Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Tegeltje

Tegeltje

11-12-2014 om 13:40

Hoogte bijstand 2015


Hortensia

Hortensia

12-12-2014 om 14:51

Tegeltje

Volgens mij niet.

Krijg ik trouwens nog antwoord op die vraag die ik je laatst herhaaldelijk stelde, of ben je hier alleen maar om medeforummers die jou niet bevallen aan te vallen?

amk

amk

12-12-2014 om 15:00

Hortensia reactie op #85

Nee je hebt binnen de sociale huur ook nog zoiets als een maximale huur tov je inkomen.

Als je huur dan meer bedraagt dan die maximale huur tov je inkomen dan krijg je ongeacht of je inkomen binnen de grenzen en je huur onder het maximum zit gewoon helemaal geen huurtoeslag.

Of wel: je woont te duur, maar krijgt geen ondersteuning meer.

Ik geloofde het eerst ook niet, maar toen ik alle aanvragen begon in te vullen kwamen ik er al snel achter dat het wel zo is. Het staat ook niet duidelijk op de toeslagen website.

Caesar

Caesar

12-12-2014 om 15:19

Eens met Tegeltje

Tegeltje is in dit draadje zeer concreet, met cijfermatige onderbouwing en referenties. Ze is eerlijk in de presentatie van wat zij als feiten krijgt aangereikt door genoemde bronnen. Ze staat open voor correctie van deze feiten. Ze veroordeelt mensen met een bijstandsuitkering niet, noch beweert ze dat een bijstandsuitkering een vetpot is waar je makkelijk van kan rondkomen. Het enige politieke waar ik Tegeltje op kan betrappen is dat ze meent dat werken tegen een laag loon nauwelijks financieel voordeel oplevert ten opzichte van het ontvangen van een bijstandsuitkering. Dit meent ze dus op basis van de cijfers die er nu liggen.
Er wordt volop gereageerd, maar niemand wordt concreet. Reacties op de cijfers zijn in de lijn: "zoveel krijg ik echt niet." Maar niemand komt met getallen die dat onderbouwen.
Zonder een oordeel te willen geven ga ik er dus maar vanuit dat de feiten zoals gepresenteerd door Tegeltje juist zijn. Als dat niet zo is, dan hoor ook ik dat graag, maar dan wel concreet en onderbouwd.

Hortensia

Hortensia

12-12-2014 om 17:00

AMK

Heeft dat met de aftoppingsgrens te maken?

http://www.welwonen.nu/uploads/files/1/2014%20huurtoeslaggrenzen.pdf

En weer verder ingelezen.

Ik had de hypotheekrente al gecorrigeerd in een extra posting in hypotheekrenteaftrek

Ik haal inkomen en inkomsten wat door elkaar in de financiele berekeningen, vermoed ik zelf na het draadje weer verder gelezen te hebben.
Toeslagen zijn wel inkomsten maar worden niet opgeteld bij het inkomen. Klopt dat beter? Vandaar dat mensen in de bijstand zeggen: mijn inkomen is 900,--
Maar alle inkomsten bij elkaar geeft een ander cijfer, toeslagen, kwijtscheldingen, tegemoetkomingen en uitkering.

Elisa reageert ook heus nog wel, een mens heeft ook andere zaken aan het hoofd.

Katniss

Katniss

12-12-2014 om 18:57

Dan hoor ik dat ook graag

Van Tegeltje. Hoe hoog is jouw inkomen en welke toeslagen komen daar nog bij?

Ben ik

Ook benieuwt naar!

Tegeltje

Tegeltje

12-12-2014 om 19:45

Jullie gaan o.t.

Want ik vraag niet naar persoonlijke inkomens. Ik hoef jullie inkomen niet te weten. Ik wil alleen van jullie weten waarom de cijfers van het NIBUD niet kloppen. Dit zijn weer achterover leun acties. Ik moet weer iets zodat de aandacht en energie wordt afgeleid van mijn vraag. Als Elisa eerder e.e.a. wilde voor rekenen, dan kan ze dat nu toch ook wel doen?

