Bakblik
04-11-2024 om 16:33
Wat vindt het forum ervan?
https://nos.nl/artikel/2543235-school-zeist-zet-cijfers-even-niet-in-volg-app-kind-regie-geven
Een school in Zeist gaat bij wijze van proef een poosje de cijfers niet in de app zetten, dit om te kijken of de leerlingen dan minder prestatiedruk ervaren.
Ik heb toen mijn kinderen op de middelbare zaten een inlog moeten activeren om een tienminutengesprek te kunnen aanvragen, de cijfers die mijn kinderen haalden heb ik nooit bekeken. Ik gaf ze het vertrouwen dat ze het konden en dat ze zelf wel zouden melden als het niet goed ging. Bij beiden is het goed gegaan 6 jaar lang.
Ik zou ervoor zijn als alle scholen het zo gingen doen. Wat vindt jij?
Willen ook degenen die actief zijn in het onderwijs meepraten hierover?
Bakblik
10-11-2024 om 21:28
Mevrouw75 schreef op 10-11-2024 om 21:14:
[..]
Volgens mij is het één medeforummer over een docent. Dat lijkt me verre van landelijk beleid ofzo.
Nee er zijn meer schrijvers die vinden dat school teveel vraagt van ouders. Ik heb wat voorbeelden gegeven maar ook Mukske had verhalen over teveel verwachtingen van de school.
En ik wil mijn kind best helpen en ondersteunen met toetsen voorbereiden maar het ontbreekt mij aan didactische vaardigheden. Dus minden echt lesgeven over present continous en het waarom daarvan dat kan ik niet. Dat kan een school niet van ouders verwachten
Nick90
11-11-2024 om 03:30
Pippeltje schreef op 10-11-2024 om 17:48:
[..]
Ze begrijpen heel goed wat ik bedoel: leren doe je omdat je er zelf wijzer van wordt.
Want jij volgt elke leerling? En ze zijn allemaal goed terecht gekomen door jouw advies?
Nick90
11-11-2024 om 03:32
Bakblik schreef op 10-11-2024 om 21:28:
[..]
Nee er zijn meer schrijvers die vinden dat school teveel vraagt van ouders. Ik heb wat voorbeelden gegeven maar ook Mukske had verhalen over teveel verwachtingen van de school.
En ik wil mijn kind best helpen en ondersteunen met toetsen voorbereiden maar het ontbreekt mij aan didactische vaardigheden. Dus minden echt lesgeven over present continous en het waarom daarvan dat kan ik niet. Dat kan een school niet van ouders verwachten
Hoe ligt dat aan de school en niet aan de ouders?
Nick90
11-11-2024 om 03:38
Bakblik schreef op 10-11-2024 om 21:28:
[..]
Nee er zijn meer schrijvers die vinden dat school teveel vraagt van ouders. Ik heb wat voorbeelden gegeven maar ook Mukske had verhalen over teveel verwachtingen van de school.
En ik wil mijn kind best helpen en ondersteunen met toetsen voorbereiden maar het ontbreekt mij aan didactische vaardigheden. Dus minden echt lesgeven over present continous en het waarom daarvan dat kan ik niet. Dat kan een school niet van ouders verwachten
Je hebt hoge verwachtingen van de school want zelf heb je geen skill om je kind iets bij te brengen want dat is te moeilijk/lastig voor je. Jij kreeg dus een kind met de instelling dat je de eerste jaren zelf moet doen maar met je kind in de puberteit ga je miepen over dat je zelf je eigen kind moet opvoeden. Een app om de voortgang van je kind te volgen is het ultieme kwaad voor somige hier.
duizel
11-11-2024 om 05:19
Nick90 schreef op 11-11-2024 om 03:38:
[..]
