Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anastasia

Anastasia

19-06-2014 om 21:28

zoon van begin oktober vlgs juf in groep 0 dus na de zomer 1


Nieuws voor mij

Dat was zoeken, Dalarna, naar die tekst. Uiteindelijk met kopy paste een overheidssite gevonden waar het letterlijk zo op staat.

Ik heb mijn wijsheid hier vandaan http://www.duo.nl/particulieren/mbo-er/studiefinanciering/bedragen.asp Maar begrijp ik goed dat de onderste kolom 'als je allen nog maar mag lenen' niet over het sociaal leenstelsel gaat maar over iets anders?

Hm, het leenstelsel niet voor mbo. Dat is werkelijk voor het eerst dat ik hoor. Dat kan hoor. Ik zit er niet meer zo bovenop.

Ik ben het overigens niet met je eens.
Ook zonder leenstelsel is naar school gaan niet net zo gratis als leerplichtig onderwijs is.
Maar inderdaad, dat is niet nieuw. Dat gold altijd al.

wizzer

wizzer

20-06-2014 om 18:30

precies

MBO'ers vallen helemaal niet onder het nieuwe leenstelsel, gek argument om dat te gebruiken voor kleuteren. Voor minderjarige studenten in het HBO en universiteit stopt de kinderbijslag al als ze gaan studeren i.p.v. met hun achttiende. Ik snap dus niet waarom het gunstig zou zijn om daar onder je achttiende al aan te beginnen.

Dalarna

Dalarna

20-06-2014 om 19:45

sorry

Was linkje vergeten, is niet mijn stijl, maar goed je hebt het gevonden:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/studiefinanciering/voorwaarden-studievoorschot

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/studiefinanciering

en 'als je alleen nog maar mag lenen' is als je zo oud bent dat je geen basisbeurs of aanvullende beurs meer krijgt.

Anastasia

Anastasia

20-06-2014 om 19:55

wat een hoop reacties

Ik zie door de bomen het bos niet meer met alle goedbedoelde reacties.
Hoe het zit met later en VO daar denk ik nu echt nog niet over na.

Mij gaat het om het NU en wat voor mijn kind het beste is.

Ik heb inmiddels een gesprek afgedwongen via de directie met de juf en de IB-er en hoor dinsdag hoe nu verder.

Bedankt allemaal ...

Hoe ik het gesprek in ga, ik ga aangeven dat ik veel respect heb voor de juf en haar zienswijze. Want het is een heel ervaren leerkracht. MAAR ik wil weten hoe ze er voor gaan zorgen dat hij voldoende uitdaging krijgt.
Ik wil dat ze mij aan de hand van de observatieschalen laten zien, dat hij achterloopt of iets niet kan etc..
Ik wil horen hoe ze een plan gaan opstellen voor als hij groep 1 dus weer moet doen.
Ik vind echt dat hij maar 1 maand gemist heeft van een heel schooljaar, en nu moet hij dus weer een heel schooljaar doen... Ik heb daar idd moeite mee.

Ik denk dat ik ga vragen of hij OF in november ( voor de kerstvakantie opnieuw beoordeeld kan worden en dan alsnog overstroomd naar groep 2
OF in groep 2 evt nog een jaartje blijft zitten als blijkt dat het echt niet gaat.

Ik wil hem zeker niet pushen als het echt beter voor hem is, dan is het zo. Maar op dit moment mag de juf mij daarin dus wel even gaan overtuigen....

Dalarna

Dalarna

20-06-2014 om 20:04

Anastasia

Ga alleen voor optie twee. Nooit vragen om een herbeoordeling want hij moet het dan veel beter doen dan andersom. Dus om te blijven in groep 2 hoeven zijn prestaties veel minder hoog te zijn dan om zich in nov/dec uit groep 1 te kunnen overgaan naar 2. Hij zal ook conformeren aan de rest dus hij trekt zich op aan groep 2 of laat zich zakken tot het niveau in groep 1.

creabea

creabea

20-06-2014 om 20:54

wat je van vragen

Misschien kan je ook nog vragen aan de juf of haar besluit anders zou zijn geweest als je zoontje een of twee maanden ouder was geweest.

