Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Leonie

Leonie

10-07-2015 om 17:57

welk advies en welk schoolniveau?

Ieder jaar zijn hier weer de discussies: kind krijgt bepaald schooladvies van de bo, ouders zijn het er niet mee eens/wel mee eens. Soms wordt niveau aangepast, soms niet. Daarom, puur uit nieuwsgierigheid, welk advies kreeg jouw kind van de basisschool en welk niveau zit het nu?


Havo

Dochter had mavo-havo advies. Haalt nu havo.
Zoon had denk ik havo/vwo advies. Heeft havo afgemaakt.

Yeti

Yeti

13-07-2015 om 14:16

Leonie

Fijn dat je kind nu op het goede niveau lijkt te zitten.
Wat dat afstromen of doubleren betreft, bij mijn dochter zaten in totaal 32 kinderen. Er zijn er 30 over naar 2 gymnasium en 2 'afgestroomd' naar 2 atheneum. Dat vond ik heel opvallend.
Nu is die klas natuurlijk niet maatgevend voor heel Nederland, maar misschien komen afstromen en doubleren bij de vwo-ers minder vaak voor?

Blank

Blank

13-07-2015 om 14:22

hier

Oudste vwo getest, in havo/vwo brugklas gezeten, daarna een jaar gymnasium, vervolgens vwo afgemaakt en hbo.
Jongste havo/vwo getest, kon na brugklas gymnasium doen maar wilde niet.
Na VWO3 is ze naar havo 4 gegaan, daarna versneld mbo en nu hbo.

excalibur

excalibur

13-07-2015 om 15:05

ehhm

Kind: VMBOt-advies nu: 4VWO ….tja.

vogeltje

vogeltje

13-07-2015 om 15:07

ikzelf

Advies toen van BO: huishoudschool, toch naar MAVO gegaan, daana HAVO, Toen HBO en daarna afgestudeerd aan Erasmus Universiteit Economie en daarna Rechten.

Het kan anders lopen dus.

Elinde

Elinde

13-07-2015 om 15:29

Hier

Oudste had Havo/VWO-advies en is van 2VWO naar 2Havo gegaan en dit jaar geslaagd voor Havo.
Jongste kreeg in groep 7 een VMBO-b advies met de opmerking dat dat misscien al te hoog gegrepen was. Kreeg in groep 8 toch een VMBO-b/k advies. Gaat nu naar 3VMBO-k.
Bij de diploma-uitreiking van oudste viel het mij op dat er ontzettend veel afstromers waren. In de klas van zoon (26 leerlingen) waren er maar 3 die gewoon 5 jaren Havo hadden gehad. De rest was in een eerder jaar afgestroomd van VWO.

Bekende OO'er

Bekende OO'er

13-07-2015 om 15:29

Yeti

Ik vind dat ook wel een probleem hoor. Je ziet het in alle draadjes in Ouders en School: waarom niet naar VWO? Kom op: doorzetten en VWOadvies eisen! HAVO doen? Nee: altijd het hoogste eerst proberen.

Daar jaag je VMBO ouders wel mee weg natuurlijk. Veel herkenning krijg ik hier ook niet met mijn VMBO-basiskind en ik merk zelfs dat er niet eens te praten valt met ouders wiens kind iets hoger zit in het VMBO. Ook wordt er erg negatief gepraat over het VMBO en de kinderen daar en te positief over de leerlingen op VWO en hoe die kinderen zijn alsof je niet alle karakters keurig verdeeld hebt over alle niveau's? Ook op de basisschool: altijd wordt er maar gezegd dat VWOkinderen de basisschool zat zijn, alsof VMBO kinderen dat niet kunnen hebben en ga zo maar door. Ook wordt er altijd gezegd dat HBO niet te doen is na MBO of HAVO en dat je kind maar beter eerst VWO kan hebben gedaan en ga zo maar door.

Ik vind het dus totaal niet verbazingwekkend dat er weinig VMBO-ouders over blijven hier maar mijn punt is dus vooral dat je hierdoor niet goed ziet hoeveel kinderen een te laag advies hebben gekregen. Of een kind atheneum of gymnasium doet vind ik te weinig verschil hebben voor wat betreft het advies/niveau, je hebt ook TTO, Technasia en nog veel meer soorten VWO buiten gymnasium de meeste kinderen krijgen gewoon VWO-advies en niet speciaal atheneum of gymnasium.

