Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Triva

Triva

08-03-2016 om 09:51

Buitenlandse achternaam en werk

http://www.nrc.nl/handelsblad/2016/03/05/ook-als-u-weet-dat-ik-meral-gulcur-heet-1595313

Ik zeg ook regelmatig dat mijn zoon (met een oerhollandse achternaam) een flinke voorsprong heeft op zijn latere medesollicitanten maar dan heeft hij nog steeds een achterstand op die goedkope (voormalig) Oost-Europeanen.


Ad Hombre

Ad Hombre

08-03-2016 om 10:13

Hollandse naam

Ik wet zeker dat er ook heel wat mensen met Hollandse namen zich dagelijks afvragen waarom ze maar geen werk krijgen. Het voordeel van een buitenlandse achternaam is dat je altijd de schuld kan geven aan discriminatie. De schuld van hullie.

En solliciteren is natuurlijk ook discriminatie. Discriminatie in z'n puurste vorm. En dat voelt niet fijn of het nou door je achternaam komt of omdat je 'gereserveerd' overkomt of iets anders vaags.

Ik beslis regelmatig mee of sollicitanten moeten worden uitgenodigd en de achternaam speelt daar nooit een rol in. Het is al lastig genoeg om iemand te vinden die aan de eisen voldoet.

Triva

Triva

08-03-2016 om 10:21

Blijkbaar vis jij in een vijver met weinig vis. De meeste vissers vissen in andere vijvers en dan gaat het er heel anders aan toe. Het is algemeen bekend dat als je precies hetzelfde CV opstuurt onder een Nederlandse en een Marokkaanse naam je met die eerste een veel grotere kans maakt. Dat is al meermaals uitgetest.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-03-2016 om 12:15

Ad Hombre

Je laat steeds weer blijken dat je op het vlak van moslims echt niet weet waar je over praat, of er een invulling aan geeft die niet klopt met de werkelijkheid, sorry.

Jij: Ik wet zeker dat er ook heel wat mensen met Hollandse namen zich dagelijks afvragen waarom ze maar geen werk krijgen. Het voordeel van een buitenlandse achternaam is dat je altijd de schuld kan geven aan discriminatie. De schuld van hullie.

Uiteraard staat het land bol van voorbeelden van Hollandse Kaaskoppen die niet aan het werk komen. Waaraan het soms ligt? Joost mag het weten. Willekeur van de recruiters, hrm-medewerkers, het foute uiterlijk, te bescheiden, te brutaal, te dom... noem maar op. Allerlei elementen die tegen kunnen zitten en waarop je als sollicitant niet altijd invloed hebt zonder eerst een jaar in therapie te moeten.

Maar... die buitenlandse naam heeft wel degelijk invloed. Wat dacht jij?! We hebben te maken met een VerWildersd land. Men vindt het de normaalste zaak om nu 'ik mag er toch vooruitkomen?' gedrag te laten zien. Dat moslim-sollicitanten met jouw medewerking wel aan het werk komen zal inderdaad te maken hebben met een dilemma aan júllie kant. Zonder moslims wordt het werk niet gedaan blijkbaar. Maar als de sollicitanten met de juiste kwaliteiten voor de deur stonden te trappelen, wat dan?

Zoals een flink aantal op OO weet, had ik gister een sollicitatie met elevatorpitch en dergelijke. Er zat een opvallend aantal 'hoofddoekjes' aan tafel. Een van deze dames vertelde dat ze eerder bij een callcenter had gewerkt en op aanraden van de werkgever een Nederlandse naam had aangenomen. Wij vroegen of ze dat niet afschuwelijk had gevonden. Het is tenslotte niet zomaar wat om vanwege je werk een andere identiteit aan te moeten nemen. Maar nee, ze had het als heel prettig ervaren, een veilig gevoel gaf het, omdat ze niet met vooroordelen te maken had. Iets wat ze wel had ondervonden bij haar werk als thuiszorgmedewerkster. Uit ervaring (van mijn werk) weet ik dat haar ervaring niet uniek is. Jongere en oudere mannen en vrouwen (geef vooral al vrouwen niet de kost!) die domweg weigeren om iemand als zij het werk te laten doen, laat staan medicijnen toe te laten dienen. Ik vind dat gedrag om te huilen Ad en geloof me, zij is dus bepaald niet uniek.

