Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Tegeltje

Tegeltje

11-12-2014 om 13:40

Hoogte bijstand 2015


Hij doet

Logistiek en Economie maar wil ontzettend graag bij Defensie.
Vandaag is hij weer naar een open dag geweest, al bij vele, vandaag was het voor Logistiek. Volgend jaar wil hij proberen er tussen te komen, dit wil hij al zijn hele leven. We zijn al bij meedere open dagen geweest.

Tegeltje

Tegeltje

11-12-2014 om 22:30

Miriam

Goed lezen. In mijn sommen zitten sportclubjes niet vermeld. Voor de vierde keer in deze draad: omdat dit soort doelregelingen per gemeente verschillen. Ik heb dus alleen van de nationale regelingen getallen genoemd. De alleenstaande ouderkortingen zijn kortingen op de belasting. Wat je niet aan de fiscus hoeft te geven, kun je vrij besteden. Je hebt woonlasten, die heeft iedereen. Maar dankzij de huurtoeslag houdt je na betaling van je huur toch een hoger besteedbaar inkomen over. Of je de kinderbijslag aan de kinderen besteedt valt niet te controleren. De langdurigheidstoeslag kun je vrij besteden. Iedereen moet een zorgverzekering hebben. Maar als je vervolgens zorgtoeslag krijgt, stijgt toch je netto besteedbaar inkomen. En het onderwerp van deze draad is niet de vraag of alleenstaande ouders in de bijstand daarmee teveel geld krijgen. Want ouders die werken, maar in de lagere salarisklassen vallen, hebben ook zorgtoeslag, huurtoeslag enzovoort. De vraag van de draad was hoe groot het verschil eigenlijk is tussen wel en niet werken. Het verschil lijkt in het geval van alleenstaande ouders alleen te bestaan uit de arbeidskorting. Die laatste wordt verhoogd voor de lage inkomens en verlaagd voor de hogere inkomens.

Tegeltje

Tegeltje

11-12-2014 om 22:36

O ja, Miriam

Als ik geen afvalstoffnheffing, waterschapslasten en dergelijke zou hoeven te vetalen, had ik vlot 500 euro per jaa meer te besteden. Kwijtscheldingen zijn wel baar geld. Maar dat terzijde.

Tegeltje

Tegeltje

11-12-2014 om 22:45

Pfffff

Stoffn = stoffen vetalen = betalen, jaa = jaar

Tegeltje

Tegeltje

11-12-2014 om 22:53

Dit is meer wat ik bedoel

Op overheid.nl: Tot nu toe ontvangt een alleenstaande ouder in de bijstand hogere bijdragen van de overheid dan een alleenstaande ouder die werkt en het minimumloon ontvangt. Daardoor loont het voor deze ouders niet om te gaan werken. Een alleenstaande ouder met twee kinderen op de buitenschoolse opvang die vier dagen per week gaat werken tegen het minimumloon gaat er nu 1.000 euro op achter uit. Vanaf 2015 gaat diegene er niet langer op achteruit, maar er 2.100 euro per jaar op vooruit (zie afbeelding onder). Werken gaat dus lonen.

Ik ben benieuwd of dat dus ook gaat lukken met die nieuwe regelingen in 2015.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-12-2014 om 00:08

Bedragen

Mja en toch klopt het ergens niet. Ik kom met een kind in de verste verte niet aan dat bedrag van €2000; zou ik een kind meer hebben van zeg 15 jaar en dan zou ik maandelijks vele, vele honderden euro's erbij krijgen? En nogmaals, ik ken alleenstaande ouders met twee of zelfs meer kinderen in de leeftijd 12-17 jaar en die komen ook absoluut niet aan de bedragen die jij noemt. En dat weet ik heel zeker omdat ik ze hielp/help met financiele zaken, papierwinkel etcetera alsmede anderen van de lokale "papierbrigade". Die cijfertjes zijn theoretisch leuk bedacht en zien er aardig uit op papier/beeldscherm; de praktijk is heel, heel anders. Waar het hem precies in zit weet ik niet en ik heb nu geen zin om het uit te zoeken. Wat ik wel weet is dat de informatie van sites als het Nibud en zelfs die van de Rijksoverheid niet altijd even betrouwbaar en up-to-date is. En hoe handig die rekentools ook lijken te zijn, het zijn en blijven schattingen die er ook weleens heel erg naast kunnen zitten.