Mel

Mel

13-07-2015 om 15:44

weet niet

of het een kwestie is van VMBO ouders wegjagen...volgens mij is ouders online altijd wel een plek geweest met veel hoogopgeide lezers en schrijvers. Maar ik lees en schrijf zelf ook af en toe op het Viva-forum, daar zijn volgens mij meer mensen met kinderen op het vmbo, misschien daar je vraag ook eens stellen?

kika

kika

13-07-2015 om 16:47

vmbo ouders

Eerlijk? Ik zou me niet zo snel neerleggen bij een vmbo advies. Tenzij havo echt heel duidelijk te hoog gegrepen zou zijn. Ik denk dat het in veel gevallen niet zo 100 procent duidelijk is.
Lastig dit te zeggen want het lijkt net alsof ik vind dat er iets mis is met vmbo oid. Ik wil gewoon goed onderwijs voor mijn kinderen en geloof dat hoog insteken kan lonen. Hoe meer ze leren hoe beter wat mij betreft.
Wat dat betreft ben ik het dus niet zo eens met de vrij gangbare opvatting dat kind zich moet bewijzen voor een bepaald soort onderwijs. Ik zie het eerder andersom; zo goed mogelijk onderwijs voor het kind. Dat mag voor mijn gevoel voor veel kinderen best wat hoger. Uitkomst heeft te maken met mogelijkheden (aanleg) waar grenzen aan zitten maar net zo goed met aanbod.
Ik denk dat er wel veel ouders zijn die vmbo wel prima vinden voor hun kind. Of bs klakkeloos geloven dat vmbo beste plek is. Ik denk dat hier niet zoveel ouders schrijven die dingen klakkeloos aannemen. Juist om je mening te scherpen ben je hier, toch?
Nogmaals, als vmbo de beste plek is is het de beste plek. Maar als iemand me zou vertellen dat vmbo de beste plek is voor mijn kind zou ik dat eerst grondig gaan onderzoeken, of dat echt wel zo is. Ik denk dat dat voor veel ouders hier geldt.

Bekende OO'er

Bekende OO'er

13-07-2015 om 16:53

Kika

Kijk dat bedoel ik nou, uit jouw reactie blijkt nergens dat je er weet van hebt dat het VMBO drie/vier verschillende niveaus heeft (afhankelijk van wat er wordt aangeboden) en dat de stap van het laagste niveau naar havo dus enorm groot is: dan sla je 2 of 3 niveaus over.

Yeti

Yeti

13-07-2015 om 16:59

Maar kika

Je doet nu net alsof een vmbo-advies (of welk advies dan ook) zomaar plotsklaps uit de lucht komt vallen. Je weet toch wel ongeveer hoe je kind het er in de zeven jaren voorafgaand aan het advies heeft afgebracht op school? Als kind steeds met de hakken over de sloot naar een volgend schooljaar is gegaan, en extra werk meekreeg voor taal en rekenen, ga je als ouder toch niet ineens in groep 8 aandringen op een havo-advies?

Bekende OO'er

Bekende OO'er

13-07-2015 om 17:00

oja

En waarom verwar je stiekem 'goed' onderwijs met 'hoog' onderwijs? Waarom zou het onderwijs op het VMBO niet gewoon 'goed' kunnen zijn? En als dat zo is: komt dat niet door het vreemde principe dat we leerkrachten op de bovenbouw havo/vwo meer betalen en er ook hogere eisen aan stellen? Is het niet voor de hele samenleving beter om meer geld te pompen in die meer dan 50% die is aangewezen op het VMBO? Of ben je dan bang dat jouw havo/vwo kind dan geen 'goed' onderwijs meer krijgt?

Moni

Moni

13-07-2015 om 17:19

Afstromen gebeurt echt wel

Zoon is gestart in een atheneum+. Eis was een cito van minimaal 545 hoewel daar niet heel strak mee werd omgegaan.
Zoon gaat volgend schooljaar naar de 3e.
Van de 25 kinderen in de brugklas zijn er in de afgelopen twee jaar drie kinderen afgestroomd naar Havo. Eén is blijven zitten en blijft op vwo-niveau.