Arawen

Arawen

08-03-2016 om 13:23

Over discriminatie gesproken

Mijn man is een echte 'Hollandse Kaaskop', maar dan wel een die nog maar zo'n 10 jaar van zijn pensioen vandaan zit. En dat betekent dat hij niet eens meer fatsoenlijk een afwijzing krijgt als hij (voor de zoveelste keer..) ergens gesolliciteerd heeft. Er komt regelmatig niet eens meer een reactie terug.. misselijk vind ik dat.

Ofwel, discriminatie op sollicitatie/werk gebied is iets van alle tijden en van alle gezindten. Achternaam, geslacht, leeftijd, noem maar op. Nee, het mag niet. Maar het gebeurd wel. De vijver om uit te vissen is momenteel nog steeds veel te groot.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-03-2016 om 13:26

Kaaskopje

"Je laat steeds weer blijken dat je op het vlak van moslims echt niet weet waar je over praat, of er een invulling aan geeft die niet klopt met de werkelijkheid, sorry."

Het woord moslim komt in mijn postje niet eens VOOR! Dacht je dat alle allochtonen c.q. mensen met buitenlandse namen moslims waren? Waarom begin jij steeds weer over moslims?

"Jongere en oudere mannen en vrouwen (geef vooral al vrouwen niet de kost!) die domweg weigeren om iemand als zij het werk te laten doen, laat staan medicijnen toe te laten dienen. Ik vind dat gedrag om te huilen Ad en geloof me, zij is dus bepaald niet uniek."

Ik vermoed dat je als christen/atheist in een moslimland ook behoorlijk wat shit over je heen krijgt. Dat is het lot van de migrant en hoe harder je je weigert aan te passen hoe vervelender het wordt en blijft. Dat is het verschil tussen het ideaal en de realiteit.

"Zonder moslims wordt het werk niet gedaan blijkbaar. Maar als de sollicitanten met de juiste kwaliteiten voor de deur stonden te trappelen, wat dan?"

Dan neem je natuurlijk de beste. De juiste kwaliteiten bestaan niet. Je hebt minimale kwaliteiten en daarboven wil je de beste die je kunt krijgen (en houden).

Ad Hombre

Ad Hombre

08-03-2016 om 13:28

Arawen

"Mijn man is een echte 'Hollandse Kaaskop', maar dan wel een die nog maar zo'n 10 jaar van zijn pensioen vandaan zit. En dat betekent dat hij niet eens meer fatsoenlijk een afwijzing krijgt als hij (voor de zoveelste keer..) ergens gesolliciteerd heeft. Er komt regelmatig niet eens meer een reactie terug.. misselijk vind ik dat."

Precies, er worden er zoveel honds behandeld. Maar als je dan ook nog eens een buitenlandse naam hebt dan weet je natuurlijk zeker dat het daardoor komt. Dat begrijp ik best wel, maar dat wil nog niet zeggen dat het reeel is.

Dat is het wel

Ad Hombre ". Maar als je dan ook nog eens een buitenlandse naam hebt dan weet je natuurlijk zeker dat het daardoor komt. Dat begrijp ik best wel, maar dat wil nog niet zeggen dat het reeel is."
Ik weet niet welk belang jij hebt bij deze ostentatieve ontkenning van de realiteit. Maar raar is het wel.
Ja, het ligt aan de naam. Lees het hele artikel. Informeer je.

Arseen: Mannen met een buitenlandse naam van die leeftijd hebben het nog lastiger. Het is niet de ene of de andere discriminatie waarvan uiteindelijk iedereen een gelijk deel krijgt.
Het is en geslacht, en leeftijd, en afkomst/achternaam.

