Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anastasia

Anastasia

19-06-2014 om 21:28

zoon van begin oktober vlgs juf in groep 0 dus na de zomer 1

Mijn zoontje is van begin Oktober. Hij zit volgens de juf in groep 0. Ik dacht dat dit niet meer bestond. ?
Ik hoorde toevallig dat hij na de zomer dus in groep 1 start. voor mijn gevoel doet hij dit dus over. de juf vind van niet..
Ze zegt dat hij te speels is, echter het is een knul die gewoon speels is, ws ook nog in groep 7
Hij heeft juist veel intresse in leren van letters enz Hij is niet klein, heeft vriendjes die nu dus naar groep 2 gaan en ineens zit hij dus zonder zn vriendjes.
De juf blijft bij haar standpunt, en heeft de intern begeleider erbij gehaald en daar heb ik een gesprek mee as dinsdag.
Ik wil weten of ik kan "afdwingen"of mijn zoon naar groep 2 gaat, en zo ja hoe ??
Ik voel me in een hoekje gedreven als moeder. Maar ik zie dat hij gewoon juist meer uitdaging nodig heeft.
Hij KAN het wel, maar heeft zoiets als de juf niks zegt ga ik lekker spelen
Hij is nu net middelste kleuter , zit op dalton onderwijs.

Ik ben echt zo van mening dat bijna 3 jaar kleuteren niet goed is voor hem. en ws komen we in het gesprek lijnrecht tegenover elkaar, Ik hoop dat iemand hier kan helpen

Ik heb hulp nodig en ervaringen.


Zus

Zus

19-06-2014 om 21:50

Hier hetzelfde

En wij hebben toen dochter van school gehaald en op andere school gedaan in groep 2. Haar juf vond groep 2 wel het proberem waard daar, maar de directeur vond dat kinderen veel te vroeg doorstroomden 'tegenwoordig'. Kinderen moesten van hem minimaal zes jaar zijn om naar groep drie te mogen en dat gaat niet als je op je vierde al naar groep 2 gaat . Leek ons beter daar niet te blijven.
Ik ben het met je eens dat nu al blijven zitten zeer overdreven is. Weet de juf dat dan wel, dat hij dan doubleert? Ik weet niet of je het kunt afdwingen, maar het lijkt mij toch wel dat de juf voor rede vatbaar is? Laat haar met de argumenten komen en die kun je vervolgens allemaal ontkrachten. Bronnen genoeg hier op OOL )

Anastasia

Anastasia

19-06-2014 om 22:21

juf niet voor rede vatbaar

IK krijg ze niet zo ver dat ze met mee eens raken, heb allerlei argumenten al aangedragen op de mail gezet. Maar heb niet de indruk dat ze mee gaan in mijn mening dat het niet goed is om zo lang groep 1 te doen.
Ik denk dat ze bang zijn dat hij naar 2 gaat en dat hij dan moet doubleren , en dan gaat dit ten koste van hun cijfers.
Dus heb het idee dat ze denken in belang van de school en niet in belang van de kinderen .
Ik heb dinsdag dat gesprek , met de juf en de IB er.. maar zal wel van tafel geveegd worden.

Evanlyn

Evanlyn

19-06-2014 om 22:24

bij ons

is de schoolbegeleidingsdienst erbij gehaald. Dat kost de school wel geld, dus ik weet niet of ze het doen, maar het is iets dat je ze kan voorstellen. Die kijken hoe het kind functioneert en naar het IQ en zo. Bij ons heeft dat de doorslag gegeven om hem toch door te laten gaan.

Primavera

Primavera

19-06-2014 om 22:35

Kind laten doubleren om doubleren te voorkomen?

Ik denk dat de school zich niet realiseert dat een kind de groep over laten doen ook doubleren is en dat ze het dus in feite bij voorbaat laten doubleren.
Verder blijkt verdacht vaak dat het achter al de wollige praat gewoon een probleem van klassengrootte is en daardoor de herdfstkinderen nog maar wat langer laten hangen.
Kijk inhoudelijk veranderd er natuurlijk geen barst als je een zelfde groep eerst groep 0 noemt, maar voor de kinderen van voor september precies diezelfde groep met hetzelfde programma groep 1 is. Je kunt niet de naam van een groep veranderen afhankelijk van de geboorteland van het kind. Dat alleen maar een administratief truukje om te verdoezelen dat het kind er een jaar voor spek en bonen bijzit.