Anastasia

Anastasia

20-06-2014 om 21:23

creabea

maar dan, stel dat ze zegt dat het dan anders was geweest.. wat dan?

vlinder72

vlinder72

20-06-2014 om 21:34

Anastasia

Simpel houden. Geef aan dat je het ermee eens bent dat je kind nog wat jong is maar dat je er zeker van bent dat dat wel goed komt. Jij geeft daarna aan jij voorstelt om je kind naar groep 2 te laten gaan. Aan het eind van dat jaar kan er dan gekeken worden of hij door gaat naar groep 3 of nog een jaar in groep 2 blijft.

Geen ruimte geven. Geen tussentijdse evaluaties.

Wij hebben de eerste jaren mijn dochter op die manier doorgekregen. Ze zit nu in groep 5. Ze is van eind september. Klein voor haar leeftijd. Heel jong in haar doen en laten maar ze kan prima meekomen. Zitten blijven was onzin geweest. Dat kan altijd nog later.

bibi63

bibi63

20-06-2014 om 22:19

Miriam

"Bibi, je leest al jaren verkeerd. Ik ga niet met terugwerkende kracht al jouw jaren verkeerd begrijpen nog eens uitleggen."

Tja, zo reageer je wel vaker.......... makkelijk.

"Er is wel wat veranderd in de wet. Er stond vroeger 'binnen 8 jaar'. Daaruit waren sommige beleidspassages te verklaren (8,5 jaar en een 'grens' bij 1 januari). Jaren geleden alweer is de tekst gewijzigd naar 'binnen 8 schooljaar'. Je moet die tekstaanpassing niet als wetswijziging zien. Wel als verduidelijking."

Volkomen duidelijk Miriam, maar niet heus. "Er stond vroeger 'binnen 8 jaar". En vervolgens een zin later "de tekst is gewijzigd naar 'binnen 8 schooljaar'. Dus? Verklaart dat iets? En jouw jarenlange stellingname dat kinderen binnen 8,5! jaar de bs moesten doen anders zouden ze gezien worden als zittenblijvers. M.a.w. de kinderen die 2,5 jaar kleuteren hebben geen probleem. Beetje tegenstrijdig zal ik maar zeggen.
Afgezien daarvan, er is geen VO school die zich druk maakt over een al dan niet herfstkind. De enigen die zich er druk over zouden moeten maken zijn ouders van kinderen voor wie een kleine 3 jaar kleuteren te lang is, naar hun mening. Al dan niet terecht. En dan nog: dat is pas aan de orde bij wel of niet doorgaan naar groep 2, dus een klein jaar later.

En verder zie ik geen enkel logisch argument dat het beter/gunstiger zou zijn om met 15/16 naar MBO te gaan of met 16/17. Alles 'hep' z'n voor- en z'n nadelen. Belangrijker dat het kind goed gaat, op welke manier dan ook.

En ik word een beetje onpasselijk van jouw enige stellingname: het gaat over centen. Alsof school met niets anders bezig is, alsof school kinderen langer laat kleuteren of eerder laat doorgaan alleen voor de centen. Heel sneu. Misschien dat school ook nog een missie heeft? Het beste voor het kind. Of ze altijd gelijk hebben is een ander verhaal. En alsof ouders dat soort zaken laten afwegen ivm de centen. Die zullen nog meer bezig zijn met wat zij denken dat het beste is voor het kind. School en ouder kunnen het oneens zijn over groep 0 of wel of niet door naar groep 3. Wie er uiteindelijk gelijk heeft in elk individueel geval? Geen idee, maar het gaat altijd over het kind met de beste bedoeling.

DUO betaalt per kind dat op 1 okt op school zit vanaf 1 jan voor 8 jaar. Dus alle instromers na 1 okt kosten de school geld. Hoe eerder na 1 okt hoe 'duurder'. Feitelijk 'levert' dat kind pas wat op als het na dat eerste jaar nog 8 jaar op school zit, dus meer dan 2 jaar kleutert (immers dan pas krijgt school de volledige 8 jaar (behalve dat eerste deel) bekostigd). Kinderen die sneller naar groep 3 gaan 'leveren' dus maar 7 jaar geld op. Maar wat zou school dat worst wezen? Ze zitten er dan uiteindelijk ook maar korter op en kosten dus ook maar 7 jaar geld (behalve dat eerste deel, maar dat geldt voor ieder kind). En verder stromen de kinderen vanaf onderaan weer binnen. Waar ligt de winst?
Bibi

