Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Spaarder

Spaarder

20-05-2016 om 10:20

Hoeveel spaargeld?


Noet

Noet

20-05-2016 om 15:32

genoeg

genoeg vind ik een bruto jaar inkomen netto naast de spaarpot voor dochter

niet dat ik dat al heb, maar ik ben goed opweg. (naast de aflossingen om mijn lasten lager te krijgen)

Kaaskopje

Kaaskopje

20-05-2016 om 15:36

Een bruto jáárinkomen?

Zoveel geld heb ik nog nooit in mijn leven bij elkaar gezien! En dan heb ik een relatief laag jaarinkomen, als ik werk heb. Ik vrees dat héél veel mensen dat niet voor elkaar krijgen.

Arme sloeber

Arme sloeber

20-05-2016 om 15:52

Minder

Ik ga even wat doen aan het gemiddelde hier. Op mijn spaarrekening staat 2800 euro. Auto net flink stuk geweest dus er moest wat worden overgeboekt. Ik krijg nog geld wat ik had uitgeleend (3000 euro), maar aan het eind van het jaar wil ik weer een andere auto kopen. Ik spaar 250 euro per maand (alleenverdiener en alleenstaande ouder, met hoge hypotheek). Beetje van de hand in de tand dus, maar gelukkig kan ik over het algemeen alles wel betalen.

Alicia

Alicia

20-05-2016 om 16:01

Ik heb de kinderspaarrekeningen niet meegeteld, dat beschouw ik niet als buffer.

Noet

Noet

20-05-2016 om 16:22

kaaskopje

wat ik genoeg vind is natuurlijk iets anders dan wat ik op dit moment heb.

Het maakt ook uit of je een hoger inkomen hebt of niet, van een hoger inkomen kun je (in theorie) meer sparen, want een brood kost voor iedereen even veel of je nu miljonair bent of niet, de aldi rekent gewoon 0.69 af voor een boeren meergranen.

Keuzes die je zelf maakt hebben veel invloed op je spaarmogelijkheden.
als je er voor kiest in een huis van 500.000 te wonen of je kiest voor een huis van 150.000 bij een gelijk inkomen houd je dan natuurlijk veel meer over.

Bij huren heb je wat dat betreft in de sociale huursector veel minder keuze vrijheid. Mijn hypotheeklast zal niet elk jaar omhoog gaan.

Ik denk dat het nibud een aardige richtlijn geeft per situatie voor een minimum. Maar wat genoeg voelt voor iedereen is natuurlijk verschillend.

Moni

Moni

20-05-2016 om 16:41

Hier ook een jaar netto inkomen

Stel ik kom in de WW als 50-plusser. Dan krijg ik eerst 70% van dat inkomen als WW. Maar dat gaat uit van een maximum dagloon. In de praktijk kan het zijn dat ik op 60% uitkom. Het is natuurlijk luxe dat het salaris hoog is. Maar het is is wel een achteruitgang van 40% terwijl de hypotheek en andere kosten gewoon doorlopen.
Op een gegeven moment houdt de WW op. Ik kom niet in aanmerking voor bijstand omdat mijn partner ook een salaris heeft. Dan ga ik er totaal 100% op achteruit en moeten we rondkomen van één parttime salaris.

Dan is een grote buffer verstandig om te hebben. En die kun je opbouwen als je salaris goed is. Of je geeft alles uit en belandt bij de voedselbank bij werkeloosheid.

Rente

Rente

20-05-2016 om 16:43

Hangt

Hangt natuurlijk ook af van wat je vaste lasten zijn, of je (veel) huisdieren, veel abonnementen, loten, hoge huur hebt, op vakantie wilt, andere duurdere keuzes maakt in je dagelijks bestaan.
Ik denk als mensen hun uitgaves bekijken er soms best nog her en der wat extra te sparen valt.
Hier door scheiding aardig wat op de bankrekening, maar dat zal ik in de toekomst hard nodig hebben omdat mijn werk (nog) niet voldoet en je van te voren nooit weet of het dat zal gaan doen. En uiteraard had ik die scheiding liever niet hoeven doormaken.

Ik heb een kennis die steeds maar riep dat de rek er bij hem uit was. Ik kon toch zo een aantal dingen noemen waarop bezuinigd kon worden. Dat zijn dan gewoon keuzes die je maakt en die hebben nu eenmaal altijd gevolgen.

