Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Leonie

Leonie

10-07-2015 om 17:57

welk advies en welk schoolniveau?

Ieder jaar zijn hier weer de discussies: kind krijgt bepaald schooladvies van de bo, ouders zijn het er niet mee eens/wel mee eens. Soms wordt niveau aangepast, soms niet. Daarom, puur uit nieuwsgierigheid, welk advies kreeg jouw kind van de basisschool en welk niveau zit het nu?


Katniss

Katniss

09-08-2015 om 12:51

Onderzoek

Denken jullie niet dat iets dergelijks zou komen uit een onderzoek onder Nederlandse moslimjongens tussen de 13 en 25? Er is wel eens onderzocht hoe ze over homo's denken, ook iets met tolerantie, en dat was niet best.
Van mij mag overigens iedereen denken wat hij wil.

Beeldvorming

Het is maar net hoe je zoiets vraagt maar er zullen over en weer wel generalistische beelden de ronde doen. Niet altijd fraai. En soms onuitroeibaar.

bieb63

bieb63

09-08-2015 om 16:20

Gadver Miriam

"#162 "En uh Miriam, er zijn absoluut zat scholen met overwegend allochtoon.... ik weet niet hoe jij er bij komt dat dat niet zo is."
Mag ik het zeggen? Ja ik mag het zeggen.
Wat een ongelooflijk stupide opmerking bieb. Moslim is niet hetzelfde als allochtoon.
Maar trouwens dan nog. Ik vrees dat je je laat verblinden door stupide simplificaties als 'zwarte neus' of 'bruine ogen' en misschien wel 'zwart haar'"

Gadver Miriam, wat heb jij een nare manier van communiceren! En wat ben je een betweter.
Ik beschouw een Surinamer of Indo niet onder een allochtoon..... Ik weet niet waarom jij dat denkt. En al helemaal niet waarom je zou denken dat ik een allochtoon gelijk stel aan een Moslim.
Desalnietemin zijn er absoluut zeker openbare bs of vo scholen met een meerderheid Moslim. En nee, dan bedoel ik daar geen percentage donkergetinte kinderen mee, maar Moslims. Sterker nog óók op NIET openbare scholen (RK, en prot. scholen). Niets mis mee overigens en voor de hand liggend. Die scholen staan in wijken waar de meerderheid of bijna meerderheid (inmiddels) Moslim is en de school gewoon van origine een buurtschool is (openbaar, RK, prot., doet er niet toe).

Katniss

Katniss

09-08-2015 om 16:58

Allochtoon

Volgens mij ben je 'officieel' allochtoon als een van je ouders niet in Nederland geboren is. Dus ook met een blonde Duitse moeder ben je allochtoon. Gek genoeg is mijn uit een ver land geadopteerde kennis ook allochtoon, ook al heeft ze sinds haar babytijd hier geboren Nederlandse ouders.
Waarom vind jij een Surinamer of Indo geen allochtoon, Bieb?

ik vond dit een interessant draadje...

Het verschil tussen advies en uiteindelijk niveau, maar daar gaat het dus allang niet meer over. Moet er nu een nieuw draadje gestart worden om het daar weer over te hebben?

bieb63

bieb63

09-08-2015 om 20:57

katniss

Tuurlijk weet ik dat. Sterker nog: mijn vader is in NL indie geboren (als nederlander) in 1916 en in 1919 naar NL gekomen. Dus volgens de 'officiele' regels is hij allochtoon. Maar dat is totaal niet relevant in dit draadje. Nog los van het feit dat niemand, maar dan ook niemand hem als allochtoon beschouwd. EN dus het draadje hier niet over gaat. Ook is zelfs niet relevant dat een Surinamer of indo allochtoon zou zijn. Daar gáát het hier niet om. Miriam stelt dat er geen scholen zijn waar de meerderheid allochtoon is, of in dit geval zelfs alleen maar Moslim. Dat is niet waar. En al helemaal niet als je, zoals in jouw voorbeeld, iemand met een Duitse ouders al allochtoon zou noemen. Die personen tellen wij hier niet eens mee. Dus..... als we dat wel zouden doen, zouden het er alleen maar meer zijn. En daar kunnen we het oneens over zijn (in dit geval omdat zij het denkt, maar ik het weet, werkgerelateerd). Ook dat is niet relevant. Ze mag het denken. Ik weerleg het enz. Maar mij voor ongelooflijk stupide uitmaken en rare aannames doen. Nou nee, dat gaat me te ver.

Los van Miriam haar manier van communiceren: als we iedereen die op 1 of andere manier 'allochtoon' is mee zouden tellen, dan zouden er sowieso enorm veel scholen zijn met een meerderheid. Maar over die mensen hebben we het niet, we hebben het over m.n. Moslims, voor mijn part Turken en Marokkanen. Er zijn absoluut scholen (openbaar, RK enz) met die meerderheid.