Sneeuwitje

Sneeuwitje

20-06-2014 om 22:28

niet alles gelezen

de discussie over het mbo laat ik even aan mij voorbijgaan.
Hier noemen ze de kinderen die vanaf januari - juni in groep 1 geplaatst worden groep 0 kinderen. Belachelijke term vind ik dat, omdat ze hetzelfde programma als de rest volgen (van groep 1). Kort gezegd, bij ons zou jouw zoon gewoon doorgaan naar groep 2, want hij is van oktober (tenzij er zwaarwegende redenen voor zijn om dat niet te doen, maar bij mijn weten wordt dat altijd overleg). Mijn zoon is van februari, dus officieel start hij straks na de zomervakantie in groep 1. Al hopen wij dat hij het mag proberen in groep 2. We gaan het zien. Ik zou er dus in jouw geval zeker een punt van (blijven) maken, en anders misschien ook kijken naar een andere school, hoe drastisch dat ook is.

Sneeuwitje

bibi63

bibi63

21-06-2014 om 13:10

Zoals ze het bij ons deden

Alle kinderen die niet direct na de schoolvakantie beginnen, komen in de door hun genoemde 'groep 0' (what's in a name?). De reden was dat in die periode bekeken werd of het betreffende kind al volledig mee kon doen met groep 1. In feite deden ze ook hetzelfde en mee met groep 1, alleen het 'hoefde' nog niet als kind dat nog niet aankon. Kon dat een paar maanden later wel, dan gingen ze gewoon meedoen met groep 1. Aan het eind van het schooljaar werd bekeken of de kinderen die gestart waren in 'groep 0', voldoende op groep 1 niveau waren en zo ja, dan gingen ze gewoon door naar groep 2 (en sloegen dus officieel groep 1 over). Of het nu een herfstkind was, of een kind wat pas in maart was gestart. Lijkt mij een prima methode.
Bibi

bibi63

bibi63

21-06-2014 om 13:22

Aanvulling

In feite komt het allemaal op hetzelfde neer. Het is maar hoe je het noemt. Als de school de naam 'groep 0' niet hanteert, maar alle instromers in groep 1 zet, zou dat geen enkel verschil maken. Ook dan zullen kinderen die nog onvoldoende op niveau groep 1 zitten, het jaar daarna weer in groep 1 komen. Dan noemen we het 'zittenblijven' (wat een beetje onzin is als je pas halverwege het jaar instroomt), of 'over doen' of anders hebben we het over de gehate naam 'groep 0'. Het komt allemaal op hetzelfde neer. De kleuterklasjaren duren normaliter tussen de kleine 3 jaar en 1,5 jaar, afhankelijk van niveau kind. En ook afhankelijk van de toevallige geboortedatum, dus ook instroomdatum, van het betreffende kind. Dat kan gunstig of minder gunstig zijn, dat is niet anders: een geboortedatum is een vast gegeven, net zoals dat elk nieuw schooljaar per 1 aug aanvangt. Zolang school kind werk aanbiedt op niveau van het individuele kind, is er niets aan de hand. En niemand moet zich gek laten maken over kreten als 'zittenblijven' en 'groep 0'. Voorwaarde uiteraard wel dat school kind goed beoordeeld.
Bibi

Egel

Egel

21-06-2014 om 14:51

doorlopende leerlijn

Ik volg dit soort draadjes altijd met veel interesse. Zowel de wetteksten, de interpretaties, de subjectieve meningen. Ik heb niet veel nieuws toe te voegen - over het algemeen is mijn subjectieve mening dat 3 jaar bij de kleuters veel te lang is, en dat al dat geaarzel zodra een kind van de herfst is meestal niet hoeft.
Vooral lijkt het me belangrijk dat de school de kinderen gewoon een doorlopende leerlijn aanbiedt. Gewoon letters leren en leren lezen, met getallen aan de slag en bij interesse ook nog knutselen/spelen, vanaf 4 jaar volg je de interesses van de kinderen en treed je als medewerker / school hier en daar wat sturen op, en vooral aanbiedend.
Al dat geneuzel met die harde lijn naar een volgende klas waar je dan ineens aan toe moet zijn. Jammer dat dat bij de meeste scholen nodig is.
Mijn ene kind heeft bijna 7,5 jaar over de basisschool gedaan, mijn tweede gaat het in precies 8 jaar doen (hij is in de zomervakantie jarig). Ik geeft toe dat ik blij ben dat mijn oudste er niet 8,5 jaar over gedaan heeft en ik ben ook blij dat mijn tweede niet een paar maanden later geboren was. Hoewel ik denk dat dat op zijn school waar hij zit vanaf groep 3 geen probleem zou zijn geweest. Dat is een heel erg fijne school, mijn ideeën komen er vrijwel helemaal mee overeen.