Speel het hard, of je kind gaat over of je verandert van school en neem geen genoegen met vage beloftes die ze in september prompt niet nakomen. Ga nu vast op andere scholen informeren en wacht niet de bekende zet van de huidige school af dat het straks helaas toch te laat is om actie te ondernemen.

Annet

Annet

19-06-2014 om 22:40

Inderdaad, gewoon door naar groep 2

Meld in het gesprek dat jouw kind sowieso naar groep 2 gaat. Kan het niet op deze school, dan ga je naar een andere school. Vraag of ze zo snel mogelijk hun beslissing officieel kunnen maken zodat jij weet waar je aan toe bent. Dan kun je nog met een andere school praten.
Loop niet vast in je gedachten dat je geen andere school wilt, dat het niet praktisch is, etc.
Er zijn twee opties:
1. school meldt dat je zoon het toch mag proberen in groep 2. Dan zien jullie daar weer verder (dat kun je ook zelf voorstellen, bekijk het per jaar)
2. school wil niets. Dan kun je daar echt beter weg zijn.
Optie 1 is het meest waarschijnlijk.

Hanne.

Hanne.

19-06-2014 om 22:40

kleuterdossier

Kijk eens of je het kleuterdossdier van ouders online nog ksn vinden (ik zie het op de nieuwe site ze snel even niet). Daar staan veel tips in over hoe ern gesprek te voeren.

Essentie is om niet in te zetten op 'ik vind 3 jaar te lang'. Maar op 'we willen het beste voor het kind. Wat zijn nu de punten waar hij vastloopt. Welk plan hebben jullue om dat op te lissen. Is het noodzakelijk dat dat in groep 1 gebeurt. Waarom niet in groep 2 etc'.

Ben heel henieuwd wat dat oplevert. Ik heb op die manier een mondelinge toezegging gekregen dat mijn decemberkind over gaat naar groep 2.

Dalarna

Dalarna

20-06-2014 om 08:37

groep 0

Groep 0 bestaat gewoon als scholen dat zo willen noemen. Hier gaan de kinderen die na 31 december 4 zijn naar een nieuwe klas die wel gewoon 1d heet of zoiets en na de zomer gaan ze dan naar 1a of iets dergelijks maar hoe je het noemt maakt natuurlijk niet uit.

Je kind doubleert niet voor het voortgezet onderwijs, hier moet je dat alleen invullen als het kind van voor 1 oktober is. Toch zou ik inzetten op groep 2 en gewoon zeggen dat je liever hebt dat hij groep 2 over doet.

Nog een jaar groep 1 is wel heel erg stilzetten want groep 1 hoef je niet eens te doen.

Hanne.

Hanne.

20-06-2014 om 08:43

kleuterdossier

Ik zou niet zo stellig zeggen dat het geen doubleren is.

Lees het kleuterdossdier. Staat een interessante briefwisseling in tussen Temet en de Inspectie. Inspectie geeft daarin aan dat ze niet uitsluiten dat 'kleuterverlenging' als doubleren wordt gezien.

Daarbij kinderen moeten op hun kennis en kunde beoordeeld worden niet op hun geboortdatum. Een school die kinderen obv uitsluitend geboortdatum door laat stromen zit natuurlijk sowieso fout.

Groep 0 kan nu echt niet meer

Het is lastig om scholen tot iets te dwingen. Ze hebben een hoge mate van wettelijke vrijheden. Ze zijn deskundig en meer van die dingen.

Maar als het over groep 0 gaat is er nu - met de invoering van het sociaal leenstelsel - wel een extra sterk argument bijgekomen. Het is sterk omdat het niet over pedagogische meningen gaat, maar over geld. Het gaat ook bovendien eens te meer over dat wat de overheid in alles wil; dat leerlingen voordat ze 18 worden hun startkwalificatie halen.

