Bakblik
04-11-2024 om 16:33
Wat vindt het forum ervan?
https://nos.nl/artikel/2543235-school-zeist-zet-cijfers-even-niet-in-volg-app-kind-regie-geven
Een school in Zeist gaat bij wijze van proef een poosje de cijfers niet in de app zetten, dit om te kijken of de leerlingen dan minder prestatiedruk ervaren.
Ik heb toen mijn kinderen op de middelbare zaten een inlog moeten activeren om een tienminutengesprek te kunnen aanvragen, de cijfers die mijn kinderen haalden heb ik nooit bekeken. Ik gaf ze het vertrouwen dat ze het konden en dat ze zelf wel zouden melden als het niet goed ging. Bij beiden is het goed gegaan 6 jaar lang.
Ik zou ervoor zijn als alle scholen het zo gingen doen. Wat vindt jij?
Willen ook degenen die actief zijn in het onderwijs meepraten hierover?
Tuinfluiter
08-11-2024 om 10:41
Nick90 schreef op 08-11-2024 om 10:07:
[..]
Ja het is jouw kind dus jouw verantwoordelijkheid. Ik snap serieus niet wat er op magister tegen is. Gewoon een app waarin je cijfers van je kind kunt zien, hoe je daar mee omgaat is aan jou uiteraard en daar zit dan ook het probleem.
In de begin tijd zag je alleen de cijfers maar tegenwoordig zie je elk vergeten boek en te laat komen.
Natuurlijk moet je als ouder met je kind in gesprek als het vaak te laat komt en spijbelt. Maar als dat maar een enkele keer voorkomt hoef je dat als ouder niet direct te weten en moet een kind dit zelf leren oplossen met school.
Je bent als ouder eindverantwoordelijk maar een kind moet ook gedurende de middelbare school tijd zelfstandig worden. Dit gaat soms gepaard met niet zo slimme acties van een kind. Ze leren van zelf problemen oplossen zonder bemoeienis van ouders.
Mijn kinderen hebben gewoon ook geleerd van zaken die fout gingen daar werden ze zelfstandig en meer volwassen van.
BritgetJones007
08-11-2024 om 10:41
skik schreef op 08-11-2024 om 06:47:
[..]
Ik vind het ook wel éénrichtingsverkeer van scholen: je moet plannen, maar je weet (te) laat wat er van je verwacht wordt. Je moet niet de hele dag op je telefoon zitten, maar je moet regelmatig Magister checken of het huiswerk al geplaatst is, of er die ochtend een roosterwijziging is zodat je niet je boeken Frans maar je boeken geschiedenis mee moet nemen, enzovoort.
EN dit.
Vraag mij echt af hoe in godsnaam school tot die conclusie komt, dat omdat ouders kunnen kijken, dat ouders dan druk gaan zetten??
En de druk vanuit school dan die wordt ervaren door veel leerlingen?
Hoe vaak lees je hier wel niet topics over brugklasser en andere Leerlingen die gewoon enorme druk ervaren vanuit school.
Bakblik
08-11-2024 om 10:41
MamaE schreef op 08-11-2024 om 10:26:
Ik vind het echt absurd om te lezen dat school aan ouders vraagt hoe die ervoor gaan zorgen dat kind wel voldoendes gaat halen voor een vak. Puur en alleen omdat ze kunnen weten dat kind onvoldoendes haalt. Terwijl ze zelf meer dan de helft van de lessen laten uitvallen. En ja, daar mag je een school op aanspreken, want het geven van lessen is hun taak en sowieso niet iets wat je als ouders kunt doen.
De tendens is hier; weten is handelen. Dus je wordt geacht een app te hebben, die te checken en meteen wat met alle informatie te doen. Kind vergeet boeken, als ouder moet je foei zeggen. Kind heeft huiswerk niet gemaakt, als ouder moet je controleren. Kind haalt een onvoldoende, je moet nog meer gaan controleren.
Ouders zitten niet meer op school, laten we ze alsjeblieft niet de middelbare overdoen.
En dan heb je nog een ander probleem wat door deze tendens toeneemt; kansenongelijkheid. Want niet alle ouders kunnen hun kind overal mee helpen. Snappen het schoolsysteem niet. Weten niet hoe alles werkt. En als scholen dat massaal wel gaan verwachten, gaan basisscholen daar in hun advisering rekening mee houden. En dan wordt het opleidingsniveau van de ouders en hun mate van betrokkenheid en of ze in staat zijn om te helpen meegewogen. Dat moet je als samenleving niet willen.
Een zestienjarige mag inderdaad zelf beslissen over medische ingrepen, een tattoo of piercing nemen zonder toestemming, maar als diezelfde zestienjarige zijn wiskundeboek vergeet of zijn huiswerk voor geschiedenis niet maakt, dan kunnen de ouders dat meteen zien in een app.
