Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Leonie

Leonie

10-07-2015 om 17:57

welk advies en welk schoolniveau?

Ieder jaar zijn hier weer de discussies: kind krijgt bepaald schooladvies van de bo, ouders zijn het er niet mee eens/wel mee eens. Soms wordt niveau aangepast, soms niet. Daarom, puur uit nieuwsgierigheid, welk advies kreeg jouw kind van de basisschool en welk niveau zit het nu?


Marjoleine64

Marjoleine64

13-07-2015 om 22:46

Afstromen

Een dochter van vrienden is zo'n afstromer. Maar wel een doorzetter. Ze is met een havo-advies en een goede cito in een havo-VWO brugklas gekomen. Dat redde ze niet met de talen, op die (Dalton) school kregen ze gelijk alle talen in de brugklas, en zij heeft zoals ze het zelf zegt een 'gat' voor talen. Ze is niet dyslectisch, dus geen extra tijd oid. Voor alle andere vakken had ze goede cijfers. Dus ging ze naar 2 havo. Maar omdat ze in de brugklas echt te weinig opgestoken had van de talen stroomde ze daarna door naar 3 mavo. Dat heeft ze prima gehaald, met mager cijfers voor Ned en Engels, rest 8-en (techniek profiel). Daarna is ze havo gaan doen op de vooropleiding voor het conservatorium, ook met een NT-profiel. Alleen daar liep ze stuk op de noodzaak om continu te moeten excelleren, waardoor ze bijna het plezier in muziek maken kwijtraakte! Ze was daar over naar 5 havo, en mocht blijven, maar heeft ervoor gekozen om weer terug te gaan naar haar oude school en opnieuw 4 havo te gaan doen. Opnieuw, omdat ze voor veel vakken toch wel een enorme achterstand had op het niveau wat voor 4 havo normaal is, door de enorme focus op de muziekopleiding. Nu gaat ze naar 5 havo (en haar 2 jaar jongere zusje naar 5 gymnasium). En daarna gaat ze HBO (iets technisch) doen. En blijft intussen gewoon lekker muziek maken, als hobby op hoog niveau.
Waarschijnlijk zou ze best gewoon havo hebben kunnen doen. Maar omdat het VWO-niveau in de brugklas voor de talen veel te hoog was voor haar, had ze zo'n achterstand dat ze het daarna in de 2e op havo ook niet redde.

Krullevaar

Krullevaar

13-07-2015 om 23:00

Goh

Enkele quotes:

Bieb63: Dus ja, zo kan je er ook komen, zonder dom te zijn.
Ginny: Ik woon een beetje in een gemeleerde buurt, en de typische vmbo-b kinderen en lager zijn hier bepaald niet de aardigste kinderen.
Katniss: Als mijn kind haar IV- en V-cito's volhoudt krijgt ze straks met een beetje pech een basis- of kaderadvies

Grappig dat we onszelf hoogopgeleid vinden en beter vinden dan het viva forum, een beetje jammer dat we dan weer niet zo ruimdenkend zijn en mensen in hun waarde kunnen laten.

Sjonge jonge wat worden er weer een cliche's aangehaald. Beetje teleurstellend dit.

Katniss

Katniss

13-07-2015 om 23:05

Nee hoor

Is het dan zo onaardig om het pech te noemen als je een schooladvies krijgt wat (m.i.) niet passend is? En hoogopgeleid ben ik ook al niet.

Krullevaar

Krullevaar

13-07-2015 om 23:10

Realisme?

Bij IV of V scores hoort m.i. een kaderadvies, dat kan je geen pech noemen. Als je dat wilt veranderen, moet je er iets aan doen.

bieb63

bieb63

13-07-2015 om 23:11

wat bedoel je wbt mijn posting krullevaar???

Heb je mijn posting wel goed gelezen?? Ik geeft JUIST aan dat ik VMBO-TL helemaal prima vind. Met de kanttekening, en dat heb jij denk ik anders opgevat, dat dat niet direct betekent dat je dan aan de onderkant van de maatschappij terecht komt. Ik ageer juist op anderen die denken dat je persé HAVO of beter VWO moet gaan doen om ergens te komen, want anders kom je in het 'putje'. Daar ben ik het totaal niet mee eens.

