Bakblik
04-11-2024 om 16:33
Wat vindt het forum ervan?
https://nos.nl/artikel/2543235-school-zeist-zet-cijfers-even-niet-in-volg-app-kind-regie-geven
Een school in Zeist gaat bij wijze van proef een poosje de cijfers niet in de app zetten, dit om te kijken of de leerlingen dan minder prestatiedruk ervaren.
Ik heb toen mijn kinderen op de middelbare zaten een inlog moeten activeren om een tienminutengesprek te kunnen aanvragen, de cijfers die mijn kinderen haalden heb ik nooit bekeken. Ik gaf ze het vertrouwen dat ze het konden en dat ze zelf wel zouden melden als het niet goed ging. Bij beiden is het goed gegaan 6 jaar lang.
Ik zou ervoor zijn als alle scholen het zo gingen doen. Wat vindt jij?
Willen ook degenen die actief zijn in het onderwijs meepraten hierover?
BritgetJones007
11-11-2024 om 16:15
Mevrouw75 schreef op 11-11-2024 om 09:23:
[..]
School schrijft geen artikel. En waarom is het moeilijk geloven dat dit nou eenmaal is hoe het bij school terecht komt ( er is een vragenlijst rondgegaan, staat gewoon in het artikel) en dat magister niet meer openbaar voor ouders is?
Eigenlijk dezelfde vraag aan jou....Waarom is wat ik schrijf zo moeilijk te accepteren.
Er zal best een vragenlijst zijn rondgegaan, maar aan de andere kant weet ik niet hoe die vragenlijst is 'ingeleid' bij de leerlingen
Dit is in ieder geval hoe ik het ervaar en met mij ook heel veel ouders.
Bakblik
11-11-2024 om 16:36
Mevrouw75 schreef op 11-11-2024 om 10:05:
[..]
Soms werkt dat: ouders weten immers hoe hun kinderen werken en kunnen dan school helpen door gewoon een tip te geven. Lijkt me stukken effectiever dan dat school van alles gaat uitproberen (want elke leerling werkt toch echt weer net even anders).
Ik kon best vertellen hoe mijn kind werkte en hoe ze het beste stof tot zich nam, dat kon ze zelf ook. Dat ik de stof niet uit kon leggen, dat ik dat iets voor de school vond lijkt mij logisch.
SuzyQFive
11-11-2024 om 16:42
IngridT schreef op 06-11-2024 om 18:02:
bij ons op school ( ik ben docent) krijgen ouders binnen 10 min automatisch een mail als een leerling ook maar 1 lesuuur ongeoorloofd absent is (dus spijbelt) ……ik vind t volstrekt doorgeslagen.
Overigens vind ik het wel goed ( sterker nog, noodzakelijk) dat school s morgens na de start van uur 1 de ouders belt van leerlingen die niet ziekgemeld zijn, maar wel absent. Of ze nou 12 zijn of 17. Je wilt er toch niet s middags achter komen dat je kind nooit op schools aangekomen s ochtends? Om wat voor obscure reden dan ook?
Maar een uurtje spijbelen in de loop van de dag….lijkt me goed dat dat iets is tussen school en leerling. Tenzij echt uit de klauwen loopt.
cijfers idem. Weg met de pushmeldingen naar ouders. Bij ons op school zijn de rapporten afgeschaft. Want ouders kunnen immers alles altijd in magister zien…mwah. Liever terug naar af. Ouders geen toegang meer tot magister, en gewoon weer rapporten. Ook fijn om een paar euro bij pake en beppe te scoren ( ik werk in Friesland 😀)
Hier niet automatisch een mail, ouders kunnen het natuurlijk wel zien in SOM. Maar bij ons op school hebben heel veel leerlingen extra begeleiding dus die kunnen dus ook bij een leerlingbegeleider of ondersteuningsles zitten. Daarom komt er geen spijbelbrief (bij drie keer spijbelen) en we moeten wel een mail naar ouders sturen als een leerling verwijderd wordt uit de les, met daarin de reden van verwijderen.
Bakblik
11-11-2024 om 16:42
Tuinfluiter schreef op 11-11-2024 om 10:21:
[..]
Mijn kinderen hebben nooit huiswerk via magister gehad en je keek op magister via een vaste computer en nog niet via de mobiel. Cijfers stonden er meestal pas op nadat de kinderen ze al in de klas hadden gehoord. Docenten moesten er ook nog aan wennen vlak voor een rapport werd er heel veel in één keer opgezet.
Het nadeel van het huidige magister vind ik dat ouders alles kunnen zien soms nog voordat je kind het weet. Natuurlijk wil je weten hoe een kind er gemiddeld voor staat maar een onvoldoende mag ook weleens onder het tapijt gemoffeld worden. Hoe ouder je kind is hoe meer zeggenschap het zelf zou moeten hebben.