Als een leerling in de kleuterschool al in groep 0 gezet wordt, dan is die kans meteen verkekeken. De leerling wordt dan op zijn best 18 in het jaar van de kwalificatie (mbo2 of vwo).
Doet de leerling mbo dan raken de ouders van oktober leerlingen per 1 januari meteen de kinderbijslag kwijt. Daar staat geen gift meer tegenover. Het kost de leerling/ouders zelf geld (studielening).

Spring nou niet in de 'geld speelt geen rol voor je kinderen' modus.. Geld, zakelijke argumenten, zijn nu eenmaal het best houdbaar als het over onderwijs gaat.

Basisscholen die standaard een groep 0 inrichten benadelen hun leerlingen in hun kansen op het kunnen behalen van een kosteloze startkwalificatie. Daarmee tasten ze de rechten van leerlingen aan.

Dalarna

Dalarna

20-06-2014 om 08:59

miriam

Groep 0 is er ook gewoon voor kinderen die na 31 dec jarig zijn en de huidige manier van studieleningen gebruiken voor kinderen die nu 4 zijn is wel heel erg vreemd.

Verder: wat met kinderen die 31 dec vijf worden? Is toch hetzelfde verhaal?

Dit wordt nog steeds niet door de middelbare scholen gezien als doubleren, ik heb net de formulieren ingevuld.

creabea

creabea

20-06-2014 om 09:20

wat een harde woorden hier

Tjonge. Bij mijn weten komt kleuterverlengen toch heel veel voor, wat is daar nu zo erg aan? In mijn omgeving (en het zijn kinderen op allerlei scholen en zeer verschillende kinderen w.b. intelligentie) zie ik nog heel veel kinderen die tussen oktober-december jarig zijn en bijna 3 jaar kleuteren. Zelfs een helft van een tweeling.

Het kan natuurlijk best zijn dat de TS gelijk heeft dat haar zoontje beter naar groep 2 kan, daar niet van. Maar ik vind de reacties nogal fel: 'speel het hard', 'juf niet voor rede vatbaar', 'kind gaat naar groep 2 of anders andere school'. Er wordt hier weer ernstig getwijfeld aan de deskundigheid van de vakleerkracht zeg.

Hanne.

Hanne.

20-06-2014 om 10:07

niet door gaan

Dat er kinderen niet door gaan geloof ik meteen. Maar dan graag op basis van kennis en kunde en niet op basis van geboortedatum. Als van een tweeling de ene wel en de andere niet door gaat is er niet op datum geselecteerd.

Door een kind obv geboortedatum in groep 0 te zetten ga je er vooraf vanuit dat een kind meer dan 2 jaar zal kleuteren.

Ik ben bij mijn decemberkind kind bijna van m'n stoel gevallen tijdens de 10 min gesprekken. Alles ging top kind deed het prima lag goed in de groep, was druk bezig met letters en we moesten van juf goed in de gaten houden of kind zich niet ging vervelen. 2 zinnen later kregen we te horen dat ze volgend jaar nog niet naar groep 2 zou gaan omdat kind 'recht' had op nog een jaar kleuteren.......

En in het geval va to. Zonder aan de deskundigheid van deze docent te twijfelen als het argument om niet door te gaan 'speels zijn' is zou ik toch heel graag willen weten waarom dat een probleem is en waarom (en hoe) ze dat volgend jaar wel in groep 1 en niet in groep 2 kunnen jullie oplossen.

creabea

creabea

20-06-2014 om 11:02

Hanne.

Dat is natuurlijk suf, in het geval van jouw kind. Er zullen ook best wat minder zuivere redenen worden aangevoerd om kinderen extra te laten kleuteren (zoals groepsindeling). Ik proef hier alleen een beetje de mening van velen dat kinderen per definitie niet zouden moeten kleuterverlengen en er worden op afstand nogal stevige meningen gegeven. In het verhaal van TS blijkt ook niet dat de juf per definitie alle kinderen vanaf oktober laat zitten, maar dat ze wel een reden heeft om het zoontje van de TS nog niet naar groep 2 te doen. Maar als er nu een gesprek met een IB'er komt, dan wordt er vast beter naar de zaak gekeken.

