Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Leonie

Leonie

10-07-2015 om 17:57

welk advies en welk schoolniveau?

Ieder jaar zijn hier weer de discussies: kind krijgt bepaald schooladvies van de bo, ouders zijn het er niet mee eens/wel mee eens. Soms wordt niveau aangepast, soms niet. Daarom, puur uit nieuwsgierigheid, welk advies kreeg jouw kind van de basisschool en welk niveau zit het nu?


Donna

Donna

06-08-2015 om 07:17

Tjonge, jonge

Bosma en Wilders hebben bij jou kennelijk een hoop succes gehad met hun framing met 'ideologie'. Ervaring met kinderen op een vmbo-school heb ik niet, wel met leven in een Moslimland. Grappig dat de wat minder ontwikkelde mensen daar westerlingen erg vrouwonvriendelijk vinden en daar allerlei vooroordelen over hebben... Ik heb een allergie tegen fundamentalistische interpretaties van heilige boeken. En dan maakt het me echt niet uit of de analyse van een extremistische moslim of een gefrustreerde westerling afkomstig is.

Elinde

Elinde

06-08-2015 om 09:02

Ervaring

Onze zoon gaat nu naar 4-kader en zit in een klas van 18 leerlingen. Daarvan zijn er 4 autochtoon. Zoon komt van een elitaire basisschool. Veel gymnasiasten en havo-ers. Het was dus een echte cultuurschok toen hij naar deze school ging. En ik moet eerlijk zeggen, alle vooroordelen zijn uitgekomen. Of dat aan het niveau ligt of aan de afkomst van de leerlingen weet ik niet. Deze kinderen maken geen contact onderling, spreken na school nooit iets af. Samen een project draaien is daarom ook heel lastig. Afspraken worden, onze ervaring, nooit nagekomen, en nu in de bovenbouw zijn leraren vooral bezig met de kinderen op school te houden. Er wordt niet veel les gegeven, maar vooral veel gepraat over alle voorvallen die zich voordoen. Zoon trekt gelukkig zijn eigen plan en wordt niet beïvloed. Ik spijker hem thuis zo veel mogelijk bij. Ik vind het vooral jammer dat hij niet zo'n leuke schooltijd heeft. Er zijn geen leuke uitjes of leuke contacten. Maar hij weet niet beter en is er wel streetwise van geworden, dat wel.

Dus?

"Maar nee, ik wil mijn kind(eren) dus niet als minderheid tussen een moslim-meerderheid op een school hebben."

Dus je stuurt ze niet in Marokko naar school?
Nou, ik ook niet hoor.

"En hier op het witte elitaire ouders online zullen waarschijnlijk ook geen ouders reageren die een (wit) kind hebben op een vmbo met moslim-meerderheid. "
Kijk en dat komt nou dan toch dom over. Alsof je niet kan tellen.
Hoezo een vmbo met een moslimmeerderheid? Met een beetje havo wiskunde weet je dat die school niet bestaat in Nederland.

Amare

Amare

06-08-2015 om 10:33

Euh m lavell

Wel eens van het Avicenna college gehoord, in Rotterdam? De opvolger van Ibn Ghaldoun? 80 % van de docenten en 80 % van de leerlingen is moslim ...

Amsterdammer

Amsterdammer

06-08-2015 om 10:50

Zwarte school

https://www.groene.nl/artikel/denk-alsjeblieft-zelf-na

In dit artikel, ergens halverwege, gaat de minister naar een aantal zwarte scholen in Amsterdam, in gesprek met de leerlingen. No way dat mijn kind naar die school gaat...

