Relaties Relaties

Relaties

Verder na ontrouw - deel 8


Hier ook weer even terug in mijn gevoel van 3 jaar geleden  maar niet door iets wat met mij of mijn man te maken heeft.... mijn allerbeste vriendin vertelde 2 weken geleden te willen scheiden... haar gevoel was weg maar geen ander in het spel blabla... vorige week vertelde ze me dat er wel iemand is met wie ze app contact heeft en hij heeft ook laten blijken haar leuk te vinden... al met al binnen 2 weken geeft ze aan per direct te willen scheiden en haar man geen kans te willen geven omdat haar gevoel er niet meer is voor hem... ik vind dit zo moeilijk omdat ook hier 2 kleine kinderen in het spel zijn! Ik wil haar vriendin zijn maar ben het zo niet eens met haar stappen! Ik zie bijna mijn man terug van 3 jaar geleden in haar! Ik baal als mensen niet knokken of in ieder geval hun huwelijk niet eens een kans willen geven doordat er een ander in beeld verschijnt en juist omdat ze me.toen zo kapot heeft zien gaan snap ik niet dat nu juist zij deze keuzes maakt! 

ToSweet1989 schreef op 14-11-2023 om 08:33:

Hier ook weer even terug in mijn gevoel van 3 jaar geleden maar niet door iets wat met mij of mijn man te maken heeft.... mijn allerbeste vriendin vertelde 2 weken geleden te willen scheiden... haar gevoel was weg maar geen ander in het spel blabla... vorige week vertelde ze me dat er wel iemand is met wie ze app contact heeft en hij heeft ook laten blijken haar leuk te vinden... al met al binnen 2 weken geeft ze aan per direct te willen scheiden en haar man geen kans te willen geven omdat haar gevoel er niet meer is voor hem... ik vind dit zo moeilijk omdat ook hier 2 kleine kinderen in het spel zijn! Ik wil haar vriendin zijn maar ben het zo niet eens met haar stappen! Ik zie bijna mijn man terug van 3 jaar geleden in haar! Ik baal als mensen niet knokken of in ieder geval hun huwelijk niet eens een kans willen geven doordat er een ander in beeld verschijnt en juist omdat ze me.toen zo kapot heeft zien gaan snap ik niet dat nu juist zij deze keuzes maakt!

Dat moet een vervelend gevoel geven. Zeker als dat jou doet herinneren aan die tijd dat jij er zelf zo aan kapot ging. Kan je dit gevoel met haar delen? Naar haar uitspreken? Misschien helpt het haar, als je jouw situatie van toen nog eens beschrijft. Wat het werken aan herstel met elkaar, jou heeft gebracht.

Plato schreef op 14-11-2023 om 10:03:

[..]

Dat moet een vervelend gevoel geven. Zeker als dat jou doet herinneren aan die tijd dat jij er zelf zo aan kapot ging. Kan je dit gevoel met haar delen? Naar haar uitspreken? Misschien helpt het haar, als je jouw situatie van toen nog eens beschrijft. Wat het werken aan herstel met elkaar jou heeft gebracht.

Ik denk dat die vriendin haar dan gewoon gaat buitensluiten. Je kunt het altijd proberen te bespreken op een luchtige manier. Maar mijn vrouw sloot iedereen buiten, op 1 vriendin na, die toevallig destijds ook vreemd ging. Je bent verliefd, je voelt vlinders. Dan wil je geen enkel tegengeluid horen. Althans, dat is mijn ervaring. 

Elpisto schreef op 14-11-2023 om 10:15:

[..]

Ik denk dat die vriendin haar dan gewoon gaat buitensluiten. Je kunt het altijd proberen te bespreken op een luchtige manier. Maar mijn vrouw sloot iedereen buiten, op 1 vriendin na, die toevallig destijds ook vreemd ging. Je bent verliefd, je voelt vlinders. Dan wil je geen enkel tegengeluid horen. Althans, dat is mijn ervaring.

Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ik zou eerst mijn vriendin gewoon haar verhaal laten vertellen - zelfs als zij vreemdgaat (waar hier vooralsnog helemaal geen bewijs van is), wil ze misschien wel haar verhaal kwijt. Direct met een oordeel klaar staan (en sterker nog: over jezelf en je eigen gevoel gaan beginnen), zorgt er alleen maar voor dat deze vriendin dus niets meer gaat vertellen.

Elpisto schreef op 14-11-2023 om 10:15:

[..]

Ik denk dat die vriendin haar dan gewoon gaat buitensluiten. Je kunt het altijd proberen te bespreken op een luchtige manier. Maar mijn vrouw sloot iedereen buiten, op 1 vriendin na, die toevallig destijds ook vreemd ging. Je bent verliefd, je voelt vlinders. Dan wil je geen enkel tegengeluid horen. Althans, dat is mijn ervaring.

Zou het echt? Is dat niet wat een vriendschap is? Eerlijk zijn naar elkaar? Ik zou het juist waarderen als mijn vriendin eerlijk tegen mij is, mij helpt te spiegelen. Omdat ik dit misschien zelf niet meer zou kunnen door de verliefdheid. 


ToSweet1989 schreef op 14-11-2023 om 08:33:

Hier ook weer even terug in mijn gevoel van 3 jaar geleden maar niet door iets wat met mij of mijn man te maken heeft.... mijn allerbeste vriendin vertelde 2 weken geleden te willen scheiden... haar gevoel was weg maar geen ander in het spel blabla... vorige week vertelde ze me dat er wel iemand is met wie ze app contact heeft en hij heeft ook laten blijken haar leuk te vinden... al met al binnen 2 weken geeft ze aan per direct te willen scheiden en haar man geen kans te willen geven omdat haar gevoel er niet meer is voor hem... ik vind dit zo moeilijk omdat ook hier 2 kleine kinderen in het spel zijn! Ik wil haar vriendin zijn maar ben het zo niet eens met haar stappen! Ik zie bijna mijn man terug van 3 jaar geleden in haar! Ik baal als mensen niet knokken of in ieder geval hun huwelijk niet eens een kans willen geven doordat er een ander in beeld verschijnt en juist omdat ze me.toen zo kapot heeft zien gaan snap ik niet dat nu juist zij deze keuzes maakt!

Betrek niet direct jouw eigen situatie op haar. Natuurlijk mag jij je ervaring delen. Maar voel je niet persoonlijk aangevallen. Het is niet jouw taak of plaats haar de les te lezen of jouw verwachtingen aan haar op te leggen (jij moet vechten voor je huwelijk). 

Beter ga je open het gesprek aan. Wat maakt dat er problemen zijn in hun huwelijk? Hoelang is dat al het geval en wat hebben ze daar samen aan gedaan? Wat is de rol van vriendin daarin en die van de partner? Wellicht is ze al lange tijd ongelukkig en wie ben jij om daarover te mogen of kunnen oordelen? Jij ligt er niet bij in bed zeg maar. Geef haar aan dat ze ook eerst deze relatie netjes moet afhandelen voor er een ander kan zijn. En dat er met die ander ook geen garanties zijn. 

Een goede vriendin is er voor de ander maar dringt niet haar mening op. Je laat iemand in zijn waarde ook als die andere keuzes maakt. 

Izza schreef op 14-11-2023 om 10:54:

[..]

Betrek niet direct jouw eigen situatie op haar. Natuurlijk mag jij je ervaring delen. Maar voel je niet persoonlijk aangevallen. Het is niet jouw taak of plaats haar de les te lezen of jouw verwachtingen aan haar op te leggen (jij moet vechten voor je huwelijk).

Beter ga je open het gesprek aan. Wat maakt dat er problemen zijn in hun huwelijk? Hoelang is dat al het geval en wat hebben ze daar samen aan gedaan? Wat is de rol van vriendin daarin en die van de partner? Wellicht is ze al lange tijd ongelukkig en wie ben jij om daarover te mogen of kunnen oordelen? Jij ligt er niet bij in bed zeg maar. Geef haar aan dat ze ook eerst deze relatie netjes moet afhandelen voor er een ander kan zijn. En dat er met die ander ook geen garanties zijn.