Hollandse kaaskop mannen als jouw man hebben alleen maar last van leeftijdsdiscriminatie. Hollandse vrouwen van die leeftijd met een buitenlandse achternaam hebben 3 X last.

Dees

Dees

08-03-2016 om 14:41

opleidingsniveau

Ik denk dat het probleem ook afhangt van op welk niveau er wordt gesolliciteerd.

Hier op kantoor heb je in de functies waar een hogere opleiding voor nodig is, in verhouding meer allochtonen in dienst als functies waar een lagere opleiding voor nodig is. Sterker nog, we hebben op het moment in de functies voor mensen met HBO+ opleiding meer mensen met buitenlandse achternaam in dienst als mensen met Nederlandse achternaam.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-03-2016 om 15:20

Haha Ad touché

Jij bent inderdaad niet letterlijk over moslims begonnen. Laat dat mijn afwijking zijn, dat ik graag tussen jouw regels doorlees.

"Ik vermoed dat je als christen/atheist in een moslimland ook behoorlijk wat shit over je heen krijgt. Dat is het lot van de migrant en hoe harder je je weigert aan te passen hoe vervelender het wordt en blijft. Dat is het verschil tussen het ideaal en de realiteit."

Was jij vroeger ook zo'n jochie/broertje die altijd met een weerwoord kwam als je moeder zei 'Jij mag toch niet jokken?" "Ja maar mamma, hij jokte óók!"
Het doet niet ter zake wat zich in hún land voordoet. En als je daar wel aan hecht, ben je niet veel beter. Dan ga jij uit van 'Oog om oog, tand om tand.'. Wij hebben in Néderland een mooi spreekwoord: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Mijn vader heeft een Nederlandse naam en werd in Afrika afgerekend door buren e.d. op zijn Hollands-zijn. Hij pikte de banen in van Afrikaanders. Verder had hij zich goed aangepast hoor. Een boy in een schuurtje in de tuin, een meid voor de was. Prima geïntegreerd, maar ja... die banen! Het gebeurt overal, maar dat maakt het niet 'in orde' om het daarom hier ook normaal te vinden.

Maar nu dus de gewetensvraag: krijgt een moslim van jou de gelegenheid om de beste te zijn? Ook al heet ze Farah El Abdouai? Dat Ellen Johnson die kans krijgt geloof ik wel en of H. Tran vast ook.

Tav

Tav

08-03-2016 om 15:26

andersom

Natuurlijk bestaat discriminatie op grond van afkomst. Daar heb je nu eenmaal soms mee te maken als minderheid en het is hier veel minder erg dan in de meeste landen, waar connecties belangrijker zijn dan kwalificaties. Ik zou zo'n baan niet eens willen als ze mij om die reden niet zouden moeten. Werkplekken genoeg waar afkomst niet, of veel minder een rol speelt.

Andersom gebeurt het trouwens ook hoor. In sommige stadsdelen weten ambtenaren en politici van allochtone afkomst goed voor zichzelf en hun mensen te zorgen, daar kom je als autochtoon nauwelijks tussen.

Het zijn namelijk net mensen, die allochtonen.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-03-2016 om 15:32

Kaaskopje

"Het doet niet ter zake wat zich in hún land voordoet. En als je daar wel aan hecht, ben je niet veel beter. Dan ga jij uit van 'Oog om oog, tand om tand.'. "

Nee, want het gaat bij mij niet (nooit?) om schuld en boete. Dat is jouw obsessie. Het gaat er puur om dat immigranten altijd problemen zullen ondervinden om geaccepteerd te worden. Dat zit diep in de menselijke aard ingebakken. Alleen hier doen ze daar heel spastisch over.

"Maar nu dus de gewetensvraag: krijgt een moslim van jou de gelegenheid om de beste te zijn?"

Ja hoor. Graag zelfs. Kom maar op met die Farah. Van mij mag iedereen de beste zijn, daar word ik niet slechter van, maar ik wind er ook geen doekjes om als je er niks van bakt want daar word ik wel slechter van. Dat is dan weer de keerzijde van de medaille.