Veel

Tweeënhalf jaarinkomen. Vooral bij elkaar gespaard voor we kinderen kregen.

skik

even-een-andere-naam

even-een-andere-naam

20-05-2016 om 21:41

ons spaargeld

Wij hebben een direct opneembare buffer van zo'n 30.000 euro. Zou veel meer kunnen zijn, maar we geven flink uit. Onze vaste lasten zijn niet zo hoog, het geld gaat vooral naar luxe extra's. Als een van onze inkomens zou wegvallen, dan kunnen we ons uitgavenpatroon denk ik wel halveren. Daarnaast hebben we ook nog wat andere potje waar we niet direct bij kunnen. Volgens jaar komt zo'n 10.000 vrij, bedoeld voor studiekosten.

wat veel allemaal

Als ik 2,5 maal mijn jaarinkomen op de bank had staan loste ik onmiddellijk mijn hele hypotheek af (en dat als dat boetetechnisch niet kan, verkoop ik huis en koop ik van spaargeld een nieuw huis). Mag duidelijk zijn dat ik niet zo'n buffer heb. Ik zou ook niet weten waar ik zoveel spaargeld nodig voor zou hebben. Ik heb wel wat gespaard voor studie kinderen maar ik vind dat ze er ook best zelf wat bij kunnen verdienen. Om een nieuwe wasmachine te kopen heb ik geen spaargeld nodig, dat kan gewoon van salaris.
(en ik herinner me uit een vorig OO-leven deze bufferdraadjes en jullie gaan mij nu vast vertellen dat ik heel onverstandig bezig ben

Arme sloeber

Arme sloeber

20-05-2016 om 21:54

Lopende rekening

Mijn salaris is gelukkig redelijk, maar ik had de afgelopen twee maanden behoorlijke uitgaven. 700 euro voorschieten (gedeclareerd), aanbetaling vakantie, reparatie auto, dus toen was de 0 in zicht. Volgende week vakantiegeld, dat is welkom!

Ping

Ping

20-05-2016 om 21:56

Alkes

Maar wat moet ik er dan mee doen, uitgeven omdat ik het niet als buffer nodig heb? Waarom zou ik? Er komt meer binnen dan er uit gaat, dus het spaarbedrag groeit maandelijks aan.
Mijn kinderen moeten over een paar jaar ook zelf bijverdienen, dat wij een vette bankrekening hebben is leuk, maar wij zijn zelf ook met niks begonnen. Ze genieten er toch van dat we niet elk dubbeltje hoeven om te draaien, maar moeten zelf toch met geld leren omgaan.

Verhuiswagen

Verhuiswagen

20-05-2016 om 22:29

175

Ik heb nog 175 euro. Voor de rest vd maand. Vier jaar geleden 12.000 euro en n overwaarde van 150.000 euro. Door scheiding alles weg. Ben nog aan t wachten op de uitspraak vd rechter of ik hier ooit nog iets van terug zie.
Maar ben wel heel gelukkig.

Jo

Jo

20-05-2016 om 23:03

Kaaskopje

Je spaart bij de verkeerde Super.

Bij de Plus koop je voor € 4,- zegels en je krijgt er € 6,- voor terug

Rente

Rente

20-05-2016 om 23:33

en bij de hoogvliet

krijg je over je kooppunten 6 % rente. Daar kon ik met Kerst toch een hele grote kar boodschappen voor doen en de helft stond er nog op.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2016 om 01:30

Laten ze Plus nou een tijd geleden alweer uit onze stad hebben teruggetrokken! Ook door mij hoor. Ik kwam er nooit. Het was niet de goedkoopste winkel. Zeker niet als je 100 meter verderop naar een veel goedkopere winkel kunt.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2016 om 01:34

Verhuiswagen

175 euro voor de rest van de maand is niet weinig toch? Dan heb je óf goed zuinig aan gedaan, óf je komt goed rond.

Verhuiswagen

Verhuiswagen

21-05-2016 om 07:47

Kaaskopje

T is absurd weinig. Vergat nog mijn negatieve vermogen te melden. Daar gaat elke maand eigenlijk alles naar toe. Nooit gedacht in deze situatie te belanden met zoveel vermogen achter de hand. Ik ben nu gewoon blij met n dak boven mn hoofd, eten, liefde en veel creativiteit. Met dat laatste kun je alles maken....

