Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Tegeltje

Tegeltje

11-12-2014 om 13:40

Hoogte bijstand 2015


Barvaux

Barvaux

14-12-2014 om 08:40

aha

Ik begrijp het geloof ik. Kaaskopje heeft een bruto-uurloon die 2 euro boven het minimumloon zit dus zo'n 10,63.

Kaaskopje, je krijgt dit jaar toeslagen op basis van je inkomen van 2013 dus dat moet je wel terugrekenen maar je kunt op je aanslag zien wat jullie totaalinkomen was.

zorgtoeslag

Kaaskopje, de norm voor zorgtoeslag is voor 2015 verlaagd naar 32.655. Dus je moet naar dat bedrag kijken.

Tsjor

Weet iemand dit?

Ik zie wel hoe je proefberekeningen kunt maken voor toeslagen 2015, maar kun je ook ergens een proefberekening maken voor de belastingen?

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2014 om 13:56

Tsjor

Ik moet naar 2014 én naar 2015 kijken, want dit jaar heb ik ook al voor een deel geen toeslag ontvangen. Met wat tegenslag zit ik volgend jaar weer in de WW dus is ons inkomen mogelijk voor nog onbekende tijd een stuk lager. Je kunt via DigiD je inkomen bijstellen, maar ik ben daar een beetje huiverig voor, gezien wat er al fout is gegaan in het verleden. (ondanks aangifte met daarop mijn loon, dacht men dat ik géén inkomen had...)

Tegeltje

Tegeltje

14-12-2014 om 15:48

eeehhhh

"Ik moet naar 2014 én naar 2015 kijken, want dit jaar heb ik ook al voor een deel geen toeslag ontvangen."
Wat heeft dit nog precies met het topic van doen? Ik volg het even niet meer.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2014 om 17:15

Oh sorry hoor Tegeltje

Het was inderdaad wat off topic.

Hortensia

Hortensia

14-12-2014 om 18:15

Tegeltje

Jij bent nooit offtopic? Zoals die persoonlijke sneer vorige week naar mij toe: "Hortensia, jij als jammerende Jenny van het forum werkt en leeft van onder andere KindPGB waaruit je jezelf voor een deel salaris betaalt. Dus niet suggereren dat je geen beroep doet op algemene middelen, foei."

Ik heb je verschillende keren gevraagd waarom je het nodig vond mij zo aan te spreken en waarom je er je levenswerk van gemaakt lijkt te hebben mij af te zeiken. Waarom deze niet bepaald vriendelijk bedoelde opmerking in een topic waar ik gewoon normaal reageer, net zoals anderen normaal reageren? Ken je me persoonlijk? Heb je nog iets recht te zetten? Zit ik teveel in je irritatieveld? Ben je jaloers? Verwar je me met iemand anders?

Ik blijf hier net zo lang over zeuren tot ik een normaal antwoord van je heb want ik vind zo'n term als "Jammerende Jenny" te ver gaan.

amk

amk

14-12-2014 om 19:39

tjor proefberekening va

die doe je door het aangifteprogramma 2015 te downloaden en in te vullen vanaf de belastingsite. Je hoeft 'm niet in te sturen.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2014 om 19:53

OFF TOPIC

Ik heb net gekeken en ik zie dat mijn inkomen te hoog staat genoteerd. Geen wonder dat ik niks krijg en ga krijgen. Mijn man krijgt ook 0 euro terwijl hij minder inkomen heeft dan ik. Fijn dat ik daar door dit draadje naar ben gaan kijken

Van de Forumbeheerder

Van de Forumbeheerder

14-12-2014 om 20:26

Voor Hortensia

Beste Hortensia,

Wil je mij even mailen via 'contact forumbeheer' rechts bovenaan?

Met vriendelijke groet,

Forumbeheer Ouders Online

amk

amk

14-12-2014 om 21:06

kaaskopje

voor de toeslagen worden jullie inkomens bij elkaar opgeteld als toeslagpartners en dan wordt daarover bepaald of je samen wel of geen toeslag krijgt en hoeveel.