MK

MK

08-03-2016 om 16:08

ervaring

Ik heb ooit bij een bedrijf gewerkt waar mensen met een moslimachternaam echt niet werden uitgenodigd. Het was een internationaal bedrijf, maar gevestigd in een klein dorp en de meeste werknemers kwamen uit het blanke dorp. Zij waren dat niet gewend (en wilden er ook niet aan wennen), alles wat uit de stad kwam kon volgens hen toch niet hard werken.

Een collega met een Aziatische achternaam werd er overigens wel uitgenodigd en aangenomen.... (want die kunnen in hun ogen wel hard werken).

Heel eerlijk: als ik Meral was met een Nederlandse moeder had ik haar naam misschien wel aangenomen. Gewoon om van het gezeik af te zijn en je kansen te vergroten.

Ik dacht dat ook bij Meral, niet alleen om gezeik tegen te gaan. Maar omdat een Turkse voornaam en nederlandse achternaam (of omgekeerd) of beter past bij wie zij is. Ze heeft namelijk een half nederlandse half turkse afkomst.

Verder las ik laatst dat (onderzoek CBS) dat het verschil in kansen vooral groot is tussen hoogopgeleide allochtonen en autochtonen. Bij laagopgeleiden is het verschil minder.

Triva

Triva

08-03-2016 om 16:56

Alkes

'Verder las ik laatst dat (onderzoek CBS) dat het verschil in kansen vooral groot is tussen hoogopgeleide allochtonen en autochtonen. Bij laagopgeleiden is het verschil minder.'

Dat vind ik dan wel weer een verrassende uitkomst. Juist bij de hogeropgeleide pzmensen zou je verwachten dat ze niet naar naam, uiterlijk en afkomst kijken maar naar opleiding, ervaring etc. Laagopgeleiden worden natuurlijk ook wel door HBO'ers aangenomen maar als je het hebt over loodgieters etc vind ik het toch verrassend.

"Het gaat er puur om dat immigranten altijd problemen zullen ondervinden om geaccepteerd te worden. Dat zit diep in de menselijke aard ingebakken. Alleen hier doen ze daar heel spastisch over."

Eens, tenminste als je bedoelt dat men in Nederland de neiging heeft deze kant van de menselijke aard te ontkennen. Waarom je dan een opmerking maakt als in je eerste posting "Het voordeel van een buitenlandse achternaam is dat je altijd de schuld kan geven aan discriminatie. De schuld van hullie" kan ik dan weer moeilijk plaatsen. Soms is het namelijk gewoon inderdaad hartstikke de schuld van hullie. Niet eens per se omdat hullie akelige racisten zijn die dolgraag alles wat anders is bewust buiten de deur houden, maar vanwege die menselijke aard.
Dat maakt echter uiteindelijk niet zo bar veel uit als je wegens die hullie steeds maar niet aan het werk komt (en daar door diezelfde hullie ook nog eens op wordt aangekeken, want wij discrimineren niet dus als je niet aan de bak komt ligt de fout vast bij jou).

Of vind je met 'spastisch doen' dat we gewoon moeten ophouden tegen die menselijke aard in te gaan? Kan natuurlijk, alleen er is een heleboel diep in de menselijke aard ingebakken wat we eigenlijk toch maar liever corrigeren. Dit is daar een voorbeeld van, lijkt mij.

Als je ervan uitgaat dat selectie op afkomst ook iets is wat je liever corrigeert, dan moet je natuurlijk niet ontkennen dat het probleem bestaat (op zijn Nederlands: we zijn geen racisten dus we discrimineren niet dus er is geen probleem) en moet je vervolgens wel proberen om dat probleem op effectieve wijze aan te pakken.

Groeten,

Temet

nog iets

Zelf heb ik lang het idee gehad - en daar ben ik nog niet helemaal vanaf - dat de fanatieke antiracisten etc in de jaren tachtig hier veel narigheid hebben veroorzaakt. Iedereen die blijk gaf van vooroordelen was meteen een racist, en daarmee al meteen een halve of hele nazi. En de nazi, zo weten wij, is het Absolute Kwaad. Ofwel: wie vooroordelen heeft is Slecht.

