Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Spaarder

Spaarder

20-05-2016 om 10:20

Hoeveel spaargeld?


Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2016 om 14:24

Muts

Wat lijkt het mij heerlijk om zo'n mooi inkomen te hebben Dat is dus geen afgunst van mij hoor. Zo is het nu eenmaal. Een hogere opleiding resulteert in de meeste gevallen in een beter inkomen. Ik vind het ook knap dat je niet naar je inkomen bent gaan wonen. Of knap... verstandig. Wat heb je aan een groter huis, als je daar alsnog krom voor moet gaan liggen als het tegenzit.

studie kinderen

100.000 euro om kinderen door studie heen te helpen? Wow. Dat is pittig. Ik neem aan dat bedrag boven op bedrag is dat je nu al aan kinderen uitgeeft (want anders hoef je er niet voor te sparen).
Ik weet natuurlijk niet hoeveel kinderen Muts heeft en waarom de kinderen niet zelf wat kunnen bijverdienen tijdens hun studie. Maar het lijkt er nu beetje op of je zonder die 100.000 euro je kinderen niet kunt laten studeren.

Noet

Noet

21-05-2016 om 18:07

Alkes

ik reken voor mijn dochter zo'n 10.000 per studiejaar, dus voor een 4 jarige studie 40.000. Met haar huidige plannen zal er weinig tijd over zijn voor een baantje. Ze is 10 dus er kan nog veel veranderen, maar dit niet zo gebruikelijke idee voor een 10 jarige houdt ze toch al 2,5 jaar steeds standvastiger vol.

3 kinderen en 100.000 is niet zo gek gerekend.
vergeet niet dat met hun 18e er ook veel belasting voordelen wegvallen en er kosten bijkomen.

Blijft ze thuis wonen valt het mee, maar best kans dat dat niet het geval zal zijn.

Noet

€10.000,- Per jaar per kind? Daar schrik ik van, wat veel! Daar valt, in mijn geval, niet tegenop te sparen.

Alicia

Alicia

21-05-2016 om 20:56

thuis wonen

Hier hebben de kinderen niet zo veel keus: wie wil studeren, zal thuis moeten blijven wonen. Collegegeld, boeken en andere kosten worden betaald, maar voor de huur en zo zouden ze zelf moeten zorgen. Dus lenen of thuis wonen en schuldenvrij afstuderen. Nou hebben we een grote zolder, groter dan willekeurig welke studentenkamer. Dus ze hebben wel een ruime 'eigen' plek, als ze dat willen.

Henriette123

Henriette123

21-05-2016 om 21:33

Alicia

Alicia, niet iedereen woont zo dicht bij een universiteit dat hij thuis kan blijven wonen, soms moet je op kamers.
Dan is het toch wel erg fijn als ouders bij kunnen springen, dat is wat anders dan op kamers willen.
Wij hadden ook de luxe met verschillende universiteiten op reisafstand zodat ze thuis konden blijven wonen.
Wij hadden daarom ook gezegd dat we geen kamerhuur ed. gingen betalen, maar als ze ver weg hadden moeten studeren, hadden we toch gekeken of we konden bijspringen,

Moni

Moni

21-05-2016 om 21:38

Er is niets mis met geld lenen voor de studie

hoewel het heel fijn is als ouders kunnen bijdragen zodat de schuld niet maximaal wordt.
Als Alicia alle kosten betaalt behalve het op kamers wonen, dan kan hun kind geld lenen om de huur te betalen en het huishouden. Misschien krijgt kind nog een kleine extra bijdrage omdat hij niet thuis eet. Of krijgt bakjes eten mee.
Dat is nog steeds veel voordeliger dan studenten die volledig moeten lenen en daarnaast op kamers wonen.

Noet

Noet

21-05-2016 om 21:39

Narcis

Dat was het voor mijn ex-zijn ouders en mijn ouders ook niet. Wij hebben een stevige schuld afgelost. Niks mis mee, maar bij ons twee komt er veel geld binnen.