Een goede vriendin is er voor de ander maar dringt niet haar mening op. Je laat iemand in zijn waarde ook als die andere keuzes maakt.


Ik ben het eens met wat je schrijft Izza over;  Er gewoon voor elkaar zijn en elkaar in je waarde laten is belangrijk. Maar in een vriendschap kan je er ook voor elkaar zijn en eerlijk zijn. Als je dat verschil in visie maar kunt accepteren van elkaar. 

Daarnaast. Je bent goede vriendinnen (allerbeste vriendinnen) met elkaar. Zou je dan al niet van de situatie weten? Ik neem aan dat als je er meerdere gesprekken over hebt met elkaar, je best ook wat van jezelf mag delen. 

Plato schreef op 14-11-2023 om 10:21:

[..]

Zou het echt? Is dat niet wat een vriendschap is? Eerlijk zijn naar elkaar? Ik zou het juist waarderen als mijn vriendin eerlijk tegen mij is, mij helpt te spiegelen. Omdat ik dit misschien zelf niet meer zou kunnen door de verliefdheid.


Oh geheel eens hoor. Daar niet van. Maar als er sprake is van een ander in de zin van vreemdgaan, dat lijkt hier nog niet zo te zijn, dan is een vriend/bekende/famillie die je daarover net even dat verteld wat je niet wil horen enorm pijnlijk. Uit de verhalen die je hier wel vaker leest, gaan willen scheiden-vreemdgaan vaak hand in hand. Of andersom eigenlijk: er gaan hier partners vreemd en dan komt het hoge woord er uit: er moet gescheiden worden. 

Zoals ik het ervaren heb en begrepen heb na afloop, is het voor jezelf goed praten van je acties: ik wil scheiden, dan is dat vreemdgaan of contact met een ander minder erg. Terwijl de werkelijke gang van zaken andersom ligt: je bent vreemdgegaan en het nu willen scheiden verzaxht de pijn die je daar eigenlijk over voelt. Iemand die je dan verteld hoe de vork misschien in de steel zit, is moeten erkennen dat je iets gedaan hebt wat niet kan. Dat doen de meeste vreemdgaanders liever niet. 

Izza schreef op 14-11-2023 om 10:54:

[..]

Betrek niet direct jouw eigen situatie op haar. Natuurlijk mag jij je ervaring delen. Maar voel je niet persoonlijk aangevallen. Het is niet jouw taak of plaats haar de les te lezen of jouw verwachtingen aan haar op te leggen (jij moet vechten voor je huwelijk).

Beter ga je open het gesprek aan. Wat maakt dat er problemen zijn in hun huwelijk? Hoelang is dat al het geval en wat hebben ze daar samen aan gedaan? Wat is de rol van vriendin daarin en die van de partner? Wellicht is ze al lange tijd ongelukkig en wie ben jij om daarover te mogen of kunnen oordelen? Jij ligt er niet bij in bed zeg maar. Geef haar aan dat ze ook eerst deze relatie netjes moet afhandelen voor er een ander kan zijn. En dat er met die ander ook geen garanties zijn.

Een goede vriendin is er voor de ander maar dringt niet haar mening op. Je laat iemand in zijn waarde ook als die andere keuzes maakt.