Dat gebeurt al een niet pas sinds vorig jaar. Toen mijn dochter opgegeven moest worden voor de middelbare (mei 2014)wilde haar vriendin met Marokkaanse roots heel graag mee met mijn dochter naar het vwo. Haar cito gaf echter net geen havo aan. De meeste van groep 8 adviseerde vmbo basis en met heel veel praten hebben die ouders het kind meteen in een mavo klas kunnen krijgen. Dat mavo diploma heeft dat meisje glansrijk gehaald en daarna is ze opgestroomd naar havo wat ze ook gehaald heeft.
Ze kon bij haar ouders niet goed terecht voor hulp en ondersteuning haar moeder had eind jaren 70 lhno gedaan en haar vader is pas naar Nederland gekomen toen hij al volwassen was.
Het niveau van ouders meewegen in de adviezen zal inderdaad groeien als de scholen steeds meer gaan en blijven vragen van ouders op het gebied van hulp en ondersteuning voor hun kind.
BritgetJones007
08-11-2024 om 10:47
Bakblik schreef op 08-11-2024 om 09:34:
[..]
Snap je nu waarom mensen (ouders/docenten) graag wat minder magister/som willen?
Het is voor alle partijen edn ongezonde situatie zoals het nu op veel scholen is.
Klopt, maar wel in een artikel het op 'de ouders' afschuiven....!
En dan vraag ik mij af of ze een plank voor de kop hebben.
mana_sutiyuq
08-11-2024 om 10:49
Nick90 schreef op 08-11-2024 om 10:07:
[..]
Ja het is jouw kind dus jouw verantwoordelijkheid. Ik snap serieus niet wat er op magister tegen is. Gewoon een app waarin je cijfers van je kind kunt zien, hoe je daar mee omgaat is aan jou uiteraard en daar zit dan ook het probleem.
Eh, nee, de school legt steeds meer van de schoolverantwoordelijkheden bij de ouders neer. Straks ben je als ouder nog verantwoordelijk voor de kwaliteit van de lessen op school.
Zoals ik al schreef, werd er van ons verwacht dat wij ons kind zouden bestraffen omdat het huiswerk aan het overschrijven was. Nou dat lijkt mij nou echt een verantwoordelijkheid van school, want ik heb er geen last van als mijn kind overschrijft, dat heeft kind zelf. Ik zal kind vertellen dat het niet de bedoeling is dat het overschrijft maar zelf moet maken, maar verder ga ik niet. Krijgt het strafwerk mee zal ik wel de docent steunen dat dat gewoon gedaan moet worden, maar ik ga de straf niet bedenken en uitdelen.
mana_sutiyuq
08-11-2024 om 10:52
Tuinfluiter schreef op 08-11-2024 om 10:41:
[..]
Mijn kinderen hebben gewoon ook geleerd van zaken die fout gingen daar werden ze zelfstandig en meer volwassen van.
Ik denk dat je meer leert van dingen die fout gaan en in een volgende poging wel lukken dan van alleen maar succesvolle dingen meemaken.
Je moet ze leren zwemmen, niet gelijk een jacht meegeven, een jacht kan zinken dan heb je meer aan ook kunnen zwemmen.
MamaE
08-11-2024 om 10:57
Bakblik schreef op 08-11-2024 om 10:41:
[..]
Dat gebeurt al een niet pas sinds vorig jaar. Toen mijn dochter opgegeven moest worden voor de middelbare (mei 2014)wilde haar vriendin met Marokkaanse roots heel graag mee met mijn dochter naar het vwo. Haar cito gaf echter net geen havo aan. De meeste van groep 8 adviseerde vmbo basis en met heel veel praten hebben die ouders het kind meteen in een mavo klas kunnen krijgen. Dat mavo diploma heeft dat meisje glansrijk gehaald en daarna is ze opgestroomd naar havo wat ze ook gehaald heeft.
Ze kon bij haar ouders niet goed terecht voor hulp en ondersteuning haar moeder had eind jaren 70 lhno gedaan en haar vader is pas naar Nederland gekomen toen hij al volwassen was.
Het niveau van ouders meewegen in de adviezen zal inderdaad groeien als de scholen steeds meer gaan en blijven vragen van ouders op het gebied van hulp en ondersteuning voor hun kind.
Mijn ouders konden ons ook niet helpen met school. Mijn zus en ik deden vwo, moeder had met hangen en wurgen lhno gedaan, vader mavo. De betavakken onderbouw lukten hem nog net. Maar wat er wanneer mee moest, leren, huiswerk etc. was echt onze eigen verantwoordelijkheid. Ik heb er ook nooit een seconde over nagedacht dat het normaal was dat je ouders je daarmee zouden helpen. Gelukkig hoefden mijn ouders daar niet voor te praten op school, want de scores waren duidelijk.
