Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Oef

Oef

24-04-2017 om 11:23

Spaarbuffer volgens Nibud


Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

25-04-2017 om 09:01

Ik vond het raar

Ik heb hem ook ingevuld en ik vond het raar dat er wel gevraagd werd naar de woz-waarde van je koophuis, maar niet naar de hoogte van de hypotheek. Dat kan nogal schelen of je je huis bijna hebt afbetaald of dat je alles nog leent.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

25-04-2017 om 09:03

skik

Zoals jij het beschrijft klinkt ook weer niet helemaal onnozel

Triva

Triva

25-04-2017 om 09:07

Sally

Ik kom toch op hele andere getallen, welke waarde geef jij op voor vervanging van de auto of auto's? Daar zit 't hem in volgens mij. Toen ik 3000 euro invulde voor de auto omdat ik bij een total loss ook nog geld terugkrijg ging ik zo vier duizend euro omlaag in mijn buffer.

Ook had ik het er met Kaaskopje al over dat die 4000 euro een beetje overdreven is als je tweedehands wil/kan kopen. Je moet spullen kunnen vervangen waar je geen maand zonder kan en dat kost echt geen 4000 euro.

Maakt het nog uit of je wel of niet invult dat je nu al een buffer hebt want dat kan ook nog. Als je nu niets hebt is je risico veel groter dat je elke keer niet kunt sparen omdat je het weer uit moet geven.

reislustige

reislustige

25-04-2017 om 09:25

ook ingevuld

Ik heb hem ook ingevuld. We hebben ca 5x de geadviseerde buffer.

Dat klinkt royaal, maar dat vind ik het niet. Wat o.a. ook van belang is of je (nog) recht hebt op WW als je plots zonder werk komt te zitten. En wat er gebeurt bij arbeidsongeschiktheid (man is wel verzekerd, ik niet). Ook de hoogte van je vaste lasten zijn natuurlijk bepalend. Bij ons komt er veel in en er gaat ook veel uit, o.a. door veel/verre vakanties. Maar onze vaste lasten zijn relatief laag. Als het nodig is, kunnen we met weinig geld rondkomen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

25-04-2017 om 09:27

Triva

Die auto vervangen stond al ingevuld (ik dacht 10.000, 11.000 euro) en heb ik zo gelaten. En bij buffer heb ik 0 neergezet.

Maar je kunt alle kanten op met die berekening.

Ik ben het wel met je eens over vervanging. Een wasmachine zou ik wel nieuw doen, ik ken een gezin in de schuldsanering die zonder wasmachine kwam. Ze kochten met bijeengeschraapt geld een tweedehandsje, die binnen een half jaar bezweek. Anderhalf jaar en drie machines verder hadden ze evenveel geld besteed aan kapotte machines als ik voor een splinternieuwe heb besteed (nog geen 300 euro) nadat de mijne vorig jaar overleed. Verder ben ik ook erg van de kringloop maar dit soort essentiële apparatuur (en wat is nou eigenlijk écht essentieel, behalve de wasmachine?) heb ik toch liever nieuw (indien mogelijk natuurlijk).

Kritisch kijken naar kledingkoopgedrag is ook zoiets. Ik meen dat Nibud best pittige bedragen rekent voor kleedgeld als je een budget gaat opstellen (https://www.nibud.nl/consumenten/persoonlijk-budgetadvies/). Ik vind dat ook relatief. Koop je dat jurkje omdat het zo leuk is, of omdat je laatste jurkje van armoe begint te rafelen? En waarom niet in, komt-ie weer, de kringloop? Ik heb de mooiste garderobes daar weg gehaald.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2017 om 09:41

Tweedehands

Als je geen spaargeld hebt, kun je niet anders dan een tweedehandsje kopen. In de schuldsanering is dat dus een gegeven. Wij zaten op een gegeven moment ook met een kapotte wasmachine, geen geld... wat nu? Eerst naar de wasserette, want je moet toch wassen en toen stond er net zo een als onze stukke bij de kringloop. Daar hadden we flink wat jaren mee gewassen dus van voldoende kwaliteit. 100 Euro kostte de wasmachine en we hebben er nog een aantal jaar mee kunnen wassen.

Miekemieke

Miekemieke

25-04-2017 om 09:42

geen buffer

Als je een hypotheek hebt dan zou je toch wel gek zijn om een buffer aan te houden op een spaarrekening waar je 0,01 procent rente op krijgt! Eerdaags moet je betalen voor je spaarrekening!
Ik los lekker af en zorg dat we een buffer van 500 euro hebben voor de wasmachine en als er iets anders stuk gaat dan hebben we gewoon even geen auto, tv, computer etc.