Dat spaart makkelijker natuurlijk. En dochter zal geen stufi krijgen van wege die inkomens. Dan zou het toch niet slim als ik het nu ik het gewoon over houdt apart zet terwijl ik weet dat a die kosten er zeer waarschijnlijk aankomen en b ik weet dat mijn inkomen dan sterk daalt.

40.000 sparen in 18 jaar is veel makkelijker dan wanneer je daar als ze 10 zijn mee begint. Tel er wat schenkingen van opa en oma bij en het schiet omhoog.

Net als eerder door ienand gezegd moet je dan een Lamborgini en een vila kopen als je tevreden bent met wat je hebt?

Noet

Noet

21-05-2016 om 21:42

Alicia

Waar ik ben opgegroeid heb je geen keus: hbo of hoger is op kamers wegens gebrek aan deugdelijk ov.

In mijn tijd kon ik om 11 uur op college zijn en moest om 2 uur weg canwege de laatste bus. Ov is nu nog verder uitgekleed.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2016 om 02:24

Kwaliteit

Mijn dochter heeft echt uitgezocht welke HBO goed was en zo is ze tot haar keuze gekomen. Te ver om elke dag op en neer te reizen en ik denk ook wel de behoefte om de vleugels uit te slaan. Omdat wij niet bij kunnen dragen, leent ze en werkt ze.

Noet, je zegt dat je dochter 10 is en veel plannen heeft. Als ik eerlijk ben, zou ik van mijn kant dan toch ook gezegd hebben dat het wel wenselijk is als ze naast die plannen ook een baantje gaat zoeken. Al is het maar om werkervaring, collega-ervaring, werkgeversgekte enz. op te doen en mee te maken. Ook die ervaringen vormen je.

Henriette123

Henriette123

22-05-2016 om 07:18

Kaaskopje

Het gaat om een meisje van 10.
Wil je die werkelijk een baantje laten zoeken?

Noet

Noet

22-05-2016 om 10:25

kaaskopje

die stimulatie komt er wel, maar met haar huidige plan zal dat geen standaard bijbaantje zijn waar je een behoorlijk salaris voor krijgt.

Mocht haar plan wijzigen wat heel goed mogelijk is, ze is tenslotte nog maar 10, dan passen we dat plan weer aan.

Maar als je als 8! jarige al weet wat je wil en met 10 al kijkt wat je moet doen voor je toelating op de opleiding van je keuze en daar je vrijetijdsbesteding op aanpast dan moet je als ouders wel rekening houden met een bepaald scenario.
Ze heeft uit eigen beweging dat allemaal gedaan, al vinden wij haar keuze wel echt bij haar passen.

10.000

Hoe kom je aan die 10.000 per jaar? Collegegeld is 2.000. Een kamer kost ongeveer 350 euro per maand. Boeken 1.000? Dat is dan 7.200. Ook veel maar scheelt bijna 3.000. Ik heb kleding en eten niet meegerekend want dat betaal ik nu ook voor mijn kinderen.

Noet

Noet

22-05-2016 om 10:43

Alkes

Die reken ik juist ook mee want mijn inkomen zal de komende jaren zo'n € 500 netto per maand zakken.

En wie zegt dat het college geld dan nog zo goedkoop is?
Buiten dagelijkse kleding vraagt de opleiding ook andere specifieke kosten,.
In die periode willen ze ook hun rijbewijs halen.
En in het huidige plan van dochter zal ze zelf ook nog training krijgen en toernooien spelen.
We moeten nu al rekening houden met een trainingskamp in Belgie en toernooien aan de andere kant van het land met overnachtingskosten etc.