Maar als een school dan bij de eerste de beste onvoldoende tegen ouders zegt 'en wat gaan jullie daar aan doen?' Nou ja...niet zo veel, want dat kunnen veel ouders helemaal niet. En dan? Hoort een kind dan meteen niet thuis op dat niveau?
Kortom; lesgeven is een taak van de school, inclusief tijdig huiswerk opgeven. Het maken en leren van huiswerk en spullen meenemen is de verantwoordelijkheid van de leerling. En de ouders zorgen voor de basis daar omheen. Dat kind een fiets heeft, een tas heeft, schriften, pennen, rekenmachine etc. En dat er een normaal ritme is waarin voor school en huiswerk, maar ook voor ontspanning, sport en een baantje ruimte is.
Bakblik
08-11-2024 om 11:04
MamaE schreef op 08-11-2024 om 10:57:
[..]
Mijn ouders konden ons ook niet helpen met school. Mijn zus en ik deden vwo, moeder had met hangen en wurgen lhno gedaan, vader mavo. De betavakken onderbouw lukten hem nog net. Maar wat er wanneer mee moest, leren, huiswerk etc. was echt onze eigen verantwoordelijkheid. Ik heb er ook nooit een seconde over nagedacht dat het normaal was dat je ouders je daarmee zouden helpen. Gelukkig hoefden mijn ouders daar niet voor te praten op school, want de scores waren duidelijk.
Maar als een school dan bij de eerste de beste onvoldoende tegen ouders zegt 'en wat gaan jullie daar aan doen?' Nou ja...niet zo veel, want dat kunnen veel ouders helemaal niet. En dan? Hoort een kind dan meteen niet thuis op dat niveau?
Kortom; lesgeven is een taak van de school, inclusief tijdig huiswerk opgeven. Het maken en leren van huiswerk en spullen meenemen is de verantwoordelijkheid van de leerling. En de ouders zorgen voor de basis daar omheen. Dat kind een fiets heeft, een tas heeft, schriften, pennen, rekenmachine etc. En dat er een normaal ritme is waarin voor school en huiswerk, maar ook voor ontspanning, sport en een baantje ruimte is.
O MamaE wat kan jij het toch altijd heerlijk helder, kort en bondig beschrijven en echt terugbrengen tot de kern. Complimenten!
Annamien
08-11-2024 om 11:18
Mijn kinderen en ik hebben er niet zoveel moeite mee om de cijfers te kunnen zien. Ik kijk meestal niet, maar af en toe, als ik toch in de app ben om te kijken hoe laat ze uit zijn, zie ik weleens. Ene dochter wil dat ik sowieso niks over haar cijfers zeg, hoe hoog of laag ze ook zijn, ze vertelt het zelf wel overigens. Andere dochter vindt het wel fijn dat ik het kan zien en als het nodig zou zijn, zou het voor haar makkelijker zijn om het gesprek erover aan te gaan. Wat de cijfers betreft heb ik er wel moeite mee dat een leraar de cijfers ook in het weekend, ‘s avonds laat of in de vakantie in magister zet, als het cijfer mooi is geen probleem, maar bij een onvoldoende kan dat best voor stress zorgen heb ik al meerdere keren meegemaakt. Heb daar ook weleens iets over gezegd op een ouderavond, maar er is niks mee gedaan helaas.
Huiswerk kijk ik nooit naar, dat kunnen ze heel goed zelf regelen. Absentie wel, maar dat is dan om te kijken of een ziekmelding wel goed is doorgevoerd, daar wil op de school van onze kinderen nog weleens wat fout gaan.
Ninoea
08-11-2024 om 13:07
Magister is een hulpmiddel. Niet heilig en ook geen vreselijk middel. Gewoon een hulpmiddel. Alles staat of valt met het gebruik ervan. Onze oudste zoon is intelligent én is heel slecht in plannen en organiseren. Dat is overigens ook vastgesteld in een aantal diagnoses. In zijn situatie zijn zowel de cijfers in magister als het te leren huiswerk heel erg handig omdat ik hem er, met zijn eigen instemming mee kan helpen. Hij zit nu in de tweede en het eerste jaar hebben we ingetraind dat hij het inpland en hoe hij dat doet zodat hij het ook echt niet vergeet en rekening houdt dat hij ook tijd heeft voor sociale dingen. Ook heb ik hem geholpen met leren te leren. Hij is nu een stap verder en maakt zelf zijn planningen, komt ze na en overlegt/besluit of overhoren thuis als check of hij het beheerst handig is. Hij zet langzaam aan stappen en wordt steeds zelfstandiger. Ik heb geen meldingen aanstaan van de tool die de school gebruikt. Ik kijk in het weekend twee weken vooruit wat de toetsen zijn en check bij mijn zoon of hij een planning heeft gemaakt. Cijfers vraag ik meestal wel vrij snel na bij hem vanuit enthousiasme als zijn werk gelukt is en ook om mee te leven als het ruk ging. Ik merk dat hij die betrokkenheid ook fijn vindt. Hij baalde laatst van een krappe voldoende terwijl ik juist trots was want hij had alles alleen gedaan en het was een lastig onderwerp en hij had ook tijd besteed aan allerlei sociale activiteiten in de desbetreffende week en was niet overprikkeld geraakt. Die context vind ik als opvoeder dan veel belangrijker dan dat ene cijfer.
