Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

Euthanasie uitleggen aan kind van negen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Rodebeuk

Heel veel sterkte en liefs toegewenst.
Muizemeis

tonny

tonny

05-12-2010 om 15:52

Lieve rodebeuk

Wat een onwezenlijke tijd... Wat zul je je vreemd voelen na al die weken, maanden - dat nu het moment aanbreekt en toch nog weer anders dan je verwachtte. Alle goeds gewenst, voor jou en voor je gezin!!!

Tonny

Sascha2

Sascha2

05-12-2010 om 16:11

Ach lieve rodebeuk

Wat verdrietig allemaal. Ineens is het einde zo ontzettend dichtbij, onwerkelijk. Een kerstverhaal als laatste contact, ondanks de verdrietige omstandigheid hoop ik dat je daar later als een mooie herinnering aan kunt denken.
Lieve Rodebeuk, ik wens jou en je gezin ontzettend veel sterkte toe!

m ik

m ik

05-12-2010 om 18:08

Rode beuk

heel veel sterkte! En wat moeilijk lijkt het me dat je geen echt afscheid meer kon nemen, omdat het zo snel moest

rodebeuk

rodebeuk

05-12-2010 om 19:09 Topicstarter

Geweest...

en ze wilden nog één keer Dormicon en morfine laten uitwerken om te overleggen over of ze permanent in slaap gehouden wil worden. Maar ze wordt niet meer wakker. Wel soms de ogen open maar geen contact, draait wel nog wat met haar hoofd als je zegt dat papa er is, maar verder niet. De zuurstofspanning in het bloed wordt zo laag dat je je bewustzijn verliest bij ALS, komt door de spierafbraak bij je longen. Zo raak je in coma voordat je stikt.

Wel een goed gevoel bij vandaag.

Het is inderdaad mooi verlopen verder, en ze heeft nog tegen de verpleging ge'zegd' (praten kan ze niet, dus het was getypt of met knikken) dat ze blij was met het verhaal van Selma Lagerlöf. Het verhaal eindigt ermee dat iedereen de heerlijkheid Gods kan zien als hij zijn ogen ervoor opent. Kennen jullie het? Het is een kinderuitgave met prachtige illustraties van Ilon Wikland.

Het kan nog een paar dagen duren, ze is van de sondevoeding af en drinkt of eet dus niets. Vpk dacht dat niet al te lang zou duren aan de ademhaling te horen. Maar haar koorts is weer gezakt.

Nou ja, morgen ga ik weer.

rodebeuk

rodebeuk

05-12-2010 om 19:09 Topicstarter

Oh ja

en bedankt natuurlijk allemaal... doet je wel wat om zo'n rij met je eigen nick te zien staan.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-12-2010 om 19:28

Rodebeuk

Lieve Beuk,
Ik ben echt geraakt door de liefde en de moed die uit jouw berichtjes klinkt. Wat mooi dat je dit allemaal nog voor je moeder kan betekenen. Ik hoop echt dat ik dat ook kan opbrengen als mijn ouders aan het einde van hun leven zijn. Sterkte meid, in deze emotionele tijden.

Asa Torell

Asa Torell

05-12-2010 om 20:37

Ach

dus nu is ze dan toch echt aan haar letzten zuegen begonnen. Hier wordt aan jullie gedacht! Wat fijn om te lezen dat er zo goed voor haar wordt gezorgd daar.

Zus

Zus

05-12-2010 om 22:06

Rodebeuk

Ook als je het ver van tevoren ziet aankomen, is het altijd toch een schok als je moeder echt gaan overlijden. Veel sterkte de komende tijd.

tonny

tonny

05-12-2010 om 22:36

Ot rodebeuk

Kun je ons de titel van dat boek laten weten?

