Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat vindt het forum ervan?

Mevrouw75 schreef op 05-11-2024 om 13:44:

[..]

Ze sturen geen notificaties, maar houden ook hun eigen agenda bij. Helaas is dat ook meteen openbaar.

Dan vind ik dat een missend onderdeel van het volgsysteem, dat je in het weekend huiswerk uitzoekt en er alvast op zet, prima, maar dan moet er ook nog een mogelijkheid zijn dat dat onzichtbaar wordt gezet tot een bepaald moment.

Auwereel schreef op 05-11-2024 om 18:00:

[..]

Dan vind ik dat een missend onderdeel van het volgsysteem, dat je in het weekend huiswerk uitzoekt en er alvast op zet, prima, maar dan moet er ook nog een mogelijkheid zijn dat dat onzichtbaar wordt gezet tot een bepaald moment.

Dat ja. Ik werkte vroeger in een functie waarbij ik zeer vaak buiten kantooruren aan het werk was. Ik tikte dan ook mails, die ik met het oog op verwachtingsmanagement van de klanten dan altijd pas de volgende dag liet verzenden.

Maar goed, andere situatie. Maar ik vind echt: alles behalve lesuitval zou alleen tijdens kantooruren aan leerlingen doorgegeven moeten worden. Zodat er enige rust in dat hoofd is als de werkdag erop zit.

Iedereen loopt te mekkeren dat die kinderen zoveel op die schermpjes zitten, ga daar dan niet zelf aan bijdragen!

Temet schreef op 05-11-2024 om 11:51:

Gisteren werd hier ook melding van gemaakt in het RTL nieuws. Mijn 15-jarige was enthousiast. Overigens gaat het om een proef van 10 weken. Wij vonden dat kort. Mij lijkt dat je zoiets bijvoorbeeld een half jaar de tijd moet geven, dochter dacht meer aan een jaar

Wat betreft dat huiswerk dat er op zaterdag in wordt gezet: kan die shit ook eens ophouden? Als werknemers gevrijwaard moeten blijven van mails van de baas buiten kantooruren, zou onderwijzend Nederland dan kunnen afspreken dat ze hun leerlingen geen notificaties sturen tussen 18 en 8 uur of in het weekend?

De docent geeft in eerste instantie, als het goed is, het huiswerk op in de klas. Leerlingen zijn door dit soort apps lui geworden en wachten wel tot het in Magister/SOM staat. Als je zelf in je agenda je huiswerk moet noteren onthou je het ook beter. Ik ben echt voor agenda-gebruik. We probeerden dat er op school dit jaar weer in te krijgen maar veel collega’s vergeten het op te geven (wij zijn overigens een huiswerkarme school voor brugklassen, wel toetsweken). 
De school van mijn vierde is inmiddels van SOM afgestapt voor het huiswerk. Ze moeten het in hun agenda opschrijven. 

Temet schreef op 05-11-2024 om 19:13:

[..]

Dat ja. Ik werkte vroeger in een functie waarbij ik zeer vaak buiten kantooruren aan het werk was. Ik tikte dan ook mails, die ik met het oog op verwachtingsmanagement van de klanten dan altijd pas de volgende dag liet verzenden.

Maar goed, andere situatie. Maar ik vind echt: alles behalve lesuitval zou alleen tijdens kantooruren aan leerlingen doorgegeven moeten worden. Zodat er enige rust in dat hoofd is als de werkdag erop zit.

Iedereen loopt te mekkeren dat die kinderen zoveel op die schermpjes zitten, ga daar dan niet zelf aan bijdragen!

Aangeziens telefoons verboden zijn zitten ze al een stuk minder op die schermpjes. En je hebt functioneel op schermpjes zitten. Dat is bijvoorbeeld je huiswerk checken, mailen, verslag maken enz. De rest is vrije tijd en dat is natuurlijk aan ouders om te bepalen hoeveel ze aan schermtijd geven. Met schermgebruik an sich is niet veel mis. 

SuzyQFive schreef op 05-11-2024 om 19:48:

[..]