Elisa

Alleen het bedrag aan kindgebonden budget is al gebaseerd op een bedrag als je 4 of meer kinderen hebt. Ik denk dat het b.v. bij jou 80 euro per maand is geweest dit jaar.Kinderbijslag is per kwartaal dus moet door 3 worden gedeeld. Huurtoeslag enz. zijn maximale bedragen.
Ook tellen niet alle ontheffingen altijd 100% mee. Huurtoeslag, zorgtoeslag enz.zijn geen inkomsten, je kan er geen boodschappen van doen.
Alle "voordeeltjes" zijn bijeengeschraapt en opgeteld, dat klopt niet. Ik tel mijn hypotheekrente ook niet bij mijn inkomsten. We betalen daardoor minder belasting, maar dat is een andere som.

Dit lijken me voorbeelden van "16 kids and counting" en niemand werkt ofzo. Als het wel klopt gaan we massaal in de bijstand

Hypotheekrenteaftrek.

Had er moeten staan.

amk

amk

12-12-2014 om 07:08

wil ben het niet met je eens

ik vind de toeslagen wel tot inkomsten te rekenen. Het komt gewoon binnen op je rekening en je kunt het weer uitgeven aan waaraan je wilt. Het komt binnen omdat je aan bepaalde voorwaarden voldoet, dat geldt ook voor je salaris.

Hypotheekrente is ook geen inkomsten, dat is een uitgave. De voorlopige aanslag is budgetair gezien wel een inkomst.

Tegeltje

Tegeltje

12-12-2014 om 07:17

En toch

Wil 40 het gaat om 2 kinderen, het bedrag aan kinderbijslag is al gedeeld zodat het maandbedrsg er staat. Het bedrag aan kindgebonden budget is eveneens overgenomen voor 2 kinderen. Ik tel mijn hypotheekrente-aftrek (want die zul je wel bedoelen, er staat hypotheekrente) wel bij mijn inkomsten. Het komt zelfs als een toeslag binnen, rond de 15de elke maand en ik hoef het niet aan mijn huis te besteden. Andere belastingkortingen heb ik niet. Had ik ze wel, dan zou mijn netto inkomen stijgen.
Dat massaal in de bijstand gaan is dan ook wat er is gebeurd. Vooral vrouwen nemen halve of geen banen en rekenen op hun echtgenoot. Valt die weg (bij het huidige echtscheidingspercentage is dat al snel), dan zijn ze inderdaad massaal in de bijstand beland. Waar een fiks aantal van hen in opstand kwamen tegen de sollicitatieplicht. Ik heb dat nooit begrepen, maar snap nu wel waarom. Ik heb altijd gedacht: bijstand = veel te weinig voor iedereen dus ook voor alleenstaande ouders. Gewoon aanname. Wist ik veel.
Elisa: help jij je klanten wel zo goed? Er zijn tot nu toe elf kindregelingen, vraag me af of jij voor je klantjes het onderste uit de kan haalt, als ik met zo' n rekentool al gewoon de voornaamste bestaande regelingen waar iedereen recht op heeft naar boven kan halen. Welke regeling uit de rekentool klopt volgens jou niet, dan?
Je zegt nu dat NIBUD en overheid geen betrouwbare informatie geven. Dat wil ik best geloven, maar wat klopt hier dan precies niet?

Joh Elisa

"Mja en toch klopt het ergens niet. Ik kom met een kind in de verste verte niet aan dat bedrag van €2000;"

Je hebt in een ander draadje de hoogte van je uitkering en je huur vermeld. Haal dat even door de proefberekening van de belastingdienst en je ziet dat je met je uitkering, toeslagen en kinderbijslag op 1850 euro komt. Dat zijn alleen de algemeen geldende toeslagen, geen extra fratsen van de gemeente o.i.d. Ik weet niet of je slecht op de hoogte bent wat er aan het eind van de maand onder de streep staat of dat je bepaalde redenen hebt om de zaken minder rooskleurig voor te spiegelen dan ze zijn of dat ofwel ik, of de belastingdienst er ontzettend naast zitten.

skik

Katniss

Katniss

12-12-2014 om 10:23

Gouden tijden

Toen ik jaren geleden nog pt werkte en veel kinderopvang af nam, kreeg ik per maand 1250 euro KOT en een aantal lage bedragen toeslag. Aan belasting betaalde ik 0 (inkomen ca 30.000) omdat ik hra had, ziektekostenaftrek, alleenstaande ouderkortingen etc. Dat waren nog eens tijden, maar het voelde wel een beetje als teren op de samenleving, wat in feite natuurlijk ook wel zo was. Maar dan met beter imago, als hardwerkende moeder.

