Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anastasia

Anastasia

19-06-2014 om 21:28

zoon van begin oktober vlgs juf in groep 0 dus na de zomer 1


Dalarna

Dalarna

24-06-2014 om 08:03

heeft geen zin

Net wat Primavera zegt, het heeft geen zin om dat te vragen.

Ik ken heel goed een jongen van nu 15 die op een behoorlijk ouderwetse school zat. Van eind nov, drie jaar kleuteren, havo/vwo advies, na de brugklas naar mavo2, haalde bijna mavo3 niet. Oorzaak: flink puberen en depressies. Heeft dat te maken met kleuterverlengen? Ik denk het niet en ik noem het ook niet zo. Alleen een kind jarig vóór 1 okt doet aan kleuterverlengen als het 3 jaar of bijna 3 jaar kleutert. Na 30 sept wordt het door het VO niet gezien als blijven zitten of kleuterverlengen.

Ik ken ook een meisje van april wat na krap anderhalf jaar naar groep 3 ging. Doet het fantastisch, ligt goed in de groep, maar zij heeft een hoog IQ en EQ.

Herfstkinderen die wel snel doorgaan doet het logischerwijs beter omdat je natuurlijk niet de kinderen die al achterlopen vervroegd laat doorgaan. Juist dan houd je dus de 'mindere goden' over dus ik geloof nooit dat klopt wat gonniegans zegt, tenzij het gaat over onze tijd waar de grens gewoon standaard op 1 okt lag.

Ik ben van mening dat een leerkracht, als het een vermoeden heeft van een bepaalde achterstand, het kind JUIST sneller door moet sturen naar groep 3 maar niet als het van na 31 dec is. Laat het kind, als je weet wat er aan de hand is, eventueel zitten in groep 4 maar nooit in groep 2.

Laten zitten omdat het kind nog te jong in gedrag is terwijl het cognitief wel toe is aan groep 3 vind ik ook wat vreemd, dat zit in het karakter en meestal 'ram' je dat er niet uit met nog een jaar groep 2. Mijn zoon is op één meisje na de oudste in groep 8 (twee groepen) maar is juist jong in gedrag.

Gevallen die niet goed afliepen (kind is zo jong) komt dus vooral door het karakter. Ik weet zeker dat als die jongen van hier bovenaan kort gekleuterd had hij nog steeds zeer mondig was, de hele mavoklas dirigeerde, overal de leiding nam en de leerkrachten tot waanzin zou drijven. Karakter verander je niet door een kind wel of niet te laten zitten.

pooh bear

pooh bear

24-06-2014 om 08:21

Mijn herfstkind

Mijn dochter van november heeft langer gekleuterd. Bij ons op school keken ze per kind en die van mij was er nog niet aan toe volgens school. En wij waren het er toen in elk geval wel mee eens.
Op de basisschool had ze redelijk wat problemen vooral met rekenen en spelling. En een paar x hebben ze het er over gehad om haar een jaar over te laten doen. De laatste x is dit in groep 7 besproken mAr wij hebben al snel gezegd (mede op advies van Mirjam ) dat we dit echt niet wilde omdat ze dan veel te oud naar de middelbare zou gaan.
En dit heb ik altijd het grootste nadeel gevonden. Door dat extra kleuteren was er eigenlijk geen ruimte om een naar over te doen.
Maar verder de k ik dat het goed heeft uitgepakt. In groep 7 was mijn dochter nog heel jong en niet zelfstandig en voelde we problemen voor de middelbare.
Maar in groep 8 maakte ze een enorme sprong zowel soiciaal als cognitief.
Inmiddels zit ze in de brugklas vmbo gt en doet het echt super. Ze is enorm gegroeid en staat overal voldoende voor.
Of het goed is geweest dat ze langer gekleuterd heeft geen idee omdat je nooit weet hoe het dan was gegaan.

