Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Spaarder

Spaarder

20-05-2016 om 10:20

Hoeveel spaargeld?


onderhoudsplicht

Hoe vervelend ik het verhaal van Nimbo ook vind. Ik denk dat het tamelijk uitzonderlijk is. Ik doe ook aan risico inschatting en bedenk mogelijke scenario's. De kans dat mijn pubers door een ernstig verstoorde relatie het huis ontvluchten en bijdragen eisen voor hun onderhoud, acht ik redelijk klein. Zo klein dat ik dat risico neem. En ik ken de pubers inmiddels al 17 en bijna 15 jaar dus heb wel enig recht van spreken. Mocht het toch zo zijn, dan is eerlijk gezegd de financiele tegenvaller wel de minste tegenvaller die ik dan ondervind.

bieb63

bieb63

23-05-2016 om 23:07

Kaaskopje: Eens met Spaarder

Ik ging uit huis toen ik 19 was, samemwonen, en beiden werkten ft ( hij was overigens 23). Dus no Problem.
Dat is wat anders, m.i., als je mog studeert in de ruime zin van het woord, op redelijke afstand van je school of uni zit. Tuurlijk wil je dan ook die vrijheid. Niks geks aan. Maar wie betaalt de extra gaten die daardoor vallen? Als het niet anders kan: studie ver weg, is het heel wat anders.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-05-2016 om 00:59

Extra gaten

Ik denk dat ook wel eerlijk besproken moet worden hoe kind het denkt te doen. Wij kunnen echt niet bijdragen. Ja, officieel een paar tientjes per maand. Dus hier was ook duidelijk dat het zelfstandig wonen zelf betaald moest worden. Als het niet kan kan het niet, zo is het natuurlijk, maar als een kind goed begrepen heeft wat de consequenties zijn, werk heeft en er duidelijk een afspraak is dat pap en man de huur niet betalen, dan vind ik het goed. Ik zou het nooit uit eigen beweging voorstellen overigens.

Mijn dochter kon wel dichterbij studeren, maar wilde dat niet, omdat de kwaliteit van de school waar ze nu zit beter is dan die van dichterbij.

Arawen

Arawen

24-05-2016 om 22:39

bijdrage DUO

De DUO groep berekend wat de ouders, apart van elkaar, zouden moeten kunnen bijdragen. Is jullie inkomen zo laag ('een paar tientjes') dan zal die bijdrage op een laag bedrag of zelfs op nihiel gesteld worden. Waardoor het kind recht heeft op meer 'gratis' (als in, niet terug te betalen als het diploma gehaald wordt) beurs.

De discussie is dat de ouderbijdrage die DUO vaststelt, niet verplicht is. En er (helaas) veel ouders zijn die weigeren bij te dragen. Waardoor het kind met een (onnodig) hoge af te lossen lening achter blijft.
Mijns insziens zouden ouders die kunnen bijdragen ook moeten bijdragen. Dat ontlast ons beursstelsel ten gunste van intelligente kinderen van minder/niet draagkrachtige ouders. Zodat studeren niet, zoals vroeger, weer een rijkelui's-dingetje wordt.

Gemiddelde erg hoog

Ik vind de bedragen die hier genoemd worden erg hoog. Ik doe mijn best om te sparen, ben blij als ik 5000 heb, die dan onmiddellijk weer opgaan omdat de auto kapot is, de badkamer eindelijk vernieuwd kan worden etc. Heb wel geld in mijn spaarhypotheek zitten, maar bakstenen kun je niet eten.

Als ik optel waar we voor ouden moeten sparen, dan is dat:
- 3 maanden salaris apart zetten;
- 10.000 per kind voor studie (maal 3 voor mij);
- de maanden na 65 en voordat je AOW krijgt (kan aardig oplopen);
- de eigen bijdrage ziektekosten

Tegen die tijd komt de belastingdienst om de hoek kijken.

Tsjor

Alicia

Alicia

25-05-2016 om 06:51

tsjor

Day bedrag is hier ook een tijd de limiet geweest hoor. Dan was ik al blij als we de 5.000 aantikten. Alleen heb ik de kinderbijslag wel altijd opzij gezet voor de kinderen, maar dat beschouw ik ook niet als 'eigen' spaargeld.

