Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Oef

Oef

24-04-2017 om 11:23

Spaarbuffer volgens Nibud


Kaaskopje

Kaaskopje

02-05-2017 om 14:03

Mijn hemel Mathilde

Je reageert o.a. weer op wat ik geschreven heb, dus reageer ik terug. Mensen geven ook wel eens iets cadeau zonder overleg. Dan vraag je het niet, maar krijg je het gewoon. Los daarvan had ik het niet eens over een actuele situatie, maar al van een aantal jaren terug. Ik heb toen een e-reader gekregen en daar kun je via vrienden en familie duizenden boeken op downloaden, dat is goedkoper dan een lidmaatschap van de bibliotheek, zeker als je de kosten van de e-reader er na twee jaar uit hebt, als je geen abonnementskosten van de bieb meer hoeft te betalen.

Je kan een ander wel de maat nemen, maar ondertussen kan het best zijn dat jij bepaalde keuzes maakt die ik weer als 'overbodige' luxe zie. Best makkelijk om anderen verwijten te maken.

Buffergeld vragen aan je eigen man en kinderen?? Van anderen krijg ik namelijk geen cadeaus. Daar doen we niet meer aan. Het idee om geld te vragen puur om je buffer te spekken, vind ik raar.
Verjaardagen worden bij ons alleen gevierd met de kinderen, sinds schoonvader en -moeder zijn overleden en daarbij vloeit ook nog eens geen drank. Scheelt weer.

Ik heb vroeger donateurs geworven voor het Rode Kruis. Ik kreeg héél vaak te horen 'Oh, ik wordt geen donateur van één Goed Doel in het bijzonder. Wij zijn al lid van de Postcode Loterij.' Prima, ik ging daar niet tegenin, maar ik had er wel mijn gedachtes over. Leuk en sympathiek dat ze lid zijn van de Postcode Loterij, maar dat is in eerste instantie toch echt eigenbelang. Dat je er Goede Doelen mee steunt, geeft veel mensen een goed gevoel, het mes snijdt aan twee kanten, dus ook als je zelf niks wint. Zo is het nu eenmaal. Maar Mathilda, doe wat jij verstandig vindt en laat een ander een beetje in zijn waarde. Hoe jij over loterijen denkt, of over de grootte van een buffer... prima. Dat is je goed recht.

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

02-05-2017 om 14:28

e-reader

Kaaskopje, je beseft toch wel dat de boeken die jij via vrienden downloadt of van internet plukt een soort diefstal zijn omdat de auteur er niet voor betaald wordt?

Kaaskopje

Kaaskopje

02-05-2017 om 14:45

Sfera

Sfera, van wat ik intussen gelezen heb via de e-reader, is geen schrijver armer geworden. ik heb tot nu alleen 'legaal' gelezen. Het lezen op de e-reader die ik gekregen heb, is helaas geen succes voor mij.

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

02-05-2017 om 15:17

je gaf het als tip

Je gaf het als bezuinigingstip`; niet lid worden van de bieb, maar boeken downloaden of krijgen.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-05-2017 om 15:30

Sfera

Ja dat is waar. Misschien ben ik niet uit het juiste hout gesneden, maar als bijvoorbeeld mijn schoonzus een voorraadje boeken aanbiedt voor op de e-reader, zeg ik niet nee.

Oef

Oef

02-05-2017 om 19:06

Zo eeehhh

Ik had niet verwacht dat er zoveel reacties op mijn post zouden komen. Goed dat er onderling over wordt gediscussieerd. Vele mensen vele meningen blijkt maar weer.

Iemand die geen buffer heeft kan ook nieuwe kleding nodig hebben, dus om nu zomaar te stellen dat je zonder buffer geen kleding zou kopen vind ik wel erg kort door de bocht.

Deelnemen aan de postcodeloterij deels uit eigen belang en deels voor de goede doelen is toch niks mis mee? Sorry hoor, maar ik geloof niet dat er 1 persoon alleen maar mee doet om de goede doelen te steunen. Laten we ons allemaal niet heiliger voor doen dan we zijn. Hetzelfde geldt voor e-readers. Doen we niet allemaal wel eens iets illegaal downloaden?

Een buffer is fijn, een grote buffer is nog fijner. Maar voor degene voor dit niet is weggelegd vind ik het te kortzichtig om dan maar te zeggen dat die zich alles moeten ontzeggen. Zuiniger aan doen dan iemand die een grote buffer heeft is een ander verhaal.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-05-2017 om 10:46

Risico's

Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand die arm is bezuinigt door het wat minder nauw te nemen met de regels. Ik zou ook films en boeken downloaden (of bijv. je netflix abo delen met anderen), scheelt een smak geld.

Ik las recent een artikel (maar ik kan het helaas niet meer terugvinden) over het nemen van risico's c.q. verkeerde beslissingen en hoe die gebaseerd zijn in de evolutionaire psychologie. Een van de voorbeelden was dat een dier dat zwak is en hongerig eerder geneigd is alles op alles te zetten om bijv. een gevaarlijke prooi aan te vallen. Een sterk wel doorvoed dier laat het lopen. De 'sunk costs' fallacy, oftewel 'throwing good money after bad' is ook zo'n ding. Hebben zelfs CEO's van grote bedrijven last van.

Anyway, arme mensen zijn blijkbaar meer geneigd tot het nemen van risico's:

http://www.medicaldaily.com/poverty-makes-you-risk-taker-says-study-income-greater-influence-age-368768

Vandaar waarschijnlijk de aantrekkingskracht van gokken en loterijen.

verhuiswagen

verhuiswagen

05-05-2017 om 11:11

geldzorgen tast je denkvermogen aan

Onlangs is er een onderzoek gepresenteerd waarbij duidelijk werd gemaakt dat personen die geldzorgen hadden (kan ik mijn rekeningen betalen en heb ik wat te eten-zorgen), dermate opgeslokt worden door hun zorgen dat ze vaak niet meer in staat zijn goede beslissingen te maken. Deze vicieuze cirkel zorgt er vaak ook voor dat eenmaal arm je niet makkelijk weer uit de geldzorgen komt. Ook het vinden van een baan, of in een sollicitatie gesprek er als beste uitkomen, is daardoor vaak voorbehouden aan diegenen die geen financiele zorgen hebben.
Denk maar aan een sollicitatiegesprek waarbij je tegelijkertijd ook zorgen maakt of je geen parkeerbon hebt omdat je te weinig geld in de meter hebt gedaan.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-05-2017 om 13:16

verhuiswagen

Ja, daar verwees 'reislustige' al naar.

sfera

Ik geef vaak papieren boeken door aan derden. Ik ben me ervan bewust dat ik daarmee de auteur financieel tekort doe. Maar om gelezen boeken in de prullenbak te gooien gaat me echt te ver.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.