Amsterdammer

Amsterdammer

06-08-2015 om 10:54

Lagere schoolresultaten autochtonen op zwarte basisschool

http://demoslimkrant.nl/home/2014/11/751.html

Nur

Nur

06-08-2015 om 11:37

Meer sociaal niveau

Ik zou er veel minder moeite mee hebben mijn kinderen op een school te hebben met een moslim meerderheid uit een hogere sociale klasse dan op een witte school met een tokkie meerderheid. Ik ben wat dat betreft ook vrij elitair. Niet op kleur/afkomst/religie maar wel sociale klasse. Het ideaal is natuurlijk een zeer gemengde school waar alles door elkaar loopt en fijn harmonieus met elkaar omgaat maar die school heb ik nog niet ontdekt. Ik zou dus vooral proberen om een school te vinden die in meerderheid ouders trekt met een wat hogere sociale-economische achtergrond.De afkomst van die ouders doet er dan niet toe. Realiteit is natuurlijk wel dat het in de meeste gevallen dan wel om scholen gaat met vooral autochtonen behalve als je uitwijkt naar internationale scholen. Mijn kinderen zijn officieel ook allochtonen dus natuurlijk zitten die er ook wel op maar het is vaak niet de meerderheid.

Tokkies

Ja! Daar heb ik nou toevallig ervaring mee. Onze kinderen hebben alle drie op de basisschool bij ons in de wijk gezeten. Van zichzelf al niet de beste buurt van de stad, maar ook nog eens de dichtstbijzijnde school van het woonwagenkamp net buiten de stad.

Een meerderheid zal ik het niet noemen, maar er werd wel op manieren "recht gehaald" door zowel leerlingen als ouders die ik in mijn beschaafde opvoeding nog niet was tegengekomen.

Mijn kinderen hebben nauwelijks cognitieve uitdaging gehad op de basisschool. Daarvoor was simpel niet genoeg tijd. Ze kregen iets van rekenplus en nog iets in dat kader en dat was het. Dit werd echter ruimschoots gecompenseerd door de sociale uitdagingen waar ze voor gesteld werden. Ze zijn echt streetwise gevormd door de basisschool en hebben daarmee ervaringen opgedaan die volgens mij nog goed van pas komen in hun latere leven.

Bijkomend voordeel van een "achterstandsschool" is (althans, zo was dat in ons geval) het team docenten door de wol geverfd is. Zelden zo'n goede docenten gezien.

kika

kika

06-08-2015 om 12:39

hier in de stad

zijn volgens mij juist de basisscholen in de 'mindere wijken' van de hoogste kwaliteit. Ik snap dat wel, het loopt niet vanzelf vaak dus moet je meer uit de kast trekken.
Nee, dan 'onze' school, ouders doen praktisch alles zelf, school hoeft niet veel meer te doen en zet in op gezelligheid. (Wist ik veel toen ik de kinderen inschreef)
Maar ik ben zelf opgegroeid in een 'mindere wijk' en daar toch niet streetwise van geworden, werkt niet bij ieder kind. Ik kan me nog levendig al de nachtmerries herinneren die ik had nav geterroriseer in de buurt en op school. Mijn kinderen zijn dan wel heel 'beperkt' opgegroeid maar wel enigzins veilig en beschermd. Vraag me weleens af of dat goed is, kom er niet helemaal uit.

Molleke

Molleke

06-08-2015 om 14:12

Pffff

Sociale klasse tja.... alsof lager opgeleide mensen allemaal tokkies zijn..... Er zit gelukkig een hele wereld tussen Elitair en Tokkies. En bij geen een van die groep voel ik mij thuis Eerlijke en oprechte mensen, daar houd ik van. Of ze nu lager, gemiddeld of hoger opgeleid zijn, het zal mij een worst wezen.....

bieb63

bieb63

06-08-2015 om 14:54

fijn Molleke, helemaal mee eens

Mij maakt het ook geen worst uit. Als het maar prettige mensen zijn. Klaar.
En uh Miriam, er zijn absoluut zat scholen met overwegend allochtoon.... ik weet niet hoe jij er bij komt dat dat niet zo is.