Overigens is hier groep 2/3 gecombineerd, om de grens naar groep 3 minder hard te maken. Kinderen uit groep 2 die uit zichzelf al met lezen bezig zijn kunnen een beetje meepikken van groep 3, en kinderen uit groep 3 kunnen nog wat meer spelen. De grens naar groep 4 is dan natuurlijk wel wat harder.

Hanne.

Hanne.

20-06-2014 om 11:24

inderdaad

Inderdaad niet kleuterverlengen tenzij er een goede reden voor is. Net als dat je groep 4 niet 2x doet tenzij er een goede reden voor is. Zodra geboortedatum als argument in de strijd wordt gegooid ga ik erg twijfelen aan hoe er beslist wordt en gaan bij mij alle alarmbellen af.

Alle kinderen starten in groep 1 en aan het einde van het jaar gaat iedereen die er aan toe is door. Of je nu in juni oktober of januari jarig bent.

Door kinderen obv geboortedatum in groep 0 te laten beginnen ga je er vooraf al vanuit dat die kinderen niet door zullen gaan. Het kind van 29 sept start in groep 1 en gaat door naar groep 2 tenzij blijkt dat het niet kan. Het kind van 2 oktober gaat niet naar groep 2 tenzij het blijkt dat het wel kan. Dat wringt.

To moet mimimaal het gesprek aan en zorgen dat er een goed plan ligt.

bibi63

bibi63

20-06-2014 om 13:21

Groep 0, en nog wat (ook vraag aan Miriam)

Onze dochter is ook van begin okt (en veel van haar klasgenootjes waren 'herfstkinderen' toentertijd). Mijn ervaring was dat je het begrip 'groep 0' niet zo letterlijk moet nemen. Klassen waren, zoals meestal, een combi groep 1/2. De kinderen die voor de zomervakantie binnenstroomden (of dat nou in oktober was of in april), zaten officieus in groep 0, zo noemden ze het, maar dat zei verder niet zoveel. Die kinderen deden gewoon hetzelfde als de kinderen in groep 1, behalve misschien een enkeling waar dat nog niet mee lukte. Na de zomervakantie stroomden de kinderen door naar de volgende groep. Kinderen die gewoon prima meededen met het groep 1 gebeuren, gingen ook gewoon naar groep 2. Degenen die naar groep 1 gingen, waren meestal de kinderen die pas een paar maanden op school zaten. M.a.w. de 'herfstkinderen' gingen meestal gewoon naar groep 2 op een enkele uitzondering na, maar daar was dan blijkbaar een reden voor. Dus ik zou me er niet zo druk om maken. Als hij aankomend schooljaar gewoon meedraait en me kan draaien met groep 1, dan zal hij het jaar daarop gewoon naar groep 2 gaan. Zo niet, dan is het tegen die tijd reden om aan de bel te trekken en om opheldering te vragen. Ik zou me er nu nog niet zo druk over maken. Eerst maar eens zien hoe het hem afgaat.

Wat anders: Wbt financien voor het vervolgonderwijs, zit er nog een addertje onder het gras, wat (afhankelijk welk VO niveau hij straks gaat doen) juist gunstiger zou zijn als hij wel 3 jaar zou kleuteren. Stel dat hij na de bs naar VMBO gaat, daarna niet de HAVO gaat doen, maar naar het MBO, dan gaat het geld kosten. Ik vind het een krankzinnige regeling (ofwel ik snap het niet) maar pas vanaf 18 jaar is er sprake van evt stufi en OV kaart. M.a.w. als je van het VMBO afkomt en MBO gaat doen, dan zul je de eerste jaren volledig moeten betalen en als je de pech hebt dat het MBO een stuk bij huis vandaan is, kost je het ook een vermogen aan reiskosten. Dus wat dat betreft is het 'gunstiger' voor VMBO leerlingen om ouder te zijn als ze naar het MBO gaan, zodat er een kortere tijd is dat je alles zelf moet betalen. Miriam: Enig idee waarom het zo is geregeld? Logica? Of zie ik nu iets over het hoofd?
Bibi