Leveren onvoldoendes kinderen stress op of het gegeven dat ouders ze altijd kunnen zien. In het voor magister tijdperk wist je als ouder niet elk cijfer maar op de school van mijn kinderen werd er bij meerdere onvoldoendes door de mentor contact opgenomen dat werd ook aan de betreffende leerling gemeld. Ik weet dat leerlingen daar ook stress van hadden.
Hoe ouder het kind hoe meer er hier in Magister ging en hoe meer ouders geacht werden Magister te gebruiken, toen de nieuwe directie aantrad. Het dubbele systeem dat er was toen dochter als brugger begon was vrij omslachtig en tijdrovend maar een zegen voor ouders die niet overal bovenop wilden zitten.
Dat de nieuwe directie dat niet meer wilde kon ik best begrijpen het gaf docenten veel minder werk als dat dubbele systeem niet meer bestond.
Verder ben ik het met je eens dat kinderen met het ouder worden zelf zeggenschap moeten krijgen over hun leerprestaties en eventuele onvoldoendes moeten kunnen wegmoffelen als ze voor de volgende toets weer een dikke voldoende halen.
Mevrouw75
11-11-2024 om 17:40
BritgetJones007 schreef op 11-11-2024 om 16:15:
[..]
Eigenlijk dezelfde vraag aan jou....Waarom is wat ik schrijf zo moeilijk te accepteren.
Er zal best een vragenlijst zijn rondgegaan, maar aan de andere kant weet ik niet hoe die vragenlijst is 'ingeleid' bij de leerlingen
Dit is in ieder geval hoe ik het ervaar en met mij ook heel veel ouders.
Ik kan het prima accepteren. ‘Er zal best’, terwijl het gewoon in het artikel te lezen is, is op z’n minst een beetje bijzonder.
Ik ben sowieso voorstander van het hele openbare karakter van magister afschaffen. Dat heeft niks met verantwoordelijkheid bij mij, de leerlingen of ouders leggen te maken.
Maar goed, deze school gaat als proef magistercijfers dichtgooien voor ouders omdat uit hun enquete (hoe deze ook is opgesteld) blijkt dat dat misschien wel een beetje helpt. Belangenvereniging Ouders en Onderwijs is wel benieuwd, omdat uit hun geleden blijkbaar ook ouders met de app worstelen.
Ik verzin het zelf allemaal niet.
Pippeltje
12-11-2024 om 19:02
Nick90 schreef op 11-11-2024 om 03:30:
[..]
Want jij volgt elke leerling? En ze zijn allemaal goed terecht gekomen door jouw advies?
Nee hoor. Soms is een ll zo druk bezig met het 'klieren' in de klas dat je het idee hebt dat daar alle energie in gaat zitten. Om te laten zien dat ik me niet uit de tent laat lokken (want dat lijkt het doel) zeg ik dan wel eens zo iets als boodschap dat ie beter op zichzelf kan concentreren. Dat ie mij er niet mee heeft.
Maar Nick, wat zit je toch als een bok op de haverkist. Zit je iets dwars?
Lotte78
12-11-2024 om 21:38
Toen in de coronaperiode er meerdere systemen door elkaar heen gingen lopen (huiswerk opgeven in digiles, teams zetten of magister), ging er veel mis met huiswerk. Leerlingenraad is toen in gesprek gegaan met directie. Uiteindelijk kwam daar de regel uit. Magister is leidend. De docent zet al het huiswerk in magister. Is er de volgende dag weer les, dan uiteindelijk aan het einde vh lesuur. Anders einde vd dag. Toetsen minimaal 1 week van te voren.
Er was nog wat gestegel dat een oudere docent vond dat leerlingen zelf moesten plannen. Antwoord vd leerlingenraad was dat huisweek een taak is. Die opgegeven wordt. Dat dit niet perse in een papierenagenda hoeft te worden geschreven. Maar een platform als magister met een digitale agenda daar ook goed voor is. Wat betreft planning raadde de leerlingraad de school aan om (papieren) planners te promoten ipv een agenda. In een planner maak je tenslotte een planning. In een agenda schrijf je alleen de taken op en niet wanneer je het maakt.
Volgens mij dochter is dit nu een stuk fijner. Ook is nu het probleem dat docenten te veel toetsen op 1 dag plannen voorbij. De regel is xaantal toetsen per dag. En nu zien docenten dat zelf.
Wat ik trouwens wel netjes vond van school dat toen bijna dochter 16 werd, ze een mail kreeg met de vraag kreeg over de toestemmingen , want daar gaat ze nu zelf over.
Oja wat betreft ziekmelden. Dit kan niet meer via magister. Leerlingen waren hier te handig mee Dus ik moet weer ouderwets bellen.