Je hebt hoge verwachtingen van de school want zelf heb je geen skill om je kind iets bij te brengen want dat is te moeilijk/lastig voor je. Jij kreeg dus een kind met de instelling dat je de eerste jaren zelf moet doen maar met je kind in de puberteit ga je miepen over dat je zelf je eigen kind moet opvoeden. Een app om de voortgang van je kind te volgen is het ultieme kwaad voor somige hier.
Ze schrijft dat ze didactisch gezien niet in staat is om les te geven aan haar kind. Lijkt me terecht toch. Er zijn niet voor niets lerarenopleidingen.
Bovendien kan je kind op een hoger niveau uitkomen als de ouders of hetzelfde niveau maar met een ander pakket in de bovenbouw. Ook vervaagd de kennis die jij hebt opgedaan maar waar je nu niks meer mee doet.
Ik heb havo gedaan maar als ik mijn kind nu (bij)les zou moeten geven in Frans, economie of scheikunde oid dan schiet mijn kennis echt tekort. En dan gaat het niet om het overhoren voor een toets of de Franse woordenlijst die ze moeten leren, of helpen met plannen van het huiswerk. Dat lukt nog wel (met een lesboek erbij). Maar inhoudelijk uitleg geven is echt iets anders.
BritgetJones007
11-11-2024 om 07:01
Nick90 schreef op 11-11-2024 om 03:38:
[..]
Je hebt hoge verwachtingen van de school want zelf heb je geen skill om je kind iets bij te brengen want dat is te moeilijk/lastig voor je. Jij kreeg dus een kind met de instelling dat je de eerste jaren zelf moet doen maar met je kind in de puberteit ga je miepen over dat je zelf je eigen kind moet opvoeden. Een app om de voortgang van je kind te volgen is het ultieme kwaad voor somige hier.
Nou nou...het gaat veel ouders erom dat dit een app is, die wat doorgeschoten is. De jongeren die er de kantjes ervan af lopen bereik je er niet mee. Die halen hun schouders erover op. Maar juist de jongeren die het zich wel aantrekken, daarbij voelt het als druk, en ook 'geen ruimte voelen' om een keer minder te scoren of een keer iets te vergeten of überhaupt 'buiten de lijntjes te kleuren', terwijl dat juist voor de laatste groep heel belangrijk is om ook te mogen ervaren.
Deze app is bedoeld voor de eerste groep, maar bij de andere groep schiet de app (en school) zijn doel voorbij en wordt het ervaren als een pressiemiddel.
Juist bij de laatste groep is het heel belangrijk om te mogen ervaren, dat het goed goed genoeg is en het soms ook wat minder mag....
Dus eigenlijk de groep waar jijzelf vroeger niet tot behoorde, zo las ik eerder.
Dus jij ervaart het wellicht als 'niet moeilijk doen, het is maar een app'.
Maar de andere groep die hier heel gevoelig voor is, voelt het als een pressiemiddel en geen ruimte om het eens minder te doen.....
En dat 'school' dan in een artikel stelt,dat dit komt door de 'ouders' (die hier ook niet op zitten te wachten en sterker nog: nooit om gevraagd hebben), schiet bij mij in het verkeerde keelgat en komt eerder over als hun handen in onschuld wassen en zelfs manipulatie.
Dus laat school gewoon hun verantwoordelijkheid nemen, in plaats van dit afschuifsysteem.
Laat school een eerlijk artikel schrijven, waarin ze aangeven dat ze de werking van de app onderschat hebben en dat er onwenselijke neven gevolgen vanuit voort zijn gekomen , wat het doel voorbij schiet. En dat dit voor de drie belangrijkste hoofdpersonen onwenselijk is: school, leerlingen en ouders.
Pas dan kan je eerlijk en open met elkaar in gesprek over een oplossing die recht doet aan het kind. En dat had in de basis het uitgangspunt in het artikel moeten zijn.
Bakblik
11-11-2024 om 07:08
Nick90 schreef op 11-11-2024 om 03:38:
[..]