En als er overblijft heeft ze een mooie basis om het volwassen leven te starten.

geldkwesties

geldkwesties

22-05-2016 om 11:02

voor oo gemiddeld denk ik:

Hier ongeveer 10000 euro spaargeld. Daarnaast een overwaarde van ongeveer 100000 euro in het huis, en een niet te hoge hypotheek. Spaargeld wordt gebruikt voor autokosten (reparaties/ vervanging, we rijden auto's van minimaal 10 jaar oud en laag in de wegenbelasting) en grotere verbouwingen. Andere uitgaven (wasmachines en vakanties etc.) gaan van de lopende rekening. Studie kinderen: alleen de jongste hoeft nog maar, en wij wonen op fietsafstand van grote universiteiten/ hogescholen. Gaan we niet extra voor sparen.

Kameel

Kameel

22-05-2016 om 11:36

Veel

Wij hebben aan spaargeld waar we direct bij kunnen iets van 15.000. Maar ik vind dat dus hartstikke veel! In elk geval heb ik nog nooit zo veel achter de hand gehad. We wonen in een oud huis en ik ben zelf zzp'er dus vanwege die twee zaken vind ik het wel een rustig idee. Dit is overigens exclusief een (karig, als het hierboven lees) studiepotje voor kind en ook exclusief de spaarhypotheek die langzaam maar zeker volloopt.

Het gemiddelde van het Nibud zegt niets. Als de niet-spaarders niet meetellen en de spaarhypotheken wel, dan krijg je rare bedragen, sowieso met een paar miljoenenspaarders ertussen, dus daar moet je je volgens mij helemaal niet op richten.

even-een-andere-naam

even-een-andere-naam

22-05-2016 om 11:45

die studiekosten van 10.000

Voor de mensen die schrikken of die 10.000 euro ter discussie stellen:
als een kind op kamers moet gaan wonen, zal hij alles bij elkaar al snel zo'n bedrag nodig hebben. Collegegeld, boeken, evt. aanvullende studiekosten, kamerhuur en je leefgeld (je zult toch boodschappen moeten doen). Die kosten zijn er gewoon, daar moet je niet over willen discussiëren. En het verbaast mij eigenlijk dat mensen daarvan schrikken.

Waar het natuurlijk omgaat: vind je dat je als ouder die kosten (volledig) moet dragen? Er zullen maar weinig ouders zijn die die kosten volledig voor hun rekening kunnen én willen nemen. En dat hoeft ook helemaal niet. De meeste studenten zijn prima in staat om naast hun studie te werken en inkomsten te genereren. En het gat dat dan nog overblijft: dat ga je dan dus lenen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-05-2016 om 13:11

Dat geloof ik ook even-een-andere-naam

Ik denk dat het ietsje minder is, maar inderdaad als je alles optelt komt je op vele duizenden euro's op jaarbasis.
Zak-, kleed- en eetgeld tellen wij niet mee in de extra kosten. Die hebben we nu namelijk ook.

Collegegeld, boeken en ziektekosten zijn door ons prima te betalen, dus dat gaan we denk ik ook wel doen. Of misschien 50-50. Daar zijn we nog niet uit. Maar dat zou dan meer zijn om de jonge 18-jarige ook wat eigen verantwoordelijkheid te laten dragen. Ik heb teveel studenten gekend die lekker op de zak van pa en ma een beetje lanterfanterden.

Blijft over kamerhuur. Tja, nee dat zou dan toch echt wel lenen worden. Wij wonen op fietsafstand van de universiteit en een aantal hogescholen. Dus echt het huis uit is de eerste jaren niet strikt noodzakelijk. En als ze op eigen benen willen staan dan wat mij betreft ook volledig.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2016 om 14:51

Henriette123

Zo mal ben ik nu ook weer niet dat ik vind dat een meisje van 10 moet werken. Dat zei ik dan ook niet. Ik haal uit de woorden van Noet dat haar dochter voor later al zo vol met plannen zit, dat naast studeren en die plannen geen ruimte voor een baan is. En dáárvan vind ik dat je in aanloop naar dat moment beter kunt stimuleren dat het idee dat er gewerkt 'moet' worden zich al in het denken genesteld heeft. Toen mijn jongste op 16 jarige leeftijd nog geen aanstalten maakte heb ik toch met steeds meer nadruk gezegd dat ze toch eens wat moest gaan zoeken. Dat heeft ze gedaan. Een mislukte baan, de manager kon niet zo goed met jeugd omgaan, de andere baan heeft ze na 7 jaar nog steeds. (Ze begint het daar wel zat te worden overigens en zoekt nu naar iets anders.) In haar woonplaats heeft ze nog een baan.