Ping

Sparen levert bijna niks op nu de rente richting nul gaat. Jullie spaarders moeten het hebben van spenders zoals ik . Door meer uit te geven, zou de economie moeten groeien, inflatie toenemen en de rente weer gaan stijgen. Dat is in ieder geval wat Draghi probeert te bereiken. Maar ja, zolang we alles op de bank zetten, schiet het niet op.

Ping

Ping

21-05-2016 om 09:53

ja maar..

.... ik krijg het niet op ondanks wintersport, verre reizen, verbouwing en een nieuwe tv. Van Draghi moet ik zeker ook nog een Lamborghini kopen :-p
Of een duurder huis, maar ik vind het wel fijn om e.e.a. op de rekening te hebben voor als een van ons wordt ontslagen. En misschien gaat die rente ooit weer oplopen.

Jo

Jo

21-05-2016 om 10:12

Arme sloeber

Het is natuurlijk maar met wie je je vergelijkt door jezelf arm te noemen. Ik heb geen geld voor vakantie of voor een auto (en de daarbij komende kosten), einde van de maand soms rond komen met het geld van de lege flessen en het spaarboekje(s) van de Plus

Maar mijn buurvrouw heeft t nog minder breed en is blij met steun van de voedselbank. En als ik wat over heb dan stop ik haar ook wat toe in de vorm van vlees, margarine, broodbeleg etc.

Arme sloeber

Arme sloeber

21-05-2016 om 11:07

Je hebt gelijk, maar er heeft verder nog niemand gereageerd met bijv 800 euro op de spaarrekening. Op deze manier ga je al snel denken dat ton plus normaal is.

Noet

Noet

21-05-2016 om 11:23

vertekend

Maar dit forum is niet representatief voor NL

ik denk dat dat ook komt omdat de gemene deler hier hoger opgeleid is met een baan. Dan kom je al sneller in de groep met spaargeld.
Dat zie je ook aan het niveau van de middelbare scholen vaak VWO en Havo, maar dat is in werkelijkheid helemaal niet het geval.

Dat er geen mensen reageren met weinig spaargeld kan ook komen omdat de eersten juist veel geld hebben, dan is er een soort schaamte om te zeggen dat je weinig hebt.
Als de eersten juist laag geweest zouden zijn zouden er meer die kant op gereageerd hebben.

Dus dat het hier niet staat wil niet zeggen dat het er niet is.

Jo

Jo

21-05-2016 om 11:38

in begrijp wel dat het

dat je nick cynisch is bedoeld.

Maar ja op deze site zijn zowel alleenstaande als tweeverdieners actief. Er zijn verschillen in opleiding en de daarbij behorende salarissen. Mensen die om gezondheidsredenen niet kunnen werken of niet meer kunnen werken dan ze nu doen, etc. etc.

Je kunt geen appels met peren vergelijken. Zelfs geen appels met appels, zo veel soorten, zo veel smaken.

Ik heb wel een bescheiden bedrag aan spaargeld, niet op een rekening, maar in een kluis bij een familielid. Dit is echt voor uiterste nood en ligt al jaren veilig opgeborgen voor mijzelf, want ik heb best de neiging om geld te laten rollen. Op dit moment staat er € 400,- op mijn spaarrekening.

Mijn laminaatvloer moet wegens waterschade nodig vervangen worden. Een noodzakelijke, maar niet dringende uitgave van ca. € 1.600,-. Zelfs met mijn vakantiegeld ga ik dat niet redden. Wie weet volgend jaar

Spaartje

Spaartje

21-05-2016 om 11:57

Wel spaargeld

Er is hier wel spaargeld, ongeveer half jaar netto inkomen, maar dit wordt eigenlijk niet meer, wat ik juist wel zou willen ivm opleiding / studie kinderen.

Ik heb altijd gespaard en dit geld is ook hard nodig geweest tijdens studie man, scheiding en werkloosheid. Ons huis had een enorme onderwaarde en er waren en zijn veel kosten voor advies en hulp.
Maar soms denk ik wel eens had ik maar niet zo veel gespaard en meer geld uitgegeven aan reizen of inboedel dan had ik er wat meer plezier van gehad nu zit ik nog steeds tussen de oude spullen van anderen terwijl spaargeld opgegaan is aan scheiding en het leven in een veel te duur huis.
Als er geld over is dan is het van belang een goede balans te vinden tussen besteden aan grotere uitgaven en sparen en dat vind ik moeilijk.