Het is niet omdat iemand verliefd wordt op een ander dat er persé  grote problemen zijn binnen een relatie. Dat is een groot misverstand. Ook in een goede relatie worden mensen verliefd. En ja, soms hebben ze achteraf spijt dat ze midden in die verliefdheid hun schepen hebben verbrand. Neem nooit beslissingen midden een crisis. Dat is altijd mijn advies. De verliefdheid zorgt voor een wazige mist. Als je een goede basisrelatie hebt, kun je eventueel die eerste heftige gevoelens laten overwaaien en als je dan nog weg wil, dan kan je nog vertrekken. Velen die ik ken hebben hun partner te vlug ingeruild om na een paar jaar (of zelfs maar weken) tot de conclusie te komen dat ze exact weer op hetzelfde punt beland zijn als in hun eerste relatie die bij nader inzien toch nog zo slecht niet was, dat het voorwerp van hun verliefdheid ook maar een gewone mens is en helemaal niet zo fantastisch, maar nu eventueel wel met de misère erbij van een scheiding en alles wat erbij komt kijken. Ik geef mensen meestal de raad om een beetje te temporiseren in plaats van holderdebolder definitieve stappen te nemen, zonder hen aan te vallen, want die verliefdheid is een soort drugs en dat overkomt je natuurlijk😊 

Plato schreef op 14-11-2023 om 11:36:

[..]


Ik ben het eens met wat je schrijft Izza over; Er gewoon voor elkaar zijn en elkaar in je waarde laten is belangrijk. Maar in een vriendschap kan je er ook voor elkaar zijn en eerlijk zijn. Als je dat verschil in visie maar kunt accepteren van elkaar.

Daarnaast. Je bent goede vriendinnen (allerbeste vriendinnen) met elkaar. Zou je dan al niet van de situatie weten? Ik neem aan dat als je er meerdere gesprekken over hebt met elkaar, je best ook wat van jezelf mag delen.

Delen mag zeker wel. Maar ze weet niet eens of hier sprake is van vreemdgaan! Dat zomaar naar een vriendin toe suggereren vind ik niet ok. Daarnaast is delen ook wat anders dan veroordelen of je mening opleggen (vriendin moet vechten voor haar huwelijk omdat to dat ook heeft gedaan). 

En wellicht zorgt dit topic voor kokervorming maar ik heb absoluut niet het idee dat iedereen die vreemd is gegaan wil gaan scheiden. Of dat vreemdgaan minder erg zou zijn als je toch gaat scheiden. 

Scheiden is voor het grootste deel van de mensen een zeer heftige beslissing die niemand zomaar neemt. Een ander heeft daar gewoon niets over te vinden en zich er niet mee te bemoeien met oordelen of veroordelingen. Dat is aan het stel zelf. Je kunt niet achter iemands voordeur kijken dus wees er gewoon voor een vriend die door zo'n moeilijke tijd heengaat. 

Eens hoor Theekan. Ik vind ook dat mensen het rustig aan moeten doen. Wel maakt het voor mij verschil of de basisrelatie eigenlijk gewoon goed zat of dat er al langer problemen waren. In dat laatste geval is een verliefdheid soms niet vreemd. Kan zelfs een teken zijn om verder te gaan. Teveel mensen blijven hangen in slechte relaties. Daar moet je samen aan werken. Maar soms helpt er niets. Dan kan je afvragen hoe en met wie zie ik mijn toekomst? Met mijn huidige partner en nog jaren therapie en minpunten accepteren? Of met een nieuwe partner die ook zijn of haar minpunten heeft maar die op hoofdlijnen beter bij mij of mijn kijk op het leven past? Je neemt altijd jezelf mee. Maar een andere persoon kan weer een and dynamiek geven aan je leven. En soms is het beter afscheid te nemen als het nog goed gaat. Dan bij ruzie of vreemdgaan (omdat je totaal klaar bent met de relatie). 