Nee Tegeltje

Eliza kan, net als jij, alleen een persoonlijke berekening maken.
Hoe de discussie gaat zie je als je de linken volgt die in de berichten staan van Das Kapital die je zeer nuttig, dank daarvoor, zelf hebt aangeleverd.
Deze bijvoorbeeld: http://sargasso.nl/de-bijstandsmoeder-de-cijfers/
"Met andere woorden, als je bijvoorbeeld de kinderbijslag bij het inkomen van de bijstandsmoeder optelt, doe dat dan ook voor het inkomen van een werkende. Het is ronduit misleidend om een met toeslagen opgetuigd inkomen van een bijstandsmoeder te vergelijken met het nettobedrag op een loonstrook als daar ook nog allerlei toeslagen bijkomen. En het is misleidend het inkomen van een gezin te vergelijken met dat van een alleenstaande

Hoe dan ook, zelfs met de afwijkingen waar Das Kapital mee rekent komt degene met een full time baan voor minimumloon nog steeds hoger uit dan de bijstandsmoeder. Zelfs als de bijstandsmoeder slechts vier dagen gaat werken voor minimumloon wint zij in inkomen. Bij Das Kapital een beetje, in het echt waarschijnlijk een stuk meer."

Het hele artikel op Sargasso is interessant maar te groot om hier te plaatsen.

Tegeltje

Tegeltje

12-12-2014 om 20:55

Nee Anne J

Ik heb nu al voortdurend vermeld dat werkenden de toeslagen ook krijgen!! En omdat ik de opgaven van Das Kapital nogal riant vond, ben ik de NIBUD cijfers zelf gaan controleren. Ook omdat de berekeningen van Sargasso daar tegenover posten weg bleken te laten. En toen bleken de Kapitalcijfers tot mijn verbazing overeen te komen met andere opgaven, waaronder die van het NIBUD. Maar onder andere hier, wordt altijd steen en been geklaagd. Dus nu heb ik van de NIBUDcijfers alleen de landelijke regelingen meegenomen. Zo persoonlijk zijn die dus niet. Die gelden gewoon voor iedereen. Ik blijf maar in herhaling vallen. Ik heb inmiddels eigen opgaven van ouders in de bijstand na gezocht. En ook die komen overeen met de NIBUDcijfers voor zover het de landelijke regelingen betreft, die het NIBUD noemt.
Als je zegt dat het voor iedereen verschillend is en dus niet in te schatten, dan kun je je op geen enkele algemene opgave beroepen. Dus dan ook niet op Sargasso.p, Anne J.
Er zitten nu 100 berichten in deze draad. Bij bericht 101 kom ik tot daarom dezelfde conclusie als caesar. De NIBUD opgaven zijn correct. Maar het onderwerp is verder taboe, dat is duidelijk. Nu wordt het interessant hoe de tool er in 2015 uit ziet. Dan kijk ik wel weer.

Tegeltje

Tegeltje

12-12-2014 om 20:57

O ja Anne J

Een bijstandsouder is dan ook geen alleenstaande..........

Tja Tegeltje

De verschillende organisaties, waaronder Das Kapital, Sargasso, Nibud enzovoorts zeggen allemaal verschillende dingen en zijn onvolledig. Nu hebben we er een Tegeltjes sort off berekening bij, en dan moet er iemand jou weer gaan weerleggen?
Ik zou zeggen maak de Tegeltjes rekentool zodat we van jou kunnen leren hoe het werkelijk zit.

