Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat vindt het forum ervan?


Valeria schreef op 07-11-2024 om 13:31:

[..]

Ja, het is een voortdurende opsomming van irrelevante persoonlijke anecdotes en frustraties waarvan je denkt dat die voor de gehele bevolking opgaan.

[..]

Je blijft hardnekkig vasthouden aan deze misvatting.

Als ouders een controlerende neiging hebben, kunnen ze zich net zo goed uitleven met een papieren agenda. Het zit erin of niet; het komt niet door het bestaan van een digitaal rooster.

Als het artikel de tegenovergestelde strekking had gehad, dan hadden veel lezers de positieve punten van een digitaal systeem al dan niet letterlijk nageblaat

Overigens stond ergens in een ander artikel dat de ene groep leerlingen de druk uitdrukte in 2,7 op 5, en de andere groep in 2 op 5. Als de druk bij leerlingen met meekijkende ouders nou 4,9 was en bij leerlingen met ouders die niet mee konden kijken 1,1 op 5....

Ik herken het beeld van bakblik wel. Scholen hier in de omgeving verwachten, bijna eisen van ouders dat zij dagelijks in magister kijken om gelijk op elke scheet actie te ondernemen naar het kind.

Tja, als mijn kind zijn boek vergeet ga ik er vanuit dat de docent dat bij mijn kind aankaart en eventueel een consequentie er aan hangt. Dat ga ik niet doen.

Net zo goed bij een onvoldoende, kan gebeuren.

Bakblik schreef op 07-11-2024 om 12:22:

[..]

Nou echt wel! Dat je een uitnodiging van de meetbrief krijgt een dan in een gesprek te horen krijgt dat de school verwacht dat je actie onderneemt als je kind een keer een 4 haalt voor een so Duits. Dat je het beter in de gaten moet houden en niet alleen moet overhoren als je kind dat vraagt naar ook zelf het initiatief moet nemen in het kind te overhoren in de voorbereidingen voor een toets.

Niet alleen mijn eigen ervaring maar ook gehoord van puberouders met kinderen op andere scholen. Mijn eigen ervaring beperkt zich tot 2 middelbare scholen. Hoe groot is jouw ervaring met de hedendaagse middelbare scholen?

Ja dat is toch ook jouw taak om je kind door de middelbare school te loodsen? Dat gesprek over die 4 komt ook gewoon zonder magister wel een keer hoor. En wat let je trouwens om gewoon tegen school te zeggen dat jij niet aan deze onzin meewerkt? 

skik schreef op 07-11-2024 om 07:09:

[..]

Op záterdag huiswerk in Magister gezet door de docent? Waar zijn we dan mee bezig? Wordt er van de leerlingen verwacht dat ze ook in het weekend Magister checken?

Die kinderen maken toch hun huiswerk ergens in het weekend? 

Ik snap dat je verbaasd bent over huiswerk dat op zaterdag in magister verschijnt, maar dat leerlingen in het weekend hun magister checken vind ik wel redelijk normaal. 

Bakblik

Bakblik

07-11-2024 om 14:33 Topicstarter

mana_sutiyuq schreef op 07-11-2024 om 14:01:

[..]

Ik herken het beeld van bakblik wel. Scholen hier in de omgeving verwachten, bijna eisen van ouders dat zij dagelijks in magister kijken om gelijk op elke scheet actie te ondernemen naar het kind.

Tja, als mijn kind zijn boek vergeet ga ik er vanuit dat de docent dat bij mijn kind aankaart en eventueel een consequentie er aan hangt. Dat ga ik niet doen.

Net zo goed bij een onvoldoende, kan gebeuren.

Dat is iets van school.  School hangt dat een consequentie aan.  3e keer boek vergeten is geen toegang tot de les zoiets.

Dan wil ik als ik er lucht van krijg best het kind helpen herinneren dat het zijn spullen mee moet nemen maar ik ga het niet nabrengen.