Op gym van oudste gingen ze van 5 klassen in de tweede naar 4 klassen in de derde. Er waren zittenblijvers, afstromers naar Havo en kinderen die zonder Grieks/Latijn over mochten naar vwo op een andere school.

Katniss

Katniss

13-07-2015 om 17:25

Zelf

Nou zelf had ik wel havo-advies, vooral door mijn werkhouding Ik heb uiteindelijk een tweede keuzejaar h/v gedaan, en ben met vooral zessen overgegaan naar 3 atheneum. Vervolgens ieder jaar met hakken over de sloot als bespreekgeval overgegaan, om best aardig te slagen met een 7,5 gemiddeld.

Katniss

Katniss

13-07-2015 om 17:28

Bekende OO'er

Als mijn kind haar IV- en V-cito's volhoudt krijgt ze straks met een beetje pech een basis- of kaderadvies, Kan hoor, dat ze het niet redt op de havo, maar met een bovengemiddeld iq moet je het in ieder geval mogen proberen. Ik ben niet bang dat ze op het vmbo slecht onderwijs gaat krijgen, wel dat ze er geen aansluiting vindt of dat ze aansluiting vindt met de verkeerde mensen die haar in ieder geval niet vooruit helpen.

Bekende OO'er

Bekende OO'er

13-07-2015 om 17:47

Katniss

Waarom doe je VMBO-ouders dan extra pijn door het woord 'pech' te gebruiken? Waarom heb je pech als je kind vmbo-advies krijgt? Je weet toch ook wel dat er ook kinderen met dat niveau heel ver komen in het leven en normale banen hebben? Waarom vergeet je de hele VMBO-T waarna je ook naar de Havo kunt?

Mijn zoon heeft ook een IQ van 106 en die aansluiting valt ook wel mee. Niet ieder kind heeft aansluiting op het VWO toch? Aansluiting zit vooral in het karakter en zoals ik al eerder zei: mijn kind had op de basisschool de meeste aansluiting met iemand die hoogbegaafd is. Verder ben je dus gewoon bang voor 'verkeerde vrienden' op het VMBO en ook hier weer: het kan ook fout gaan op de havo hoor en ook op het VMBO zitten veel serieuze leerlingen die verder willen.

Ik zou alleen graag willen dat de leerkrachten die het VMBO aandurven meer betaald krijgen om ze te laten zien dat we dat belonen.

Yeti

Yeti

13-07-2015 om 17:47

Katniss

Maar toen zat je dus al op havo/vwo-niveau. En hoewel Rutte iets schijnt te hebben tegen de zesjescultuur, kun je daarmee inderdaad (en terecht) je diploma halen.
Dat is wat anders op de basisschool. Het gemiddelde niveau op de basisschool is geen havo/vwo, maar vmbo. Dus als je kind daar met moeite meekomt, kun je geen havo-advies verwachten.

Leonie

Leonie

13-07-2015 om 17:49

Katnis

"wel dat ze er geen aansluiting vindt of dat ze aansluiting vindt met de verkeerde mensen die haar in ieder geval niet vooruit helpen."
Weer zo'n vooroordeel. OSM (onze soort mensen) zit niet op vmbo. Nou, ik kan je vertellen dat dat niet het geval is. En je wilt niet weten hoeveel "laatbloeiers" op het vmbo zitten. Tsss

Katniss

Katniss

13-07-2015 om 18:00

Nee, geen OSM

Ik bedoel niet de OSM'ers (van die club ben ik niet), maar op het vmbo zitten kinderen met een iq van 85. Ik denk dat je beter de hekkensluiter kunt zijn op een hoger niveau, dan het slimste jongetje van de klas op het vmbo-k.
Yeti, ze komt niet met moeite mee, maar heeft wel instructie nodig. Ik heb het idee dat het daar wel eens aan schortte bij de juffen die ze dit jaar had. Voor gewone toetsen haalt ze prima cijfers, het zijn alleen de cito's die achterblijven.