Nur

Nur

06-08-2015 om 16:00

Natuurlijk

Natatuurlijk is iemand uit een lagere sociaal-economische klasse niet hetzelfde als een tokie of dat mensen uit sociale-economische hogere klasses zulke leuke mensen zijn. Als ik echter een school voor mijn kinderen uitzoek kan ik moeilijk van te voren precies al die nuances nagaan. Dus ik recht me op het grote geheel en dan zou ik liever een school uit waarbij de meerderheid uit de hogere sociale-economische klasses komt. Niet perse uit elitaire milieus. Dat is weer het andere uiterste.Ik wil toch graag dat mijn kinderen in een omgeving zitten waar school en leren belangrijk wordt gevonden en waar ze zich redelijk thuis kunnen voelen.
Nogmaals ik zou liever een echt gemengde school hebben waar het harmonieus verloopt maar die ken ik dus niet in mijn omgeving.

Verschillen

Hoe meer verschillen hoe meer er verduidelijkt moet worden. Dat kan een voordeel zijn en heel leerzaam. Ideaal is het nou eenmaal nooit.
Maar ik zou vooral een school kiezen waar onderwijs kwalitatief goed gegeven wordt en er met verschillen wordt omgegaan en voor kinderen kansen geboden. Een al te competitieve school zou bij mijn kinderen niet goed passen. Dan hebben ze te weinig ruimte om zichzelf te ontwikkelen en hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen.
Het blijft moeilijk kiezen. Ik had de basisschool voor mijn kinderen ook gekozen vanwege een actief anti pestbeleid. Hele stukken aan de muur opgehangen.
Dat bleek noodzakelijk omdat het een onuitroeibaar probleem was.
Het is soms moeilijk te bediscussieren want je vervalt al snel in generalisaties.
Ik zou, met mijn gemengde gezin, ook geen witte hollandse enclave wensen. Ik wordt een beetje moe van dat 'Hier wordt alleen Nederlands gesproken hoor!' en sommige vakantie-ervaringen, het is gewoon ook werk als je elders in de wereld in een extended family zit, had ik anders niet kunnen delen met andere moeders die voor de zomer naar familie gingen.
En die andere ouders waren gewoon mijn collega's of hadden vaak veel betere banen dan ikzelf. Zo'n gemengde omgeving is best prettig.
Maar ja, bij ons wilden ze weer niet aan het autisme van mijn kinderen. Zo is er altijd wat.
En niet leuk was dat we begonnen met een school die voor de helft autochtonen en voor de helft kinderen had met een allochtone achtergrond. Uiteindelijk werden de autochtone kindjes zeer zeldzaam en de blanke kinderen een uitzondering en van zoon hoor ik dat dat toch weer een (extra) reden tot uitsluiting en pesten was.
Maar of dat nou altijd zo is weet ik ook niet. Ik kan me ook best voorstellen dat blanke kinderen op een school met genoeg kinderen die hoewel een allochtone achtergrond verder gewoon Nederlands zijn, wel opvallen maar dat het een 'gewoon'verschil is.
Maar je generaliseert snel en dan maak je daar keuzes op die heel anders kunnen uitpakken.

Molleke

Molleke

06-08-2015 om 16:17

Die scholen

zijn er zeker geweest maar blijkbaar vonden mensen dat toen toch niet zo fijn, dat gemende en zo zijn de zwarte en de witte scholen ontstaan....

Drukte in de klas

Op het schoolplein of tijdens de begelleiding tijdens sportdagen, viel mij vaak op dat er een verschil is tussen de witte kinderen en de kinderen met een licht tintje, in de beleving van het spel; kinderen met een licht tintje waren vaker extrovert en schreeuwden meer, of heet dat hard praten. In een ander forum schreef een Marrokaanse vrouw eens dat Marrokanen een temperament en extrovert volk betreft. Ik denk dat dat de verklaring is van het waarnemen van dat verschil, naar mijn beleving.

Toch hoop ik dat dat extroverte gedrag dan weer niet tijdens de schooluren is terug te vinden, want mijn kinderen zitten er wel om iets te leren. Helemaal als leren al hun aandacht vereist. Ik vind dat het niet uitmaakt of een klas multicultureel is, maar wel of er les gegeven kan worden. En dat geldt voor elk niveau.

