Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Leonie

Leonie

10-07-2015 om 17:57

welk advies en welk schoolniveau?

Ieder jaar zijn hier weer de discussies: kind krijgt bepaald schooladvies van de bo, ouders zijn het er niet mee eens/wel mee eens. Soms wordt niveau aangepast, soms niet. Daarom, puur uit nieuwsgierigheid, welk advies kreeg jouw kind van de basisschool en welk niveau zit het nu?


bieb63

bieb63

25-07-2015 om 14:39

Juist! Elfje

Helemaal mee eens.

Merel

Merel

26-07-2015 om 12:43

2 heel verschillende

Oudste VSO BK (basis kader) certificaten via IVIO (mag nog een extra jaar blijven (over 4 mnd 18)
Jongste duidelijk een VWO klant advies was ook VWO doet nu VWO+ TTO gaat na de vakantie naar de 3de (moet nog 14 worden)

Twee heel verschillende kinderen dus.

Merel

Paula

Paula

26-07-2015 om 15:26

VMBO-TL

En hier twee kinderen met VMBO-TL advies. Dochter zou eerst VMBO-B/K advies krijgen met waarschijnlijk LWOO vanwege dyslexie. Maar na het door ons geïntroduceerde hulpmiddel (voorleessoftware) kreeg zij een G/T advies. Ze heeft net haar VMBO-TL diploma gehaald met heel mooie cijfers. Wij zijn supertrots!

Onze zoon kreeg dus ook VMBO-TL advies en gaat nu naar het derde jaar op TL niveau. Haalt mooie cijfers, dus diploma gaat er wel komen.

Wij, de ouders (MBO en HBO niveau), zijn bijzonder trots op onze kinderen. Geen aso-trekjes te bespeuren. En ook de vrienden en vriendinnen zijn zonder uitzondering netjes, beleefd en vriendelijk. Sorry maar ik kan er niets anders van maken.

En ook ik, als ouder met 'maar' een MBO-opleiding, lees graag en veel (en al heel lang) mee op dit forum. Ik vind het prima te begrijpen. Ook dat is mogelijk.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-07-2015 om 00:40

Waarom maar Paula?

Ik begrijp dat eigenlijk niet zo goed. Mbo is toch een prima opleiding? Bovendien zegt opleidingsniveau niet altijd iets over capaciteiten. En andersom denk ik ook. Ik heb collega"s met een mbo opleiding die een leidinggevende functie hebben en ik heb collega's die de havo hebben gedaan en toch op uitvoerend niveau zijn blijven steken.

Mijn ervaring is wel dat er meer dan alleen je diploma bepalend is voor de mate van geslaagd zijn. Wat dat laatste ook moge betekenen.

Meer dan alleen een schooladvies

Precies Ginny, een diploma alleen maakt nog niet wie je bent.
En dat geldt ook voor het schooladvies in groep 8. Met welke diploma een leerling/ student de schoolbanken verlaat, wordt bepaald door de ijver en inzet op de VO,. (Alhoewel een passend schooladvies wel een duwtje is in de juiste richting.)

Paula

Paula

27-07-2015 om 10:50

Klopt

Ginny, het 'maar' was wat cynisch bedoeld eigenlijk. Maar als ik eerlijk ben zit er bij mijzelf misschien ook wel heel licht het gevoel dat een hogere opleiding wat beter was geweest. Maar ik was blij om aan het werk te kunnen en heb er altijd prima mijn geld mee kunnen verdienen. Wij stimuleren onze kinderen wel om na het MBO voor HBO verder te gaan, het biedt naar mijn idee gewoon meer mogelijkheden. Maar ontwikkeling is ook mogelijk naast/na school, dat is wat ik zelf heb gedaan (via hobby's, werk, veel lezen enz.). En dat is iets wat we onze kinderen ook weer meegeven.

Flanagan, ik zie bij mijn kinderen dat de mate van inzet veel bepaald (heeft). Maar daar zit natuurlijk een grens aan. Met goede inzet kunnen ze hun TL diploma met mooie cijfers behalen. Maar HAVO bijvoorbeeld is op dit moment niet aan de orde. Dus dan kunnen ze voor een andere weg kiezen, via MBO, HBO enz.

De leerkrachten hebben het niveau van mijn kinderen uiteindelijk toch goed ingeschat. Best knap, aangezien hun cito scores totaal niet overeenkwamen (en nog steeds niet trouwens) met hun andere cijfers en het niveau dat ze nu blijken aan te kunnen.

