Bakblik
04-11-2024 om 16:33
Wat vindt het forum ervan?
https://nos.nl/artikel/2543235-school-zeist-zet-cijfers-even-niet-in-volg-app-kind-regie-geven
Een school in Zeist gaat bij wijze van proef een poosje de cijfers niet in de app zetten, dit om te kijken of de leerlingen dan minder prestatiedruk ervaren.
Ik heb toen mijn kinderen op de middelbare zaten een inlog moeten activeren om een tienminutengesprek te kunnen aanvragen, de cijfers die mijn kinderen haalden heb ik nooit bekeken. Ik gaf ze het vertrouwen dat ze het konden en dat ze zelf wel zouden melden als het niet goed ging. Bij beiden is het goed gegaan 6 jaar lang.
Ik zou ervoor zijn als alle scholen het zo gingen doen. Wat vindt jij?
Willen ook degenen die actief zijn in het onderwijs meepraten hierover?
mana_sutiyuq
06-11-2024 om 19:21
Bakblik schreef op 06-11-2024 om 18:10:
[..]
O wow Ingrid, wij zitten weer lekker op 1 lijn!
Mijn jongste begon op zijn 18e aan een MBO opleiding tussen de 16 jarigen. Zelfs daar moesten we als ouders een inloggen aanmaken. Alle leerlingen/ ouders moesten dat dus wij ook. Zijn klasgenoten waren 16 sommigen nog 15. Dan kan het nog.
We hebben ons verzet met als reden dat hij als hij de HAVO wel had gehaald het op het HBO wel zelf had gemogen en het is toegekend, gelukkig. Weet zijn nog wel soms docenten die het niet helemaal snappen maar ze leven er maar mee.
Toen zoon met 17 naar het mbo ging moest hij toestemming geven aan ons om in het systeem van school te kunnen kijken. Na zijn ervaring op de middelbare heeft hij dat niet gedaan. Ik mis het niet. Tot zijn 18e was ik wel degene die hem ziek moest melden en weer beter. De eerste schooldag na zijn 18e verjaardag heeft hij zichzelf ziekgemeld gewoon omdat het kon.
Nick90
06-11-2024 om 19:31
MamaE schreef op 06-11-2024 om 18:38:
[..]
Wanneer stopt een school met dingen bij ouders neerleggen? Op hbo en wo is het heel normaal dat studenten alles zelf regelen en wordt er zelfs niet met ouders gepraat tenzij de student expliciet toestemming geeft. Mensen wonen ook op kamers, weten die ouders veel dat hun kind 's ochtends ziek wakker wordt.
Ook die zestienjarigen worden op enig moment een keer achttien. Op je werk later moet je dingen ook zelf regelen.
Dat je als ouders je kind moet ziek melden en absentie moet tekenen, dat snap ik.
Maar dat elke poep en scheet van schrift vergeten, huiswerk niet gemaakt, eruit gestuurd gezien wordt vind ik niet gezond. Laat leerlingen ook zelf verantwoordelijkheid nemen, voor hun gedrag en voor hun leerproces.
Daar ben je toch ouders voor om te zorgen dat je kind niet in 7 sloten tegelijk loopt? En als je er een hebt die thuis altijd zegt dat alles goed gaat is het uiteraard wel een onaangename verrassing als je kind blijft zitten of wanneer je je met kind mag melden bij de leerplichtambtenaar of als je kind onverhoopt een keer geschorst wordt. En ja als je volwassen bent moet je die dingen zelf regelen en zelf leren dat dingen consequenties en/of grote gevolgen hebben, dus is het van belang dat je enige sturing krijgt van je ouders in je jeugd zodat je dat iig wel leert. Ik zie het probleem niet zo, zelfde voor dat al op de hoogte zijn voor je kind het vertelt, dit maakt het voor kinderen die nooit iets vertellen lastiger om het maar te verzwijgen.
Bakblik
06-11-2024 om 20:11
MamaE schreef op 06-11-2024 om 18:38:
[..]
Wanneer stopt een school met dingen bij ouders neerleggen? Op hbo en wo is het heel normaal dat studenten alles zelf regelen en wordt er zelfs niet met ouders gepraat tenzij de student expliciet toestemming geeft. Mensen wonen ook op kamers, weten die ouders veel dat hun kind 's ochtends ziek wakker wordt.
