Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

MimiKok

MimiKok

08-02-2013 om 11:30

Verplicht voor je ouders zorgen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tonny

Tonny

20-02-2013 om 20:32

20.000

Dat is toch niet ' nog maar '. Wees realistisch, iemand die volgens de herziene maatstaven in een zorginstelling verblijft, geeft nauwelijks geld meer uit. Geen vakanties, geen meubels, geen auto, geen tuinspullen.
Tja, het is sneu voor nageslacht dat een erfenis had verwacht. Maar je kunt niet alles hebben, en niet meebetalen voor je oude ouders, en een erfenis ontvangen. Geld kan maar eenmaal worden uitgegeven. Niks aan te doen.

Ik maak me eerder zorgen om de sterk toenemende inzet die verwacht zal worden van mantelzorgers. Net zoals je geld maar eenmaal kunt uitgeven kun je tijd maar eenmaal besteden. Het wordt spannend, en een grote verandering op vele fronten.

Kari1

Kari1

20-02-2013 om 22:11

Ja tonny

Ik vind 20.000 ook niet "nog maar", daarom stonden er ook aanhalingstekens. Met je volgende 2 alinea's ben ik het ook helemaal eens.
Kari

Nee dat zit anders

qua eigen vermogen dat in het huis zit en meetelt voor vermogen...daar zijn nu (nog) maar een erg klein aantal huidige bewoners die daar mee geconfronteerd worden. Dan moet én je huis niet worden verkocht én je binnen de nieuwe regelgeving vallen én er al 2 jaar wonen.
Dat komt bijna nog niet voor...maar zal toenemen naarmate de nieuwe regelgeving voor meer mensen van toepassing wordt.
Ik vind er op zich ook niks mee om zorg te moeten 'mee betalen' zoals 'vroeger'. Maar tegelijkertijd met het 'meer betalen' systeem loopt ook de norm van 'indiceren' enorm terug. ZZp's (zoals die heten) lopen van 1 t/m 6. Tot voor kort kon je met 1 t/m 4 naar een verzorgingshuis...5 en 6 was verpleeghuiszorg. Vorig jaar was 3,4 en 5 verzorgingshuis...volgend jaar is alleen 4en 5 nog verzorgingshuis en 6 verpleeghuis, dan wordt 5 en 6 intramuraal en over 2 jaar 'mag' alleen 6 nog intramuraal wonen. En 6 is écht de zwaarste groep verpleeghuiszorg...Is iemand 2 jaar terug opgenomen met 3, wonend in een huurhuis, dus weinig eigen vermogen...en nu in 4, dan moet die maar hopen dat ie zo erg achteruitgaat dat die persoon over 2 jaar zo achteruit gegaan is dat hij zorg uit pakket 6 'nodig' heeft..Zo niet dan zal die persoon alles zélf 'moeten' betalen...En door de scheiding in wonen en zorg kan dat enorm oplopen. De huur is té hoog voor iemand met een laag inkomen en daar komt nog een hogere eigen bijdrage bij door de ontwikkelingen van nu. Dan wonen er mensen dus 'scheef' in te dure huurwoningen eigenlijk. Maar die mensen hebben zo 1,2 3 echt geen vervangende huurwoning...Ook mensen waarvan de partner een hoge indicatie heeft en zelf een lichte krijgen grote problemen en houden weinig besteedbaar inkomen over. En zo zijn er nog meer 'groepen' die door de stapeling van maatregelen echt in de problemen komen. Het lijkt meer een soort 'broddelwerk' van verschillende maatregelen waarbij niet is overdacht wat de gevolgen en invloeden op elkaar zijn. Dat vind ik niet alleen dat vind b.v. ook instituut Berenschot waar een hoogleraar zorg dat allemaal heeft uitgezocht...Ik denk ook dat de kosten in een verzorgingshuis of verpleeghuis best nog behoorlijk kunnen tegenvallen. Heel veel dingen waar je 4 jaar geleden gewoon 'recht' op had zijn gewijzigd en worden niet meer vergoed. En dat gaat van koffie zetten of meedrinken t/m een extra douchebeurt. Er wordt alleen nog maar zorg geleverd waar je volgens de indicatie recht op hebt. Ben jij dus gewend om elke dag te douchen i.p.v. zoals in de indicatie 2 keer per week dan betaal je die andere keren maar zelf. Eerder was dat niet zo'n punt, extra douchebeurtjes werden er ergens tussen gepropt er was meer flexibiliteit, dat is er niet meer. Elke minuut moet verantwoord worden. Omdat de normen worden teruggeschroefd zal ook iemand die nu 'nog' een aantal zaken vergoed krijgt dat volgend jaar niet meer krijgen.
De combi van maatregelen gaat een enorme impact krijgen, niet die maatregelen zelf...als je die allemaal naast elkaar zou hebben en 1 voor 1 zou invoeren met een goede overgangsmaatregel dan is het nog wel te behappen...Maar nu moeten al die dingen in 3 jaar tijd erdoor gedrukt worden en gaan meteen in werking. Tel daarbij op de fouten die door grote instellingen in beginfases gemaakt worden (verkeerde berekeningen enzo) en tel uit je winst...
Ik maak me vooral zorgen over de mensen die van die combi de pineut gaan worden. En de mensen die allemaal thuiswonend daar eigenlijk al té slecht voor zijn en geen goed alternatief hebben geregeld omdat ze het niet voorzagen...
groeten albana