Maar helaas werkt deze redenering, zo heb ik altijd het idee, ook omgekeerd: 'ik ben een fatsoenlijk mens, dus ben ik geen (halve) nazi, dus ben ik geen racist, dus discrimineer ik niet'. Vandaar ook de briesende verontwaardiging als iemand oppert dat er misschien toch wel degelijk wordt gediscrimineerd op afkomst, ook door als fatsoenlijk bekend staande lieden/organisaties "wat, natuurlijk discrimineer ik niet, ik ben geen racist! (want ik kan heel goed opschieten met mijn Turkse buurman)"

Productiever lijkt het mij om te erkennen dat iedereen nu eenmaal vooroordelen heeft tegen 'anderen', of die anderen nu Turken, homo's, Groningers of duivenmelkers zijn, dat het *hebben* van die vooroordelen op zichzelf niet moreel verwerpelijk ik, maar dat het erom gaat wat je er vervolgens mee doet. Maar goed, een dergelijke erkenning moet natuurlijk niet alleen komen van de mensen die anderen op hun vooroordelen aanspreken maar ook door degenen die aangesproken worden. Ik heb niet de indruk dat dat dit alles in Nederland erg opschiet.

Groeten,

Temet

Belgje

Belgje

08-03-2016 om 18:01

Nouhou

Als Belg vind ik wel dat de Nederlanders erg in "goud" en "fout" denken. Weinig grijstinten. Je bent links(ig) of je bent Wilders-aanhanger en dus racist. Mensen, waar zijn de grijstinten?

Hokjesdenken is menselijk. Zonder hokjes is de wereld niet te overzien. Tegelijkertijd vind ik dat je wel je best mag doen verder dan die hokjes te kijken. De kleurschakeringen binnen de hokjes te zien, de bruggetjes tussen de hokjes te zien. Het is ook lovenswaardig te proberen de hokjes af te breken (wat toch nooit helemaal lukt).

MK

MK

08-03-2016 om 19:00

Triva

Juist ook bij hoogopgeleiden zie je dat je het liefst OSM aannemen. Een blanke mannelijke advocaat heeft als collega het liefst een blanke mannelijke advocaat. Liefst ook van van dezelfde universiteit. Geldt ook voor ingenieurs (je kent de Delftse connectie?).

Als hij een lager opgeleide voor zijn kantoor aanneemt mag het best een meisje van Turkse afkomst zijn. Ander niveau, mag best een ander soort mens zijn.

Marieke

Marieke

08-03-2016 om 19:21

ander linkedin profiel

Die onderzoeken naar sollicitaties met andere naam zou ik wel eens willen zien. Ik kan dat bijna niet geloven dat dat op grote schaal is gedaan. Ik vind het lastig om onder een andere naam te solliciteren, juist omdat tegenwoordig op fb, linkedin, internet alles in een paar klinken met je te linken is. Je kunt helemaal niet zo makkelijk een paar onderdelen van je identiteit aanpassen!

Ik zit al langer te denken gewoon een fake linkedin profiel aan te maken en daarmee te solliciteren. Eens kijken of ik met 10 jaar minder ervaring en een afstudeerdatum die wat recenter is wel een baan kan krijgen.

Mary

Mary

08-03-2016 om 19:24

studenten

Met een andere naam vinden ook moeilijk een plek. Wordt soms letterlijk gezegd door bedrijven tegen mij: wij hebben alleen plek voor Nederlanders, als ik aangeef dat ik die niet heb, krijg ik geen stageplaatsen

