Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat vindt het forum ervan?

Temet schreef op 10-11-2024 om 15:23:

[..]

Die wens was er vermoedelijk alleen vanwege onduidelijkheid bij verschillen tussen wat de leerkracht zei en wat hij Magister zette.

Als de school van meet af aan besluit Magister niet voor huiswerk ye gebruiken en dat gewoon in een ouderwetse papieren agenda te laten noteren, dan denk ik niet dat ouders piepen

Die wens was er ook omdat er nogal ‘gesjoemeld’ werd met huiswerk. Expres niet in agenda schrijven, zodat huiswerkbegeleiding en ouders ook niet weten wat je moet doen. “Ik hoef niks voor Frans en Nederlands, dus nu ben ik klaar en kan naar huis/ hangen op straat”. Dat was de grootste reden die aan ons gecommuniceerd is. 

Maar wat ook wel speelde, maar niet als reden is aangevoerd: de een zet het huiswerk in magister, de ander weigert, want vindt dat alles in een agenda gezet moet worden (oh, jongens, hoe ouder-weeeets!).

Mevrouw75 schreef op 10-11-2024 om 16:12:

[..]

Die wens was er ook omdat er nogal ‘gesjoemeld’ werd met huiswerk. Expres niet in agenda schrijven, zodat huiswerkbegeleiding en ouders ook niet weten wat je moet doen. “Ik hoef niks voor Frans en Nederlands, dus nu ben ik klaar en kan naar huis/ hangen op straat”. Dat was de grootste reden die aan ons gecommuniceerd is.

Maar wat ook wel speelde, maar niet als reden is aangevoerd: de een zet het huiswerk in magister, de ander weigert, want vindt dat alles in een agenda gezet moet worden (oh, jongens, hoe ouder-weeeets!).

En dan kom je weer bij het concept 'verantwoordelijkheid'; bij wie ligt die? Huiswerk opschrijven en maken is verantwoordelijkheid van de leerling. Maakt die het niet, dan zijn de consequenties ook voor de leerling.

Ik vind huiswerkinstituten al helemaal geen partij hierin. Dat is een derde partij en ik vind niet dat scholen daarmee in gesprek hoeven of naar moeten luisteren. 

Bakblik

Bakblik

10-11-2024 om 17:33 Topicstarter

MamaE schreef op 10-11-2024 om 17:21:

[..]

En dan kom je weer bij het concept 'verantwoordelijkheid'; bij wie ligt die? Huiswerk opschrijven en maken is verantwoordelijkheid van de leerling. Maakt die het niet, dan zijn de consequenties ook voor de leerling.

Ik vind huiswerkinstituten al helemaal geen partij hierin. Dat is een derde partij en ik vind niet dat scholen daarmee in gesprek hoeven of naar moeten luisteren.

Mee eens maar de verantwoordelijkheid voor het correct opgeven/ in magister noteren van het huiswerk ligt bij de docent. Als de docent aangeeft het huiswerk later vandaag in magister te zetten dan moet dat ook vandaag gebeuren en niet pas 9 klokuren voor de volgende les. 

Kinderen zijn verantwoordelijk voor het tijdig maken van het huiswerk. Eventueel is er nog een ouder medeverantwoordelijk bij een kind dat nog niet zo goed kan plannen. Kinderen moeten wel tijdig de juiste handvatten krijgen om te leren plannen. Het hele weekend moeten checken of het huiswerk al in magister staat zou niet nodig moeten zijn.

mana_sutiyuq schreef op 09-11-2024 om 08:50:

[..]

Deze docent verwachtte dat idd.

Maar de betrokkenheid van docenten bij hun werk en de leerlingen is heel groot en niet zoals je hier beschrijft. Wellicht is dat jouw instelling op je werk maar ik herken het niet

Ik heb veel docenten in mijn familie en vrienden en ze zijn oprecht betrokken over het welzijn en de resultaten van hun leerlingen.