Zus

Zus

21-06-2014 om 14:57

Bibi

'Voorwaarde uiteraard wel dat school kind goed beoordeeld.'. Dat is nu precies wat zo subjectief als de pest. Een kind dat graag speelt (gek he) krijgt al gauw de stempel dat het niet 'klaar' is voor groep 2 (of 3). Of een druk jongetje dat niet rijp voor groep 2 zou zijn.
En waar hebben we het over als we praten over het 'niveau van het kind'!! Een kleuter die op een bepaald niveau zou moeten zitten?? Daarom is er prettig dat er in ieder geval een paar objectieve criteria zijn, zoals een 1 januarigrens. Ik zou zelfs pleiten van gewoon doorstromen van alle kleuters, puur naar geboortedata kijken, geen enkele doubleeroptie inbouwen. Vanaf groep 3 kun je pas veel beter (objectiever) kijken hoe het kind op cognitief of emotioneel gebied functioneert. Daarvoor is het koffiedik kijken.

bibi63

bibi63

21-06-2014 om 15:23

Egel

Het is helemaal prima als kind er wel bij vaart als hij/zij de school binnen 8 jaar doet of zelfs 7,5. Geen enkel probleem lijkt mij. Maar waarom wel een probleem als een kind er 8,5 jaar overdoet als dat kind er ook wel bij vaart? Dat maakt toch allemaal niks uit? Het gaat er om wat het best is voor een kind op dat moment (wat altijd lastig blijft omdat geboortedatum (dus instroomdatum met 4 jaar) en nieuw schooljaar per 1 aug vaste feiten zijn. Verder kun je er weinig zinnigs over zeggen. Er zijn ook kinderen die relatief jong de bs doorlopen, en dat dat prima gaat, maar vastlopen op het VO. Niet persé om de leerstof en het hele VO-schoolsysteem, maar het hele (sociale) gebeuren daar omheen. Dat kan ook hele vervelende consequenties hebben. Voor het welbevinden en daardoor ook vaak voor de prestaties. Dat kun je van te voren niet overzien en moet je je ook niet mee bezighouden, maar zijn wel dingen waar je (of beter gezegd je kind) tegenaan kan lopen. Dus wat is wijsheid? M.i. zo goed mogelijk trachten in te schatten hoe het op dat moment is, meer kun je niet.
Bibi

bibi63

bibi63

21-06-2014 om 15:32

Zus

Eens. Maar dan moet je er wel bij halen dat de 1 jan grens van nu, vroeger de 1 okt grens was (of vaak nog gehanteerd). Dus ja, een grens is een grens. En dat is inderdaad een objectief criterium. Maar zegt dus niets over het individuele kind. Waarom zou 1 jan grens beter zijn dan 1 okt grens? Geen idee. Voor het ene kind wel, voor het andere niet. En m.i. moeten die objectieve grenzen puur als leidraad zijn, maar niet een vaststaand gegeven. Blijft altijd lastig.
Overigens ben ik eigenlijk wel benieuwd wat ooit de motivatie was om de 1 okt grens te verplaatsen naar 1 jan. Niet zozeer dat ik denk dat dat niet goed is, maar meer wat de reden was. Financieel? De ervaring dat teveel kinderen van 1 okt tot 1 jan te weinig uitdaging kregen, meer konden? En waarom dan 1 jan? Waarom niet 1 maart? Vraag me af wat daar voor onderbouwing voor is. Maar feit blijft dat het grenzen zijn, net als de verjaardag en het nieuwe schooljaar per 1 aug. Vaste data.
Bibi

wizzer

wizzer

21-06-2014 om 15:42

geen 1 januari

Een 1 januari grens bestaat helemaal niet. De hele bedoeling van het samenvoegen van kleuter- en lagere school was juist dat er niet langer een harde overgang zou zijn tussen het een en het ander. Eén van de problemen die er destijds waren, was dat er heel veel gedoubleerd werd in wat toen klas 1 was. Het is nooit de bedoeling geweest van de wet op het primair onderwijs dat alle kinderen zouden doorstromen, maar dat er naar het individuele kind zou worden gekeken.

