad, de zesde ziekte en de waterpokken. En passant ook nog krentenbaard op het kdv opgelopen en waterwratten van zijn zus overgenomen. Hij is nu vijf en kerngezond. Zijn oudere broer kreeg voordat hij vier was ieder jaar wel een antibiotica kuur. Ook dat is goed gekomen.

Mama van S

Mama van S

16-09-2014 om 21:00

En niet enkel de kinderziektes

Dat ziek worden is vaak gewoon pech dat ze iemand tegen het lijf loopt die haar besmet. Ze liep ook al heel vroeg los en wilde dan ook zelf lopen in bijvoorbeeld het winkelcentrum. Dan zit ze natuurlijk overal aan en vervolgens die handen in de mond. Dus ja, dan is de kans op besmetting groot.
Het gaat er dus vooral om dat ik me zorgen maak om hóe ziek ze word. Niet zomaar een beetje ziek maar van een simpele verkoudheid zo ziek dat het lijkt of ze zwaar de griep heeft. Dus niet het feit dat ze zo vaak ziek is maar de manier waarop de ziektes zich uiten maakt dat ik me zorgen maak om haar afweer.

vlinder72

vlinder72

16-09-2014 om 21:12

Niemandn

Niemand kan je zorgen wegnemen. Wij zijn immers geen artsen en wij kennen je dochter niet. Wij zijn wel ouders met kinderen. Ziek worden is juist iets dat mij altijd zo verbaasd heeft. Kinderen kunnen zo snel heel erg ziek worden. Zo zijn ze nog vrolijk en gezond en een half uur later hebben ze hoge koorts en hangen ze als een vaatdoek in je armen. Of zitten ze rechtop in bed om de boel onder te spugen. Of krijgen ze koortsstuipen op de commode. Het gaat zo snel en vaak zo onverwacht. Wij snotteren eerst een tijdje, voelen ons niet zo lekker en worden dan steeds een beetje meer ziek. Bij kinderen lijkt het soms dat ze plotsklap heel ziek worden. En het is zo onvoorspelbaar. Je weet nooit hoe lang het duurt. Het kan soms binnen een dag weer over zijn maar het kan ook een poos duren voordat ze weer de oude zijn.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-09-2014 om 21:25

Ziek

Het kan ook heel goed zo zijn dat je dochtertje vaker en zwaarder ziek is niet alleen omdat ze niet is ingeënt maar ook vanwege de vocht en schimmel in jullie woning. Zeker voor mensen met een verminderde weerstand en kinderen (waarvan het immuunsysteem nog niet optimaal is ontwikkeld) kunnen met name schimmels zeer ernstige gezondheidsklachten opleveren. Ik zou dit zeker ook aankaarten bij de huisarts en de kinderarts.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-09-2014 om 21:31

Ziek

Ik vind het ook erg voorbarig om op grond van wat je schrijft al uit te gaan van een immuunstoornis. Kleine kinderen worden vaak ziek en als ze ziek zijn, kan dat heel heftig zijn of in ieder geval zo lijken. Ze kunnen ook van het ene moment weer helemaal beter zijn en de vrolijkheid zelve zijn. Misschien is je kind wel een "orenkind" met veel en heftige verkoudheden en oorontstekingen. Was die van mij ook, net als ik. Ze groeien er vanzelf overheen en buisjes laten zetten en amandelen verwijderen kan goed helpen. Ik snap je bezorgdheid en het is goed dat je bepaalde zaken wilt uitsluiten maar vergeet andere belangrijke dingen niet als de invloed van de woonsituatie en het effect van het niet-inenten.

Mama van S

Mama van S

16-09-2014 om 21:33

Ja dat was vrijdag zo

Vrijdagochtend niets aan de hand, later op de ochtend werd ik gebeld door de oppas dat ze slap en warm was, toen haar gevraagd temperatuur te meten en dat was 37,8 dus wel verhoging. En toen ik aan het eind van de ochtend weer thuis was was er niets meer aan de hand en liep ze gewoon weer vrolijk te spelen. Maar blijkbaar had ze toch wat onder de leden want gisteren brak het echt door.

Het is ook gewoon niet leuk. Ze heeft pijn, ze is slap en hangerig, ze wil niet eten en niet spelen en slaapt bijna alleen maar . En dan hoor ik om me heen allemaal mensen over hun gezonde kinderen die nog nooit meer dan een verkoudheid hebben gehad en dan denk ik: waarom zij nou niet?