Rodebeuk

*geen woorden, maar meelevende stilte*

knuf,
Jons

rodebeuk

rodebeuk

06-12-2010 om 03:28 Topicstarter

Spot on sini, de heilige nacht

laatste stuk van het verhaal:

Toen de herder, die een nare, knorrige man was, dat alles zag, werd hij heel verbaasd en dacht: Wat kan dat toch voor een nacht zijn, dat de honden niet bijten, de schapen niet bang worden, de staf niet doodt en het vuur niets brandt!
Hij riep de man terug en vroeg hem:'Wat is dit toch voor een nacht? Hoe komt het toch, dat alle dingen barmhartigheid tonen?'
Toen zei de man: 'Ik kan het u niet zeggen, als u het zelf niet ziet'. En hij wilde weggaan om spoedig vuur aan te maken en vrouw en kind te kunnen verwarmen.
Maar toen dacht de herder, dat hij de man niet helemaal uit het oog moest verliezen, eer hij begrepen had wat dit alles toch kon betekenen. Hij stond op en ging de man achterna, tot hij gekomen was waar de man woonde.
Toen zag de herder dat de man zelfs geen hutje had om in te wonen, maar dat zijn vrouw en zijn kind in een grot lagen, waar niets te zien was dan kale, naakte stenen wanden. De herder dacht dat dit arme, onschuldige kindje wel dood zou kunnen vriezen daar in de grot, en hoewel hij een hardvochtig man was, werd hij aangedaan en wilde het kind helpen.
Hij nam zijn ransel van zijn schouders en haalde er een zachte witte schapenvacht uit,gaf die aan de vreemde en zei dat hij het kindje daarop moest leggen. Maar op hetzelfde ogenblik dat hij ook liet blijken dat hij barmhartig kon zijn, werden zijn ogen geopend en hij zag wat hij tevoren niet had kunnen zien en hoorde wat hij tevoren niet had kunnen horen.
Hij zag dat om hem heen een dichte kring van engeltjes met zilveren vleugels stond. Ieder van hen had een harp in de hand en allen zongen luid dat die nacht de Verlosser geboren was, die de wereld van haar zonden zou redden.
Toen begreep hij dat alle dingen zó blij waren, dat ze geen kwaad wilden doen.
En niet alleen om de herder heen waren engelen: hij zag ze overal. Ze zaten de grot en buiten op de berg en ze vlogen langs de hemel. Ze kwamen aanlopen over de golven in grote scharen en als ze voorbijgingen, bleven ze staan en keken ze naar het kindje. Er was zo'n jubelende vreugde, zoveel zang en spel! En dat alles zag hij in de donkere nacht, waarin hij vroeger niets had kunnen onderscheiden. Hij werd zo blij omdat zijn ogen geopend waren, dat hij op de knieën viel en God dankte.
Maar toen grootmoeder zover gekomen was, zuchtte ze en zei 'Maar wat die herder zag, kunnen wij ook zien. Want in elke kerstnacht vliegen de engelen langs de hemel. Als wij ze maar zien konden.'
Toen legde grootmoeder haar hand op mijn hoofd en zei: 'Dat moet je goed onthouden, want dat is zo waar als dat jij mij ziet en ik jou. Het zit hem niet in kaarsen of lampen en het is niet verborgen in zon of maan, maar het enige dat nodig is, is dat wij ogen hebben die Gods heerlijkheid kunnen zien.'

rodebeuk

rodebeuk

06-12-2010 om 03:37 Topicstarter

dit is echt het laatste wat mijn moeder heel bewust ervaren heeft. Gaaf he. Ik denk dat ik het binnenkort uit mijn hoofd ken. Wat kan die vrouw schrijven, het leest voor alsof het zo uit je mond rolt.

Ben nu wakker en voor het eerst in een jaar voel ik niet die hartzeer die naar mijn moeder uitgaat bij het wakker worden. Ik ben niet gebeld, ze zal nog leven vannacht, maar het voelt al anders.

Jullie reacties hebben me erg geraakt.

Puck

Puck

06-12-2010 om 08:52

Lieve rodebeuk

Wat een mooi verhaal en wat bijzonder dat jij zo'n intiem familiemoment met ons wilt delen.
Verder alleen stilte. Sterkte.

Lieve rodebeuk.....

Je bent een bijzonder mens....hoe je in het leven staat, maar ook hoe je met de naderende dood omgaat.

Je sterkte wensen klinkt eigenlijk te veel te gewoon, voor een beuk die overduidelijk zo diep geworteld is. Maar...voor wat het waard is...je bent regelmatig in mijn gedachten....en hoe triest het allemaal ook is, ik weet zeker dat je hele bijzondere herinneringen aan het maken bent....