Katniss

Katniss

13-07-2015 om 23:12

Krullevaar

Als het aan mij ligt gaat dat niet gebeuren.

Krullevaar

Krullevaar

13-07-2015 om 23:27

bieb63/ katniss

Bieb: dat snap ik, maar die opmerking over dom zijn had dan weer net niet gehoeven.

Katniss: tuurlijk snap ik dat je dat liever niet hebt, net zoals veel ouders hier. Maar jij ziet toch ook wel dat dat geen H/V scores zijn toch? Dus ja, als je dat wilt voorkomen moet je (en je kind) aan de bak want anders is het helemaal geen pech maar een feit. Jij leest toch ook lang genoeg mee?

De meningen en vooroordelen zullen blijven. Het is jammer dat er in die jaren op dat gebied niks verandert en al zouden we dat willen, ik zou niet weten hoe.

Bij ons in de buurt heb je al een probleem met een kind op basis of kader niveau, want de meeste scholen hier hebben deze afdelingen allang afgestoten. Het is zelfs zo dat ze tegenwoordig maar 1 mavo klas hebben en 3 VWO brugklassen, topzware scholen dus. Alles voor het imago.

Katniss

Katniss

13-07-2015 om 23:34

Hier niet

Hier op de hoek van de straat heb ik een enorm vmbo (+ havo onderbouw) met niveaus. Op zich wel een fijn idee dat ze dan zo dichtbij naar school kan.

marylo

marylo

13-07-2015 om 23:56

advies

kind 1 Vwo advies ondanks leraar in groep 6 die dat niet zag gebeuren omdat ze nogal sloom was in leren. Cito entree 98÷ en eindcito 548. Vwo geplaatst en zonder doubleren doorgelopen. Geen echt vwo kind(wat ik hier vaak omschreven zie), houdt niet van leren maar doet het wel (omdat het nu eenmaal kan?). Nu dubbelstudie op de universiteit, nog steeds geen echte student maar ik ben er wel achter dat dat voor veel studenten geldt.

Kind 2 advies VmboT, maar na overleg op vmboK geplaatst. Moet er hard aan trekken, ook dit kind houdt niet van leren maar wordt daarin wel merkbaar iets serieuzer naarmate hij ouder wordt. Entree weet ik niet meer, cito's maakt hij altijd heel slecht, eindcito ook 511. Ik ken die typische vmbo kinderen en ouders ook niet(ja, ik weet echt wel wie bedoeld wordt). Tussen de vmbo en vwo kinderen die ik binnenkrijg zie ik weinig verschil, met als enige verschil dat de vwo kinderen moeilijkere onderwerpen aansnijden en uitbouwen maar ook daarin speelt een oudere leeftijd nog mee.

Ook ik vind die vooroordelen tegen vmbo'ers vreemd. De meesten weten niet eens waar ze over praten, dat komt uit hun teksten wel naar boven.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-07-2015 om 00:25

OO er

Even in willekeurige volgorde: ik zeg dat ik het niet kan onthouden. Ik kan prima googlen, maar het beklijft niet. Dat zal inderdaad vast ook komen omdat het ver van mijn bed is. Waarom is dat zo erg? Wist je dat er ook mensen zijn die niet weten dat vwo hoger is dan havo, of dat vwo wel zes jaar duurt? Als het voor nu niet belangrijk is, hoef je er ook niks mee vind ik. Dus als ik zo'n vraag weer krijg (vanmorgen nog) dan leg ik het weer geduldig uit. Er zijn geen mensenlevens mee gemoeid, dus voor mij is dat prima. Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet waarom dat voor jou zo belangrijk is. Als jij vertelt dat je kind op basis zit hoef ik toch niet te weten dat daar een praktijkvorm onder en kader boven zit? Als de discussie me interesseert en ik het even kwijt ben/niet volgen kan, zoek ik het op, en anders is het prima zo wat mij betreft. Snap trouwens überhaupt niet waarom het niet gewoon vmbo niveau 1,2,3 en 4 heet.