Noet

Noet

25-05-2016 om 06:57

tjor

hoezo de maanden na 65 en voor je aow krijgt?

Ik ga er vanuit dat ik gewoon tot mijn aow bij 69 werk. Misschien minder, masr de uitgavennzijn dan ook lager.

werken tot 69, Noet

'Ik ga er vanuit dat ik gewoon tot mijn aow bij 69 werk. Misschien minder, maar de uitgaven zijn dan ook lager.'

Het scheelt dat je je hier nu mentaal op instelt. Mensen die nu rond de zestig zijn en voorlopig door werken als ze gezond blijven, hebben soms best wat last van afgunstige gevoelens betreffende de generatie die in het verleden met gunstige regelingen kon stoppen met werken. Je bent nu nog best jong, je zult ondervinden dat het meg 60 en daarna anders gaat aanvoelen. Natuurlijk, werken kán nog prima, maar je energiepeil loopt terug. Je schrijft ook al 'misschien minder' en dat lijkt me een goed plan, minder uren per week werken in een overgangsfase, zodat het goed te doen blijft.

Mijn man wordt dit jaar 59 en zou eigenlijk graag elke week een dagje op de kleinkinderen passen. Maar ja, als hij daar op een dag tijd voor krijgt, gaan ze al richting middelbare school :p

Van collega's die rond 50 oma werden, hoorde ik dat ze toen fluitend met ukkie achterop de fiets door het dorp raceten. Maar nu ze de 60 zijn gepasseerd en er 'nieuwe kleinkinderen' arriveren bij later startende zonen/dochters, is het tempo echt lager en het oppassen vermoeiender.

Lagere uitgaven, tja. Vrije tijd kost bijna altijd geld (en niet alleen omdat je in die uren niets verdient). Je bent thuis, dus sowieso heb je dan meer energiekosten dan wanneer je op je werk zou zijn, en als je weggaat is dat ook zelden gratis.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-05-2016 om 09:55

Zijstraatje

Wat ik wel heb, is dat ik me op de een of andere manier een oor aangenaaid voel door de nieuwe pensioenleeftijd. De afspraak was aanvankelijk toch 67 jaar, of ben ik nu mal? Het idee dat ik nog 13 jaar moet doorworstelen, tot 67 jaar en 9 maanden als ik het goed heb, met werk zoeken, korte contracten, het deprimerende van geen verlenging, wéér zoeken... Ik heb er geen zin in. En om toch weer terug te keren naar het goede straatje, deprimeert het mij wel eens dat ik mede hierdoor nooit eens toe kom aan de káns om geld wat over is weg te zetten op een spaarrekening. Ben je net weer gewend aan een 'normaal' inkomen, dan krimpt het weer met 30 procent in. Het lijkt me zo prettig om op betaaldag van het salaris de boel te overzien en vervolgens een paar honderd of meer euro op de spaarrekening te kunnen zetten omdat dat domweg meer is dan je nodig hebt. Ik zeg nadrukkelijk 'geld wat over is' en 'meer dan je nodig hebt', dat kan per persoon anders zijn en daar kun je ook niet standaard eens of oneens over zijn, vind ik.

Zo, hier is mijn momentje van zelfmedelijden ook weer afgesloten hoor, haha.

Muts

Muts

25-05-2016 om 12:58

studies

Kinderen hebben allebei studies op het oog die a. veel tijd vergen, dus bijwerken is minimaal, b. op een dusdanige afstand van huis zijn dat op kamers gaan noodzakeljk is (enkele reisafstand van minimaal 2 uur hou je niet 5-6 jaar vol). Dan zit je echt wel op 800-1000 euro in de maand en doe je nog niets geks. Ik tel alle kosten mee, anders klopt het plaatje niet. Klopt dat ik nu sommige kosten ook heb, maar ik weet natuurlijk niet of ik als het zover is dat de kinderen gaan studeren nog een inkomen heb. Niks is zeker tegenwoordig, dus ik zet het liever nu al apart, nu het nog kan. Call me a sissy, maar ik investeer liever nu in een pot voor zwaardere tijden dan dat ik onbekommerd het geld laat rollen. Daarom vind ik het zo verkeerd dat je zoveel belasting moet betalen over spaargeld. Echt heel erg krom.