Ingrid

kaatje1972

kaatje1972

06-12-2010 om 09:13

Rodebeuk

Heel veel sterkte toegewenst de komende tijd voor jou en je familie!

emma43

emma43

06-12-2010 om 09:18

Rodebeuk

Heel veel sterkte voor jou en je familie.

m ik

m ik

06-12-2010 om 09:19

Rodebeuk

Wat fijn dat je er toch een goed gevoel over hebt !
Heel veel sterkte, hopelijk glijdt ze nu langzaam weg

Rodebeuk

Wat bijzonder, hoe moeilijk het ook is, dat dit het laatste is wat je moeder bewust van jou heeft meegekregen. Wat een mooi einde van dat verhaal, ik ben er stil van.

Ik wil je heel veel sterkte wensen in deze dagen.....

Groet, Pinkelot

Ach beuk

wat fijn dat ze dat nog heeft meegemaakt en wat doe je dit toch allemaal weer goed en zuiver en mooi. Nog even dus.

Rafelkap

Rafelkap

06-12-2010 om 09:56

Rodebeuk

lieve Rodebeuk
Ik was even niet op ool een paar dagen maar schrik van de vele berichtjes. Wat ben je lief voor je moeder!
Heel veel sterkte de komende tijd.

Peetje

Peetje

06-12-2010 om 10:04

Rode beuk...

Hoi Beuk,

Meid, wat verdrietig allemaal hoewel zoals je het bescrijft wel dagen vol emoties en liefde zijn. Ik wens jou en je gezin en familie heel veel kracht.

lieve groet,
Peetje

Dus nu nadert het einde wel heel snel

Beukje, ik weet niet wat ik nog kan zeggen dat hierboven niet al gezegd is. Bijzonder, dat laatste heldere moment van jullie samen. Dat is iets dat je kunt koesteren en waar je later met een goed gevoel op terug kunt kijken. De mooie herinneringen overheersen straks, dat is zo mooi van het menselijk brein...
Sterkte nog met deze laatste loodjes. En natuurlijk straks met de emoties rond begrafenis of crematie. Er wordt hier veel aan je gedacht.
Engeltje

Primavera

Primavera

06-12-2010 om 14:52

Rodebeuk

Wat een mooi verhaal om je moeder nog voorgelezen te hebben.
Heel veel sterkte en vrede gewenst voor jou, je gezin, je vader en de rest van de familie.
Primavera

Emmawee

Emmawee

06-12-2010 om 22:26

Rodebeuk

Ik ben er stil van. Sterkte!
Maw.

ayla

ayla

07-12-2010 om 12:27

Rode beuk

wil jou en je familie heel veel sterkte toewensen in deze zware tijd

rodebeuk

rodebeuk

07-12-2010 om 17:36 Topicstarter

Vannacht

...is mijn moeder heel rustig overleden.

We hebben allemaal 2 nachten niet geslapen (ze is aan het begin van de nacht overleden) dus we lopen nu als zombies door het ouderlijk huis, ik heb voor iedereen gekookt.

De kinderen heb ik het vanochtend in bed verteld, dat ging heel goed. Ook het bezoek aan mijn opgebaarde moeder ging goed. Ze waren allebei verdrietig, lieten dat ook zien. Gingen de kamer uit maar kwamen ook weer terug en wilden haar dan bv. nog een keer zien of aanraken.

Ik ben moe!

We hebben nog voor haar kunnen zingen bij het inslapen, heel bijzonder.
Het is goed.

Ach

Gecondoleerd met het verlies van je moeder, Rodebeuk. Wat heeft ze veel liefde om zich heen gehad in haar laatste dagen...

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

07-12-2010 om 17:54

Rodebeuk

Gecondoleerd met het overlijden van je moeder. Zo te lezen hebben jullie op een heel mooie manier afscheid kunnen nemen. Ik hoop dat je vader er ook vrede mee heeft. Ik wens jullie heel veel sterkte en hoop dat jullie de uitvaart net zo mooi kunnen vormgeven.
Liefs, Lelietje

Sascha2

Sascha2

07-12-2010 om 18:10

Rode beuk

Gecondoleerd met het overlijden van je moeder. Ik ben oprecht onder de indruk van de manier hoe jij hiermee bent omgegaan. Ik hoop dat het voor mij nog erg ver weg is, maar mocht de tijd daar zijn dat ik afscheid moet nemen van een dierbare, dan hoop ik dat ik een voorbeeld aan jouw manier kan nemen.
Nu het naderende afscheid. Ik wens je er ontzettend veel sterkte mee. Ik hoop dat jullie op een mooie gedenkwaardige manier het afscheid kunnen vieren.
Sterkte!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.