Ze voelen zich verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de leerling, dat is ook 1 van de redenen van de gevoelde werkdruk.

Eh nee, dat was de instelling van de docenten, ik was in 2007 klaar met de middelbare school en ik heb dat zo vaak gehoord van docenten. Ik zie een paar berichten terug dat een docent zelf al bevestigd dat ze die instelling richting hun leerlingen inderdaad had maar het gooit op eigen verantwoordelijkheid tegen een kind van 14-15 jaar oud. 

Bakblik schreef op 10-11-2024 om 17:33:

[..]

Mee eens maar de verantwoordelijkheid voor het correct opgeven/ in magister noteren van het huiswerk ligt bij de docent. Als de docent aangeeft het huiswerk later vandaag in magister te zetten dan moet dat ook vandaag gebeuren en niet pas 9 klokuren voor de volgende les.

Kinderen zijn verantwoordelijk voor het tijdig maken van het huiswerk. Eventueel is er nog een ouder medeverantwoordelijk bij een kind dat nog niet zo goed kan plannen. Kinderen moeten wel tijdig de juiste handvatten krijgen om te leren plannen. Het hele weekend moeten checken of het huiswerk al in magister staat zou niet nodig moeten zijn.

Dat is zeker waar. Je kunt niet op zondagavond om 23 uur huiswerk in magister zetten dat op maandag af moet zijn. Dan neem je als docent niet je verantwoordelijkheid en ga je ook voorbij aan de behoeften van je leerlingen. Aan duidelijkheid, aan ontspanning, aan nachtrust. 

Pippeltje schreef op 10-11-2024 om 12:27:

[..]

Inderdaad. Ik ben docent. Het leukste van mijn werk is om te zien hoe kinderen zich ontwikkelen, op welk gebied dan ook. Voor het salaris hoef je het echt niet perse te doen hoor. Voorheen werkte ik in de zorg; daar hoef je ook niet te zijn voor een immens salaris.

Overigens ik zeg dit soms wel tegen mijn leerlingen: 'Het maakt mij niet uit hoor, of jij je best doet... je moet het voor jezelf doen. Ik krijg mijn salaris toch wel, maar of jij later ook een baantje kan vinden die je leuk vindt...". Maar dat is meer om ze op hun eigen verantwoordelijkheid te wijzen.

En het kwam nooit bij je op dat jouw leerlingen dit wel eens anders op kunnen pakken?? 

Nick90 schreef op 10-11-2024 om 17:46:

[..]

En het kwam nooit bij je op dat jouw leerlingen dit wel eens anders op kunnen pakken??

Ze begrijpen heel goed wat ik bedoel: leren doe je omdat je er zelf wijzer van wordt.

Pippeltje schreef op 10-11-2024 om 17:48:

[..]

Ze begrijpen heel goed wat ik bedoel: leren doe je omdat je er zelf wijzer van wordt.

En dat het jou weinig kan schelen verder want je krijgt toch wel betaald. Het zou wel helpen als docenten nadenken over welke boodschap ze afgeven. Ik had ook zulke docenten en het deed mijn vertrouwen in m'n eigen kunnen geen goed. Heb de havo met pijn en moeite succesvol afgerond maar dat was zeker niet aan de docenten te danken. 

Een docent kan een kind graag iets willen leren, maar het kind moet het zelf ook willen.
Je kunt wel zenden, maar als het kind de ontvanger op een andere frequentie heeft afgestemd, dan komt het niet binnen. Je kunt van alles uitleggen maar als een leerling daar niet mee bezig is, krijgt hij/zij het niet mee. Als jouw uitleg wordt uitgezonden op NPO1 en kind heeft de tv uitstaan of staat afgestemd op een andere zender, dan wordt het lastig. Een leerling moet er dus uiteindelijk wel zelf voor kiezen om ook af te stemmen op NPO1. Dan is het nog niet meteen interessant, maar wel nuttig voor de komende toets of eindexamen.