Mijn oudste stond in de tweede voor alle vakken keurige voldoendes behalve voor Engels.  Dat was in de brugklas ook haar zwakste vak  het jaar afgesloten met een 5.8 als ik mij goed herinner. In de tweede hoorde ik dochter regelmatig over lesuitval voor Engels. Eind maart moesten we op gesprek komen. Dus voor vertrek dochter even laten uitzoeken hoe vaak Engels was uitgevallen. De openingsvraag in het gesprek was of wij een idee hadden hoe we dat Engels op een voldoende konden krijgen.  Toen heb ik quasi lollig voorgesteld dat ik voortaan de proefwerken zou komen maken,  dat was niet de bedoeling. Daarna heb ik de vraag gesteld wat school er aan dacht te gaan doen, omdat je met 40% uitgevallen lessen niet kan verwachten dat alle leerlingen voldoendes halen voor de toetsen. Het voorgestelde steunprogramma werd gegeven door dezelfde docent dus dat viel ook om de haverklap uit.  Uiteindelijk hebben we privé bijles geregeld en toen was dochter zo op niveau.

Bakblik

Bakblik

07-11-2024 om 14:38 Topicstarter

Nick90 schreef op 07-11-2024 om 14:23:

[..]

Ja dat is toch ook jouw taak om je kind door de middelbare school te loodsen? Dat gesprek over die 4 komt ook gewoon zonder magister wel een keer hoor. En wat let je trouwens om gewoon tegen school te zeggen dat jij niet aan deze onzin meewerkt?

Dat heb ik ook gedaan. De directie die er zat toen oudste brugger was vond dat prima die heeft nog lang een schaduwsysteem in de lucht gehouden voor ouders die het niet wilden. 

De nieuwe directie die 4 jaar later aantrad deed dat niet meer. 

hier som ipv magister. Pushmeldingen staan uit, daar moet ik niet aan denken. Bij oudste kijk ik heel af en toe maar die gaat lekker, dus geen zorgen. Bij jongste kijk ik wel. Ik zou t geen probleem vinden als school een goed beeld zou hebben van kind en ook aan de bel trekt. Cijfers zijn daarbij een middel, en school kijkt daar anders tegenaan dan wij, en vindt doorgaans een 6 prima, zonder verder te kijken. Kind hoeft echt niet enkel 8'en en 9's te halen, maar heeft de eerste 3 jaar nauwelijks inzet getoond (en wist ook niet hoe te leren). Als een rapport met een vijf, een zeven en rest zessen door mentor dan een prima rapport genoemd wordt, dan denk ik...sja...we wachten op het moment dat ie door t ijs zakt, je hebt echt geen idee. En dat moment kwam dus ook bij de eerstvolgende toetsweek (5 vijven, 1 4). Gelukkig, want we zaten er al 2 jaar op te wachten...eindelijkaanknopingspunten om met hem en school in gesprek te gaan (hulp hadden we net al ingeschakelden kon hier mooi mee verder). Dus ja, bij jongste zitten we er nog bovenop, vanwege de lange schoolgeschiedenis en het toekomststuk. Dus niet om de cijfers zelf, maar omdat we weten hoe groot de gevolgen zijn als hij zijn niet genoeg leert en niet effectief leert, en dat stuk willen we volgen. Zodat we ook kunnen bespreken wat er mis ging en waarom en wat er dan misschien anders moet of kan. Voor sommigen misschien onzinnig en teveel, maar we zien dagelijks de gevolgen van wat t betekent als je door niet goed kunnen leren (ondanks je intelligentie) je daardoor geen vervolgopleiding hebt afgemaakt op je eigen niveau (en je je kapot verveelt op je werk).

Dus...ja, minder prestatiedruk en minder cijfers zien prima, maar dan wèl graag ook een school/ mentor die tijdig aan de bel trekt en niet zonder meer een 6 wel oké vindt (voor de een is een 5 met hard werken t maximum, voor de ander een 6 gewoon niet genoeg want geen inzet), en die een overdracht van een vorige mentor serieus neemt, zeker met t verzoek van ons als ouders (ipv met een nieuwe blik te beginnen). 

Afwezigheid...ik ben in de onderbouw 1x gebeld waar hij was, dat bleek niet goed doorgegeven. Wel heel fijn dat ze dat deden! Bij spijbelen ga ik ervan uit dat ze het melden. 

Ook een andere reactie dan t gros hier, maar ik vind echt dat mijn kind nu nog hulp nodig heeft, ik hoop dat we de komende periode de touwtjes wat kunnen laten vieren omdat het vertrouwen groeit. 