Pubers

Met pubers weet je het nooit; de ene gaat stijgen en opstromen, de ander vindt huiswerk iets onaangenaams.
Dan maakt het niet uit op welk niveau je leert.
Ik ben wel eens verbaasd als ik lees hoe juist een leergierige, makkelijk lerende gymnast een paar treden daalt. Maar dan denk ik: ' Ach, het is ook een puber'.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-07-2015 om 11:46

Dat gevoel snap ik

Uiteindelijk gaat de weg via opleiding vaak sneller en makkelijker. Dat is denk ik ook de reden dat veel ouders belang hechten aan een zo hoog mogelijke opleiding voor hun kinderen. Denk ik dan.

leonie

leonie

27-07-2015 om 12:06

ginny

En ook door de vooroordelen die bestaan over vmbo'ers en mbo'ers.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-07-2015 om 12:18

Ja dat wordt hier steeds geroepen

Maar is dat ook echt zo?

Eerlijk gezegd zie ik mijn kinderen inderdaad niet graag naar een vmbo gaan. Om allerlei redenen, maar vooral omdat ze daar niet thuis horen. Vwo+ en vmbo matcht gewoon niet.
Maar als ik bij de tandarts, dokter of ortho ben kan ik een prima gesprek voeren met de assistentes. Ooit soms nog wel beter dan met de tandarts of dokter zelf. Wat is dan het vooroordeel?

zebra

zebra

27-07-2015 om 23:35

basisschool advies

was destijds havo (citoscore 544) en zoon gaat na de vakantie naar havo 5. Hij heeft NT/NG profiel met een extra taal erbij.

Niet fijn..

Ik kan me voorstellen dat het niet fijn klinkt als je een kind op het vmbo hebt, dat andere ouders roepen dat hun kind daar niet zal passen ‘omdat het andere interesses heeft dan al die kinderen daar’.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-07-2015 om 18:50

Ja maar Fakebook

Wie roept dat dan?
Ik lees dat er neergekeken wordt op vmbo-ers.
Dat er vooroordelen bestaan over vmbo-ers.
En nu weer kinderen andere intersses hebben dan vmbo-ers.

Ervaren jullie dat zo in het dagelijks leven? Ik zie dat hier namelijk niet gezegd worden?

Hier op OO

Ik heb zo geen concrete voorbeelden, maar ik zie het vaak genoeg voorbij komen, hier op OO.

Dat ouders de verwachting uit spreken dat hun slimme kind niet gelukkig zal zijn op het vmbo, omdat ‘die kinderen heel andere interesses hebben’ en ’hij zal pas echt opbloeien tussen gelijkgestemden’.

Sommigen nemen zelfs het woord ‘ontwikkelingsgelijken’ in de mond, alsof vmbo-ers minder ver ontwikkeld zijn dan hun kind..

Ik snap dat dat helemaal niet negatief bedoeld is . ’Anders’ is niet per se ‘slechter’. Het is gewoon, sja, anders. Een boekenwurm zal misschien ook buiten de boot vallen op een zomerkamp voor sportfreaks.

Maar toch kan ik me voorstellen dat het niet leuk is om te lezen, als je eigen kind op het vmbo op zijn plekje zit. Als het een van die kinderen is, waar iemand anders van verwacht dat zijn/haar kleine genie er niet mee zal ‘matchen’. Omdat zij het slimme kind niet bij kunnen houden, met al zijn slimmigheid en slimme interesses..

Nogmaals ik snap dat het niet zo bedoeld is, maar als er iemand door gekwetst is, kan ik me er wel iets bij voorstellen..

leonie

leonie

28-07-2015 om 21:21

tja

Ginny, je komt hier lang genoeg om die vooroordelen wel te weten. En anders noem je het maar oordelen, dan is het misschien nog duidelijker. En anders lees je deze draad maar opnieuw. Daar komen ook een aantal fijne oordelen in voor. Niet voor het eerst op ool.

Kat uit de boom

Met de openingspost van Leonie vroeg ik mij af wat ze met de antwoorden wilde. Het verloop van een opleiding hangt van zoveel factoren af. Ll kunnen groeien en afstromen, hebben mazzel of pech etc. Ervaringen van anderen bieden geen garantie voor Leonie.

Maar de reactie in # 30: 'die anderen zitten niet op het OOL' vond ik een goede reden om het draadje even te negeren. Zo uitnodigend.

