Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat vindt het forum ervan?

Bakblik

Bakblik

07-11-2024 om 08:42 Topicstarter

Valeria schreef op 07-11-2024 om 07:54:

[..]

Het moeten 'verzachten' of verstoppen tussen goede cijfers inderdaad.

Wat gebeurt er dan als ze het cijfer niet verstoppen tussen goed nieuws? Ik vond dat ook heel bijzondere manier.

O jouw pubers kwamen jubelend van vreugde melden dat ze een 3.8 gescoord hadden voor wiskunde? Meteen nadat het cijfer bekend was geworden?  Die stelden het brengen van slecht nieuws nooit even uit tot ze ook wat goed nieuws te melden hadden of tot mama haar hoofdpijn wat gezakt was?

Bakblik schreef op 07-11-2024 om 08:42:

[..]

O jouw pubers kwamen jubelend van vreugde melden dat ze een 3.8 gescoord hadden voor wiskunde? Meteen nadat het cijfer bekend was geworden? Die stelden het brengen van slecht nieuws nooit even uit tot ze ook wat goed nieuws te melden hadden of tot mama haar hoofdpijn wat gezakt was?

Sowieso halen ze hier niet zulke lage cijfers, maar waarom zou het voor MIJ slecht nieuws zijn en waarom zou dat omzichtig gebracht moeten worden? Waarom zouden ze bang moeten zijn voor mijn reactie?

Bakblik

Bakblik

07-11-2024 om 09:38 Topicstarter

Valeria schreef op 07-11-2024 om 09:20:

[..]

Sowieso halen ze hier niet zulke lage cijfers, maar waarom zou het voor MIJ slecht nieuws zijn en waarom zou dat omzichtig gebracht moeten worden? Waarom zouden ze bang moeten zijn voor mijn reactie?

Nou knap hoor! Wil je een sticker?

Het was hier ook eerder uitzondering dan regel maar er zijn hier echt wel cijfers onder de vier gescoord, omdat een kind gewoon niet overal goed in kan zijn. De dyslect moest hard studeren voor zijn talen in klas 1 en 2 en nam dan soms te weinig tijd voor wiskunde of biologie. Dus voor de talen zaten er sowieso  slechte cijfers tussen maar ook voor de andere vakken zat er weleens iets tussen dat laag was, omdat de focus even op Frans lag om het cijfer omhoog te halen.

Slechte cijfers zijn geen slecht nieuws voor mij maar het valt gewoon niet lekker bij de pubers. Die willen het liefst louter dikke voldoendes scoren. Ze brengen het "omzichtig" zoals jij dat noemt om er zelf niet al te hard door geraakt te worden. Het brengen van het slechte nieuws voelt gewoon niet zo goed voor henzelf. Ook als je weet dat je ouders niet boos worden bij een 3.8 het voelt voor de puber wel als falen. Zie je dat niet?

Helemaal niet meer, is ook niet wenselijk. Of ze moeten weer rapporten gaan invoeren. Want die hebben we nu niet. (alleen eindlijst).
In de jaren 90 had ik 3x per jaar een rapport. En in de onderbouw, de gele kaart. Daar stonden al mijn cijfers op. Die kreeg je eens in de x weken mee naar huis en die moest terug naar de mentor met een handtekening van je ouders. Zo waren je ouders wel op de hoogte van je cijfers maar niet meteen. Dan had je nog kans de onvoldoende weg te werken.
Ik zou pleiten voor een systeem dat magister niet de hele tijd open staat. Maar dat je eens in de paar weken een mail krijgt van de mentor, deze week staat magister open, zodat u de vorderingen kan inzien.

Valeria schreef op 07-11-2024 om 09:20:

[..]

Het is toch altijd leuker om positieve dingen te kunnen vertellen dan negatieve? Ook voor volwassenen. En ja, een onvoldoende is nu eenmaal niet positief. Het hoort erbij, maar leuk is het niet. Je vertelt liever dat je kind 'nooit zulke lage cijfers haalt' dan dat je kind blijft zitten. Niet omdat dat slecht nieuws is voor de ander. Of omdat de ander boos wordt oid. Maar omdat het gewoonweg fijner is om iets 'leuks' te vertellen. Ik heb een nieuwe baan versus ik ben ontslagen. Ik heb een marathon gelopen versus 100m lopen is te ver voor mij. Kijk eens hoe mooi mijn planten bloeien versus al mijn plantjes gaan steeds dood. Je gesprekspartner zal je het voor jou negatieve deel niet aanrekenen, maar het positieve deel zou toch fijner zijn. En dus zetten sommige mensen er iets tegenover. Ik ben ontslagen, maar ik heb wel al een nieuwe baan op het oog. Ik kan maar 100m lopen, maar fietsen gaat wel steeds beter. Ik heb een 4 voor wiskunde, maar wel een 8 voor Frans.