Je hebt hoge verwachtingen van de school want zelf heb je geen skill om je kind iets bij te brengen want dat is te moeilijk/lastig voor je. Jij kreeg dus een kind met de instelling dat je de eerste jaren zelf moet doen maar met je kind in de puberteit ga je miepen over dat je zelf je eigen kind moet opvoeden. Een app om de voortgang van je kind te volgen is het ultieme kwaad voor somige hier.
Nee ik normale verwachtingen van de school.
Ik heb mijn kinderen heel veel basisvaardigheden geleerd voor ze naar school gingen. Ze waren zindelijk, konden zichzelf aankleden, konden een paar uurtjes zonder mij.
Ook heb ik regelmatig met ze getekend en geknutseld voor ze naar school gingen. Ze wisten wat je moest doen met kwasten en verf, papier en plaksel was heb ook niet vreemd. Ze kennen zelfs al wat letters en cijfers.
Madee echt het leren lezen en rekenen is een taak voor school. En de middelbare school breidt dat uit met talen en wiskunde.
Ik heb zelf havo gedaan en mijn man mavo voordat we een beroepsopleiding gingen doen. Op vwo Frans en Engels schieten we echt tekort om dat uit te leggen aan de kinderen. Dochter struikelde over de present continous. Dat is met bijles recht getrokken, omdat school daar een steek liet vallen door het steunpakket te laten doen door dezelfde docent die er vaak niet was.
Ik spreek goed genoeg Engels om mij te redden in sociale gesprekjes en voor mijn werk gaat het ook prima. De present continous kan ik nog steeds niet uitleggen.
Edit:
Het is toch niet heel raar dat ik verwacht van een school (waar mijn dochter vwo doet) dat zij docenten hebben die mijn dochter kunnen voorbereiden op een vwo examen? Mits dochter de hersens heeft om vwo te doen maar dat was al gebleken, want voor alle vakken behalve Engels stond ze keurige voldoendes.
Bakblik
11-11-2024 om 07:29
BritgetJones007 schreef op 11-11-2024 om 07:01:
[..]
Nou nou...het gaat veel ouders erom dat dit een app is, die wat doorgeschoten is. De jongeren die er de kantjes ervan af lopen bereik je er niet mee. Die halen hun schouders erover op. Maar juist de jongeren die het zich wel aantrekken, daarbij voelt het als druk, en ook 'geen ruimte voelen' om een keer minder te scoren of een keer iets te vergeten of überhaupt 'buiten de lijntjes te kleuren', terwijl dat juist voor de laatste groep heel belangrijk is om ook te mogen ervaren.
Deze app is bedoeld voor de eerste groep, maar bij de andere groep schiet de app (en school) zijn doel voorbij en wordt het ervaren als een pressiemiddel.
Juist bij de laatste groep is het heel belangrijk om te mogen ervaren, dat het goed goed genoeg is en het soms ook wat minder mag....
Dus eigenlijk de groep waar jijzelf vroeger niet tot behoorde, zo las ik eerder.
Dus jij ervaart het wellicht als 'niet moeilijk doen, het is maar een app'.
Maar de andere groep die hier heel gevoelig voor is, voelt het als een pressiemiddel en geen ruimte om het eens minder te doen.....
En dat 'school' dan in een artikel stelt,dat dit komt door de 'ouders' (die hier ook niet op zitten te wachten en sterker nog: nooit om gevraagd hebben), schiet bij mij in het verkeerde keelgat en komt eerder over als hun handen in onschuld wassen en zelfs manipulatie.
Dus laat school gewoon hun verantwoordelijkheid nemen, in plaats van dit afschuifsysteem.
Laat school een eerlijk artikel schrijven, waarin ze aangeven dat ze de werking van de app onderschat hebben en dat er onwenselijke neven gevolgen vanuit voort zijn gekomen , wat het doel voorbij schiet. En dat dit voor de drie belangrijkste hoofdpersonen onwenselijk is: school, leerlingen en ouders.