De docent geeft in eerste instantie, als het goed is, het huiswerk op in de klas. Leerlingen zijn door dit soort apps lui geworden en wachten wel tot het in Magister/SOM staat. Als je zelf in je agenda je huiswerk moet noteren onthou je het ook beter. Ik ben echt voor agenda-gebruik. We probeerden dat er op school dit jaar weer in te krijgen maar veel collega’s vergeten het op te geven (wij zijn overigens een huiswerkarme school voor brugklassen, wel toetsweken).
De school van mijn vierde is inmiddels van SOM afgestapt voor het huiswerk. Ze moeten het in hun agenda opschrijven.

Wij pleiten hier ook al enkele jaren voor, maar schoolleiding vindt nog steeds: magister is leidend en dáár staat het huiswerk (en waarom zou je dan je huiswerk in een agenda zetten als het ook op magister staat). 
Leerlingen helpen met bv een agenda verschaffen omdat het rooster ook ergens moet staat was ook een heel onzalig plan vonden ze. 

SuzyQFive schreef op 05-11-2024 om 19:53:

[..]

Aangeziens telefoons verboden zijn zitten ze al een stuk minder op die schermpjes. En je hebt functioneel op schermpjes zitten. Dat is bijvoorbeeld je huiswerk checken, mailen, verslag maken enz. De rest is vrije tijd en dat is natuurlijk aan ouders om te bepalen hoeveel ze aan schermtijd geven. Met schermgebruik an sich is niet veel mis.

Functioneel schermgebruik leidt ook redelijk automatisch tot onzinnig schermgebruik. Dat is ook een van de redenen dat ik hw in magister niet zo’n jofel idee vind. 

Valeria schreef op 05-11-2024 om 14:14:

[..]

- Er zijn ook meevallende cijfers. Als het kind op het juiste niveau zit, zijn de meeste cijfers dat gewoon vanzelf
- Je kind kan z'n cijfers ook (vrijwillig! het bestaat) mondeling doorgeven
- Uiteindelijk komt er toch een rapport, dus eventueel slechte cijfers verzwijgen schiet z'n doel voorbij

Een ouder die sterk reageert op een slecht cijfer doet dat neem ik aan ook zonder app. Die zoekt dan wel andere manieren om het te volgen.

Dat is wat ik bedoelde

En als je kind slechte cijfers heeft omdat het niet lekker in zijn vel zit, is dat ook fijn om te weten.

De zogenaamde " druk" creëer je als ouder ook zonder app

Bakblik schreef op 05-11-2024 om 16:47:

[..]

Dit ja, even wat cijfers verzamelen en dan zeggen: Mam ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws, wat wil je als eerste horen?

En dan kwam eerst die 3.4 voor Duits, daarna die 8.8 voor aardrijkskunde en daarna oja, er staat ook nog een 6.2 voor wiskunde in magister.

Drieën komen toch wat zachter binnen als er ook een 8 en nog een andere voldoende valt te delen

Heel bijzonder als dat zo werkt

Bakblik

Bakblik

06-11-2024 om 13:29 Topicstarter

Miepjecody schreef op 06-11-2024 om 12:12:

[..]

Heel bijzonder dat het in jouw volwassen hoofd zo werkt dat jij je niet kunt voorstellen dat een puber op die manier denkt. 

[..]

Want??

[..]

Ja bij mij werkt dat ook zo. Als iemand zegt Moederkareltje, je hebt echt een vermoeide, chagerijnige rotkop vandaag dan vind ik dat heel naar. Als hij zegt je hebt een vermoeide, chagrijnige rotkop vandaag maar jezus wat een lekker strak kontje en die tieten van jou mogen er ook wezen voel ik me toch anders. 

[..]

Nou ja, het werkte. En klasgenoten van mij werkte het ook. Ik deed het niet zomaar, want in het begin zei ik gelijk dat ik een drie had. En net als met wel meer negatieve dingen, viel die losse 3 veel meer op dan die losse 8. 

Want de reactie op een 5 is in verhouding veel negatiever in vergelijking met de positieve reactie op een 7.

bij ons op school ( ik ben docent) krijgen ouders binnen 10 min automatisch een mail als een leerling ook maar 1 lesuuur ongeoorloofd absent is (dus spijbelt) ……ik vind t volstrekt doorgeslagen. 

