Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lentebries

Lentebries

20-03-2013 om 10:54

'weinig aandacht voor slimme leerling'


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anneke

Anneke

27-03-2013 om 22:04

Mijn school heeft zo gewerkt. En we hebben gezien dat dat niet de oplossing is. Kind is al versneld en dan versnel je het nog een jaar voor een bepaald vak (waaorm niet met de andere vakken)? Kind moet zich ook gewoon lekker in de groep voelen. Zoon volgt korte instructies en raffelt zijn gecompacte werk af in 1 dag. De andere dag is voor gym, handvaardigheid, muziek, drama, schrijven etc. Hier doet hij gewoon met de klas mee.

En dan houdt hij ongeveer drie dagen over voor Acadin, projecten en allerhande pluswerk. Andere kinderen mogen ook voor een aantal van deze taken kiezen als zij tijd over hebben. Hij kan iedere twee maanden uit 15 verschillende taken/projecten/etc kiezen en een aantal zijn verplicht en extra moeilijk.
Hij wordt misschien niet tot op het bot uitgedaagd, maar hey, welke kinderen dan wel? Leerkrachten zien precies waar het aan schort (opdracht niet goed lezen, gewoon maar ergens beginnen, opgeven wanneer iets niet in een keer lukt).

En mijn jongetje zit dus in een gewone klas. Er is nog een jongetje dat hetzelfde programma volgt. Maar hij wordt in de klas niet als heel bijzonder gezien. Hij past er soc en emo goed.

Nee, ik zie er niets in om hem maar zo snel mogelijk door de basisschool te jagen.

P

P

28-03-2013 om 09:10

Anneke

Tja wat jij beschrijft is niet wat ik in mijn hoofd heb. Kind moet geen versnelde uitleg krijgen maar gewoon uitleg met de groep op het niveau waar hij zit met rekenen en taal. Waarom moet dat dan weer versneld en waarom moet alles er op 1 dag door? Dan was het niveau dus niet hoog genoeg.

Net als bij je examenvakken op het VO: je volgt sommige lessen met je klas (nl, eng, handvaardigheid, gym) en bij andere lessen zie je anderen.

Als jouw kind rekent in groep 7 zijn er kinderen uit groep 7 die rekenen bij groep 8.

En waarom ga je niet in op het vroeg afsluiten van de basisschool en samen met kinderen die ook slim zijn beginnen op het VO? Wat voegt al dat tegenhouden, verdiepen en weet ik veel nu toe?

Ik denk niet dat je plan werkt en al helemaal niet dat het 'goedkoper of gemakkelijker' is. Het eerste probleem is al dat stel je zet kind uit groep 3 in groep 5 bij rekenen. Dat gaat dan een poosje goed, maar al snel loopt het weer voor. En dan? Meedoen met de klas gaat niet, nog een klas verder ook nog niet. Dus dan moet je toch weer apart werk (en uitleg) gaan geven. Paar maanden later kan kind dan wel een klas verder maar ook daar gebeurd weer hetzelfde.
En dan kan hetzelfde kind met taal wel 1 ipv van 2 jaar voorlopen en dus voor verschillende vakken in verschillende klassen zitten. En dat blijft dan ook steeds maar verschuiven. Je moet dan als school ten eerste al vaste roosters gaan hanteren (alle klassen doen op hetzelfde moment taal/rekenen/etc) en voor ieder kind moet je een eigen rooster maken: ma ochtend ga je naar groep 5, maandagmiddag in je eigen klas, dinsdag ochtend naar groep 4 tot de pauze en na de pauze.... enz.enz.
Ik zeg: niet te doen. En daarbij: hoe leuk is het voor een kind om zo'n zwervend schoolbestaan te leiden? Waar hoort het dan nog bij??
Verder ben ik ook geen voorstander van maar zo vroeg mogelijk naar het VO, al was het maar omdat je het 'probleem' daarmee alleen maar opschuift (welke 15 jarige is toe aan een universitaire studie?). 1 jaar eerder naar het VO is denk ik in de meeste gevallen prima, 2 jaar kan voor een enkeling goed zijn, maar meer dan dat gaat ook problemen geven. Als dat al niet meteen is (een kind van 9 -hoe slim ook- is misschien helemaal nog niet toe aan iedere dag huiswerk maken en alle verantwoordelijkheden en plichten die horen bij het VO Het is ook gewoon nog een kind dat 'recht' heeft op vrije tijd om zelf in te vullen)), dan wel later tijdens een vervolgopleiding. Er spelen natuurlijk meer zaken mee dan puur het cognitieve. Wat dat betreft heeft een kind ook meer te leren op een basisschool dan alleen de schoolse vakken en dat gaat ook beter als het gewoon echt bij een klas 'hoort'.
Tot slot is het gewone schoolwerk niet erg geschikt als verrijkingsmateriaal. Er is veel beter (uitdagender, leuker) materiaal te krijgen. Wat dat toevoegt is dat een kind door het verrijkingswerk bepaalde cognitieve vaardigheden aanleert waar het later bij VO en studie voordeel van heeft, maar dat het ook de ontwikkeling van een basisschooltijd doormaakt waar het de net zo hard benodigde sociale vaardigheden leert.