Dalarna

Dalarna

24-06-2014 om 08:26

kijk eens aan

De dochter van pooh bear heeft dus ook bijna drie jaar gekleuterd en was in groep 7 nog heel jong en niet zelfstandig. Jammer dat mensen dat altijd gebruiken als tegen argument voor het sneller door gaan. Het zit gewoon in een kind, blijven zitten of versnellen hef je daar echt niet mee op. Als het wel wordt opgeheven is gewoon 'ouder worden' genoeg, daar hoef je niet voor te blijven zitten, in welke klas dan ook.

Ik verwacht dat mijn zoon deze zomer en zeker dit komende half jaar ook een enorme sprong gaat maken, hij heeft namelijk een achterstand in 'gedrag' maar mijn oudste zat tussen groep 8 en de brugklas ook nog gewoon in het zand te spelen op het strand.

vlinder72

vlinder72

24-06-2014 om 09:01

September dochter

Mijn september dochter zit nu in groep 5. Volgend jaar gaat ze naar groep 6. Ze doet het prima op school. Toch zou ik zitten blijven niet erg vinden. Ze is nog zo ontzettend jong in haar doen en laten. Ze past prima tussen kinderen uit groep 4. Volgend schooljaar gaat ze beginnen op een Montessori school in groep 5/6. Ik ben heel benieuwd of ze naar de kinderen in groep 5 trekt of toch naar de kinderen in groep 6.

creabea

creabea

24-06-2014 om 09:18

novemberzoon

Van 8 jaar in groep 5/6. Hij komt prima mee op school, is een van de besten, maar net als de dochter van Vlinder wel heel jong in gedrag en klein bovendien. Heeft meer vriendjes in groep 3 dan in zijn eigen klas. Cognitief gezien kan hij nog wel een klas hoger (doet al deels groep 6-stof), maar dan zit hij echt als klein kind tussen de pré-pubers. Verder krijgt hij nu pas iets van een werkhouding, een jaartje terug verzuchtte hij nog dat je maar veel moest werken op school en dat het jammer was dat je niet meer mocht spelen zoals in de kleuterklas

Ik denk wel dat tegenwoordig vooral vlot lerende kinderen "kleuterverkorten" en de kleuterverlengers over het algemeen niet alleen speels zijn maar ook wat minder goed meekomen op school. Maarja, in de klas van mijn zoon zit ook een meisje van september die kort heeft gekleuterd, is blijven zitten en nu weer kandidaat is om te blijven zitten.

Waarom is destijds die oktobergrens naar januari gegaan? Een bezuinigingsmaatregel? Je kunt nu natuurlijk de grens wel nog meer oprekken, ipv grens op 1 januari naar 1 maart, ofzo.

patrica1966

patrica1966

24-06-2014 om 09:28

zomer en winterkinderen

Twee winterkinderen en een zomerkind. Winterkinderen hebben allerbei bijna 2 en een half jaar gekleuterd. Zomerkind precies twee jaar. Zitten allemaal op VWO. Zomerkind is de jongste, en doet niet voor de andere twee onder. Ik denk dat de positie in de gezin(de jongste zijn van drie) hierin ook heel belangrijk is.

amk

amk

24-06-2014 om 09:43

tussen oplossing

Omdat er bij ons opschool een plukje kinderen altijd over is. (het was een druk jaar bij de verloskundigen zo sept/okt 2005) Is er voor die groep besloten dat er een 2/3 groep moest komen, daarin zijn alle kinderen geplaatst die wat jong in gedrag zijn maar verder cognitief prima mee konden.

Voor mijn dochter was dat een uitkomst want op dat kleutergeneuzel was ze volledig uitgekeken en deed dus ook niet meer mee, wat dus reden was om haar te laten doubleren in groep 2. Dat hebben we niet geaccepteerd, IB-er er bij en wij al aangeven dat als ze niet doorging en of er op datum x nog geen duidelijkheid was ze naar een andere school zou gaan.

IB-er heeft uiteindelijk de keuze bij ons gelegd met de mededeling dat er de mogelijkheid zou zijn dat ze terug geplaatst werd. Maar dat is nergens hard gemaakt. De juf van groep 3 heeft vanaf het begin gezegd: dit is een groep 3 kind, hier hoort ze thuis niet in groep 2.