Overigens vind ik het nIbud vaak een beetje wereldvreemd. In hun wereld bestaan nog huurtjes van 300 euro, is voor een hypotheek die bij je inkomen past geen huis in Nederland te vinden, nou ja misschien in oost Groningen etc.

Triva

Triva

25-04-2017 om 09:44

Sally

precies, die 10.000-11.000 is het punt, wie met dat inkomen koopt zulke dure auto's? Het is wel zaak dat je let op wat je invult als je een punt probeert te maken. Ik heb daar dus 3000 ingevuld, dan kom je dus 7000-8000 lager uit.

Triva

Triva

25-04-2017 om 09:46

Miekemieke

'In hun wereld bestaan nog huurtjes van 300 euro,'

Wie stelt moet bewijzen...

Vesta

Vesta

25-04-2017 om 09:48

hoogte hypotheek

de hoogte van de hypotheek tov de woz maakt niet uit. Het gaat om een buffer om direct noodzakelijke dingen te kunnen vervangen.

De overwaarde in een huis zit vast, dat heb je niet ala minute beschikbaar. Het is wel vermogen maar geen buffer.

Een koophuis heeft onderhoud nodig, daar wordt een bepaald percentage van de woz voor aangehouden, daarom is het wel van belang om de woz in te vullen. Die kapotte cv ketel bijvoorbeeld.

En lage huren zijn echt niet alleen in het noord oosten. Overal buiten de randstad en buiten de steden zijn nog wel betaalbare huurwoningen te vinden. Net zoals de koopwoningen daar een stuk goedkoper zijn.

Triva

Triva

25-04-2017 om 09:50

sally

'Ze kochten met bijeengeschraapt geld een tweedehandsje, die binnen een half jaar bezweek. Anderhalf jaar en drie machines verder hadden ze evenveel geld besteed aan kapotte machines als ik voor een splinternieuwe heb besteed (nog geen 300 euro) nadat de mijne vorig jaar overleed.'

Maar als ze met bijeengeschraapt geld een tweedehandsje kunnen kopen: HOE hadden ze dan een nieuwe moeten kopen?

Onze vaatwasser van Miele ging weg omdat we naar inbouw wilden en daar hebben we een stel heel gelukkig mee gemaakt (en onszelf ongelukkig, na 8 jaar ging dat ding eindelijk kapot genoeg en hebben we weer een Miele). Het probleem is vooral dat ALS je machine stuk gaat je geen tijd hebt om een paar weken marktplaats in de gaten te houden.

Triva

Triva

25-04-2017 om 09:52

huren

Ik woon al 15 jaar in een eengezinshuurhuis in de Randstad met grote zolder voor nu nog steeds 520 euro. Geen 300 maar alle buren die er vanaf het begin zitten betalen zo'n bedrag en dat is nog inclusief een deel verhoging door scheefwonen.

300 euro huur is er wel maar dan voor jongeren, ook hier.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2017 om 10:18

Kleding tweedehands

Met tweedehands kleding heb ik, gek genoeg misschien, wel moeite. Noem het ijdel, maar áls ik iets nieuws koop wil ik toch graag iets wat dan in de winkels hangt. Dat draag ik dan rustig weer een paar jaar, zolang als kan. Wordt iets te voddig om in het openbaar te dragen, dan draag ik het alleen nog thuis. Zo kan het lang aan met wat ik koop.

Ik heb mijn figuur ook niet mee voor tweedehands. Iets fatsoenlijks, ook in mijn smaak, is moeilijk te vinden. Maar je kunt het treffen hoor, man had laatst een nette broek nodig en voor een habbekrats had hij een bijna of misschien wel nieuwe zwarte spijkerbroek. Betere kwaliteit dan mijn MS-mode gevallen. (Die ik voldoende kwaliteit en ook prettig vind.)

Sally MacLennane

Sally MacLennane

25-04-2017 om 11:06

huur van 300 euro

Ik vermoed dat de huurtoeslag hier al in is verwerkt?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

25-04-2017 om 11:07

Triva

"Maar als ze met bijeengeschraapt geld een tweedehandsje kunnen kopen: HOE hadden ze dan een nieuwe moeten kopen?"

Dat noemen ze "stuck between a rock and a hard place". Ze hadden geen andere keuze dan 3 wasmachines van rond de 100 euro elk op te gebruiken in korte tijd.

Zuur.