P

P

28-03-2013 om 10:06

Jippox

Dat gaat dan een poosje goed, maar al snel loopt het weer voor. En dan? Meedoen met de klas gaat niet, nog een klas verder ook nog niet.

P: Ik denk dus wel, dan moet het dus weer een poosje harder werken in de hogere klas. Dat is volgens mij wat ouders willen: niet het vrijblijvend aanlummelen met verdiepingswerk maar gewoon hard werken en leren leren.

Je moet dan als school ten eerste al vaste roosters gaan hanteren (alle klassen doen op hetzelfde moment taal/rekenen/etc) en voor ieder kind moet je een eigen rooster maken: ma ochtend ga je naar groep 5, maandagmiddag in je eigen klas, dinsdag ochtend naar groep 4 tot de pauze en na de pauze.... enz.enz.

P; veel scholen lezen al schoolbreed zodat je dus bij elkaar kan lezen. Verder: ja een rooster maar wat voor werk is verdieping voor 1 kind in groep 3 niet? En dan weer verdieping voor 2 kinderen in groep 4 maar nee niet op hetzelfde niveau.

Ik zeg: niet te doen. En daarbij: hoe leuk is het voor een kind om zo\'n zwervend schoolbestaan te leiden? Waar hoort het dan nog bij??

P: volgens mij werkt het montessorisysteem ook zo en of het leuk is om alleen op de gang te zitten met verdiepingswerk weet ik ook niet. Sowieso zet je iemand niet stil met verdiepingswerk, kind zal toch een grotere voorsprong krijgen.

Verder ben ik ook geen voorstander van maar zo vroeg mogelijk naar het VO, al was het maar omdat je het \'probleem\' daarmee alleen maar opschuift (welke 15 jarige is toe aan een universitaire studie?).

P: ik denk dat 'verdiepen' makkelijker is op het VO. Biedt grotere vakkenpakketten aan, laat ze twee keer examen doen in alle vakken die er zijn, dat soort dingen.

1 jaar eerder naar het VO is denk ik in de meeste gevallen prima, 2 jaar kan voor een enkeling goed zijn, maar meer dan dat gaat ook problemen geven. Als dat al niet meteen is (een kind van 9 -hoe slim ook- is misschien helemaal nog niet toe aan iedere dag huiswerk maken en alle verantwoordelijkheden en plichten die horen bij het VO

P: vandaar dat je dit soort kinderen bij elkaar moet zetten. Als dat zo is dan geef je ze de eerste twee jaar toch GEEN huiswerk op? Geen probleem toch? Het gaat om het leren leren, nou dat doen ze dan maar zonder huiswerk en als er dan een achterstand komt: geen probleem dat halen ze dan wel weer in.