Ook die zestienjarigen worden op enig moment een keer achttien. Op je werk later moet je dingen ook zelf regelen.
Dat je als ouders je kind moet ziek melden en absentie moet tekenen, dat snap ik.
Maar dat elke poep en scheet van schrift vergeten, huiswerk niet gemaakt, eruit gestuurd gezien wordt vind ik niet gezond. Laat leerlingen ook zelf verantwoordelijkheid nemen, voor hun gedrag en voor hun leerproces.
Dit ja, en dat hoeft echt niet vanaf 11-12 jaar maar je leert ze vanaf dan wel dat ze zelf verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun leerproces en resultaten. In een samenwerking met leerling, school en ouders. En als ze dat op school goed leren dan kunnen ze het als werkende later ook.
Bakblik
06-11-2024 om 20:17
Nick90 schreef op 06-11-2024 om 19:31:
[..]
Daar ben je toch ouders voor om te zorgen dat je kind niet in 7 sloten tegelijk loopt? En als je er een hebt die thuis altijd zegt dat alles goed gaat is het uiteraard wel een onaangename verrassing als je kind blijft zitten of wanneer je je met kind mag melden bij de leerplichtambtenaar of als je kind onverhoopt een keer geschorst wordt. En ja als je volwassen bent moet je die dingen zelf regelen en zelf leren dat dingen consequenties en/of grote gevolgen hebben, dus is het van belang dat je enige sturing krijgt van je ouders in je jeugd zodat je dat iig wel leert. Ik zie het probleem niet zo, zelfde voor dat al op de hoogte zijn voor je kind het vertelt, dit maakt het voor kinderen die nooit iets vertellen lastiger om het maar te verzwijgen.
Ja je bent ouders om je kind dat te leren. En ook na hun 18e kunnen ze echt nog bij ons terecht met vragen om hulp om dingen op te lossen. Maar een 18 jarige die op de havo zelf al dingen mocht regelen dat recht afnemen, omdat hij in een klas met voornamelijk 16 jarigen zit is niet wat wij voor ogen hadden.
Miepjecody
06-11-2024 om 22:31
Bakblik schreef op 06-11-2024 om 13:29:
[..]
Heel bijzonder dat het in jouw volwassen hoofd zo werkt dat jij je niet kunt voorstellen dat een puber op die manier denkt.
Ik heb het niet over een puber, lees je wel?
mana_sutiyuq
06-11-2024 om 22:41
Miepjecody schreef op 06-11-2024 om 22:31:
[..]
Ik heb het niet over een puber, lees je wel?
Maar dit hele stuk over het brengen van cijfers ging en gaat over pubers.
Zelfs bij volwassenen werkt het nog zo dat je begint met het slechte nieuws en afsluit met positief nieuws om het slechte nieuws te verzachten.
Nick90
06-11-2024 om 23:05
Bakblik schreef op 06-11-2024 om 20:17:
[..]
Ja je bent ouders om je kind dat te leren. En ook na hun 18e kunnen ze echt nog bij ons terecht met vragen om hulp om dingen op te lossen. Maar een 18 jarige die op de havo zelf al dingen mocht regelen dat recht afnemen, omdat hij in een klas met voornamelijk 16 jarigen zit is niet wat wij voor ogen hadden.
Ja dat zal best maar jouw kind is geen niet representatief voor de rest van de minderjarigen binnen Nederland, wat voor jouw kind werkte en voor jou als ouder is niet overal hetzelfde hoor.
mana_sutiyuq
06-11-2024 om 23:39
Nick90 schreef op 06-11-2024 om 23:05:
[..]
Ja dat zal best maar jouw kind is geen niet representatief voor de rest van de minderjarigen binnen Nederland, wat voor jouw kind werkte en voor jou als ouder is niet overal hetzelfde hoor.
Een 18 jarige heeft gewoon het recht om zijn ouders niet bij school te willen betrekken. De school mag dat ook niet eisen van de jongvolwassene.
Een MBO moet hier echt onderscheid maken tussen de 18- en 18+ studenten.
Dat een middelbare school dit minder scherp heeft is kwalijk maar het grootste deel van de populatie is 18-, dus soit maar bij een MBO is het grote deel 18+ en bij een HBO al helemaal.