Katniss

Katniss

14-12-2014 om 22:34

Kaaskopje

Twee keer het minimumloon is al meer dan de grens voor de zorgtoeslag. Jullie zitten daar misschien nu wel iets onder, maar dan nog zal het niet overhouden wat je aan zorgtoeslag krijgt.

amk

Het is iets vreemder: als ik als alleenstaande ouder kindgebonden budget zou aanvragen zou ik het wel krijgen. Nu mijn studerende 27-jarige zoon thuis woont en toeslagpartner is met een negatief inkomen krijg ik het niet (of nauwelijks). Dus mensen met een partner zijn in het nadeel.

Jemig, hij is ook zijn zorgtoeslag kwijt. Dat wordt wel heel erg de komende maanden.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

15-12-2014 om 00:40

Katniss o.t.

Met toeslagpartner: € 37.145 per jaar. Wij zitten daaronder. Ik zit naar de tabel van het minimumloon te kijken. Als ik zie wat je moet verdienen bij een 36-urige werkweek zit ik er geen 2 euro boven. Niet eens 1 euro. Voor een 31 urige werkweek verdien ik dus gewoon minimumloon constateer ik. Nou ja, hoe dan ook, ik ben er allang blij mee. Maar waar het om gaat is dat mijn man dat niet krijgt, waardoor bovenstaande bedrag hoger is dan ons inkomen.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-12-2014 om 00:46

AMK

Ja zover was ik ook, dat naar ons samen wordt gekeken. Maar het lijkt nu toch zin te hebben om hier nog achteraan te gaan.

Tegeltje

Tegeltje

15-12-2014 om 06:34

Tsjor

Bedoel je dat jouw zoon 0 inkomen heeft? Maar dat jij toch wordt gekort omdat hij bij jou in huis woont?