Het is ook gewoon nog een kind dat \'recht\' heeft op vrije tijd om zelf in te vullen)), dan wel later tijdens een vervolgopleiding. Er spelen natuurlijk meer zaken mee dan puur het cognitieve. Wat dat betreft heeft een kind ook meer te leren op een basisschool dan alleen de schoolse vakken en dat gaat ook beter als het gewoon echt bij een klas \'hoort\'.

P: tja waarom heb je dan de Leonardo's? Waarom is men toch zo ontevreden? Veel basisscholen lukt het niet om verdiepingsstof aan te bieden, denken dat kinderen eerst de gewone stof af moet hebben, er gaat teveel tijd naar de hb kinderen om ze te begeleiden in verdiepingsstof, teveel kinderen zijn er alleen mee bezig. Als ze eerst alle stof van groep 1-8 doorgewerkt hebben kunnen ze altijd nog verdiepingswerk doen maar wel SAMEN omdat er meer kinderen zijn die dan zover zijn.

Tot slot is het gewone schoolwerk niet erg geschikt als verrijkingsmateriaal. Er is veel beter (uitdagender, leuker) materiaal te krijgen. Wat dat toevoegt is dat een kind door het verrijkingswerk bepaalde cognitieve vaardigheden aanleert waar het later bij VO en studie voordeel van heeft, maar dat het ook de ontwikkeling van een basisschooltijd doormaakt waar het de net zo hard benodigde sociale vaardigheden leert.

P: als de begeleiding niet goed is leert een kind er niets van. Ik heb teveel de verhalen gelezen hier dat kinderen te los gelaten worden. Ken je het verhaal van dat meisje die de treinreis van Anne Frank ging uitzoeken? Dat soort dingen. Het is of niet goed aangeboden of te vrijblijvend, te leuk gemaakt en te veel zo dat een kind kan kiezen om het niet te doen. Niet elk kind kan alleen werken aan verdiepingsstof. Niet elk kind gaat hier van leren leren.

Hoe het ook kan

Wat ik zie als goed voorbeeld hoe het ook kan is hoe het (inmiddels) op onze school gaat. Daar werken ze met levelwerk. Kinderen die dat aankunnen doen maar een deel van het reguliere werk en voor de rest levelwerk. Dat is niet alleen voor Hb-ers maar voor alle kinderen die -al is het maar op 1 terrein- meer aan kunnen. Je hebt er dus altijd een stel per klas die al samen kunnen werken. Daarbij komen de 'levelaars' een paar keer per week samen (dat kan bijv. in een onderbouwgroep en een bovenbouwgroep). Die groepen worden hier begeleid door een gepensioneerde juf en ouders (wel allemaal vrijwilligers dus, maar goed ik vind dat je er als ouder ook best wat voor over mag hebben). Samen wordt het werk nagekeken, besproken, wordt een nieuw planning gemaakt enz. De kinderen helpen ook vaak elkaar. Er is nog 1x per week een plusklas voor de levelaars die nog wat wat extra's kunnen gebruiken. Die wordt gegeven door de Rt-er. En soms worden kinderen versnelt als ze toch nog te veel uitdaging missen en/of sociaal-emotioneel beter bij oudere kinderen passen. (3 van onze kinderen zijn versnelt, waarvan eentje 2x). Levelwerk is heel veelzijdig en er ligt ook een grote nadruk op zelf leren plannen. Zeer nuttige vaardigheid! Er is een box per leerjaar plus een 'uitloopbox' voor wie ook al klaar is met die van groep 8.
Nu het systeem 'ingeburgerd' is, zie je dat er meer kinderen in het levelwerk terecht komen. Iets wat ik eerder ook al aangaf: als een school een goed Hb beleid heeft lift iedereen daar op mee, in plaats van dat het 'ten koste van' anderen gaat.
Ik zie dit als een betere oplossing dan het kinderen eerst door alle schoolstof heen laten gaan en dan of snel naar het VO (P: je plannen om ook het VO maar aan te pakken, met aparte 'jonge kinderen' klassen en geen huiswerk enz. lijkt me wat al te ambitieus en eigenlijk vooral ook niet nodig) of dan alsnog maar gaan verdiepen en verrijken.