Daarnaast vind ik dat het ook niemand aangaat of er leden zijn te maken hebben met afstromende kinderen.
Er bestaan meerdere draadjes over de stress en twijfel bij draadjes-starters over afstromen en de houding van de scholen naar ll die noodgedwongen moeten afstromen. Afstromen is zo'n dwingende fase, daar loop je niet mee te koop.

Maar Leonie wilt eigelijk weten hoe veel kinderen succesvol opstromen , met reeds een diploma op zak.
De dochter van een vriendin daalde tussentijds van VWO naar HAVO. Na het behalen van haar diploma, ging ze alsnog naar een VWO maar haakte tussentijds af. Met een havo-diploma op zak, begon ze aan een HBO.
Hoe de zoon van Leonie het eraf zal brengen, hangt af van zijn wilskracht en de kwaliteit van de docenten en het plezier waarmee hij naar school gaat.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-07-2015 om 23:32

Tja wat moet ik daar op zeggen

Misschien moet je het meemaken om het te snappen?

Ik denk echter wel dat Calimero geen verandering gaat brengen. Je kunt een vwo-ouder moeilijk verwijten dat ie blij is dat zijn kind op z'n plek zit. En uiteindelijk redeneert en adviseert iedereen toch vanuit zijn eigen referentiekader.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-07-2015 om 00:08

Waarmee ik maar wil zeggen

Dat een aantal nietszeggende uitlatingen als 'pech', 'aansluiting' en tja wat opstromen/optrekken totaal uit hun verband gerukt worden.
Als er al geoordeeld wordt, gebeurt dit niet alleen door de ouders van vwo-kinderen.

Ooit al eens bedacht dat het niet per se aan de 'vmbo kinderen' hoeft te liggen dat mijn kind daar geen aansluiting bij had?

Evenzo

Evenzo

29-07-2015 om 12:26

Fakebook

Op groepsniveau zijn er verschillen tussen de leerlingen op onderwijsniveaus. De kansen op aansluiting zijn voor sommige kinderen dus verschillend op de verschillende niveaus. Het gaat veelal om de kinderen die op de basisschool al niet zo veel aansluiting hadden.

Waarom zou je het een ouder kwalijk nemen dat ze die kansen willen optimaliseren? Wordt het niet politiek correct genoeg uitgedrukt naar je zin?

Overigens ken ik ook slimme kinderen die juist meer aansluiting hebben op het vmbo dan ze op het vwo(+) hadden.

tonny

tonny

29-07-2015 om 13:12

mix

Oudste zou op grond van CITO een vmbo-advies krijgen (dat schooltype bestond toen nog) maar haar leerkracht zorgde dat ze naar de mavo kon. Leren was altijd een hele kluif voor haar, vooral talen. Er was in die tijd nog minder aandacht voor leesmoeilijkheden. Ze deed vervolgens MBO en daarna HBO, alles in deeltijd. Werkt sinds haar zeventiende in de gehandicaptenzorg, is al een aantal jaren teamleider.

Tweede havo/vwo advies. Dat is na drie jaar vwo een zelf gekozen overstap naar havo geworden; deed vervolgens zonder vertraging HBO en werkt nu al negen jaar als leerkracht basisonderwijs.

Derde havo/vwo advies, is naar havo gegaan (had totaal geen werkhouding voor vwo), zonder vertraging havo afgemaakt, vervolgens HBO en via een schakeljaar universitaire master. School vond hij altijd nogal 'zonde van zijn leven' Werkt alweer bijna vier jaar met veel plezier.

Vierde vwo-advies, zonder vertraging opleiding gevolgd, doet nu universitaire opleiding.

En nu heb ik alweer twee kleinkinderen op school. Ze vinden het eigenlijk jammer als het vakantie is

aansluiting

Ik weet hoe het werkt met aansluiting vinden en ik snap dat ouders hun kind het liefst op een passend plekje hebben.

Alles wat ik zeg is dat dat voor ouders met een vmbo kind wellicht niet zo leuk klinkt, dat verhaal over ‘aansluiting’.

vwo

Op het vmbo hat ik een aardige aansluiting, alleen kon je niet over alles praten. Op het vwo had ik niet veel méér aansluiting. De kinderen die daar zaten waren serieus en met hun toekomst bezig. Veelal kinderen uit sjieke gezinnen. Maar de hele dag over planeten en filosofie praten, nou, nee.