Vesper Lynd

Vesper Lynd

08-03-2016 om 19:44

Het is er

Er is inmiddels in allerlei onderzoeken wel aangetoond dat discriminatie op grond van afkomst (en geslacht en leeftijd) bestaat. Zelfs bij ons, waar diversiteit niet alleen een modewoord is, komt het (onbewust) voor. Als bij ons een sollicitatiecommissie bestaat uit mannen van Ned. afkomst midden '50 (het gros van ons personeelsbestand), zijn ze eerder geneigd iemand aan te nemen die daarop lijkt dan bijv. een jongere vrouw of iemand met Surinaamse tongval (voorbeeld uit eigen ervaring, maar ze geven natuurlijk niet toe dat dat de reden is - voor hun gevoel 'klikt' het met die middelbare man gewoon beter - duh).
Ik vind dat het geen issue zou moeten zijn, afkomst, geslacht of leeftijd, maar aan de andere kant begrijp ik ook wel weer dat je op zoek gaat naar personeel dat bij jou past en met wie je een klik hebt. En als jij dan denkt dat dat alleen met gelijken is...

Tudje

Tudje

08-03-2016 om 23:13

Ja ho ff

Allereerst; Belgje dank voor je grappige bijdrage; je zet de Nederlanders en masse op een bepaalde manier weg en je zegt tegelijkertijd dat Nederlanders dat teveel doen. Soort Droste humor hahaha

Ten tweede: ik ben 'toevallig' nu aan het werven en heb de afgelopen dagen een kleine veertig sollicitaties doorgelopen om een selectie te maken voor een eerste gesprek. En er was veel diversiteit tussen de sollicitanten. Geboortejaar tussen 1951 en ergens in de jaren tachtig. De jongere generatie zet me aan het rekenen trouwens, die zetten geen leeftijd of geboortedatum meer op hun cv. Interessant om de verschillen te zien.
Wat er in mij opkwam bij het lezen van deze discussie is het volgende: de verschillen zijn niet altijd beperkt tot een naam. Voor de overduidelijkheid: als dat wel gebeurt vind ik dat intriest. Maar bij de sollicitanten die ik kreeg zaten ook veel internationale achtergronden en opleidingen die minder aansloten op het gevraagde. En in dit geval is dat zeer relevant. En als ik dan een groot aantal kandidaten heb met relevante en interessante opleiding en ervaring dan vallen de mensen af die dat minder hebben, in dit geval kan ik daar geen gevalletje positieve discriminatie van maken. Eerder in andere functies was zo'n achtergrond wel interessant en ik heb ook een divers team maar ik denk dat het wel vaker voorkomt dat t gewoon vooral niet past.

Jaina

Jaina

08-03-2016 om 23:27

Natuurlijk

Een buitenlandse achternaam is zeker een handicap. Binnen de buitenlandse namen zit ook weer verschil. Een Engelse of Franse achternaam is minder een handicap dan een Afrikaanse of Arabische achternaam. Het is natuurlijk niet de enige handicap. Vrouw zijn is ook een handicap. Ouder zijn is ook een handicap. In een rolstoel zitten is naast letterlijk ook figuurlijk een handicap. Mensen zijn nou eenmaal erg geneigd om OSM aan te nemen. Zeker ook hoogopgeleide mensen.

Ik heb regelmatig gesprekken gehad met jonge hoogopgeleide allochtonen die het erg moeilijk vonden om na hun afstuderen een baan te vinden. Daar bij speelde hun afkomst zeker een rol. Zelfs als ze een sollicitatie gesprek hadden vonden ze het moeilijk om zich neer te zetten. Ze weten de ongeschreven codes niet. En als ze eenmaal wel een baan hadden op een prestigieus advocaten kantoor oid dan was het vaak ook best moeilijk. Veel mensen gaven aan zich heel erg anders te voelen als ze daar waren en echt een buitenstaander.

Overigens niet alleen jonge hoogopgeleide allochtonen hebben dat probleem maar ook jonge hoogopgeleide autochtonen die zelf afkomstig zijn uit een andere sociale klasse geven vaak aan dat ze er voor hun gevoel echt niet bij horen.

En dat begrijp ik want zo'n kantoor bestaat vooral heel erg uit witte mannen uit een bepaalde sociale klasse aangevuld met wat witte vrouwen uit dezelfde klasse. Mensen die elkaar van het corps kennen (gaan allochtone studenten zelden bij) en die op een bepaalde manier met elkaar communiceren en omgaan.