Nu kwam ik in mijn zoektocht naar een bevestiging of Marrokanen inderdaad extrovert zijn en zo een stempel op de les drukken een blog tegen van een Marrokaanse tiener. Haar beschrijving en woordgebruik ging boven mijn pet. Dan ben ik toch wel blij dat mijn kinderen op een witte school zitten en alleen thuiskomen met woorden zoals gedist.
Ik laat mijn keuze niet zo zeer bepalen door het niveau, maar door drukke gedrag en taalgebruik, ( en de ervaring dat je kind werd uitgescholden voor kaaskop door kinderen met een tintje). Als op een bepaald niveau meer extroverte leerlingen zitten, doe je toch moeite om je kind op een niveau te krijgen met minder extroverte klasgenoten. Want het is wel de bedoeling dat er geleerd wordt.

http://forums.marokko.nl/archive/index.php/t-4187528-het-was-geen-toeval-maar-puur-elmektab.html

Oeps

Marrokaans/ Marrokanen moet natuurlijk Marokkaans en Marokkanen zijn.

Elinde

Elinde

06-08-2015 om 23:33

Keuze

Maar als je niveau basis/kader is, dan heb je niet zo veel keuze. Er is hier in de stad maar één school die dit niveau aanbiedt. En dan moet je kind toch in zo'n drukke klas, waar amper les wordt gegeven zijn draai vinden.

Uitbreiding keus

De keus kan vaak uitgebreid worden dmv langere reistijden naar een school in de nabij gelegen steden.
Hier 3 kwartier reistijd. (Randstad)

MoederVan3

MoederVan3

07-08-2015 om 15:37

Herken het geschetste vmbo beeld niet (helemaal)

Jongste heeft vmbo-basis met lwoo gedaan. Hij heeft op een gemengde school gezeten, 40% autotochtoon, 60% allochtoon. Geen dominante groep. Kleine school. Zeker de eerste twee jaren zat hij in een klas waar geen sprake was van extreem druk of probleemgedrag. Klas had een goede dynamiek. Er waren ijverige kinderen en kinderen die leren niet zagen zitten. School had er een handje van om die zo snel mogelijk richting MBO-1 te loodsen. Ondanks dat er best wel eens wat gebeurde waren er geen grote incidenten. Wel kwamen in de hogere jaren wel de afgestroomde probleemgevallen van de hogere niveau's. Volgens zoon was dit een groter probleem op kader dan op basis. Al waren er op kader ook weer veel hardwerkende kinderen die voor zich zelf al een route hadden uitgestippeld, zoals een MBO-4 opleiding gaan doen of na het MBO naar het HBO. Dus nee, ik herken het geschetste beeld over het vmbo niet.

Mel

Mel

08-08-2015 om 13:58

reactie op diverse reacties

De reacties vallen me mee, ik durfde eerst niet te kijken

Donna: Nee ik heb mijn wijsheid en inzichten niet van Wilders.
En het westen vrouwonvriendelijk? Ideaal is het hier misschien niet maar hier mogen wij vrouwen gelukkig toch nog wel autorijden, ons haar laten zien, buiten lopen zonder man of broer, een mening hebben, naar het zwembad gaan, zelf bepalen met wie we trouwen ipv op 14-jarige leeftijd worden uitgehuwelijkt, etc. Dus mwah ik kies toch maar voor het westen voor mezelf en mijn dochters.

Elinde: je hebt dus een kind in 4-kader en de vooroordelen zijn uitgekomen. Wat vervelend voor je zoon dat zijn schooltijd niet leuk is.

M. Lavell: in Nederland geen scholen met moslim/allochtone meerderheid? (ja ik weet dat allochtoon en moslim geen synoniemen zijn) Bij Elinde’s zoon zijn er maar 4 autochtonen op 18 leerlingen schrijft ze. En ook Amare weet dat dit dus wél voorkomt in Nederland. En ook Bieb63 bevestigt dit. Dus….ook als je je kind niet in Marokko maar in Nederland naar school stuurt kan het dus blijkbaar wél voorkomen dat hij/zij een van de weinigen tussen de allochtonen (meestal moslim) is. Wist je dat echt niet?

Amsterdammer: dat gesprek met die leerlingen is toch niet zo negatief? Maar idd ik zou mijn kind daar toch ook niet tussen willen, zou in dat soort tijden (charlie hebdo aanslagen) zelfs onveilig aanvoelen.