Verder: ik discrimineer niet, ik beschouw alleen maar. Ik zie echter wel een (niet-allesbepalend) verband tussen de bagage vanuit thuis en het gedrag buiten. En ik zie kinderen afstromen door hun gedrag en gebrek aan inzet. Dat maakt dat sommige scholen dreigen te fungeren als het afvalputje van de maatschappij. Maar ik ben echt wel wijzer dan te geloven dat wat ik hier zie voor iedere willekeurige vmbo-er geldt. Grappig voorbeeld trouwens van die cv monteur. Ik heb er mijn hele jeugd warmpjes bijgezeten, daar zorgde mijn vader wel voor. Ik weet dus wel beter.

Ik persoonlijk denk niet dat de problemen op het mbo veroorzaakt worden doordat men in Den Haag ook niet weet hoe het met die afkotingen zit. Dat weten ze best. Ik denk dat er meerdere dingen door elkaar spelen. Scholen worden steeds groter en school besturen gaat steeds meer op afstand. Het draait op veel scholen ogenschijnlijk vaak meer om geld dan om het welzijn van de leerlingen. Helaas raakt dit de kwetsbare groep het eerst/meest. Niet alleen de vmbo-er, maar ook mijn adhd-er die nu naar 2 havo gaat. Verder zien jongeren toch ook wel vaak de verleiding van het grote geld. De gevoeligheid hiervoor wordt beinvloed door toekomstverwachtingen, kwetsbaarheid, subculturen en begeleiding vanuit thuis. Dat zijn fenomenen waar wij weinig invloed op hebben.

Ik kijk niet neer op jouw kind. Ik kijk ook niet neer op een voormalig schoolvriendinnetje van oudste die van havo naar t naar basis is afgestroomd, en nu helemaal niets meer doet voor school. Het is een leuke meid, maar ik vind het wel jammer en voorzie dat ze net als een aantal van haar zussen en broers voor haar 18e alleenstaand zwanger is, of vastgezeten heeft. Haar ouders vinden dit ook verschrikkelijk, maar kunnen op de een of andere wijze toch niet anders dan zelf het slechte voorbeeld te geven. Zij is op haar manier best hartstikke gelukkig. En uiteindelijk is dat toch waar het om draait.

Maar je kunt het havo/vwo ouders niet kwalijk nemen dat ze blij zijn dat hun kinderen goed kunnen leren, slim zijn, braaf zijn, later veel geld verdienen, ik noem waar wat. Dat ben jezelf ook. Uit ieder verhaal over je oudste komt duidelijk naar voren dat je ontzettend trots op hem bent. Ik denk echter dat er hier maar weinig mensen zijn die niet snappen dat je minstens even trots op je jongste bent. Die gewoon zo zijn eigen kwaliteiten heeft.

Leonie

Leonie

14-07-2015 om 09:28

Hmm

Even wat opmerkingen, Katniss, als jouw kind meer begeleiding nodig heeft, is het beter af op vmbo-tl dan op de havo. Op tl wordt de stof in kleinere stukjes aangeboden en krijgen de kinderen, althans op school van kind3 (97 % is geslaagd op tl), eerst wat kleine so'tjes voor ze een pw krijgen. Op het vmbo zitten over het algemeen meer de pedagogen, op h/v meer de vakinhoudelijke docenten (die niet allemaal even pedagogisch zijn onderlegd).
Ginny, wat heb jij veel woorden nodig om te zeggen dat het hele vmbo je niets interesseert. Dat is geen enkel probleem voor mij , hoor, maar misschien niet zo verstandig om dan allerlei (niet erg constructieve) uitspraken te doen over mensen die op het vmbo zitten. Ik heb zelf naast een kind op het vmbo, ook 2 kinderen op het VWO. Ik kan erg ongenuanceerde opmerkingen maken over met name gymnasiumleerlingen en leerlingen met een hoog iq. Dat doe ik niet, vind ik helemaal niet nodig. Draagt ook niets bij aan de discussie. En 3 a 4 niveaus over 1 kam te scheren. Ik snap nu ook beter dat veel tl-scholen hun naam terug willen veranderen naar mavo.
En dan lees ik over iemand die van havo naar vmbo-b is gegaan. Wow, wat is daar iets mis gegaan met het schooladvies. Maar liefst 3 niveaus naar beneden.