P

P

28-03-2013 om 11:15

Jippox

Leuk, eindelijk discussie over mogelijkheden hier!

Er zijn scholen op gymnasiumniveau die zich richten op jonge kinderen of autistische kinderen etc en ze bij elkaar plaatsen. Op dit moment kan het nog niet zoveel omdat ouders en basisscholen de hb kinderen het liefst op de basisschool houden (een kind een jaar langer is ook meer geld).

Ik maak mij geen zorgen om de kinderen op scholen waar die van jou zit maar wel om de kinderen die op scholen zitten zoals mijn neef bijv zat. Kleine scholen die dit gewoon niet aankunnen, veel te duur en te weinig personeel.

Nog een dingetje over verdiepingsstof: ik weet het niet maar ik voel dat dat te vaak te leuk is, te gezellig en te weinig hard werken en leren leren. Mijn oudste deed een beetje Spaans maar het stelde gewoon te weinig voor, te individueel en er werd te weinig gekeken wat ze geleerd hebben en hoe hard ze werkten. Ook de extra stof in rekenen was te gezellig. Zoon hoefde zo te weinig hard te werken, gewoon saaie rijtjes sommen die wel moeilijk zijn maken kan meer doen voor het leren doorzetten dan gezellige rekenspelletjes die heus wel educatief zijn maar te leuk. En nee ik ken niet alle extra methodes maar ik ben wel bang dat teveel scholen te leuke methodes hebben omdat er dan minder hulp nodig is van de leerkracht maar of het het doel bereikt van leren leren is wel de vraag.

Fred de Velde

Fred de Velde

28-03-2013 om 12:19

Discovery channel-onderwijs

"En nee ik ken niet alle extra methodes maar ik ben wel bang dat teveel scholen te leuke methodes hebben omdat er dan minder hulp nodig is van de leerkracht maar of het het doel bereikt van leren leren is wel de vraag."

Onderwijs dat lijkt op Discovery Channel Vooral gemaakt om te entertainen (hoewel je er heus iets van op steekt).

Het risico is inderdaad dat een kind 'op zijn eigen niveau werken' gaat associëren met vermaakt worden, met gezellige projectjes, waar hij/zij vooral niet zijn best voor hoeft te doen.

P

P

28-03-2013 om 14:03

Precies fred

Jij snapt wat ik bedoel. Helemaal als ze teveel zelf mogen verzinnen waar ze nu weer een projectje over mogen doen.

Eens

Het hoeft niet per definitie niet leuk te zijn, maar het moet wel werk zijn natuurlijk. Hier met het levelwerk (nee, geen aandelen, maar ben wel fan) is het zo dat kinderen voor een periode werk op krijgen en dan zelf steeds een weekplanning moeten maken. Je kunt er voor kiezen de leukste dingen eerst te doen, of elke week van alles wat. Dat is aan de kinderen zelf. En, ook goed vind ik: als het niet af is, gaat het mee naar huis als huiswerk.

Is onze school dan zo bijzonder?

Vraag ik mij gelijk af omdat dit niets nieuws is, maar allang bestaat. Misschien komt het door eigen ervaring dat ik al dat geroep om extra aandacht voor slimme leerlingen maar flauwekul vind. Omdat het hier gewoon goed gaat. Mijn zoon, versneld en nog steeds A scores, zit op een Daltonschool waar werken met een weekplanning standaard is. Hierop wordt heel goed gedifferentieerd. Zo krijgt hij 18 taken en sommige kinderen maar 5. Binnen die taken krijgt hij extra uitdaging in de vorm van Rekentijgers, Nieuwsbegrip, etc. Als taken niet af zijn, gaan ze mee als huiswerk, maar is bij ons nog nooit gebeurd.