Bakblik schreef op 07-11-2024 om 09:38:

[..]

Slechte cijfers zijn geen slecht nieuws voor mij maar het valt gewoon niet lekker bij de pubers. Die willen het liefst louter dikke voldoendes scoren. Ze brengen het "omzichtig" zoals jij dat noemt om er zelf niet al te hard door geraakt te worden. Het brengen van het slechte nieuws voelt gewoon niet zo goed voor henzelf. Ook als je weet dat je ouders niet boos worden bij een 3.8 het voelt voor de puber wel als falen. Zie je dat niet?

In feite pleit je er dus voor dat ouders de cijfers kunnen inzien, omdat het kind dan geen slecht nieuws hoeft te brengen

Zie jij dan niet dat 'de puber' niet bestaat? 

Prima als het voor jullie werkte om geen inzage te hebben, maar accepteer gewoon dat het in andere gezinnen géén probleem is om in Magister te kunnen kijken en dat er bij hen ook helemaal geen problemen door ontstaan. Dat een incidenteel lager cijfer niet meer is dan 'shit happens, kan gebeuren' bij zowel kind als ouder, ongeacht wie dat cijfer als eerste zag, en ongeacht de plaats van het cijfer in de verbale newsfeed. 

En het kan ook nog eens zo zijn dat een kind het juist fijner vindt om wat slechter nieuws te delen dan voor zichzelf te houden, omdat het weet dat het zich gesteund gaat voelen door de reactie. Je zal er maar mee rond moeten lopen, terwijl je ouder je ook gewoon gerust kan stellen dat de leraar het proefwerk misschien per ongeluk te moeilijk had gemaakt. Been there, done that toen ik een brugklasser had.

Bakblik

Bakblik

07-11-2024 om 11:08 Topicstarter

Valeria schreef op 07-11-2024 om 10:29:

[..]

In feite pleit je er dus voor dat ouders de cijfers kunnen inzien, omdat het kind dan geen slecht nieuws hoeft te brengen

Zie jij dan niet dat 'de puber' niet bestaat?

Prima als het voor jullie werkte om geen inzage te hebben, maar accepteer gewoon dat het in andere gezinnen géén probleem is om in Magister te kunnen kijken en dat er bij hen ook helemaal geen problemen door ontstaan. Dat een incidenteel lager cijfer niet meer is dan 'shit happens, kan gebeuren' bij zowel kind als ouder, ongeacht wie dat cijfer als eerste zag, en ongeacht de plaats van het cijfer in de verbale newsfeed.

En het kan ook nog eens zo zijn dat een kind het juist fijner vindt om wat slechter nieuws te delen dan voor zichzelf te houden, omdat het weet dat het zich gesteund gaat voelen door de reactie. Je zal er maar mee rond moeten lopen, terwijl je ouder je ook gewoon gerust kan stellen dat de leraar het proefwerk misschien per ongeluk te moeilijk had gemaakt. Been there, done that toen ik een brugklasser had.

De puber bestaat niet, dat weet ik ook wel. Ieder kind is anders, zelfs binnen een gezin kan de manier waarop je als ouders dingen doet verschillen per kind.

Wie zegt dat ik het in magister kunnen kijken door anderen niet accepteer? Als jij je daar als ouder goed bij voelt moet je dat doen.

In het algemeen ben ik het met de school uit de openingspost eens.

Alleen al het feit dat ouders inzage hebben in magister/som creëert druk bij de pubers. 