En verder is het nu in groep 5 nog steeds een huppel en dat zal wel zo blijven. Als het kriterium speels niet meer mag in groep 3, zou ik nu nog steeds op de kleuterschool zitten, waarschijnlijk samen met haar vader. ☺

Dalarna

Dalarna

24-06-2014 om 09:49

Vlinder

"Ik ben heel benieuwd of ze naar de kinderen in groep 5 trekt of toch naar de kinderen in groep 6."

Maar als de kinderen in groep 5 nu eenmaal gewoon beter bij haar passen omdat ze leuker zijn zegt dat toch niet dat ze in groep 5 hoort? Mijn jongste heeft het een paar jaar goed kunnen vinden met een hb jongetje (jongste gaat naar basis), juist op het gebied van creativiteit waren ze gelijk. Ik ga dan toch ook niet zeggen dat hij wel heel slim is omdat hij zo goed kan spelen met slimme kinderen?

Hij trekt ook naar jongere kinderen op zijn sportclub, moet ik hem daarom nog maar een jaartje in groep 8 laten met zijn bijna 13 jaar?

Annet

Annet

24-06-2014 om 09:49

Positieve ervaring

Zelf ben ik een herfstkind. Ik heb helaas drie jaar gekleuterd. Dat was eerst geen probleem omdat het onderwijs aangepast werd. Na verhuizing kon de verveling beginnen vanaf huidige groep 6. Juf in groep 8 twijfelde of ik het vwo zou halen. Ik deed namelijk niets. Dit is helemaal goed gekomen.
Oudste is een herfstkind, heeft twee jaar gekleuterd en zich rot verveeld op school. Langer kleuteren had het nog erger gemaakt. Sociaal is ze altijd meegegaan met de groep waarin ze zat. Ze zit nu in 5 GYM. Op haar school zitten veel 'versnelde' herfstkinderen.
Jongste is van augustus. Heeft precies twee jaar gekleuterd. Heeft groep 4 overgeslagen omdat hij cognitief en sociaal veel verder was dan de rest. Nu past het weer. Hij zit nu in 1 Atheneum. Ook in zijn klas relatief veel 'versnelde' herfstkinderen.

Dalarna

Dalarna

24-06-2014 om 09:51

creabea

"Waarom is destijds die oktobergrens naar januari gegaan? Een bezuinigingsmaatregel? Je kunt nu natuurlijk de grens wel nog meer oprekken, ipv grens op 1 januari naar 1 maart, ofzo."

Er is helemaal geen grens en die is zeker niet verschoven. Het aantal kinderen wat op 1 oktober op school X zit bepaalt hoeveel geld school X krijgt in het schooljaar daarna. Niets meer, niets minder. Dat was dus de reden dat ze 1 oktober kinderen drie jaar lieten kleuteren, anders zouden ze een jaar geld missen voor die kinderen. Dat dat niets uitmaakt omdat ze ook een jaar eerder van school gaan had blijkbaar niemand bedacht.

Er is helemaal geen 1 januari grens. Niet voor de inspectie en niet voor de middelbare scholen. Middelbare scholen zien kinderen die voor 1 oktober 2014 13 worden en nu in groep 8 zitten als zittenblijvers. Anders niet.