Uiteindelijk begint het met een goede school uitzoeken die bij je kind past. De vormen van vernieuwingsonderwijs, zoals Daltonschool en Montessori, lenen zich daar beter voor.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Annet

Annet

30-03-2013 om 13:35

Gonniegans, onderwijsvorm zegt te weinig

Ik lees veel ervaringen van hb-ouders. Daaruit blijkt dat de onderwijsvorm niet veel zegt. Sommige scholen met vernieuwingsonderwijs vinden zelf dat ze al zo goed bezig zijn, dat er verder niets mogelijk is. En sommige klassikale scholen blijken dan plotseling wel te kunnen kijken naar het kind.
Daarnaast ben je ook erg afhankelijk van de leerkracht.

Leuk voorbeeld van onze school bij de informatieavond: Als het niet goed gaat met uw kind, dan willen we dat graag weten. Dan kunnen we kijken wat er op school anders moet. Oftewel: De oorzaak wordt eerst op school gezocht en ouders kunnen daarbij helpen. Die zijn expert in hun eigen kind.

anna van noniemen

anna van noniemen

30-03-2013 om 15:59

Weet niet hoor

vooral wie er voor de klas staat maakt of het wel of niet lukt. Mijn kinderen zitten ook op Dalton en het klinkt allemaal leuk, maar er vallen bij ons ook best veel kinderen uit, naar SBO of SO. En vanmorgen bij de voetbal stonden ook een aantal ouders te mopperen, weliswaar over een andere Daltonschool, dat daar ook veel kinderen uitvielen.

Uitval hebben we het nu toch niet over?

Kinderen die uitvallen is toch een heel ander probleem? Waar we het nu niet over hebben? In veel gevallen zijn kinderen daar beter op hun plek. We moeten af van het idee dat als een degradatie te zien. Wel is het zo dat de ene Daltonschool of Montessorischool de andere niet is, maar sec leent het systeem zich beter voor differentiatie en individuele aanpak.

Overigens ben ik bekend met SO want wij hebben de omgekeerde weg afgelegd, van SO cluster 3 naar regulier. Wat ook maar weer aangeeft dat op SO zeker ook slimme kinderen zitten. Zo jammer van al die vooroordelen altijd.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

anna van noniemen

anna van noniemen

31-03-2013 om 21:35

Nee

ik reageerde vooral hierop: De vormen van vernieuwingsonderwijs, zoals Daltonschool en Montessori, lenen zich daar beter voor.

alsof dat dan een garantie is dat je kind er goed past en goede prestaties heeft. Dat is helaas niet het geval...

Nee dat klopt

Uiteindelijk is de school zelf allesbepalend. En in sommige kleinere gemeentes is er helemaal geen keus. Maar ouders doen er goed aan zich vooraf goed te orienteren. Het gaat om onderwijsvorm en hoe dit in de praktijk vormgegeven wordt en je niet laten leiden door zaken als protestant, katholiek ofzoiets. Maar dat was een ander draadje

In elk geval vond ik de voorgestelde ideeen weinig vernieuwend. Bij ons wordt dit goed toegepast en is er geen probleem. Wel sociaal gezien, maar dat gewoon echt mijn zoons persoonlijkheid helaas. Het is te makkelijk hb er de schuld van te geven. Het is geen vrijbrief ofzo...

Daarnaast vind ik het nog steeds gezeur: laast op onze reguliere school een ouder die zie 'ik wens niemand een hb kind toe'. Man, je weet niet waar je over praat. Kom eens een uurtje kijken op de cluster 3 school in de buurt en je weet direct wat je echt niemand toewenst. Kinderen met duchenne, ALS, kanker. Dát wens je niemand toe. Sommige mensen hebben soms even een reality check nodig.

Al maak ik hier ook vast geen vrienden mee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.