De ene studie duurt 5 jaar, de andere zes. Ik verwacht misschien ook nog wel wat vertraging. En het zijn heus geen feestbeesten. Met dit geld kan ik ze niet door de hele studie heen helpen, dus ze zullen zowiezo moeten bijlenen, maar als dat voor hen weer 25.000 scheelt dan zou dat wel heel fijn zijn.

Over het autorijden: volgens mij is private lease uiteindelijk net zo duur als zelf kopen. Voordeel is dat de kosten gespreid worden. Uiteindelijk ben je voor dezelfde auto ongeveer evenveel kwijt: de afschrijving wordt toch ook gewoon doorberekend in het leasebedrag? Of mis ik een schakeltje in mijn denkproces? Dan hoor ik het graag.

Ik ben overigens ook niet van plan tot mijn 69e te werken. Met 62 stop ik ermee. Mijn man heeft dan al prepensioen, ik kan dan ook een vervroegde pensioenuitkering aanvragen, onze kids zijn dan klaar met de studies en het huis is afbetaald. Dan moeten we leven van 2500 netto per maand maar zonder hypotheek en zonder kosten voor de kids zou dat toch moeten lukken.

Dat gevoel van "moeten".

Dat gevoel van "moeten werken" hebben wij niet. We hebben beide, man en ik, zwaar lichamelijk werk. We zijn gezond en blij dat we nog nooit één dag zonder werk hebben gezeten. We zien wel wat de toekomst brengt. Moeten we werken tot ons 68e jaar of kunnen we eerder stoppen of minderen? Geen idee, wat kost over 20 jaar een bruin brood?
Misschien krijgt één van ons gezondheidsklachten, dan kan je alles nu perfect plannen, maar klopt daar onverwacht niets meer van.
Sparen daarvoor doen we wel, voor "onze oude dag en mankementen", maar vooral nu genieten we, geven we ons geld ook vrolijk uit. Eigenljk wat Kaaskopje aangeeft: salaris komt binnen, vaste lasten eraf, beetje sparen en de rest mag op.
Ik kan morgen wel dood zijn.

Jaina

Jaina

25-05-2016 om 13:20

Sparen studie

Wij hebben een redelijk bedrag aan spaargeld. Ik spaar niet apart voor de studies van de kinderen maar een deel van het spaargeld heb ik daar voor gebruikt.

Wij hebben wat studies betreft redelijk geluk gehad. Onze oudste kinderen hebben in Nederland gestudeerd toen de basisbeurs nog bestond. Wij betaalden collegegeld van dat spaargeld en de kinderen betaalden de rest van basisbeurs/bijbaantjes/eventuele lening. Bij extra studiekosten stopten we ze af en toe wat meer toe. Ze konden ook gewoon thuis blijven wonen en ze hebben hun uitwisselingen naar het buitenland gefinancierd via het Erasmus programma en andere beurzen uitgegeven door instanties.
Alleen mijn dochter moest op kamers omdat wij gingen verhuizen halverwege haar studie. Omdat dit onze schuld was hebben wij toen de kosten op ons genomen.

Onze jongste kinderen gaan waarschijnlijk studeren in Frankrijk (waar we nu wonen) en hier is dat veel goedkoper. We hebben ook een universiteit in de buurt met een redelijk aanbod & de huidige plannen van onze jongste kinderen passen hierbij. Onze middelste kon voor zijn studie niet op de plaatselijke universiteit terecht en woont op kamers. Hij krijgt een beurs en huursubsidie. Daarnaast geven wij hem een maandelijkse bijdrage maar dat is geen heel groots bedrag.Die beurs scheelt heel veel.
Dus uiteindelijk hebben we tot nog toe nog niet eens zulke enorme bedragen uitgegeven aan de studies van de kinderen & een groot deel hebben we uit ons lopende inkomen kunnen betalen.

