Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Leonie

Leonie

10-07-2015 om 17:57

welk advies en welk schoolniveau?

Ieder jaar zijn hier weer de discussies: kind krijgt bepaald schooladvies van de bo, ouders zijn het er niet mee eens/wel mee eens. Soms wordt niveau aangepast, soms niet. Daarom, puur uit nieuwsgierigheid, welk advies kreeg jouw kind van de basisschool en welk niveau zit het nu?


Voordelen van het vmbo

“En dat ik hem liever als gelukkige vuilnisman zie dan een ongelukkige man met een kantoorbaan.”

Precies! En dan hebben we het nog niet eens over de concurrentie die er nu is, voor die zo gewilde kantoorbanen.

Hoog insteken is prima, maar soms vraag ik me af of ouders, in sommige gevallen het doel niet voorbij schieten.

Stel dat je kind wel havo/vwo aan kan, maar dan ook maar net. Wat dan? Na de middelbare gaat zo iemand dan maar de makkelijkste InHolland opleiding doen, omdat de andere vervolgopleidingen te taai zijn. Komt op de arbeidsmarkt zonder specifieke vaardigheden, heeft geen heel sterk analytisch vermogen, maar wel een dikke studieschuld.

En dan is die markt ook nog eens overvol, omdat iedereen die ook maar een half IQ puntje boven het gemiddelde uit schiet, met alle beschikbare middelen door het HAVO of VWO wordt geloodst. Ik las ooit dat nu 50% van de kinderen havo/vwo doet, vroeger was dit maar 40%.

Ik denk dat dat je beter een goeie vakman kan zijn, dan de zoveelste student ‘business management’ of vrijetijdskunde.

Katniss

Katniss

31-07-2015 om 14:47

Kennis

Wat ik 'jammer' vind aan het vmbo is dat het uitstroomniveau zo laag is. De gemiddelde 3 vwo'er maakt een vmbo-examen in de helft van de tijd en haalt dan een 8+. Natuurlijk kun je later ook kennis opdoen, en heb je misschien niet zoveel algemene ontwikkeling nodig om timmerman/vrouw te zijn, maar het lijkt me gewoon jammer om dat niet te hebben. Maar misschien overschat ik dat wel omdat ik het zelf wel altijd graag heb gewild.

Agatha

Agatha

31-07-2015 om 14:49

Als gevolg niveaus omlaag

Qua niveau komt bijv. de HAVO van nu overeen met de vroegere MAVO.

bieb63

bieb63

31-07-2015 om 15:14

agatha

Dat vraag ik me af. Want het huidige VMBO-TL is hoger niveau dan de vroegere HAVO. Dat is een feit overigens.

Mel

Mel

31-07-2015 om 15:15

dat heb ik ook wel eens gelezen Agatha, maar als ik nu zie wat mijn dochter (net over naar 4 Havo) allemaal krijgt bij bijv. wiskunde dan denk ik niet dat dat echt waar is. Ik heb zelf ook havo wiskunde eindexamen gedaan en het ziet er nu allemaal zeker niet makkelijker uit in de wiskundeboeken (eerder nog moeilijker). En de andere vakken ook, ik heb echt niet de indruk dat het allemaal (zo veel) makkelijker is geworden sinds ik zelf op de havo zat (eindexamen gedaan in 1990). Misschien wel als je nog verder terug gaat in de tijd, dat weet ik natuurlijk niet.

Mel

Mel

31-07-2015 om 15:17

Bieb

"Dat vraag ik me af. Want het huidige VMBO-TL is hoger niveau dan de vroegere HAVO. Dat is een feit overigens."

Dat lijkt me dan weer sterk.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-07-2015 om 15:51

Dat geloof ik ook niet

Het is anders en daardoor niet zomaar te vergelijken.
De huidige vwo is volgens mij niet moeilijker dan de oude, maar vraagt andere vaardigheden van de leerlingen.