Zus

Zus

20-06-2014 om 13:30

Creabea

Je schrijft dat je proeft uit een aantal stevige reacties dat kinderen per definitie niet zouden moeten kleuterverlengen. En daar zit wat mij betreft precies de angel: het is geen kleuterverlengen, maar gewoon doubleren. En zonder enige reden laten doubleren (om later doubleren te voorkomen?) is iets waar ik een stevige mening over heb. Nu doubleren betekent bovendien dat een kind later in de schoolcarriere niet meer KAN doubleren, zelfs niet als het dan echt nodig is. Dat met kleuterverlengen zo lichtvaardig wordt omgesprongen, daar heb ik wat tegen.

bibi63

bibi63

20-06-2014 om 13:35

zus

Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten als hij geserveerd wordt. Er is geen sprake van dat een 'herfstkind' niet kan/mag doubleren later inde schoolcarriere. Absoluut niet waar.
Bibi

Hanne.

Hanne.

20-06-2014 om 13:47

bibi

Kind van Toppic Starter heeft al (bijna) een jaar meegedraaid en gaat na de zomer niet naar groep 2. Nu aan de bel trekken en om argumentatie vragen lijkt me dus wel nodig

Dalarna

Dalarna

20-06-2014 om 14:03

bibi

Met het nieuwe leenstelstel krijgt iemand op het mbo dus wel een studentenreisproduct, zoals die dingen heten, voor ze 18 zijn.

Hanne

"Daarbij kinderen moeten op hun kennis en kunde beoordeeld worden niet op hun geboortdatum. Een school die kinderen obv uitsluitend geboortdatum door laat stromen zit natuurlijk sowieso fout."

Helemaal mee eens, maar hier is helemaal nooit sprake van. Anders zou je nog 14 jarigen op het BO hebben. Er wordt doorgestroomd op leeftijd en niet op kunde.

Hanne.

Hanne.

20-06-2014 om 14:31

die heb je

Er zijn wel regels tav min en max leeftijden.

Onder de 4 en boven de 14 mag je niet komen. Dasr tussen zou op kennis en kumde beoordeeld moeten worden. Maar 14 jatigen komem dus wel voor.

Een herfstkind met 1 jaar 'kleuterdoubleren' en daarna nog 1 jaar doubleren en is al 13 (bijna 14) voordat het van school gaat.

Een zomerkind dat 2x doubleert is wordt 14 in groep 8.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-06-2014 om 14:34

Kleuterverlengen

Kleuterverlengen = doubleren. En kleuterverlengen is in de meeste gevallen net zo zinloos als doubleren. Wetenschappelijk onderzoek heeft dit allang aangetoond. Zeker kleuters maken geen gelijkmatige ontwikkeling door; deze gaat met sprongen en is grillig. Maar al te vaak worden nog steeds invalide en dubieuze redenen gegeven om een kind te laten doorkleuteren. http://www.ouders.nl/artikelen/de-onderwijsinspectie-antwoordt

Daarnaast gaat de Wet op het Primair Onderwijs uit van een ononderbroken ontwikkeling van iedere leerling (art. 8.1). Dat betekent dat een leerling in beginsel binnen een tijdvak van acht aaneensluitende jaren het primair onderwijs moet kunnen doorlopen.

http://www.de-compaan.nl/site/images/site-documenten/ProtocolDoorstromenEnDoubleren.pdf

Mijn zoon zou moeten kleuterverlengen omdat hij geen interesse had in knippen, kleuren en plakken en omdat zijn fijne motoriek achter zou lopen. Hij liep qua lezen en rekenen voor en wilde liever dat soort dingen leren. Meer uitdaging dus. Hij ging toen al liever met oudere kinderen om en dit was ook niet wenselijk. Ik heb hem toen meteen van die school afgehaald en op een andere school gedaan. Een paar jaar later werd hij als hoogbegaafd getest en hij heeft 2 groepen overgeslagen; nu is hij 13 en zit hij in 3 Gymnasium. En nog steeds heeft hij een hekel aan knippen, kleuren en plakken. Met zijn motoriek is niets mis. Ik bedoel maar...