Bekende OO'er

Bekende OO'er

09-08-2015 om 21:31

Bieb

Laten we de discussie even zuiver houden. Het ging om het volgende: "Maar nee, ik wil mijn kind(eren) dus niet als minderheid tussen een moslim-meerderheid op een school hebben. En tenzij jouw kinderen dat wel zijn (kaaskop minderheid tussen moslim-meerderheid) kun je wel verontwaardigd tegen mij reageren maar dan is jouw tolerantie ook maar theoretisch."

Dus om een moslimmeerderheid op een school en volgens mij zul je die niet snel vinden op een school die niet islamitisch is. Wellicht zijn er enkele basisscholen te vinden maar het wordt lastig als het gaat om middelbare scholen.

bieb63

bieb63

10-08-2015 om 00:00

Bekende oo'er

Waarom ineens anoniem??????? Weet nu niet op welke reacties ik precies reageer.
Maar neem nou maar van mij aan dat die er in sommige grote steden wel degelijk zijn. Gewoon oorspronkelijke buurtscholen, openbaar, rk enz, waarvan nu de buurt inmiddels grotendeels moslim is. Simpel, logisch en niets meer dan dat. VO zal iets minder zijn,aangezien er makkelijker gekozen kan worden voor iets verder weg.

Bekende OO'er

Bekende OO'er

10-08-2015 om 09:11

nee

Niet ineens anoniem. Ik mag niet met twee namen in hetzelfde draadje! Verder erger ik me eraan dat bo en vo in dit draadje telkens door elkaar wordt gegooid.

Aperte onzin

"Gewoon oorspronkelijke buurtscholen, openbaar, rk enz, waarvan nu de buurt inmiddels grotendeels moslim is. Simpel, logisch en niets meer dan dat. "
Noem een buurt en een school en een statistiek waar dit getal in staat.

En nou niet weer aankomen met een eigen definitie alsjeblieft. Je beweert serieuze dingen op een vijandige toon ook nog. Je bent niet serieus te nemen als je telkens weer aankomt met privé definities.

Even voor jouw informatie: In heel Nederland woonde in 2014 850.000 moslims. Allemaal bij elkaar dus. Uit alle lande van de wereld en van alle leeftijden.

Hoe jij met dat getal een wijk of een school vol moslims weet te bedenken is een volstrekt raadsel.

Zus

Zus

10-08-2015 om 12:06

Hervormd Lyceum west?

Is dat mogelijk een VO school dat van oorsprong hervormd is, maar waar nu vooral Islamitische leerlingen op zitten? Stond een half jaar geleden, meen ik, nog een artikel in de Volkskrant over een leerling die van een categoraal gymnasium in Amsterdam overstapte naar het HLW. Hoe hij dat ervaren heeft.

Zus

Zus

10-08-2015 om 12:19

Basisonderwijs

Onderzoek uit 2008, bladzijde 32 na even snel gescand te hebben. http://www.ois.amsterdam.nl/pdf/2008_segregatie_basisonderwijs.pdf

Leonie

Leonie

10-08-2015 om 12:27

verzanden

Ik volg zelf dit draadje al een hele tijd niet meer omdat het een hele andere kant is opgegaan. Maar verzandt het nou niet heel erg in details?

Als antwoord op welke vraag?

Bij welke vraag geeft pag 32 van dat (achterhaalde) onderzoek een antwoord?

Leonie

Leonie

10-08-2015 om 12:31

Flanagan

Nav 107
Jij schijnt mijn bedoelingen om een draadje te startenbeter te kennen dan ik zelf.

Lukraak

Zus. Los van het feit dat de onderzoeken waar je naar verwijst achterhaald zijn (de populatie is volledig vernieuwd, diverse scholen bestaan al niet meer, de manier van registreren is veranderd, etc.), beweerde Bieb nu juist dat ze het niet over etniciteit had.
Ze heeft het over geloof.

Als er iets is waar het vmbo last van heeft, dan is dat wel het lukraak door elkaar halen van beweringen en bovendien dan ook nog hele bevolkingsgroepen.

Zus

Zus

10-08-2015 om 12:38

Mirjam

Sorry, was blz 21 en is een antwoord op de vraag of er scholen zijn waarvan de meerderheid Moslims is. Jij dacht van niet, Bieb dacht van wel. Ik dacht ook van wel en zocht naar de statistiek/meer info die jij wilde.