Het is moeilijk om je daar in te vechten en je de mores van de groep volkomen eigen te maken. En dat is toch vaak de enige manier. Het is aanpassen of wegblijven. Vooral omdat er vaak geen enkele introspectie is binnen bedrijven. Iedereen roept alleen maar heel hard dat ze niet discrimineren. Zolang bedrijven en individuen niet erkennen dat er discriminatie is, dat er een OSM cultuur is, dat discriminatie iets heel menselijks is en dus overal gebeurd zal er ook niks veranderen. Net zoals een school waar ze heel hard roepen dat er daar nooit gepest wordt en dat ze dus ook niks aan pesten hoeven te doen. Dat wekt ook mijn argwaan op want op elke school wordt wel eens gepest. Maar net zoals dat scholen denken dat ze een slechte school zijn als er gepest wordt denken bedrijven dat ze slecht zijn als ze discrimineren. Ipv te erkennen dat dit overal voorkomt en er dus maatregelen tegen kunnen worden genomen.

Jaina

Jaina

08-03-2016 om 23:28

Maar

Het is verder natuurlijk gewoon waar dat een buitenlandse achternaam tegen je werkt. Er is daar ook zoveel onderzoek naar gedaan.

Jaina

Jaina

08-03-2016 om 23:29

ad hombre

Een buitenlandse naam hebben is natuurlijk niet hetzelfde als een immigrant zijn. Talloze Marokkaanse en Turkse jongeren die gewoon in Nederland geboren zijn.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-03-2016 om 09:20

Temet, Dees en MK

"Eens, tenminste als je bedoelt dat men in Nederland de neiging heeft deze kant van de menselijke aard te ontkennen. Waarom je dan een opmerking maakt als in je eerste posting "Het voordeel van een buitenlandse achternaam is dat je altijd de schuld kan geven aan discriminatie. De schuld van hullie" kan ik dan weer moeilijk plaatsen. Soms is het namelijk gewoon inderdaad hartstikke de schuld van hullie."

Inderdaad. Ik doe twee observaties:

1 De menselijke aard is zodanig dat men het als immigrant altijd en overal moeilijk heeft om geaccepteerd te worden. Is het niet op de arbeidsmarkt dan wel elders. Je ziet het overal en altijd. Laten we het xenofobie noemen.

2 In de huidige arbeidsmarkt hebben veel mensen het moeilijk om een baan te vinden. Diezelfde menselijke aard zorgt ervoor dat we daar graag een verklaring voor willen zoeken die - als het even kan - de 'schuld' buiten onszelf legt (leeftijdsdiscriminatie/ rassendiscriminatie of zelfs het effect van een vreemde naam). Laten we dat 'schuld bij een ander zoeken' noemen.

Jouw observatie dat 'hullie' soms ook inderdaad de 'schuld hebben' (punt 1) neemt niet weg dat veel mensen die op grond van punt 2 de schuld geven aan racisme/naamsdiscriminatie dat onterecht doen.

Het wordt helemaal vervelend als ambitieuze mensen (is niet perse capabele mensen) uit groepen die zich gediscrimineerd voelen op grond van die al dan niet vermeende discriminatie een beroep doen op en voorkeurspositie voor zichzelf! En dat is helaas wat je nogal eens zit. Het meisje uit dit artikel zit op het gymnasium. Ze wil advocaat worden maar ze studeert nog niet eens rechten. Maar nu al gebruikt ze een volstrekt theoretische discriminatie om vast een positie voor zichzelf op te eisen!

Dat is toch eigenlijk best bizar?

Volgens mij heeft dat kind hier meer kansen dan in Turkije! En die naam lijkt mij persoonlijk geen enkel probleem.

Nog een interessante:

Dees:
"Sterker nog, we hebben op het moment in de functies voor mensen met HBO+ opleiding meer mensen met buitenlandse achternaam in dienst als mensen met Nederlandse achternaam."

MK:
"Juist ook bij hoogopgeleiden zie je dat je het liefst OSM aannemen."