Ook kinderen heben recht op autonomie en privacy. Net als dat ze het recht hebben om fouten te maken en die zelf te herstellen. Ik heb ook nooit in Magister ‘gemonitord’ en hen alle vrijheid en vertrouwen gegeven om bij problemen uit zichzelf naar mij toe te komen als ze het zelf niet konden oplossen.
Mijn ex, hun vader, dacht daar echter heel anders over en riep hen voortdurend ter verantwoording waarom die 7 geen 8 of een 9 was, een onvoldoende was reden voor reprimandes en aanstaande toetsen waren een voortdurend punt van extreme controle op genoeg studeren.
Een van mijn kinderen heeft daarom twee jaar therapie gevolgd omdat ze het idee had wat ze ook deed, het nooit goed genoeg was. 
Dat bleek allemaal voort te komen uit het controlegedrag van haar vader.
Goede zaak dat scholen inzien dat controle door ouders niet per definitie en niet perse positief bijdraagt aan de prestaties van leerlingen.
‘Vroegah’ had je de kans om zelf op je bek te gaan en kregen je ouders één of twee keer per jaar te horen hoe de vlag erbij hing. Als kind had je dus ook veel langer de tijd om jezelf te corrigeren en je lage punt omhoog te halen. Door die voortdurende controle via Magister wordt er bijna van het kind verwacht dat het volgende punt wél goed is en de ‘herstelperiode’ is dus veel korter. Ik kan me goed voorstellen dat veel kinderen daardoor enorm veel druk ervaren. De druk moet dus van de ketel.

Bakblik schreef op 07-11-2024 om 14:38:

[..]

Dat heb ik ook gedaan. De directie die er zat toen oudste brugger was vond dat prima die heeft nog lang een schaduwsysteem in de lucht gehouden voor ouders die het niet wilden.

De nieuwe directie die 4 jaar later aantrad deed dat niet meer.

Maar magister is niet het probleem, dat zijn blijkbaar meer de ouders 

Bakblik

Bakblik

07-11-2024 om 20:24 Topicstarter

Nick90 schreef op 07-11-2024 om 19:39:

[..]

Maar magister is niet het probleem, dat zijn blijkbaar meer de ouders

Het probleem is op sommige scholen de verwachting vanuit de school hoe de ouders magister zouden moeten gebruiken. En de uitwassen die dat bij sommige ouders teweeg brengt zie de post van Mukske.

Het probleem is niet magister op zich maar de manier waarop school en ouders er mee omgaan. 

Voor een kind van 16 dat levensbedreigend ziek is mag je geen beslissingen meer nemen over behandeling zonder het kind daarin te kennen en mee te laten beslissen.  Maar vanuit school wordt er verwacht dat je tot hun 18e er bovenop zit en begeleiding geeft.

ik begrijp heel eerlijk gezegd niet de stelling 'dat cijfers uitgezet moeten worden vanwege ouders'???

Allereerst wordt Magister ons als ouders ook door de stot geduwd. En wordt vanuit school veel druk ervaren; schrift vergeten, etui vergeten, huiswerk niet af...  alles wordt bijgehouden en op aangesproken. En ook besproken tijdens de tussentijdse gesprekken op school.
En dat ouders kijken betekent niet dat ouders daarna druk gaan zetten. Ik kijk ook best regelmatig, maar uit interesse of gewoonweg uit verveling op je mobiel zitten...

Dus dat school het omdraait in een nieuwsartikel,  dat ze dit doen om de druk te verlagen, vind ik een beetje de boel verdraaien en blijk geven van tunnelvisie vanuit school naar ouders toe.
Het zou school sieren, als ze zelf ook wat aan zelfreflectie kunnen doen.

Dan kunnen ze tot de conclusie komen  dat niet alleen om de cijfers gaat, maar om het gehele controlerende systeem wat Magister is!

En de meeste ouders vinden dit juist veel te ver gaan en zitten daar niet eens op te wachten....geef die kinderen wat lucht.

Bakblik

Bakblik

07-11-2024 om 21:47 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 07-11-2024 om 21:38:

ik begrijp heel eerlijk gezegd niet de stelling 'dat cijfers uitgezet moeten worden vanwege ouders'???

Allereerst wordt Magister ons als ouders ook door de stot geduwd. En wordt vanuit school veel druk ervaren; schrift vergeten, etui vergeten, huiswerk niet af... alles wordt bijgehouden en op aangesproken. En ook besproken tijdens de tussentijdse gesprekken op school.
En dat ouders kijken betekent niet dat ouders daarna druk gaan zetten.
Ik kijk ook best regelmatig, maar uit interesse of gewoonweg uit verveling op je mobiel zitten...