Noet

Noet

22-05-2016 om 15:03

kaaskopje

De plannen zijn niet in de categorie tussenjaar en reizen.

Dan zeggen wij ook ga er maar voor werken. Maar als je een doel op ander vlak hebt zijn wij best bereid te sponseren als we dat kunnen, en dat kunnen we.

Zo makkelijk zijn we nu ook weer niet.

Er zal heel hard gewerkt moeten worden als ze haar doel wil halen.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2016 om 15:13

Noet

Mooi dat dat kan.

Spaarder

Spaarder

22-05-2016 om 21:42

studie

Wij sparen voor de studie van de kinderen door de kinderbijslag op een aparte rekening te zetten. Wij willen alles betalen, maar op kamers gaan zullen we alleen sponsoren als het een bijzondere studie is die niet dichterbij kan. Op kamers gaan 'voor de leuk' is prima maar zal zelf gefinancierd moeten worden. Wij wonen ook op prima reisafstand van meerdere universiteiten en hogescholen en vinden het voor een 18 jarige niet nodig om op kamers te gaan. Dat kan best na een paar jaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-05-2016 om 00:46

Spaarder

"...en vinden het voor een 18 jarige niet nodig om op kamers te gaan. Dat kan best na een paar jaar."

De grap is dat jij daar dan niet meer over gaat. Ze mag zelf beslissen op die leeftijd. Ik heb ook de neiging om 18 jaar nog als 'te jong' en "waarom zo'n haast?" mee te geven, maar ik denk toch dat dat voor 90 procent weggewuifd kan worden als overbeschermende kloekerigheid.

Ik ben zelf op mijn 20ste het huis uitgegaan. Omdat het mocht van mijn ouders. Voor hun was het eigenlijk nog te vroeg, maar bij gratie Gods, omdat er een kamer leeg zou komen naast mijn zus, kreeg ik toestemming. En toen ging het opeens veel sneller dan mijn ouders hadden gedacht. Ze dachten 'oh, in augustus ergens.' Maar de kamer kwam al in maart vrij en de toestemming was half januari gegeven. Achteraf, veel later, drong pas tot mij door dat ik helemaal niet op de toestemming van mijn ouders had hoeven wachten, maar ik zat nog zo onder de plak van mijn ouders(vader) dat ik netjes heb gewacht tot het mocht. Met die achtergrond, kan ik je alleen maar aanraden om te kijken wat je dochter wil als het zover is, maar als ze ervoor kiest om het huis uit te gaan, vind ik ook dat ze zelf moet zorgen dat ze de huur kan betalen.

Spaarder

Spaarder

23-05-2016 om 08:55

Kaaskopje

"De grap is dat jij daar dan niet meer over gaat. Ze mag zelf beslissen op die leeftijd"

Uiteraard, maar ik hoef het niet te sponsoren. Als dat de wens is, gaan ze er maar voor werken. Alleen bij een studie die niet in de buurt gevolgd kan worden, draag ik bij. Voor ons zijn Leiden, Rotterdam, Amsterdam en Utrecht allemaal binnen een uur te bereiken dus ik zie die noodzaak niet.

Maar ik heb zoons, geen dochters, en verwacht niet dat zij zo'n haast hebben om zich elders te settelen. Dat scheelt ook, meisjes hebben die behoefte m.i. veel eerder.

Noet

Noet

23-05-2016 om 09:17

Spaarder

het vervelende is, zie het draadje van Nimbo, dat je wel moet sponsoren zelfs als je kind tegen jouw wil ergens anders gaat wonen.