Bekende OO'er

Bekende OO'er

14-07-2015 om 09:29

Balk en splinter

Dus als ik jou niet vergeef omdat je te beroerd bent om iets te googelen en vervolgens te onthouden ga je naar die domme, niet zo aardige, snel zwanger rakende en op de criminaliteit aangewezen mensen wijzen die niet eens weten dat havo 5 jaar en vwo 6 jaar is? Onbegrijpelijk. Balk en splinter.

Overigens: laat dat 'later veel geld verdienen' ook maar weg, eerst zien dan geloven. Er zijn er genoeg die de baantjes van MBO'ers afpakken omdat er gewoon veel te veel HBO'ers en universitair geschoolden zijn in richtingen waar je toch geen werk vindt en ja die zijn er ook op MBO niveau en die moeten wat mij betreft ook stoppen of in ieder geval minderen in aannemen van leerlingen.

Overigens: waarom ging dat vriendinnetje niet naar kader (of haal je het nu weer door elkaar ...). Van mavo naar basis is hetzelfde als van vwo naar mavo.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-07-2015 om 09:33

Leonie

Als dat het enige is dat jij uit al die woorden haalt zijn we inderdaad uitgepraat.

Leonie

Leonie

14-07-2015 om 09:58

kort

Ik dacht, ik ga ook lekker kort door de bocht.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-07-2015 om 10:13

Geen idee Bekende OO-er

Is het heel belangrijk of ze daadwerkelijk naar basis ging of naar kader? En hoezo dom, niet zo aardig, etc? Juist heel aardig. En ook best wel slim ook. Alleen niet zo gefocust. Maar dat was het punt ook niet.

En verder geloof ik meteen dat er ook best mbo-ers zijn die een aardige boterham kunnen verdienen. Je kunt maar ergens trots op zijn toch? En ik snap dat je valt over het beeld dat de ware engeltjes op het vwo zitten. Dat zal ook vast niet zo zijn.

Maar voor de rest snap ik dus nog steeds niet zo goed waarom jij je stoort aan al die vwo ouders en hun verhalen hier op het forum. Wat verwacht jij van ons? Of concreter van mij? Je hangt heel erg aan die afkortingen en neemt 2 dingen uit een heel verhaal en rukt die uit hun verband. Daar zit voor mijn gevoel een verwijt onder dat ik echt niet snap. In dit draadje niet, en in eerdere draadjes ook niet.
Jij hebt het over een tweedeling. Ik zie die eigenlijk niet. Ben je bereid om uit te leggen waar die op gebaseerd is?

Nur

Nur

14-07-2015 om 12:35

Zoon

Mijn zoon kreeg een VMBO-T advies. Eerst was er sprake van dat hij een lager advies zou krijgen vanwege het nogal grillige beeld wat hij liet zien. We snapten wel waarom hij een lager advies zou krijgen maar als ouders wilden wij toch wel heel graag een VMBO-T advies. Dat had meerdere redenen. De belangrijkste was dat mijn zoon op de basisschool van de vrije school zat en dat wij hem graag naar de middelbare school wilden hebben van de vrije school. Laagste niveau daar is VMBO-T. Hij wilde zelf ook naar die school. De middelbare school hier in het dorp heeft ook als laagste niveau VMBO-T dus dat was ook geen oplossing geweest. Dan had hij naar een hele andere school gemoeten en de VMBO school die hier het meest dichtbij ligt heeft een slechte reputatie. Dus dan hadden we op zoek moeten gaan naar een school verder weg. Ik wilde hem zo graag op de vrije school hebben. Ik zag het echt somber in met een andere school. Hij heeft ADHD en was hier echt op zijn plaats. Je weet nooit hoe het op een andere school gaat.