Dat bedoel ik

Mijn zoon heeft negatief inkomen, dat wil zeggen hij heeft een zeer kleine stagevergoeding plus zorgtoeslag, maar de kosten van de opleiding zijn hoger. Alleen al het collegegeld is meer. Dat kon hij betalen, omdat hij een jaar eerder gewerkt had en gespaard had voor het collegegeld. Nu leeft hij van niets in feite. Eten en drinken doet hij bij mij, wij reizen samen, dus reiskosten heeft hij zo min mogelijk (geen ov-studentenkaart).
Maar hij is 27 en dus mijn toeslagpartner.
Als ik dan de proefberekeningen maak voor de zorgtoeslag en het kindgebonden budget, dan zou ik zonder toeslagpartner 258 euro krijgen, met toeslagpartner 8 euro. Als hij mijn toeslagpartner niet is krijgt hij zorgtoeslag, hij heeft van de belastingdienst ook al de brief binnen dat hij volgend jaar zorgtoeslag krijgt, maar als hij mijn toeslagpartner is telt mijn inkomen mee en dan krijgt hij geen zorgtoeslag.
Alles bij elkaar scheelt me dat per maand 330 euro.
Nu heb ik voor de belastingdienst een hoog inkomen, maar mijn portemonnee denkt daar anders over. Bruto of netto maakt een groot verschil.
Die 250 euro missen per maand, dat kan nog, in feite ga ik dat pas merken met de belastingaangifte over 2015, dus ergens in juni 2016, want ik vraag geen maandelijkse teruggave, maar jaarlijks. Dus in juni 2016 krijg ik minder geld terug. Daar is mee te leven, wie dan leeft, wie dan zorgt. Maar als hij geen zorgtoeslag krijgt, dan zal dt geld toch ergens vandaan moeten komen.
Als hij op dit moment gaat werken, dan gaat dat direkt ten koste van zijn studie, hij heeft echt elke minuut nodig voor zijn studie, in de hoop dat hij voor 1 september zijn diploma haalt. Als dat niet lukt, dan is hij over de 10 jaar heen en wordt alles omgezet in een studieschuld. Dat gaat over duizenden euro's. Ik kan het zo laten, de belastingdienst betaalt de zorgtoeslag, ik weet dat hij dar geen recht meer op heeft enw acht af tot de belastingdienst dat ook weet. Dan heeft hij honderden euro's schuld bij de belastingdienst.
Het handigste zou zijn als hij voor 21 december officieel ergens op kamers woont, met een huurcontract. 21 december is hij namelijk 6 maanden 27 en dus toeslagpartner. Eigenlijk moet hij voor die datum het huis uit. Als hij een huurcontract tekent, dan telt hij niet mee als toeslagpartner, maar ik mag hem geen huurcontract geven, omdat hij mijn zoon is.
Waar wij ons in vergist hebben is dat die tien jaar voor de studiebeurs gewoon doortelt, ook als je een jaar niet gestudeerd hebt, maar gewerkt, zoals hij heeft gedaan toen de langstudeerdersboete eraan kwam en hij het geld voor het hogere collegegeld bij elkaar moest verdienen.
Ik ga dadelijk de belastingdienst bellen om alles nog eens goed uit te zoeken.
Ik ben ook bang voor 2014: hij kreeg toen zorgtoeslag, maar hij is 21 juni 27 geworden, dus het zou kunnen zijn dat hij daar eigenlijk geen recht mee op had. Over een paar maanden moet ik de belastingaangifte invullen met de vraag of ik over 2014 een toeslagpartner had. En of mijn toeslagpartner en ik een kind hadden (jakkes, hij is mijn kind, wel heel groot, maar toch).
Ondertussen zoek ik ook een mogelijkheid om hem in elk geval op papier op kamers te laten wonen. Heeft iemand een adres in de omgeving Arnhem-Nijmegen?
Nog negen maanden, dan is dochter 18, hij hopelijk afgestudeerd en een baan. Er is werk zat in zijn afstudeerrichting, dus dat zal het probleem niet zijn. Nu eerst zien hoe we die negen maanden doorkomen.

Tsjor

Tsjor

Katniss

Katniss

15-12-2014 om 09:05

Fraude

Hem op papier elders laten wonen is natuurlijk fraude. Wat vindt je zoon van dit gedoe? Lijkt me dat een man van 27 oud genoeg is om voor zichzelf te zorgen? Wat ook kan is dat je niets aanpast en de toeslagen laat doorlopen. Als je zoon dan werkt kan hij die teveel ontvangen toeslag in 24 maanden terugbetalen.

Tegeltje

Tegeltje

15-12-2014 om 09:51

Ik zat nog te denken

Wat een ingewikkelde toestand. Zou je nog belasting kunnen besparen door hem een schenking te doen?

Domme opmerking

'Lijkt me dat een man van 27 oud genoeg is om voor zichzelf te zorgen?' Dat kan dus niet blijkbaar. Zo simpel is het. Je kunt niet werken, want je studie vraagt alle aandacht, je krijgt geen uitkering en geen studiefinanciering meer en dus kun je jezelf niet onderhouden. Zo eenvoudig is het. Je kunt dus niet voor jezelf zorgen.
Denk je dat ik hem voor zijn plezier onderhoud? Als hij straks zijn diploma heeft is hij de tweede man die indertijd gestart is met de opleiding die zijn diploma heeft gehaald. De rest zwerft overal al rond, als je ze wil zoeken moet je bij de uitzendbureaus en in de fabrieken gaan kijken.
Als hij zijn diploma heeft gehaald betaalt hij jaarlijks duizenden euro's aan belastinggeld, hartelijk dank, zal Dijsselbloem tegen mij komen zeggen.

'Wat vindt je zoon van dit gedoe?' Hij vindt het afschuwelijk, maar probeert zich daar niet teveel door te laten leiden en zich te concentreren op zijn stage en zijn studie. Focussen heet dat tegenwoordig geloof ik.