Grootste kans overigens dat dit idd niet zo'n vaart zal lopen in de meeste gevallen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-05-2016 om 13:03

Nou Noet

Dat lijkt mij sterk. Zie het andere draadje over de vader die wel soort van contact wil maar geen bijdrage wil leveren. Volgens mij barst het van dat soort ouders.

Bovendien hoef je ook vast niet die volledige 10.000 euro op tafel te leggen. Bijdragen in de kosten is een ruim begip.

Jaina

Jaina

23-05-2016 om 13:10

Onderhoud

Je bent verantwoordelijk in onderhoud totdat je kind 21 is. Maar zover ik weet betekend dat niet dat je een geldelijke bijdrage hoeft te doen of de huur van een kamer moet betalen. Dat onderhoud kan ook bestaan uit het bieden van onderdak en fourage. Maar precies weet ik het ook niet.
Je kan bij duo wel berekenen wat de ouderlijke bijdrage zou moeten zijn en dat is inderdaad geen 10,000 euro per jaar. Het is bovendien inkomstenafhankelijk.

Noet

Noet

23-05-2016 om 14:04

aanname

dat was ook de aanname van Nimbo (en ook van mij hoor), maar dat blijkt dus toch wel iets anders te zitten.

En ik denk ook niet voor de volle mep, maar durf dat niet makkelijk meer aan te nemen na het draadje van Nimbo.

even-een-andere-naam

even-een-andere-naam

23-05-2016 om 14:17

over die onderhoudsplicht

Als er een harde onderhoudsplicht zou bestaan, dan zou dat hele leenstelsel natuurlijk anders in elkaar zitten. Dan zouden alle studenten van 'rijkere' ouders kunnen gaan procederen en eisen dat hun ouders alles betalen zodat ze niet hoeven te lenen.

Toch bijzonder, dat die onderhoudsplicht de laatste maanden steeds langs komt hier op OOL. En dat er blijkbaar mensen zijn die echt denken dat hun kind op de kosten van de ouders op kamers moeten kunnen wonen. Het is gewoonweg niet waar.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

23-05-2016 om 15:06

Onderhoudsplicht betalen:

Nou.... Ik ben bang dat je echt moet betalen, ookal ben je het er niet mee eens.
Voor 8-10 jaar terug heb ik e.e.a eens uitgezocht. Mijn oudste zoon (die trouwens heel geweldig is opgedroogd) wilde toen ook van alles behalve leren en werken. En e.e.a moest natuurlijk op onze kosten gebeuren.

Ik heb er toen voor gekozen om die situatie "uit te zitten" totdat hij 21 was.
De situatie was toen zo, dat als hij ervoor gekozen had om uit huis te gaan, en om vervolgens een uitkering aan te vragen bij de gemeente, dat de gemeente dan als eerste had gekeken wat wij bij hadden kunnen dragen, en die inning over had gelaten aan het LBIO

Quote: Bijstandsuitkering voor jongmeerderjarigen

Voor jongmeerderjarigen (18, 19 of 20 jaar) gelden aparte bedragen. Zij hebben geen recht op een toeslag van de gemeente. U jongmeerderjarige bent u weliswaar meerderjarig, maar worden uw ouders nog steeds financieel verantwoordelijk voor u geacht tot uw 21 jarige leeftijd.

Om die reden is de bijstandsuitkering van jongmeerderjarigen dan ook laag. De gemeente gaat er van uit dat uw ouders uw inkomen aanvullen. Er zijn drie uitzonderingen waarbij de gemeente nog aanvullende bijzondere bijstand verstrekt:

uw ouders hebben niet genoeg inkomen en/of eigen vermogen
uw ouders zijn overleden
uw relatie met uw ouders is (aantoonbaar) zeer ernstig verstoord
In het laatste geval kan de gemeente de betaalde bijstand op uw ouders te verhalen. Zij zijn immers financieel verantwoordelijk voor u tot u 21 jaar wordt.

Ik bedoel maar....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.