Pas dan kan je eerlijk en open met elkaar in gesprek over een oplossing die recht doet aan het kind. En dat had in de basis het uitgangspunt in het artikel moeten zijn.
Amen
Tuinfluiter
11-11-2024 om 08:46
Bakblik schreef op 10-11-2024 om 21:28:
[..]
Nee er zijn meer schrijvers die vinden dat school teveel vraagt van ouders. Ik heb wat voorbeelden gegeven maar ook Mukske had verhalen over teveel verwachtingen van de school.
En ik wil mijn kind best helpen en ondersteunen met toetsen voorbereiden maar het ontbreekt mij aan didactische vaardigheden. Dus minden echt lesgeven over present continous en het waarom daarvan dat kan ik niet. Dat kan een school niet van ouders verwachten
Hoe ervaarden jouw kinderen dat jij alles kon zien. Gaf dat hun ook stress, vonden ze het lastig dat je alles kon zien.
De schooltijd van mijn oudste was grotendeels zonder magister dat was goed gegaan dus bij dochter was er wel magister de eerste jaren alleen cijfers later ook absentie maar keek ik zelden.
Mevrouw75
11-11-2024 om 09:20
Bakblik schreef op 10-11-2024 om 21:28:
[..]
Nee er zijn meer schrijvers die vinden dat school teveel vraagt van ouders. Ik heb wat voorbeelden gegeven maar ook Mukske had verhalen over teveel verwachtingen van de school.
En ik wil mijn kind best helpen en ondersteunen met toetsen voorbereiden maar het ontbreekt mij aan didactische vaardigheden. Dus minden echt lesgeven over present continous en het waarom daarvan dat kan ik niet. Dat kan een school niet van ouders verwachten
Dat verwacht geen enkele school van je.
Mevrouw75
11-11-2024 om 09:23
BritgetJones007 schreef op 11-11-2024 om 07:01:
[..]
Nou nou...het gaat veel ouders erom dat dit een app is, die wat doorgeschoten is. De jongeren die er de kantjes ervan af lopen bereik je er niet mee. Die halen hun schouders erover op. Maar juist de jongeren die het zich wel aantrekken, daarbij voelt het als druk, en ook 'geen ruimte voelen' om een keer minder te scoren of een keer iets te vergeten of überhaupt 'buiten de lijntjes te kleuren', terwijl dat juist voor de laatste groep heel belangrijk is om ook te mogen ervaren.
Deze app is bedoeld voor de eerste groep, maar bij de andere groep schiet de app (en school) zijn doel voorbij en wordt het ervaren als een pressiemiddel.
Juist bij de laatste groep is het heel belangrijk om te mogen ervaren, dat het goed goed genoeg is en het soms ook wat minder mag....
Dus eigenlijk de groep waar jijzelf vroeger niet tot behoorde, zo las ik eerder.
Dus jij ervaart het wellicht als 'niet moeilijk doen, het is maar een app'.
Maar de andere groep die hier heel gevoelig voor is, voelt het als een pressiemiddel en geen ruimte om het eens minder te doen.....
En dat 'school' dan in een artikel stelt,dat dit komt door de 'ouders' (die hier ook niet op zitten te wachten en sterker nog: nooit om gevraagd hebben), schiet bij mij in het verkeerde keelgat en komt eerder over als hun handen in onschuld wassen en zelfs manipulatie.
Dus laat school gewoon hun verantwoordelijkheid nemen, in plaats van dit afschuifsysteem.
Laat school een eerlijk artikel schrijven, waarin ze aangeven dat ze de werking van de app onderschat hebben en dat er onwenselijke neven gevolgen vanuit voort zijn gekomen , wat het doel voorbij schiet. En dat dit voor de drie belangrijkste hoofdpersonen onwenselijk is: school, leerlingen en ouders.