'Hem op papier elders laten wonen is natuurlijk fraude.' Ja, dat is zo. Maar de langstudeerdersboete invoeren en vervolgens weer intrekken is ook 'fraude'. Een jaar laten meetellen voor je studie, terwijl je niet studeert en niet ingeschreven bent is ook 'fraude'. Doen alsof mijn jongste dochter nu ook zijn kind is is ook 'fraude'. Ik word echt onpasselijk van het zinnetje: 'hoeveel kinderen jonger dan 18 jaar hebben u en uw toeslagpartner?' uit de proefberekening. Geen, ik heb geen kind met mijn zoon. Maar dan is mijn jongste dochter plotseling verdwenen. Ik moet dus liegen: '1'. Ook 'fraude'. En de zorgtoeslag laten doorlopen, terwijl je weet dat je daar geen recht op hebt en in feite belastingschuld opbouwt is ook 'fraude'. Alleen allemaal gelegitimeerd door de wet.

Misschien is dat ook wel waarom ik eerder zo fel uithaalde over gepensioneerden en zo fel ben in de discussies met mijn moeder hierover:: als je vergelijkt wat er met jongeren (en werkenden) gebeurt, dan is wat er met gepensioneerden gebeurt peanuts. Daar gaat het alleen maar over 'geen prijscompensatie krijgen', iets uit de vorige eeuw. Bij jongeren gaat het echt over: zoek het zelf maar uit. En dan kun je niet voor jezelf zorgen.

Op papier ergens anders laten wonen is dan in feite nog het minst erge van alles.

Tsjor

Tegeltje

Tegeltje

15-12-2014 om 09:53

Ik snap wel dat je niet direct een bak geld,hebt liggen voor zo'n schenking, maar misschien kan zoiets in stukken worden gehakt of zo? Want jij werkt, als ik het goed begrepen heb. Dus dan zit je niet met een gemeente die je dat verbiedt.
Over het op papier uitwonend zijn, laat ik me niet uit. Ik snap de wanhoop wel een beetje.

amk

amk

15-12-2014 om 09:59

tjor

kan hij niet een onderhuurder worden? Een onderhuurder is kan geen toeslagpartner zijn.

Ik woon samen met een familielid
Woont u samen met een kind of kleinkind, ouder of grootouder, broer of zus? En geldt voor u 1 van de situaties hierboven? Dan bent u ook elkaars toeslagpartner. Als u samenwoont met uw kind of ouder, moet u allebei 27 jaar of ouder zijn. Anders bent u niet elkaars toeslagpartner. Verhuurt u een deel van uw woning aan een familielid? Dan bent u niet elkaars toeslagpartner, maar is sprake van onderhuur.

Tsjor

Er staat 'hoeveel kinderen hebben u én uw toeslagpartner', niet 'hoeveel kinderen heeft u mét uw toeslagpartner'. Geen fraude en niets om misselijk van te worden.

Je hebt het over het kindgebonden budget, maar dat kan je toch alleen krijgen voor kinderen tot 18 jaar, toch niet meer voor 27-jarigen?

skik

Skik

Ik heb nog een dochter van 17. En die is niet zijn kind.

Tsjor

De belastingdienst

Net gebeld. Aangegeven dat zoon 27 is geworden en gevraagd of ze dan wel begrepen wat er veranderd was. Nee dus. Even over bijgepraat. Conclusie: daar kan niks aan gedaan worden.

Onderhuur kan niet als het om een kind gaat.

Schrnking is geen aftrekpost. Ik: en die 100.000 euro dan? Dat is alleen als het voor een eigen huis gebruikt wordt (volgens mij is het belastingvije trouwens, dat het dan niet als inkomen telt, dus dat je er geen belasting over hoeft te betalen, niet dat het als aftrekpost geldt).

Voor zorgtoeslag geldt het gezamenlijke inkomen, dus over 2015 krijgt hij geen zorgtoeslag meer. Over 2014 wel, want de teldatum is 1 januari.