De andere reden was dat we hem zoveel mogelijk kansen willen geven. En je kan er naar kijken hoe je wilt maar hoe hoger het onderwijs hoe meer kansen je hebt. Je kan makkelijker doorstromen. Bovendien kan je altijd een lagere vervolgopleiding doen dan je onderwijstype (met havo naar het mbo) maar nooit hoger (met vmbo naar het hbo). Niet althans zonder door te stromen. Hoe hoger we onze zoon dus op school zouden krijgen hoe meer kansen hij zou hebben. Natuurlijk moest het wel realistisch blijven. Ik snapte ook wel dat VWO er niet in zat gezien zijn scores en dat dit gewoon geen optie was.

Gelukkig was de school gevoelig voor ons we willen hem graag op de VS houden argument en hebben ze er een VMBO-T advies van gemaakt. Hij gaat nog altijd met veel plezier naar school en heeft nu zelfs besloten om na zijn VMBO-T alsnog voor de havo te gaan. Ook een beetje omdat hij niet wist wat hij moest maar wij zij er blij mee. Ik weet niet of de havo ook gaat lukken maar hij heeft in elk geval dan zijn VMBO-T diploma.

Twee van onze andere kinderen hadden zoals verwacht een VWO advies en zitten nu op het gymnasium. Over die kinderen hebben we ons wat school betreft nooit druk gemaakt verder. Dat liep altijd goed en ze hadden altijd zeer hoge cijfers op de basisschool. Onze energie ging en gaat eigenlijk vooral uit naar de zoon op het VMBO.

Bekende OO'er

Bekende OO'er

14-07-2015 om 14:17

"Maar voor de rest snap ik dus nog steeds niet zo goed waarom jij je stoort aan al die vwo ouders en hun verhalen hier op het forum. "

Ik geloof dat we nu wel uitgepraat zijn. Hoe kom je daarbij? Ik vind het jammer dat de verdeling hier niet wat meer is zoals in onze samenleving, dat is alles en ik vind het jammer dat er zo wordt neergekeken op alles lager dan vwo, of dan havo of dan mavo (naar gelang wie je spreekt).

En ja ik vind het raar dat iemand met havo advies opeens op basis zit dus ik vraag of je het wel goed hebt maar ja voor jou is blijkbaar echt alles onder havo één pot nat.

Tenslotte had ik het niet over dat vriendinnetje in de eerste alinea, jammer dat je dat er nu weer uitpikt en niet gewoon antwoord geeft. Als ik het vreemd vind dat je als hoogopgeleide ouder met hoogopgeleide kinderen het niet eens even voor elkaar kunt krijgen om te onthouden hoe het VMBO in elkaar zit of dat even na te zoeken reageer jij met naar die groep te wijzen en te roepen dat 'zij ook net weten hoeveel jaar de havo of het vwo duurt'. Balk en Splinter dus en daar heb je je tweedeling dus meteen ook daar het antwoord op. Gut wat ben ik efficiënt vandaag.

Pirata

Pirata

14-07-2015 om 15:18

heuh

Ik ben een "hoogopgeleide ouder", maar ik heb een kind op VMBO-T. Ben ik nu een VWO-ouder of een VMBO-ouder? En ik zie hier ook vooroordelen dat hoogopgeleide ouders alleen kinderen hebben die naar HAVO/VWO gaan. Nou, dus niet.
Overigens was mijn zoons NIO ongeveer onder nul (weet de exacte score niet meer), zijn IQ is 106 en zijn advies was VMBO-T. En daar, op het VMBO-T, redt hij zich ook, ben ik even blij dat we hem niet naar HAVO hebben geduwd. Een zo hoog mogelijke opleiding, ja ontzéttend leuk, maar niet als mijn kind niet goed in zijn vel zit en jarenlang op zijn tenen moet lopen.
Ik kan niet oordelen over andere VMBO-scholen, maar over die van hem ben ik enorm tevreden. Wat een enorme betrokkenheid van het team! Leuke aardige kinderen! Ik ben ontzettend blij dat mijn kind op deze school zit.
Overigens, over aansluiting met kinderen met van die hoge IQ's: zijn beste vrienden zitten op het gymnasium (2 stuks) en eentje op VMBO-Basis. Die van het gymnasium doorgronden bepaalde (leertechnische) zaken misschien weer sneller maar mijn zoon is veel beter in praktische vaardigheden en sociale contacten.