MamaE schreef op 10-11-2024 om 17:53:

Een docent kan een kind graag iets willen leren, maar het kind moet het zelf ook willen.
Je kunt wel zenden, maar als het kind de ontvanger op een andere frequentie heeft afgestemd, dan komt het niet binnen. Je kunt van alles uitleggen maar als een leerling daar niet mee bezig is, krijgt hij/zij het niet mee. Als jouw uitleg wordt uitgezonden op NPO1 en kind heeft de tv uitstaan of staat afgestemd op een andere zender, dan wordt het lastig. Een leerling moet er dus uiteindelijk wel zelf voor kiezen om ook af te stemmen op NPO1. Dan is het nog niet meteen interessant, maar wel nuttig voor de komende toets of eindexamen.

En aan wie is die taak? Want iedereen valt hier over magister en privacy en autonomie en dat school teveel verantwoordelijkheid bij de ouders legt en dat terwijl docenten aangeven dat het ze eigenlijk niet kan schelen of jij met een diploma van school gaat want hey, ze krijgen toch wel betaald. Om dan als ouder de instelling aan te nemen dat school het maar moet oppakken en dat je geen cijfers of andere zaken wil weten omdat je kind recht heeft op privacy en autonomie  kan voor iadh kinderen wel eens verkeerd uitpakken. En mauwen dat je je kind moet herinneren dat hij/zij z'n tas in moet pakken met de juiste boeken is helemaal niet zo vreemd, zelfde geld voor je kind overhoren of huiswerk controleren. Het is jouw taak om te zorgen dat een kind dit soort skills leert want het komt zijn hele leven terug, jij bent er om je kind te helpen en te gidsen. Miss dat sommige kinderen er stress aan ondervinden omdat hun ouders teveel druk op ze zetten, maar dat kun je niet aan een app aanrekenen. Verder vind ik het wel treffend hoeveel ouders hier denken dat zij moeten straffen voor huiswerk niet gemaakt, boek vergeten enz enz, dat lijkt me nog steeds eigen keus, het is een appje om je informeren, meer niet. Dat sommige ouders daar niet mee om kunnen gaan is niet de schuld van een app. 

Bakblik

Bakblik

10-11-2024 om 20:02 Topicstarter

Nick90 schreef op 10-11-2024 om 18:07:

[..]

En aan wie is die taak? Want iedereen valt hier over magister en privacy en autonomie en dat school teveel verantwoordelijkheid bij de ouders legt en dat terwijl docenten aangeven dat het ze eigenlijk niet kan schelen of jij met een diploma van school gaat want hey, ze krijgen toch wel betaald. Om dan als ouder de instelling aan te nemen dat school het maar moet oppakken en dat je geen cijfers of andere zaken wil weten omdat je kind recht heeft op privacy en autonomie kan voor iadh kinderen wel eens verkeerd uitpakken. En mauwen dat je je kind moet herinneren dat hij/zij z'n tas in moet pakken met de juiste boeken is helemaal niet zo vreemd, zelfde geld voor je kind overhoren of huiswerk controleren. Het is jouw taak om te zorgen dat een kind dit soort skills leert want het komt zijn hele leven terug, jij bent er om je kind te helpen en te gidsen. Miss dat sommige kinderen er stress aan ondervinden omdat hun ouders teveel druk op ze zetten, maar dat kun je niet aan een app aanrekenen. Verder vind ik het wel treffend hoeveel ouders hier denken dat zij moeten straffen voor huiswerk niet gemaakt, boek vergeten enz enz, dat lijkt me nog steeds eigen keus, het is een appje om je informeren, meer niet. Dat sommige ouders daar niet mee om kunnen gaan is niet de schuld van een app.

Eerste vet gemaakte: Dat heb ik hier niemand van de meeschrijvende docenten zien zeggen. 

Tweede vet gemaakte: Op sommige scholen is het meer dan een appje om je te informeren.  Zit er zoveel informatie in voor leerlingen en ouders en verwachten docenten zoveel van leerlingen en ouders dat de druk te hoog komt te liggen. 