Nur: ben het met je eens, wat dat betreft ben ik dan ook ‘elitair’ in de zin dat ik mijn kind graag tussen de betere sociale klasse wil hebben. En dan niet de klasse van de gymnasia want daar voel ik me ook niet thuis (maar dat dan nog wel liever als tussen ‘tokkies’)

N@nny: oke je kids zijn streetwise geworden en de docenten waren goed. Zou voor mij niet hebben opgewogen tegen de nadelen.

Kika: nachtmerries van leven in een mindere wijk, bevestigt mijn mening weer dat ik mijn kids niet op bepaalde scholen wil hebben.

Molleke: ben het met je eens

Bieb63: prettige mensen is idd het belangrijkst. In de praktijk blijkt dus helaas dat een allochtone meerderheid in een klas vaak niet prettig is (zie verhaal Elinde en Flanagan bijvoorbeeld)

AnnaJ: jouw ervaring was dus dat een blanke minderheid in een klas werd gepest en uitgesloten

Flanagan: druk en extravert inderdaad, en dat hoeft niet perse negatief te zijn maar ik en mijn kinderen worden daar erg ongelukkig van

Moeder van 3: inderdaad jammer dat in de loop van de tijd de probleemgevallen afzakken naar lager/laag niveau en dat de kinderen die daar al zaten en daar ook horen op grond van capaciteiten, de dupe hiervan zijn.

Er zouden eigenlijk aparte klassen of scholen moeten zijn voor die probleemgevallen zodat de goedwillende en hardwerkende leerlingen van alle achtergronden, religies, kleuren en sociale klassen een rustige en prettige schooltijd zouden kunnen hebben.
Of scholen in Nederland zouden veel strengen moeten kunnen zijn en leerlingen die zich asociaal gedragen gewoon moeten kunnen verwijderen. Waar ze dan terecht moeten? Maakt me niet zoveel uit, de sociale, aardige en hardwerkende leerlingen gaan voor.

Amare

Amare

08-08-2015 om 15:58

Welnee Donna

Moslims vinden westerlingen niet vrouwonvriendelijk. Turken, Egyptenaren en andere mosllims vinden westerse vrouwen wel hoeren, maar dat is heel wat anders.

Donna

Donna

08-08-2015 om 21:10

Tja

Dat herken ik dus niet, terwijl ik jarenlang geleefd heb tussen en met deze mensen... Vooroordelen kunnen diep zitten.

Amare

Amare

08-08-2015 om 21:23

Donna

Er zijn anders meerdere onderzoeken waaruit dat bleek. Gerapporteerd in Trouw met regelmaat de afgelopen 10 jaar.

Amare

Geef 's een linkje naar zo'n in Trouw gepubliceerd onderzoek? Als ik google op trouw, onderzoek, moslim, hoer, dan komt er geen berichtgeving over onderzoeksresultaten dat moslims westerse vrouwen hoeren vinden. Maar misschien kan jij beter googlen dan ik? Ben benieuwd! Oh ja, die artikelen over de shariadriekhoek waren verzonnen, maar die bedoel je niet toch?

skik

Donna

Donna

09-08-2015 om 08:02

Dom

Een "geloofsgenoot" van mij heeft bedacht dat het een goed idee was om in te steken op een homoparade in Jeruzalem. Een zestienjarig meisje is overleden. In dezelfde week dachten anderen dat ze in naam van het geloof een brandbom in een Palestijns huis moesten gooien: een peuter is dood. Tegelijkertijd vond een voorganger dat kerken wel in brand gestoken mogen worden. En zo kan ik pagina's en pagina's doorgaan. Op dit moment is er kennelijk geen behoefte aan lekker collectief verontwaardigd doen over onze achterlijkheid. Geen camera's met geluidsman gericht op opgeschoten joodse jongens die extremiteiten uitkramen, terwijl je daar echt niet naar hoeft te zoeken. Hetzelfde geldt natuurlijk voor Nederlandse seculiere pubers. Je denkt toch niet dat die geen enge dingen te zeggen hebben over hun medemensen die wat anders zijn? Dat is een universeel probleem hoor. De meeste mensen, seculier, christen, moslim of jood willen gewoon in vrede met elkaar leven en het beste voor hun kinderen. Dat er binnen elke groep ernstige probleemgevallen rondlopen is een gegeven, maar geen reden om je heel erg superieur te gaan voelen. Je kunt niet zeggen dat seculiere, westerse ideologieën per definitie prettig zijn. Ik vind het dom om je energie in verontwaardiging over een zeer heterogene groep te steken. Alleen maar omdat het nu weer even mag.