Leonie

Leonie

14-07-2015 om 16:02

pirata

"Ik kan niet oordelen over andere VMBO-scholen, maar over die van hem ben ik enorm tevreden. Wat een enorme betrokkenheid van het team! Leuke aardige kinderen!"
Heel herkenbaar bij onze vmbo-school!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-07-2015 om 17:35

Hoe ik daarbij kom?

Dat maak ik op uit jouw manier van reageren. Ben blij te lezen dat dat dus niet klopt. Dat was voor mij namelijk de reden om er nogal fel op in te springen.

En wat betreft dat vriendinnetje: voor wat het waard is: ja dat heb ik goed. Dus nee, niet alles is voor mij 1 pot nat. Ik heb dit van dichtbij meegemaakt, de verhalen van haar verdrietige moeder aangehoord en waar ik kon bijles gegeven, maar helaas zonder resultaat. Ik ben slim genoeg om te snappen hoe dit is opgebouwd, vind het alleen niet altijd even logisch en moet daarom soms even zoeken en graven. Dat kun jij teleurstellend vinden, maar helaas zo is het.

En nee dat vind ik geen tweedeling. Tweedeling heeft te maken met toekomstverwachtingen en ontwikkelmogelijkheden. In mijn ogen dan.

kika

kika

14-07-2015 om 17:49

heuh?

Neerkijken op een lager niveau? Ik volg het niet meer geloof ik.

neerkijken?

Iedere ouder wil voor zijn kind de beste kansen, en aangezien je met de hoogst mogelijk opleiding de meeste kansen hebt, zal iedere ouder dus mikken op het hoogst voor dat kind haalbare niveau.

En dus ben je blij als je randgeval VMBO basis/kader op kader terecht komt, of als je randgeval VMBOtl/HAVO op de HAVO terecht komt en als je randgeval HAVO/VWO op het VWO terecht komt. Blij dat het niet op dat lagere niveau zit, want dat beperkt de kansen nou eenmaal of maakt op zijn minst de weg langer en lastiger.

Als voor jouw kind op enig moment basis het hoogst haalbare is, dan maak je daar uiteraard het beste van en is je kind niet 'mislukt' of minder dan een ander. Maar dan mag een andere ouder toch nog steeds wel hopen en wensen dat zijn kind hoger terecht komt?

Ik zie niet zo dat dat 'neerkijken op' is. Het lijkt mij eigenlijk volkomen logisch en natuurlijk om het hoogst haalbare te willen voor je kind.

Nur

Nur

14-07-2015 om 19:04

Ja, inderdaad

Ik wil ook het hoogst haalbare voor mijn kinderen. Ik had liever gehad dat mijn zoon VWO had kunnen doen. Dat had hem meer kansen gegeven. Hij had daarna namelijk zowel MBO als HBO als WO kunnen doen. Dat kan hij met VMBO-T niet.Hij heeft dus minder opties. Daarnaast krijgt hij gewoon twee jaar minder middelbaar onderwijs en krijgt hij dus gewoon minder kennis mee. Dat is jammer voor zijn algemene ontwikkeling. Ik zit er verder niet mee want ik weet dat je ook met een lagere opleiding nog steeds prima kansen hebt en een prima bestaan kan opbouwen. Maar je sluit al wel vroeger bepaalde kansen en mogelijkheden af.

Dat houdt niet in dat ik hem minder vindt dan zijn broer en zus die VWO doen. En ik vind hem ook niet beter dan zijn neef die VMBO-Kader doet. Natuurlijk niet. Het is ook niet zo dat mijn zoon per definitie minder zal verdienen, een minder leuke en afwisselende baan zal hebben of iets dergelijks. Dat weet je inderdaad allemaal niet. Hoewel inderdaad als er werkeloosheid is de hogeropgeleiden vaak de banen gaan doen van de lageropgeleiden waardoor die zonder werk achterblijven. Maar het kan heel goed zijn dat dit kind uiteindelijk de beste en leukste baan zal hebben. Of wie weet zal neef dat wel zijn. Dat kan ik allemaal niet voorspellen.