Bekende OO'er

Bekende OO'er

13-07-2015 om 18:27

nee nee nee

Je doet hetzelfde als Kika, je gooit het hele VMBO op één hoop! VMBO bestaat uit basis, kader, (gemengd) en T en met een IQ van onder de 80 zit je al op het praktijkonderwijs dus VMBO loopt zo ongeveer van 80-110 (90-110 is namelijk gemiddeld). Waarom blijf je VMBO-T of mavo vergeten in je relaas?

Ik zou niet zo vasthouden aan het gemeten IQ van je dochter want als ik dat zou doen had mijn zoon in de brugklas mavo/havo gezeten en ik kan toch echt zien dat hij het daar niet gered zou hebben. Een kind is niet alleen zijn IQ.

Bekende OO'er

Bekende OO'er

13-07-2015 om 18:33

Overigens

Zoals al in een ander draadje te lezen valt: het lijkt er op dat we állemaal willen dat ons kind zich kan optrekken aan de rest van de groep, dus dat jouw kind bij de onderste 25% zit maar ja: waar komt dan die overige 75% vandaan? Mijn kind zit inderdaad op vmbo-basis aan de bovenkant, zeker nadat er al een paar konden opstromen en dat is vervelend maar dat is niet voor ieder kind een probleem en altijd maar denken dat een kind zich alleen maar kan handhaven als hij zich kan optrekken is gewoon niet zo. Wel is het vervelend dat mijn kind moet samenwerken met kinderen die thuis geen begeleiding krijgen maar hé dat had mijn oudste ook in de havo/vwo brugklas en dan trekt hij de kar maar wat harder.

Yeti

Yeti

13-07-2015 om 18:44

Katniss

Ik bedoelde jouw dochter ook niet, ik reageerde op kika's bericht dat ze ze eerst zou onderzoeken of een vmbo-advies wel juist was. Alsof je dat niet allang ziet aankomen.

Yeti

Yeti

13-07-2015 om 18:46

En dat optrekken

Daar geloof ik niet in. Mijn dochter gaat echt niet harder leren als ze lager scoort dan de rest (zolang ze voldoendes haalt). Volgens mij wordt een kind er niet gelukkig van als hij altijd op zijn tenen moet lopen om net bij te blijven.

Marie

Marie

13-07-2015 om 20:08

Nog een OO-er

Hier oudste met drempeltest VWO-advies en dus ook op VWO-begonnen met versterkt Engels. In 2e en 3e klas ook nog Grieks en Latijn erbij, maar toen laten vallen, wegens slechte cijfers en niet leuk. Nooit veel aan leerhuiswerk gedaan, omdat het haar toen nog aardig "aanwaaide". In 4e blijven zitten wegens pfeiffer, vriendje en nog steeds te weinig tijd aan huiswerk besteden..... Toen over naar 5 en nu afgestroomd naar 5 Havo (ze had 5 VWO ook over mogen doen), met 1 5 teveel. Ze is ook al 18,5 ondertussen. Ze heeft omdat het altijd zo makkelijk ging, nog steeds de discipline niet om regelmatig te leren....... En wij gaan er echt niet meer naast zitten.
Jongste VMBO-basis advies en dat ook in 1 keer gehaald en zit nu in MBO-2. Heeft nooit gedoubleerd
Dus ik heb ook ervaring met twee heel verschillende niveaus.

O, ja - heel intelligent zijn is dus geen garantie om VWO te halen.

Yeti, optrekken

Optrekken is wat anders dan competitiedrift. Bij optrekken denk ik meer aan dat het algemene niveau en tempo van de lessen wat hoger ligt in een havo/vwo-klas dan in een mavo/havoklas.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-07-2015 om 20:38

Maar wat ik me dan afvraag bekende Oo-er

Is jouw kind dan geen uitzondering in de klas met zijn IQ van 106?
Vergeef me mijn vooroordeel, maar ik zie daar mijn 120+ en 135+ kinderen niet tussen passen. Dat heeft wel met aansluiting te maken. Daar heeft mijn 135+er namelijk zijn hele bo-carriere last van gehad. Die van 120+ kiest dus bewust voor havo. Ook dat heeft met aansluiting te maken.