bibi63

bibi63

24-06-2014 om 11:20

reactie

Ondanks dat sommigen menen dat mijn vraag niet relevant of zinvol is, vind ik het toch interessant om te lezen hoe e.e.a. bij de verschillende herfstkinderen is verlopen. En ondanks dat je natuurlijk nooit weet of het beter of minder goed in de latere schoolcarierre zou zijn gegaan als er een andere keuze zou zijn gemaakt, kan ik toch wel min of meer de conclusie trekken dat het niet zoveel uitmaakt zolang je naar het kind kijkt en kijkt waar hij of zij zich het best zou voelen op dat moment. Het welbevinden van het kind zeg maar. Waarom versneld doorstromen als kind nog geen behoefte heeft aan rekenen en schrijven en zich prima vermaakt in de kleuterklas, en waarom langer laten kleuteren als kind daar helemaal geen zin meer in heeft en graag wil leren lezen en schrijven. Dat is mijn idee eigenlijk. En inderdaad de aard van het beestje verandert natuurlijk niet. En m.i. is het niet zo belangrijk of je nog 11, 12 of bijna 13 bent als je naar het VO gaat. Ze zijn niet de enigen die nog 11 of bijna 13 zijn. Ik vroeg me vooral ook af of kinderen die langer kleuteren, daar nadeel op het VO bij zouden ondervinden. Dat heb ik er in ieder geval tot nu toe niet uitgehaald. Maar blijkbaar zijn sommigen daar toch bang voor. Ikzelf vind het welbevinden van het kind belangrijker.

Het onderzoek dat wordt aangehaald, zegt mij niet zoveel. Het zijn statistieken en die zullen op zich best kloppen. Maar dat kun je ook anders interpreteren. Je kunt ook zeggen dat een deel van de kinderen die langer kleuteren, het daar nog prima naar hun zin hebben, nog niet echt behoefte hebben aan verder leren, kinderen zijn die niet streven naar het hoogst haalbare, later misschien een VMBO-T diploma halen, terwijl ze wat betreft IQ best HAVO hadden kunnen doen. Maar wat zou dat? Dat zit ook in de aard van het beestje.

Dalarna: "Er is helemaal geen grens en die is zeker niet verschoven. Het aantal kinderen wat op 1 oktober op school X zit bepaalt hoeveel geld school X krijgt in het schooljaar daarna. Niets meer, niets minder. Dat was dus de reden dat ze 1 oktober kinderen drie jaar lieten kleuteren, anders zouden ze een jaar geld missen voor die kinderen. Dat dat niets uitmaakt omdat ze ook een jaar eerder van school gaan had blijkbaar niemand bedacht."
Dat van dat geld klopt en daarom ook totaal onzin dat school geld zou mislopen bij versneld doorgaan (herfstkinderen). Maar ik kan me totaal niet voorstellen, niet geloven, dat niemand die simpele conclusie niet getrokken zou hebben (school en/of bestuur). Dan kan simpelweg niet waar zijn. Ik ben ervan overtuigd dat die stelling uit het brein van ouders is ontsproten, aangewakkerd door mensen die denken dat school alleen bezig is met geld (besparen) (terwijl ze niet eens zelf in hun zak kunnen steken als bonus o.i.d.).

Bibi

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-06-2014 om 11:39

hmm

Was het niet zo dat kinderen van een bepaald jaar in de bijbehorende groep hoorden?
Dus onze zoon is van 2008 en die hoort dus in groep 2?

Ik heb dat ooit ergens (hier?) gelezen.

Egel

Egel

24-06-2014 om 12:00

Bibi:

Hallo Bibi, je zegt: "Ik vroeg me vooral ook af of kinderen die langer kleuteren, daar nadeel op het VO bij zouden ondervinden. Dat heb ik er in ieder geval tot nu toe niet uitgehaald. Maar blijkbaar zijn sommigen daar toch bang voor. Ikzelf vind het welbevinden van het kind belangrijker."
Dat kan zeker soms, dat het lekker is voor een kind om lang bij de kleuters te zijn en later een van de oudste kinderen in de klas te zijn en zodoende wellicht wat zekerder te zijn.
Maar mij zegt onderzoek wel veel. De school doet het vaak omdat het kind nog wat speels is of sociaal niet geweldig meekomt. Nou, daar helpt het dus niet tegen (of meestal niet). En dan heeft het kind dus wel een jaar te lang op school gezeten, met alle gevolgen van dien.
Misschien vindt het kind het niet erg, doet het later gewoon prima op school. Wat dat betreft zegt een statistiek inderdaad weinig over 1 kind (een kind dat je kent). Maar het zegt wel alles over het gemiddelde.
Maar nogmaals: "Ikzelf vind het welbevinden van het kind belangrijker.": soms is het welbevinden van het kind er enorm bij gebaat om door te mogen. Ik ken bijvoorbeeld een jongen (OK, nu noem ik ook 1 geval, dat zegt dus niet zoveel) met asperger (of moet ik nu ASS zeggen) - niet gediagnostiseerd in groep 2. Erg slim kind. Was veel bezig met lezen en rekenen (vooral rekenen). Het was erg moeilijk voor zijn ouders - vrienden van me - om school ervan te overtuigen om hem niet te laten zitten. Hij is van september dus dan zou hij nog een jaar leren onthouden worden. Het zou bijna kindermishandeling zijn. Hij heeft 2 gepromoveerde ouders in de betawetenschappen en ik denk dat hij nogal op zijn ouders lijkt. Ze hebben het sociale bij hem gestimuleerd en hij heeft zeker wel vrienden maar het blijft een aparte jongen in zijn eigen wereld. Maar heeft nu natuurlijk probleemloos VWO-advies gekregen.
Idem voor mijn dochter. Zij is nooit ongelukkig op school geweest. Nou ja, even in groep 1, toen bleek dat je er niets leerde terwijl zij zich zo ontzettend op school verheugd had. Ze is van februari, heeft 2,5 jaar kleuterschool. Haalde altijd goede scores en wilde ineens halverwege groep 6 niet nog 2,5 jaar basisschool maar sneller naar de middelbare. Wij hadden nooit aan de bel getrokken op school, omdat er geen problemen waren. Maar school pakte het goed op, heeft haar doorgetoetst (wij wilden verder geen IQ-test) en ze scoorde telkens heel hoog. School was wel een beetje verbaasd: een kind dat het zo goed doet en helemaal niet ongelukkig is. En wel wil versnellen (deden ze meestal alleen bij slimme kinderen die ongelukkig waren en/of problemen hadden). Maar het was geen punt, groep 7 dus niet gedaan en nu gaat ze inmiddels over naar 2 gym (waar ze het niet briljant doet, maar wel goed genoeg).
Groeten,
Egel

bibi63

bibi63

24-06-2014 om 12:55

Egel

Zo zie je maar, en zo zie ik het ook, elk kind is anders en dus andere behoeften. Probleem blijft natuurlijk altijd de vaste schooljaren. Een beetje schipperen halverwege schooljaren is natuurlijk ook lastig en zeker niet altijd wenselijk. Eigenlijk zou elke school ook combi 2/3 klas moeten hebben (bestaat wel, maar komt niet vaak voor). Dan kan het hele schooljaar een beetje geschoven worden, afhankelijk van de behoefte en mogelijkheden van het kind en uiteraard in principe alleen voor de jonge kinderen. De oudere kinderen moeten natuurlijk het hele groep 3 programma doorlopen. Van de jongere kinderen kan dan aan het eind van het schooljaar gekeken worden of zij voldoende groep 3 zaken geleerd hebben om door te gaan naar groep 4. Hebben ze daar nog niet genoeg kennis van omdat ze nog niet met alles mee (wilde) doen, dan het volgende jaar in die klas blijven, maar dan alleen groep 3 werk.
Dat lijkt mij wel een aardige oplossing.
Bibi

Effe anders

Effe anders

24-06-2014 om 13:44

februari kind

Hier een februari kind dat na 5 maanden groep 0 en een heel jaar groep 1 helemaal klaar was voor groep 3. Hoge cito's hij kon al lezen maar was qua leeftijd echt te jong. Een geboortedatum half februari hoorde echt niet in groep 3.
Hij moest nog een jaar kleuteren terwijl zijn vriendje van 27 december wel naar groep 3 mocht. Achteraf heb ik spijt dat ik toen niet meer op mijn strepen heb gestaan.
Na 6 weken in groep 2 zijn we gaan praten over pluswerk voor mijn kind. Hij heeft toen de rest van groep 2 al groep 3 werkjes gedaan.
Inmiddels in groep 5 rekent hij thuis op hetzelfde niveau als zijn zus in groep 8. Op school presteert hij matig, vindt school saai, hij leert er niks roept hij. Hij is niet gemotiveerd te krijgen. Ik denk achteraf dat versnellen voor hem beter was geweest.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