Nur

Nur

31-07-2015 om 15:59

Fakebook

Met havo kan je ook besluiten om naar het MBO te gaan. Je hoeft niet naar het HBO natuurlijk. Dat is juist het voordeel van havo of vwo. Je hebt veel meer keuze uit opleidingen want je kan ook naar het mbo mocht je dat willen. Bovendien kan je ook met een hard bevochten havo diploma met net een 6 gemiddeld een pittige hbo opleiding doen. Daar kijken ze namelijk niet naar bij de verreweg de meeste opleidingen. En een slechte scholier is niet perse een slechte student.

Nur

Nur

31-07-2015 om 16:02

Katniss

Ja, dat vind ik dus ook zo jammer. Mijn kinderen op het gymnasium krijgen zoveel mee aan algemene ontwikkeling, cultuur, veel verschillende vakken en dergelijke. Ze krijgen een hele brede en diepe opleiding. Mijn zoon op het VMBO heeft minder vakken, ze hebben minder culturele uitstapjes en het gaat allemaal veel minder diep. De hoeveelheid kennis die hij op doet is gewoon veel minder. Zelfs de schoolreisjes zijn leuker en interessanter op het gymnasium (Rome versus kamperen in de Ardennen). Nog afgezien van dat hij minder keuze zal hebben uit vervolgopleidingen vind ik het echt jammer dat hij zoveel kennis moet missen. Die bredere en diepere ontwikkeling vind ik toch een enorm pluspunt van het gymnasium. Ik zou dat mijn zoon ook graag gunnen.

Nur

Nur

31-07-2015 om 16:03

Agaath en bieb

Hoe komen jullie daarbij? Ik heb dat nooit ergens gelezen. Is daar iets officieels (onderzoek) over te vinden?

Katniss

Katniss

31-07-2015 om 16:21

Nur

Ja, zo zie ik het ook. Nu is mijn jongste ook nog nooit geïnteresseerd geweest in geschiedenis of cultuur, dus dat zal ze in ieder geval niet gaan missen. Ze is meer van de extra sportdagen en kamperen in de Ardennen.

bieb63

bieb63

31-07-2015 om 16:26

Het is echt zo

Het vmbo-tl is (iets) meer dan de mavo vroeger.
Overigens. gaan ze op onze school al jaren in 3 vmbo-tl een week naar berlijn, krakow en auswitch ( ofhoe je het schrijft...). Wellicht nog iets interessanter dan rome....

Nur

Nur

31-07-2015 om 16:35

Bieb

Maar waar kan ik dat dan vinden die informatie? Ik zou het mooi vinden als het zo is maar ik heb dit dus echt nooit gehoord. Mij is tijdens de voorlichting altijd voorgehouden dat vmbot=mavo.

Mel

Mel

31-07-2015 om 20:02

Bieb

Iets meer dan de vroegere Mavo zou kunnen, maar eerst zei je hoger niveau dan de vroegere Havo en dat lijkt me van niet. Want dan zou de huidige havo ook hoger/zwaarder/moeilijker moeten zijn dan de vroegere (want huidige havo is ook hoger dan huidig vmbo-t), en dat is dan volgens Agatha weer juist níet het geval

bieb63

bieb63

31-07-2015 om 21:19

mel

Daar heb je gelijk in, het is in die zin niet een hoger niveau. Het niveau hoger is HAVO. Maar wel zwaarder dan het vroegere MAVO.

Buitenlanders?

Dat kinderen die hier in Nederland geboren zijn maar een andere huidskleur hebben nog steeds 'buitenlander' genoemd worden vindt ik echt onbegrijpelijk.

Het zijn Nederlanders jongens. Welkom in 2015.

mijk

mijk

01-08-2015 om 09:41

mijn zoon in een faalangstaanval

En dan moet ik afstromen naar de havo en als ik het en saai vind doe ik niks en dan moet ik naar het vmbo en dat kan ik helemaal niet want daar moet je hartstikke handig zijn!