Verder heb ik er nog een. Ik woon een beetje in een gemeleerde buurt, en de typische vmbo-b kinderen en lager (vergeef me svp ook dat ik nooit schijn te kunnen onthouden hoe die lettervolgorde nu opgebouwd is) zijn hier bepaald niet de aardigste kinderen. Dat vormt mijn beeld eigenlijk ook wel een beetje. Dat zegt verder niks over jouw kind, en ik heb eigenlijk ook een beetje het idee dat jij ook niet bepaald de standaard vmbo-b kind ouder bent, zoals ik die hier uit de buurt ken.

En geloof me: ik weet uit ervaring dat de aansluiting vwo-hts beter werkt dan de aansluiting havo-hts. Maar ook dat zegt niks over jouw kind natuurlijk.

Misschien zijn wij ondanks onze hoge opleiding wel dom. Of eerlijk? Had jij je kind niet ook liever op kader ipv basis gehad? Ik snap dit verwijt eigenlijk niet zo. Iedereen wil toch gewoon graag het beste voor zijn kind? Voor de oudste 2 is dat een hoge opleiding. En een goede opleiding. Dat is inderdaad niet altijd hetzelfde.

Enne, wat Viva betreft. Ik lees daar ook wel eens mee. Maar me echt thuisvoelen zoals hier doe ik me daar inderdaad niet. Helpt het als ik zeg dat ik me wel ontzettend op mijn gemal voel tussen mijn, veelal ongeschoolde, vuilnismannen collega's?

bieb63

bieb63

13-07-2015 om 20:59

tja, er zijn meerdere wegen en meerdere kanten

Dochter van een goede vriendin: een behoorlijk intelligente meid, maar zeer praktisch aangelegd, een doener, geen lezer, wel groot technisch inzicht en ruimtelijk inzicht, creatief, veel inlevingsvermogen en begrip en invoeling van wat er om haar heen en in de wereld gebeurt. Wbt intelligentie an sich zou ze makkelijk HAVO danwel VWO hebben kunnen doen. Maar door het niet-lezen bleek dat in de VMBO-T/HAVO brugklas een te zware dobber op dat moment. Ook blind voor Engels, totaal geen gevoel voor, en dat nekt je ook uiteraard, gaat 'm dan echt niet worden. (laadbloeier overigens ook!!). Dus het werd VMBO-T in de 2e (overigens een stukje pittiger dan de MAVO vroeger). Na haar diploma is ze het grafisch lyceum op MBO4 niveau gaan doen. Met goed gevolg afgesloten, was helemaal haar ding (uiteraard met Engels altijd heel mager). Daarna de vervolg opleiding op HBO niveau gedaan. Met goed gevolg.
Dus ja, zo kan je er ook komen, zonder dom te zijn. Gewoon een andere weg, passend bij de persoon. Als zij HAVO had gedaan, was de kans groot dat ze het niet gered had en er misschien wel verder de brui aan had gegeven.

Bekende OO'er

Bekende OO'er

13-07-2015 om 22:11

Marie

Marie, dat hoor je niet vaak, jij hebt dus ook een groot verschil tussen je beide kinderen. Jammer dat ik dat zo weinig lees hier. Hoeveel jaar schelen ze en waar liep jij allemaal tegenaan? Of zullen we een nieuw draadje openen hierover? Ik ben zeer nieuwsgierig!

Bekende OO'er

Bekende OO'er

13-07-2015 om 22:32

Ginny

Dat weet ik niet, ik ken de IQ's van die andere kinderen toch niet? Jij wel? Verder: wie zegt dat kinderen met een IQ van 120/135 naar VMBO-basis moeten? Ik toch niet? Ik vind ook niet dat mijn kind daar hoort als je naar het IQ kijkt maar ik weet ook dat een IQtest zo 10/15 punten hoger of lager kan uitvallen de volgende keer. Zijn NIO was ook maar 90 dus dan komen we al in de buurt en de CITO was 521. Hij is natuurlijk wel in een ander soort gezin opgegroeid dan het gros van zijn klasgenoten en ze zullen opkijken dat hij naast alle 16/18+ computerspelletjes (die Ad hier verboden heeft) die hij speelt ook gewoon naar films van Tom Hanks kijkt en laatst naar museum Boerhaave is geweest (ik noem maar het eerste wat ik kan bedenken).