Ik vind het van den zotte dat er nog steeds zo makkelijk wordt gedacht over kleuterverlengen. Als ouder zou ik alle genoemde argumenten en artikelen, alsook de wet, aangrijpen om hiertegen in te gaan. Een kleuter die "te speels" zou zijn is geen argument. En een kleuter kan ook "te speels" zijn omdat hij gewoonweg niet voldoende uitdaging krijgt. Kinderen en zeker heel jonge kinderen leren vooral van uitdaging, door die worst net boven hun neus te laten hangen.

Onderwijs draait om geld, politiek en prestige. Ik heb gelezen dat scholen meer geld overhouden aan en beter uit de statistieken komen met kleuterverlengers, doubleerders en afstromers dus die onfrisse reden speelt ook nog een rol. Kortom, spring op de bres voor je kind. Gewoon doorgaan. En mocht er sprake zijn van iets als dyslectie dan is het aan school om dit tijdig te herkennen en aan te pakken zodat een kind hierom niet hoeft te doubleren. Kleuterverlengen oftewel doubleren is nooit een effectieve oplossing.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-06-2014 om 14:40

Anastasia

Je roert een van de meest bediscussieerde onderwerpen op dit forum aan. Als je zin hebt, moet je vooral eens een avondje oude forumberichten gaan doorakkeren. Beer gezegd: neem er maar twee avondjes voor, want er is heel veel over geschreven. Maar het laatste jaar (?) komt het niet meer zoveel langs.

Wat je zult lezen in een van de vele oude draadjes: er is iets als een 1 oktober grens en een 1 januari grens. Daar kun je van alles van vinden (interpretatie van de wet, doorkijkjes naar startkwalificatie etc.), maar de praktijk is dat een deel van de basisscholen een oktobergrens hanteert en een deel een januari grens. Herfstkinderen kleuteren op de ene school dus bijna 3 jaar, op de andere school bijna 2 jaar. Nu zullen veel scholen zeggen: we bekijken de herfstkinderen 'individueel'. Op de ene school betektn dat dat kind doorgaat tenzij.... en de andere school het kind kleuter blijft tenzij....

Ik zie al wat reacties langskomen over 'blijven zitten'. Ook daar verschillen de meningen over. Wanneer noem je iemand een zittenblijver? En wie bepaalt dat? Voor 'de lijstjes' (van de inspectie) worden hersftkinderen die lang kleuteren geen zittenblijver (en ook geen kleuterverlenger) genoemd. De inspectie baseert zich namelijk op de 1 januari grens. Nu zijn er ook mensen die zeggen dat de inspectie daar niet over gaat. Dat zal formeel best zo kunnen zijn, maar het geeft dus wel aan dat het voor een ouder moeilijk is hard te maken dat dit toch echt anders is.

En verder heb je dus gewoon te maken met de kleuterjuf die mag inschatten of een kind 'toe is' aan groep 2. En dat is enorm subjectief. "Hij is nog zo jong en speels", hoor je dan vaak als argument. Speels blijkt dan opeens een probleem, terwijl dat voor iets oudere kinderen helemaal geen probleem blijkt te zijn.

Nou en?

Dalarna#12 "Groep 0 is er ook gewoon voor kinderen die na 31 dec jarig zijn"

Ja, en? Ook voor leerlingen die na 31 mrt jarig zijn. Zie de kinderbijslagwet en de regelingen voor stufie.

"en de huidige manier van studieleningen gebruiken voor kinderen die nu 4 zijn is wel heel erg vreemd."
Dat kun je mij niet verwijten. Het geldt bovendien voor alle leerlingen die 14 jaar geleden groep 0 zijn ingestroomd. Ik had het er toen al over. Het stondt trouwens ook toen al in de wpo. Er is niks 'huidigs' aan, behalve dan dat er nu een concreet voorbeeld van een nadeel is.

Binnen 8 jaar is binnen 8 jaar. De formuleringen daaromtrent zijn alleen maar scherper geworden. Dat betekent niet dat je het niet op een akkoordje kunt gooien met een basisschool om wel je kleuter te laten verlengen (al kun je ook daar de school niet dwingen), het wat mij betreft ook dat je het je (en je kleuter) niet hoeft laten welgevallen.
Kleuterverlengen is niet zonder gevolgen, al zijn de positieve gevolgen in meer objectieve zin nog niet waargenomen.

wizzer

wizzer

20-06-2014 om 14:52

je bedoelt 1 oktober

De inspectie noemt de kinderen die lang kleuteren en na 1 oktober jarig zijn geeen zitteblijvers of kleuterverlengers. Bij inspectiebezoek tellen ze verlengde kleuters door na te gaan hoeveel kinderen in groep 3 voor 1 oktober 7 worden (èn groep 3 voor het eerst doen). Verder let de inspectie erop dat school geen harde grens hanteert.