Zus

Zus

21-06-2014 om 16:59

Klopt

Inderdaad, grens wordt bepaald waarschijnlijk door financien. En ben het ook met je eens dat het om het even is of het nou 1 okt, 1 jan of 1 maart moet zijn. Het zou dus mooi zijn als de docenten konden bepalen bij elk individueel kind wat het beste zou zijn. Alleen: dat kunnen ze niet, dus dan maar wachten tot het kind oud genoeg is wanneer er echt wat meer over te zeggen is. Dus bij twijfel doorgaan, ongeacht verjaardag of grens. Maar goed, daar zijn we het over eens, volgens mij

bibi63

bibi63

21-06-2014 om 17:30

Klopt zus

creabea

creabea

22-06-2014 om 09:19

Anastasia

Als de juf je zoontje wel zou laten doorgaan als hij iets eerder jarig was geweest dan weet je dat ze niet zo'n sterk argument heeft. Dan zal het dus wel meevallen met zijn speelsheid en dat kun je weer gebruiken om hem wel door te laten gaan.

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

22-06-2014 om 12:04

Kleuterdossier

Beste forumdeelnemers,

Vanwege de verhuizing naar de nieuwe site bestaan onze dossiers (meerdere artikelen over één onderwerp) helaas niet meer. De artikelen zélf bestaan nog wel, maar de bijbehorende overzichten niet meer. We gaan daar zeker nog iets aan doen, maar dat wordt dan na de zomervakantie.

Voor het kleuterdossier hebben we een tijdelijke oplossing gemaakt. Zie:

http://www.ouders.nl/artikelen/dossier-kleuterdossier

Vriendelijke groet,
Henk Boeke

bibi63

bibi63

22-06-2014 om 13:54

anders formuleren

In 1 van de artikelen uit bovengenoemd dossier, lees ik dat de onderwijsinspectie niet uitsluit dat als een kind langer kleutert, door het VO als zittenblijver kan worden gezien (VO's mogen hun eigen aanname beleid hanteren). Ik neem aan dat dat dus theoretisch kan, maar weet dat dat in de praktijk zelden gebeurt (ook al is zelden natuurlijk een groot probleem voor betreffend kind/ouder als het wél gebeurt). Maar daarom iets waar je je niet gek door moet laten maken. In de praktijk zal er pas schifting plaats vinden als teveel kinderen zich aanmelden bij een bepaalde school. Normaliter zal die schifting betekenen dat er gekeken wordt naar woonplaats (kinderen die in de buurt wonen hebben voorrang), soort basisschool (onderwijsmethodes zoals dalton, montessori, vrije school), toetsresultaten enz. Het zal het VO meestal echt een worst wezen of een kind van november langer of korter gekleuterd heeft, het zegt nl. niets over het niveau van het kind eind bs. M.a.w. het zegt niets over de prestaties van het kind voor het niveau wat uit de eindtoets c.q. bs schooladvies komt. Uiteindelijk heeft een VO er alleen maar baat bij dat een kind, op welk niveau het dan ook instroomt n.a.v. eindtoets en bs advies, in 1x slaagt, zonder doubleren. Andersom heeft een VO er geen enkel voordeel aan dat een jong kind (kort gekleuterd), zich nog onveilig voelend op het VO, hierdoor slecht (beneden kunnen) presteert. Met als gevolg blijven zitten of naar een lager niveau. Dat risico bestaat nl. ook, ook al deed het kind het uitstekend op de bs. M.a.w. met hele jonge kinderen neemt het VO ook 'risico'. Zo gaat dat in de praktijk. En ik geloof er geen bal van dat een VO een november kind met een kleine 3 jaar kleuterklas als een risico geval ziet. Het is bangmakerij en alleen maar fixeren op mogelijkheden in de wet die er in principe zijn, maar in de praktijk niet aan de orde zijn.
Bibi

bibi63

bibi63

23-06-2014 om 22:20

Concrete vraag aan 'herfstkind-ouders'