Overigens had ik nooit verwacht dat er zoveel autochtone ouders zouden zijn op vmbo-basis en kinderen met namen die in de grachtengordel niet zouden misstaan en ik had ook niet de indruk dat het mensen waren die onder jouw 'typische vmbo-b kindouders' zouden vallen.

Dat jij dat niet de aardigste kinderen vindt dan tekent wel heel wat vind ik en dat is ook het bewijs dat we altijd een scheiding zullen houden tussen vmbo en havo/vwo. Ik vind het jammer want die niet al te aardige kinderen laat jij later wel in je huis om je CVketel te controleren om maar een voorbeeld te noemen. Het gros zal dus best goed terecht komen en criminelen met een hogere opleiding kun je ook maar beter niet tegenkomen. Hoe kun je een heel niveau zo wegzetten? Dat is toch gewoon discriminatie of niet? Dat mijn kind niet het standaard vmbo-basiskind is zal ik niet ontkennen maar hij hoort daar net zo goed als die niet al te aardige kinderen bij jou in je gemeleerde buurt. Ik ken genoeg niet al te aardige VWO'ers maar ik zal nooit zeggen dat dat dus 'typische VWO-kinderen zijn die niet aardig zijn'.

Verder blijf ik het interessant vinden dat ouders van kinderen op havo/vwo niveau altijd zo'n moeite hebben met de lettercombinaties op het VMBO. Waarom zijn jullie dan te beroerd om er even op te googelen als je er onzeker over bent of je het goed doet? Staat die kant van de maatschappij nu zover van je af dat je dat niet kunt opbrengen dus nee ik vergeef je niet dat je dat nooit schijnt te kunnen onthouden, je kunt het namelijk even opzoeken, iets wat ik mijn vmbo-basiskind dus gewoon leer Hij hoeft niet alles te weten als hij maar weet hoe hij het te weten kan komen!

Verder ga je vragen stellen waar ik al antwoord op heb gegeven, ja natuurlijk ben ik bezig geweest om mijn kind naar kader te krijgen maar ik zag ook in dat dat niet slim is omdat hij dan weer aan nieuwe klasgenoten moet wennen en dan ook nog eens in een veel grotere klas (van 16 naar 26). Ik hoop gewoon dat ook mijn kind goed terecht komt maar als ik lees hoe slecht het gesteld is op het MBO en op veel VMBO's en alleen omdat de meeste mensen in de regering geen idee hebben wat daar gebeurt dan denk ik dat we verschrikkelijk fout bezig zijn met z'n allen en daar helpt jouw 'niet al te aardige' kinderen niet aan mee. Jij denkt dat en daar ben je niet de enige in maar hoe verbeteren we dat? Hoe zorgen we dat juist die kinderen niet in de criminaliteit terecht komen maar juist in jouw huis om jouw ketel schoon te maken? Waarom zouden die mensen in de regering wel weten hoe die lettercombinaties werken op het VMBO? Nee ze zijn bezig met hoe hun kinderen de beste opleiding krijgen, of niet?

kika

kika

13-07-2015 om 22:37

ik bedoel

Ik vind het gewoon belangrijk dat kinderen een zo hoog mogelijke opleiding krijgen, dat er enigzins uitkomt wat erin zit. Tiurlijk zit daar een grens aan en is het ook niet goed kinderen constant te frustreren.
Wat betreft dat aan zien komen, ja tuurlijk. Maar ook dan zou ik (en ik denk dus veel ouders hier) me afvragen waarom mijn kind slecht zou scoren. Er wordt mi teveel te snel naar oorzaken bij kind gezocht. Ik zou me afvragen wat er mis is met het onderwijs en bedenken hoe ik het onderwijs aangepast krijg, opdat mijn kind wel voldoende leert.
En natuurlijk kun je dan tot de conclusie komen dat een kind nu eenmaal wat moeilijker leert (mbt schoolse zaken!) en dat vmbo passend is.
Maar ik vraag me werkelijk af of dit echt voor zo'n grote groep kinderen geldt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.