Zijn versie van daar pas ik niet klopt wel het is een nerd met 2 linkerhanden...

mijk

Mel

Mel

01-08-2015 om 09:53

Jopi

Hoe politiek correct van je.

Toch weet ik zeker dat 99% van de mensen hier hun kind niet (als minderheid) tussen al die 'nederlanders' in de klas willen hebben.
Zelfs Femke Halsema, koningin van de politiek correctheid, zelfbedrog en leven in een multiculturele sprookjeswereld haalde haar kinderen van de zwarte buurtschool af, want "kinderen zijn geen sociaal experiment"
Nee, inderdaad mevrouw Halsema! En onze kinderen dus ook niet.

Of zoals Martin Bosma zei in nrc:

"En de kinderen? Stelt u hen bloot aan uw multiculturele idealen en staat u elke ochtend om half negen bij een zwarte school? Zit uw Emma, Anne-Fleur of Mees gezellig in een klas vol met Mohammeds en Ali’s?

Ho, ho. Het moet niet te gek worden natuurlijk. Als het erop aankomt, rijdt u toch liever een extra blokje met die kinderbakfiets. Dat heeft natuurlijk helemaal niets te maken met al die moslims daar. U bent tenslotte geen racist. Nee, het komt door dat computerlokaal of de kleur van het behang. Of zoiets. Uw vrienden van Minerva of de D66-afdeling Oud-Zuid knikken begrijpend. Die doen immers hetzelfde."

En dat gaat dan wel over de basisschool maar geldt net zo goed voor de middelbare. Alleen hebben we dan gelukkig het excuus dat onze kinderen naar het gymnasium kunnen en moeten en daar zitten dan 'toevallig' geen buitenlanders/allochtonen/moslims, o nee sorry 'nederlanders' op. "Want anders zouden we er geen probleem mee hebben hoor!" Tuurlijk....

Ik geef zelf (oke, wel anoniem op dit forum) gewoon eerlijk toe dat ik dit niet zou willen voor mijn kinderen. Die havo en vwo doen, op een 90% witte school. Oudste heeft een overigens een beste vriendin die moslim(a) is.

Mel

Mel

01-08-2015 om 10:03

Mijk

'als ik het dan saai vind doe ik niks'

Ja dat heb je toch echt zelf in de hand, daar zouden die van mij niet mee aan moeten komen.
Wel of niet werken voor school is een keuze, en als ie bang is voor het vmbo (wat ik me heus wel voor kan stellen, daar gaat het niet om) dan zal ie toch moeten werken op vwo of havo, saai of niet.

Donna

Donna

01-08-2015 om 10:44

Ikke!

Ik heb mijn kinderen in plaats van het schooltje op de hoek (met witte, hoogopgeleide, rijke ouders) naar een school gestuurd met veel kinderen met een andere achtergrond. Die school vonden we veel relaxter en onze visie is dat kinderen zolang mogelijk over sloten moeten kunnen springen enzo. Ik raakte echt plaatsvervangend gestrest voor kinderen van vrienden die al zoveel moesten om een zo hoog mogelijk schooladvies binnen te harken. Op hun beurt vonden ze ons kierewiet, want wat moesten wij met al die tokkies en buitenlanders, daar pasten wij toch helemaal niet? Nou, wij pasten daar prima. Geen school is perfect, maar ik vind het toch wel prettig dat mijn kinderen een wat breder beeld van de wereld hebben gekregen. Ouders waren ook echt niet minder betrokken bij hun kinderen. De rest van het leven is steeds homogener, eerst op het VO en nog meer tijdens de studententijd.

kika

kika

01-08-2015 om 12:21

ideale school

De ideale basisschool voor mijn kinderen had ik echt een zeer gemêleerde school gevonden. Veel verschillende kleurtjes, culturen. Vaak is het echter kiezen tussen wit en zwart, jammer. (En net zo goed tussen arm en rijk)

bieb63

bieb63

01-08-2015 om 14:39

helemaal eens met kika

Als het nou gewoon een beetje fifty/fifty is, dat zou wel fijn zijn, zo is de samenleving immers ook. Van ons witte, elitaire basisschool werd ik ook niet echt vrolijk. Wist ik overigens niet toen ik dochter aanmeldde destijds. Het was gewoon een buurtschool in een enigszins gemengde buurt, dus je verwacht een gemengd gezelschap. Was wel jammer.