Tegeltje

Tegeltje

13-12-2014 om 10:34

Niet nodig

De landelijke regelingen en bedragen zijn op te zoeken en komen uiteindelijk overeen. Alleen Sargasso slaat posten over. Dus daarvoor is een nieuwe tool niet nodig. En die landelijk geldende bedragen zijn hier niet weersproken. Terwijl hier toch ervaringsdskundigen zitten. Dat geldt ook voor minimumloon en daarbij behorende toeslagen. Als hetzij het minimumloon niet omhoog gaat, hetzij het mes wordt gezet in de elf kindregelingen, hetzij de basis bijstand voot alleenstaande ouders wordt verlaagd, zal werken niet gaan lonen. Dat zou het in 2015 wel moeten, maar dan zijn er overgangsregelingen van kracht, heb ik inmiddels al gezien. Dus dat zal wel 2016 worden eer de kloof wat groter wordt.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2014 om 11:05

Beetje off topic

Wat me opvalt in de draadjes over uitkeringen is dat de toon van sommigen zo vijandig en aanvallend is. Wat moet ik daar toch van denken?

Wat

Denk je hoe dat komt? Omdat er wordt gedaan alsof het zo goed is in de bijstand...

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2014 om 17:09

Mmetje

Ik had niet in het bijzonder gezegd wie er vijandig en aanvallend reageert. Jij bent ook nogal explosief in je reacties. Ik denk dat niemand van mening is dat het zo geweldig is in de bijstand overigens. Ik heb alleen wel de indruk dat een aantal het gevoel krijgt dat je beter in de bijstand kunt zitten dan werken voor het minimumloon, omdat er volgens de informatie op internet een beeld is ontstaan van luilekkerland op kosten van de maatschappij. En ik denk dat dat beeld nogal misplaatst is. Het is géén luilekkerland. Het is lastig rondkomen en er wordt steeds meer druk (nu dus ook al) uitgeoefend door de overheid en gemeente om een eind te maken aan die situatie. Maar lastig rondkomen is het ook voor mensen die net iets meer hebben dan de bijstand en overal buiten vallen. Die twee werelden schuren een beetje. Wij hebben bijvoorbeeld een inkomen dat bij de een onder het minimumloon ligt en bij de ander een paar euro erboven. Gemiddelde geeft geen recht op zorgtoeslag en huurtoeslag. Wie weet houden we verhoudingsgewijs dus niet eens zoveel meer over dan iemand in de bijstand, maar wat we wel hebben (zolang het nog duurt) is dat we aan niemand dan onszelf ergens verantwoording over hoeven af te leggen. Dat is ook wat waard. Ik ben de laatste die een ander veroordeeld omdat die ander gebruik maakt van rechten als de bijstand. Het kan ons allemaal overkomen. En echte labbekakkers hou je nu eenmaal altijd. Dat zoekt de overheid maar met ze uit, ik laat mijn leven er niet door verzuren in ieder geval.

Barvaux

Barvaux

13-12-2014 om 17:33

kaaskopje

Ik snap deze zin even niet: "Gemiddelde geeft geen recht op zorgtoeslag en huurtoeslag"

Zorgtoeslag gaat tot 42.438 bij partners en huurtoeslag tot 29.325 dit jaar dus die twee kun je niet op 1 hoop gooien en zeggen wanneer je geen recht hebt.

Ik vind

Het wel meevallen hoor met explosieve reacties..
Je zegt de 1 zit net onder het minumloon en de ander er een paar euro boven en dan heb je geen recht op zorg en huurtoeslag?

42.438

Je mag niet boven de 42.438 uitkomen als partners dus dan zit je wel heel wat eurootjes boven het minimum of zie ik iets over het hoofd?

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

13-12-2014 om 20:32

Over het hoofd zien.

42.438 is 21.217 bruto per jaar
Dat komt uit op 1768 bruto per maand, wat 1485 netto per maand is. In dit voorbeeld is rekening gehouden met de heffingskortingen, zoals arbeidskorting en algemene heffingskorting.