Zus

Zus

10-08-2015 om 12:40

Achterhaald

Het is aannemelijk dat er in de afgelopen 7 jaar niet dramatisch veel veranderd is, anders dan dat het nog meer is toegenomen.
Ergens noemde iemand Turken en Marokkanen waarvan je toch met redelijke zekerheid kunt uitgaan dat zij Islamitisch zijn.

Vooroordeel

Je kunt het niet weten Zus.
Het wordt niet geregistreerd.

Om dit soort dingen met een natte vinger te beweren in de context die gegeven is "op zo'n school wil ik mijn kinderen niet hebben" gaat wat mij betreft ver over de grens van acceptabel.

Overigens

Het is overigens aannemelijk dat er veel is veranderd.
In Amsterdam kunnen ouders niet meer zelf een basisschool kiezen.
Ze worden verdeeld.

Voor het overige zijn (te zwarte) scholen gesloten en is het subsidiestelsel verandert, waardoor het verzamelen van etnische groepen geen extra geld meer oplevert.

Zus

Zus

10-08-2015 om 12:49

context

Ik heb het niet over die context, dat gaat ver over mijn grens van acceptabel. Ik reageer alleen op de vraag: zijn er niet-Islamitische scholen waar het aandeel Moslim grootst is. Ja, die waren er in ieder geval in 2009. Daaruit afleidende, een ietwat vochtige vinger inderdaad, durf ik te beweren dat ze er nu ook zijn.
Voor de duidelijkheid: ik doen geen enkele uitspraak over of je je kinderen erheen zou sturen!!!

Leonie

Gaf je dat niet zelf aan in post 31 nadat je merkte dat er veel reacties kwamen over de VWO adviezen?

Leonie

Leonie

10-08-2015 om 14:35

Flangan

Ik was gewoon benieuwd wat er terecht kwam/is gekomen van de adviezen in groep 8. Blijkt dat dat bij de meesten wel zo is uitgekomen. Maar als jij denkt dat ik iets anders bedoelde, prima meid.

Nou, eens kijken of me het lukt

weer een beetje ontopic te gaan.
Bij mijn kinderen kwam het advies keurig overeen met het niveau wat ze doen. Mijn zoon kon wel eens een onderpresteerder zijn als ik zie met hoe weinig moeite hij precies een 6 weet te scoren, maar wie weet hadden ze dat ook al voorzien.
Nichtje: leergierig en vwo advies, maar wordt in vwo 3 een feestbeest en zakt af naar vmbo. Na de wilde jaren weer opgeklommen en doet nu pabo.
Vriend van dochter, wegens diverse etiketjes waaronder dyslectie het advies vmbo met leerwegondersteuning. Hoe hij op destijd toch op de havo is terechtgekomen, moet ik nog eens navragen, maar sinds havo 4 haalt hij hele hoge cijfers. Met lof geslaagd voor havo, met lof geslaagd voor vwo en nu haalt hij met lof zijn P (eerste jaar) op de TU.

bieb63

bieb63

10-08-2015 om 21:26

Moedermop

Dat is ook vaak het punt. BS kinderen zijn vaak nog niet te 'vangen' . Ze zijnvolop in ontwikkeling, laadbloeiers, latere feestbeesten, introvert, extravert, in basis intelligent maar....desinteresse, onzekerheid, discipline, enz enz. Alles onwikkelt zich nog. Ook veel invloed heeft de aanpak, sfeer van het VO, de omgeving, vrienden, thuissituatie enz. Daarom ben ik niet zo van de acbstracte indeling op 11, 12 jarige leeftijd. Spmmigen komen perfect op hun plaats, maar voor velen moet het nog ver uitkristalliseren. Ook dar komt vaak, evt. met een omweg vaak wel goed, maar zeker. Niet altijd.
Hoe het dan precies moet? Los van. evt andere nadelen, of nadelen voor een deel van de leerlingen. Maar mss iets iets meer gefaceerd een optie. Een soort orienterende tussenfase tussen bs en vo.

bieb63

bieb63

12-08-2015 om 23:40

Miriam

A: je kan mij aanspreken op een onvriendelijke reactie. Mss moet je maar eens nadenken over je eigen reactie daarvoor, m.n. de toon.
B: wat in amsterdam de regels zijn, zegt niets over een andere grote stad.
C: dat de overheid niet registreert hoeveel van welk geloogf op een school ziiten zal best. Dat zegt niets over de registratie van de school zelf en dus ook de registratie/gegevens die een betreffend bestuur heeft.
D: als ik (of iemand anders) in een wijk woont met een hoog percentage moslims, dan weet ik dat op de betreffende buurtschhol dat percentage ook zo is. 1 en 1 is nog steeds 2. Dat accepteer je omdat dat nu eenmaal de leefgemeenschap is waarin je woont. Wil je dat niet (met alle nadelen evt), dan wijk je uit naar een andere school

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.