Dus dat school het omdraait in een nieuwsartikel, dat ze dit doen om de druk te verlagen, vind ik een beetje de boel verdraaien en blijk geven van tunnelvisie vanuit school naar ouders toe.
Het zou school sieren, als ze zelf ook wat aan zelfreflectie kunnen doen.

Dan kunnen ze tot de conclusie komen dat niet alleen om de cijfers gaat, maar om het gehele controlerende systeem wat Magister is!

En de meeste ouders vinden dit juist veel te ver gaan en zitten daar niet eens op te wachten....geef die kinderen wat lucht.

De druk komt inderdaad van twee kanten. Voornamelijk vanuit school naar kinderen en ouders.  We hebben dat als ouders inderdaad door de strot geduwd gekregen. 

Deze school ziet dat en maakt een begin om het te veranderen. Of het gaat helpen is nog de vraag. Op flink wat scholen kan het best wat minder met Magister. 

Mevrouw75 schreef op 07-11-2024 om 14:29:

[..]

Die kinderen maken toch hun huiswerk ergens in het weekend?

Ik snap dat je verbaasd bent over huiswerk dat op zaterdag in magister verschijnt, maar dat leerlingen in het weekend hun magister checken vind ik wel redelijk normaal.

Tuurlijk checkt een kind in het weekend Magister om te kijken wat voor huiswerk gedaan moet worden. Maar voor de planning van je weekend is het wel fijn als dat er vrijdagavond in staat. Met sporten, bijbaantje, sociale verplichtingen in het weekend is het maken van huiswerk een stuk makkelijker als je voor het weekend begint al weet wat je te doen staat, en als dat pas op zaterdagavond of nog later is wordt het tijdsframe waarin dat moet gebeuren wel krap.

Ik vind het ook wel éénrichtingsverkeer van scholen: je moet plannen, maar je weet (te) laat wat er van je verwacht wordt. Je moet niet de hele dag op je telefoon zitten, maar je moet regelmatig Magister checken of het huiswerk al geplaatst is, of er die ochtend een roosterwijziging is zodat je niet je boeken Frans maar je boeken geschiedenis mee moet nemen, enzovoort.

Nick90 schreef op 07-11-2024 om 14:23:

[..]

Ja dat is toch ook jouw taak om je kind door de middelbare school te loodsen? Dat gesprek over die 4 komt ook gewoon zonder magister wel een keer hoor. En wat let je trouwens om gewoon tegen school te zeggen dat jij niet aan deze onzin meewerkt?

Dat doet onze school ook steeds meer. 'verantwoordelijkheid bij de ouders leggen'   

Bakblik schreef op 07-11-2024 om 21:47:

[..]

De druk komt inderdaad van twee kanten. Voornamelijk vanuit school naar kinderen en ouders. We hebben dat als ouders inderdaad door de strot geduwd gekregen.

Deze school ziet dat en maakt een begin om het te veranderen. Of het gaat helpen is nog de vraag. Op flink wat scholen kan het best wat minder met Magister.

Maar is dit overal zo? Mijn jongste is nog maar 5 jaar van de middelbare af maar in de elo/som stonden alleen cijfers

Ze keken gelukkig ook niet of je je huiswerk had gemaakt of je etui bij je had. Dan is er wel erg veel veranderd!

skik schreef op 08-11-2024 om 06:47:

[..]

Tuurlijk checkt een kind in het weekend Magister om te kijken wat voor huiswerk gedaan moet worden. Maar voor de planning van je weekend is het wel fijn als dat er vrijdagavond in staat. Met sporten, bijbaantje, sociale verplichtingen in het weekend is het maken van huiswerk een stuk makkelijker als je voor het weekend begint al weet wat je te doen staat, en als dat pas op zaterdagavond of nog later is wordt het tijdsframe waarin dat moet gebeuren wel krap.

Ik vind het ook wel éénrichtingsverkeer van scholen: je moet plannen, maar je weet (te) laat wat er van je verwacht wordt. Je moet niet de hele dag op je telefoon zitten, maar je moet regelmatig Magister checken of het huiswerk al geplaatst is, of er die ochtend een roosterwijziging is zodat je niet je boeken Frans maar je boeken geschiedenis mee moet nemen, enzovoort.

Die dingen op het laatste moment , dat was met die telefoonboom inderdaad ook al.

Had je de eerste 2 uur vrij, bellen ze om 8.30 dat je er toch om 9.00 moet zijn. Terwijl sommigen reistijd van 45 minuten of langer hebben.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.