Je huis goedkoop verkopen

Oke je huis dik onder de woz waarde en marktprijs verkopen....maar wat als je hypotheek hoger is dan de prijs die het opleverd? Dan betaal je weliswaar minder eigen bijdrage...maar zit je je hypotheek nog af te betalen en die afbetaling wordt niet afgetrokken van je inkomen...want je woont er niet meer. Ook de renteaftrek kan je vergeten. Je inkomen wordt dus volledig mee berekend terwijl je er wel 300 van afbetaald aan je oude huis.
Daarom is dat géén optie. Ook een gevalletje tussen wal en schip vallen.
groeten albana

amk

amk

21-02-2013 om 10:26

En ook de belastingdienst

komt om de hoek kijken als een huis ver beneden de woz waarde is verkocht. Ze lopen geld mis en willen fraude en andere zaken uitsluiten.

Hoe je het wendt of keert

Bijna iedereen zit in het schip. Zowel financieel al emotioneel. Wij dikke 50gers hebben het nu goed. Maar de gedachte om al mijn geld op te maken en daarmee mijn kinderen er voor op te laten draaien maakt me ziek. Ook voel ik me gepakt omdat we het na 30 jaar eindelijk een keertje ruimer hebben. Ook wij hebben de armoe gekend met 2 kinderen en ja ook mijn halve salaris ging naar de studie van de kinderen. En nu? Nu zijn we op een punt dat we eindelijk wat kunnen aflossen van onze aflossingsvrije hypotheek. Is dit slim? We worden als we ouder zijn hiervoor afgestraft. Ik weet het niet meer. Aan 1 kant denk ik ik maak lekker alles op samen met de kinderen en geniet, aan de andere kant wil ik ook niet leven met de gedachten dat mijn kinderen er voor op moeten draaien.

Dat er iets moet gebeuren snap ik maar deze veranderingen hakken er behoorlijk in en veel mensen in onze situatie zitten nu tussen de wal en het schip.

tonny

tonny

21-02-2013 om 18:39

Tja

we hebben als samenleving jarenlang te royaal geleefd,er stond laatst nog een boeiende beschouwing over in de krant. Nu zitten we met de gebakken peren, het is niet anders.

Persoonlijk heb ik niet zoveel zorgen. Onze laatste bejaarde ouder verblijft in een verzorgingshuis en mensen wegsturen gebeurt niet, ook niet als ze volgens de nieuwe maatstaven 'te goed' zijn. De andere drie leven niet meer.

Voor onszelf ook niet zo erg. We hebben een ouderwetse hypotheek, steeds afgelost dus en ook als het huis ver onder onze aankoopprijs verkocht zou worden, hebben we geen groot probleem.
Drie van de vier kinderen zijn klaar met hun studie en ze hebben alledrie werk, dat is prachtig. Nummer vier studeert nog.

Juist die generatie baart me zorgen, die krijgen het zwaar. Als je hoort hoe de jeugdwerkeloosheid omhoog schiet, dat is vreselijk.