Zwart en elitair

Zwart en elitair kan ook. Op de internationale school zit je ook tussen 'buitenlanders'. Daar hebben de OSM dan weer minder moeite mee...

Dat multi-culti-ideaal

Hoe belangrijk is dat ‘met iedereen leren omgaan’ nu echt? De realiteit is dat in het latere leven mensen toch vooral in hun eigen kringetje leven. Hun vrienden van de studie, en hun collega’s, met ongeveer dezelfde sociale achtergrond.

En zelfs als de vriendenkring multiculti is, hoef je echt niet op een zwarte school gezeten hebben om met ‘die mensen om te kunnen gaan’. Heus, zo anders zijn 'ze' niet, hoor!

Mijn OSM-D66 vriendenkring heeft toevallig wel veel internationale leden. En ondanks mijn gebrek aan ‘multiculti-scholing’ (ik zat op een witte kakschool) gaat dat prima.

Sterker nog, ik denk dat ik qua denkbeelden en belevingswereld meer gemeen heb met de Indische huisgenoot van mijn vriend dan met de plat Rotterdams sprekende oma op de hoek. En ik denk dat die vriend ook meer gemeen heeft met mij, dan met een analfabete landgenoot uit een bergdorp.

kika

kika

02-08-2015 om 18:04

neuh

Ik vind het helemaal niet zo belangrijk dat mijn kinderen leren omgaan met mensen uit andere culturen. Toch had ik ze graag een school gegund met een zeer gemengd publiek, ik vind dat toch verrijkend. Het geeft gewoon een heel andere sfeer en nodigt sneller uit tot overwegingen mbt normen en waarden, dat soort dingen.

Agatha

Agatha

02-08-2015 om 18:06

Verrijkend

En daarom ook belangrijk, vind ik

Katniss

Katniss

02-08-2015 om 18:45

Hmmm

Mijn jongste zit nu op een school waar de verhouding ongeveer 50/50 is en eigenlijk vind ik dat wel prima. Het is geen afspiegeling van de buurt, want er is ook een aantal compleet witte scholen in mijn woonplaats. Dit is de enige openbare.
Volgens mij is de vmbo in het dorp ook vrij gemengd, meer wit dan zwart. Dat is in ieder geval niet iets wat ook maar enigszins meespeelt in mijn overwegingen.

Weinig keus

Mijn kinderen zijn degene met een kleurtje in ons plattandsdorp met 1 basisschool.
En met hen nog een verdwaald somalisch gezin en een paar halve molukkers.
De school is een perfecte afspiegeling van de samenleving hier. Iedereen gaat naar deze school.
Op het VO kwamen er een paar Turkse meiden bij, maar op het VWO zitten er weinig. Op de scholengemeenschap in ons naburig stadje zitten die echt vooral op het vmbo.
Wel zit de hele scholengemeenschap in 1 gebouw.
Ook hier is maar 1 VO school dus weer een perfecte afspiegeling van de samenleving in onze regio.
Nagenoeg geheel wit. De allochtonen in de klas van mijn kinderen hebben hoog opgeleide ouders.
Zoals wij dat ook zijn.
Ik denk dat menig Nederlander uit andere delen van het land zich zou verbazen als je op onze scholen kijkt. Ook de vmbo scholen zijn nagenoeg wit.

Mei

Wat een verbale agressie meteen als het gaat over de benaming van kinderen die hier geboren zijn maar in jouw ogen alleen Nederlanders mogen heten tussen aanhalingstekens.