Ergens eerder werd het al gezegd: Zalig zijn de onwetenden. In mijn middelbare school jaren, 1979-1985 en zeker de laatste 2 jaar kon ik nog eens spijbelen zonder dat mijn ouders dat wisten, kon ik mijn gymspullen vergeten en niet meedoen met de gym. Wisten mijn ouders niet wanneer ik een wiskundetoets hadden dus als ik thuiskwam en er niets over zei dan wisten zij niet dat er een toets was geweest. Ik vind het oprecht jammer voor de kinderen dat ouders nu de mogelijkheid hebben om alles te weten wat er op school gebeurt, van goede en minder goede cijfers tot aantekeningen voor vergeten spullen en strafwerk en spijbelen. Ik was best een brave leerling maar het was toch wel fijn dat mijn ouders niet meteen wisten als ik weer eens met smoesjes onder atletiekles op het veld probeerde uit te komen in begin april.

Voor het zelfstandig worden en zelf verantwoordelijkheid nemen van de kinderen vindt ik het inzagerecht van ouders, gedurende de hele schoolcarrière van het kind, in alle diepe krochten van som of magister gewoon heel slecht. Een kind moet zelf leren plannen en verantwoordelijkheid nemen voor zijn taken. Dat je een brugger daar nog mee helpt kan ik begrijpen maar de 17 jarige die vwo 6 doet moet zelf zijn zaakjes kunnen behartigen.

En wat jij zegt over het delen van slecht nieuws in plaats van het voor zichzelf te houden is helemaal prima. In mijn vorige posts heb ik meermaals uitgelegd dat de puber daar soms even mee wacht, het tijdstip van het slechte nieuws (in zijn ogen) wat beter kiest. Het een dagje uitstelt om het te delen, omdat papa en mama wat gespannen zijn, omdat oma geopereerd wordt.

Edit: Dat is mijn mening over het inzagerecht van ouders. Misschien wat gekleurd doordat ik kinderen heb die open en eerlijk over hun goede en slechte cijfers vertelden. Mijn kinderen waren al vrij vroeg goed zelfstandig en konden het ook aan om zelf hun zaakjes te regelen. 

Bakblik schreef op 07-11-2024 om 11:08:

[..]

Voor het zelfstandig worden en zelf verantwoordelijkheid nemen van de kinderen vindt ik het inzagerecht van ouders, gedurende de hele schoolcarrière van het kind, in alle diepe krochten van som of magister gewoon heel slecht. Een kind moet zelf leren plannen en verantwoordelijkheid nemen voor zijn taken. Dat je een brugger daar nog mee helpt kan ik begrijpen maar de 17 jarige die vwo 6 doet moet zelf zijn zaakjes kunnen behartigen.

Waarom zou een kind niet zelf kunnen leren plannen als z'n ouders om de paar weken eens inloggen? Waarom denk je dat iemand die het tot de 6e heeft gebracht niet zelf kan plannen omdat er iets als Magister bestaat?

Doe er niet zo dramatisch over. 

Op scholen waar het anders geregeld is dan op de school van jouw kinderen leren kinderen net zo goed zelfstandig te worden hoor.

Bakblik

Bakblik

07-11-2024 om 11:57 Topicstarter

Valeria schreef op 07-11-2024 om 11:39:

[..]

Waarom zou een kind niet zelf kunnen leren plannen als z'n ouders om de paar weken eens inloggen? Waarom denk je dat iemand die het tot de 6e heeft gebracht niet zelf kan plannen omdat er iets als Magister bestaat?

Doe er niet zo dramatisch over.

Op scholen waar het anders geregeld is dan op de school van jouw kinderen leren kinderen net zo goed zelfstandig te worden hoor.

Ik doe niet dramatisch hoor. Lees gewoon eens wat ik schrijf.

Ik vind het feit dat ouders alles kunnen zien wat hun kind op school doet of laat geen goede ontwikkeling. Ik vind het niet bevorderlijk voor het zelfstandig worden van kinderen.  Het draagt niet bij aan het zelf verantwoordelijkheid nemen als de school verwacht dat ouders corrigerend en ondersteunend optreden ten aanzien van hun kind.

Ik heb echt weleens geholpen met plannen, een foto gestuurd van vergeten huiswerk maar de regie moet bij het kind liggen.  Het kind moet een diploma halen en vaardigheden leren die dat diploma dichterbij kunnen brengen.

Sommige scholen hebben door systemen als magister de verantwoordelijkheid voor het maken en leren van huiswerk en het in de gaten houden van cijfers teveel bij de ouders neergelegd en te weinig bij het kind.