Mama van S

Mama van S

16-09-2014 om 21:34

Niet ingeënt

Heeft er niets mee te maken. Het meeste wat ze krijgt is om de paar weken een zware verkoudheid en daar word niemand tegen ingeënt. Slaat dus nergens op om dat erbij te halen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-09-2014 om 21:52

Weerstand

Het heeft er wel mee te maken want het gaat om de principes van de werking en het functioneren van het immuunsysteem en de weerstand in het algemeen. En je kan er beter dingen bijhalen die er misschien niet toe doen dan zaken er niet bij vertellen die er wellicht wel toe doen. En dat begint mij persoonlijk eerlijk gezegd een beetje te storen in al die draadjes. Alsof je alleen door een verrekijker de dingen ziet die heel ver weg liggen en daarbij over het hoofd ziet dat er ook nog dingen vlakbij liggen waar je over kan struikelen.

mijn jongste

Was ook ontzettend vaak ziek. Had om de 2 weken wel hoge koorts, veel oorontstekingen, oogontstekingen, spruw, verkoudheden en dat dan vaak tegelijk. Veel antibioticakuurtjes. Behalve waterpokken geen van de ziekten die jij noemt, want hij was wel gevaccineerd. Kennelijk woon jij in een omgeving waar meer mensen zo denken als jij en daardoor stel je elkaar bloot aan dit soort risico's. Mijn zoon ging wel naar de crèche en daar werd hij ook blootgesteld aan virusjes maar niet zulke pittige als jij noemt.

Met 15 maanden kreeg hij buisjes en was de ellende in een klap voorbij. Hij is nu 5 en is slechts sporadisch ziek.

Als het meeste wat ze krijgt verkoudheid is, zou ik me niet zo'n zorgen maken. Het ene kind is hier nou eenmaal vatbaarder voor dan het andere kind. Bij sommigen leidt dit ook gelijk tot hoge koorts en zwakke weerstand leidt nou eenmaal tot andere complicaties zoals oogontsteking.

Een immuunziekte is wel wat andere koek hoor. Je zou zeggen dat iemand die zich kennelijk verdiept heeft in de negatieve effecten van inenten ook wat meer over dit soort ziekten zou weten. Of ben je eigenlijk gewoon hypochonder?

paar dingen

Vaak ziek zijn kan wel degelijk je weerstand verlagen. Immers je lichaam is heel druk met het bestrijden van die ene ziekte en de energie die dat vraagt gaat weer ten koste van de algehele afweer. Voor de boel weer op peil is dient de volgende infectie zich aan en voilà.

Ik denk dat het verstandig is om je kind te laten onderzoeken door een kinderarts. Die kan wat breder kijken en een heleboel oorzaken (hopelijk) uitsluiten.

Eén van mijn kinderen heeft een afweerstoornis (een IgA deficiency, dat komt relatief vaak voor). De eerste jaren van zijn leven is hij vooral ziek geweest. Ook de ene infectie na de andere, en allemaal heel hevig. Wat kon dat kind ziek zijn. Iedere keer begon het met een virale infectie (verkoudheid o.i.d.) en dat kreeg hij er steevast een bacteriële infectie bij. Dus hup weer aan de antibiotica. Uiteindelijk kreeg hij gedurende de winterperiode (ca 6 maanden per jaar) een onderhoudskuur antibiotica (een zogenaamde profylactisch kuur, ter voorkoming van infecties) en dan zo nodig (paar keer per jaar) een therapeutische kuur (directe behandeling van infectie). Daar kreeg hij dan weer een pro-biotica bij om zijn darmenflora weer op te peppen. Ook zijn zijn keel- en neusamandelen verwijderd.
Inmiddels is zoon er redelijk overheen gegroeid (wat vaak het geval is). Al blijft het altijd opletten als hij wat heeft. Hij heeft nu bijvoorbeeld een darmparasiet die af en toe opspeelt maar niet helemaal weg te krijgen is (dientamoebe). Veel mensen hebben die parasiet, maar lang niet iedereen heeft er last van.

Overigens is 'vuil' binnen krijgen door het in de mond stoppen van van alles en nog wat niet zo slecht voor de gezondheid. Eerder integendeel. Wel zou je woonomgeving een risico kunnen zijn. Als ze veel luchtweginfecties heeft zou dat een indicatie kunnen zijn.

Maar nogmaals: laat je verwijzen naar een kinderarts.

oh sorry

je bent al doorverwezen naar de kinderarts. Nou prima! Succes.

Mama van S

Mama van S

16-09-2014 om 22:00

Hebben we al gedaan

Ik heb me al laten doorverwijzen naar een kinderarts. En daarnaast is een goede vriendin van mij kinderarts die haar al vaak gezien heeft (meestal is zij de eerste die we bellen als onze dochter ziek is en dan beoordeeld of het nodig is om naar de huisarts(enpost) te gaan). En ook zij maakte zich zorgen. Het is dus niet iets wat alleen ik zie.