Grappig: in september wordt dochter 18 en dan is hij ook geen toeslagpartner meer! Dus vanaf die datum krijgt hij wel weer zorgtoeslag, ook al woont hij dan nog bij mij.

Het goede nieuws is dus, dat het voor 2014 niet geldt.

Het probleem zit hem vooral in de datum van 1 januari, als hij dan nog bij mij woont krijgt hij tot oktober geen zorgtoeslag en hij heeft geen enkel inkomen.

Dus ik moet gaan kiezen:
- we laten het zo en wachten tot de belastingdienst dit zelf ontdekt. Als we geluk hebben is dat pas in april 2016, als ik de belastingaangifte over 2015 invul. Onder het motto: die dan leeft, wie dan zorgt. Waarschijnlijk heeft hij dan zelf voldoende inkomsten en kan hij dan dat bedrag terugbetalen.
- we geven het nu door en ik moet hem dan die zorgtoeslag gaan betalen. Bruto heb ik wel een hoog inkomen, maar netto is het elke maand dagen aftellen. Het komt op hetzelfde bedrag neer als wat Barvaux heeft uitgerekend voor een bijstandsuitkering. Er zijn op dit moment helaas geen reserves meer, die heb ik aangesproken om een auto te kopen om te kunnen werken. En gelukkig heb ik twee weken later ook werk gevonden (zat al in het vat toen ik de auto kocht).
- ik zorg dat hij op 1 januari niet bij mij woont.

Wat zouden jullie doen?

Nog even een nabrander: als hij een andere stageschool had gehad bij dezelfde onderwijsinstelling waren de uren uitbetaald.... Jandorie.

tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

15-12-2014 om 11:55

Tsjor

Ik heb door onoplettendheid van onszelf (je bent tenslotte verantwoordelijk voor wat er gebeurt, wij dus ook) en fouten van de belastingdienst al jaren aan het nabetalen en dat is echt geen pretje hoor. Je weet tenslotte niet wat je financiële situatie is als je moet betalen.

Ik heb sinds afgelopen voorjaar door wat er gebeurde en heb mijn inkomen bijgesteld. Blijkbaar ben ik daar te enthousiast mee geweest... handigerd als ik ben. Ik moet dus weer aan de slag om waar we 'recht' op hebben alsnog te krijgen. Maar dat doe ik liever dan dat ze bij mij komen met een schuld.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-12-2014 om 12:02

Tsjor

Wat ik me wel afvraag, en dat doe ik echt uit belangstelling en niet uit kritiek, is waarom jouw zoon niet net als zoveel anderen naast studie, stage en dergelijke een paar uur kan werken. Ik meen dat je zoon wat 'uitdagingen' heeft (vreselijk woord, maar goed, ik moet wat), maakt dat het te ingewikkeld om meer te doen dan de studie alleen?

Het is veel om ook nog eens te werken naast een vol programma voor de studie, maar als de situatie erom vraagt kan het soms niet anders. Wij kunnen volgens de belasting wel 60 euro bijdragen (ik 40 en man 20), dat ziet mijn dochter ook en die werkt zonder klagen haar benodigde geld bij elkaar.

Katniss

Katniss

15-12-2014 om 12:17

Brood kopen

Ik zou er niet om gaan liegen dat hij thuis woont. En omdat je toch je lasten moet betalen maar stilletjes de toeslagen blijven ontvangen. Wie dan leeft, dan zorgt inderdaad. En je weet dat het eraan komt dus het is straks geen onaangename verrassing. Plus dat je zoon dan zelf zijn eigen toeslag kan terugbetalen van zijn salaris.