Verder moet je van school na afloop van het schooljaar waarin je 14 wordt. Ook kinderen die lang kleuteren mogen dus daarna nog twee keer doubleren.

Verder wacht ik al jaren op al die ouders die er in groep 8 achterkomen dat hun kind dat lang gekleuterd heeft niet naar de gewenste middelbare school kan. Ik ben ze nog steeds niet tegengekomen, ik vermoed dat het dus wel mee valt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-06-2014 om 14:54

Onderzoek

"Een jaartje langer kleuteren?
Ongeveer een op de tien kleuters 'blijft zitten' in groep 2 van de basisschool. De zogenaamde kleuterbouwverlenging wordt door sommige scholen ingezet als maatregel om de achterstanden van kinderen te bestrijden, met als argument dat een extra investering in de kleuterperiode zich uitbetaalt in de latere schoolloopbaan. Een deel van de zittenblijvers blijkt in hun latere onderwijsloopbaan echter ook problemen te krijgen: ongeveer 13 procent wordt verwezen naar het speciaal basisonderwijs en een klein deel (3 procent) blijft in hogere groepen opnieuw zitten. Bij de overige leerlingen zijn slechts tijdelijk positieve effecten te zien op leerprestaties, op de langere termijn profiteren zij niet van een extra leerjaar.

Dat blijkt uit onderzoek van dr. Jaap Roeleveld en dr. Ineke van der Veen van de Universiteit van Amsterdam. Zij maakten gebruik van gegevens uit vijf opeenvolgende metingen van het Cohortonderzoek Primair Onderwijs (PRIMA): van 1994/1995 tot en met 2002/2003. Op grond van hun onderzoeksbevindingen pleiten de onderzoekers voor terughoudendheid bij het besluiten tot kleuterbouwverlenging."

Bron: UvA

Datum: 05 februari, 2008

wizzer

wizzer

20-06-2014 om 14:55

en verder

Gezien de huidige regels over studiefinanciering en zo lijkt het mij alleen maar gunstiger dat het kind wat ouder is als ze klaar zijn met het middelbaar onderwijs. Veel tijd om verkeerd te kiezen wordt je namelijk niet meer gegund. Op latere leeftijd ben je vaak zekerder over je beroepskeuze en kun je daardoor een betere keus maken voor een richting aan MBO, HBO of universiteit.

Niet begrepen

bibi, je hebt de regelingen niet begrepen.
Er is onkostenvergoeding schoolkosten tot 18 jaar (ook voor mbo scholieren). Daarna volgt (voortaan) het sociaal leenstelsel.
Het is niet gunstiger om ouder te zijn in het vmbo. Juist niet.

Voorts wordt de soep bijzonder heet gegeten. Kinderbijslag en schoolkostentoeslagen stoppen aan het begin van het kwartaal volgend op het kwartaal waarin de lln 18 is geworden. "maar ik heb groep 0 gedaan" is daarvoor geen excuus.
Groep 0 bestaat niet. De de basisschool kent maximaal 8 schooljaren. Dat is 7 hele jaren en een gedeeld jaar. Zo heeft de overheid het geregeld en daar worden wetten en financieringen omheen gebouwd.
Bijvoorbeeld vanuit de veronderstelling dat iedereen met 18 jaar (dan begint het zelt moeten betalen) een startkwalificatie kan hebben.

Tabitha

Tabitha

20-06-2014 om 15:01

Mirjam

Zoals jij het formuleert, zou dus ook mijn dochter van mei een probleem hebben? Het ziet er naar uit dat ze vwo gaat doen en is dan dus net 18 als ze haar diploma krijgt. En dat zou dan gelden voor alle kinderen van januari tot ca. augustus?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.