Toen de kinderen jong waren konden we ook nauwelijks sparen. We hadden wel een spaarbedrag voor noodgevallen maar we hadden niet de mogelijkheid om veel geld opzij te zetten voor studies en dergelijke. Inmiddels verdienen we veel meer dus ik ben nu ook wel blij dat we geen enorme bedragen voor studies gespaard hebben. We zijn daarmee pas begonnen toen de oudste kinderen al tieners waren. Uiteindelijk bleek het allemaal erg los te lopen en door onze inkomstenstijging hebben we veel op kunnen vangen. Daarnaast ook wel geluk gehad met beurzen en dergelijke die nog bestonden.
En ik vind het ook geen ramp als de kinderen een deel moeten lenen of zelf bij elkaar moeten verdienen.

Mijn oudste dochter wilde bijvoorbeeld haar master in het buitenland doen en zij heeft toen tussen haar bachelor en master ongeveer 1,5 jaar gewerkt en geld gespaard (ze kon toen wel thuiswonen) waarmee ze die studie kon doen.

Muts.

Nadelen zouden kunnen zijn; ik betaal voor een auto die nooit mijn eigendom wordt, geen restwaarde. Dus als je niet (meer) aan je betalingsverplichtingen kunt voldoen ben je én je auto kwijt en je ziet er geen euro voor terug. Ander nadeel kan zijn, leasen is lenen, dus BKR registratie. Kan lastig zijn bij aanvraag hypotheek bijvoorbeeld.

Private lease is prima als je graag nieuw wilt rijden en met gemak aan je betalingen kunt voldoen.Geen restwaarde is dan ook geen probleem, je least de volgende auto.

Jaina

Jaina

25-05-2016 om 13:24

Pensioen

Ik spaar nu wel voor mijn pensioen. Mijn oudste kinderen zijn financieel zelfstandig dus we hebben nu eindelijk de mogelijkheid om echt even goed te sparen daarvoor. Maar ik ben wel laat begonnen. Dus dat wordt nog wel even doorwerken. Ik denk niet dat ik met 65 kan stoppen. Ik hoop door te gaan tot 70. Maar ik moet ook zeggen dat ik helemaal niet de behoefte heb om met pensioen te gaan. Ik kan met het in Kaaskopje's geval prima voorstellen dat de rek er uit is maar als je een vaste baan hebt waar je het naar je zin hebt dan is die paar jaar extra echt geen ramp. Ik ga echt niet nog meer sparen voor een vervroegd pensioen. Ik wil nu ook leuke dingen doen.

boat

boat

25-05-2016 om 14:00

verbazend

Jee zeg, wat heb jullie "allemaal" veel spaargeld! Uitzonderlijk zou ik denken. Hier 2 mbo opgeleiden met salaris naar opleiding, samen goed voor 65 uur werk in de week en toch houden we maar amper iets over om te sparen. 1 uithuizig kind wat studeert. Koophuis met overwaarde maar daar hebben we niks aan. Ik denk dat er nu 1500 euro op de spaarrekening staat en daar zijn we al heel blij mee.

Ik heb in mijn omgeving niemand met zulke bedragen achter de hand.Sta daar toch wel van te kijken, wat ongecompliceerd leven lijkt me dat (financieel dan --)

Kaaskopje

Kaaskopje

25-05-2016 om 15:36

Boat

Ja dat is een goed woord: ongecompliceerd (financieel ). Dat is het hier nooit. Altijd nadenken over de kleinste uitgave.

bieb63

bieb63

25-05-2016 om 15:41

Ja, dat vind ik nou ook

Los van het spaargeld dat ik wel of niet heb, lijkt het mij nou niet bepaald vanzelfsprekend....
In principe zou je kunnen stellen dat iedereen probeert wat achter de hand te hebben, maar menig gezin moet elk dubbeltje omdraaien, dus de vanzelfsprekendheid om minimaal 10 of 20 duizend op je spaarrekening te hebben.....? Voor velen echt onmogelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-05-2016 om 15:44

Wil

Als ik een leuke baan zou hebben en houden zou dat moet-gevoel ook een stuk minder zijn. Bij mijn voorlaatste werkgever had ik het fluitend gedaan. Nu voelt het wel als moeten, omdat ik vast lijk te lopen en eind volgend jaar geen WW meer heb. Hopelijk pakt het allemaal positiever uit

Kaaskopje.