Dat mijn generatie ( de dikke vijftigers, haha) dat Zwitserlevengevoel niet gaat beleven, nou ja, dat is niet anders. Het was simpelweg nep, dat hele Zwitserlevenvisioen.
Begin jaren 80, die tijd wordt steeds genoemd als afschikwekkend ijkpunt - maar ik herinner me dat niet als een vreselijke tijd. Jullie wel?
Nou ja, toen huurden we, nog geen koophuis. 'k Herinner me dat collega's van mijn man kreunden onder de enorm hoge rente in die tijd. Hoe was dat ook alweer?

Dat de toekomst voor onze kinderen er zo zorgelijk uitziet, dat vind ik wel heel erg.

Begin jaren 80

Werkten we beiden fulltime en kochten ons eerste huis met tophypotheek voor het bedrag van 116.000 gulden en 12.7% rente Mijn hele salaris ging naar de hypotheek. Dus zoveel anders dan nu was het niet.

En ja, het is zorgelijk voor onze kinderen. Ik ben ook na 30 jaar werkeloos geworden en heb al geaccepteerd nooit meer aan het werk te komen. Ik klaag niet, wij redden het prima maar voor onze kinderen is het een groot probleem. Een huis kopen zit er zo maar niet in. Voor huren staan ze 8 jaar op een wachtlijst dus dan maar particulier huren voor een veels te hoog bedrag. Maar niet even spreken over kinderen krijgen. Dit zit er nog niet in.
Dan denk ik ook bij mijzelf, wie betalen dan de pensioenen als onze generatie kinderen nauwelijks hun hoofd boven water kunnen houden?

haha het Zwitserlevengevoel Wij proberen dit zoveel mogelijk nu te beleven. Wat er van al die potjes en lijfrentepolissen over is na mijn 67e zien we dan wel. Ik kan wel dood zijn tegen die tijd

Waar het nu om gaat

Is dat we ons 'bewuster' worden van de problemen waar ouderen (die wij over een tijdje ook zijn) mee geconfronteerd worden...En dat er meer rekening gehouden met een mogelijke toekomst waarin je erbij rekening houd dat het misschien niet meer zo gaat als het tot nu toe ging. Niet alleen voor jouw ouders of de ouderen die je om je heen hebt, maar ook voor onszelf...Als jij niet wil dat je kinderen zo voor je moeten zorgen moet je er wel voor zorgen niet al je geld op te maken...want dan kan je een deel 'zorg' inkopen...iemand huren om te poetsen en je boodschappen te bezorgen en van de slager een dagelijkse verse warme maaltijd laten bezorgen...Dat kost geld. Geld dat de overheid en de zorgverzekering en de AWBZ (die WMO gemeente gaat worden) ook niet hebben...en in welke constuctie je dat geld 'achter de hand' gaat houden...Er zullen vast mogelijkheden komen en bedrijven die constructies bedenken waarop dat kan (b.v. nu betalen en dan over 30 jaar uitbetalen in zorg in natura...wedden?) .
Dat zal 'anders' zijn, minder luxer dus...Net zo als alles om ons heen 'minder' gaat op het moment. Maar dit verzeker ik je blijft zo voorlopig. Dit is geen tijdelijke dip...dit is de toekomst die ook ons te wachten staat.
En onze kinderen.
groeten albana

En zorgen voor

Laatst kwam bij ons (werkgerelateerd) opeens een vraag over 'stiefouders' ...O jee dacht ik toen. Ook ik heb 3 (!!!) stiefouders! Nog maar 1 'eigen' ouder....En ik weet al die ouders, ook de stiefouders gaan op mij rekenen. Dat is nu al zo...ik ben de enige dochter (allemaal jongens verder) en ook nog de enige die zo dichtbij woont. Nu al zijn er 'zware klussen' waar ik voor ingeroepen wordt of mijn man...Denk aan zolder opruimen, het gras maaien enzo...
Dat gaat me ook nog wat worden om in die brij van ouders die onze generatie toch heeft met al die hertrouwde ouders aan te duiden voor welke ouder je nu wel of niet verantwoordelijk bent...
groeten albana

Fred de Velde

Fred de Velde

22-02-2013 om 13:16

Anders kijken naar de toekomst en het verleden

Een tijdlang groeiden de bomen tot in de hemel. Ik denk dat we langzamerhand zijn gaan denken dat het zou goed zou blijven gaan. Dat dat normaal was.