Pas dan kan je eerlijk en open met elkaar in gesprek over een oplossing die recht doet aan het kind. En dat had in de basis het uitgangspunt in het artikel moeten zijn.
School schrijft geen artikel. En waarom is het moeilijk geloven dat dit nou eenmaal is hoe het bij school terecht komt ( er is een vragenlijst rondgegaan, staat gewoon in het artikel) en dat magister niet meer openbaar voor ouders is?
Bakblik
11-11-2024 om 09:29
Mevrouw75 schreef op 11-11-2024 om 09:20:
[..]
Dat verwacht geen enkele school van je.
Nee dat verwacht geen enkele school van mijn dat klopt. Schil vroeg wel of wij een oplossing wisten. In eerste instantie terug gelegd bij school. Toen het steunprogramma niet werkte hebben wij zelf bijles geregeld en ook dat zou niet nodig moeten zijn.
Bakblik
11-11-2024 om 09:33
Tuinfluiter schreef op 11-11-2024 om 08:46:
[..]
Hoe ervaarden jouw kinderen dat jij alles kon zien. Gaf dat hun ook stress, vonden ze het lastig dat je alles kon zien.
De schooltijd van mijn oudste was grotendeels zonder magister dat was goed gegaan dus bij dochter was er wel magister de eerste jaren alleen cijfers later ook absentie maar keek ik zelden.
Ik had net de kinderen afgesproken dat ik niet in Magister zou kijken als ze zelf eerlijk de cijfers zien vertellen en het met ons zouden delen als dingen niet goed gingen.
Beide kinderen hadden dus geen stress, omdat ik dingen kon zien.
Magister gaf wel stress, omdat docenten er huiswerk in zouden zetten en dat dan niet tijdig deden.
Mevrouw75
11-11-2024 om 10:05
Bakblik schreef op 11-11-2024 om 09:29:
[..]
Nee dat verwacht geen enkele school van mijn dat klopt. Schil vroeg wel of wij een oplossing wisten. In eerste instantie terug gelegd bij school. Toen het steunprogramma niet werkte hebben wij zelf bijles geregeld en ook dat zou niet nodig moeten zijn.
Soms werkt dat: ouders weten immers hoe hun kinderen werken en kunnen dan school helpen door gewoon een tip te geven. Lijkt me stukken effectiever dan dat school van alles gaat uitproberen (want elke leerling werkt toch echt weer net even anders).
Tuinfluiter
11-11-2024 om 10:21
Bakblik schreef op 11-11-2024 om 09:33:
[..]
Ik had net de kinderen afgesproken dat ik niet in Magister zou kijken als ze zelf eerlijk de cijfers zien vertellen en het met ons zouden delen als dingen niet goed gingen.
Beide kinderen hadden dus geen stress, omdat ik dingen kon zien.
Magister gaf wel stress, omdat docenten er huiswerk in zouden zetten en dat dan niet tijdig deden.
Mijn kinderen hebben nooit huiswerk via magister gehad en je keek op magister via een vaste computer en nog niet via de mobiel. Cijfers stonden er meestal pas op nadat de kinderen ze al in de klas hadden gehoord. Docenten moesten er ook nog aan wennen vlak voor een rapport werd er heel veel in één keer opgezet.
Het nadeel van het huidige magister vind ik dat ouders alles kunnen zien soms nog voordat je kind het weet. Natuurlijk wil je weten hoe een kind er gemiddeld voor staat maar een onvoldoende mag ook weleens onder het tapijt gemoffeld worden. Hoe ouder je kind is hoe meer zeggenschap het zelf zou moeten hebben.
Leveren onvoldoendes kinderen stress op of het gegeven dat ouders ze altijd kunnen zien. In het voor magister tijdperk wist je als ouder niet elk cijfer maar op de school van mijn kinderen werd er bij meerdere onvoldoendes door de mentor contact opgenomen dat werd ook aan de betreffende leerling gemeld. Ik weet dat leerlingen daar ook stress van hadden.