Zijn er hier ouders met 'herfstkinderen'? (of evt. jan/feb). En iets ouder, dus halverwege bs of inmiddels VO of zelfs vervolgstudie. En zo ja, kunnen jullie aangeven hoe het uiteindelijk is bevallen dat kind ofwel langer heeft gekleuterd ofwel kort. Welke voor- of nadelen hebben jullie eventueel ondervonden? Zowel bs als ook VO en evt. vervolgstudie. Of misschien ook wel geen enkel specifiek voor- of nadeel ondervonden?
Ik ben benieuwd, want dan komen we tot de praktijk.
Bibi

Hier

Mijn januari kind is versneld doorgegaan en het gaat prima. Maar dat is slechts mijn ervaring.

Volgens mij is hier wel onderzoek naar gedaan en doen herfstkinderen het vaak zelfs beter, juist omdat ze iets ouder zijn. Dus er is op zich niks mis met langer kleuteren (en dat is geen zittenblijven). Alleen om een kind expres nog een jaar te laten kleuteren terwijl het al heel erg toe is aan groep 3.... gaat wat ver. Ik denk dat je het gewoon per kind moet bekijken, een geboortedatum zou er niet toe moeten doen (zowel in positieve als negatieve zin).

miepje

miepje

23-06-2014 om 23:03

sociaal-emotioneel

Er wordt hier veel gesproken dat sociaal-emotionele redenen geen rol mogen spelen bij de doorstroming.
Nou ik heb een november- en septemberkind. Het novemberkind heeft lang gekleuterd en dat vonden we prima. Cognitief kon het kind het prima aan, maar er waren voldoende redenen om het nog een extra jaar te geven. Mijn septemberkind heeft vanaf het VO toch wel op de tenen moeten lopen om mee te draaien met klasgenoten.Komend jaar met "wijzere" zittenblijvers zal het weer opnieuw wennen zijn. Als je haar in groep 8 zou plaatsen, zou ze niet opvallen. Ze heeft al aangegeven dat ze over 2 jaar een hbo gaat kiezen op reisafstand. Toch erg jammer dat het nog niet klaar zijn om op kamers te gaan een criterium voor studiekeuze is. ( ik houd me wijselijk stil, 2 jaar is nog ver weg). Hadden we haar langer in de kleutergroep moeten laten? Als dit voor een paar maanden had gekund, graag! Ik had gewoon op een ander moment moeten bevallen. Je hoort mij dus niet heel hard roepen dat je alleen naar de geboortemaand moet kijken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-06-2014 om 23:05

Ja, jongste is december-kind. Wij wilden hem graag door hebben (had zichzelf leren lezen in groep 2), maar we kregen het er niet doorheen. 'Sociaal emotioneel' niet sterk. En een of andere kleuter cito had hij niet goed gemaakt.

Inmiddels is kind 12 en gaat na de zomer naar VO.

Lastig om te bepalen of het lang kleuteren goed was of niet. Feit is wel dat de voorsprong in groep 3 dusdanig groot was geworden, dat dat wel een probleem werd. Deze school is gewoon ook niet zo goed gebleken in het uitdagen van kinderen met een voorsprong. Dat probleem zouden we waarschijnlijk sowieso wel hebben gehad, ook als hij kort had gekleuterd. Maar door het lange kleuteren werd dat wel versterkt.
Sociaal emotioneel is hij nog steeds niet sterk, daar heeft het lange kleuteren niet voor geholpen. Of het daarom goed is dat hij al wat ouder is als hij naar het VO gaat? Ik weet het niet. Het is wat het is...

roir

roir

23-06-2014 om 23:10

andere tijd

Ik heb een herfstkind. Oktober jarig en groot geworden op een basisschool waar gewoon de 1 oktobergrens aangehouden werd, of je nu meer of minder intelligent was. Dochter kwam in groep 0, ging het schooljaar daarna pas naar 1 en heeft zo bijna drie jaar gekleuterd. We wisten niet beter. Deed het heel goed in alle klassen maar ook daar werd toen nog niet uitzonderlijk aandacht aan besteed. In groep vier had ze een jonge juf die haar eens op eigen initiatief (dat zou nu bijna uit den boze zijn) doortoetste waarbij sommige toetsen tot in groep 7 doorliepen. Daar hebben we het toen heel even over gehad maar ik geloof dat ik daar toen aardig schaapachtig bij heb gekeken haha. Van bs naar vwo en nu op de uni en nu vind ik ze eigenlijk nog maar jong tussen toch ook wel veel 22+, die misschien een ander traject hebben doorlopen.