Wow skik

Had ik een buffer van 5 keer mijn netto jaarsalaris dan verkocht ik nu stand pede mijn huis. Kocht een iets duurder nieuw huis zonder hypotheek. En dan zou ik nog wat overhouden. Maar ja om zo'n buffer op te kunnen bouwen had ik beter niet jarenlang om de publieke sector moeten werken

Oef

Oef

25-04-2017 om 11:50

Een buffer van 5x mijn jaarsalaris

Droom droom droom....
Wat zou dat heerlijk zijn zeg....
Ach, wie weet is de postcodeloterij o.i.d. ons een keer gunstig gezind!

Vesta

Vesta

25-04-2017 om 11:52

Maar Alkes

waarom zou je een duurder huis kopen als je gewoon tevreden bent in het huis dat je hebt. Waarom moet het duurder?

Ik houd aan het eind van de maand een stuk portomonee over, maar alle behoeftes die ik heb wordt aan voldaan. Naast het vaste sparen houd ik gewoon geld over.
Ik ga geen geld uit geven om het uitgeven. Ik heb geen extra spullen nodig, ik hoef niet vaker uit eten of luxer te eten. Ik heb niet het gevoel dat ik mijzelf of dochter iets ontzeg.

Aster

Aster

25-04-2017 om 12:11

Idd

Geen geld uitgeven om het uitgeven. Niet wachten tot de lotto niet zal vallen, maar het geld van de loten opzij gaan zetten.
Geen "onzinnige" aankopen doen, d.w.z. geen aankoop van artikelen waar je makkelijk zonder kunt.
Niet roepen dat je nu iets ruimer zit zodat je dat of dat kunt aanschaffen, nee, opzij zetten.
Geen tweedehands wasmachine kopen en zeker geen wasserettebezoek, dat houdt je af van je doel: doorsparen tot je een nieuwe hebt.(snap dat dat met kinderen lastiger is, maar het gaat me even om het principe: mensen wijken vrij snel van een spaardoel af)
Niet alles hoeft meteen vervangen te worden, de gemiddelde mens kan best een poos zonder een groentemachine, broodbakmachine, hooikist, krantabonnement, loten, zonder die 5e kat omdat je toch niet op vakantie gaat enz.
Strak leven met sparen als hoofddoel. Je moet het wel willen. En natuurlijk, de ene maand gaat het goed, de andere maand niet, maar als je wilt kan er een hoop.
Mijn buffer kwam er ook niet vanzelf, daar maak je keuzes voor.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-04-2017 om 12:30

Misschien omdat

Dat een hele mooie goeie investering is, waar je iedere dag de vruchten van plukt?

5 jaarsalarissen op de bank staan daar ook maar te staan en jaar na jaar minder waard te worden.
Ik denk, nee ik weet, dat ik een deel, van dat geld wel zo ga investeren. Niet per se in een groter huis (ja wel ietsje) maar in meer ruimte en in een betere situering. En ouderdomsproof.
En die lagere maandlasten zie je iedere maand terug.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2017 om 12:42

Huren

Het zal inderdaad afhankelijk van de woonplaats zijn wat de prijs van een huurhuis minimaal kan zijn. Voor minder dan ergens bovenin de 400 euro kun je hier geen compleet huis krijgen. En dan bedoel ik een flatje met minimaal 2 kamers. Ik ben nog niet serieus naar een ander huis aan het kijken, maar ik hou het wel in de gaten, wat er zoal aangeboden passend bij ons inkomen en je moet voor het goedkoopste ook echt niet kijken wat je dan krijgt hoor. We zagen laatst een huis, waarvan we zeiden, nou misschien is dat best leuk. Ik sprak een paar dames die in die buurt wonen en zij vertelden dat de huizen zoals ik daar een van had gezien, super gehorig zijn. Het is ook een volksbuurtje. Dat moet bij je passen. Andere mogelijkheden van ongeveer gelijke prijs zie je bijvoorbeeld boven een winkelcentrum. Maar ook daar moet je niet kijken naar wat je buren dan zijn. Er lopen wat wonderlijke vogels rond daar. Die moeten er ook zijn, maar door de ervaringen van mijn dochter, die in een vergelijkbare situatie woont, bedank ik toch. Dus blijven we voorlopig zitten waar we zitten. Met muren die amper geluid van de buren en ons doorlaten, áárdige buren ook, maar met een huur die ondertussen best hoog is (meer dan van Triva), helaas zonder huursubsidie.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-04-2017 om 12:44

Huh Kaaskopje

Hoe kan dat? Geen huursubsidie?

Zit je in de vrije sector?