Mama van S

Mama van S

16-09-2014 om 22:06

Daar dus bij

Nu ik toch niet meer anoniem ben. Mijn vrouw (de biologische moeder van onze dochter) heeft zelf een chronische ziekte met daarbij een ernstige afweerstoornis. Nu is dat een stofwisselingsziekte waarvan we zeker weten dat onze dochter niet heeft. Maar tot nu toe heeft niemand (zelfs artsen niet) ons duidelijk kunnen vertellen of de ziekte van mijn vrouw wel invloed kan hebben gehad op de ontwikkeling van het immuunsysteem van onze dochter tijdens de zwangerschap. Alles bij elkaar maak ik me dus best zorgen.

Weerstand wel minder

Het eerste stukje dat Jippox schrijft, dat bedoelde ik dus ook. Maar werd meteen door TS afgeserveerd.

Goed dat TS hulp zoekt in ieder geval.

Anooo

Anooo

17-09-2014 om 07:24

vriendin de kinderarts

Als ik kinderarts was en ik om de paar weken gebeld zou worden om doktersassistente te spelen (want die bel je als je wil weten of je langs de huisarts moet), dan zou ik ook zeggen dat ik me zorgen maakte en dat je het maar eens goed moest laten uitzoeken, om van je af te zijn.

Kortom, haar mening zegt me niet zoveel.

Mijntje

Mijntje

17-09-2014 om 08:02

bril

Klopt, je moet nooit de dokter zijn van familie en vrienden, want die bezie je door een andere bril. Dus aan de mening van je vriendin heb je niet veel. Wel aan de kinderarts, waar je al naar toe zult gaan. Vertel die ook het hele plaatje, idd de vocht en schimmel (maar dat ga je al hopelijk snel aanpakken), de ziekte van de moeder en het niet inenten en laat je door hem/haar adviseren.

bloem

bloem

17-09-2014 om 08:10

kan, bij zorgen

Maar eerlijk gezegd vind ik je posting niet verontrustend klinken. Dit soort dingen zijn toch heel normaal voor jonge kinderen?
Wel zorgelijk zijn de huisomstandigheden, kan best dat ze daar ziek van wordt.
Vroeg lopen vind ik eerder een voordeel hygienisch bekeken, vond de kruipperiode bij kinderen juist vies. (Maar had dan ook geen kinderen die rustig in kinderwagen wilden blijven..)

Mama van S

Mama van S

17-09-2014 om 08:16

Heel normaal?

Ik zie en hoor alleen maar kinderen om me heen die wel eens snotteren (desnoods de hele winter lang snotteren en hoesten) maar zelden zo ziek zijn als mijn dochter. Als het heel normaal was voor jonge kinderen, dan zou ik toch veel meer doodzieke kinderen moeten tegenkomen de hele winter lang?

vlinder72

vlinder72

17-09-2014 om 08:36

Die kom je niet tegen

Je komt geen doodzieke (of gewoon heel zieke kinderen tegen). Die zitten namelijk binnen. Of zijn 's nachts heel ziek.

De meeste ouders laten echt zieke kinderen niet naar het kinderdagverblijf gaan en gaan daarmee niet naar de kinderboerderij of het bos. Dus je komt ze niet tegen. Wil niet zeggen dat ze er niet zijn natuurlijk.

Maar ik ben het ermee eens dat je naar een kinderarts moet gaan. Al is het alleen voor je eigen gemoedsrust maar inderdaad dan wel het hele plaatje vertellen. Al je zorgen, de symptomen maar ook je leefomstandigheden en het feit dat je dochter niet ingeënt is.

Als je naar Midden Amerika gaat dan laat je je kindje toch wel inenten hoop ik. Al is het maar alleen tegen Hepatitus A, tetanus en Polio (polio is echt mijn nachtmerrie, de broer van mijn schoonmoeder heeft dat vroeger als kind gehad. Niet leuk en de consequenties zijn echt vreselijk). En ja, ik weet dat polio in Midden Amerika niet veel voorkomt maar als het voorkomt en je kind krijgt het dan ben je echt niet blij dat je kind op een natuurlijke manier weerstand opbouwt.

Foto kaakholtes

@moeder van S, bespreek met de huisarts of de kinderarts de optie van een foto van de kaakholtes. Zo ken ik een meisje van de sportvereniging, wiens moeder lange tijd sprak over het immuunsysteem van haar dochter. Meisje was regelmatig ziek, hoge koorts van inspanning etc. Vaak bloedonderzoek en niets vinden. Tot er een foto van haar kaak werd gemaakt en bleek dat de kaakholtes vol ontstekingen zaten. Na behandeling met de juiste antibiotica werden haar holtes ontstekingen-vrij en knapte ze op.
Als dit bij je dochter ook het geval mocht zijn , is het verstandig de woonomgeving mee te nemen in het zoeken naar de oorzaak van de medische klachten van je dochter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.