24-06-2014 om 16:23

effe anders

Wij hebben geen herfstkinderen, wel een voorjaarskind (mei) die ruim 2 jaar gekleuterd heeft, voor haar denken we dat ze prima meegekund had met groep 2 die naar groep 3 ging (maar zij ging toen van gr. 1 naar groep 2). Loopt voor in groep 3 en heeft echt extra uitdaging nodig. Sociaal voldoende, maar het kost haar nog wel wat moeite. Zij heeft vooral heel veel pech gehad met de klassensamenstelling en valt nu voor de 4e keer op rij (straks namelijk een groep 3/4 of 4/5 combi) in een volledig andere klas, met zeker de helft aan 'nieuwe' kinderen.

Dan zoon, net 4 (februari), een winterkind dus.Wij overwegen nu om - afhankelijk van de cito's - het gesprek aan te gaan om hem na de zomer met groep 2 te laten meedraaien. Sociaal gezien doet hij het buiten verwachting goed. Cognitief heeft hij m.i. ook een voorsprong (maar laten we de cito's eerst maar eens spreken...ben benieuwd of daar hetzelfde beeld uitkomt). iK ben benieuwd of we school meekrijgen.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

Sneeuwitje

24-06-2014 om 16:24

herstel

ik bedoelde dus niet effe anders, maar net als bij effe anders.

En Effe anders: kan je niet kijken of er alsnog een mogelijkheid is in het versnellen, bijv. half jaar gr. 3 en dan door naar 4?

Sneeuwitje

Sneeuwwitje

Hij zit inmiddels al in groep 5 en heeft daar leuke vriendjes. De huidige groep 6 waar hij dan bij zou komen heeft hem op 1 jongentje na niet zoveel te bieden qua vriendschappen het zijn veel meisjes en dan niet van die stoere meiden die van voetballen houden. Op onze school gaan de kinderen vanaf groep 6 meer zelfstandig werken met weektaken en ook werkstukken komen dan pas aan bod. Een half jaar groep 6 en dan door naar 7 wordt wel heel hard werken.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

24-06-2014 om 16:51

lies

ja wij hebben nog een ukkie wat dat betreft. Maar ik wil hem het liefst geen 2.5 jaar laten kleuteren...volgens mij gaat hij zich dan uiteindelijk vervelen, hoe graag hij nu ook nog speelt.

S.

link AOB

Link van de Algemene Onderwijsbond met verwijzing naar diverse onderzoeken.
http://www.aob.nl/default.aspx?id=272&article=8383&m=
Herfstkinderen hebben een voorsprong en gaan vaker naar de universiteit. Dit geldt voor scholen die de 1 okt regel handhaven. Ik vind het wel logisch hoor, ze zijn immers bijna een jaar ouder dan zomerkinderen dus ook logisch dat ze de stof sneller zullen beheersen.

Zie ook hier:
http://www.vrijeschoolmichael.nl/files/pdfdocumenten/artikel%20leerrijpheid.pdf

Dalarna

Dalarna

24-06-2014 om 21:33

gonniegans

Je zult zien dat als je kijkt naar kinderen die wel versneld zijn (van okt-dec) dat die het gemiddeld beter doen dan die hele groep bij elkaar.

ja logisch

Maar we hebben het hier over gemiddelde kinderen toch? Dus niet over versnelde kinderen of kleuterverlengers.

Dalarna

Dalarna

24-06-2014 om 21:37

oja

Realiseer je wel dat dat 'universiteitsverhaal' uit 2001 kwam, dus het ging hier over mensen die zijn geboren voor 1980!