Ook ik koop koopzegels (niet vaak want ga meestal naar goedkopere supermarkten) die ik gebruik voor duurdere boodschappen bij bijvoorbeeld verjaardagen en gooi munten van 1 en 2 Euro in een pot voor vakantie.

Arme sloeber

Ik win het nog van jou Ik heb 300 euro op m'n spaarrekening. Maar goed, als alleenstaande
moeder met een hypotheek van bijna 1100 in de maand ben ik al tevreden dat ik inmiddels niet volledig failliet ben.

Muts

Muts

21-05-2016 om 12:37

zo'n 50.000 euro...

Maar wat ik dan weer heel erg oneerlijk vind is dat sparen door de belastingdienst afgestraft wordt. Ik ontvang minder rente van mijn bank dan dat ik betaal aan de belastingdienst. Ik ben blij dat wij allebei een fulltime baan (HBO) hebben (netto komt hier zo'n 5300 per maand binnen): ontvang alleen kinderbijslag en hypotheekrenteaftrek van de overheid en voor de rest zijn we gelukkig in staat om onze eigen broek op te houden. 50.000 vind ik niet zoveel: over een paar jaar moet er ook weer een andere auto komen, dat kost ook weer 25.000 euro minimaal (wij rijden nieuw), en de studiekosten van de kinderen bedragen totaal ook iets van 100.000 (inclusief kamerhuur, 5-6 jaar studie universiteit). Mijn plan is om straks mijn spaarhypotheek in een keer af te lossen (over twee jaar), en dan is mijn huis nagenoeg vrij en heb ik dus bijna geen woonlasten meer. We hebben bewust ervoor gekozen in een klein huisje (rijtjeshuis) te blijven wonen, ondanks onze dubbele inkomens. Daarmee kopen we dus eigenlijk een stukje vrijheid voor over twee jaar. Ik zie veel mensen verhuizen naar grotere huizen, en dat heeft bij mij ook wel gekriebeld, maar aan de andere kant denk ik, ach een bed en een bank, is voor mij eigenlijk al voldoende. Allemaal maar gedoe, die huizen. Ik ga liever lekker reizen. En we kunnen de kids door de studie heen helpen, tenminste, als geen van ons tweeën werkeloos wordt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-05-2016 om 13:29

Wij sparen voor een doel

Nu is dat een andere auto.
Over nieuwe wasmachines enzo maak ik me niet zo druk, dat gaat hier van de lopende rekening af.

De Nibudnorm halen wij met gemak, misschien wel 6 keer, maar dat staat allemaal vast of zit in stenen. Dus tja, leuk voor later maar voor nu niet reeel om mee te rekenen.
Merendeel van dat bedrag hebben we overigens niet zelf bij elkaar vergaard maar gekregen danwel geërfd.

Sparen is leuk, maar geld moet toch vooral ook rollen vind ik.

Noet

Noet

21-05-2016 om 13:31

keuze

Hier zie je zo'n keuze
"over een paar jaar moet er ook weer een andere auto komen, dat kost ook weer 25.000 euro minimaal (wij rijden nieuw), en de studiekosten van de kinderen bedragen tze otaal ook iets van 100.000 (inclusief kamerhuur, 5-6 jaar studie universiteit)."

wie zegt dat er een ander auto moet komen? en ook nog dat ie nieuw moet zijn?

Het gaat mij er niet om dat het niet goed zou zijn of juist wel, maar alleen om het keuze moment te laten zien.

Ik rijd ook nieuw, maar private lease. Andere keuze. Ik wilde namelijk niet mijn spaarpot aanbreken omdat ik ook nog een nieuwe keuken moest. En dat was wel een moetje want die was beond repair volgens de monteurs. Eerlijk gezegd was ie dat 10 jaar geleden al toen ik hier kwam wonen.........

Maar daarom de keuze geen aflossing op mijn hypotheek maar een nieuwe keuken. En dan komen er keuze momenten te over, wel of geen vaatwasser, wel of niet toch maar een inbouw wasmachine, tegels van 9 euro per m2 of van 30, nou ja dat dus.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-05-2016 om 13:43

Klopt Noet

Als je wat te besteden hebt, heb je keuzes.

Wij kiezen nooit voor nieuw bij een auto. Echt zondegeld vind ik dat.

Andere uiterste is een ton op de bank hebben staan op je oude dag en geen euro meer uitgeven dan strikt noodzakelijk. Daar pluk ik nu de vruchten van. Letterlijk en figuurlijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.