Bruto netto

Bij de berekening van Tegeltje worden toeslagen etc.als inkomen gerekend. Dan krijg je een bepaald bedrag. Iemand die werkt denkt dan: dat houd ik niet over!. Om hetzelfde bedrag als werkende te krijgen moet je ongeveer 35.000 euro verdienen. Dat komt omdat bedragen als toeslagen etc. netto zijn. Als je hetzelfde bedrag moet betalen als werkende moet je dat doen van een bruto bedrag.
Stel: ziektekostenpremie is 100 euro. Als iemand zorgtoeslag krijgt wordt er 78 euro bij het inkomen opgeteld. Als iemand datzelfde bedrag als werkende moet betalen (zonder zorgtoeslag) moet iemand ongeveer 150 euro verdienen. Gevolg: mensen met een bijstandsuitkering met een jaarinkomen van 16.000 hebben bijna net zoveel te besteden als iemand die werkt met een jaarinkomen van 35.000.

'Het enige politieke waar ik Tegeltje op kan betrappen is dat ze meent dat werken tegen een laag loon nauwelijks financieel voordeel oplevert ten opzichte van het ontvangen van een bijstandsuitkering. Dit meent ze dus op basis van de cijfers die er nu liggen.' Ik snap de verbazing hierover niet, dit is al lang bekend. Sterker nog: een paar bijstandsvrouwen die sinds kort werk hadden wisten het zelf ook al: toen ik in de bijstand zat mocht ik met de kinderen naar de dierentuin, de film etc., maar nu niet meer. Dat komt omdat er bij alle regelingen gekeken wordt naar bruto-inkomens.

Tsjor

Zorgtoeslag

'Zorgtoeslag gaat tot 42.438 bij partners en huurtoeslag tot 29.325 dit jaar dus die twee kun je niet op 1 hoop gooien en zeggen wanneer je geen recht hebt.'
Op de website van de belastingdienst lees ik het bedrag van 32.655 voor 2015. Dat was 37.145 in 2014. Waar zie je 42.438 staan?

Tsjor

Barvaux

Barvaux

13-12-2014 om 20:43

sindbads vrouw

Ik ben je even helemaal kwijt. Een gezamenlijk inkomen van 42duizendnogwat wordt vaak bijeen geschraapt door iemand die fulltime werkt en iemand die parttime werkt. Die parttimer houdt door de heffingskorting dus in verhouding meer over van het loon dus jouw netto inkomen zal niet helemaal kloppen.

Barvaux

Barvaux

13-12-2014 om 20:44

tsjor

Mijn gegevens waren over 2014 die zijn gewoon overal te vinden.

Barvaux

Barvaux

13-12-2014 om 20:46

oh ok

Je hebt gelijk, vreemd dat ze die cijfers zo door elkaar gooien... maar goed mijn punt was dat de max van huur en zorg niet gelijk is.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

13-12-2014 om 21:13

Barvaux

Ik ben er voor het gemak van uit gegaan dat het 2 fulltime salarissen waren. Dus beide werken 40 uur.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2014 om 22:46

mmetje

We hebben van de belastingdienst een brief gekregen dat er geen recht is op zorgtoeslag. Voor huurtoeslag hebben we ook teveel. Ik heb zo'n beetje 2 euro boven het minimum. Mijn man 70 % van datzelfde. Ik werk 31 uur. Als ik in het verhaal van Tsjor 37000 zie snap ik er niks meer van. Dat hebben wij lang niet. Ik ga ze toch maar eens bellen. We hebben al jaren gedonder over de zorgtoeslag. Elke keer blijken we teveel te krijgen. Dit jaar voor het eerst niks.

Ik zou inderdaad

maar eens bellen Kaaskopje, lijkt mij toch echt dat je dit ook hoort te krijgen als je er maar 2 euro boven zit..

Caesar

Caesar

14-12-2014 om 00:44

Tsjor

Ben ik ergens verbaasd over? #112

Barvaux

Barvaux

14-12-2014 om 08:35

mmtje

Natuurlijk niet, als je ergens 2 euro boven zit dan krijg je het niet. Zit je er een euro onder dan zal het ook geen megabedrag zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.