Tegeltje

Tegeltje

12-12-2014 om 11:09

skik

Skik heb je wat informatie over het draadje waarin Elisa dat zegt? Dan zoek ik het even op. Heb ik eindelijk de cijfers waar ik steeds om vraag in plaats van vage tegenwerpingen. Temet reageert ook niet meer, terwijl die toch ook kennis zou moeten hebben van de bedragen. Ze eisen van mij daarentegen wel steeds dat ik met concrete bedragen kom. Dat doe ik dan en steek er de nodige moeite in. Mij vragen ze dan steeds opnieuw om van A tot Z op te geven wat ik precies aan gegevens invul in bijvoorbeeld de Nibud tool. Ik lever het allemaal braaf. Want ik ben het ermee eens: als je iets beweert, moet je het onderbouwen. En dan krijg ik vervolgens als antwoord van Elisa: "Waar het hem precies in zit weet ik niet en ik heb nu geen zin om het uit te zoeken." Nogal achterover leunen, dit. Eerst bewijs vragen en als je het krijgt, zelf "geen zin hebben om het uit te zoeken" en blijven roepen: "Maar toch krijgen we weinig".

Vrij te besteden

Nou daar ben ik het niet mee eens. Huurtoeslag krijg je maar is niet vrij te besteden, tot een paar jaar geleden kreeg ik helemaal geen huurtoeslagaar werd dat direct verrekent met de woningbouw. Toe die regel erdoor kwam dat de belasting het vooraf gaf en je het zelf moest betalen is er voor mij niks verandert, dus hoezo vrij te besteden?

Jillian

Jillian

12-12-2014 om 11:28

Nou

De huurtoeslag is natuurlijk om de huur deels te betalen. Hierdoor houd je echter weer ander vrij besteedbaar inkomen over. In die zin zijn zorgtoeslag en huurtoeslag wel degelijk vrij te besteden bedragen. Het zijn bedragen die je krijgt voor een bepaald doe maar het vergroot wel de ruimte in de rest van je inkomen. Ik zou dus echt niet weten waarom je dit soort toeslagen niet zou meenemen in inkomstenberekening.

natuurlijk

Moet je toeslagen meenemen in de inkomstenberekening. Door die toeslagen hoef je minder te betalen (aan zorg, huur of kinderopvang bijv.) en houd je dus meer vrij besteedbaar inkomen over.

Tegeltje

Nee, dat draadje geef ik je niet, want het is volgens de mores van dit forum erg not done aan informatie uit andere draadjes te refereren. Dus als iemand in het ene draadje A zegt en in het andere B, word je geacht, ook als je geheugen voor dit soort info en details uitstekend is, net te doen alsof je gek bent. Dus met mijn posting ga ik volgens de etiquette al over de schreef.

skik

Nien

Nien

12-12-2014 om 12:12

huurtoeslag

Je kunt natuurlijk niet uitgaan dat iedereen de maximale huurtoeslag krijgt omdat niet iedereen zoveel huur betaald om aan dat maximale bedrag te komen. Als je huur €450,- is dan krijg je €204,- huursubsidie.
Met een lagere huur heb je dus ook minder inkomen. (natuurlijk ook minder kosten)
zodoende begrijp ik wel dat lang niet iedereen aan genoemde bedragen komt.

amk

amk

12-12-2014 om 12:19

daarbij

als je in een huis woont dat volgens de regels boven jouw maximale huur bedrag tov je inkomen (dat is iets anders dan die maximale huur, kan ook lager liggen) dan krijg je gewoon helemaal niets meer. En niet zoals bij de kinderopvangtoeslag dat het bovenliggende stuk niet meegerekend wordt en je het maximum bedrag krijgt.

Mijn moeder heeft hier bv last van. Ze moest een huis met deze prijs huren want toen was haar inkomen iets hoger dan nu. Na het pensioen van mijn vader ging bij beiden het inkomen omlaag en bleek de huur te hoog voor haar inkomen en nu krijgt ze helemaal geen huurtoeslag meer omdat ze niet aan de regels voldoet. Verhuizen is niet mogelijk vanwege de bijkomende kosten. Nu heeft ze een spaarpot maar als ze die niet zou hebben en bv wel medische kosten dan zal ze snel klem komen te zitten.

Nien

Huh?

"Met een lagere huur heb je dus ook minder inkomen."

En die miljoenen scheefhuurders dan? Dat is echt geen als-dan redenatie hoor, al zou het zo moeten zijn.

Tegeltje

Tegeltje

12-12-2014 om 13:38

AMK

Verhuizen is niet mogelijk vanwege de bijkomende kosten. Maar ze redden het wel vanwege die spaarpot. Zou het dan niet handiger zijn die spaarpot in te zetten voor de verhuizing? Op termijn raakt dat ding op deze manier toch leeg.

Amk

Misschien woningruil?

Mijn vriendin gaat dat ook doen, is haar baan kwijt maar heft een enorm hoge huur, welliswaar met huurtoeslag maar ze kan dit niet meer betalen dus gaat ze kleiner wonen, gewoon woinigruil, briefjes in de bus doen bij de woningen waar je zou willen wonen en waarvan je weet dat ze een lagere huur hebben. Suc6 verzekerd, de meesten willen graag groter wonen maar komen daar niet voor in aanmerking, en heb je nog redelijk wat aan je huis gedaan kan je nog overname vragen ook.