In Nederland is sprake van een sociaal probleem. En dat is groot ook. Dat niemand met de arme onderlaag te maken wil hebben en dus verder wil isoleren is een belangrijk deel van het probleem. Als je echt zo gegaan bent, neem dan je eigen verantwoordelijkheid.

Amare

Amare

09-08-2015 om 09:14

artikelen

'Maar misschien kan jij beter googlen dan ik?'

Blijkbaar wel:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1716628/2005/02/19/Uw-vrouwen-zijn-een-akker-voor-u.dhtml

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1143435/2009/05/08/Het-zijn-allemaal-hoeren.dhtml

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/2462754/2011/07/07/Ik-dacht-dat-alle-vrouwen-in-het-Westen-hoeren-zijn.dhtml

Zomaar drie artikelen uit 2005, 2009 en 2011.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/-nederlandse-vrouw-is-de-hoer~a745099/

En eentje uit de Volkskrant. Dus geen opruiende artikelen van Geenstijl of Dumpert, Geen Telegraaf, gewoon onderzoeken van normale kranten.

'Oh ja, die artikelen over de shariadriekhoek waren verzonnen, maar die bedoel je niet toch?'

Zucht. Nee.

Donna

Donna

09-08-2015 om 09:53

Dom 2

Dit zijn geen links naar onderzoeken, maar opiniestukken met wat extremistische uitspraken erin. Skik vroeg om onderzoeken... Dat onderzoek in de Volkskrant is trouwens helemaal gefileerd: opzet en uitvoering waren onwetenschappelijk en de conclusies bleken niet te kloppen. Waarom zet je dat er niet bij? Tijdens het googelen, je zegt dat je hier erg bedreven in bent, ben je dit immers ook tegengekomen.

Dus, wil je links naar betrouwbare onderzoeken plaatsen waaruit blijkt dat Turken, Egyptenaren en andere moslims (want joodse, seculiere en christelijke Turken en Egyptenaren bestaan niet?) westerse vrouwen hoeren vinden? Ik vind het onfatsoenlijk om op basis van extreme uitspraken uitspraken te doen over de geloofsbeleving van een ander. Eigenlijk geef je op die manier de extremistische elementen gelijk.

Willen ze jou wel dan?

#155 "Wel eens van het Avicenna college gehoord"
Dat is een Islamitische school. Zo hebben we ook Christelijke, Joodse en zelfs Boeddhistische scholen.
Normaal gesproken kom je daar niet in of moet je op zijn minst het geloof onderschrijven (handtekening eronder). Dat zou ik ook niet doen inderdaad.

Een openbare of algemeen bijzondere school met een meerderheid aan moslims, bestaat niet.

#162 "En uh Miriam, er zijn absoluut zat scholen met overwegend allochtoon.... ik weet niet hoe jij er bij komt dat dat niet zo is."
Mag ik het zeggen? Ja ik mag het zeggen.
Wat een ongelooflijk stupide opmerking bieb. Moslim is niet hetzelfde als allochtoon.
Maar trouwens dan nog. Ik vrees dat je je laat verblinden door stupide simplificaties als 'zwarte neus' of 'bruine ogen' en misschien wel 'zwart haar'.

Amare

Dat zijn opinie-artikelen, particuliere, anekdotische uitspraken. Geen onderzoek.

skik

Oh, mosterd

Donna had het ook al geconcludeerd.

Donna, helder stuk over perspectief en berichtgeving in de media!

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.