Ik had hem echter toch liever op het VWO gehad. Ik had het fijn gevonden als hij dat niveau aan had gekund. Hij had dan toch net iets meer opties en mogelijkheden en zijn middelbare scholing zou uitgebreider en diepgaander zijn waardoor hij meer kennis en waarschijnlijk ook inzicht zou hebben. Dus zowel uit praktische als meer filosofische redenen vind ik het toch ergens jammer dat hij VMBO heeft gedaan. Wat overigens zeker het beste niveau voor hem is. Ik heb geen illusies dat hij het op het VWO gered zou hebben.

kika

kika

15-07-2015 om 11:18

Nur

Je ziet wel Nur, jullie hebben hem mooi als ouders die extra kansen gegeven, was dus anders niet gebeurd. Dat is ook wat ik bedoel, jammer als kinderen die niet krijgen.
Scholen klagen steen en been over de lastige ouders die hun kind zo hoog mogelijk willen hebben. Volgens mij lopen ze hopeloos achter en is de tijd dat alles kritiekloos opgevolgd echt wel voorbij. De klagende scholen gaan er mi ook teveel van uit dat kinderen er zijn voor de school ipv andersom.

Maartje

Maartje

15-07-2015 om 19:37

Gemengd advies en heel graag willen

Zoon kreeg van de basisschool havo-vwo advies. Wij begrepen dit advies en waren daarmee tevreden. Zoon spelt heel slecht en al sinds groep 3 zij er problemen met automatiseren en is er het vermoeden van dyslexie.

Zoon was echter zeer teleurgesteld; hij wilde 2-talig vwo gaan doen. De school voor VO eiste daarvoor een enkelvoudig VWO-advies van de basisschool. Hij is op internet zelf op zoek gegaan naar Cito-training bij ons in de omgeving. Na zo'n eigen initiatief zeg je als ouders geen nee tegen de training. Hij heeft toen 546 op de eindcito gescoord.

Na een zeer volwassen pleidooi waarom hij 2-talig VWO wilde doen bij het kennismakingsgesprek op de VO-school en een positief verhaal van de leerkracht van groep 8 is hij toegelaten.

Hij heeft in de brugklas hard en consequent gewerkt en is overgegaan met een 8,3 gemiddeld naar de 2e. Dit jaar over naar de 3e met een 7,4 gemiddeld. Het vermoeden van dyslexie blijft; tijdens de brugklas-screening bleek hij een grensgeval. "Good morening" en "verry" zijn natuurlijk niet de spelling die je verwacht van een een leerling na 2 jaar TTO. Remedial teaching, huiswerkbegeleiding, extra begeleiding door ons (gelukkig kunnen wij die geven) en een team van leraren dat met de leerlingen meedenkt, helpen hem enorm. Maar zijn eigen motivatie is denk ik nog wel de grootste drijfveer. Dat wil overigens niet zeggen dat hij elke dag enthousiast zijn huiswerk maakt. Hij blijft een tiener die gamen en sporten leuker vindt. Maar zijn goede cijfers motiveren wel om door te gaan.

Het "oude" systeem van schooladvies en Cito is in zijn voordeel geweest. De basisschool was van mening dat de Cito-score binnen het advies paste en wilde deze niet aanpassen. De VO school heeft we naar de hogere Cito-score gekeken. Daardoor en door de manier waarop hij zich bij het kennismakingsgesprek presenteerde is hij toegelaten, hoorden wij later. Nu aan het advies van de basisschool zo'n gewicht wordt toegekend was dat niet gelukt. Ik wil hiermee overigens niet zeggen dat ik voor of tegen de oude of huidige manier van toelating op het VO ben; er zijn echter kinderen waarbij de eind-Cito toch de doorslag kan geven.