Ik heb geen "leuke" baan, ik heb leuke collega's en een prima werkgever

Eind volgend jaar, dat duurt nog anderhalf jaar, dan heb jij allang weer een baan!

Alicia

Alicia

25-05-2016 om 16:09

bieb

Maar die 10.000 euro is er niet in een jaar gekomen. Dat duurt bij sommige mensen tien jaar of zo. En het blijft alleen 10.000 als je geen tablet koopt en jarenlang naar dezelfde oude tv blijft kijken. Wij doen vier jaar met de auto van 2.000 euro aanschafprijs.

Noet

Noet

25-05-2016 om 16:16

wil

private lease is geen lenen. De auto wordt langdurig aan je verhuurd en wordt niet jouw eigendom. Auto staat ook niet op jouw naam.
Er is dus ook geen bkr registratie.

bieb63

bieb63

25-05-2016 om 16:19

Alicia

In die 10 jaar dat je 10 duizend zou sparen, heb je al heel wat akkevietjes gehad, zoals een kapotte wasmachine, een loodgieter die je nodig hebt enz enz enz. , dus voor mensen die weinig overhouden aan aan het eind van de maand, is dat wel een heel erg rooskleurig beeld..... En je hoeft geen tablet te hebben, maar een pc/laptop absoluut wel ( nog los van voor school van kinderen), en die gaat ook weer eens kapot enz. enz, enz.
Overigens rijden wij altijd in auto's van onder de 1000 en dan 4 tot 6 jaar, naar vollle tevredenheid.....

Noet

Noet

25-05-2016 om 16:28

Alicia

en er zijn velen die die dingen niet doen maar het dan nog niet redden.

Alicia

Alicia

25-05-2016 om 16:33

nou

Met 50 euro per maand heb je na 10 jaar al 6000 euro. Zo onrealistisch is dat echt niet. Van je vakantiegeld wat opzij leggen, desnoods maar 10 %. Van de kinderbijslag ook. Met de bijstandsuitkering gaat dat inderdaad niet, maar het merendeel van dit forum heeft geen bijstandsuitkering.

Srickertje

Srickertje

25-05-2016 om 17:02

6000 is zo weer op

Wij dachten het een jaar of 3 geleden aardig voor elkaar te hebben. Buffer op de bank van ruim 6000 euro en toen sloeg het noodlot toe. Auto aangereden toen hij geparkeerd stond duizenden euro's schade waar rechtsbijstand zich mee moest bemoeien de dames die dit hadden gedaan vonden ons geen partij in hun aanrijding. Het geld is teruggekomen maar we moesten het eerst zelf betalen. Tijdens dat dit alles liep ging de CV ketel ter ziele, moest de vaatwasser gerepareerd en de magnetron vervangen.
Na maanden was er weer een kleine reserve opgebouwd en bleek de auto toch meer schade te hebben gehad dan eerst was gezien. Geld voor een nieuwe was er niet dus laten repareren, weer terug bij af.
We zitten nu op een doorgezakte bank maar dat moet nog een jaartje, eerst weer flinke reserves opbouwen.

Alicia

Alicia

25-05-2016 om 18:04

klopt srickertje

Maar bedenk eens hoe je er voor gestaan had als je dat geld niet had gehad! Dan was je nu elke maand je schulden aan het afbetalen. Dat geld kun je nu dus ook elke maand opzij zetten, maar dan op je spaarrekening. Jouw voorbeeld toont aan dat je echt niet zonder spaargeld kunt!