Dat verklaart dat we ons nu bestolen voelen als dat niet zo is.

Maar normaal is het niet. Je kan het ook anders bekijken, en dankbaar zijn voor die tijd dat het wel goed ging. Dat je zo ongeveer de welvarendste periode in de Europese geschiedenis hebt mogen meemaken, en dat er zoveel ruimte was voor leuke dingen en zelfontplooiing.

Ik heb het nu nog steeds goed. Misschien is dat over 10 jaar over. Misschien bestaat mijn leven dan uit zorgen voor mijn ouders, zorgen voor een inkomen, en niet meer dan dat.

Dan heb ik toch een mooie tijd meegemaakt, die pakt niemand me meer af.

(al blijf ik denken dat onafhankelijkheid van de familie voor hulpbehoevenden géén luxe is, en dat ik er graag wat luxe voor inlever. )

mokje

mokje

23-02-2013 om 09:57

Juridisch

Vraag me af hoe dat juridisch in elkaar zit. De eigen bijdrage wordt bepaald aan de hand van het vermogen. Wat dan als dat vermogen/huis/wat dan ook al vergeven is via een testament? De overheid kan toch niet boven het testament van iemand staan?Het is toch iemands eigendom?

Daarvoor moet je toch eerst dood?

Volgens mij moet je eerst overlijden, dood zijn dus, voor een testament ter sprake komt...en over het algemeen heb je dan nog maar weinig zorg nodig hoor.
groeten albana

mokje

mokje

23-02-2013 om 12:20

Nee, daarvoor hoef je niet eerst dood

een voorbeeld:
http://www.eerstehulpbijrecht.nl/forum/overige-conflicten/conflict-financiële-instelling/verhoging-eigen-bijdrage-zorg-verblijf-en-le

Bij een langstlevende testament hebben de kinderen vaak een vordering op de langstlevende ouder, die oa gedaan kan worden bij opname in verzorgings/verpleeghuis.

Ooo bedoel je dat

Geen idee hoe ze dat gaan oplossen en of zulke erfdelen meetellen voor een eventuele financiële bijdrage.
Zover is het ook nog lang niet...
Ik zie nog eerder (en dat is op kortere termijn) problemen komen van het enigzins 'verplichte mantelzorgen', dat je b.v. als alleenstaande je vader in huis neemt om te verzorgen en dat je dan opeens als financiële partners wordt gezien (door belastingen o.a.).
Dat gaat een heleboel mensen die het misschien best zouden willen 'tegenhouden' om ook daadwerkelijk 24 uurs zorg te verlenen.
groeten albana

Sindbad's vrouw

Sindbad's vrouw

24-02-2013 om 09:34

Geen financiele partners

Als je als mantelzorger je ouder in huis neemt, dan vind ik het ook niet meer als redelijk dat die ouder meebetaald aan voeding en huisvesting.

En wat betreft de eventuele toeslagen: als ik op de rekenhulp kijk van de afdeling toeslagen, dan is een inwonende ouder waarmee je een gezamelijke huishouding voert geen toeslagpartner.

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagpartner/

Ook voor de SVB maakt het niet uit, en krijgt de oudere nog altijd zijn volledige AOW voor alleenstaanden.

Kortom, mocht je je ouder in huis nemen, dan veranderd er niet veel in zijn/haar financiele situatie en heeft het ook geen invloed op jouw toeslagen.

Daar komt bij, dat als de ouder een zzp3 of zzp4 of hoger heeft, je er ook voor kunt kiezen om dit van ZIN om te laten zetten naar een PGB, waardoor je je eigen zorg in kunt kopen.

Kortom, mogelijkheden genoeg, zonder dat je dat direct in je beurs voelt.

TamTam

TamTam

24-02-2013 om 10:02

Geen contact met ouders

Ik heb zelf geen contact met mijn ouders. Dat is neit voor niets. En een ding weet ik zeker: het is beter voor hen en voor mij dat ik ze niet hoef te gaan douchen....Een ander ding weet ik zeker: mijn ouders hebben mij zoveel aangedaan, dat ik geen rooie rotcent in ze ga steken. Dan zal ik ze wel gaan douchen. Kheb nu al medelijden met ze.

Hoe wil de wetgever daarmee omgaan?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.