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2017 om 12:49

Aster

Geen tweedehands wasmachine kopen en zeker geen wasserettebezoek, dat houdt je af van je doel: doorsparen tot je een nieuwe hebt.(snap dat dat met kinderen lastiger is, maar het gaat me even om het principe: mensen wijken vrij snel van een spaardoel af)===

Hoe was jij de gezinswas zonder wasmachine als die stuk is? Op een wasbord in een teiltje? Zonder spaargeld op de rekening, want als je dat had gehad, zou je dat wel gebruiken en met een budget van 50 euro per week is een bedrag van 350 dusdanig onbereikbaar dat je soms moet roeien met de riemen die wél mogelijk zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2017 om 13:06

Ginny

Nee, ik zou bijna zeggen, dat kon je weten , maar als je met 3 gezinsleden een inkomen hebt, val je buiten de pot.

Vesta

Vesta

25-04-2017 om 13:25

Maar Ginny

als je die investering dus al gedaan hebt, je huis is al naar volle tevredenheid, goede locatie, toekomst proof waarom zou je dan iets anders willen. Of als dat wat je wil niet legaal kan (mijn probleem) dan ga ik niet eerst in een duurder groter huis zitten terwijl ik juist veel kleiner wil. (<30m2)

Het geld komt er in het begin door heel hard op te letten en die stappen bewust te zetten. Daarna komt er een punt dat het vanzelf lijkt te groeien.

Hanne.

Hanne.

25-04-2017 om 13:44

Aster

"Strak leven met sparen als hoofddoel. Je moet het wel willen. En natuurlijk, de ene maand gaat het goed, de andere maand niet, maar als je wilt kan er een hoop."

Als je het zo zegt lijkt het wel een strafexpeditie.

Wij hebben onze minimale buffer al lang bereikt en sparen is bij ons zeker geen doel. Maar toch blijft het spaartegoed groeien. Aan het einde van de maand heb ik alles gedaan wat ik wil en dan is er gewoon geld over. En het is niet dat ik loop te beknibbelen of extreem zuinig ben. We werken beide part-time, ik woon gewoon in een eengezinswoning, heb een auto voor de deur staan en ga meerdere weken per jaar op vakantie.

Deels is dat mazzel hebben, want ons inkomen is hoog genoeg om met gemak de vaste kosten te kunnen doen. Maar deels is het ook gewoon een verschil tussen inkomsten en behoefte. Ik zie voldoende mensen om me heen met een vergelijkbaar inkomen die maar een zeer kleine buffer hebben omdat alles maandelijks op gaat.

Maar blijkbaar hebben wij een consumptie behoefte die lager is dan onze inkomsten. Een luxe 'probleem' ik weet het, maar toch voel ik me niet geroepen om verplicht mijn uitgaven op te schroeven of mijn inkomsten te verlagen zodat ze weer meer in balans zijn.

Alkes

Volgens mij hebben wij de basis voor onze buffer voornamelijk gelegd toen we heel jong waren. Niet op kamers gewoond, geen exotische vakanties, geen studieschuld en sinds we samenwonen al zuunig voor de sport. Toen we als jongvolwassenen in ons eerste flatje trokken hadden we allebei al een leuk bedrag. Voor de kinderen kwamen hebben we ook aardig gespaard. Nu gaat het inkomen voor zeker 90% op, met drie vo-scholieren en één student. Als je vroeg begint met sparen en het leven je niet tegenzit kom je een aardig eind. Man werkt dan wel bij een bank, maar daar hoef je je geen topsalaris met dikke bonussen bij voor te stellen. En hij is 12 jaar alleenverdiener geweest. We zijn dan wel weer heel saai, als ik het zo teruglees.

skik

Waarom duurder huis

Los van feit dat ik best wel huis met tuin zpu willen hebben, vind ik investeren in stenen u handiger dan op de bank zetten. Bovendien als het in stenen zit, jan ik het niet makkelijk uitgeven wat heel handig is voor iemand die niet van nature spaarzaam is. Maar het is louter hypothese want ik heb geen noemenswaardige buffer. Wie weet win ik loterij donderdag. Dan kan ik sparen, uitgeven en uitdelen tegelijk.

investeren

Wij hebben een deel van ons spaargeld 2 jaar terug geïnvesteerd in zonnepanelen. Sindsdien zijn onze maandlasten een stuk lager geworden. Dat vind ik zelf wel een prettig gevoel.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2017 om 16:19

Jippox

Even los van of ik er geld voor heb of niet, vind ik het ook echt van de zotte, dat we als huurder niet vrij zijn om zonnepanelen te plaatsen. Bij hebben er echt een geweldig dak voor. Bijna de hele dag zon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.