En dan meteen een heel verhaal om je straatje schoon te vegen waarom "99% van de mensen hier (waar is dat? Op het Forum? In het roomblanke dorpje of de OSM witte hoog opgeleide 2-verdieners stadswijk van je?) hun kind niet tussen die 'Nederlanders' in de klas willen hebben. Tut tut tut. Speak for yourself darlin.

Ik heb het helemaal niet over wel of niet kiezen voor een witte of zwarte school.

Ik heb het over het verbaal wegzetten van een hele generatie kinderen die hier opgroeit en nooit meer weggaat en onderdeel uitmaakt van onze samenleving. Die - zeker in de grote steden- straks overal aan het werk zijn en op alle belangrijke functies in dit land posities zullen innemen. Het is de de filiaal manager van de supermarkt waar je je boodschappen doet, de huisarts waar jij straks als bejaarde op consult komt. de verpleger die je kont afveegt als je ziek bent, de journalist die daar een stukkie overschrijft als daar misstanden over zijn, en de minister die daar actie op onderneemt.

En vooral: heel veel collega's van onze kinderen, want die gaan met al deze mensen (oh nee, buitenlanders) dag in dag uit te maken krijgen en zelfs: mee samenleven. De horror, is het niet?

Dat jij (oh nee, ook 99% van alle andere mensen -niet te verwarren met 'Nederlanders'- 'hier') ervoor kiest om die buitenlandes vooral ver weg van je eigen kinderen te houden op school, dat is aan jou.

Gelukkig heeft de jeugd de toekomst: je dochter is al bevriend met een Moslim.

Poe hee. Echt heul bijzonder.

Mel

Mel

06-08-2015 om 01:57

Jopi

Och wat zijn we weer overtuigd van onze morele superioriteit. Applaus voor tolerante jij.

Ik heb niets tegen buitenlanders (is immers een heel breed begrip) maar wel tegen de islam als vrouw-, jood- en homo-onvriendelijke ideologie, en daarom ook tegen moslims die zich vijandig tegen Nederland en Nederlanders gedragen.

En ik wil bepaalde van oorsprong buitenlandse mensen heus wel Nederlander noemen hoor, echt waar, waarom niet. Ik wil ze alles noemen wat jij maar wilt, met of zonder aanhalingstekens. What's in a name? Iets een andere naam geven verandert immers niet wat het is.
Maar een veel belangrijkere vraag is: hoe noemen zij zichzelf? Wat vinden zij zélf dat ze zijn?
Denk je dat zij zich bijvoorbeeld meer nederlander dan marokkaan voelen? Dat ze zich überhaupt nederlander voelen?

Dat mijn dochter bevriend is met een moslim(a) is gewoon toevallig en niet 'heul' bijzonder. Waarom noemde ik het dan? Om aan te geven dat ik niet elke individuele moslim haat (totaal niet zelfs) ondanks het feit dat ik wel negatief sta tegenover de Islam. Toen ik het typte beseft ik al dat het zo overkwam als " ik heb niets tegen .... hoor, sommige van mijn beste vrienden zijn .... " dus misschien had ik het niet moeten schrijven.

Maar het is zo makkelijk om mij weg te zetten als domme buitenlander-hater. Dat ben ik echter niet.
Niet dom en geen buitenlander-hater.
Geloof het of niet.
Maar nee, ik wil mijn kind(eren) dus niet als minderheid tussen een moslim-meerderheid op een school hebben. En tenzij jouw kinderen dat wel zijn (kaaskop minderheid tussen moslim-meerderheid) kun je wel verontwaardigd tegen mij reageren maar dan is jouw tolerantie ook maar theoretisch.

En hier op het witte elitaire ouders online zullen waarschijnlijk ook geen ouders reageren die een (wit) kind hebben op een vmbo met moslim-meerderheid. Wel jammer, dan zouden we eens uit eerste hand kunnen horen hoe dat nou écht is. Wie er nu gelijk heeft, jij of ik.
Ik wil best mijn ongelijk toegeven als ik uit eerste hand zou horen dat dat geen probleem is.
Anyone?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.