Vriendelijke groet, Maartje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

15-07-2015 om 22:19

Hier

had oudste volgens mij een redelijk stabiel Lvs met A's en B's, kreeg voorlopig havo/vwo advies, scoorde 543 op de eindcito en dat was voldoende om toegelaten te worden op de school van haar keuze (havo/vwo). Daar gaat ze goed en ondertussen gaat ze met glanzende cijfers vaar 5 VWO.

Tweede had een heel raar Lvs, wisselende scores van A-D, waarbij kind makkelijk op een onderdeel halverwege een D scoorde en een paar maanden later een hoge A. En dat op bijna alle onderdelen. Eindcito kwam uit op 530. Ondertussen we dat kind erg aan het onderpresteren was, want de WISC liet een zeer hoog iq zien. Op basis van die WISC is kind toch aangenomen op een mavo-havo brugklas en gaat ze nu naar 3 HAVO met goede cijfers.

Derde is nog te jong om iets voorspellends over te zeggen.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

15-07-2015 om 22:19

Oeps

'Ondertussen WISTEN we....'

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

15-07-2015 om 22:36

Wat betreft de VMBO discussie

Bekende OO-er, ik vrees dat jij van mij ook zult denken dat ik neerkijk op het VMBO, maar zelf zie ik dat anders.

Wat betreft mijn kinderen willen wij graag dat ze terecht komen op een plek die goed is voor hen. Bij oudste waren daar doorgaans geen vragen over, maar bij tweede wel. Gebaseerd op Lvs en eindcito had ze naar het VMBO gemoeten, maar dat zagen we echt niet als een goede plek voor haar. Waarom we dat niet zagen had te maken met hoe we haar cognitief inschatten ondanks haar schoolprestaties. We zagen een kind dat uitgedaagd moest worden en geholpen moest worden met focussen. We waren bang dat ze zich zou gaan vervelen, zou gaan klieren en nog luier zou worden dan we dachten dat ze al was. Had ik het gevoel dat VMBO (welke stroming dan ook) de goede plek was geweest voor haar, dan had ik er geen enkel probleem mee gehad dat ze daar naar toe ging.

Tegelijkertijd sluit ik me ook aan bij Nur, we steken liever iets hoger in dan iets lager om een kind een kans te geven een zo breed mogelijke opleiding en zo veel mogelijk kansen. Maar dan moet het wel reëel zijn: hoog insteken terwijl van te voren duidelijk is dat het doel onhaalbaar is lijkt me schadelijk voor een kind.

Aagje

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-07-2015 om 23:21

Hier

Zoon (2 x versneld op basisschool; ADHD; CITO 546) kreeg VWO (specifiek Gymnasium) advies. Begon op Gymnasium Plus (voor hb kinderen), viel in de derde helaas uit wegens langdurige ziekte en dus overnieuw doen maar koos toen zelf voor het Atheneum. Hij gaat nu naar 4 Atheneum. En met veel vallen en opstaan gaat het nu goed

Elfje65

Elfje65

25-07-2015 om 12:06

Het beste voor je kind, betekent niet het hoogste

Zoon van kennissen kreeg een mavo-advies, maar wist al sinds hij 4 was dat hij automonteur wilde worden. Ging daarom naar VMBO-B met autotechniek. Vanaf zijn 15e jaar had hij een bijbaan bij een vrachtwagenonderhoudsbedrijf. Hij kon via dat bedrijf zijn tweede en eerste monteursdiploma halen. Was toen al in vaste dienst.
Zoon van vriendin kreeg een Mavo/Havo-advies. Moeder (die haar zoon als geen ander kent) meldde dat zij geen zin had om nogmaals haar HAVO-diploma te halen en zoon die toch de tuinbouw in wilde ging naar de MAVO en daarna de MBO-groen,heeft snel een vast contract gekregen als hovenier.
Dochter van vriendin heeft na moeizame jaren t/m HAVO-4 de overstap gemaakt naar MBO-4 houtbewerking en is helemaal gelukkig en zit nu eindelijk goed in haar vel.
Mijn jongste kreeg HAVO/VWO-advies. Ik heb persoonlijk nooit in dat VWO-gedeelte geloofd en hij gaat nu naar HAVO 5 na vorig jaar te zijn blijven zitten.
Kortom, kijk naar je kind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.