Er zullen altijd kinderen zijn die intensievere begeleiding nodig hebben van ouders met behulp van de app maar de verwachting van sommige scholen dat alle leerlingen die begeleiding van hun ouders moeten krijgen klopt niet. 

Je kunt het zien als informatie. Maar sommige scholen, zoals die van de kinderen van bakblik, zien het dus wel degelijk als informatie waar je als ouder iets mee doet en naar handelt. Dat je je kind zelf op zijn flikker geeft als hij te vaak boeken vergeet, terwijl dat aan de docent is. Bij grote problemen hierin kan school wel aan de bel trekken en kijken waar het mis gaat. Maar niet bij incidenteel wat vergeten. Dan kan een docent straf geven of niet. Maar daar hoeven ouders niet direct wat mee.
En als een kind onvoldoendes haalt, is de vraag mijns inzien ook niet aan de ouders 'en wat gaan jullie daar aan doen?' 
Als de school jou op gesprek vertelt dat je zoon niet meekomt met rekenen en jou vraagt wat jij daar aan gaat doen, vind je dat dan echt een normale vraag of denk je dan 'hallo dat is toch jullie werk om hem te leren rekenen?'
Ik wil uiteraard best extra oefenen met mijn kind als ze ergens moeite mee heeft, maar als school er geen moeite in wil steken en in het geval van de dochter van bakblik zelfs bijna de helft van de lessen uit laat vallen, dan heb ik daar wel moeite mee. 

MamaE schreef op 10-11-2024 om 20:56:

Je kunt het zien als informatie. Maar sommige scholen, zoals die van de kinderen van bakblik, zien het dus wel degelijk als informatie waar je als ouder iets mee doet en naar handelt. Dat je je kind zelf op zijn flikker geeft als hij te vaak boeken vergeet, terwijl dat aan de docent is. Bij grote problemen hierin kan school wel aan de bel trekken en kijken waar het mis gaat. Maar niet bij incidenteel wat vergeten. Dan kan een docent straf geven of niet. Maar daar hoeven ouders niet direct wat mee.
En als een kind onvoldoendes haalt, is de vraag mijns inzien ook niet aan de ouders 'en wat gaan jullie daar aan doen?'
Als de school jou op gesprek vertelt dat je zoon niet meekomt met rekenen en jou vraagt wat jij daar aan gaat doen, vind je dat dan echt een normale vraag of denk je dan 'hallo dat is toch jullie werk om hem te leren rekenen?'
Ik wil uiteraard best extra oefenen met mijn kind als ze ergens moeite mee heeft, maar als school er geen moeite in wil steken en in het geval van de dochter van bakblik zelfs bijna de helft van de lessen uit laat vallen, dan heb ik daar wel moeite mee.

De meeste gesprekken die ik met ouders heb gaan ongeveer zo: Welke tips heeft u voor ons? Hoe kunnen wij helpen? 
En dan geef ik een paar tips. 

Mevrouw75 schreef op 10-11-2024 om 21:06:

[..]

De meeste gesprekken die ik met ouders heb gaan ongeveer zo: Welke tips heeft u voor ons? Hoe kunnen wij helpen?
En dan geef ik een paar tips.

Dat lijkt me helemaal prima. Ik reageerde op bepaalde berichten van medeforummers die ik veel te ver vond gaan of waar in mijn ogen de verantwoordelijkheid bij de verkeerde partij werd gelegd.

MamaE schreef op 10-11-2024 om 21:12:

[..]

Dat lijkt me helemaal prima. Ik reageerde op bepaalde berichten van medeforummers die ik veel te ver vond gaan of waar in mijn ogen de verantwoordelijkheid bij de verkeerde partij werd gelegd.

Volgens mij is het één medeforummer over een docent. Dat lijkt me verre van landelijk beleid ofzo. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.