Kaaskopje

Terugbetalen aan de belastingdienst, dat is ook mijn schrik. In het begin kreeg ik ongevraagd kindgebonden budget. ik vertrouwde het niet, de belastingdienst die zomaar iets geeft? Dus ik heb het geld onmiddellijk weggezet. Gelukkig maar, want een jaar later moest ik alles weer terugbetalen. De eerste keer na de scheiding heb ik de belastingpapieren laten invullen door een accountsbureau. Ik dacht: dit is zo ingewikkeld met die scheiding en het kopen van mijne igen huis etc. Zij kwamen op een bijzonder hoog bedrag uit wat ik terug zou krijgen, met name de zorgkostenaftrek was heel hoog. Dat vertrouwde ik ook niet, ook weggezet en jawel, een jaar later bleek dat zij een foutje hadden gemaakt en bepaalde bedragen dubbel hadden geteld. Sindsdien doe ik alles zelf, fouten amken kan ik ook zelf wel.

Maar je ziet, ondanks het feit dat ik de belastingen etc. altijd zelf doe en denk redelijk ingevoerd te zijn in aller egeltjes ontsnapt er toch nog iets aan je aandacht. Bijvoorbeeld dat een kind van 27toeslagpartner is als je tenminste nog een kind onder de 18 hebt. Die laatste toevoeging zal maken dat het niet zoveel mensen overkomt: er moet dan 10 jaar verschil zitten tussen je oudste en je jongste kind en dat is een beetje uitzonderlijk.

Wat betreft het werken naast de studie, dat heeft hij ook lange tijd gedaan in het begin van zijn studie. Maar zowel vorig jaar als dit jaar vraagt de studie zoveel inspanning, dat hij het er niet bij kan hebben. Dat uit zich o.a. lichamelijk: fysiek zit hij op het randje van uitputting en er hoeft maar iets voorbij te komen of hij wordt echt ziek. Dit jaar vlak voor een tentamen een dubbele longontsteking. Die fysieke uitputting komt niet door lichamelijke inspanning, maar door geestelijke inspanning. Hij is zich zeer bewust van zijn nijpende situatie en dat vreet aan hem. Hij heeft vorig jaar en dit jaar heel wat emotionele hobbels moeten nemen en dat kost veel energie. Als hij nu zou moeten gaan werken zou hij onvoldoende rust krijgen, zowel lichamelijk als geestelijk en dan is de kans dat hij dit jaar afstudeert vrijwel nihil.
Het kan een gevolg zijn van pfeiffer, want hij is een langdurige periode extreem moe geweest. Maar de toenmalige huisarts wilde daar toen niet op onderzoeken, want dat had toch iedereen. De huisarts die we daarna hadden heeft hem wel daarop onderzocht en toen werd duidelijk dat hij het wel gehad had, maar dat het niet meer actief was (of zoiets). Het kan ook emotioneel zijn. De periode van langdurige moeheid viel ook samen met de periode, waarin hij besefte dat het dansen ten einde zou gaan. Er leken eerst nog wat perspectieven, dat hij naast zijn studie ook opgeleid zou kunnen worden als dansleraar, maar dat ging niet door. Dat verdwijnen van die dansmogelijkheid heeft ook aan hem gevreten. Plus nog een hoop ander dingen die een mens zoal opdoet in zijn (jonge) leven. Dus het kan geestelijk zijn, het kan fysiek zijn, ik weet het niet.
Alleen dit weet ik wel: op dit moment gaat het goed met zijn stage, wint hij aan zelfvertrouwen, hij is al anderhalf jaar keihard aan het werken en is er echt op gefocust dit jaar af te studeren. Het evenwicht wat hij nu heeft bereikt ga ik niet verstoren, door erop aan te dringen dat hij gaat werken. Dan betaal ik die zorgtoeslag nog liever uit eigen zak en noteer dat als lening aan hem. Kan hij mij later terugbetalen.

Tsjor

Katniss

Het kan zijn dat er geen 'straks' is, als de belastingdienst nu zaken gaat controleren. Bijvoorbeeld naar aanleiding van mijn telefoontje. Dan komt er volgende week een brief in de bus, dat hij geen zorgtoeslag krijgt over 2015. En dan hebben we wel een probleem.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.