Nee, wij en zij hebben er zeker geen last van gehad. Het is wel een wereld van verschil tov hoe er nu over wordt gedacht.

Tweede, augustus kind ook drie jaar gekleuterd maar dan op eigen verzoek. Chaoot ten top vonden wij het beter dat ze nog een jaar extra bleef. Zou ik nu misschien niet meer voor gekozen

hebben, eerder een paar groepen later. Zit nu in vmbo 3 en ook zij heeft er geen nadelen aan over gehouden. Is wel 1 van de ouderen van de groep maar wel met een vijftal meer.

Primavera

Primavera

23-06-2014 om 23:17

Statistisch

Hier en daar een persoonlijke ervaring zegt natuurlijk weinig. Statistisch gezien doen doorkleuteraars het juist slechter. Simpelweg omdat alser iets met het kind aan de hand is, wat kan gaan van autismespectrum, AD(H)D, dyslexie, dysorthografie, dyscalculie, taalstoornissen, enz. Wordt dat bij een herfstkind vaak niet herkend en op 'jong zijn' geschoven. Dit zorgt ervoor dat het diagnosetraject en de aanpak pas 1 a 2 jaar later op gang komt. En die verlate aanpak zorgt dus voor een niet meer in te halen achterstand.

De voorsprong die doorkleuteraars hebben zo wel op sociaal als cognitief vlak is maar van zeer korte duur. Onderzoek heeft juist uitgewezen dat een jaar langer kleuteren in de meeste gevallen juist niet positief uitpakt:
http://www.onderwijsconsument.nl/overgaan-naar-groep-3-jaar-langer-kleuteren/
http://www.onderwijsconsument.nl/zittenblijven-in-groep-2-heeft-slechts-tijdelijk-effect/

Katniss

Katniss

23-06-2014 om 23:33

Groep 5

De kinderen bij mijn dochter in de klas die langer gekleuterd hebben vanwege D's en E's halen nu in groep 5 nog steeds D's en E's. Die hebben dus geen profijt gehad van het langer kleuteren. Dochter is zelf van januari. Daar hebben we het wel gehad over doorstromen na 1,5 jaar kleuteren, maar omdat de beslissing bij ons werd gelegd en de juf en ib'er best wel twijfels hadden (soc-emo) hebben we het niet gedaan. Achteraf bezien was dat waarschijnlijk wel verstandig, want groep 3 was ook een jaar later een behoorlijke omschakeling voor haar (qua bewegingsvrijheid in de klas).

Hanne.

Hanne.

23-06-2014 om 23:55

ben een herfstkind

Ik ben herfstkind en heb 2 herfstkinderen.

Zelf heb ik minder dan 2 jaar gekleuterd en heb ik daarna zonder noemenswaardige problemen de basisschool, middelbare school en vervolgopleiding doorlopen. Nooit het gevoel gehad dat ik op mijn tenen heb moeten lopen oid. Sociaal was ik niet sterk maar dat ben ik 30 jaar kater nogsteeds niet

Oudste idem heeft een VWO advies. Cognitief vrijwel geen hobbels tegengekomen sociaal geen ster. Maar dat zit denk ik in de aard van het beessie

jongste is een winterkind gaat nu na een half jaar school en per volgend jaar naar groep 2 dus nog weinig over te zeggen. Is sociaal sterker dan oudste.

En ter vergelijking heb ik ook nog een zomerkind dat precies 2 jaar heeft gekleuterd. Cognitief minder sterk dan oudste maar kan prima meekomen (ondervindt exact de zelfde hobbel als oudste). Sociaal redelijk.

Kortom bij ons heeft het tot nu toe goed uitgepakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.