Ik denk dat een verliefdheid de stand van zaken binnen een bestaande relatie eerder vertroebeld dan dat het zaken duidelijk maakt. Wie verliefd is heeft immers alleen oog daarvoor en wordt blind voor zijn/haar omgeving, incluis eigen partner en kinderen. Verliefdheid werd al ruim bestudeerd en het werkt gewoon zo. Verliefdheid verruilt de blik niet, integendeel, je krijgt oogkleppen op. Dat is gewoon een feit. Ik denk dat je als vriendin daar wel voorzichtig mag op wijzen. Dat kan je ook doen zonder te veroordelen en wel degelijk de ander in zijn waarde te laten. Ik heb ooit op die manier met mijn zus gepraat, die mij om advies vroeg, echt advies, geen bevestiging. En jaren later is zij daar heel blij mee. Ze bleef waar ze was, stak energie in haar eigen relatie, werkte aan haarzelf, en is verdomd gelukkig nu. Dat was nog voordat Ikzelf met ontrouw werd geconfronteerd, dus mijn eigen ervaring had er niks mee te maken. Ook ziet ze soms de man waar ze toen zo stapel op was. Is ze even blij dat ze daar niet mee zit opgescheept. Verliefdheid ... het is zo mooi, maar ook dikwijls een valkuil. 

Theekannetje schreef op 14-11-2023 om 14:00:

Ik denk dat een verliefdheid de stand van zaken binnen een bestaande relatie eerder vertroebeld dan dat het zaken duidelijk maakt. Wie verliefd is heeft immers alleen oog daarvoor en wordt blind voor zijn/haar omgeving, incluis eigen partner en kinderen. Verliefdheid werd al ruim bestudeerd en het werkt gewoon zo. Verliefdheid verruilt de blik niet, integendeel, je krijgt oogkleppen op. Dat is gewoon een feit. Ik denk dat je als vriendin daar wel voorzichtig mag op wijzen. Dat kan je ook doen zonder te veroordelen en wel degelijk de ander in zijn waarde te laten. Ik heb ooit op die manier met mijn zus gepraat, die mij om advies vroeg, echt advies, geen bevestiging. En jaren later is zij daar heel blij mee. Ze bleef waar ze was, stak energie in haar eigen relatie, werkte aan haarzelf, en is verdomd gelukkig nu. Dat was nog voordat Ikzelf met ontrouw werd geconfronteerd, dus mijn eigen ervaring had er niks mee te maken. Ook ziet ze soms de man waar ze toen zo stapel op was. Is ze even blij dat ze daar niet mee zit opgescheept. Verliefdheid ... het is zo mooi, maar ook dikwijls een valkuil.

Ik bedoel “verliefdheid verruimt de blik niet”

Ik denk dat verliefdheid wel een heel duidelijk teken is om eens goed na te denken. In een goede relatie kan je dat bespreken of er wellicht niets mee doen en het laten uitdoven. Als het verder thuis goed zit dan doe je er ook niets mee. Dan is die behoefte er ook niet. 

Maar in een problematische relatie is het een ander verhaal. Dan kan het goed zijn om eens te gaan nadenken wat je nu werkelijk wilt met je partner. Wat heeft die persoon nog te bieden en zie je de toekomst samen? Heeft energie stoppen in je relatie (van beide kanten natuurlijk) nog zin? Of past een andere persoon of relatie beter bij jou? 

Los hiervan is het natuurlijk maar de vraag of de liefde van 2 kanten komt natuurlijk. 

Theekannetje schreef op 14-11-2023 om 14:00:

Ik denk dat een verliefdheid de stand van zaken binnen een bestaande relatie eerder vertroebeld dan dat het zaken duidelijk maakt. Wie verliefd is heeft immers alleen oog daarvoor en wordt blind voor zijn/haar omgeving, incluis eigen partner en kinderen.


Dat geloof ik niet, hoor. Als je verliefd wordt maar je eigen relatie zit gewoon goed, dan stopt die verliefdheid ook gewoon weer. Dan zoek je manieren om degene waar je gevoelens voor hebt te ontlopen, je roept jezelf een halt toe als je merkt dat je zit te zwijmelen en als ultieme remedie wil het ook nog weleens helpen om je partner van je gevoelens te vertellen - dat haalt de magie behoorlijk van de verliefdheid af. 

Al die dingen doe je misschien minder snel als je relatie al niet goed zit en als je jezelf daar bovenop dan ook nog eens toestemming geeft om iets met die verliefderige gevoelens te doen, is het hek helemaal van de dam.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.