Volledige tegenspraak hier!

Triva

Triva

09-03-2016 om 09:25

Marieke

'Die onderzoeken naar sollicitaties met andere naam zou ik wel eens willen zien. Ik kan dat bijna niet geloven dat dat op grote schaal is gedaan. '

Ik heb het niet over 'onderzoeken' maar regelmatig lees je dat iemand het heeft geprobeerd en dat dat zo is. Tig keer niet uitgenodigd worden, en dan twee cv's sturen, precies hetzelfde en opeens met een Hollandse naam wel meteen op gesprek mogen komen en niet met je eigen naam. Je kunt het inderdaad niet testen op grote schaal en dubbelblind en weet ik veel door inderdaad dat gedoe met linkedin etc.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-03-2016 om 09:26

Jaina

"Een buitenlandse naam hebben is natuurlijk niet hetzelfde als een immigrant zijn. Talloze Marokkaanse en Turkse jongeren die gewoon in Nederland geboren zijn."

Ja, duh.

Het belangrijkste probleem is dat je aan de naam niet kunt zien of het om goed geintegreerde mensen gaat of om mensen die met hun rug naar de samenleving staan. Als je dan Mohammed of Achmed heet is er een 'wat groter' risico dat je tot de tweede groep behoort.

Als je dat combineert met een klinkende opleiding en een behoorlijk CV is dat risico weer een stuk kleiner. Vandaar misschien dat het onder hoger opgeleiden minder speelt (als Dees's lezing tenminste klopt).

Ad Hombre

Ad Hombre

09-03-2016 om 09:32

Trivia

"Ik heb het niet over 'onderzoeken' maar regelmatig lees je dat iemand het heeft geprobeerd en dat dat zo is. Tig keer niet uitgenodigd worden, en dan twee cv's sturen, precies hetzelfde en opeens met een Hollandse naam wel meteen op gesprek mogen komen en niet met je eigen naam. Je kunt het inderdaad niet testen op grote schaal en dubbelblind en weet ik veel door inderdaad dat gedoe met linkedin etc."

Probleem met dat soort onderzoeken is dat niemand de moeite neemt om het op te schrijven als hij of zij wel gewoon twee keer op hetzelfde CV een afwijzing krreeg. Dus alleen de vooroordeel bevestigende ervaringen halen het nieuws.

Ander probleem is dat ze niet 'tig' keer bij hetzelfde bedrijf solliciteerden.

Misschien interessant om te weten dat overheidsaanbestedingen aan ZZP-ers tegenwoordig bijna automatisch gaan. Je vult als werkgever een gewenst profiel in en het 'systeem' levert je een aantal kandidaten die het beste passen. Of ze een buitenlandse naam hebben is daarbij geen criterium.

Je kunt niet eens vragen of ze bij het corps hebben gezeten. (niet dat dat helpt, ik ken een zwarte jongen die daar bij zat)

Fransien

Fransien

09-03-2016 om 09:51

IT-er hier

Bij ons op de vloer zijn er zat buitenlanders. Binnen de IT, in ieder geval binnen mijn soort functie, maakt het niet uit wat voor nationaliteit je hebt als je het werk maar kunt.
Beginnende it-ers hebben we niet zoveel, maar ook daar maakt het met name uit of je de juiste papieren hebt en of je geen 9-5 mentaliteit hebt, dat kan niet als je standby moet draaien of 's nachts of in het weekend moet werken.
De nieuwste collega is een herintredende turkse moeder, erg aardig en ze pakt het snel op. We hopen dat ze lang blijft.
We hebben soms wel eens moeite met Indiers, vooral als dit hun eerste buitenlandse plaatsing is. Sommige hebben veel moeite met kritiek en zeker als dat van een vrouw komt en zeker als die niet pikt dat ze afgeblaft wordt. Onze managers zijn gelukkig duidelijk, hier geldt de nederlandse werkcultuur en die wordt je uitgelegd maar als je daar niet mee overweg kan hoor je hier niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.