Ik heb geen probleem met het bestaan van programma's als Magister en Som maar wel met de toegang tot die systemen voor ouders en de soms irreëele verwachtingen van de scholen. 

Bakblik schreef op 07-11-2024 om 11:57:

[..]

Ik vind het feit dat ouders alles kunnen zien wat hun kind op school doet of laat geen goede ontwikkeling. Ik vind het niet bevorderlijk voor het zelfstandig worden van kinderen. Het draagt niet bij aan het zelf verantwoordelijkheid nemen als de school verwacht dat ouders corrigerend en ondersteunend optreden ten aanzien van hun kind.

Ik heb echt weleens geholpen met plannen, een foto gestuurd van vergeten huiswerk maar de regie moet bij het kind liggen. Het kind moet een diploma halen en vaardigheden leren die dat diploma dichterbij kunnen brengen.

Sommige scholen hebben door systemen als magister de verantwoordelijkheid voor het maken en leren van huiswerk en het in de gaten houden van cijfers teveel bij de ouders neergelegd en te weinig bij het kind.

Ik heb geen probleem met het bestaan van programma's als Magister en Som maar wel met de toegang tot die systemen voor ouders en de soms irreëele verwachtingen van de scholen.

Dat verwacht school ook helemaal niet van ouders. 

Bakblik schreef op 07-11-2024 om 08:42:

[..]

O jouw pubers kwamen jubelend van vreugde melden dat ze een 3.8 gescoord hadden voor wiskunde? Meteen nadat het cijfer bekend was geworden? Die stelden het brengen van slecht nieuws nooit even uit tot ze ook wat goed nieuws te melden hadden of tot mama haar hoofdpijn wat gezakt was?

Niemand zegt dat ze vrolijk zijn dan, maar ze verzachten het nergens mee

Bakblik

Bakblik

07-11-2024 om 12:22 Topicstarter

Nick90 schreef op 07-11-2024 om 12:13:

[..]

Nou echt wel! Dat je een uitnodiging van de meetbrief krijgt een dan in een gesprek te horen krijgt dat de school verwacht dat je actie onderneemt als je kind een keer een 4 haalt voor een so Duits. Dat je het beter in de gaten moet houden en niet alleen moet overhoren als je kind dat vraagt naar ook zelf het initiatief moet nemen in het kind te overhoren in de voorbereidingen voor een toets.

Niet alleen mijn eigen ervaring maar ook gehoord van puberouders met kinderen op andere scholen. Mijn eigen ervaring beperkt zich tot 2 middelbare scholen. Hoe groot is jouw ervaring met de hedendaagse middelbare scholen? 

Nick90 schreef op 07-11-2024 om 12:13:

[..]

Precies en daar is het helemaal niet voor bedoeld ook.

Bakblik schreef op 07-11-2024 om 11:57:

[..]

Ja, het is een voortdurende opsomming van irrelevante persoonlijke anecdotes en frustraties waarvan je denkt dat die voor de gehele bevolking opgaan.

Je blijft hardnekkig vasthouden aan deze misvatting.

Als ouders een controlerende neiging hebben, kunnen ze zich net zo goed uitleven met een papieren agenda. Het zit erin of niet; het komt niet door het bestaan van een digitaal rooster.

Als het artikel de tegenovergestelde strekking had gehad, dan hadden veel lezers de positieve punten van een digitaal systeem al dan niet letterlijk nageblaat

Overigens stond ergens in een ander artikel dat de ene groep leerlingen de druk uitdrukte in 2,7 op 5, en de andere groep in 2 op 5. Als de druk bij leerlingen met meekijkende ouders nou 4,9 was en bij leerlingen met ouders die niet mee konden kijken 1,1 op 5....

Bakblik

Bakblik

07-11-2024 om 13:47 Topicstarter

Nou ja, tot nu toe deel ik mijn mening (geïllustreerd met persoonlijke voorbeelden en anekdotes) met mensen die werkzaam zijn in het onderwijs.  Bijna alle docenten die hier hebben gereageerd vinden de systemen en hoe de scholen ze gebruiken ook een beetje doorgeslagen en ze vinden het niet goed voor de ontwikkeling van de kinderen. 
Dus ach wat Valeria en Miepjecody van mijn mening vinden doet er niet zo toe........

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.