Overigens vind ik het wel goed ( sterker nog, noodzakelijk) dat school s morgens na de start van uur 1 de ouders belt  van leerlingen die niet ziekgemeld zijn, maar wel absent. Of ze nou 12 zijn of 17. Je wilt er toch niet s middags achter komen dat je kind nooit op schools aangekomen s ochtends? Om wat voor obscure reden dan ook? 
Maar een uurtje spijbelen in de loop van de dag….lijkt me goed dat dat iets is tussen school en leerling. Tenzij echt uit de klauwen loopt.

cijfers idem. Weg met de pushmeldingen naar ouders.  Bij ons op school zijn de rapporten afgeschaft. Want ouders  kunnen immers alles altijd in magister zien…mwah. Liever terug naar af. Ouders geen toegang meer tot magister, en gewoon weer rapporten. Ook fijn om een paar euro bij pake   en beppe te scoren ( ik werk in Friesland 😀)

Bakblik

Bakblik

06-11-2024 om 18:10 Topicstarter

IngridT schreef op 06-11-2024 om 18:02:

bij ons op school ( ik ben docent) krijgen ouders binnen 10 min automatisch een mail als een leerling ook maar 1 lesuuur ongeoorloofd absent is (dus spijbelt) ……ik vind t volstrekt doorgeslagen.

Overigens vind ik het wel goed ( sterker nog, noodzakelijk) dat school s morgens na de start van uur 1 de ouders belt van leerlingen die niet ziekgemeld zijn, maar wel absent. Of ze nou 12 zijn of 17. Je wilt er toch niet s middags achter komen dat je kind nooit op schools aangekomen s ochtends? Om wat voor obscure reden dan ook?
Maar een uurtje spijbelen in de loop van de dag….lijkt me goed dat dat iets is tussen school en leerling. Tenzij echt uit de klauwen loopt.

cijfers idem. Weg met de pushmeldingen naar ouders. Bij ons op school zijn de rapporten afgeschaft. Want ouders kunnen immers alles altijd in magister zien…mwah. Liever terug naar af. Ouders geen toegang meer tot magister, en gewoon weer rapporten. Ook fijn om een paar euro bij pake en beppe te scoren ( ik werk in Friesland 😀)

O wow Ingrid, wij zitten weer lekker op 1 lijn!

Mijn jongste begon op zijn 18e aan een MBO opleiding tussen de 16 jarigen. Zelfs daar moesten we als ouders een inloggen aanmaken. Alle leerlingen/ ouders moesten dat dus wij ook.  Zijn klasgenoten waren 16 sommigen nog 15.  Dan kan het nog. 

We hebben ons verzet met als reden dat hij als hij de HAVO wel had gehaald het op het HBO wel zelf had gemogen en het is toegekend, gelukkig. Weet zijn nog wel soms docenten die het niet helemaal snappen maar ze leven er maar mee. 

Bakblik schreef op 06-11-2024 om 18:10:

[..]

O wow Ingrid, wij zitten weer lekker op 1 lijn!

Mijn jongste begon op zijn 18e aan een MBO opleiding tussen de 16 jarigen. Zelfs daar moesten we als ouders een inloggen aanmaken. Alle leerlingen/ ouders moesten dat dus wij ook. Zijn klasgenoten waren 16 sommigen nog 15. Dan kan het nog.

We hebben ons verzet met als reden dat hij als hij de HAVO wel had gehaald het op het HBO wel zelf had gemogen en het is toegekend, gelukkig. Weet zijn nog wel soms docenten die het niet helemaal snappen maar ze leven er maar mee.

Wanneer stopt een school met dingen bij ouders neerleggen? Op hbo en wo is het heel normaal dat studenten alles zelf regelen en wordt er zelfs niet met ouders gepraat tenzij de student expliciet toestemming geeft. Mensen wonen ook op kamers, weten die ouders veel dat hun kind 's ochtends ziek wakker wordt. 

Ook die zestienjarigen worden op enig moment een keer achttien. Op je werk later moet je dingen ook zelf regelen. 

Dat je als ouders je kind moet ziek melden en absentie moet tekenen, dat snap ik.
Maar dat elke poep en scheet van schrift vergeten, huiswerk niet gemaakt, eruit gestuurd gezien wordt vind ik niet gezond. Laat leerlingen ook zelf verantwoordelijkheid nemen, voor hun gedrag en voor hun leerproces.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.