Kaaskopje

Kaaskopje

25-05-2016 om 19:10

Alicia

Er zitten meer mensen op OO die het zeer krap hebben, dan jij denkt

Als je zo weinig kunt sparen dat 50 euro per maand, wat dus uitgespaard kan worden en niet persé over is, het maximum is, denk je dan echt dat zo iemand na 10 jaar 6000 euro heeft? Dat is alleen mogelijk als álles in huis heel blijft, je nooit ziek wordt, waardoor je eigen risico moet gaan betalen, de fiets van je kind vervangen moet worden, de hond/kat/cavia ziek wordt etc. etc.. Kortom als je ook echt nooit die 50 euro hoeft aan te spreken. Hoeveel vakantiegeld denk je dat 10 procent voor de de laagste inkomens is? 80-90 euro en minder, daar kun je niet echt een deuk van in een pakje boter slaan. Als je steeds korte banen hebt, is dat vakantiegeld versnipperd en dat gaat al gauw op in het huishoudgeld. Kinderbijslag bij lage inkomens? Dat betekent even lucht. Schoenen kopen, nieuwe jas, kleren, nou dan ben je er al weer door heen.

.

Alicia

Alicia

25-05-2016 om 19:19

kaaskopje

Je draait het om. Als je geen spaargeld hebt, krijg je toch ook gewoon met tegenvallers te maken. Die komen niet alleen voor bij mensen met spaargeld.En dan moet je dus geld lenen. Dat geld moet je terug betalen. Met rente! Elke maand opnieuw. Dan ben je toch ook elke maand een bepaald bedrag kwijt?
Dan kun je beter datzelfde bedrag (of zelfs iets minder omdat er geen rente bij zit) nu al elke maand opzij zetten. Je spaart niet omdat je perse wilt spaargeld wilt hebben, je spaart juist om te zorgen dat je niet hoeft te lenen zodra er een tegenvaller is. Want dat is duurder.

Stickertje

Stickertje

25-05-2016 om 19:58

Sparen om niet te hoeven lenen?

Bij ons wel ja, eerst een bedrag opzij en van de rest eerst de vaste lasten, kleding en de boodschappen. Dat is mogelijk, omdat hier aardig meer dan minimum binnen komt.
Bij mensen op het minimum liggen prioriteiten anders. Die bekijken het van dag tot dag en als (met nadruk als) er nog wat overblijft aan het eind van de maand dan kan er iets gespaard worden. Maar net zo makkelijk is dat volgende maand weer weg aan een onvoorziene fietsreparatie.

Sambar

Sambar

25-05-2016 om 20:16

ook best hoog, maar...

Hier ook best veel. 20.000 op de spaar zo'n beetje.
Maar even afgezien van wat veel en weinig is, het bedrag wat ik nu noem zegt helemaal niet zoveel. Dat blijkt al uit de andere reacties. Sommigen met een koophuis hebben geen overwaarde (en/of niet of weinig afgelost). Is de hypotheek aflossingsvrij? Doe je daar soms geld naartoe? (wij wel sommige jaren). Als we niets naar die hypotheek toe hadden gebracht hadden we ook wel 40.000 euro op de spaar kunnen hebben. Of we hadden er veel meer naartoe overgemaakt en dan zei ik nu tegen jullie: we hebben 5.000.
Wij hebben iets van 100.000 euro aflossingsvrij dus als we daar niets aan doen moet ik een nieuwe hypotheek nadat de 30 jaar verstreken is (daarnaast hebben we nog een hypotheek die niet aflossingsvrij is). We proberen dat bedrag in ieder geval te verkleinen.
En sparen voor de kinderen/hun studie. Ja doen wij ook. Er staat nu voor ieder iets van 6000 euro op. Ik weet nog niet hoe we dat gaan gebruiken (hun dagelijks leven om onze lasten te verlagen? Rijbewijs? Laptop?..?).
Wij hebben trouwens een gemiddeld rijtjeshuis en rijden altijd tweedehands. Die proberen we op te rijden (minstens 8 jaar). Maar we kopen niet de goedkoopste maar een van iets van 8000 euro of zo. Dit is onze tweede auto in de 14 jaar dat we er een hebben.
Kortom, een bedrag noemen zegt niet alles.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.