Dalarna

Dalarna

24-06-2014 om 21:38

reactie op 113

Door de opzet van jouw onderzoek bewijs je alleen maar dat je het als oudste kind gemiddeld wat beter doet ja. Je zou dat nu kunnen opschuiven naar kinderen van januari/februari die op een school die de 1 okt grens heeft losgelaten de oudsten zijn.

Je kunt de oudsten niet met de jongsten vergelijken en vervolgens roepen dat je beter maar kunt blijven zitten. Kijk naar het kind!

Dalarna

Dalarna

24-06-2014 om 21:40

oja door jouw linkje kan wel dat onderwijsinspectiefabeltje....

.... de prullenbak in. Net wat ik altijd al zeg:

"Dat scholen nu bezig zijn het automatisme van 1 oktober los te laten, heeft een simpele reden: het moet. Van de inspectie, is de heersende mening. Want die Onderwijsinspectie zou de overgangsdatum van 1 oktober verschuiven naar 1 januari.
Jan-Willem Swane, woordvoerder van de inspectie, moet daar een beetje van zuchten. Want dat klopt gewoon niet. “De datum van 1 oktober stamt van voor de invoering van het basisonderwijs. Die datum is destijds losgelaten. Er valt dus ook niets te verschuiven naar 1 januari.” Er moet al jarenlang – wettelijk - op individueel niveau worden gekeken of een leerling toe is aan de doorstroom naar groep 3. En daar let de inspectie dus op. “Als wij zien dat de leerlingen nog standaard doorstromen aan de hand van hun geboortemaand, spreken wij een school daar wel op aan. Want een leerling die toe is aan groep 3, moet toch kunnen doorstromen? Dat is in zijn eigen belang. Anders loopt hij nodeloos vertraging op.”

Dalarna

Eens! Kijk naar het kind, dat zeg ik ook eerder. Er moet sowieso geen leeftijdsgrens zijn, maar het wertk zo makkelijk he

Het was alleen een reactie op bibi's vraag, hier is onderzoek naar gedaan. Er zijn nog meer onderzoeken waar ik niet naar heb gelinkt. Maar nogmaals, het is niet verwonderlijk dat oudere leerlingen het beter doen dan zomerkinderen. En nogmaals, dit gaat om 'gewone' kinderen die binnen de toen geldende kalendernormen overgingen.

Dalarna

Dalarna

25-06-2014 om 09:17

gonniegans

Ik snap dat nogmaals niet, juist dit waren geen gewone kinderen want de snellere exemplaren mochten niet versnellen. Je kunt op basis daarvan niets zeggen maar (nogmaals) je kunt al helemaal niets zeggen over de universiteit van kinderen die voor 1980 zijn geboren als het gaat om kinderen die in 2010 zijn geboren vind ik.

gebeurde vroeger toch ook?

Versnellen gebeurde vroeger toch ook? Ik had in mijn klas ook een jongen die een klas mocht overslaan. Wellicht was het niet heel gebruikelijk, maar op zoons school zijn nu ook maar 2 (incl hem) die zijn versneld. Over grote aantallen heb je het volgens mij sowieso niet.

Onze school hanteert de okt regel, maar zoon (januari kind) versnelde op zijn oude school. Het veruit slimste kind van de klas is een meisje die in november geboren is en dus ruim een jaar ouder dan mijn zoon. Ik vind het niet zo verwonderlijk dat zij het zo goed doet. Ze had m.i. in groep 6 moeten zitten en is ruim een jaar ouder dan mijn zoon.

Dalarna

Dalarna

25-06-2014 om 11:50

Gonniegans

Wat ik niet zo begrijp is dat jij werkelijk denkt dat oud zijn voldoende is om het goed te doen in de klas. Waarom is mijn zoon dat dan niet gelukt (13 in september en nu in groep 8)?

bibi63

bibi63

25-06-2014 om 13:50

Dalarna

Maar dat zegt Gonniegans toch niet? Dat oud zijn voldoende is om het goed te doen in de klas. Ze zegt alleen dat ze het niet zo verwonderlijk vind. Dat is wat anders.
Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.