Pas op de universiteit zijn mijn hoofd en hart echt open gegaan.

tonny

tonny

29-07-2015 om 14:36

ontwikkeling, ergens aan toe zijn

dat verschilt per kind. Mijn beide zonen zeggen nu (eind twintig, begin 30) dat ze ook best VWO hadden gekund. Dat denk ik ook, maar met 15, 16 jaar was hun belangstelling anders.

Zoon een vriendin was na de basisschool nog volop bezig met hutten bouwen en allerlei outdoor dingen, die had totaal geen motivatie voor school terwijl zijn verstand prima is. Later is dat helemaal goed gekomen. vmbo-mbo-hbo en met fraaie cijfers afgestudeerd én meteen een baan.

Het heeft soms allemaal wat tijd nodig.

Katniss

Katniss

29-07-2015 om 16:11

Eens

Ik heb me schuldig gemaakt over die opmerking over aansluiting, en bij nader inzien hebben jullie gelijk. Het is alleen best lastig te 'accepteren' dat jongste geen vwo-kind is (of havo). Ze is slim genoeg maar een chaotische losbol en school boeit haar niet. Ik vermoed dat ze op de havo net zo mee zou hobbelen als op het vmbo, en het op beide naar haar zin zou hebben (qua omgeving, want het schoolwerk is volgens haar zo'n nadeel dat er nu eenmaal bij hoort). Haar vriendjes zijn niet de hardwerkende studiebollen maar de gangmakers die leren ook maar stom vinden. En als ze dan ook nog echt gaat puberen...
Nou ja, we gaan het zien.

vaker

Het komt wel vaker voor, hier op OO hoor. En ik vind het ook helemaal niet erg, of zo. Het is een valide overweging. Toch?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-07-2015 om 19:04

Maar waarom dan Fakebook?

Het is gewoon een ander kind. Niet beter, niet slechter, gewoon anders. En dan misschien niet eens anders dan jouw kind, maar wel anders dan de grote gemene deler.
En misschien is het ook maar toeval dat ie ook nog naar het vwo gaat is.

Middelste heeft die aansluiting namelijk juist wel, die kon niks met die saaie vwo klasgenoten (vrije vertaling). Al schat ik zo in dat zij ook niet toebehoort aan de grote gemene vwo deler.

Waarom vind je dat niet leuk? Ik vertel het alleen maar zoals ik het hier zie. Zonder oordeel.

Bovendien speelt er nog iets anders. Op de havo vond ik het zelf maar matig, maar op het vwo ging mijn hart open. De discussies, de lesstof, dat voelde als thuiskomen. De wijze waarop onderwijs gegeven wordt kan daarbij dus ook nog een rol spelen.

Marieke

Marieke

29-07-2015 om 21:46

havo-advies

Dochter kreeg havo-advies, met cito vmbo-t (534). Naar brugklas havo/vwo omdat de juf van groep 8 erin geloofde. Fantastische cijfers, bespreken op vwo-niveau, toch naar havo omdat school vermoed dat de fantastische cijfers vooral komen door het harde werken en niet door inzicht, iets wat hard nodig is op vwo. Is nu over naar 3 havo met meer achten dan zessen en geen onvoldoendes.

Laura

Laura

31-07-2015 om 08:33

Vooroordelen van VMBO

Zijn hier dat er nogal wat buitenlanders opzitten. Onlangs kreeg ik ook het ( ongevraagde) advies om eerst bij een andere school te kijken ivm aantal buitenlanders op de school waar zoon , zelf, graag heen wilt. Toen ik zei dat ik zelf ook een buitenlander ben antwoordde mevr met; zo bedoelde ik het toen, toen ik vroeg wat ze er dan wel mee bedoelde liep ze door . Ook wanneer ik vertel dat mijn zoon straks vmbo bb met lwo krijgt zie je mensen bedenkelijk kijken, meestal antwoord ik dan dat er later ook vuilnismannen nodig zijn. En dat ik hem liever als gelukkige vuilnisman zie dan een ongelukkige man met een kantoorbaan.
Vaak zie je dan dat mensen toch wel instemmend mee knikken.
Alsof je minder trots op je kind kunt zijn als het vmbo heeft of praktijkonderwijs!

Laura

Laura

31-07-2015 om 08:34

Zo bedoelde ik het toen

Moet zijn ; Zo bedoelde ik het niet!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-07-2015 om 10:12

Das toch geen vooroordeel Laura

Dat is de praktijk. Hier in ieder geval ook.
Dat zitten tussen al die buitenlanders slecht is, dat is het vooroordeel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.