Nien

Nien

12-12-2014 om 13:50

Meisje Klein

In deze discussie wordt gekregen wat je in de bijstand krijgt als alleenstaande met kinderen. Hier worden ook toeslagen bij gerekend. De bijstand + toeslagen krijg je een bepaald bedrag.

Met mijn posting wilde ik aangeven dat je niet altijd de maximale huurtoeslag ontvangt. Inderdaad krijg je bij lagere huur minder huurtoeslag. Maar als je huur te hoog is krijg je ook niets. Het gaat dus niet over inkomen maar over toeslagen.

Hortensia

Hortensia

12-12-2014 om 13:59

AMK, te hoge sociale huur?

Ik ga er van uit dat je moeder sociaal huurt, klopt dat?
Ik weet dat er een maximum inkomensgrens is, maar niet dat er ook een minimumgrens waardoor je, binnen de sociale huur, geen huurtoeslag meer krijgt als je daaronder valt?

Ik zou juist denken dat je bij minder inkomen méér toeslag zou krijgen?

Tegeltje

Tegeltje

12-12-2014 om 14:04

Hortensia

Zat jij niet al in deze draad onder een andere nick?

amk

amk

12-12-2014 om 14:06

Tegeltje/mmetje

die bijkomende kosten, het herinrichten maken het verhuizen niet mogelijk. Dan ben je je buffer voor dingen als het vervangen van je wasmachine, eigen bijdrage op grond van de zorgverzekeringswet etc kwijt.
Dit gaat knijp lopen op een gegeven moment ja. Maar het zal door verhuizen versneld worden en dan is het verwijtbaar en heb je geen recht meer op aanvulling. Daarbij woont ze hier nu pas 4 jaar en heeft ze toen alles moeten opknappen omdat de woning uitgewoond was. Erg zonde van de investering.

Mijn moeder wil ook niet kleiner wonen ze woont niet groot, alleen duur. (3 kamer woning met een klein woonoppervlak en weinig bergruimte) Woningruil zal niet makkelijk zijn want er zijn nogal wat restricties aan de woonvergunning. Leeftijd, inkomen, gezinssamenstelling. En de woningbouwvereninging heeft het beleid niet mee te werken aan woningruil omdat dit de wachtlijsten verstoord.

Het komt vooral door de inkomensdaling, die ruim van te voren aangekondigd is, en dit is ook gemeld bij de woningbouw, maar regels zijn regels.

Ze leeft van nature vrij zuinig dus dit houden we nog wel een tijd vol.

Barvaux

Barvaux

12-12-2014 om 14:06

mmtje

Woningruil heeft bijna nooit zin. Ik zit in een huis van 460 huur onderhand (ik begon 13 jaar geleden op 777 gulden met een nieuwbouweengezinshuis). Mijn beide buren zijn ondertussen verhuisd en mijn nieuwe buren betalen allebei meer dan 800 euro.

Mijn vader huurt voor 620 of iets dergelijks een vrij groot eengezinshuis en zou dolgraag kleiner gaan wonen maar dan betaalt hij vaak net zoveel als ik nu en heeft de verhuiskosten.

Is het voor jouw vriendin echt wel goedkoper? Ze krijgt toch huurtoeslag? Ze gaat dan toch meer betalen omdat het huis waar ze naar toe gaat altijd omhoog gaat in huur, heeft verhuiskosten, wellicht opknapkosten en ze krijgt minder huurtoeslag.

Nien

Nien

12-12-2014 om 14:07

sociale huurwoning of vrije sector

Dan neem ik aan dat je ouders vanwege hun inkomen niet in aanmerking kwamen voor een sociale huurwoning en nu dus een woning huren in de vrije sector.
Dan is het natuurlijk nu lastig om aan een sociale huurwoning te komen aangezien daar lagen wachttijden voor zijn.

Scheelt

wel zeker hoor, zo 100 per maand en dan nog de stookkosten, dit huis kan ze niet warm krijgen en ze betaald heel veel. Dis met een veel kleinere woning ook nog eens veel minder stookkosten.

Ze kijkt natuurlijk wel naar een huis waar niet al teveel aan hoeft te gebeuren, zelf heeft ze een prachtig huis en had al een reactie van iemand die het dolgraag wil en ook nog 2750 overname wil betalen.

Barvaux

Barvaux

12-12-2014 om 14:17

maar

Maar hoe weet ze van tevoren hoeveel huur ze dan gaat betalen? Als ik er uit ga gaat de huur dus zo 350-400 omhoog.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.