Miepjecody
08-11-2024 om 13:16
Mevrouw75 schreef op 08-11-2024 om 09:43:
[..]
Dat deden ze vroeger natuurlijk ook, het stond alleen niet in magister. ‘Ze’ vinken het ook niet allemaal aan in magister.
Ze hebben bij mijn kinderen echt niet standaard gekeken of ze hun huiswerk hadden gemaakt en of ze hun boeken mee hadden.
Bij mij vroeger ook niet.
Miepjecody
08-11-2024 om 13:17
Bakblik schreef op 08-11-2024 om 09:34:
[..]
Snap je nu waarom mensen (ouders/docenten) graag wat minder magister/som willen?
Het is voor alle partijen edn ongezonde situatie zoals het nu op veel scholen is.
Op deze manier wel ja
Schemerlampje
08-11-2024 om 13:27
Miepjecody schreef op 08-11-2024 om 13:16:
[..]
Ze hebben bij mijn kinderen echt niet standaard gekeken of ze hun huiswerk hadden gemaakt en of ze hun boeken mee hadden.
Bij mij vroeger ook niet.
Dat doen de meeste docenten nu ook niet, of wel, maar zetten het dan lang niet altijd in magister. En ik had vroeger een docent die controleerde wel, had je het niet gemaakt dan werd je er uitgestuurd.
Maar ik hoor hier veel aversie tegen alles wat in magister staat en dat snap ik. Maar alleen de cijfers blokkeren voor ouders helpt dan toch niet. Al die andere dingen kun je dan nog steeds wel zien.
Mevrouw75
08-11-2024 om 13:52
MamaE schreef op 08-11-2024 om 10:26:
Ik vind het echt absurd om te lezen dat school aan ouders vraagt hoe die ervoor gaan zorgen dat kind wel voldoendes gaat halen voor een vak. Puur en alleen omdat ze kunnen weten dat kind onvoldoendes haalt. Terwijl ze zelf meer dan de helft van de lessen laten uitvallen. En ja, daar mag je een school op aanspreken, want het geven van lessen is hun taak en sowieso niet iets wat je als ouders kunt doen.
De tendens is hier; weten is handelen. Dus je wordt geacht een app te hebben, die te checken en meteen wat met alle informatie te doen. Kind vergeet boeken, als ouder moet je foei zeggen. Kind heeft huiswerk niet gemaakt, als ouder moet je controleren. Kind haalt een onvoldoende, je moet nog meer gaan controleren.
Ouders zitten niet meer op school, laten we ze alsjeblieft niet de middelbare overdoen.
En dan heb je nog een ander probleem wat door deze tendens toeneemt; kansenongelijkheid. Want niet alle ouders kunnen hun kind overal mee helpen. Snappen het schoolsysteem niet. Weten niet hoe alles werkt. En als scholen dat massaal wel gaan verwachten, gaan basisscholen daar in hun advisering rekening mee houden. En dan wordt het opleidingsniveau van de ouders en hun mate van betrokkenheid en of ze in staat zijn om te helpen meegewogen. Dat moet je als samenleving niet willen.
Een zestienjarige mag inderdaad zelf beslissen over medische ingrepen, een tattoo of piercing nemen zonder toestemming, maar als diezelfde zestienjarige zijn wiskundeboek vergeet of zijn huiswerk voor geschiedenis niet maakt, dan kunnen de ouders dat meteen zien in een app.
School gaat in een gesprek gewoon alledrie de componenten langs: kind-ouder-school. Op school en thuis. Soms adviseer je als school ook gewoon dat kind het even zélf wil doen en dat het oud genoeg is omdat te laten zien. (En krijgt daar weer boze moeders over).
Pinokkio
08-11-2024 om 19:22
Ach, ik ben niet zo’n fan van dat soort volgsystemen.
Maar het hoort er blijkbaar wel wat bij tegenwoordig. En ik ben het wel eens met het uitgangspunt dat je als ouder ook wel zelf kiest hoe hiermee om te gaan. Zo heb ik zelf echt zelden erin gekeken. Checken van invoering van absentie, zoiets wel.
Overigens had ik zelf wel het gevoel dat de druk vanuit school best behoorlijk was, teveel naar mijn smaak.